Olisko antaa hyvää pastan keitto-ohjetta,itse saan aina pastani liisteriksi,vaikka laitan öljyä,huuhdon sitten pastan tai en.Kerro kuinka sin pastan keität,siis ihan kirjaimellisesti.
Pastan keitto
8
1566
Vastaukset
- Olio
Kokeile tummalla pastalla, ei ainaskaan liisteröidy niin helposti mulla, enkä edes käytä öljyä. Ja kun syö heti valmistumisen jälkeen, niin ei ehdi liimautua niin pahasti myöskään.
- Onni Stunut
Vai että "al dente ja vähän ylikin"?
1) Valitse korkealaatuinen pasta, joka on valmistettu 100-prosenttisesta durum-vehnästä.
2) Keitä riittävän isossa kattilassa, väljässä vedessä.
3) Älä keitä yhtään liian kauan. Ohjeellinen aika on merkitty pastapakkaukseen. - riittävästi
Veden täytyy kiehua ennen pastan lisäämistä!
Iso avara kattila ja kunnolla kiehuva vesi. Pasta lisätään useassa erässä aina välillä sekoittaen. Ei paakkuunnu eikä liisteröidy! - Alfred Dente
Suomalainen spagetti on poikkeuksetta kelvotonta. Ei auta vaikka olisi kuinka durum-vehnää. Kannattaa luottaa tunnettuihin ulkomaisiin (Italia) valmistajiin. Ikävä sanoa näin, mutta totuus ei liisteröidy.
Sitten tuosta ikivanhasta perisuomalaisesta ohjeesta huuhdella pasta keittämisen jälkeen olisi jo syytä luopua. Huuhtomisohje ilmeisesti periytyy sukupolvelta toiselle ja se on peräisin ajalta, jolloin maahan ei saanut tuoda ulkomaista parempaa vehnää. Huono suomalainen vehnä kun ei sisällä niin paljon valkuaista kuin durum-vehnä niin se liisteröityy. Huuhtomalla liisteriä saa vähennettyä.
Pakkauksissa on yleensä melko pätevät keitto-ohjeet ja tärkeintä on muistaa, että vesi on suolattua ja että vettä on riittävästi sekä sopiva kiehumisaste. Yleensä suomalaiset keittävät pastaa aivan liian kauan. Öljyä ei veteen tarvitse lisätä, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Lisäksi mahdollinen kastike imeytyy huonosti.- Onni Stunut
Pitää paikkansa – italialaisista pastoista on minullakin paremmat kokemukset kuin suomalaisista, vaikka nekin olisi tehty durum-vehnästä. Vanha suosikkimerkkini on
http://it.primopiatto.barilla.com/home.jsp
Suomalaisetkin durum-vehnäpastat ovat sentään jotain muuta kuin takavuosien tuotteet, joita oli yritetty sinnikkäästi tehdä tavallisesta (suomalaisesta?) vehnästä. Maatalouspolitiikalla ja vaihtotasejutuilla jyrättiin silloin kulinarismin yli pahan kerran.
Suomalaisella elintarviketeollisuudella on pastan osalta joka tapauksessa vielä opittavaa italialaisilta!
Lapsuudestani muistan pitkän pitkät ontot makaronit. Lieneeköhän niitä vielä kaupoissa missään? Luulisi, että tavaran hinta nousee nykyisillä liksoilla liian kalliiksi – siinä reikien poraamisessa on sentään julmettu työ!
;•)
- ohje
Ota nauha kattilasta... ja kun heität seinään tai ikkunaan... jos putoo... keitä lisää... kun jää kii... on valmista
- Arrogant
Osta ainoastaan aitoa italialaista kovasta durum-vehnästä tehtyä pastaa (esim. Barilla, De Cecco). Laita kattilaan riittävä määrä vettä ja käytä riittävän isoa kattilaa. Vettä laitetaan litra jokaista kuivan pastan 100 g kohden.
Kun vesi kiehuu reippaasti, lisää suolaa 10g vesilitraa kohden ja sitten pasta. Keittoaika on pakkauksessa ilmoitettu, eikä missään tapauksessa yhtään enempää. Mittaa keittoaika siitä kun vesi alkaa kiehumaan uudestaan pastan lisäyksen jälkeen. Laita kattilaan kansi päälle.
Sekoita pastaa pari kertaa keittoaikana ja katso, että se kiehuu sopivasti koko ajan.
Kun pasta on valmis, valuta se heti ja tuo tarjolle. Pastaa ei saa eikä tarvitse valella vedellä. Valmis pasta ei odota ruokailijoita vaan ruokailijat odottavat pastan valmistumista. Jos kaikkea pastaa ei tarjoilla heti, laita se kattilaan takaisin ja lisää vähän neutraalia ruokaöljyä ja pidä lämpimänä. - mää
olen ainakin minä saanut pastasta siitä lähtien kun olen tehnyt jonkun tv-kokin ohjeiden mukaan.
Keitettyäsi pastan paketissa olevan ohjeen mukaan, valuta suurin osa pastan keitinvedestä pois mutta jätä tilkka vettä pohjalle 'kastikkeeksi'. Sitten tilkka voita tai öljyä ja sekoitat. Ei takertele ainakaan minulla tuon jälkeen. Älä huuhtele vedellä.
Ja toinen hyvä konsti on sekoittaa kastike pastan joukkoon ennen annostelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793