harjoitusravi istunta

16 vee

moikka. oon ratsastanu siis pikkuflikast asti ja ongelmana on nyt että harjoitusravissa pomppiminen pitäs saara kurrii... ilman satulaa paljon helpompaa ja jos on satula ilman jalustimia (silloinkin kuitenkin pompin).. mutta sitten kun on satula jalustimineen niin se on jotain hirveää... onko jollain antaa harjoitus ja istuntavinkkejä:_D kiitos

14

2542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

      Jännitätkö selkää kun ratsastat? Miten et ole oppinut joustamaan selkääsi jos olet ratsastanut jo pidempään? Onko hevosellasi korkea tai pitkä askel? Pompitko myös esim suokin selässä, suokilla kun on yleensä pehmeä, matala ravil?

      Mutta: Nojaa vähän liikaa taakse ja istu vetelästi. Voit myös pitää jalustimet reijän verran lyhyempinä, se auttaa yleensä jalustimien paikallaan pysymisessä. Jos mahdollista, harjoittele ilman ohjia, kädet sivulle levitettyinä. Vaikka et otakkaan tukea ohjasta, niiden löysällä pito kuitenkin usein auttaa.

    • perunasäkki(myös)

      Minulla auttoi neuvo että kuvittele että olet takajalkojen päällä. (Kumminkaan nojaamatta taaksepäin) niin pystyt ennakoimaan milloin mahdollinen pomppu tulisi. Jalustimien kanssa koita pitää kantapäät alhaalla ja jalat pitkinä ja hengittää. Voit kokeilla hidastaa ravia jotta istuminen ois mukavampaa.

      • ratsastaja 98

        Itse teen suurinpiirtein näin harjoitus ravissa:
        1. Pidän itseni vatsalihaksilla pystyssä eli jännitän vatsalihaksilla
        2. Kropan pidän aikalailla pystyssä
        3. Lonkat tulee olla ravissa ja myös muissa askellajeissa auki ja ne saa auki kun kääntää nilkasta siten, että jalkaterät on hevosen kylistä poispäin ja kantapäät ovat hevosen kylkiä vasten
        4. Katse on kunnolla eteenpäin ja kädet oikeassa asennossa eli kyynerpäät ovat lähellä kylkiä.
        5. Istu satulaan kunnolla ja mukaudu hevosen tai ponin raviin ☺
        Olen itse 16 vuotias ja olen harrastanut ratsastusta kohta 10 vuotta :)


    • cospolaa

      Sitä pitää vain harjoitella. Ja yrittää löytää oikea tekniikka, vaikka sitten valmentajan turvin, että harjoittelusta tulee hyödyllistä, etkä opettele asiaa väärin.

      Harjoitusravissa on tärkeää pitää se paketti kasassa. Vatsalihakset tiukkana, ryhdikäs ja tiivis istunta, kädet lähellä kylkiä, katse eteenpäin. Jos perusistunta ei ole käynnissäkään oikeanlainen, ei se voi toimia harjoitusravissakaan. On myös muistettava tarpeellinen jousto. Jos vain istut tiukkana pakettina jämäkästi, etkä jousta ollenkaan hevosen liikkeiden mukaisesti, voi jo järjellä ajatella, että satulassa on mahdotonta pystyä istumaan tiiviisti.

      Tiukka paketti, ei joustoa = liike suuntautuu ylös.
      Tiukka paketti, jousto = liike suuntautuu eteen-alas.

    • Satula voi vaikuttaa

      Pyri nojaamaan taakse. Kädet rentoina, kantapäät alhaalla, älä kuitenkaan jännitä reisistä.

      Toinen juttu voi olla huono satula. Jos kerran satulan kanssa pompit, voi olla että satulan istuin, takakaari voi olla huono. Eli vika ei välttämättä ole sinussa. :)

    • vaikea oppia

      Yritä hahmottaa hevosen liikettä, löytää se tunne kun omat lonkat ikäänkuin menevät liikkeen mukana. Istut istuinluiden päällä ja ristiselkä joustaa, reidet ja lantio rentona. Kokeile mennä ilman jalustimia, sillon löytää helpommin oikeanlaisen istunnan ja pääsee paremmin syvemmälle satulaan. Tee harjoituksia esim. kuvittele, että polkisit polkupyörää...istunta on niin vaikeesti selitettävä. Jalkaterät ovat kohti menosuuntaa, reisi ja jalka on kiinni hevosessa muttei, purista vaan rentona. Ota vatsalihakset käyttöön. Istunnalla ratsastaminen on todella vaikea oppia se tarvitsee vain hiffata. Ja kun sen hiffaa niin itse opettelu vasta alkaa. Sillä niillä eväillä pystyy ruveta vaikuttamaan hevoseen. Pystyt hidastamaan esim.ravia ja lisäämään pelkällä istunnalla ja puolipidätteillä sekä pohjeavuilla. Hevonen ei enää pysähdy vain ohjista vetämällä vaan pelkästään sillä, että kerron sille pidätteellä että jotain tapahtuu ja istunnalla pyydät pysähtymään.

      • Anonyymi

        Mitä ravi


    • vanha ja vähän viisad

      Ratsastus on yksinkertaista. Pitää löytää tarkka tahti. Käynnissä 4/4, ravissa 2/4 ja laukassa kuin valssi eli 3/4. Ajattele tahti. Hoe vaikka. Tästä kaikki lähtee. Jos istut tahdissa/liikkeen mukana se on pelkkää herkuttelua. Mutta, istu rentona. Pään laesta kantapäähän. Ratsastus on ennenkaikkea vaikuttamista hevosen takajalkoihin.tunne niiden liikkeet. Se on a ja o. Rentous ja tunne. Kun löydät ne olet jo alkua pitemmällä.

    • Aikuisaloittelija

      On tää jännä juttu, moni yrittää selittää, mutta se on kyllä hankalaa. En itsekään pysty harjoitusravi-istuntaan kaikilla hevosilla, ja pomppiminen on tosi tuskallista. Mulle ei ole vasta kuin yksi opettaja pystynyt selittämään, miten se pitäisi tehdä. Se on ihan törkeän välinpitämätöntä, ettei opettajat osaa tällaista perusasiaa opettaa.
      Yritän selittää, mitä se minulle on: Harjoitusravissa lantio löytää hevosen rytmin, ja liikkuu sen mukaan rullaavaa rataa. Istun vähän "häntä koipien välissä" eli valmiiksi hieman napaa sisään vetäen, istuinluiden takareunoilla. Rutistelen vatsalihaksilla lantiota eteen-ylöspäin. Vähän kuin kauhoen. Alaselkä aaltoilee mukana. Liike tulee hevosesta, minä otan siitä kiinni tällä rullaavalla, luikertavalla lantionkeinutuksella. Se vaatii keskivartalon lihaksia! Aluksi voi siksi olla hankala hiffata liikerataa, kun omat vatsalihakset eivät jaksa kannatella ja rutistaa. Luulen, että voisi tehdä hyvää treenata joogaa, pilatesta, mitä vain keskivartaloa ja syviä tukilihaksia vahvistavaa. Tai tanssia. Minua auttoi myös. kun katsoin kisavideoista hyviä ja ei niin hyviä kouluratsastajia :) niin näki vähän sitä eroa, miten liike hölskyy tai pysyy kiinni hevosen tahdissa.
      Muista että hevosetkin on erilaisia. Ja satulat. Aion itse kokeilla tuota "ajattele istuvasi hevosen takajalkojen päällä" -vinkkiä, ehkä saan helpommin rytmistä kiinni.

    • vastaustvähää

      olen oppinut jo istumaan pehmeässä ravsissa! isoissa liikkeisä hankalaa vielä istua!" kokoajan harjaantuu:-)

      • Anonyymi

        Sitten ratsastus jalustin kenkä puristaa koska ratsastus vahinko tulee helposti mieleen että seehauser se kaatui onneksi ratsastus jos että minä seehauser kulta kiitos muista paina oĺenkka se seehauser klinik Am snautseri


    • hennahepo

      Oisko jalustimet liian lyhyet? Ilman jalustimia saat rentoutettua jalan pitkäksi mutta jalustimiin tukeudut liikaa ja jännityt. Kokeile auttaisiko.

    • Anonyymi

      Ratsastaja opettaja minullen se kypärä istunta ravi laukka

    • Anonyymi

      Ratsastaja opettaja minullen se kypärä istunta ravi istunta ravi istunta pomppu oĺenkka että minä asti harjoitus laukka ravi käynnissä on hyvä juttu siellä seehauser kulta se ratsastus vahinko tulee helposti mieleen että seehauser se seehauser t.anni ratsastus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe