Kotikemisti vailla tarvikkeita

Rapsody

Onko kenelläkään tietoa mistä voisi ostaa dimetyyliformamidi tai ihan vain formamidia, taikka isopropanolia halvemmalla isompiakin määriä (litroja). Ihmetyttää eikö suomesta saa ostettua mistään kemikaaleja ihan yksityis henkilön käyttöön.
Jos jostain saakin niin linkatkaa.

6

1875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+12

      Yksityishenkilön kemikaalien osto on hyvin rajoitettu.

      Tuulilasinpesuneste sisältää isopropanolia.

    • kotikemisti

      Valokuvakemian harrastajana olen saman ongelman edessä, kaikkia yksittäisiä kemikaaleja ei meinaa enää saada mistään. Ennen vanhaan jotkin apteekit saattoivat välittää pieniä eriä näitä yksittäiskemikaaleja, mutta nykyään ei tämäkään enää onnistu koska tämä toiminta ei tutoa apteekeille riittävästi voittoa.
      Olisin halukas kokeilemaan vanhoja valokuvakemikaali reseptejä itse sekoitettuina.

      Toinen ongelma on käytettyjen kemikaaliseosten hävittäminen. Näitä ei voi toimittaa suoraan Ekokemille "pikkuerinä". 2 - 5 litraa vuodessa "myrkkyjä" kun ei näy kelpaavan, joskus kiertävä keräysauto ottaa kyllä näitä vastaan.

    • 3485343425

      Yksityishenkilön kemikaaliostoja rajoittavat vain mm.

      -räjähdysainelainsäädäntö
      -lähtöainedirektiivi(mm. HNO3, H2O2, rajoissaan, yms)
      -huumausainelaki ja sen liitteet
      -lääkeaineluettelo siltä osin kuin ne tulevat lääkinnälliseen käyttöön(esim. aspiriinia tai DMSO:ta saa tilata labrakemikaaliksi)
      -laki radioaktiivisista aineista
      ja joukko muuta erityislainsäädäntöä.

      Ongelma on pitkälti siinä, että maan markkinat ovat niin pienet, ettei yksityisille yksinkertaisesti kannata myydä mitään. Rajoituksetkin koskevat huumeita, räjähteitä yms. lukuun ottamatta vain myyntiä: esim. ammoniumnitraattia saa omistaa täysin puhtaanakin, mutta sitä ei saa myydä kuluttajalle kuin enintään 16 painoprosenttia typessä(puhdas on 34%).

      Hyvä vaihtoehto on tilata ulkomailta. Ebayssa ja eri ulkomaiden lafkoissa myydään melkein mitä vaan, ja EU:n alueella kama kulkee siististi, ja jos käy niin hupsusti, että tulli/kytät kiinnostuvat, esim. bentsaldehydiä(joka ei ole millään rajoituslistalla) tilatessa voivat epäillä huumausainerikoksen valmistelusta, koska se on esilähtöaine amfetamiinille, mutta mikäli sille löytyy laillinen käyttötarkoitus, asia on sillä selvä. Olen itse tilannut aikanaan harrastusta varten paljon erilaisia reagentteja ja labraroinaa ympäri maailman, ja pari kertaa lähetykset on saanut hakea tullista, mutta homma on aina mennyt siististi kun on selittänyt mihin sitä tarvitsee. Lain mukaan mitään syytä ei tarvitse kertoa, ja tullin on aine pakko luovuttaa, mutta se voi omasta harkinnastaan käynnistää jopa rikostutkinnan, jos se alkaa epäillä jotakin, joten asiassa kannattaa olla joustava.

    • 13+1

      Mietipäs tovi miksi kemikaalien saatavuutta rajoitetaan yksityishenkilöille, pitäisi tulla heti monta syytä vastaan.

      Ja jos kyse on jostain "kotikemistin" läträämisestä niin saattaisi olla kannattavaa herätellä ajatuksia aikuiseksi kasvamisesta.

    • anotherHeisenberg

      Tosi harrastaja tekee itse tarvitsemansa aineet.
      Kirja ja/tai netti käteen, niin sieltä löytyy.
      Maasta ja ilmasta ne aineet on kuitenkin loppujen lopuksi revitty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe