Löysin reikäkiven.

Juuso

Löytämäni kivi on harmaa(graniittia??), soikea ja tasasuhtainen ja erittäin hyvin säilynyt.
Keskellä ns. kaksoiskartioreikä. Kivi n.120mm pitkä.
Olen määrittänyt löytöni kampakeraamiseksi reikäkiveksi jolla saattaisi olla ikää yli 4500 vuotta. Olenko oikeassa. Onko kyseessä jonkinlainen verkon tai pyydyksen paino??
Löytöni osui silmääni jo 35 vuotta sitten jostakin päin Kustavia merenrantakivikosta.

Muinaismuistolain mukaan pitäisi reikäkivi johonkin luovuttaa mutta tietääkseni näitä kiviä on runsaasti löydetty ympäri maata ja siksi kysynkin että voinko edelleen säilyttää löytöäni kotini lasivitriinissä vaiko pitääkö minun se luovuttaa johonkin museoon, josta se ei koskaan ja mihinkään esille päädy.

7

3145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kimpe...

Kysyppä paikallisesta museovirastosta. Mitä kivelle pitää tai saa tehdä.

• Tarkennusta

Mahtuuku Jorma reikään ja jos mahtuu niin onko vielä kustavissa?

• Juuso

Väittäisin että saan sinut mahtumaan reijän läpi ja et ole enään kustavissa sen verran kuiva olet.
        Ilmoittaudu.

• arghh

Jaa että museovirastoon? Eikös se samainen instanssi vaatinut piispa Henrikin luut Turusta Helsinkiin ja sittemmin hukannut ne, Eikös se samainen virasto kerännyt alempirotuiseksi katsomiensa Saamelaisten kalloja, eikä tahtonut niitä palauttaa, kuulimpa myös yhdestä Foinikialaisesta öljylampusta jonka eräs kiviharrastaja löysi, mitä museoviraston edustajat tulivat hakemaan ja itselleen vaatimaan töykeään sävyyn, kunnes huomasivat pari isomman lehden toimittajaa olevan paikalla ja joutuivat vähän perumaan sanomisiaan.
      Nämä ovat vain yleisiä esimerkkejä siitä miten museovirasto suhtautuu muinaisesineiden etsijöihin ja löytäjiin, eli lähes poikkeuksetta erittäin vihamielisesti. En tiedä mistä moinen suhtautuminen johtuu, ilmeisesti eivät möhömahat itse jaksa metsissä ja rannoilla rämpiä ja sitten vituttaa kun joku muu jotain löytää ja myös kaikki maakunnista löydetyt esineet viedään jostain syystä Helsinkiin, vaikka ne kuuluisi jättää paikallisiin museoihin pitämään museotoimintaa elossa.
      Tee löydöllä miten itse haluat, mutta tässä oli omia näkemyksiäni museoviraston toiminnasta ja olisin kiinnostunut kuulemaan muidenkin kommentteja.

• bag_gie

sen enempää kommentoimatta (Suomessa edelleen mielipidevapaus voimassa, kiitos siitä :) )

Museoviraston toiminnasta mulla ei mielipidettä vaan tietoa:
        kyllä ne "möhömahat" tutkijat ite siellä metsissä kesät rämpii ja kaivelee, kuuluu työhön.
        Talvet toki sisätöissä sitten niitä löytöjänsä tutkailee ;)

Ja muinaismuistolain mukaan: löydöt on ilmoitettava, jos ei ole kovin harvinainen tai arvokas, saa löytäjä yleensä pitää jos ei paikallinen museo kokoelmiinsa pyytele.
        Silloinkin saattaapi saada korean nimikyltin löytäjänä viereen =)

Ja näkyypä nuo löytäjätkin ilmeiseti suhtautuvan "vihamielisesti" museovirastoon joten ilmeiseti tasoissa ovat 8-)

• "Löytäjä saa pitää"
      Eikä ne siellä virastossa tiedä sun löydöstäs.

• Juuso

Kun en kerro.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162