Teen esitelmää murteista. Haluaisin tietää joudutko työpaikalla, koulussa, matkustaessasi Suomessa kärsimään omasta murteestasi? Siis näkevätkö muut vaivaa, jos käytät sinulle ominaista murretta? Onko oma murteesi jo vaihtunut oman asuinpaikkasi murteeseen? Kerro aiheesta, mitä mieleen tulee. Kiitos!
Kärsitkö murteestasi??
7
1120
Vastaukset
- oulusta
Olen ihan ylpeä murteestani, mutta kyllähän tuosta välillä "kärsiäkin" saa. Ruuhkasuomalaisten kanssa kommunikoidessa tiedostan puhuvani eri tavalla kuin muut ja tiedostan myös, että puhetapaani joskus kiinnitetään huomiota enemmän kuin sanomiini asioihin. Hassuja painotuksiani saatetaan jopa palaverissa matkia ns. "leppoisassa" hengessä. Vähän kiusallistahan tuo on, koska en halua - enkä voi - puhetapaani muuttaa.
Ja toisaalta stadin murre nyt on yksinkertaisesti niin karmeaa, surkuhupaisaa kuunneltavaa, että ihan pelkään saavani siitä vaikutteita. :) - vaan
Mä oon turkulainen, ei varmaan tarvi jatkaa tosta sen enempää :D.
- murrejäbä
Sulla on vaan huono itsetunto... :) Mun mielestä ainoastaan jotkut ikiwanhat superturkulaiset puhuu silleen tyhmästi.
- +-+-+-
Kärsin monessakin paikassa muiden liioitellusta, tekohauskasta ja rehvastelevasta murteenkäytöstä. Otsasuonet puhkeilevat sellaista kuullessani.
- Jussi
Ite oon asunu 16 eri paikassa ympäri Suomea ja minusta on mahtavaa, kun ihmiset puhhuu just silleen, kun heistä itestään tuntuu hyvältä. Yhessäkin työpaikassa oli savolainen tyttö, joka puhu ehtaa savvoo ja sitten oli vielä raumalainen poika ja tamperelainen tyttö ja esimies, joka oli stadilainen, meinas saada joka palaverissa hepulin, kun jokainen meistä pisti omaa murrettaan ja esimiehen olisi pitänyt pitää pöytäkirjaa. Voi, hitto, että meillä muilla oli hauskaa!
- Vulkan
Olen Etelä-Hämeestä kotoisin ja asunut viimeiset yhdeksän vuotta Turussa, mutta oma puhetapani ei ole juurikaan muuttunut. Puhun edelleen hämäläistä landemurretta. Aikoinaan Turun dieseltehtaalla työskennellessäni minuun kyllä tarttui turkulaista konepajaslangia.
Pyydän siis edelleen valkeeta pössäkkään, mutta konepajahommissa voin joutua joskus lyömään ympärslaagia mummolla. ;)
Yleensä kyllä tulen ymmärretyksi, mutta joskus harmittaa kun parusturkulaiset pitävät minua ulkopaikkakuntalaisena ennen kuin oppivat tietämään että olen asunut täällä jo useita vuosia. - murteestani
vaikka se on kamalaa. Luulen toisten siitä kärsivän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082545
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo411701Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1431315Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2971151Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3221129Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen231073Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe571063- 55946
Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H12885Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21853