26" ja 28" rullavuus ero?

polkija vm 1970

Onko käytännön eroa 26 tai 28 tuumasella kiekolla rullavuudessa, jos testataan samassa rungossa noita kahta kiekkokokoa, jos vielä kiekko on saman valmistajan ja rengaskin sama molemmissa? Siis teoriassa varmaan eroa on, kutta huomaako tavallinen kuntoilija eroja?
Mulla on kaksi saman hintaista maasturia kiikarissa, toinen 26" ja toinen 29", joka tapauksessa, hankin sitten kumman tahansa, niin vaihdan maastorenkaat kapeampiin ja hienokuvioisempiin ja siksi mietin tuota rullaavuutta. Jotenkin toi 29 tuntuu kömpelömmältä? Ajan lenkkiajoa asfaltilla, hiekalla ja jonkin verran poluilla. Cycloa älkää ehdotelko, sillä sellainen on jo, mutta droppitanko ei vaan ole mun juttu ja jälkikasvu näyttää muutoinkin ominneen tuon cyclon, hyvä:=)

10

1400

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • max -it

      käytännössä et eroa huomaa. se minkä teoriassa kaksi tuumaa halkaisijaltaa isompi kiekko rullaa herkemmin, niin samalla sen kaksituumaa isommasta koosta tuleva paino syö hyödyn, sekä renkaan, että vanteen osalta. myös kaksi tuumaa isompi kiekko kulkee pidemmän matkan yhdellä pyörähdyksellä, vie sekin hyötyä pois. ota vaan se 26 tuumanen, jos tuntuu mukavammalta ja jos siinä on normi maasturin vanteet, sat huoletta heittää vaikka 32 milliset kummit vaikka 37 vois olla hyvä kompromissi, kun ajat myös hiekalla. mulla maasturissa 47 milliset asfaltti kumekset.

    • Uskohansiemäähöpisen

      En tiedä rullaavuudesta, mutta itse ajelin 26" työmatkaa toista vuotta ja vaihdoin sitten 28" ja helposti sain pois kokonaisajasta 10-15min. Eli 28" pyörä kulkee omasta mielestäni saman matkan nopeammin.
      Nykyisin myös 29" pyörä jossa talvisin 28" nastarenkaat.

      • polkija vm 1970

        et tainnut oikein ymmärtää aloittajan kysymystä. Nyt ei ollut kyse 26" ja 28" pyöristä, vaan pelkistä kiekoista. Eli rautalangasta vielä: Otetaan 28" pyörä ja vaihdetaan siihen samalla renkaalla oleva 26" kiekko, niin huomaako eroa matkan kestossa, alamäissä ym?


      • vanha p..ru
        polkija vm 1970 kirjoitti:

        et tainnut oikein ymmärtää aloittajan kysymystä. Nyt ei ollut kyse 26" ja 28" pyöristä, vaan pelkistä kiekoista. Eli rautalangasta vielä: Otetaan 28" pyörä ja vaihdetaan siihen samalla renkaalla oleva 26" kiekko, niin huomaako eroa matkan kestossa, alamäissä ym?

        Nyt menee arvailuun, vaikka innokas pyöräilijä olenkin. veikkaan, että eroa ei ole ja jos on, niin sitä ei huomaa. No, siintä 26 tuumasesta kuluu rengas ja laakerit nopeammin, jos ajaa saman matkan:=)


      • vähäneioopaljon
        polkija vm 1970 kirjoitti:

        et tainnut oikein ymmärtää aloittajan kysymystä. Nyt ei ollut kyse 26" ja 28" pyöristä, vaan pelkistä kiekoista. Eli rautalangasta vielä: Otetaan 28" pyörä ja vaihdetaan siihen samalla renkaalla oleva 26" kiekko, niin huomaako eroa matkan kestossa, alamäissä ym?

        Jarrut vaan ei pelaa tollaisessa sydeemissä, parempi kokeilla kahdella eri rungolla.


      • paljon paljon
        vähäneioopaljon kirjoitti:

        Jarrut vaan ei pelaa tollaisessa sydeemissä, parempi kokeilla kahdella eri rungolla.

        Kysymyshän olikin teoreettinen. Toisaalta levyjarrut ovat nykyaikaa ja ne toimivat samassa rungossa, oli kiekko 26 ta 28 tuumainen.


      • www1

        "En tiedä rullaavuudesta, mutta itse ajelin 26" työmatkaa toista vuotta ja vaihdoin sitten 28" ja helposti sain pois kokonaisajasta 10-15min. Eli 28" pyörä kulkee omasta mielestäni saman matkan nopeammin."

        Noin suuret erot eivät kyllä selity pelkästään vanteen koolla vaan siinä tulee mukaan pyörän muutkin ominaisuudet.


      • www1
        paljon paljon kirjoitti:

        Kysymyshän olikin teoreettinen. Toisaalta levyjarrut ovat nykyaikaa ja ne toimivat samassa rungossa, oli kiekko 26 ta 28 tuumainen.

        "Kysymyshän olikin teoreettinen. Toisaalta levyjarrut ovat nykyaikaa ja ne toimivat samassa rungossa, oli kiekko 26 ta 28 tuumainen. "

        Vaikka ihan teoreettisesti puhutaankin niin vaikka jarrut kävisikin ristiin niin kampien kanssa voi tulla ongelmia mutkissa jos laittaa pienemmän vanteen.


    • pilkun viilari

      Ainoa ero, jonka huomaa on paino. Pyörän paino kasvaa, kun kiekko ja rengas koko nousee kahdella tuumalla.

      • juurakko

        29 rullaa huonossa maastossa paremmin, kuten kivikossa tai juurakossa, tuskin asfaltilla tulee eroja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2295
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2188
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1559
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      13
      1464
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      100
      1131
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1067
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      18
      828
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      122
      798
    Aihe