Ostin heinäkuussa Helkama Kulkuri City 7-pyörän 7-vaihteisella Shimanon Nexus-napavaihteella. Tänään, kun pyöräilin (kello oli n. 7.30, kun lähdin) noin -5 C pakkasessa, hetken pyöräilyn jälkeen jouduin ajamaan yhdellä vaihteella loppumatkan. Alaspäin vaihto ei onnistunut, sillä vaihteen valintakahva pyöri vapaasti. Ylöspäinkään ei voinut vekslata, sillä 4-vaihteesta ylöspäin kahva oli jumissa. Voisiko navassa olla kosteutta, joka jäätyy vai mikä on ongelmana?
Nexus 7 jäätyy
17
4608
Vastaukset
- Alkup. Maantiepyöräi
Jos napavaihteella ajetaan sekä kesällä että talvella, se on avattava syksyisin ja keväisin rasvojen vaihtoon. Kesärasvat jähmettyvät pakkasella. Hyvää tuossa on, että napa tulee putsattua riittävän usein. Itse en ostaisi talvikäyttöön(kään) napavaihdetta pl. ehkä Rohloff tai uusin Alfine-versio.
Useinmiten vaihdevaijeri jäätyy ensimmäisenä, vaihdapa pelkkä kuori ni todnäk taas tomii, parisensataa moist tehnyt.
- kiitosanteex
Itse olen huomannut että jos pyörään pääsee kondensoitumaan kosteutta, ei talvirasvatkaan välttämättä toimi. Näin on käynyt kun pyöräilen myös talvella työmatkat. Ongelma johtunee siitä että pyörä on sisällä sekä kotona että työpaikalla jolloin isot lämpötilaerot aiheuttaa kondensoitumista jonka taas huomaa muutamien kilometrien pakkasessa ajon jälkeen vaihteiden ja vaijereiden takelteluna.
kiitosanteex kirjoitti:
Itse olen huomannut että jos pyörään pääsee kondensoitumaan kosteutta, ei talvirasvatkaan välttämättä toimi. Näin on käynyt kun pyöräilen myös talvella työmatkat. Ongelma johtunee siitä että pyörä on sisällä sekä kotona että työpaikalla jolloin isot lämpötilaerot aiheuttaa kondensoitumista jonka taas huomaa muutamien kilometrien pakkasessa ajon jälkeen vaihteiden ja vaijereiden takelteluna.
Juuri näin.
- Jep jep
mika.erik kirjoitti:
Useinmiten vaihdevaijeri jäätyy ensimmäisenä, vaihdapa pelkkä kuori ni todnäk taas tomii, parisensataa moist tehnyt.
Oire on juuri tuo aloittajan kuvaama vaihdevaijerin jäätyessä. Vaihteistossa itsessään ei ilmeisesti ole mitään vikaa, se ei vain saa komentoja.
Vaijerin kuoreen kertyy kosteutta. Siltä suojautuminen käy itse kunkin suosikkiaineella, kunhan valitsee sellaisen joka ei pilaa kuoren ominaisuuksia. Itse käytän aseöljyä, toiset vannovat silikonin nimeen, kolmannet tunkevat sinne CRC:tä. Joka tapauksessa vaijerin ja kuoren vaihtaminen auttaa hetken. Kuoren täyttäminen vaijerin lisäksi sopivalla aineella auttaa yleensä koko talven.
Alkup. Maantiepyöräi:n kanssa ei kannata alkaa keskustella vaihteiden (tai minkään muunkaan pyöriin liittyvän) paremmuudesta. Paitsi jos haluaa ehtymättömän hupilähteen... - Pomppukeppi
kiitosanteex kirjoitti:
Itse olen huomannut että jos pyörään pääsee kondensoitumaan kosteutta, ei talvirasvatkaan välttämättä toimi. Näin on käynyt kun pyöräilen myös talvella työmatkat. Ongelma johtunee siitä että pyörä on sisällä sekä kotona että työpaikalla jolloin isot lämpötilaerot aiheuttaa kondensoitumista jonka taas huomaa muutamien kilometrien pakkasessa ajon jälkeen vaihteiden ja vaijereiden takelteluna.
"Itse olen huomannut että jos pyörään pääsee kondensoitumaan kosteutta, ei talvirasvatkaan välttämättä toimi."
Juuri näin. Pyörissähän on käytännössä kaksi erillistä ongelmaa talvisin. Rasvojen jähmettyminen ja pyörässä olevan kosteuden jäätyminen. Ne ovat kaksi ihan eri ongelmaa eivätkä niiden ratkaisut ole aina samoja. Pelkkä rasvojen lisääminen ja vaihtaminen pakkasessa juokseviin ei ratkaise kaikkia kosteuden aiheuttamia ongelmia koska pelkkä rasva ei estä veden jäätymistä jos se pääsee sopivaan paikkaan ja niitähän pyörässä löytyy.
- Talvipyöräilijä
Aloin miettimään, että voisiko vika olla vaihtajassa? (Revoshift) Sillä jos olen jumittunut esim. nelosvaihteella, alaspäin vaihdettaessa kahva pyörii ilman vastusta, mutta jos taas yritään vaihtaa isommalle vaihteelle, kahva on jumissa eikä liiku mihinkään. Tämä toistuu aina kun on pakkasta.
P.S. Säilytän pyörääni öisin lämmitetyssä pyörävajassa.- talvipolkija
Kyllä varmaan se vaijeri on kuoressaan jumissa eikä liiku kun kahvan pitäisi antaa löysää. Tällaisessa tapauksessa voi ainakin muissa vaihteenvalitsintyypeissä vaijerin pää päästä pois paikaltaan ja se täytyy asettaa uudelleen paikalleen ja voidella vaijeri toimivaksi tai vaihtaa se.
- Talvipyöräilijä
talvipolkija kirjoitti:
Kyllä varmaan se vaijeri on kuoressaan jumissa eikä liiku kun kahvan pitäisi antaa löysää. Tällaisessa tapauksessa voi ainakin muissa vaihteenvalitsintyypeissä vaijerin pää päästä pois paikaltaan ja se täytyy asettaa uudelleen paikalleen ja voidella vaijeri toimivaksi tai vaihtaa se.
Voiko olla niin, että vaihteisto jäätyy jo 5 min ajon jälkeen? Näin minulla on käynyt.
- talvipolkija
Talvipyöräilijä kirjoitti:
Voiko olla niin, että vaihteisto jäätyy jo 5 min ajon jälkeen? Näin minulla on käynyt.
Toki. Jää kyllä sulaa lämpimässä varastossa mutta kosteus ei poistu mihinkään vaan jäätyy äkkiä uudelleen. Itse asiassa lämpötilan vaihtelu vain pahentaa tilannetta kondension vuoksi.
- vaijeri se on
talvipolkija kirjoitti:
Toki. Jää kyllä sulaa lämpimässä varastossa mutta kosteus ei poistu mihinkään vaan jäätyy äkkiä uudelleen. Itse asiassa lämpötilan vaihtelu vain pahentaa tilannetta kondension vuoksi.
Varsinkin noin nopea jäätyminen kertoo siitä, että jäätyvä osa on vaijeri eikä vaihteisto.
Vaijerin kuoreen pitäisi saada kuiva ilmasto tai sitten niin paljon jotain vettä syrjäyttävää ainetta ettei siellä jää tilaa jäätyä jumittavasti.
- Talvipyöräilijä
Kiitos kaikille vastauksista.
- sular
Kokeile Lukkosulaa.
- Talvipyöräilijä
Kannattaisiko vaijerin kuoreen/vaijeriin laittaa lukkosulaa tai vastaavaa ainetta, vai kannattaako vaijerin vaihto?
- vaijeri se on
Jos vaihdat, vaihda sekä vaijeri että kuori.
Vaihtaessasi suihkuta vaijerin kuoreen niin paljon haluamaasi voiteluainetta kuin saat sinne menemään. Sen jälkeen vaijeri paikalleen ja menoksi, kestää melko monet pakkaset jäätymättä. - talvipolkija
vaijeri se on kirjoitti:
Jos vaihdat, vaihda sekä vaijeri että kuori.
Vaihtaessasi suihkuta vaijerin kuoreen niin paljon haluamaasi voiteluainetta kuin saat sinne menemään. Sen jälkeen vaijeri paikalleen ja menoksi, kestää melko monet pakkaset jäätymättä.Ei mitään lukkosulaa, siitä on vain hetken apu sulamiseen ja voiteluominaisuudet ovat onnettomat isopropanolin vuoksi
- Talviajaja
Ei talvipyöräilyssäkään auta muuta kuin asianmukaiset varusteet. Itse ajan Rohloffilla kesät talvet, toimii.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1175670- 292070
- 1771912
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.651080Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101043Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24977- 73947
Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24872Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12745