Mikähän mahtaa olla syynä siihen, että jopa julkisissa tiedotusvälineissä, lehdissä ja tv:ssä kuulee käytettävän sanaa hämillään, kun tarkoitetaan hämmentynyttä? Ei kai kielitaju ole lukeneilta ihmisiltä kokonaan kadonnut?
Hämillään - hämmentynyt?
4
2100
Vastaukset
- Lector
Olisikohan syynä se, että jotkut ovat oppineet, tavalla tai toisella, sanan "hämillään", joka tarkoittaa hämmentyneenä olemista?
- 17 +18
Minusta hämillään oloon liittyy aina nolouden, usein suorastaan häpeän tunne.
- Laphroaigh Talisker
Nykyään voi käyttää kaikista asioista oikeaa ilmaisua muistuttavaa sanaa kunhan sanoissa on tarpeeksi yhteisiä kirjaimia. "Hämillään" - "hämmentynyt" täyttää ehdon. Eilen oli iltapäivälehdessä otsikko uusnasseista, jotka kuulemma käyttivät tappelussa "rautaputkiloa". Itse artikkelissa oli kuitenkin käytetty sanaa "rautaputki". Sama asiahan tuo oikeastaan on. Itse olen oppinut, että sana "putkilo" on suomenkielinen vaihtoehto sanalle "tuubi". Mutta ei se mitään antaa mennä vaan. Laissez-faire tai jotain.
Nykysuomen sanakirja:
-- hämillä(än): ymmällä, sekaannuksissa, hämmennyksissä.
-- hämmentyä: sotkeutua, sekaantua; hämääntyä, mennä hämilleen, häkeltyä.
Ero ei näytä olevan suuren suuri, joten kielitajun katoamisesta tuskin on kyse..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321