Fibro ja kilppari

Inkku

Olen 35-nainen kaksi lasta,4 keskenmenoa.1999 sairastuin kilpparin vajaatoimintaan ja 1999 todettiin myös fibromyalgia.
Pari vuotta meni siinä ihmetellessä oireita mutta sitten alkoi jo tottumaan.Nyt 2002 alkanut jatkuvat alaselän kivut mitään kummallista ei kuulemma ole löytynyt kokeissa ja kuvissa.Selkä ajoittain todella kipeä,nyt n.3kk sitten olkapää alkanut vaivaamaan,siihen laitettu 2 kertaa kortisonia,jonka jälkeen 2-4 päivää olkapää tosi kipee sitten alkaa helpottamaan.
Tänään sain vastaukset röntgenistä ja ultrasta mitään ihmeellistä ei näy,"Reumalääkäri antaa sitten lopullisen lausunnon marraskuussa",kuumeilua on aina silloin tällöin mutta ei koskaan yli 37,5.Monenlaista oiretta on ollut vapinasta särkyyn ja kaikkea mahdollista.
Vielä näistä tumavasta-aineista kysyisin eli E-MCHC on minulla nyt 336 aikaisemmin 343 ja jostain olin lukevinaan että jos ne on alle 320 ei syytä huoleen ole.Myös leukosyytit jatkuvasti koholla n.11.
Vastailkaa jos jollakin on tietoa mitä tämä voi olla.

11

9640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

Alaselän kivut voi olla ties mitä. Sanoisin, jos kivut on ristiselässä, ja alkaa olkapäät muiluttaa, niin pahat on merkit. Olisko selkärankareuma kolkuttamassa.
      No ei hätää, itse olen pärjännyt 20 vuotta ja viela elossa. Vaatii tiukkaa asennetta ja asioiden ottamista omaan hoitoon! Ne lekurit on joskus niin ketkuja ja mitä sattuu, ettei todeksi usko.
      Siis ota vastuu omista asioista, äläkä usko juurikaan "muiden " apuun.

PS. Onneksi minulta ei ole koskaan otettu E-MCHC:tä, mutta lonkalta sanoisin, että jos on noin vähän yli, niin ei ole mitään hätää. Taidat olla sittenkin ihan terve, toivottavasti!

Ja tiedän jo ennakkoon, että "nainen" ja "Linkku_liisa" vastaavat , että en saa sanoa näin ja että he tietävät asian paremmin.

• nainen

En muuten ole kertaakaan sanonut, että tiedän paremmin, mutta jos sellaisia konnotaatioita viestini herättää, niin sillehän ei sitten mitään voi.
        Olen vain ihmetellyt kärkeviä ja kaikkitietäviä kommenttejasi, josta muuten viestii jo nimimerkinkin valinta.

• loikkari
        nainen kirjoitti:

En muuten ole kertaakaan sanonut, että tiedän paremmin, mutta jos sellaisia konnotaatioita viestini herättää, niin sillehän ei sitten mitään voi.
        Olen vain ihmetellyt kärkeviä ja kaikkitietäviä kommenttejasi, josta muuten viestii jo nimimerkinkin valinta.

"Kokenut" kerjää huomiota käyttäytymällä mahdollisimman kakaramaisesti. Jätä sinäkin lukematta sen viestit.

• Inkku

Lisään vielä muutaman asian tähän kilppari/fibroon.
      Joo ei nuo vasta-aineet todellakaan ole korkealla,mikä on hyvä.Lisäisin vielä näihin oireisiin seuraavat asiat:Olen laihtunut kahdessa kuukaudessa n6,5-7kg.Hiuksia lähtee "ei tukkoina mutta reilunlaisesti" Taas lämpöilyä eilen 37,4.Selkärankareumakokeita tehty ja ne ovat negatiiviset myös crp ok,tk-avustaja sanoi että kumma kun crp ei nouse vaikka leukosyytit olleet koholla keväästä asti.Selän kanssa pärjään jotenkuten kun liikun paljon,paikallaan olo on kaikkein kamalinta,en enää juurikaan pysty esim:silittämään kun pitää seisoo aikalailla pitkään paikallaan.
      "Chober"? mitattu ennen 4 nyt 6.Mitä tämä kertoo?
      Onneksi olen päässyt hyvälle Reumatologille joka ottaa potilaan todesta ja ei merkkiäkään etteikö hän kuuntelisi ihmistä.Alkaa vaan itellä olla aika epätodellinen olo kun vuosia on oireet jatkunu "välillä parempia kauseja"ja tuntuu ettei mitään oikein löydy,joka tietenkin on toisaalta hyvä,mutta olisi jo aika saada jotain faktaa niin tietäs ettei se vika ainakaan korvien välissä ole."onhan sitä vikaa tietysti sielläkin":)

• Pätsissä

Jatkuvat selkäkivut alkoivat yli 20 vuotta sitten.
        Lääkäri totesi röntgenkuvista yhden ylimääräisen lannenikaman ja madaltuneet välilevyt. Ennuste n. 10 vuoden kuluttua pyörätuoliin.
        No sen 10 vuoden kuluttua pääsin kuitenkin mangneettikuvaukseen kun oikea jalka ehti halvaantua lähes täysin, todettiin paha välilevyn pullistuma joka leikattiin heti seuraavana aamuna.
        Edelleen selkäkipuja, kaikki nivelet oireilee...
        Verikokeista ei löydy mitään vikaa, terve nainen 48 v. ???
        Kuumeilua ja hikoilua jo monen vuoden ajan, johtuu kuulema vaihdevuosista.
        Minulla on tuo E-MCH 34pg.
        ja E-MCHC 361g/l.
        Tiedän että jossain on vikaa, saas nähdä lähteekö tälläkertaa henki ennenkuin vika löytyy.

• weera

E-MCHC ei ole tumavasta-aine. Kyseinen tutkimus kertoo hemoglobiinin määrän punasoluissa. Sen tulos vaihtelee jatkuvasti. Käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä ja siksi viitealuekin on suuri. Leukosyyttien koholla oloon totean vain, että pelkästään kortisoni-lääkitys nostaa niitä.

Jos lääkärit eivät pysty tekemään diagnoosia, kuinka se onnistui sitten täällä?

• Weera

Perusverenkuva
        B-PVK

Lyhenne/Selite/Viitearvo
        B-Eryt = punasolujen lukumäärä: N 4.0-5.3 x E12/l, M 4.5.-6.1 x E12/l
        B-Hb = hemoglobiinin määrä: N 120-150 g/l, M 130-170 g/l
        B-HKR = punasolujen tilavuusosuus N 36-46 %, M 40-50 %
        B-Leuk = valkosolujen määrä: 4.0-11.0 x E9/l
        E-MCV = punasolujen keskitilavuus: 79-96 fl
        E-MCH = punasolujen hemoglobiini: 27-32 pg
        E-MCHC = punasolujen hemoglobiinipitoisuus: 320-360 g/l
        N=naiset, M=miehet

• reumis

kirjoitit:"Jos lääkärit eivät pysty tekemään diagnoosia, kuinka se onnistui sitten täällä"?

Siksipä juuri täällä on syytä kirjoitella,koska nivelreuma on mysteerijuttu.Kaikenlaiset kommentit ja mietiskelyt taudin tiimoilta ei niitä pidä torjua.Lääkärit ovat yhtä avuttomia reuman torjunnassa ,toki osaavat leikellä ja määräillä lääkkeitä.Ne heidän lääkkeet ovat kuitenkin hakuammuntaa.Toisia auttavat, toisia tappavat.

• kokenut
        reumis kirjoitti:

kirjoitit:"Jos lääkärit eivät pysty tekemään diagnoosia, kuinka se onnistui sitten täällä"?

Siksipä juuri täällä on syytä kirjoitella,koska nivelreuma on mysteerijuttu.Kaikenlaiset kommentit ja mietiskelyt taudin tiimoilta ei niitä pidä torjua.Lääkärit ovat yhtä avuttomia reuman torjunnassa ,toki osaavat leikellä ja määräillä lääkkeitä.Ne heidän lääkkeet ovat kuitenkin hakuammuntaa.Toisia auttavat, toisia tappavat.

Puhut oikealla tavalla. Ei pidä heittäytyä vain valittamaan tai lääkärihoidon varaan, vaan on aktiivisesti otettava oma hoito omiin käsiinsä. Valitettavasti muut ei ota siitä vastuuta.

Ja jos erehdyt sanomaan, lääkärillesi, että minulla on fibro, niin se loukkaantuu! Mutta siitä huolimatta yritä ja suhtaudu elämään positiivisesti ja pidä lippua korkealla niin kauan kuin se kädessä pysyy.

• Hanne

Hei Inkku,
      Huomasin juuri kirjoituksesi ja tunsin suurta myötätuntoa sinua kohtaan. Olen itse kärsinyt 12 vuotta fibromyalgiasta. Ensimmäiset vuodet olivat oireiltaan juuri kuvailemiasi. Minulla sanottiin olevan krooninen väsymysoireyhtymä, siis tätä kesti vuosia, vuosia. Sitten lakkasi kuumeilu, mutta muut oireet tuntuivat vain pahentuneen, ja tietysti se vaikutti mieleenkin.
      Kokeilin kaikenlaisia hoitoja niihin ja lääkkeitä jopa Usasta asti. Tuloksetta. Kortisoni on kaikkein pahin, sillä se tuhoaa luustoa, joka kuten arvannetkin vielä lisää kipuilua, sekä aiheutta murtumia. Nykyään käytän silloin tällöin 2 viikon kuurina MSM-luontaistuotetta, sekä käyn 1-2 kertaa ihanassa paikassa saamassa energia-hoitoa, sekä todella ihanasti auttavaa hierontaa.
      Olen enemmän kuin onnellinen, sillä nyt elämä hymyilee taas minulle, ilman kipuja.
      Tunnen olevani taas paljon nuorempi, kuin ikäni.
      Olen kohta 50v. Täynnä energiaa ja hyvää oloa!
      Heti, kun luin kirjoituksesi, ajattelin, että tuossa on ihminen, jolle haluan kertoa tästä ihanasta paikasta. (Ei tavallinen hierontapaikka, vaan sieltä saa kaikenlaista neuvoa ja ohjeita hoitojen lisäksi)
      Jos olet siitä kiinnostunut, niin webbisivut ovat muistaakseni www.shangri-la.fi
      Suosittelen todella lämpimästi.
      Parempaa vointia sinulle! Olet jo liikaa kärsinyt.
      Terveisin,
      Hanne

• Inkku

KIITOS HANNE VIESTISTÄSI.
        Oli lohduttavaa kuulla että muutkin ovat saman käyneet läpi,vaikka sen toki kyllä tiedän.Käyn tutustumassa sivustoon minkä osoitteen laitoit.Töitä ois ollut vielä 3 viikkoa mutta tk-lääkäri laittoi sairauslomalle loppuajaksi kun olkapää"ja nyt jo kokonaisvaltaisasti koko käsi kipeä".Sit ainakin toistaiseksi liitonpäiville ja ensvuonna kuvioita mietitään uusiksi.
        Hyvää loppuvuoden jatkoa sinulle ja kaikille muillekkin"etenkin fibrolaisille" ja kirjoitellaan.
        Terv:Inkku

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7716
    2. 108
      5901
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5157
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4526
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2957
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2908
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2036
    Aihe