Miten sinua kohdeltiin irtisanomisessa?

Kirjoittaja

Olen kiinnostunut kokemuksista irtisanomisissa. Millaisen kohtelun sait? Olitko irtisanojalle ihminen ja henkilö vai kenties jotain muuta? Kerro vapaasti siitä mitä koit ja tunsit. Kirjoitan aiheesta artikkelia ja toivon herättäväni enemmän keskustelua ihmisarvoisesta kohtelusta YT-neuvotteluissa.

Kerro kokemuksistasi, siitä voi olla apua.

38

3261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5465

      kun olimme etukäteen sopineet jotta minulle lankeaa vapaus yt päätteeksi niin mikäs oli ollessa ja iloisena kiittää, halata kaikki pomot ja ottaa vielä valokuvat .Aivan upea ja iloinen tilanne.Tämä siis v.2009, jolloin aloitin tämän eläkeläisharjoittelun, joka onkin sujunut niin hyvin että ensi kesänä olenkin sitten jo oikea eläkeläinen.

    • duunari3

      Ilmoitettiin tylysti, että mun työsuhteeni päättyy siihen paikkaan. Pakotettiin allekirjoittamaan paperi, joka käsitteli työsuhteen purkua. Ei kerrottu mitään perusteluja, että miksi juuri minä sain kenkää. Jäi kyllä harmittamaan tuo työsuhde, kun se päätettiin noin ikävällä ja epäoikeudenmukaisella tavalla. Siitä olen kertonut Suomi24:n keskustelussa "Minä sain kenkää koeajalla". Vastauksista päätellen en ole ainoa saman tilanteen kokenut. Nyt on elämässä kääntynyt uusi lehti, joten kaikesta voi selvitä.

      • duunari3

        Keskustelu löytyy Potkut ja työttömyys asuvilta, otsikkona olikin "Minut irtisanottiin koeajalla".


      • duunari3
        duunari3 kirjoitti:

        Keskustelu löytyy Potkut ja työttömyys asuvilta, otsikkona olikin "Minut irtisanottiin koeajalla".

        Sivuilta... ;D


      • Anonyymi

        Koeaikapurku on ihan normaali juttu. Semmoiset on ikäviä, kun useamman vuoden jälkeen tulee tuotannollis-taludellisesta syystä ihan puun takaa irtisanomiset.
        Siinä miettii useamman kerran, onko töitä kohtakaan tiedossa.
        Irtisanominen on järkevä ottaa vastaan, asiallisesti- ja unohtaa, eikä jäädä "entiseen", kiinni märehtimään. Aika kutakin aikaansa, kohti uusia asioita.
        Merkillistä, itselläni ei edes nyk työpaikkaan ole ollut koeaikaa ollenkaan.


    • yksi irtisanotuista

      Keväällä tapahtuneessa yt-neuvotteluissa "valituille" vakituisille työntekijöille annettiin lappu kouraan. Kuulemistilaisuuteen päällikkö tuli hakemaan työhuoneesta ja toimitusjohtaja luki paperista. Nimi alle lomakkeeseen ja sen jälkeen annettiin 15 min aikaa kerätä henkilökohtaiset tavarat vaatekaapista ja OHJATTIIN kädestä pitäen ulos kuin rikollinen.
      Työhistoriaa useita vuosikymmeniä takana. Yrityksessä ei noudatettu mitään yhteisiä yhteiskunnallisia "toimivan työyhteisön pelisääntöjä", vaan hulluuden rajalle asti toimitusjohtajan mielivaltaista narsismista ohjeistusta.

      Mistä ja miten tällaiset johtajat valitaan yrityksen johtoon? Ihmisarvoa ei tule edes irtisanottaessa keneltäkään viedä, vaan kohtelussa tulee muistaa inhimillisyys ja lainsäädäntö. Muut työntekijät on pelolla jo aiemmin tehty hiljaiseksi, eikä luottamusmiehistä ole apua, koska heidät on vaiennettu ensimmäisenä.

      Suomessa tulisi kerätä listaa näistä yritysjohtajista ja päälliköistä, jotka istuvat "suojatyöpaikoissaan" tietäen ettei heidän kukaan puutu . Rahalla vai reidellä maksettua toimintaa? Osaamisalueet johtamisen osalta on jo monta kertaa huomattu vanhentuneiksi. Olisi aika tehdä sukupolvenvaihto tällaiseen johtoportaaseen.

    • YT:stä onneen.

      Lokakuussa 1999 alkoivat enemmän tai vähemmän yllättäen YT:n silloisessa työpaikassa, joiden enemmän tai vähemmän odotettu (ilmoitustilaisuudessa jo kerrottiin, että kyseinen laitos laittaa lapun luukulle ja tuotanto siirretään ulkomaille) lopputulos oli, että putiikki laitetaan kiinni ja tuotanto siirretään toisaalle.

      Ainoana määräaikaisena "omana työntekijänä" ainakin tunsin jääneeni enemmän tai vähemmän sivuun neuvotteluista. Siinä missä vakituiselle neuvoteltiin erilaisia työllistymistä helpottavia "paketteja", irtisanomisajan palkka ilman työvelvoitetta ja irtisanoutua voisi käytännössä päivän irtisanomisajalla uuden työpaikan löydyttyä. Itselleni tarjottiin mahdollisuutta irtisanoutua määräaikaisesta sopimuksesta ilman sanktioita, irtisanomisajan puitteissa tietenkin. :D

      Koko YT-neuvotteluiden aikana olin käytännössä olematon henkilö niin omalle luottamusmiehelle kuin työnantajalle, kumpaakaan ei kiinnostanut määräaikaisen työntekijän etu. Hieman huvitti kuunnella vakituista narinaa kuinka juuri valittaja oli jäänyt "väliinputoajaksi" neuvotteluissa, kun jotakin neuvoteltua etua ei saatukaan täysimääräisenä. Tai, no en ollut aivan näkymätön henkilö työnantajalle, tietenkin työnantajan edustaja oletti, että olisin työmaalla valvomassa prosessia silloin kun muu porukka oli kuuntelemassa luottamusmiehen raporttia neuvotteluiden edistymisestä. No, ei nyt aivan kohtuuttomia vaadittu, ylityöpalkalla sentään.

      No, viimeisenä hyvän tahdon eleenä tarjottiin mahdollisuutta käydä muutaman päivän ATK-koulutus firman piikkiin. Ainoa pikku mutta oli, että todennäköisesti olin työmaan työntekijäistä se joka tuota koulutusta tarvitsi vähiten, joten sekin oli lähinnä hyvän tahdon ele.

      Viimeisenä työpäivänä, eli viimeisenä päivänä kun oli tuotantoa, tämän jälkeen oli vain siivousta ja laitteiden purkua, puhuin itselleni mahdollisuuden lähteä paria tuntia ennen virallista työajan päättymistä, että pääsisi käymään saman päivän aikana työvoimatoimistossa. Ainoa joka toivotteli onnea työnhakuun oli eläkkeelle siirtyvä työkaveri joka sattui tulemaan lähtiessä vastaan.

      Jälkeenpäin kuulin, että firma oli järjestänyt kaikille työntekijöille päättäjäiset komeissa puitteissa. Tietenkään kenellekään ei ollut tullut mieleen kysyä olisiko määräaikainen työntekijä ollut halukas osallistumaan. No, enhän ollut tuolla kuin 4 vuotta eripituisissa työsuhteissa, joten ei kait sitä nyt liikojakaan voi itsestään luulla.

      Ainoa joka asiassa oikeasti kaihertaa on, että oikeasti viihdyin tuolla. Muutamaa päivää ennen yt-ilmoituksen tuloa lupailtiin jo vakituista paikkaa, kunhan kaveri jota tuurasin saisi vain eläkepäätöksen. Kyseisen kaverin ensimmäinen eläkepäivä oli päivä jolloin kyseinen työmaa laittoi ovensa lopullisesti kiinni.

      Ainakaan itse en muista työmaalla olleen minkäänlaista kyräilyä tai vastaavaa, koska kaikilla oli sama tilanne edessä, eli työt päättyivät. Onnekkaimmat vain pääsisivät eläkkeelle hieman etuajassa, ja muut alkaisivat etsiä uutta työpaikkaa.

      Jokunen kuukausi sitten oli lehdessä pikkuinen juttu, että firma johon useampikin silloisista työkavereista oli siirtynyt lakkauttaa kaikki tuotantolaitoksen kyseiseltä paikkakunnalta ja työntekijät jäävät työttömiksi. Ei käy kateeksi kun tietään, että paikkakunnalla ei ole enää saman alan töitä ja yleinen tilanne on tänä päivänä mitä on. Onneksi itse päädyin ammatillisen koulutuksen kautta samalla alalle, mutta työnantajalle joka ei helpolla lomauta vaikka olisikin hiljaisempaa.

    • turhaatouhua

      Minua ainakin nöyryytettiin kaikin tavoin. Eipä siinä tavis mitään voi. YT:n päätteeksi johto vain porhalsi pois bemareillaan renkaat vinkuen. Olisi siitä voinut tehdä jonkin valituksen, mutta mitä hyötyä siitä olisi ollut.

      Suosittelen, että jäätte vain sairauslomalle, jos yt:t ovat tulossa. Aivan pelleilyä ja ajan hukkaa sen jälkeinen aika, kun ilmoituksen saa.

      Mitä jäi käteen: no ei ainakaan kannata tehdä yritysessä hyvää työtä tai panostusta, yrittää mitään kummoista. Myös hyvä suoritus voi olla joillekin punainen vaate. Tai liian iso palkka jonkun mielestä.

    • kompensoitu

      Se on loppu nyt! Toimitusjohtaja sanoi sormeaan heristäen 6:n vuoden työsuhteen jälkeen.

      Kysyin syytä ja sain vastauksen, ettei sitä sanota minulle. Pyysin sen kirjallisena.
      Sen jälkeen syyksi suullisesti ilmoitettiin yhteistyökyvyttömyys.

      Kysyin liitosta ohjeita ja sieltä minua kehoitettiin jatkamaan ilman kummempia toimenpiteitä.
      Nyt etsittiin perusteltavissa olevaa syytä.
      Ei löytynyt.

      Kun minua uhattiin työtuomioistuimella niin sanoin, että antaa liittojen juristien riidellä keskenään.

      Lopulta minulle tehtiin ehdotus jonka sisältö oli loppuvuoden palkka ilman työvelvoitetta ( =maksettiin kerralla ).
      Puolen vuoden palkka ylimääräisenä sekä lisäksi mittava summa bonuksen verukkeella.
      Kysyin liitosta ja sieltä kehoitettiin hyväksymään tarjous, kuten teinkin.

      Veroa meni perkeleesti.

      Olin "oikeasti" työttämänä 13 kalenteripäivää.
      Rahallisesti paras vuoteni koskaan.

    • Kamala..

      Minut irtisanottiin Fujitsulta ja koko prosessi oli nöyryyttävä. Kuiskittiin selän takana ja itse tilaisuudessa esimies nauroi päin naamaa.

      • arvostavaa touhua

        Eikös Fujitsulla pitäis olla kaikki niin mukavasti ;-). Ulkokuori ainakin kiiltää.


    • valioton

      Kohdeltiin todella törkeästi. Hyvin tiesivät että en sen irtisanomisen jälkeen pysty enää saamaan mitään ammattiani vastaavaa työtä, kun on niin suppeat piirit. Työnantajahan ei auttanut millään tavalla työllistymisessä, ei mitään suosituksia tms. vaikka olisi pystynyt vaikuttamaan hyvin pienillä toimilla. Jäin korkeimmin koulutettuna ja viisikymppisenä naisena työttömäksi ja työttömänä pysyn. En ole sen jälkeen veroa maksanut senttiäkään. Ei tässä ole enää kuin 10 vuotta eläkkeeseen. Maksakoot veroja ne jotka jäivät duuniin.

    • Torimuija

      Oranssi rakennusfirma. Tiimipäällikkö eli ylimielinen ja epärehellinen Minni Hiiri, joka ei edes irtisanomista saanut hoidettua ilman esimiehensä tukea, raivasi potkuilla tieltään kaikki jotka eivät kulkeneet kieli kytkettynä pomon takapuoleen. Tietty vielä keräämällä keskinkertaisuuskia ympärilleen omat vaatimattomat suoritukset näyttää suorastaan loistavilta. Well,well,well...Kaikista ei onneksi tule kirurgeja, mutta näköjään auttaa jos osaa valehdella hyvin ja isä on "kiinteistösijoittaja".

    • IrtisanottuIT

      Minutkin on irtisanottu - kahdesti. Kumma se vain on, että ne joilla on kieli pomojen persvaossa säästyvät irtisanomiselta. Itse säilytän mielummin kunniani kuin alistun orjan rooliin. Kuulemma jäljelle jääneet ovat entistä nöyrempiä, eivät edes kahvituntia uskalla pitää, ettei vain seuraavalla kierroksella tulisi lappua kouraan. Miten tälläiset hiiret oikein kuvittelevat, että olot työpaikoilla ja -suhteissa parantuisivat, jos he nöyristelevät kaikissa asioissa.

    • niiih

      mitenköhän kaikki lopputilin saaneet luulee jotta työnsäpitäneet on jotain prcn nuolijoita... vaikka ovat vain parempia työntekijöitä kuin ne lopputilin saaneet... taitaa vaan v.tutus paistaa noista..

      • 224

        Käsi ylös ne jotka tietävät olevansa työpaikan mulkkuja, josta kaikki muut työntekijät haluavat eroon. Ellei heti niin välittömästi.


      • 19 + 18
        224 kirjoitti:

        Käsi ylös ne jotka tietävät olevansa työpaikan mulkkuja, josta kaikki muut työntekijät haluavat eroon. Ellei heti niin välittömästi.

        Käsi ylhäällä. En sopinut joukkoon muiden mielestä, en omastanikaan. Tekemäni työpanos kelpasi, siitä haluttiin maksaa selkeä alipalkka. Sain potkut ja työpaikan yhteishenki huoahti helpotuksesta. Työehtoja kiristettiin tuntuvasti, työn tekemisestä maksettavat korvaukset lopetettiin. Prceen nuolijat jatkavat, eivätkä uskalla enää käydä välttämättä edes kahvilla. Epäkohdat vaietaan kuoliaaksi ja itse kukin odottaa terveytensä brakaamista. Asiat työpaikalla alkavat olla ihan sekaisin ja prceennuolijoiden työpanos alkaa laajalti paljastua laadultaan huonoksi ja määrältään riittämättömäksi. Mielipidevaikuttajat olivat pelastavinaan työyhteisön sillä että mädäksi omenaksi määritelty ajettiin pois yhteisöstä. Huonosti kävi koko työyhteisölle.


      • Paha_saa_palkkansa

        Itse olin parhaiten suoriutuva ja pidetty. Uusi pomo ei vaan pitänyt minusta, vaan palkitsi nämä perseennuolijat. Innolla odotan uutisia puljusta, kun osaava henkilökunta alkaa pikkuhiljaa nostaa kytkintä uutta pomoa inhotessaan. Taitaa tulla kenkää hänelle seuraavaksi ;)


    • niiih

      kyllä ne itse sen tietävät...jo ennenkuin laput jaossa on , niin tietävät varmasti saavansa loparit.Ja samat tyypit on kuin sattumoisin niitä huonoimpia työntekijöitä.

      • Ei harmita

        Ei oo tarvinnu huonompaan työpaikkaan vaihtaa vaikka tulin irtisanotuksi. Työttömänäkin olin vain muutaman viikon...että niin huono työntekijä.


      • melkoepäreilua
        Ei harmita kirjoitti:

        Ei oo tarvinnu huonompaan työpaikkaan vaihtaa vaikka tulin irtisanotuksi. Työttömänäkin olin vain muutaman viikon...että niin huono työntekijä.

        Pinkki operaattori, yritysliiketoiminta. Yt:ssä potkittujen yhteinen nimittäjä: kehitysorientoineet, avoimet pois. Johtajien sätkynuket sai jäädä. Potkut hoidettiin ala-arvoisesti. Jäi paha maku suuhun.


      • melkoepäreilua
        Ei harmita kirjoitti:

        Ei oo tarvinnu huonompaan työpaikkaan vaihtaa vaikka tulin irtisanotuksi. Työttömänäkin olin vain muutaman viikon...että niin huono työntekijä.

        Pinkki operaattori, yritysliiketoiminta. Yt:ssä potkittujen yhteinen nimittäjä: kehitysorientoineet, avoimet pois. Johtajien sätkynuket sai jäädä. Potkut hoidettiin ala-arvoisesti. Jäi paha maku suuhun.


      • niiih
        Ei harmita kirjoitti:

        Ei oo tarvinnu huonompaan työpaikkaan vaihtaa vaikka tulin irtisanotuksi. Työttömänäkin olin vain muutaman viikon...että niin huono työntekijä.

        ei tietenkään koske kaikkia....mutta ne huonoimmat tietää etukäteen itsekin sen että ovat huonoja ja kenkää tulee...nykyisin ne huonot on jo putsattu aikoja sitten pois ja nyt saa kuka vain kenkää, kun firman on pakko vähentää väkeä.


    • öolikujyhtgrfedws

      Itseni irtisanottiin kun (koska) toimin osaston luottamusmiehenä ja en ollut irtisanojan suosiossa. Tätä ennen minut oli lähestulkoon eristetty työyhteisöstä ja siirretty sivuraiteelle. Lähtö ei tullut heti ilmoituksesta sillä yrittivät kaupata pelkkää outplacementtiä ja omaehtoista irtisanoutumista vaihtoehtona irtisanomiskorvaukselle. Vajaan kahden vuoden palkan lopulta sain.

      • laissaKiellettyä

        ei luottamusmiestä, tai ketään luottamustoimessa olevaa, voi irtisanoa. Kuka sellaista tekee?


      • 1pääluottamusmies
        laissaKiellettyä kirjoitti:

        ei luottamusmiestä, tai ketään luottamustoimessa olevaa, voi irtisanoa. Kuka sellaista tekee?

        Voi kuule, ei se työelämä oikeasti ihan niin ruusunpunaista ole. Toki luottamusmiehen tai muun luottamushenkilön voi erottaa, vaikkakaan ei yhtä helposti kuin "rivityöntekijän". Tuotannollis-taloudellisiin syihin voidaan vedota mm. mikäli työt loppuvat kokonaan, mikäli työnantajalla ei ole osoittaa osaamiseen nähden sopivaa työtä tai sellaiseen ei voida kohtuudella kouluttaa, mikäli kieltäytyy muuttamasta työn perässä toiselle paikkakunnalle jne.

        Henkilökohtaisista syistä voidaan myös erottaa esim. jos on kännissä töissä, jos vetää esimiestä käkättimeen, jos rikkoo tiettyjä työsopimuksessa mainittuja asioita vastaan, jos kieltäytyy noudattamasta esimiehen käskyjä jne. Ja kenet tahansahan voi irtisanoa jos jättää viikoksi tulematta töihin eikä ilmoita mitään perustetta poissaololleen.


    • borgen

      Yrityskauppa, jonka myötä oli alusta alkaen selvä, että sukulaissuhteilla asemaansa päässyt totaalisen epäpätevä "esimies" halusi savustaa uuden tulokkaan ulos. Panettelua ja mustamaalausta selän takana ensimmäisestä päivästä alkaen. Jatkuvaa kiusantekoa ja valehtelua sekä tosiasioiden peittelyä. Lopulta paikka lahjoitettiin firmaan toisesta työpaikasta takaisin palanneelle henkilölle. Hyvänä puolena nyt ainakin se, ettei enää tarvitse kärsiä niin sairaassa työyhteisössä. Ikävää silti, että valta on tässäkin yhteiskunnassa näillä psykopaateilla, joiden ainut lippu asemaansa on vanha raha ja sukulaissuhteet. Vielä ikävämpää on, että Suomessa riittää niitä, jotka mieluummin pysyttelevät hiljaa ja katsovat vierestä tyytyväisinä siitä, etteivät itse ole kiusaamisen kohteena kuin puuttuvat vääryyksiin.

    • 53v pian

      Huonoo hommaahan se oli, siis irtisanominen. Olin työskennellyt yli 10v ja tulos oli hyvä, kun tj oli istunut tuolissaan jo 1/2 vuotta. Toinen irtisanoja oli ollut työssään jo ainakin 2kk! Hän teki päätöksen hommieni ulkoistamisesta. Yhtään ei annettu sitä vaikutusta, että harmi kun tilanteen vuoksi joudutaan hyvä tt irtisanomaan.

      Olen melko tyytyväinen oloihini, kun ei ole vielä ankaria terveys- tai talousongelmia ja vaatimaton arki riittää. Työpätkiä olen pari löytänyt, vakihommia en enää varmaan löydäkään. Yli 10v eläkkeeseen, jos elää saan.

      Tuosta firmasta irtisanottiin tuolloin useita muitakin, se taas sai muut katsomaan ympärilleen ja he lähtivät. Viime kesänä uusi aalto ja porukka vaihtuu edelleen. Paikkakuntalaisia on puolisen tusinaa jäljellä, samoin pari kauempaa kulkevaa, jotka kai odottavat eläkettään. Tuo tj sai ensin lähteä tj:n pallilta ja lopuksi koko firmasta. Löysi kyllä uuden työn, en tiedä osaako siellä nuolla oikeata p-listoa

      • Anonyymi

        Jaha, tää ketju esillä. Nyt tuosta paikasta on paikkakuntalaisetkin lähteneet, paitsi yksi ja toinen vähän kauempaa, jos ei hekin ole jo eläkkeellä. Mahdollisesti yksi nuorempi on töissä edelleen, jos jaksaa ajella 40km! Nyt haetaan sijaisia kovaa kyytiä, en tiedä löytyykö.
        Itse olen suhteellisen tyytyväinen elämääni. Siipan kanssa tässä elellään, lapset ovat -30v ja asuvat muualla. Asunto on ollut maksussa pitkän aikaa eikä ole suuria murheita.


    • perttipersereikä

      Onneksi pääsin pois sairaasta työpaikasta jossa kaikki vain nuoleskeli pomojen perseitä ja toiset pelkäsivät eivätkä uskaltaneet sanoa mihinkään asiaan edes mielipidettään.

      Oli vapauttava tunne lähteä pois ja kun tiesi ettei tarvitse nähdä yhtäkään niistä perseennuolijoista eikä pomoja koskaan enää.

      Mulle asia oli todella hyvä ja sain vielä kiksit kun esimieskin huomasi että mä todellakin halusin lähteä ja se ei saanut sadistista tyydytystä toisen alistamisesta enää.

      Siellä se katteli perään kun kävelin halista ulos enkä edes vilkaissut taakseni hah haa.

    • Vapauduvankilasta-kortti

      Vähän samanlainen kokemus, kuin tuolla mulkuksi tunnistautuvalla. Ei jaksanut kieli ruskeana jolkottaa pää pomon pakaroiden välissä, niin potkut tuli kiitoksena. Sillä, millaista työjälkeni oli, ei ollut mitään merkitystä. Asia hoidettiin läpihuutojuttuna, kuten tuossa firmassa aina. Siellä onkin yt:t meneillään suunnilleen koko ajan, kun aina jotkut kyllästyy lopulta vaikenemaan asioista, jotka olisi pitänyt hoitaa toisin, mutta firman politiikan mukaan tehtiin tahallaan päin hongikkoa. Vapuduttuani peräreikäfirmasta olen voinut kaikin puolin paremmin. Ei siis harmita sen työpaikan menettäminen.

      • Misspähkinärinne

        Olet varmasti töissä Lemminkäisellä palvelukeskuksessa.


    • JormaKont28

      Irtisanominen kesti 1-2 min: YT kokoukset pidetty "säännönmukaisesti" silloin ja silloin. Nimi tuohon! Kättä päälle ja kiitos.
      Näin Kontino Oy heittää pitkään palvelleet kilometritehtaalle

    • VanhaRukkanen

      Ensiksi epävirallista houkuttelua ennenaikaiselle eläkkeelle.

      Muutaman viikon kuluttua pyyntö kahdenkeskisissä neuvotteluissa pomon kanssa harkita vakavasti vapaaehtoista eläkkeelle lähtöä, "kun tuota ikääkin on jo 63 vuotta".

      Sitten yt-neuvotteluiden päättyessä puoli tuntia ennen neuvottelutuloksen julkistamista, jälleen kahden kesken pomoni kanssa, tyyliin "..oletko harkinnut asiaa..". Kun vastasin että en lähde vapaaehtoisesti ennen 65 vuotta eläkkeelle, eteeni vedettiin pakasta valmiiksi kirjoitettu irtisanomislappu allekirjoitettavaksi.

      Irtisanomisaika oli 6 kk pitkästä työurasta (29 v) juontuen. Kaikki tämä vaikka puoli vuotta aiemmin oli firmassa puhuttu ns. "hiljaisen tiedon" ja kokemuksen tuoman tietotaidon siirtämisestä meiltä konkareilta nuoremmille työntekijöille nimikkeellä "seniorikonsultti". Jopa aina 68 vuoden ikään saakka. Koko- tai osa-aikaisena voimien mukaan. Siinä välissä olivat pomot ehtineet lähes kauttaaltaan vaihtua ja "herrasmiessopimukset" eivät enää uusien esimiesten kanssa olleet voimassa.

      Näin toimi eräs kansainvälinen tanskalaista alkuperää oleva huomattavan suuri konsulttitoimisto.

