Etanoli ihmettelyä..

Juoppo..

Miksi vahva alkoholi kuten esim. Viru Valge 80% lämpenee voimakkaasti sitä veteen sekoitettaessa?? Etanolihan on veteen rajoittumattomasti liukenevaa eikä siten mitään kemiallista reaktiota pitäisi syntyä vettä ja etanolia sekoittaessa???

6

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • aintstain

        eksyin tänne kun sekoittelin viru valgea ja lähdevettä, en juonut vielä kaikkea.
        Tuota ulkomaan kielistä juttua en jaksanut lukea mutta kuten TkT Pertti Sarkomaa aikoinaan sanoi eka luennolla: "Maailmassa on ehkä 100 ihmistä jotka ymmärtävät teknistä termnodynamiikkaa. Viimeeksi kun me kokoonnuimme..."
        Asiaan: Voisko tätä käyttää lämmitysenergian varastointiin? Kesällä tislataan ja talvella latrataan. Esimerkiksi evaporaattori voisi olla kova sana. Nesteiden (kaasujen) valinta? Vesi ja etanoli tuskin ovat ainoat vaihtoehdot.
        Voisiko käyttää vaikka lämpöpumpun toiminnan tehostamiseen? ainesosat kiertävät eri keruupiireissä ja yhdistetään ennen kompuraa.
        Ikiliikkujaa ei tästäkään tule mutta ollaan askelta lähempänä.
        Ai niin: mikä on ilmiön hyötysuhde tai ns. hystereesi käyrä?


      • aintstain kirjoitti:

        eksyin tänne kun sekoittelin viru valgea ja lähdevettä, en juonut vielä kaikkea.
        Tuota ulkomaan kielistä juttua en jaksanut lukea mutta kuten TkT Pertti Sarkomaa aikoinaan sanoi eka luennolla: "Maailmassa on ehkä 100 ihmistä jotka ymmärtävät teknistä termnodynamiikkaa. Viimeeksi kun me kokoonnuimme..."
        Asiaan: Voisko tätä käyttää lämmitysenergian varastointiin? Kesällä tislataan ja talvella latrataan. Esimerkiksi evaporaattori voisi olla kova sana. Nesteiden (kaasujen) valinta? Vesi ja etanoli tuskin ovat ainoat vaihtoehdot.
        Voisiko käyttää vaikka lämpöpumpun toiminnan tehostamiseen? ainesosat kiertävät eri keruupiireissä ja yhdistetään ennen kompuraa.
        Ikiliikkujaa ei tästäkään tule mutta ollaan askelta lähempänä.
        Ai niin: mikä on ilmiön hyötysuhde tai ns. hystereesi käyrä?

        Tuo etanolin sekoituslämpö kohottaa lämpötilaa vain jonkun asteen. Tislatessa taas tarvitaan alipainepumppua ja jäähdytystä, joissa helpostikin tuhlautuu se, mitä sekoituksessa energiana saataisiin ulos. (Jos vaikka kesällä saisi sen lämmön "ilmaiseksi" tislausastiaan.) Ja koska sekoituslämpö on etanolilla varsin vaatimaton, varaston koko olisi kohtuuton taloudellisesti.
        Vaan rikkihappo-vesi systeemi antaisi jo enempi sekoituslämpöä, mutta tuskin sekään mikään rahasampo olisi, jos rytmi olisi kesä-talvi. Yö-päivä-rytmillä saattaisi lämmitys toimia, vaan en minä ainakaan asuisi rikkihappolämmitetyssä asunnossa.
        Kalsiumkloridi nyt on etanolia paljon halvempaa, mutta eipä ole kukaan siitäkään lämmitysjärjestelmää rakentanut. Koko kierto vaatisi kylläkin jonkinlaisen kuumennuksen kideveden poistoon. Lämmitys tapahtuisi lisäämällä pari kidevettä kalsiumkloridiin. Moolia kohti laskettuna ihan kelpo lämpömäärä, vedyn polttamisen luokkaa.

        Lämpöpumpullahan voisi veden ja etanolin ehkä erottaa jäähdyttämälläkin. Siinä tulisi voittoa mennen tullen (-;


    • rapajuoppo

      Vesi varmaan sitten kylmenee, jos sitä sekoittaa 80 %:een Viru Valgeaan tai spriihin.

      • aintstain

        Eiku molemmat lämpenee.


      • rapajuoppo
        aintstain kirjoitti:

        Eiku molemmat lämpenee.

        Ei niitä sit voi sekoittaa. Pitää jättää vesi pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe