Karvasmanteliöjyä!

Mistä sitä saa?

Tarvitsisin kauralastuihin kyseistä ainesosaa, mutta en tiedä mistä sitä löydän. Jyväskylästä olen kotoisin, eikä ainakaan Cittarin, Prisman valikoimista löydy. Niin arvelinkin, koska ei kai ole kauhean kysyttyä tavaraa. Minkäslaista pakkausta edes pitäisi etsiä, kun en ole ennen käyttänyt tuota?

Kiitos kovasti!

11

5214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielikuva olisi, että apteekista.

    • Tuli muuten mieleen, et kannattaa kokeilla ensin ilman, se on aika vahva mauste ja kaikki ei tykkää. Ja lisäksi se on sitten kuumentamattomana erittäin myrkyllistä, lapselle jopa tappavan...tosin en tiiä onko tällä asialle tehty jotain vuosien saatossa....

      • Aloittaja

        Voi herranjestas! En tiennyt mitään tuollasesta, tälla samalla palstalla kyselin kerran kauralastujen salaista ainesosaa jonka muistan lapsuudesta ja ehdotti tuota. Siis pitääkö sitä oikein kuumentaa pidempäänkin? Varmaan apteekissakin neuvovat.


    • amatörköksa

      Karvasmantelit ja karvasmanteliöljy ovat lievästi myrkyllisiä. Mutta ovat kyllä sen verran kitkerän makuisia ettei niitä kukaan sellaisia määriä syö, että olisi henki vaarassa. Öljyä lisätään leivoksiin ja kakkuihin yleensä muutamata tippa ja manteleita yksi-kaksi.
      Oletko kaupoissa tutkinut sitä osastoa, missä esim karamellivärit ovat? kuivahiiva? goktailkirsikat? Ruotsissa ainakin ovat juuri näitten seurassa, lähellä venhäjauhoja.
      Ja jos öljyä ei löydy, niin korvaa se yhdellä jauhetulla karvasmantelilla, uskoisin ajavan saman asian.

      • Aloittaja

        Eli tää on tätä ylireagoimista...Taas tässä muuten kiertelin Minimanissa (jossa yleensä on paljon kaikkee) eikä löytynyt. Taidanpa siis mennä kysymään Sokkarin Mestarin herkusta, sieltä luulis löytyvän!


      • amatörköksa
        Aloittaja kirjoitti:

        Eli tää on tätä ylireagoimista...Taas tässä muuten kiertelin Minimanissa (jossa yleensä on paljon kaikkee) eikä löytynyt. Taidanpa siis mennä kysymään Sokkarin Mestarin herkusta, sieltä luulis löytyvän!

        Suomalaisissa kaupoissa on ylimäärin kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta, mutta muistan kerran etsineeni karamelliväriä ja glykoosia kaupasta ja apteekkiin jouduin menemään. Näitä prinsessakakun teossa tarpeellisa aineksia ei isotakaan kaupasta löytynyt. Aikaa on kulunut tuosta muutama vuosi, joten aattelin asian korjautuneen.

        Omassa kaupassa käydessäni tutkin asiaa: karvasmanteliöljy oli karamellivärien vieressa, venhäjauhoja vastapäätä. Ja mantelimassa oli kanssa lähellä.


      • Aloittaja
        amatörköksa kirjoitti:

        Suomalaisissa kaupoissa on ylimäärin kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta, mutta muistan kerran etsineeni karamelliväriä ja glykoosia kaupasta ja apteekkiin jouduin menemään. Näitä prinsessakakun teossa tarpeellisa aineksia ei isotakaan kaupasta löytynyt. Aikaa on kulunut tuosta muutama vuosi, joten aattelin asian korjautuneen.

        Omassa kaupassa käydessäni tutkin asiaa: karvasmanteliöljy oli karamellivärien vieressa, venhäjauhoja vastapäätä. Ja mantelimassa oli kanssa lähellä.

        Eihän täällä tietenkää saa mainostaa, mut jos on kyseessä joku tavallinen yleinen kauppa, kerro ihmeessä!

        Kiitos.


      • amatörköksa
        Aloittaja kirjoitti:

        Eihän täällä tietenkää saa mainostaa, mut jos on kyseessä joku tavallinen yleinen kauppa, kerro ihmeessä!

        Kiitos.

        ei ole minun kaupastani sinulle apua. Minä kun teen ostokseni Ruotsin maalla. Sitä edellä mainuttua prinsessakakkua väsäilin Suomessa,


    • ...saa jos saa

      Apteekista kun kerran kyselin ko. ainetta, farmaseutti kysyi haluanko TODELLA ostaa sitä. On kuulemma todettu myrkylliseksi, ja kehoitti ostamaan markettavarana myytävää manteliaromia. Jätinpä siis ostamatta, mutta kokemuksesta voin sanoa, ettei manteliaromi vastaa maultaan karvasmanteliöljyä (olisin tarvinnut Runebergintorttuja varten). Ihmettelen vain, miksi ylipäätänsä myyvät koko ainetta, jos se sellaista myrkkyä on....

      • Aloittaja

        En mä nyt ketään myrkyttään tahdo. Eli mistäs tuota manteliaromia löytyy - millaisessa pullossa tms. ?

        Kiitos kaikille varoitteluista...mietin edelleen uskallanko siis ostaa tuota vaiko korvaisiko tuo mainittu manteliaromi sen...


      • amatörköksa

        Jos etsitte tietoa kasvasmantelin myrkyllisyydestä, niin vältytte levittämästä väärää tietoa. Monet asiat ovat myrkyllisä, jos niitä liiaksi nauttii, kahvikin, samoin tee. Viinoista ja tupakasta puhumattakaan. Itse karvasmantelit ovat kaiken lisäksi myrkyllisempiä kuin karvasmanteliöljy, mistä sekin vähän myrkky, mikä manteleista alkujaan öljyyn siirtyi on viime vuosina poistettu.
        tietolähde:
        http://www.shenet.se/ravaror/eobittermandel.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      137
      987
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      599
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe