Kääntäjät kuullostavat idiooteilta

Punasipuli

Luin hetki sitten tukka pystyssä Googlen palstaa, missä tämän maan ammattikääntäjät keskustelevat keskenään. Arvatkaa mitä? Siellä käytetään aivan tosissaan verbiä "kuullostaa".
Että tähän on Suomessa tultu :(((((

27

918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andronikos

Minä kuullostin tänään sipulia wokkipannussa, tällöin siitä tuli läpikuultavaa. Sitä kuulostaako se hyvältä en osaa sanoa, mutta olettaisin että kuulostaa.

• Mössääjä

Minä taas kuullotin tänään salottisipulia (wokkipannun puutteessa) tavallisessa paistiaispannussa. Samalle pannulle länttäsin ohuenohuita punaisia paprikasuikaleita ja säilöttyä inkivääriä pienenpieniksi liuskoiksi leikeltyinä. Sekaan liraus kiinalaista wokkikastiketta.

Pääsellaisena oli Rosamunda-uuniperunoita ja (mukailtua) vorschmackia.

Ei tuo paprika-/salottijuttu ollut sinänsä tälle ruokalajille mietitty, mutta pitipähän tarttua toimeen ennen kuin paprikalle tulee synttärit ja kasvis lähtee kävelehtimään itsekseen.

Kuulostaako vähejään herkuleelliselta? Mössääjättärelle ja minulle maistui.

• Halppis-porukkaa?

Jos ne ovat sitä samaa porukkaa, jotka Soneran Ellien muotipalstalla aina haukkuvat H&Mn "halppisvaatteita".

• Mystinen Kivityömies
        Mössääjä kirjoitti:

Minä taas kuullotin tänään salottisipulia (wokkipannun puutteessa) tavallisessa paistiaispannussa. Samalle pannulle länttäsin ohuenohuita punaisia paprikasuikaleita ja säilöttyä inkivääriä pienenpieniksi liuskoiksi leikeltyinä. Sekaan liraus kiinalaista wokkikastiketta.

Ei tuo paprika-/salottijuttu ollut sinänsä tälle ruokalajille mietitty, mutta pitipähän tarttua toimeen ennen kuin paprikalle tulee synttärit ja kasvis lähtee kävelehtimään itsekseen.

Arvautetaanpas sitten vaihteeksi kun on ensin kuullosteltu ja kuulloteltu...

Mistäpä löytyy KUULAMA ja mikä se liek?

• Arvailija
        Mystinen Kivityömies kirjoitti:

Oiskoon tuo jossain 380.000 kilometrin päässä MAALAMASTA, joka täällä Telluksella globaalisti vallitseepi?

• K.k.
        Arvailija kirjoitti:

Oiskoon tuo jossain 380.000 kilometrin päässä MAALAMASTA, joka täällä Telluksella globaalisti vallitseepi?

Helsingist Tallinnasse on vain noin 400 kaapelinmittaa eli 40 meripeninkulmaa ( 1 mpk = 1.852 m). Merimaileistakin puhutaan, kuulemma.

Kuulamine = kuuntelu, kuulata = kuulla, kuunnella. Kuulama lienee samaa juurta, mutta enpä jaksa selvittää juurta jaksain.

• Pienellä tulella
        Mössääjä kirjoitti:

keittää => keitos
        paistaa => paistos
        muhentaa => muhennos
        kuullottaa => kuullos

???

En taida edes tohtia kysyä, että mistä verbistä se väitöstilaisuuden valvojan nimitys tulee...

• Näytteliä
        Halppis-porukkaa? kirjoitti:

Jos ne ovat sitä samaa porukkaa, jotka Soneran Ellien muotipalstalla aina haukkuvat H&Mn "halppisvaatteita".

... halppistuotanto-ohjelmija jossain.

= )

• Taalain Lama
        Arvailija kirjoitti:

...Dalarnas lågkonjunktur

globaali terrestrinen mukoosi stagnaatio = maalimanlaajuinen maalama

hopeanvärinen alpakka = jonkun hopeamaalilla maalaama maalaama

???

• Mystinen Kivityömies

Vaikka hyviä selitelmiä on jo tullutkin, mutta eipä viela ratkennut kuulaman arvoitus...

Annetaan kysymyksen olla toistaiseksi avoinna, kyllä joku sen vielä paljastaa (vrt. engl. reveil 'reveltää').

Kysytäänpä ihan kuin kiusallakin vielä vähän lisääkin: mistä löytyy HALSI ja mikä se on?

• M.Ktm

Vaikka hyviä selitelmiä on jo tullutkin, mutta eipä viela ratkennut kuulaman arvoitus...

Annetaan kysymyksen olla toistaiseksi avoinna, kyllä joku sen vielä paljastaa (vrt. engl. reveil 'reveltää').

Kysytäänpä ihan kuin kiusallakin vielä vähän lisääkin: mistä löytyy HALSI ja mikä se on?

Korjaus edellisen: se "reveltää" on tietenkin englanniksi reveal...

• Guug

Halsi näyttäisi olevan maakellarin eteinen.
        http://edu.ouka.fi/~ossi/kuvat/48/sanat.txt

Halssi on taas purjehtijoiden sanastoa, vaan minä kun olen m-veneilijä niin enpä käy selittelemään enemmälti.

• Mystinen Kivityömies
        Guug kirjoitti:

Halsi näyttäisi olevan maakellarin eteinen.
        http://edu.ouka.fi/~ossi/kuvat/48/sanat.txt

Halssi on taas purjehtijoiden sanastoa, vaan minä kun olen m-veneilijä niin enpä käy selittelemään enemmälti.

Halsi meni oikein, onnea vaan!

Halssista en tiedä sanoa mitään, enkä enemmälti myöskään pilssistä ("minä juon Koffia nyt")....

• ???

kuulamassa (suom.) = ball pulp / bullet mass (engl.)

• Guug

Halsi meni oikein, onnea vaan!

Halssista en tiedä sanoa mitään, enkä enemmälti myöskään pilssistä ("minä juon Koffia nyt")....

>minä juon Koffia nyt

Oli tänään Kannelmäen Kolmitahokkaassa ("perheystävällinen hypermarket") 7 € tasan.

• M.Ktm
        Guug kirjoitti:

>minä juon Koffia nyt

Oli tänään Kannelmäen Kolmitahokkaassa ("perheystävällinen hypermarket") 7 € tasan.

Kauppa-autossa (Kauppispojat Oy) oli kyllä kalllimpaa...

• Örveltäjä
        M.Ktm kirjoitti:

Korjaus edellisen: se "reveltää" on tietenkin englanniksi reveal...

Joku on reveltänyt (reveal), että kolmikko
        Dean Martin, Frank Sinatra ja Sammy Davis Jr. osasi REMELTÄÄ melkoisesti ja harrasti sitä tuon tuostakin ja tämän tästäkin.

• M.Ktm.
        ??? kirjoitti:

kuulamassa (suom.) = ball pulp / bullet mass (engl.)

...Allahu akbar - illahu ikbar

Vai mitenkä se juttelikaan Veikas Huovinenas aikoinaan eräässä littlejutussaan.

kuula-massa oli oikein nokkela oivalllus. Itse kuulama-arvuutusta se ei vielä ratkaissut (kannattaisikohan kysellä vaimoväeltä neuvoa...)

• Täältä katsoen
        M.Ktm kirjoitti:

Kauppa-autossa (Kauppispojat Oy) oli kyllä kalllimpaa...

Eikö ne ole vieläkään keksineet noihin vankkurimyymeleihin minkäänlaisia sisäänheittotarjouksia? Luulisi kilpailun olevan kova niissäkin.

Kun pysäkillä olisi peräkkäin vaikka kolmekin kauppa-autoa, niin minäpoika etsiytyisin siihen, jossa olut on parhaassa tarjouksessa.

;o)

• ???
        M.Ktm. kirjoitti:

...Allahu akbar - illahu ikbar

Vai mitenkä se juttelikaan Veikas Huovinenas aikoinaan eräässä littlejutussaan.

kuula-massa oli oikein nokkela oivalllus. Itse kuulama-arvuutusta se ei vielä ratkaissut (kannattaisikohan kysellä vaimoväeltä neuvoa...)

>kannattaisikohan kysellä vaimoväeltä neuvoa...

Mistähän geishapalloista mahdat nyt puhua???

• M.Mtm
        Täältä katsoen kirjoitti:

Eikö ne ole vieläkään keksineet noihin vankkurimyymeleihin minkäänlaisia sisäänheittotarjouksia? Luulisi kilpailun olevan kova niissäkin.

Kun pysäkillä olisi peräkkäin vaikka kolmekin kauppa-autoa, niin minäpoika etsiytyisin siihen, jossa olut on parhaassa tarjouksessa.

;o)

pitää se läskinkin LAATU katsoa...

• se kysynyt
        ??? kirjoitti:

>kannattaisikohan kysellä vaimoväeltä neuvoa...

Mistähän geishapalloista mahdat nyt puhua???

Ei nyt sentään geishapallukoista!

Saattaisi joku ohrarieskoja paistava/paistanut sen tietääkin...

• Mystinen Kivityömies
        Örveltäjä kirjoitti:

Joku on reveltänyt (reveal), että kolmikko
        Dean Martin, Frank Sinatra ja Sammy Davis Jr. osasi REMELTÄÄ melkoisesti ja harrasti sitä tuon tuostakin ja tämän tästäkin.

Taito se on tuokin remeltämisen taito.

Itse taidan vaihtaa kreivikuntaa...
        http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/kolumnit/39349.html

• Lyrikaalinen
        Pienellä tulella kirjoitti:

keittää => keitos
        paistaa => paistos
        muhentaa => muhennos
        kuullottaa => kuullos

???

En taida edes tohtia kysyä, että mistä verbistä se väitöstilaisuuden valvojan nimitys tulee...

Kuka kertoisi minulle, miksi nimitetään kieliopillisesti tätä runollista verbin muotoa:

KUULLOS pyhä vala...
        OLLOS huoleton...
        OSTAOS multa korvarenkaat vainen...
        TULLOS, TULLOS kiehtovaan haaveiluun...

• Leipomopomo

Kuulama on uunin laki eli laipio. Tunnetaan myös uunin päälakena.

• Anteeksi epätäsmällisyyteni

... ja kiitos tuoksuisista sipuliyhtymistä. Tarkoitin tietysti tätä: kuullostaa ei ole sama verbi kuin kuulostaa.

Mistä hiton pirssin Savosta nuo kuullostaat ja piillottaat tulevat? Tulkoot mistä haluavat, mutta miksi ei löydy äänekkäitä vastavoimia yleiskieltä puolustamaan?

• Hiillostaja

>kuullostaa ei ole sama verbi kuin kuulostaa

Minun sanavarastostani verbi "kuullostaa" puuttuu tykkänään. Löytyvät vain verbit "kuullottaa" (= freesata) ja "kuulostaa" (= tuntua, näyttää, vaikuttaa joltakin).

Muut saavat kuullostaa puolestani mielin määrin, mitä sillä sitten tarkoittanevatkin.

"Pihvin päälle olisi tarjolla kuullotettua punasipulia. Miltäpä kuulostaa?"

Käyttökelpoisia kokin teonsanoja täällä:
        http://www.oolannin.fi/fi/k_kirja.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe