Suodatin tehtävä

ookami94

Osaisiko joku ratkaista tällaisen matikan tehtävän:

Suodatin pidättää 15 % epäpuhtauksista. Kuinka monta prosenttia epäpuhtauksista puhdistaisi viisi peräkkäistä suodatinta? Kuinka monta tällaista suodatinta tulisi asettaa peräkkäin, jotta se puhdistaisi vähintään 90 % epäpuhtauksista?

Jotenkin tuntuu että ratkaisu on yksin kertaisempi kuin uskonkaan.

9

1128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entä miten olisi tällainen:
      Matematiikan kokeen maksimipistemäärä oli 60. Leena sai kokeesta 50 pistettä, jolloin arvosana oli 9­. Pekka sai 30 pistettä ja arvosanan 6 . Arvosana riippuu lineaarisesti pistemäärästä. Määritä riippuvuutta kuvaavan suoran yhtälö. Minkä arvosanan saisi 48 pisteellä? Entä kuinka monta pistettä tarvittaisiin arvosanaan 7? Mikä on hyväksymisraja eli kuinka monta pistettä tarvitaan arvosanaan 5­? Kuinka monta prosenttia tämä on maksimipistemäärästä?

      • kahtalo

        On siis määrättävä sellaisen suoran yhtälö, joka kulkee pisteiden (30, 6,25) ja
        (50, 9) kautta. Määrätään ensin suoran yhtälö.

        Kun x:n paikalle sijoitetaan 48, ja ratkaistaan saadusta yhtölstä y, niin saadaan 48 pistettä vastaava arvosana.

        Kun y:n paikalle sijoitetaan 7 ja ratkaistaa x, saadaan arvosanaan 7 tarvittava pistemäärä. Vitoseen tarvittava pistemäärä saadaan samalla tavalla.


      • kahtalo kirjoitti:

        On siis määrättävä sellaisen suoran yhtälö, joka kulkee pisteiden (30, 6,25) ja
        (50, 9) kautta. Määrätään ensin suoran yhtälö.

        Kun x:n paikalle sijoitetaan 48, ja ratkaistaan saadusta yhtölstä y, niin saadaan 48 pistettä vastaava arvosana.

        Kun y:n paikalle sijoitetaan 7 ja ratkaistaa x, saadaan arvosanaan 7 tarvittava pistemäärä. Vitoseen tarvittava pistemäärä saadaan samalla tavalla.

        Kiitokset! Tämä auttoi.


    • fgjvx

      Ookami on kiltti ja tekee itse läksynsä, muuten Ookami ei opi...

    • Siksi Ookami kysyy kun ei ymmärrä!

    • IQ ∞

      Suodatin pidättää 15 % epäpuhtauksista.
      (1.) Kuinka monta prosenttia epäpuhtauksista puhdistaisi viisi peräkkäistä suodatinta? (2.) Kuinka monta tällaista suodatinta tulisi asettaa peräkkäin, jotta se puhdistaisi vähintään 90 % epäpuhtauksista?

      (1.)
      Olkoon a epäpuhtauksien alkuperäinen määrä. Jokainen yksittäinen suodatin tekee tästä 0,85-kertaisen.
      a * 0,85^5 = a * 0,443705... ≈ 0,44a
      Vastaus: 56 %

      (2.)
      Sinun tarvitsee vain ratkaista x seuraavasta yhtälöstä.
      a*0,85^x = 0,1a
      [ Vihje: Logaritmit! ]

      Toivottavasti tämä auttoi.

      • Kiitos, kiitos. Taas olen vähän viisaampi.


    • Saivartelija.

      Onko tämä kompa?

      Puhutaan vain suodattimesta. Jos viisi (identtistä) suodatinta asetetaan peräkkäin, vain ensimmäinen niistä voi pidättää 15 % epäpuhtauksista ja loput ei suodata yhtään mitään.

      Pitäisi siis asettaa peräkkäin viisi erilaista suodatinta tiheysjärjestyksessä, joista kukin poistaa 15 % kullekin suodattimelle sisään syötettävästä epäpuhtaudesta. Asennusjärjestys on karkeasta tiheämpään päin. Tästä saa matemaattisen mallin.

      • Tehtävän suunnittelija ei tainnut ajatella tuota...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      245
      5613
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      126
      4515
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2142
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1472
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      180
      1091
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      847
    10. 46
      813
    Aihe