Feliciasta

Humu

Potilas: Felicia 1.3 vm-95

Felicia mökötti kertaalleen ja virta-avainta käännettäessä ei kuulunut kuin naks-naks. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?
Omituista on se että tuo on tapahtunut toistaiseksi vain kerran.
Virtalukko? Solenoidi? Startti?

Toinen juttu. Penkinlämppärit ei toimi eikä huoltokirja kertonut missä on sulake, eli mistähän tätä alkaisi selvittää ?

8

1014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuhoitaja

      Hapettumaa, esimerkiksi valkoista töhkää, kaapelin ja kengän tai kengän ja akun navan välissä. Hilut irti, puhdistusta, raaputusta jotta metallin saa kirkkaaksi ja kontakti tulee paremmaksi. Näin itellä, ei kuitenkaan Feliciaa koskien vaan yleisesti vanhaa autoa. Joskus auttaa pelkkä kiroilu auttaa eli naksuminen poistuu hetkeksi itellään. Joskus täytyy sitten puhdistaa. Tietenkin on mahdollista, että potilaalla on jokin rodulle ominainen ongelmakohta, sitä en sitten tiedä.

      • zoomailija

        Just samanlaisen vian kanssa painittiin meidän farkku-Felician kanssa. Lopputulos oli startin uusiminen, oli käämit palaneet. Tosin tämä on sen verran harvinainen vika ettei kannata heti siihen projektiin iskeä. Meilläkin tsekattiin aluksi startin hiilet, jotka nekin olivat aika hiton kuluneet ja siis vaihdettiin ensin.

        Omalla autolla on nyt ajettu 224 000 kilometriä. Auto hankittiin käytettynä, kun mittarissa oli 95 000 kilsaa. Normaalien huoltojen lisäksi on eteen tullut seuraavat viat (ja nekin vasta 200 000 kilsan jälkeen):

        - takaiskarit vaihdettiin kun toinen petti. Syynä todennäköisesti talven yli jatkunut peräkärryrumba.
        - samaan syyhyn vedoten täytyi vetoakselit uusia.
        - etujarruihin uusittiin ne kelkat vai mitkä onkaan minkä varaan jarrupalat kiinnitetään. Niissä olevista jarrupaloja puristavista tapeista oli osa jumittanut totaalisesti kiinni.
        - laturi vaihdettiin kun ei jaksanut enää toimia.
        - laturin vaihdon jälkeen latauksensäädin jouduttiin uusimaan takuuhuoltona, antoi ylivirtaa joka aiheutti valojen paukkumista.
        - startti uusiksi edellä mainitun vian vuoksi.

        Helpolla ollaan mielestäni päästy. Nyt auto toimii taas ihan kivuttomasti, toivottavasti pitkään.


      • Humu
        zoomailija kirjoitti:

        Just samanlaisen vian kanssa painittiin meidän farkku-Felician kanssa. Lopputulos oli startin uusiminen, oli käämit palaneet. Tosin tämä on sen verran harvinainen vika ettei kannata heti siihen projektiin iskeä. Meilläkin tsekattiin aluksi startin hiilet, jotka nekin olivat aika hiton kuluneet ja siis vaihdettiin ensin.

        Omalla autolla on nyt ajettu 224 000 kilometriä. Auto hankittiin käytettynä, kun mittarissa oli 95 000 kilsaa. Normaalien huoltojen lisäksi on eteen tullut seuraavat viat (ja nekin vasta 200 000 kilsan jälkeen):

        - takaiskarit vaihdettiin kun toinen petti. Syynä todennäköisesti talven yli jatkunut peräkärryrumba.
        - samaan syyhyn vedoten täytyi vetoakselit uusia.
        - etujarruihin uusittiin ne kelkat vai mitkä onkaan minkä varaan jarrupalat kiinnitetään. Niissä olevista jarrupaloja puristavista tapeista oli osa jumittanut totaalisesti kiinni.
        - laturi vaihdettiin kun ei jaksanut enää toimia.
        - laturin vaihdon jälkeen latauksensäädin jouduttiin uusimaan takuuhuoltona, antoi ylivirtaa joka aiheutti valojen paukkumista.
        - startti uusiksi edellä mainitun vian vuoksi.

        Helpolla ollaan mielestäni päästy. Nyt auto toimii taas ihan kivuttomasti, toivottavasti pitkään.

        Kiitokset vastauksista. Pitää katsella mitä tuleman pitää. Akuutein juttu nyt on raidetangon pään vaihtaminen. Katsastus-setä sanoin niin.


      • apuhoitaja
        Humu kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista. Pitää katsella mitä tuleman pitää. Akuutein juttu nyt on raidetangon pään vaihtaminen. Katsastus-setä sanoin niin.

        1. Ostat raidetangon pään ulosvetäjän, 6-10e
        2. Ostat raidetangon pään 10e

        Työ, alle tunti, ihan vaan parkkiruudussa
        1. Nostat kulman ylös ja otat pyörän pois
        2. Raidetangon pultti irti ulosvetäjällä irti
        3. Kiristysmutteri irti, merkkaat paikan jotta
        uusi tulee samaan paikkaan.
        4. Ruuvaat uuden paikalleen ja "lukittet" sillä mutterilla.
        5. Raidetanko kiinni ripustukseen ja rengas paikalle ja baanalle.

        Vähän niinkuin talvirenkaitten vaihto.


      • Humu
        apuhoitaja kirjoitti:

        1. Ostat raidetangon pään ulosvetäjän, 6-10e
        2. Ostat raidetangon pään 10e

        Työ, alle tunti, ihan vaan parkkiruudussa
        1. Nostat kulman ylös ja otat pyörän pois
        2. Raidetangon pultti irti ulosvetäjällä irti
        3. Kiristysmutteri irti, merkkaat paikan jotta
        uusi tulee samaan paikkaan.
        4. Ruuvaat uuden paikalleen ja "lukittet" sillä mutterilla.
        5. Raidetanko kiinni ripustukseen ja rengas paikalle ja baanalle.

        Vähän niinkuin talvirenkaitten vaihto.

        Ja minä kun luulin että asiallisia vastauksia ei saa ollenkaan näihin kysymyksiin, onneksi olin väärässä.

        Kiitos!


      • apuhoitaja kirjoitti:

        1. Ostat raidetangon pään ulosvetäjän, 6-10e
        2. Ostat raidetangon pään 10e

        Työ, alle tunti, ihan vaan parkkiruudussa
        1. Nostat kulman ylös ja otat pyörän pois
        2. Raidetangon pultti irti ulosvetäjällä irti
        3. Kiristysmutteri irti, merkkaat paikan jotta
        uusi tulee samaan paikkaan.
        4. Ruuvaat uuden paikalleen ja "lukittet" sillä mutterilla.
        5. Raidetanko kiinni ripustukseen ja rengas paikalle ja baanalle.

        Vähän niinkuin talvirenkaitten vaihto.

        Sittenpä vielä menet lähikorjaamosta varaamaan ajan aurauskulmien säätöä varten jos haluat ajaa renkaillasi vähän pitenpään.Aurauskulmia kun ei kotikonstein saa takaisin oikeisiin mittoihin.Kulmien säätö maksaa muutaman kympin ja voipi olla ettei pään vaihtokaan kustanna korjaamolla paljo mitään,on senverran pikku homma.


    • fellucombi99

      Istuinlämppäreiden sulake löytyy muistaakseni irrottamalla hansikaslokeron pohja, jos ne maahantuojalla suomessa asennettu.

      • Humu

        Kyllä veikkaan että lämppäri on asennettu jälkikäteen. Pitääpä etsiä se sulake käsiin. Kiitti vinkistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4288
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      136
      2989
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2332
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      42
      2196
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1873
    6. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      90
      1773
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1576
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1519
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      147
      1367
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1198
    Aihe