Viherkasvit

Lorena*

Näin käydä voi kun unohtaa. Olin unohtanut marraskaktuksen autotalliin, silloin tällöin olin kastellut mutta tosi nuukasti. Eilen sitten katsoin kaktusta ja mikä ihme miltei jokaisen lehdykän päässä oli yksii tai useampia kukkanuppuja. Kahmaisin kukan kainalooni toin sen sisälle.Aloin heti tehostetun kukkahoidon. Tänään sitten menin markettiin ostin kukalle amppelin ja kiinnityskoukun. Nyt kukka riippuu ikkunalla ja sen olotila näyttää vain kohentuvan, iloa kukan kukinnasta on odotettavissa.

Tunsin huonoa mieltä kun ensin hankin kukkia ja unohdan niitää hoitaa. Olen katsastanut olohuoneen viherkasveja, virkeiltä näyttävät. Ovat sellaisia ne voi jättää jopa viikon ajan kastelematta koska matkustelen melko usein. Kun yksin kopistelee huoneistossa antavat viherkasvit iloa elämään, näyttävyyttä huoneistoon.

Kadehtien joskus katselin Katleijan upeita orkiedoita kukkaloistossa olipa hänen
nikki koristeltu orkidean kukalla.Taisi olla Ikinörtit palsta.

14

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c c

Kaktus nyt onkin itsensä belsebuupin kasvihuoneella kehitetty kidutusväline. No. Kaktus oli kupsahtanut oltuaan 1½ vuotta ikkunalaudalla ilman vettä.
      Ruukkuineen kidutusväline oli helppo heivata mäkeen. Viattoman näköinen lehti oli pudonnut sen kuollesta rungosta ikkunalaudalle.
      Menin sitten onneton rutistamaan sitä nyrkissä. Ainakin 160 piikkiä kirveli unentuloon asti. Niin pieniä, ettei niitä silmällä tai luupilla nähnyt.

Ite belse jossakin ukkospilven reunalla tietenkin kyyläsi ja nauroi kippurassa tehotekeleensä hyviä vakutuksia.
      Unentuloon! Ilman vahvaa sisäistä rommihuuhtelua uni olisi jäänyt ehkä tulematta.

• sitroen.

Minulla chilit valtaavat kämpän. Panin keväällä muutaman siemenen multaan ja kuvittelin maitopurkissa kasvattavani. Ensin ei tapahtunut oikein mitään, mutta kun Kesä tuli niin riehaantuivat. Kaksi on ämpärissä, loput isoissa purkeissa. Monta kymmentä habaneroa ja muuta chiliä on eri kypsyysvaiheissa. Eikä mihinkään voi lähteä, pakko kastella max 2 päivän välein. Kesällä parvekkeella jopa kolmasti päivässä, kun oli yli 40 astetta... Eivät kuki enää, mutta kasvattavat oksia monta senttiä päivässä. Pakko amputoida...
      On pari kaktustakin. Vanhanpojan näköisiä muuten, mutta keskeltä pulleita ja kasvavat kallellaan. Ja poikasia kyljessä. Oliskohan laji sitten vanhapiika???
      Niin että teit mitä tahansa niin pieleen menee aina. Joko ei kasva ollenkaan tai sitten kasvaa liikaa.

• siellä muhivat

Aika tuttua tarinaa. Meinasin keväällä laittaa mökin seinustalle muutaman tomaatin taimen. Onneksi järkiinnyin. Vettähän ne olis tarvinneet joka päivä.
        Kun pihvitomaatit olivat parhaimmillaan, niitä koko kesässä muutaman ostin. Ennen oli amppelikukkia, nyt ei yhtään.
        Voikukatkin juuriltaan kuin parhaat nantes nimiset porkkanat. Katkoin vasiten niiden kukat ja nuputkin. Ei se auttanu. Tuuli toi voikukan siemeniä tilalle.

• meinastko?
        siellä muhivat kirjoitti:

Aika tuttua tarinaa. Meinasin keväällä laittaa mökin seinustalle muutaman tomaatin taimen. Onneksi järkiinnyin. Vettähän ne olis tarvinneet joka päivä.
        Kun pihvitomaatit olivat parhaimmillaan, niitä koko kesässä muutaman ostin. Ennen oli amppelikukkia, nyt ei yhtään.
        Voikukatkin juuriltaan kuin parhaat nantes nimiset porkkanat. Katkoin vasiten niiden kukat ja nuputkin. Ei se auttanu. Tuuli toi voikukan siemeniä tilalle.

TOMAATTIA
        muutama hehtaari niin voisi olla asiaa.
        Porkkanaa muutama kymmenen hehtaaria tai lanttua niin, että riittäisi jokaiseen joulupöytään laatikko!
        Lajikkeet kehittyvät ja viljelymenetelmät.Närpiössä kasvoi aikanaan yli 80 % Suomen tomaateista. Viljely levisi suomenkielisiin naapurikuntiin.
        Jokainen saa kaivela vapaasti omia kynsiään, mutta meinaamiset voisi jo jättää sanomatta.

• Olemme me melkoisia multasormia tai viherpeukaloita,oli niin hauska ketju,että ihan nauruksi piti pistää täällä "rantatontilla".
        Chili on siitä kiitollinen,sen minäkin olen saanut kasvamaan ja kaktusaidan voisin istuttaa,niitä minulta löytyy useita.

Aivan samoin minulle kävi marraskuukaktukseni kanssa,heitteillejätön seurauksena se oli kehitellyt kukkanuput melkein jokaiseen lehdykkään.

Pullojukka minulla on aika iso,tavallinen jukkapalmu jäi Nokialle ulos,kun häippäsimme sieltä aikoinaan ja en ole kuullut siitä senkoommin,kaiketi kuolla kupsahtanut.

Ei välitetä noista pohjanmaan horttonoomin tölväisyistä,vaan jatkakamme hyvinalkanutta ketjua ama

• Makriina ek

Kaktus onkin sellainen että se tykkää kärsiä kylmää ja kuivuutta. Sitten se osoittaa mieltään kukkimalla karkotuspaikassaan, hähhäähhää, et tiedä mitä menetät-asenteella.
      Iloitse, että kukkasi suostuu kukkimaan vaikka siirsit sen uuteen paikkaan. Useinhan se kostaa huomion tiputtamalla nuput, jos huomaa että sitä on siirretty.

Kaktuksissa on luonnetta.

• Lorena*

KOkeiluja on ollut kaktuksien kanssa. Vaikka Vanhapoika-kaktus on niin pistävin piikein varusteltu, yritin sitä saada kukkimaan. Sama kohtalo kun CC:llä tökkäsin vahingossa herra Vanhaapoikaan kyynärvarteni sain piikkejä nahkaan ja siitä sitten seurasi patteja joissa oli vaalean keltaista töhkäää sisällä. Tulehdus kesti aikansa.

Suututti niin vietävästi, ajattelin minäpä en vanhoja poikia enää lirkuttele kukoistamaan, vein koko kukan roskikseen. Naapurilla on edelleen Vanhapoika joka kukkii hänelle kauniita suuria kukkia, mutta hän pitääkin "vanhoista pojista", puhuu kukan kanssa alvariinsa! Pitäisikö tässä alkaa kukkien kanssa seurustelemaan ?
      Tässäkö on naapureiden luonteissa eroavaisuus.

• Makriina ek

Joskus muistelen tarinaa itsemurhan tehneen miehen leskestä. Hän oli katkera ja vihainen miehensä teosta, eikä hoitanut hautaa ennen kuin parin vuoden kuluttua. Silloin vei haudalle kaktuksen.
        Vaikka kertomus kertoo murheesta ja on varmasti ollut raskas kokemus, niin huvitun aina kun muistan. Varmaan oli viereisten hautojen hoitajilla hämmästyksen paikka.

Rouvalla oli luonnetta, kuten kaktuksissakin on!

• Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa kaktusosastolla on hyvin kookas noin 70 sentin levyinen vanhapoika. Sille on annettu hauska nimi Anopinpalli.
      Kaktukset ovatkin kauniskukkaisia kaikki.
      Minulla on ollut parikin kertaa yönprinsessa, joka kukkii alkukesästä suurin huumaavasti tuoksuvin kukin. Illalla kukkaset aukeaa ihan silminnähden mutta aamuun mennessä kukat roikkuvat kuin vanhat rätit.
      Minun oli hävitettävä se sillä valitettavasti se kasvoi liian isoksi lisäksi sen kasvutapa vaatii tukemisen. En tullut sen kanssa enää toimeen.
      Chilin kasvatus parvekkeella jäi yhteen kertaan. Satoa tuotti runsaasti ja oli rehevä. Kun sitten hedelmän kypsyttyä siirryin maistajaisiin, satuin sormillani hieraisemaan silmiäni. Siitä seurasi senpäiväinen polte mikä ei meinannut laata edes vesihuuhtelulla. Oli se kamala, ihme ja kumma silmäni sain säilytettyä, mutta kyllä se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta sitä touhua.
      Poika mielellään otti ne chilit minulta kun harrastaa ruoanlaittoa.
      Minulla oli tauko orkideojen kasvatuksessa, kun erään lahjaorkidean mukana ilmeisesti tuli ällö tuholainen villakirva. Se on erittäin sitkeä, joten jouduin viemään kaikki kukat roskikseen. Vuoden pidin taukoa ja nyt viisdestä orkideasta kahdessa on kukkavana kasvamassa. Toisessa vanha on 65 cm pitkä, lopettaisi jo pituuskasvun. Kyllä nämä kun kukkaan tulevat vielä joulunakin kukkivat.

ps. yönprinsessani kuva profiilissa

• sitroen.

Jospa se "vanhapoika" olikin eri kaktus? On olemassa sellainen kuin anopinjakkara.

• Kaikesta huolimatta --katleijalta haluaisin kysyä -- olen kanssa Orgideojien kasvattaja ja saan ne jopa kukkimaankin . Nyt yksi joka oli aika surkeen näkönen ei kukkinut --ja annoin vaan olla -- mutta , nyt siinä on kukkavarsi ja kukatkin --muutta kummallinen kukkavarsi tuli sinne kasvin varren keskiosaan -- sellainen lehti ja siihen alkoi kasvaan nyt kukkavarsikin -- ,minusta se oli aika erikoista --
      Tytär jo aikaisemmin neuvoi ,että sen voi irroittaa .-- niin että siittä saa uuden kasvin -
      Nyt annan olla kun alkaa kukkimaan

Otankin täältä Internetistä taas Googlettamalla lisää tietoa -- jos onnistun .

• Vanhaan orkideaan voi tulla "poikasia" sekä kukkavanaan että lehtien tyveen. Minä irroitin lehtihangasta sivuverson ja koetin uuden kasvin saada siitä. Pidin sitä vesilasissa, mutta ei se siitä tykännyt. Vippasin menemään.
      Kai siihen googeloimalla ohjeita saa.
      Orgideat eivät pidä liiasta kastelusta, juuret pilaantuvat. Minulla on orkideat lasiruukuissa, siitä ne pitävä. Kastelun tarvetta on helppo seurata. Lisäksi näyttää siltä että kasvi pitää siitä vihreästä levästä, joka valon vaikutuksesta syntyy juuriston ympärille.

• Käväisin minäosiossasi katsomassa Yön prinsessaa. Todella upea, valtavan suuret kauniit kukat. Mahtaa tuoksukin olla hurmaava! On ihme, että luonto kehittää tuollaisia kukkia, jotka niin nopeasti kuihtuvat, ja että onnistut kukittamaan sellaisen!

En onnistu orkidean kanssa jonka siskoltani sain syntymäpäiväksi, olihan se yhden talven, kukkikin, mutta ei senjälkeen enää kehittänyt kukkavanoja.

Muut viherkasvini tuottavat toki iloa, ja ovat näyttäviäkin, olen aika tarkka minkälaisia haluan tyyliltään. Vain yksi isokokoinen, muut enemmän koristeellisia, kuten 10 v vanha kaktusviljelmäni.

• kaikkoin

Näin kerran hurmaavan ikäfrouvan olohuoneesa kerran kukkivan yönkuningatteren. Tai sitten ei. Oli nimittäin iltapäivä.
        Kysyn kuin UM; eiköös se yönkuningatar kukikin vain yöllä, eikä silloinkaan koko yötä.
        Erikoisen vaatelias kasvatettava.
        Äidilläni sellainen oli. Tykkäsi huonoa kun äiti lähti "tuonilmaisiin".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      126
      3730
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      29
      2423
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      144
      2078
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      70
      1031
    5. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      5
      950
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      881
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      61
      845
    8. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      30
      840
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      43
      761
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      96
      750
    Aihe