Apua ahmintaan vhh:sta?

Kasviss

Olen 20-vuotias nainen ja olen kärsinyt nyt vuoden lähes päivittäin toistuvista ahmimiskohtauksista ja haluan tälle lopun nyt! Olen huomannut, että erityisesti sokeriset ja hh-pitoiset ruuat himottavat jatkuvasti (jäätelö, keksit, karjalanpiirakat, maitosuklaa, leipä, murot...) ja olen kuullut vhh-ruokavalion olevan avuksi tähän ongelmaan. Painonpudotukseen ei ole tarvetta (158 cm ja 52 kg).

Voisiko joku laittaa tänne jotain ateriaesimerkkejä, jotka sopisivat energiankulutukseeni ja täyttäisi vitamiinientarpeeni? Olen kasvissyöjä, mutta olen harkinnut ottaa kalan satunnaisesti ruokavaliooni. Onko tämä ongelma? Onko haittaa, jos syön koulussa lautasmallin mukaisen ruuan (ilmainen ruoka), siis 1/2 kasviksia, 1/2 pääruokaa ja 1/4 lisäkettä? Liikun 30-60 min päivittäin.

13

2935

Vastaukset

  • Ja kun usein lääkärit varoittelevat raudanpuutoksesta ja neuvovat syömään täysjyväleipää. Voiko ilmankin saada kasvipohjaista rautaa suhteellisen edullisesti?

    • Pinaatti tuoreena on aika edullista. Syön sitä aina liharuuan kanssa.


  • No mulla toimii tämä: sokeri pois, en käytä myöskään keinomakeutta, se laukaisee syömishimon ihan kuin aito sokerikin. Ei mitään valkoista viljaa tai riisiä, syö täysjyvätuotteita ja niitäkin kohtuudella. Perunaa harvoin ja vähän, jos laukaisee syömishimon on parempi olla kokonaan ilman sitäkin. Mulla leipä ja peruna tekee sen eli olen mieluummin ilman. Mutta jos et syö lihaa tai kalaa, menee kyllä aika hankalaksi, vai mitä? Kasvis syöntihän on pelkkää hiilarin syöntiä ja se kyllä tekee ainakin mulle jatkuvan nälän tai mieliteon. Karppien sivuilla on hyvät ohjeet jos tahdot kokeilla vhh-ruokavaliota. Ensin on vaikeaa kun keho on tottunut jatkuvaan hiilarimättöön, mut viikon-kahden päästä helpottaa.

  • Itsellä auttoi vegaaniksi ryhtyminen. Kannattaa syödä tarpeeksi hiilareita päivän aikana ja yleensäkin syödä tarpeeksi. Jos ei saa tarpeeksi energiaa keho hakee sitä niistä lähteistä missä sitä on eniten jossain vaiheessa. Syön siihen asti kunnes nälkä lähtee ja olo on hyvä, välillä siihen joutuu syömään paljon mutta sillon ei tule mielitekoja epäterveellisistä herkuista. Leipä ei ole vihollinen vaan useimmiten se mitä sen päälle laittaa. Päättelin että olet myös opiskelija joten aivosi käyttävät paljon glukoosia(?) eli hiilareita hyvistä lähteistä ei kannata pantata.

    • Minulle hiilihydraatit eivät sovi. Pidän päiviä, jolloin syön paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä ja noina päivinä olen kovin kivulias. Tuntuu kuin koko keho olisi tulehtunut liiasta sokerista. Energiaa olisi, mutta liikkuminen on liian kivuliasta. Jalkoihin koskee.

      Proteiinia syöden lihaskunto on huipussaan, mutta aerobinen puoli ei. Hyvä puoli on siinä, että sokerin aiheuttamat tulehdukset häviävät kehosta nopeasta syömällä proteiinipitoista ruokaa.

      Syömällä hyviä rasvoja: rasvaista kalaa, pähkinöitä, manteleita ja avokadoa olo on rauhaisia ja rento.

      Lopputulema on, etten voi ryhtyä vegaaniksi, koska en pystyisi toteuttamaan järkeviä proteiinipitoisia, terveellisiä aterioita. Soijaa en voi syödä ja lisäaineita en tahdo syödä.


  • Rasvaa pitää olla. Rasvasta saa energiaa samoin kuin sokerista. Sokeri ei kuitenkaan ole terveys tuote.

    • Yli ysikymppisten ohjeita.
      Syö kaikkea kohtuudella, tee töitä eli liiku riittävästi/kohtuudella toki sekin, ota joskus paukku, mutta älä paljon juopottele, käytä suolojakin, syö joka päivä vaikkapa desi kotimaisia marjoja, niin et tarvi ulkomaan hedelmiä juuri ollenkaan, elä kuitenkin nauttien jokaisesta päivästä.

      Lapsille aivojen kehittymiseen rasvat ovat tuiki tärkeitä, joten vältä sinistä maitoa ja muita rasvattomia ruokia. Poronliha on rasvakoostumukseltaan ihanteellista, ehkä muutkin riistatyyppiset lihat. Samoin kalaa ainakin pari kertaa viikossa. Särkikin on maukas ja sopivan rasvainen, mutta sen valmistus vaatii pientä harjoittelua ruoto-ongelman voittamiseksi.

      Syö sen verran, että nälkä lähtee. Ei niin, että olet ähyksissä.

      Katsele sitten maailmaa iloisena ysikymppisenä.

      ..


  • Voisi ajatella niin, että ahminta on merkki yksipuoisesta ja ravintoköyhästä ruokavaliosta.
    Hiilareita voi syödä, kunhan ne ovat hyviä hiilareita. Proteiinit luonnosta ja hyviä rasvoja. Älä syö prosessoitua vegeruokaa, älä koske soijaan.

    Syö mahdollisimman puhdasta, käsittelemätöntä ruokaa ja syö sitä hyvällä omalla tunnolla, nauttien. Liha/kala/kananmunat eivät ole murhaa - eikä mitään muutakaan sontaa, vaan luonnonmukaista ravintoa ihmiselle.

  • Ihmisen pitää saada energia voidakseen hyvin. Kaikenlaiset viljatuotteet ja peruna sisältää sokeria. Ihmisen systeemi käyttää mielellään sokeria energiakseen. Sokeri nostaa insuliini tuotantoa ja insuliini aiheuttaa nälän tunnetta. Pitää myös muistaa, ettei ihminen liho ilman insuliinin läsnäoloa. Siispä tarvittava energia on otettava luonnollisesta rasvasta. Jos ruokavalio ei sisällä tarpeeksi rasvaa, niin nälkä on alituinen.

  • Luonnolliseksi rasvanlähteiksi sopivat pähkinät, avokado, oliivit ja kohtuullisia määriä eläinrasvoja.

  • Koska olet noin nuori, painosi on hieman liian korkea tai sitten sinun pitäisi olla ainakin 5 cm pidempi. Unohda tiukka kasvisyönti, mutta pidä päiviä, jolloin syöt vähemmän lihaa tai kalaa.

    Jos pidät huolta, että syöt runsasravinteista ruokaa, etkä tyhjiä kaloreita, ahmimisen pitäisi loppua. Ahmiminen on merkki aliravitsemuksesta ja lihavakin voi olla aliravittu.

    Lisäaineet ja sokeri saavat aikaan ahmimisreaktion, joten vältä kaikkea prosessoitua ruokaa.

  • Alan tutkijoiden kannattaisi selvittää, että onko viljojen gluteiini yksi syömishäiriöiden syy. Itse epäilen vahvasti että syy-yhteys löytyy.

  • Kaikki vastaukset yllä sisältävät paljon totuutta.

    Itselleni lukio-iässä kävi näin: kävin lukiota matkan päässä. Siellä ruoka oli uskomattoman huonoa, joten yleensä skippasin sen. Bussimatkan jälkeen kotiin päästyä oli sitten jo kiljuva nälkä, jota hoidin yleensä ranskanleivällä ja juustolla... Ennen ruokaa.

    Siitä se ahmimishäiriö sitten pikkuhiljaa kehittyi, ja konvehtirasia meni tuosta vain.

    Lukion päätyttyä lähdin ulkomaille maahan, jossa leivällä ei ole niin keskeinen osuus kuin meillä Suomessa.

    Ja kas, paljon kasviksia syöden, maitotuotteet jättäen, mutta lihaa, kanaa ja kalaa syöden, kuin myös joskus hedelmiä, laihduin hoikaksi, finni-iho parani ja mieli ja olo kohenivat.

    Joten: kokeilepa, että aina ennen kuin tekee mieli leipää/karkkia/suklaata/jäätelöä jne.: syö puoli kiloa raakoja kasviksia, niitä mistä pidät. AHMI NIITÄ! Sen jälkeen taitaa olla vähemmän hinkua noihin epäterveellisiin kaloripommeihin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.