saksalainen ruokakulttuuri

tanlin

Apuva, pitäisi tehdä esitelmä ko. aiheesta, mutta
en ole löytänyt oikein kunnon osoitteita netistä,
joista selviäisi; mitä ruoka-aineita käytetään
yleensä, tyypilliset ruoat, miten ruokakulttuuri
vaihetelee maan eri osissa, millaiset ruokatavat,
mitä juhlissa syödään, miten uskonto vaikuttaa mitä syödään, mitä ruokia sieltä on levinnyt Suomeen ja olis kiva saada joku ateriasuunnitelma,
jos tiedätte suomen kielisiä sivuja, olisin hyvin
kiitollinen, tietysti vastaukset otetaan mielellään vastaan

17

4159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itseasiassa prjoketityöni nimi on kansainvälinen
      keittiö ja valitsin maaksi saksan, jota en osaa
      enkä ole koskaan käynyt siellä

      • Ota selvää

        Jospa tekisin sinulle koko työn puolestasi, mokomakin nykyajan saamaton ääliö.


      • Oppilas678
        Ota selvää kirjoitti:

        Jospa tekisin sinulle koko työn puolestasi, mokomakin nykyajan saamaton ääliö.

        Tee mullekki


    • Knödel

      Joku on joskus vertaillut Euroopan keittiöiden käyttämien raaka-aineiden laatua ja niillä saavutettavaa lopputulosta jokseenkin seuraavasti:

      "Englantilaiset tekevät huonosta huonoa, saksalaiset hyvästä huonoa, italialaiset huonosta hyvää ja ranskalaiset hyvästä hyvää."

      Englannissa kuulemma kannattaa syödä kolmesti vuorokaudessa aamiainen (bacon and eggs), jos mielii syödä edes osapuilleen hyvin.

      No – itse olen syönyt Saksassa lukemattomia kertoja suorastaan erinomaisesti. Englanti on jäänyt vähimmille vierailuille, mutta en minä muutamaa ruokailukokemustani suinkaan moittia tohtisi. Italia on kokemusteni mukaan upea ruokamaa – paljon muutakin kuin pastaa! Ja Ranskan Pariisissa olen syönyt nälkäisenä arkistakin arkisemman hampurilaisen Champs Elyséen varrella ja varsin keskinkertaista Syöttökukkoa punaviinissä (Coq au vin) jossakin vasemman rannan latinaiskortteleiden uumenissa.

      Ja miten niin ei muka löydy kunnon osoitteita netistä?
      http://www.google.fi/search?hl=fi&q=German cuisine&lr=
      http://www.google.fi/search?hl=fi&q=saksalainen ruoka&lr=
      http://www.google.fi/search?hl=fi&q=saksalainen keittiö&lr=

      Saksan tärkein erottava raja ruoka-asioissa ei muuten taida olla Berliinin muuri eikä edes ex-DDR:n ja ex-Länsi-Saksan välinen raja vaan joki nimeltä Main. Sen eteläpuolella avautuu Weisswurstin (valkoisen raakamakkaran) valtakunta. Tämä näin historiallisena puolitotuutena leikkimielellä sanottuna (Baijerissakin toki syödään muutakin kuin Weisswurstia ja Schweinehaxeneita…).

      Paikallisille ruuille antaa oman sävytyksensä se, ollaanko viini- vai olutseudulla. Tärkeimmät viinialueet ovat Reinin (Rhein) ja Moselin jokivarsissa; pohjoisessa, idässä ja kaakossa kitataan enemmänkin olutta.

      • oopel mies

        no niin


      • janne severi

        ok kiinnosti nii saatanasti


      • veli-juuso

        oot varmaa niin saatanan ruma


    • ooppel mies

      etsin koulu projektiiin saksan ruoka kultuuria mutta en löydä sitä mistään voi siko joku kertoa mistä se voisi löytää.

      • hohhohhoijjaa

        "etsin koulu projektiiin saksan ruoka kultuuria mutta en löydä sitä mistään voi siko joku kertoa mistä se voisi löytää. "

        Oletko kuullut sellaiset (vanhasta) keksinnöstä kuin kirjasto?

        Jos laiskuuttasi et mene sinne, niin sitten omaksi parhaaksesi toivottavaa, ettei täällä netissä kukaan auta sinua.


      • goooogoll

        jospa vaikka käyttäisit googlea?


      • joonas immonen

        kova jätkä


    • 4+1

      googlaa deutsche speziallitäten

    • googletakko

      Oisko tuosta googlesta apua, tiedä, mutta kokeiles googlea.

    • vaihto-oppilas

      Laitan tänne vaikka on vanha keskustelu, minun havaintoni Saksalaisesta arkiruokakulttuurista, Pohjois-Saksassa:

      Tyypillinen aamiainen (syödään kello 9.00 tässä talossa, vkl n. 10-10.30 ollen hieman runsaampi) käsittää ihmeellisen runsaasti erilaista syötävää. Mysliä, monenlaista leipää, monenlaista juustoa, jogurttia, erilaisia hedelmiä, pähkinöitä, makkaraa, kuivamakkaraa eli jonkinlaista salamia jonka vadin koristeena hieman yrttejä, sipulia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, nutellaa, mahdollisesti paikallista erikoismakkaraa joka sisältää mm. verta ja erilaisia sisäelimiä, se on vadilla jossa sipulia. Keitettyjä kananmunia, toisinaan raaka jauhelihakakku raa´an kananmunan kanssa (hieman juhlavampi aamiainen), viikonloppuisin myös ehkä pekonia, sämpylöitä, munakokkelia... Juomaksi kahvia (juodaan täällä kuuman maidon kanssa, ihmettelevät tapaani käyttää tavallista kylmää maitoa) ja teetä.
      Tavallaan hyvin peruselintarvikkeita ainakin täällä eikä siten mikään erityisjuttu että aamiaisella on näin montaa sorttia syötävää. Havaintoni mukaan täällä vain halutaan nähdä vaiva laittaa kaikki aina esille, ja vieläpä hienosti esille ruokapöytään eikä kuten ehkä suomessa "on niitä muroja jossain kaapin perällä ota sieltä..." :)

      Aamiaispöydässä kuten ei muillakaan ns. leipäaterioilla ole yleensä lautasta vaan puinen niin ikään pieni leikkuulauta, ja jokaisella ruokailijalla oma veitsi (pöytää kattaessa olen useasti saanut kommentin miksi laitan vain yhden veitsen voirasiaan.

      Päiväruoka syödään klo 13.00 ja se sitten käsittää yhden lämpimän ruuan ja jonkin salaatin. Mitään leipää ei syödä tällä aterialla ainakaan tässä talossa. Juomana vettä tai kivennäisvettä. Lämpimiä ruokia ovat olleet mm. naudan paisti, erilaiset makkarat kuten bratwursti, keitetty parsa voin ja kuivamakkarahakkeluksen kanssa, erilaiset keitot joissa lihan tai makkaran lisäksi riisiä, papuja tms. mutta perunaa en ole keitoissa nähnyt. Papuja syödään muutenkin monessa eri muodossa esim. kastikkeissa. Ruoka ei välttämättä ole kulinaarinen erityisnautinto mutta kyseessä onkin arkiruuat ja paikallisten mielestä varmaan erityisen hyviä, suomalaisella eri maku ehkä mutta nälkä on aina saatu pois.

      Muita lämpimiä aterioita ei sitten päivässä syödä ainakaan täällä. Illalla tapahtuu tässä talossa ruokailu vapaasti ulkona tai kotona itse laittaen esim. voileipää jne. Omeletti on tunnettu iltaruokana, myös riisiä tai erilaista kastiketta spagetin kanssa olen nähnyt paikallisten laittavan. Toisissa taloissa iltapala syödään yhteisesti ja se muistuttaa hyvin pitkälle aamiaispyötää.

    • Opetelkaakirjoittamaan

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe