Ujopiimä

Salix

32

1849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jii007

Olin lapsenakin jo ujo, mutta en niin pahasti kuin nyt. Lapsena ujostelin lähinnä aikuisia ihmisiä, mutta uskalsin mennä tutustumaan oman ikäisiini lapsiin ja onnistuinkin hankkimaan lähialueelta ihan mukavasti kavereita. Nykyään ujostelen ihan kaikkia, varsinkin naisia ja tyttöjä joita en ujosellut lapsena juuri lainkaan. Sain naisten pahuuden selville vasta vähän vanhempana. Ehkä olin helppo huijattava silloin lapsena ja naiset saivat syötettyä minulle kuvan itsestään ihanina ihmisinä. Onneksi ihminen viisastuu kasvaessaan. Naiset eivät viisastu, mutta eivät he ihmisiä olekaan.

• Olin lapsena ujo. Minun oli tosi vaikea tutustua ikäisiini lapsiin ja nuoriin, ujostelin aikuisille puhumista ja esitelmät olivat ihan kauhistus. Vielä opiskeluvuosien alussakin esiintyminen pelotti. Esimerkiksi jos jossain ryhmässä kaikkien piti esittäytyä, niin en kuullut ollenkaan minua edeltävien nimiä, kun jännitin vain koko ajan sitä että kohta joudun itse puhumaan. Seminaareissa ym. jätin puheenvuoron käyttämättä, kun jännitti että kaikki kääntyvät katsomaan minua jos pyydän puheenvuoron.

Jostain itsevarmuus on kuitenkin kehittynyt ja pakkohan sen on ollut kehittyä kun kerran julkisesti puhuminen on jo vuosikausia ollut yksi osa työtäni. Ja siinä ohessa on kadonnut myös muu ujostelu.

Introverttiyteni näkyy siinä, että vaikka olen porukassa sosiaalinen ja avoin niin tarvitsen paljon omaa aikaa ja yksinäisyyttä.

• Salix

Aiemmin monet lapset pelkäsivät esiintymistä. Nykyisin ei taida olla enää niin yleistä. Ehkä kouluissa ilmapiiri on rennompi ja ujotkin uskaltavat paremmin mukaan tekemiseen. Aika rohkeaa entiseltä ujolta hypätä työhön, jossa tulee oltua paljon esillä.

• Sonne

Mä olin tosi ujo. Oikeastaan vasta seiskalla jokin napsahti päässäni, ja käännyin ikään kuin ympäri.

En osaa oikein selittää sitä. Jokin posahti minussa toisten silmille.

(Naurua)

• ????????????????????

Olin lapsena tosi ujo, oli muutama hyvä ystävä jotka ovat edelleen ystäviäni. Juuri nuo Helkan mainitsemat esitelmät oli ihan kauhistus ja jouduttiin yläasteella laulamaan laulukoe luokan edessä ja se oli ihan tuskaa.

Olen edelleen ujo ja todella huono tutustumaan uusiin ihmisiin. Isot juhlat ovat kammotus! Haedun aina johonkin syrjäpöytään. Jos minulle tullaan puhumaan, saatan yllättää itseni ja puhun sujuvasti ja minusta ei saa ujoa vaikutelmaa. Mutta itse olen maailman huonoin tutustumaan uusiin ihmisiin.

On ollutkin hauska seurata omaa lastaan joka on täysin erilainen kuin minä olin. Lapseni on todella avoin ja nauttii esiintymisestä. Puhua pälpättää ehkä joskus vähän liikaakin :D Toivon vaan että säilyttää tuon asenteen ja on vahvempi ihmisenä kuin minä.

• Salix

Ilmeisesti ujous ei periydy ainakaan suoraan. Yksi tuttavamies kasvatti ujoa poikaansa karaisemalla. Minusta kannustaminen olisi ollut parempi, mutta jokainen tyylillään.

• piiloalfa

Olin ehkä hieman ujo. Nykyään en sanoisi itseäni ujoksi, koska minulta onnistuu kaikki kaikenlaiset asialliset jutut todella helposti, kuten vaikkapa avun pyytäminen kaupassa (toiselta asiaakkaaltakin).

Olen kuitenkin melkoisen hiljainen ja sosiaaliset tilanteet, joissa pitää tutustua ja joissa ei ole ennalta määrättyä dialogia (Mistä löydän paksuimmat dildot? Kiitos vain!), ovat vaikeita ja ahdistavia. Ei ujouden takia vaan siksi, ettei minulla ole elämästäni oikein kerrottavaa ja mielipiteeni ovat epäsuosittuja. En ole myöskään kovin kiinnostunut tutustumaan ihmisiin.

Se onkin naisiin tutustumisessa kaikista vaikeinta, kun pitäisi tyrkyttää itseään ja olla aktiivinen, mitä en ole koskaan ollut edes parhaiden kavereideni kanssa. Olen ihan paska tyyppi, kun minut joutuu aina pyytämään johonkin ja minä en pyydä koskaan ketään mihinkään. Siksi varmaan olenkin nykyään yksinäinen.

• Toi on jännä juttu, kun moni valittelee yksinäisyyttään ja kumppanittomuuttaan, mutta silti itse torpedoi kaikki mahdollisuudet juuri siihen mitä eniten haluaa elämässä, kumppanin ja ystäviä.

Toki siis on ihmisiä, jotka viihtyvät yksin eikä edes kaipaa kumppania.

• Salix
        pimppaloora kirjoitti:

Toi on jännä juttu, kun moni valittelee yksinäisyyttään ja kumppanittomuuttaan, mutta silti itse torpedoi kaikki mahdollisuudet juuri siihen mitä eniten haluaa elämässä, kumppanin ja ystäviä.

Toki siis on ihmisiä, jotka viihtyvät yksin eikä edes kaipaa kumppania.

Pitää varmaan uskaltautua pois omalta mukavuusalueelta jos sen kumppanin haluaa. Toisaalta täällä moni mies toivoisi enemmän aloitteita naisilta. Miehet sanovat, että haluavat sille saralle tasa-arvoa, mutta ehkä kyseessä on vain ujous.

• ××××××××××

Musta ois kyllä virkistävää tavata joku, joka ei tyrkytä itseään. Kaikki kun on nykyään tyrkyttämässä ja markkinoimassa. Se saa minut vetäytymään ja erakoitumaan entistä enemmän ja tappaa minun kiinnostukseni. Taitaa olla aika vaikea yhtälö meidän kaltaisilla?

• ×××××××××
        ×××××××××× kirjoitti:

Musta ois kyllä virkistävää tavata joku, joka ei tyrkytä itseään. Kaikki kun on nykyään tyrkyttämässä ja markkinoimassa. Se saa minut vetäytymään ja erakoitumaan entistä enemmän ja tappaa minun kiinnostukseni. Taitaa olla aika vaikea yhtälö meidän kaltaisilla?

Niin ja mä en kyllä ole yhtään ujo. Olen vaan muuten... vaikea ja aika introvertti. En pidä suurimmasta osaa ihmisistä vaikka pystynkin halutessani heidän kanssaan toimeen tulemaan.

• piiloalfa
        ×××××××××× kirjoitti:

Minustakin olisi kiva tavata joku, joka ei vaadi mieheltä tyrkyttävää tyyliä. Miten se kuitenkaan lopulta onnistuisi? Jos esimerkiksi nyt pyytäisin sinulta sähköpostiosoitteen, niin silloin tyrkyttäisin itseäni. Pitäisi tutustua johonkin naiseen ensin vahingossa ja luonnollisesti kaverimielessä, sitten jotenkin epätyrkyttäen ottaa kädestä kiinni 4 kuukauden tutustumisen jälkeen.

• piiloalfa kirjoitti:

Minustakin olisi kiva tavata joku, joka ei vaadi mieheltä tyrkyttävää tyyliä. Miten se kuitenkaan lopulta onnistuisi? Jos esimerkiksi nyt pyytäisin sinulta sähköpostiosoitteen, niin silloin tyrkyttäisin itseäni. Pitäisi tutustua johonkin naiseen ensin vahingossa ja luonnollisesti kaverimielessä, sitten jotenkin epätyrkyttäen ottaa kädestä kiinni 4 kuukauden tutustumisen jälkeen.

Jollain tapaahan ihmisten on tutustuttava, sähköpostin pyytäminen on vain yksi tapa muiden joukossa.
        Kaipa sitä tyrkyttämistäkin on niin erilaista. Normaali kanssakäyminen ei ole tyrkyttämistä :)

• ×××××××××
        pimppaloora kirjoitti:

Jollain tapaahan ihmisten on tutustuttava, sähköpostin pyytäminen on vain yksi tapa muiden joukossa.
        Kaipa sitä tyrkyttämistäkin on niin erilaista. Normaali kanssakäyminen ei ole tyrkyttämistä :)

Normaali kanssakäyminen ei ole tyrkyttämistä, mutta valitettavasti se mikä monelle tuntuu olevan normaalia kanssakäymistä, on mun mielestä tyrkyttämistä ja itsensä marrkinointia. Persoonapitchausta tuotesijoitteluineen. Egon kurssi on korkea ja mainostaa pitää. En jaksa sellaista yhtään.

• Minulla on sellainen käsitys, että lapsena nimenomaan olin rohkea ja jopa ulospäinsuuntautunut. Muistan selkeästi leikkineeni kavereiden naapureiden lasten kanssa, tai jopa serkun kamunaisten kanssa ilman mitään burgerointia. Vielä niin, että olen itse hakenut uusia kavereita. Murrosiässä kaikki alkoi muuttua. Osa varmaan menee ihan juuri murrosiän piikkiin, mutta harmillisesti en ole koskaan oikein muuttunut takaisin.

Sinänsä arvelen, etten nykyisinkään ole niinkään ujo kuin introvertti. En mielelläni ota oma-aloitteisesti kontaktia vieraisiin, ja rupattelu on vaikeaa. Sekin on enemmän rupattelutaidon puutetta kuin varsinaista ujoutta. Ujoutta vastaan puhuu myös se, että jos minun täytyy puhua jollekin vieraalle, eli minulla on jotain asiaa jollekin, niin en minä ujostele. Rajanveto introverttiyden ja ujouden välillä tietysti voi olla vähän häilyvä, enkä nyt sitten tiedä onko halussani olla tuomatta itseäni julkisesti esille myös ujoutta, ja miten paljon siitä on ujoutta.

• Salix

Introverttihan voi olla sosiaalisesti ihan taitava ollessaan ihmisten kanssa. Hän ei vain välttämättä kaipaa ihmisten seuraa. On tosin sosiaalisesti kömpelöitäkin introvertteja. Ujous taas tuntuu enemmän varmaan jännittämiseltä kuin siltä, ettei kaipaisi ihmisten seuraa. Aika erikoista, että murrosiän muutokset voivat muuttaa ihmistä niinkin paljon, että ulospäinsuuntautuneesta tulee introvertti.

• Salix kirjoitti:

Introverttihan voi olla sosiaalisesti ihan taitava ollessaan ihmisten kanssa. Hän ei vain välttämättä kaipaa ihmisten seuraa. On tosin sosiaalisesti kömpelöitäkin introvertteja. Ujous taas tuntuu enemmän varmaan jännittämiseltä kuin siltä, ettei kaipaisi ihmisten seuraa. Aika erikoista, että murrosiän muutokset voivat muuttaa ihmistä niinkin paljon, että ulospäinsuuntautuneesta tulee introvertti.

Lapsuuteni ulospäinsuuntautuneisuus on tietysti täysin hatarien muistikuvien ja vanhempien (epäilemättä lievästi asenteellisten) kertomusten varassa.

Ujoutta en kyllä voi sulkea pois, koska luulisin jännittäväni kuitenkin vähäsen (varsinkin jos pitäisi puhutella kaunista, kiinnostaa mutta vierasta naista) vieraita tavatessa, mutta on vaikea enää sanoa, onko se jotain ujoudeksi luokiteltavaa ujoutta sen sijaan että se olisi jotain tavanomaista jännitystä. Toisaalta en myöskään oikein muista, koska olisin viimeksi jännittänyt niin että tajuaisin ujostelevani parhaillaan, ja edelleen toisaalta en osaa enää sanoa, olenko viime ajat vältellyt sellaisia tilanteita etten joutuisi ujostelemaan.

Summa summarum silti lienee, etten oikein voi luokitella itseäni enää ujoksi. Ei se ainakaan mitenkään määräävä luonteenpiirre ole.

• m28.

Olin ujo introvertti pienenä ja samanlainen olen vieläkin, luonne on vahvasti peritty ominaisuus.

• ätmi

Olin lapsena ujo, mutta sitten lakkasin välittämästä.

• Avoin*:•Ujo.•:*Piilo

Olin niin ujo kuin olla voi kouluiässä.Se ihmispelko ja uusien paikkojen pelko ja perfektionismi alkoi vähän ennen 7 vuotta. Koulussa tuntui, että minun pitää tietää kaikki.
      Aivan pienenä en ollut ujo vaan kova juttelemaan, tutkimaan ja selittämään vieraillekin mukaville ihmisille, niin minulle on kerrottu ja vähän muistikuvaakin sellaisesta on itsellänikin.
      En tiedä, mitä tapahtui, että muutuin täysin suhtautumisessani vieraisiin ihmisiin. Kotiväkeni seurassa olen aina ollut puhelias, innostaja ja visionääri, jokaista innostamassa johonkin.
      Nykyisin ujous ei haittaa uusiin ihmisiin tutustumista. Olen keskimääräistä rohkeampi. Parisuhteen saamistakaan ei ujouteni estä. Se estää, että tutustunut vääränlaisiin miehiin. Tosin en tiedä, onko oikeanlaisia olemassakaan enää, kun molemmilla on takana kokemuksia ja pettymyksiä elämässä ja parisuhteessa. Nämä mun mieheni ovat äkäilleet niitä entisiä juttujaan. Tuoneet ne mukanaan suhteeseemme. Ne pitäisi osata itse käsitellä ja ymmärtää, ettei se uusi ihminen ole syyllinen eikä koston kohde.
      Ujous tuntuu kyllä sisälläni, vaikka kykenen juttelemaan, en höpöjä vaan harrastuksista tms. järkevähköstä, joka jaksaa mua kiinnostaa. Kiusoitella tykkään joten huumorintajuton jäykkä suuttuja ei minua kestä.
      Vastapainoksi tarvitsen yksinäisiä lepoaikoja, jolloin sulattelen tapahtumia ja ihmisiä.

• " Tosin en tiedä, onko oikeanlaisia olemassakaan enää, kun molemmilla on takana kokemuksia ja pettymyksiä elämässä ja parisuhteessa."

Aina on vaihtoehto, me joilla ei ole kokemuksia parisuhteesta.

• Kiltti atm

En minä silleen ollut ujo. Juttelin varmaan kaikkein kanssa menin aina pallopeleihin mukaan ja joskus hypin tyttöjenkanssa naria välitunneilla mutta kun pyydettin mukaan johonkin näytelmään niin minä kieltäydyin. En minä esiintyis muiden edessä lukien vuorosanoja. En minä laula karaokea edes tässä iässä mutta voin mennä naisille juttelee baarissa. Tosin en mene koska naiset on tylyjä.
      Monet pakit ja tylytykset naisilta aikuis iässä on saanut minut varovaiseksi.

• Ihte olin suht ulospäinsuuntautunut ja rohkea lasena aina tuonne ala-asteen 5:lle luokalle, mikäli muistini ja muiden kertomat pitävät paikkaansa.

Jotain noita aikoja miulla alkoi ilmaantua Touretten syndrooman oireita erilaisuuden takia alkoi koulukiusaus ja totuttelu tuohon Touretten syndtroomaan, mitä ei tuolloin vielä tiedostettu joten käyttäytymiseni lokeroitiin "se nyt on vain paha/huono tapa".
      Opettelu elämään tuon Touretten kanssa muokkasi miuu sisäänpäin kääntyneemmäksi ja varautuneemmaksi muita ihmisia kohtaan, ko pekäs miten muut reagoivat käyttäytymiseeni ja ko tälle ei ollut mitään paremppaa selitystä kuin tuo "huono tapa".

Nykyään ko tiedän Tourettesta ja olen hyväksynyt ihteni sellaisena ko olen, niin olen enemmän avoimempi ja rohkeampi keskustelemaan tuntemattomillekin ihmisille. Tosin semmottiis on jäänyt jäänteeksi, että vieläkin olen erittäin tarkka ja itsetietoinen omasta kehostani ja raajojen liikkeistä. Nuorempana opettelin pidättelemään ticsejä niissä sosiaalisissa tilanteissa sen aikaa että pääsi omiin olihin, jossa sittenn voi relata.
      Tämän takia vaikutan ns."paskajäykältä" ja jäykkikseltä tutustumis tilanteissa.

• Salix

Varmaan se vaikeuttaa vieraiden ihmisten seurassa olemista, jos yrittää pidätellä ticsejä. Kun tutustuu paremmin, on varmaan helpompaa ja rennompaa.

• Salix kirjoitti:

Varmaan se vaikeuttaa vieraiden ihmisten seurassa olemista, jos yrittää pidätellä ticsejä. Kun tutustuu paremmin, on varmaan helpompaa ja rennompaa.

Kyllähän tuo jonnii verran vaikeuttaa, mutta onneksi on oppinut relaamaan vähän enemmän ja antamaan ticsien tulla jos on tullakseen.

Ja toinen ilonen homman on se että ticsit vähenty miun kohdallla aikuisiälle tultaessa reippaasti siitä mitä ne olivat teininä.

• Ujo ollut aina. Paheni yläaste-aikoihin. Nyt alkaa olla voitettua kantaa, kun kontaktien ottaminen tuntuu ihan luonnollisilta. Itsetunto on parantunut huimasti. Osaan nykyään pitää puoleni ja puolustan tuttujani jne.

• kauhean tarkka

Minä olen ollut ujompi lapsena. Nyt vähemmän ujo, mutta erittäin tarkka olen siitä kenen kanssa voin aloittaa parisuhteen. Mieluummin olen yksin jos sopivaa ei löydy. Tarvitsen työn ohella paljon aikaa olla yksin. Niin mieluusti suhteen toisen osapuolen tulisi olla siinä suhteessa samanlainen.

• kariina_iina

Olin aina aika ujo, ja ihmisiä välttelevä. Inhoan esintymisiä tai edes olla äänessä isomassa porukassa. Kuitenkin tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, en vaan ole sellainen joka porukkaan tunkeutuja ja joka asiaa kommentoiva. Avoimesti juttelen ihmisille jos minulle jutellaan. Töissä usein sellaiset tilanteen että mua jännittää ihan hirveästi ja sydän hakkaa, mutta päältä päin ei sitä näe. Olen kuitenkin nyt avoimempi kuin ennen, sain itseluottamusta eron jälkeen, kun oli pakko uskoa itseensä ja omin voimiin, kykyihin. Mitä vähemmän välittää muiden mielipiteistä sitä helpommin on elää oma elämä. En minäkään mieti muita ihmisiä ja heidän tekemisiä sen hetkeä pidempää, miksi minä tuhlan hirveästi voimia miettien mitä muut ajattelee jos ei ne edes ajattele mua ja mun tekemisiä, ei ketään kiinnosta.

• sosiaalifoobikko

Olin joskus niin ujo, että jouduin syömään siihen lääkettä. Tai siis sosiaalisten tilanteiden pelkoon, joka on kai vähän kuin ujouden äärimmäinen muoto. Teini-iässä olin tosi ujo ja epävarma, enkä pystynyt ilman punastumista puhumaan oikein kenellekään. Jännitin silloin tosi paljon. Jouduin myös psykologille, koska olin aina yksin. Nykyään en ole mitenkään ujo, mutta muuten vain hiljainen ja omissa oloissani viihtyvä introvertti.

Iän myötä itsetunto on parantunut huomattavasti, mutta välillä harmittaa kun parhaat nuoruusvuodet menivät hukkaan sosiaalifobian ja jännityksen takia. Muuten olisin varmasti löytänyt jo jonkun mukavan tyttökaverin ja oppinut sitä seurustelua silloin kun sitä kuuluu opetella.

• Naisellinen nainen

Miehellä ujous on sisäistä rumuutta.

• XXY

Millä perusteella?

• ht ...

Kyllä. Olen ollut lapsena ujo.

Nykyisin en itseäni ujoksi miellä. Elämänkokemus on tuonut kuitenkin tietyn itsevarmuuden. Introvertti olen edelleenkin. Vaikkeivat ole ehkä ihan sama asia, niin nuo luonteenpiirteet taitavat usein mennä käsi kädessä.

Ja johtuen ehkä siitä aiemmasta ujoudesta ja introverttiydestä, ei ole tullut tarpeeksi kokemusta että olisi kovin täydelliset sosiaaliset taidot. Siksi usein tuntemattomien kanssa keskustelu saattaa tuntua väkinäiseltä ja vaivaannuttavalta jollei heti löydy jotain yhteistä mielenkiinnon kohdetta, josta keskustella.

Samaten isommissa porukoissa olen lähes poikkeuksetta se kuuntelija enkä äänessäolija.

Jos itse joutuisin kasvattamaan poikaa (ei liene enää tästä pelkoa), jonka huomaisin olevan selvästi ujo, niin ryhtyisin siedätyshoidolla sitä vähitellen karaisemaan pojasta pois. Liika ujous on kuitenkin etenkin pojilla/miehillä haitta (ihmissuhteissa vähintään).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3395
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2951
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2809
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1877
    5. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1111
    6. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1040
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      869
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      854
    Aihe