Jos et halua paapoa koiraa joka päivä, älä osta

nölnölkjölkjölkbl

Itse halusin vielä palavasti muutama vuosi sitten oikein ison koiran. Ehtona oli se että tutustuin rotuihin ja kävin sillointällöin hoitamassa ja ulkoiluttamassa naapurin koiraa.

Kun minulta lopuksi kysyttiin, halusinko sen ison nöffin, niin sanoin kovaan ääneen EN. Vaikka tykkään koirista, en töiden tai opiskelun jälkeen ole pohjimmiltani koskaan halunnut nurkkiini pyörimään elikkioa jonka kanssa pitää olla joka päivä, joka valittaa aina kun joku ei mene niin kuin kasa karvaa ja häntä haluavat ja jolle pitää silti kuskata ruokaa( omasta kukkarosta) joka päivä, viedä lenkille ( ja vetää aina, joka päivä pois muiden koirien/vaaratekijöiden luota remmi kireällä....

Ihan liikaa lukee uutisista että ostetaan koira ja annetaan sitten pois kun kyllästytään-ei ollutkaan mieleinen/ koko idea tuli hetken mielijohteesta. Itse olen henkilökohtaisesti jokseenkin sitä mieltä että ainut järkevä paikka hommata koira on taajaman ulkopuolella tai sitten maalla... Muutenkin sillä kannalla että ne oikeat koirat ja sudet on villieläimiä-ainut poikkeus on TYÖ koira-eli sillä on joku tarkoitus- muukin kuin maskotti joka hommattiin koska näytti netissä kivalta.

6

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastuunkantaja

      Paljonhan niistä työtä ja vastuuta on, eikä ihmiset läheskään aina mieti loppuun asti, että jaksavatko ottaa sen vastaan... Kuitenkin niistä on myös paljon iloa, ja joillekin meistä on pelkästään mukavaa lenkkeillä ja touhuta koiran kanssa. Osa noista luettelemistasi haittapuolista (kiskominen remmissä, vaatiminen) on kuitenkin koulutuskysymyksiä.

      Ihan hyvä tämä aloituksesi kuitenkin, jospa joku koirasta haaveileva miettii uusiksi, koska tosiaankin on ihan liikaa nuoria koiria apulassa ja tori.fi:ssä yms. myytävänä, kun ollaankin kyllästytty siihen, että sitä eläintä pitää hoitaa ja huolehtia kun on sen vastuulleen ottanut...

    • 18+12

      Meillä on toisin. Minä nautin koiran omistamisesta ja sen seurasta. Eikä etes vedä lenkillä, isokin on. Ei ongelmaa. Hyvä että tajusit, ettei koira ole sinulle sopiva eläin. Koira ei tosiaankaan sovi kaikille.

    • mene hirteen

      Koirat villieläimiä? Voi voi dog hateria...

    • 3+12

      "koirat ja sudet on villieläimiä-ainut poikkeus on TYÖ koira-eli sillä on joku tarkoitus- muukin kuin maskotti joka hommattiin koska näytti netissä kivalta. "

      Jotenkin tuntuu että olet käsittänyt villieläin ja maskotti-sanat väärin. Ne eivät ole synonyymejä. Susia ei varmaan kukaan osta maskotiksi, eikä laki kai sallikaan sitä. Koira sen sijaan on jonkinasteinen maskotti.

      Jos joku lapsi haaveilee sudesta maskottinaan, niin anna sellaisen mennä toisesta korvasta sisään ja samantein toisesta pihalle.

      "Itse olen henkilökohtaisesti jokseenkin sitä mieltä että ainut järkevä paikka hommata koira on taajaman ulkopuolella tai sitten maalla... "

      Niin jokainen meistä varmaan on henkilökohtaisesti jokseenkin omaa mieltä mikä on järkevä paikka ja mikä ei. Sinun näkemykselläsi ei varmaan isoa vaikutusta ole muiden näkemyksiin saati toteutuksiin. Tuskin sitä odotatkaan?

    • JUUUUUUUUUUUUU U

      Koira kesytettiin alkujaan työtä varten/ työ koiraksi. Kesy koira on suden jalostettu muoto. Ja on niitä visiin muitakin villikoiria, mistä on koiria alkujaan lähdetty jalostamaan. En tiedä onko noita susi-hybridejä enää niin paljoa missään, taitavat olla aika kiellettyjä...

      Ja joo, jotkut näkevät koiran työ-tai villikoiranan. Ei siinä mitään pahaa ole. Ei ne eläimet alunperin kesyinä syntyneet ja monilla myös se käsitys että luonnossa ollaan luonnossa ja on eläimiä, kaupungissa olla kaupungissa ja ei ole eläimiä. Itelläni oli pari koiraa aiemmin , meinasin hommata uuden mutta työn ja elämäntilanteen takia piti valita joko vähän omaakin aikaa tai sitten pelkästään duunia ja koiran kanssa oloa.

      "Voi voi dog hateria"...hmmm...mainitsikohan aloittaja missään vaiheessa vihaavansa koiria? Mielestäni oli melkosen erittäin suora, mutta kylmän asiallinen mielipide aloittajalta. Ja jos joku vielä korostaa että "oma henkilökohtainen mielipide" niin ainakin itse olen käsittänyt tämän ihan sitä omaa mielipidettä, millä ei silloin -käsittääkseni- meinata mitään yleistä faktaa... Ja aloituskin taisi olla että JOS et halua.... Mutta jos tota tekstiä alkaa oikein tarkoituksella vääntämään ja kääntämään ja halkoo oikein kunnolla hiuksia niin kaikista mielipide/näkemys kirjoituksista saa hyvin helposti ihan järjetöntä kuraa.... Kyllä se mahtaa ihmistä suunnattomasti ärsyttää jos joku ei henkilökohtaisesti tykkää samoista asioista kun itse- tänne sitten vaan anonyymisti provoamaan.

    • Juu,niinhän se on,että ihan liian harkitsemattakoiria hommataan ja annetaan pois,siinä aivan oikeassa.
      Mutta koiralla ja sudella tai koiralla ja villieläimellä ei ole pahemmin mitään tekemistä keskenään.
      Alun perin koirat lähti kesyyntymään tavallaan itsestään,kun ne alkoi hengailla ihmisten "lähellä".Eli ei ne suoraan miksikään käyttökoiriksi tulleet :D
      Siitä sitten alkoi pikkuhiljaa itse jalostus.Ja senverran pitkän matkan on käyneet,ihan kun me ihmisetkin aikojen saatossa,että osa koirista on ja on kehitetty ihan seuralaiseksi.Eli niitten työ on olla seuralainen.Ja se taas on ainakin minun mielestäni ihan tarkoituksellista ja hyödyllistä ;)

      Se sitten taas,missä se seuralainen on,ei ole mitään merkitystä,kunhan on kyseessä rotu,joka on paikkaan soveltuva,missä on.Ja sen tarpeet tulee riittävästi tyydytetyksi.

      Ps.Minulle sanoi juuri juuri jokunen päivä sitten lenkillä eräs iäkkäämpi rouvashenkilö,että nyt on päivä pelastettu.Päivä oli pelastettu,kun pääsi koiraa silittämään ja rapsuttelemaan.Oli kyllä ihana kuulla.Että iloa niistä on niin itselle,kuin muillekkin,ihan missä vaan asustellessa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      132
      1493
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1152
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1150
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      76
      1022
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      187
      839
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      779
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      732
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      77
      704
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      70
      657
    10. Palstalaisten

      Paino. Paljonko siis painat?
      Sinkut
      86
      626
    Aihe