Hirvenlihan terveellisyys?

Alces

Olen saanut vajaan ruhon hirvenlihaa.
Osa on purkkiruokaa ja osa tuorelihaa ja sisäelimiä.

Hirven lihassa on hämmästyttävän vähän rasvaa.
Rasva on kovaa huoneenlämmössä eikä se tunnu sulavan keittämälläkkään.

Erityisesti olen huolissani purkkilihasta kun sitä rasvaa kerätään purkitettavien lihojen joukkoon, johon lisätään lisäksi 15-20% sikaa (rasvaako?)

Onko hirvenrasva vaarallista?
Mitkä ovat hirvenlihan muut vaikutukset?
Entä sisäelimet, maksa, munuaiset, sydän, kieli ?

3

2803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onsehirveetä

      Hirvi on riistaeläin eli sitä ei ole kasvatettu valvotuissa olissa.

      Onko se vaarallista - ei välttämättä, mutta kuten kaikki villinä elänyt se voi sisältää ihmiselle haitallisia bakteereita, mikrobeja, loiseläimiä jne...

      Tseffithän haluaisivat sen lihan punertavana lautaselle, mutta 55 asteinen sisälämpötilaan kypsennys ei valitettavasti tuhoa kaikkea ihmiselle haitallista pieneliöstöä varsinkaan kun ei ttiedä miten elikko on teurastettu.

      Jos haluaa olla varma lihan kelvollisuudesta ihmisravinnoksi ilman pelkoa tautiriskeistä on liha kypsennettävä läpikypsäksi lihan sisälämpötilan noustessa noin 80 asteeseen, jossa lämmössä bakteerit ja loiset kuolevat.

      Toinen vaihtoehto taas on jättää lämpö noin 55 asteeseen, jolloin liha on punertavaa, mutta varsinkin loiset jatkavat elämäänsä. Toksoplasmoosi ei ole metsästäjien suosikkitermi kuten ei myöskään medium rare-nautaa jyystävien mieleen ja silti useimmat länsimaiden lihansyöjistä omaa tämän elimistössään aiheuttaen välillä vakaviakin oireita ja vain raa'an lihan syönnin takia.

      Kaikki hirvestä on syötävää kunhan muistaa kypsentää ne osat hyvin eli lämmöt 80 asteseen noin kymmenen minuutin ajan. Sinänsä huvittavaa kun papuja neuvotaan liottaa 12 timmaa, huuhdella ja keittää vähintään 30 minsaa ja lihan taas pitäisi olla punertavaa, jotta se olisi edes syöntikelpoista. Itse kyllä tekisin riistasta pataruokaa, jolloin pitkä haudutus (2-5 tuntia) vähintään 120 asteessa tekee kyllä haitakkeista selvän.

      Itse tekisin kyllä lihasta ja sisäelimistä kypsää makkaraa, jonka paistaisin myöhemmin vaikka perunamuussin oheen.

    • nam hirvipaistia !!

      Anna mun kaikki kestää.. onko hirven rasva vaarallista.
      Joo- kyllä on.
      Pakkaa kaikki ja lähetä tänne niin me sun puolesta "tuhotaan" vaarallinen hirven rasva.

    • Miisu on musta kissa

      Ei hirvi ole vaarallista, paitsi kiimanen hirvi! Itse en syö mitään raakaa lihaa. Voit ihan rauhassa syödä ne sisäelimet ne on hyviä. Toksoplasmoosin voi saada joistakin kissoista jotka liikkuu ulkona ja syö luonnon eläimiä, ei kyllä kaikista. Oon ollu hirvipeijaisissa mulla oli kukkafarkut, nykyään en farkkuja käytä, siitä on kymmenen vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe