Irtisanomisaika?

en kehtaa kysyä työnantajalta

Olen määräaikaisessa työssä työnvälitysfirman kautta. Nyt silmiini kuitenkin osui tosi kiinnostava homma, mutta se alkaa muutamaa viikkoa ennen kuin tämänhetkisen työni olisi määrä loppua. Millaisilla ehdoilla määräaikainen työntekijä voi lähteä "kälppimään?" Antaahan se ainakin huonon kuvan luotettavuudesta, jos ei noudata sopimusta. Onko kenelläkään vastaavanlaisesta tilanteesta kokemusta?

15

3016

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on!

Irtisanomisajat pätevät vain toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa. Määräaikainen työsopimus päättyy vasta määräajan umpeuduttua, ellei työsopimukseen ole erikseen kirjattu irtisanomisaikaa. Voit kuitenkin yrittää neuvotella asiasta nykyisen työnantajasi kanssa.

• Leonard

Ns. Vuokravälitysfirmojen kautta työsuhteessa olevilla on käsittääkseni päivän irtisanomisaika.

• riippuu

Riippuu siitä onko työsopimus tehty välittävälle firmalle(työntekijä oikeasti on töissä välitysfirmassa), jolloin voivat korvata toisella heebolla vai onko asianosainen itse allekirjoitanut työsopimuksen firmaan jolloin työsyhteessa työntarjoajaan.

Ekassa tapauksessa irtisanomisaika vuokrausfirman kanssa tekemässäsi sopparissa.
        Toiseen pätee firman kanssa tehty soppari.

• moponen_

Suurimmat välitysfirmat käyttävät molemminpuolista päivän irtisanomisaikaa.

• Ihmettelee hän

En tiedä mistä firmoista puhut mutta kyllä meillä ainakin oli normaali lain mukainen irtisanomisaika ja normaalin koeajan puitteissa saattoi lähteä vaikka samantien.

• Koeaikailija
        Ihmettelee hän kirjoitti:

En tiedä mistä firmoista puhut mutta kyllä meillä ainakin oli normaali lain mukainen irtisanomisaika ja normaalin koeajan puitteissa saattoi lähteä vaikka samantien.

Koeajalla lähtiessä on oltava aina päivä loppuun,tai siis työnantaja voi kyllä heittää jo aikaisemmin pihalle mutta koko päivä on maksettava.Itse lähtiessä saa usein lähteä ennen päivän päättymistä ja saa palkan vain niiltä tunneilta jotka on ollut koska lojaliteetti työnantajaa kohtaan on heikentynyt...mutta tämä on sovittava erikseen.

• Julma

Mitä lukee työsopimuksessa? Määräaikainen, niin työnantajalla mahdollisuus vaatia palkkaa vastaava korvaus sopimuksesta tekemättä jääneestä työajasta.

Työsopimuslaki

Yleiset irtisanomisajat

Jollei muusta sovita, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään yhden vuoden;

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden mutta enintään neljä vuotta;

3) kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli neljä mutta enintään kahdeksan vuotta;

4) neljä kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli kahdeksan mutta enintään 12 vuotta;

5) kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.

Jollei muusta sovita, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta;

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta.

4 §

Irtisanomisajan noudattamatta jättäminen

Työnantajan, joka on irtisanonut työsopimuksen noudattamatta irtisanomisaikaa, on maksettava työntekijälle korvauksena täysi palkka irtisanomisaikaa vastaavalta ajalta.

Työntekijä, joka ei ole noudattanut irtisanomisaikaa, on velvollinen suorittamaan työnantajalle kertakaikkisena korvauksena irtisanomisajan palkkaa vastaavan määrän.

Jos irtisanomisajan noudattaminen on laiminlyöty vain osittain, korvausvelvollisuus rajoittuu noudattamatta jääneen irtisanomisajan osan palkkaa vastaavaksi.

• kiki

Kaupan työehtosopimuksen mukaan työntekijän korvausvelvollisuus hänen purkaessaan määräaikaisen työsopimuksen on kahden viikon palkka, tai jos sopimusta on jäljellä vähemmän, niin palkka tältä ajalta. Näin siis jos olet töissä kaupan alalla ja olet työsuhteessa yritykseen etkä välitysfirmaan ja sopimukseen työsuhteen purkamisesta ei työnantajan kanssa päästä.

• Irtisanomisaika

Selvennys tuohon, työnantaja pystyy siis vaatimaan korvausta vain mikäli työntekijä ei noudata irtisanomisaikaa esim. 2 vkoa. Mikäli työntekijä noudattaa irtisanomisaikaa, työnantaja ei voi vaatia korvauksia.

• Toimisto

Jos olet toimistotöissä välitysfirman kautta, mutta kohteesi ei ole välitysfirma vaan esim. joku konttori niin jos olet ollut työsuhteessa alle vuoden, irtisanomisaikasi on 2 viikkoa, muussa tapauksessa jos olet ollut töissä kauemmin, irtisanomisaikasi on kuukausi.
      Neuvotteluja ei tarvita, sinulla on oikeus sanoa itsesi irti milloin vain, kunhan noudatat irtisanomisaikoja, eli vähintään tuo 2 vkoa on pakollista ennen kuin voit lähteä kokonaan! Irtisanomisaika lasketaan siitä päivästä lähtien kun ilmoitat esimiehellesi että lähdet.

• Sera

Tämä koskee siis "toistaiseksi voimassa" olevaa työsopimusta, ei määräaikaista.

• kiki

Työsopimuslaki:
      "Määräaikaista työsopimusta ei voida pääsääntöisesti lainkaan irtisanoa, ellei tällaisesta mahdollisuudesta ole erikseen sovittu työsopimuksessa."

Kaupan TES:
      "4 § Määräaikainen työsopimus
      3. Päättäessään työsuhteen ennen määräaikaa työntekijä korvaa työnantajalle
      aiheuttamansa vahingon.
      Korvaus on kahden viikon palkka tai laiminlyödyn työkauden ollessa lyhyempi
      sitä vastaava määrä."

Alkuperäiselle kysyjälle: jos olet työsuhteessa siihen yritykseen jossa työskentelet, pyydä että saisit purkaa sopimuksen ennen sen päättymistä. He todennäköisesti suostuvat, koska jäljelle jäävä sopimusaika on lyhyt eli 2 viikkoa. Jos eivät suostu, joudut työskentelemään vielä tuon kaksi viikkoa, tai jos purat sopimuksen menetät kahden viikon palkan.

• jurmusti

Työsuhteen purku astuu voimaan välittömästi.

• Sera

Jos on määräaikainen työsuhde, niin oikeasti sitä ei voi purkaa. Käytäntö on kuitenkin toinen, itse olen vaihtanut työpaikkaa. Minulla olisi ollut 2 vkon irtisanomisaika koska olin ollut talossa niin vähän aikaa, mutta olin joustava koska hekin olivat, joten olin töissä kuukauden päivät kunnes sain koulutettua uuden ihmisen tehtäviini. Asiaa voi kysyä joltain henkilöstöäihmiseltä jos on niin iso talo että sellainen löytyy. Yleensä firmat kyllä päästävät työntekijästään irti, ymmärtäväthän hekin että jos heillä ei ole tarjota kuin määräaikaista, niin toki vakituinen työ toisaalla houkuttaa. Jos pitää "väkisin" kiinni määräaikaisesta sopimuksesta, ei työmotivaatiokaan varmaan ole kovin hyvä.

• HR asiantuntija

Kuten jo aikaisemmissa viesteissä mainittiin, määräaikaisissa työsopimuksissa ei ole irtisanomiaikaa eli ne päättyvät määräajan umpeuduttua ilman irtisanomisaikaa. Ns. sekasopimukset ovat määräaikaisia sopimuksia, joissa on määritelty irtisanomisaika.
      Monesti yritykset kyllä päästävät työntekijän lähtemään kesken määräaikaisuuden, vaikka irtisanomisaikaa ei työsopimuksessa olisikaan. (Harva työnantaja haluaa väkisten pitää työntekijää talossa). Eli työnantajan kanssa vain keskustelemaan. Jos lähtee luvatta kesken määräaikaisuuden voi joutua korvausvelvolliseksi jäljellä olevasta ajasta.
      Monissa työvoiman vuokrausyrityksissä on työntekijän kanssa kahden viikon irtisanomisaika (työntekijä ei siis saa työntekopaikaltaan palkkaa eli on työsuhteessa vuokrayritykseen).
      Työsuhteen purkamiseen (ei irtisanomisaikaa) vaaditaan erittäin "raskattavia" syitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7065
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3401
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2968
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2088
    Aihe