Miten voi arvailla tai ns. tietää 2 muuttujan välisestä kausaliteetista? Muita muuttujia voi olla useita. Asian voi muotoilla niin, että on pitkä lista muuttujia, joista pitää yhdistää 2 tai useampi syy-seuraussuhteen perusteella.
Ja sitten: ei enää mitään paskanjauhantaa matematiikan epätarkkuudesta eikä tarkoituksesta. ens rationis pysyköön nahoissaan
Toivottavasti nyt käsitellään vain itse kysymystä "matemaattis-filosofisesti", eikä jaaritella niitä näitä matematiikan luonteesta.
Miten viitteitä kausaliteetista?
3
273
Vastaukset
- worldfilosofi
Se on sun "juttu", itse en tiedä, olen tavallinen duunari ihmismassassa, mutta tulkitsen itseni "ajattelijaksi", ehkä "sanansaattaja" kuvaa paremmin. Tehtäväsi on itse ratkaista ongelma, muut auttakoon. Ole silti tieteisihminen, vaikutat olevan aika tärkeän ja hankalan asian ytimessä, älä mieti liikaa.
- öoemrgömo
Tässä on keskustelu samasta aiheesta:
http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&group=comp.ai
otsikko on "How do we determine causality? " Olen itse miettinyt samaa. Ratkaisuni ongelmaan on normaali herkkyysanalyysi, eli pidetään kokeessa kaikkea muuta vakiona, mutta varioidaan jompaakumpaa toisiaan korreloivaa muuttujaa ja havainnoidaan, tapahtuuko muutosta toisessa. Jos tapahtuu, vallitsee kausaliteetti näiden muuttujien välillä ainakin niissä koeoloissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1011795- 591180
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4561146- 1701053
- 58831
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132827Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä49766- 84763
- 51718
- 57681