26" ja 28" rullavuus ero?

polkija vm 1970

Onko käytännön eroa 26 tai 28 tuumasella kiekolla rullavuudessa, jos testataan samassa rungossa noita kahta kiekkokokoa, jos vielä kiekko on saman valmistajan ja rengaskin sama molemmissa? Siis teoriassa varmaan eroa on, kutta huomaako tavallinen kuntoilija eroja?
Mulla on kaksi saman hintaista maasturia kiikarissa, toinen 26" ja toinen 29", joka tapauksessa, hankin sitten kumman tahansa, niin vaihdan maastorenkaat kapeampiin ja hienokuvioisempiin ja siksi mietin tuota rullaavuutta. Jotenkin toi 29 tuntuu kömpelömmältä? Ajan lenkkiajoa asfaltilla, hiekalla ja jonkin verran poluilla. Cycloa älkää ehdotelko, sillä sellainen on jo, mutta droppitanko ei vaan ole mun juttu ja jälkikasvu näyttää muutoinkin ominneen tuon cyclon, hyvä:=)

10

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • max -it

      käytännössä et eroa huomaa. se minkä teoriassa kaksi tuumaa halkaisijaltaa isompi kiekko rullaa herkemmin, niin samalla sen kaksituumaa isommasta koosta tuleva paino syö hyödyn, sekä renkaan, että vanteen osalta. myös kaksi tuumaa isompi kiekko kulkee pidemmän matkan yhdellä pyörähdyksellä, vie sekin hyötyä pois. ota vaan se 26 tuumanen, jos tuntuu mukavammalta ja jos siinä on normi maasturin vanteet, sat huoletta heittää vaikka 32 milliset kummit vaikka 37 vois olla hyvä kompromissi, kun ajat myös hiekalla. mulla maasturissa 47 milliset asfaltti kumekset.

    • Uskohansiemäähöpisen

      En tiedä rullaavuudesta, mutta itse ajelin 26" työmatkaa toista vuotta ja vaihdoin sitten 28" ja helposti sain pois kokonaisajasta 10-15min. Eli 28" pyörä kulkee omasta mielestäni saman matkan nopeammin.
      Nykyisin myös 29" pyörä jossa talvisin 28" nastarenkaat.

      • polkija vm 1970

        et tainnut oikein ymmärtää aloittajan kysymystä. Nyt ei ollut kyse 26" ja 28" pyöristä, vaan pelkistä kiekoista. Eli rautalangasta vielä: Otetaan 28" pyörä ja vaihdetaan siihen samalla renkaalla oleva 26" kiekko, niin huomaako eroa matkan kestossa, alamäissä ym?


      • vanha p..ru
        polkija vm 1970 kirjoitti:

        et tainnut oikein ymmärtää aloittajan kysymystä. Nyt ei ollut kyse 26" ja 28" pyöristä, vaan pelkistä kiekoista. Eli rautalangasta vielä: Otetaan 28" pyörä ja vaihdetaan siihen samalla renkaalla oleva 26" kiekko, niin huomaako eroa matkan kestossa, alamäissä ym?

        Nyt menee arvailuun, vaikka innokas pyöräilijä olenkin. veikkaan, että eroa ei ole ja jos on, niin sitä ei huomaa. No, siintä 26 tuumasesta kuluu rengas ja laakerit nopeammin, jos ajaa saman matkan:=)


      • vähäneioopaljon
        polkija vm 1970 kirjoitti:

        et tainnut oikein ymmärtää aloittajan kysymystä. Nyt ei ollut kyse 26" ja 28" pyöristä, vaan pelkistä kiekoista. Eli rautalangasta vielä: Otetaan 28" pyörä ja vaihdetaan siihen samalla renkaalla oleva 26" kiekko, niin huomaako eroa matkan kestossa, alamäissä ym?

        Jarrut vaan ei pelaa tollaisessa sydeemissä, parempi kokeilla kahdella eri rungolla.


      • paljon paljon
        vähäneioopaljon kirjoitti:

        Jarrut vaan ei pelaa tollaisessa sydeemissä, parempi kokeilla kahdella eri rungolla.

        Kysymyshän olikin teoreettinen. Toisaalta levyjarrut ovat nykyaikaa ja ne toimivat samassa rungossa, oli kiekko 26 ta 28 tuumainen.


      • www1

        "En tiedä rullaavuudesta, mutta itse ajelin 26" työmatkaa toista vuotta ja vaihdoin sitten 28" ja helposti sain pois kokonaisajasta 10-15min. Eli 28" pyörä kulkee omasta mielestäni saman matkan nopeammin."

        Noin suuret erot eivät kyllä selity pelkästään vanteen koolla vaan siinä tulee mukaan pyörän muutkin ominaisuudet.


      • www1
        paljon paljon kirjoitti:

        Kysymyshän olikin teoreettinen. Toisaalta levyjarrut ovat nykyaikaa ja ne toimivat samassa rungossa, oli kiekko 26 ta 28 tuumainen.

        "Kysymyshän olikin teoreettinen. Toisaalta levyjarrut ovat nykyaikaa ja ne toimivat samassa rungossa, oli kiekko 26 ta 28 tuumainen. "

        Vaikka ihan teoreettisesti puhutaankin niin vaikka jarrut kävisikin ristiin niin kampien kanssa voi tulla ongelmia mutkissa jos laittaa pienemmän vanteen.


    • pilkun viilari

      Ainoa ero, jonka huomaa on paino. Pyörän paino kasvaa, kun kiekko ja rengas koko nousee kahdella tuumalla.

      • juurakko

        29 rullaa huonossa maastossa paremmin, kuten kivikossa tai juurakossa, tuskin asfaltilla tulee eroja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      75
      4321
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      106
      4039
    3. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2517
    4. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2367
    5. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      145
      2270
    6. 132
      2077
    7. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      41
      2074
    8. Oliko kiihkeä

      ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1949
    9. Kummallista

      Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      54
      1708
    10. Miltä meidän

      Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      59
      1704
    Aihe