      Jälkinäytös:
      Noin puoli vuotta myöhemmin em tapahtumista entiseltä firmaltani tuli kirje jossa tarjottiin työpaikkaa näytteenottajana lähes puolet pienemmällä palkalla. Harkinta-aikaa yksi viikko. Kun soitin kirjeessä mainitulle henkilölle, sieltä vastasi jaoksen projektipäällikkö hämmästellen ettei ainakaan hänen tietääkseen heillä oltu kaavailtu mitään uutta työntekijää. Pyysi ottamaan yhteyttä konsernin henkilöstöjohtajaan.

      Soitettuani ko henkilölle sain kuulla ettei minun tarvinnut kirjeestä välittää mitään. Se oli ns. "lakisääteinen" työtarjous, joka työnantajan oli velvollinen antamaan aikaisemmin irtisanotuille. Kiertelevistä kaartelevista vastauksista päättelin että työtarjouksen jälkeen voitaisiin taas vapaasti rekrytoida työntekijöitä samoihin työtehtäviin joista minutkin oli muiden mukana irtisanottu. En ruvennut enää asiasta rettelöimään vaikka toiminta oli niin härskisti läpinäkyvää.

      Näin härskisti toimi eräs kansainvälinen tanskalaista alkuperää oleva huomattavan suuri konsulttitoimisto. Ja aivan laillisesti, kuulemma.

    • hah_haa

      Olin tyytyväinen kun sain kenkää.

      Firmassa oli niin paska henki että sinne jäävät kärvistelevät joka hetki kun työnkuvakin vaihtui useammalla henkilöllä, palkkakin laskettiin jotta moni niistäkin hepuista hakeutuisi muualle töihin niin firma pääsisi halvemmalla irtisanomiskuluissaan.

      Pomoa vitutti kun huomasi että tekikin mulle palveluksen irtisanoessaan minut.

      Oli senverran kieroutunut tyyppi ja täysi narsisti joka nautti toisten alistamisesta ja
      pahanolontuottamisesta alaisilleen,todellista huonoa johtamista ja täysin epäpätevä tyyppi mihinkään johtotehtävään.

      Tämä tapahtui 2015 tammikuussa Turun alueella.

      Sori vaan P sä olet täysi preikä ja looseri.

    • Anonyymi

      Minä olin oppilaitoksessa 16 vuotta töissä ja näin ollen olin vanhin pisimpään työntekijä siinä tiimissä. Ne jotka minut palkkasivat tiimiin vuonna 2001 ovat kaikki joko irtisanoutuneet tai potkittu ja minut irtisanottiin vuonna 2017 vaikka olin pisimpään ja vanhin siinä tiimissä. En tiedä vieläkään miksi minut irtisanottiin eikä niistä minun jälkeeni tulleista nuorista jotakuta. Minulla oli pisin työkokemus. Johtaja pakotti kertomaan kaikki tietämykseni ennen potkuja toisille aivan kuin jotkut natsit. Erittäin inhottavaa ja nöyryyttävää se oli. Eläkööt molemmat niistä johtajista kuolemaansa saakka siinä tietämyksessä että väärin tekivät. Tämä tapahtui siis Oulussa vuonna 2017.

    • Anonyymi

      Töissä ollessani olin numero, irtisanomistilanteessa olin numero.
      Tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanottu jo 3 kertaa, aina olen ollut numero.

      Eikä tuo yllätä minua enää lainkaan, kaikki vähänkään suuremmat yritykset toimivat samoin, yritys on olemassa vain ja ainoastaan tehdäkseen tulosta ja tuloksen tekemiseen ei vaikuta kohdellaanko ihmistä ihmisenä joten sitä ei tehdä.
      Tulos tai ulos! :)

      Suositan kaikille suurten yritysten tuotteiden välttämistä, kannattaa googlailla saisiko esim. elintarvikkeita suoraan tuottajalta ostettua läheltäsi, usein se on mahdollista vaikka asuisit suurkaupungissa.
      https://aitojamakuja.fi/reko/
      Jää ne turhat välikädet (K-kaupat, S-ryhmä, Lidl) pois, tuottaja saa enemmän rahaa ja sinä säästät rahaa.

    • Anonyymi

      Ihan julkisella alalla viikko ennen loman alkua ilmoitus yt-neuvotteluista, yt-neuvottelut käytiin loman aikana. Asia viran ulkoistaminen ilmoitettiin viimeisessä kokouksessa ja sen jälkeen ei kokouksia liittoavustajan ym. vaatimuksista huolimatta pidetty

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe