Etanoli ihmettelyä..

Juoppo..

Miksi vahva alkoholi kuten esim. Viru Valge 80% lämpenee voimakkaasti sitä veteen sekoitettaessa?? Etanolihan on veteen rajoittumattomasti liukenevaa eikä siten mitään kemiallista reaktiota pitäisi syntyä vettä ja etanolia sekoittaessa???

6

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • aintstain

        eksyin tänne kun sekoittelin viru valgea ja lähdevettä, en juonut vielä kaikkea.
        Tuota ulkomaan kielistä juttua en jaksanut lukea mutta kuten TkT Pertti Sarkomaa aikoinaan sanoi eka luennolla: "Maailmassa on ehkä 100 ihmistä jotka ymmärtävät teknistä termnodynamiikkaa. Viimeeksi kun me kokoonnuimme..."
        Asiaan: Voisko tätä käyttää lämmitysenergian varastointiin? Kesällä tislataan ja talvella latrataan. Esimerkiksi evaporaattori voisi olla kova sana. Nesteiden (kaasujen) valinta? Vesi ja etanoli tuskin ovat ainoat vaihtoehdot.
        Voisiko käyttää vaikka lämpöpumpun toiminnan tehostamiseen? ainesosat kiertävät eri keruupiireissä ja yhdistetään ennen kompuraa.
        Ikiliikkujaa ei tästäkään tule mutta ollaan askelta lähempänä.
        Ai niin: mikä on ilmiön hyötysuhde tai ns. hystereesi käyrä?


      • aintstain kirjoitti:

        eksyin tänne kun sekoittelin viru valgea ja lähdevettä, en juonut vielä kaikkea.
        Tuota ulkomaan kielistä juttua en jaksanut lukea mutta kuten TkT Pertti Sarkomaa aikoinaan sanoi eka luennolla: "Maailmassa on ehkä 100 ihmistä jotka ymmärtävät teknistä termnodynamiikkaa. Viimeeksi kun me kokoonnuimme..."
        Asiaan: Voisko tätä käyttää lämmitysenergian varastointiin? Kesällä tislataan ja talvella latrataan. Esimerkiksi evaporaattori voisi olla kova sana. Nesteiden (kaasujen) valinta? Vesi ja etanoli tuskin ovat ainoat vaihtoehdot.
        Voisiko käyttää vaikka lämpöpumpun toiminnan tehostamiseen? ainesosat kiertävät eri keruupiireissä ja yhdistetään ennen kompuraa.
        Ikiliikkujaa ei tästäkään tule mutta ollaan askelta lähempänä.
        Ai niin: mikä on ilmiön hyötysuhde tai ns. hystereesi käyrä?

        Tuo etanolin sekoituslämpö kohottaa lämpötilaa vain jonkun asteen. Tislatessa taas tarvitaan alipainepumppua ja jäähdytystä, joissa helpostikin tuhlautuu se, mitä sekoituksessa energiana saataisiin ulos. (Jos vaikka kesällä saisi sen lämmön "ilmaiseksi" tislausastiaan.) Ja koska sekoituslämpö on etanolilla varsin vaatimaton, varaston koko olisi kohtuuton taloudellisesti.
        Vaan rikkihappo-vesi systeemi antaisi jo enempi sekoituslämpöä, mutta tuskin sekään mikään rahasampo olisi, jos rytmi olisi kesä-talvi. Yö-päivä-rytmillä saattaisi lämmitys toimia, vaan en minä ainakaan asuisi rikkihappolämmitetyssä asunnossa.
        Kalsiumkloridi nyt on etanolia paljon halvempaa, mutta eipä ole kukaan siitäkään lämmitysjärjestelmää rakentanut. Koko kierto vaatisi kylläkin jonkinlaisen kuumennuksen kideveden poistoon. Lämmitys tapahtuisi lisäämällä pari kidevettä kalsiumkloridiin. Moolia kohti laskettuna ihan kelpo lämpömäärä, vedyn polttamisen luokkaa.

        Lämpöpumpullahan voisi veden ja etanolin ehkä erottaa jäähdyttämälläkin. Siinä tulisi voittoa mennen tullen (-;


    • rapajuoppo

      Vesi varmaan sitten kylmenee, jos sitä sekoittaa 80 %:een Viru Valgeaan tai spriihin.

      • aintstain

        Eiku molemmat lämpenee.


      • rapajuoppo
        aintstain kirjoitti:

        Eiku molemmat lämpenee.

        Ei niitä sit voi sekoittaa. Pitää jättää vesi pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe