Suorakulmio

macaron13

Mikä on suurin suorakulmio, joka voidaan piirtää x-­akselin ja funktion f(x)=-x^2 7 rajoittaman alueen sisään? Määritä suorakulmion kärkipisteiden koordinaatit ja suorakulmion pinta-ala.

Olen piirtänyt koordinaatistoon funktion perusteella alaspäin aukeavan paraabelin. Nollakohdat ovat x=2,6 ja x=-2,6 ja huippukohta (0,7).
Miten tästä pitäisi jatkaa?

8

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokuvaanjostain

Kompako? Ei tiedetä, mitä tason osajoukkoa käyrät rajoittaa? Maksimialaa ei ole, koska ala olisi suurimmillaan kun kärkipiste olisi käyrällä, mutta käyrän reunapiste ei ole sisäpiste.

• supermate

Tässä voisi ottaa kahdeksan muuttujaa (jokaisen nurkkapisteen koordinaatit), mutta selvästikinhän ala on suurimmillaan, kun kärjet ovat rajoilla. Siinä on ehkä vähän pohtimista, että suorakulmion täytyy olla akselien suuntaisesti lappeellaan, mutta näin sen on oltava.

Merkitse suorakulmion yhtä paraabelillä olevan nurkkapisteen x-koordinaattia muuttujalla (x). Silloin y=7-x^2. Nyt suorakulmion yläsivu kannattaa tietenkin uloittaa jatkumaan paraabelin toiseen kohtaan asti. Ratkaise tästä yläsivun pituus. Pystysivun pituushan oli jo tiedossa (y-koordinaatti, eli 7-x^2). Nyt sinulla on kaava alalle ja voit lähteä maksimoimaan sitä.

Jos haluaisi vielä tarkemmin perustella miksi suorakulmion on oltava lappeellaan maksimialan saavuttamiseksi, voisi valita molemmat paraabelin x-leikkaukset ja vaikka suorakulmion kallistuskulman muuttujiksi ja tutkia tätä kolmen muuttujan funktiota. Toisaalta näyttäisi kyllä geometrisesti selvältä, että jos suorakulmio on vinossa, se voidaan aina pudottaa (jommalta kummalta puolelta luiskauttamalla) x-akselille ja sitten sinne jää tyhjää gäppiä...

• supermate

Tuli tuosta kahdeksan muuttujan tapauksesta mieleeni kiintoisa kysymys: Mites jos laitetaan mielivaltainen n-kulmio sinne sisälle. Suorakulmiohan tuo tietysti lisärajoitteita osakseen noille muuttujille.

Käyrääkin voisi yleistää...

• supermate

Tässä tulee varmasti tuon käyrän konveksisuus kyseeseen.

• supermate
        supermate kirjoitti:

Tässä tulee varmasti tuon käyrän konveksisuus kyseeseen.

Tuossa luiskauttamisessa siis.

• jokuvaanjostain

Kärjet eivät voi olla rajoilla. Topologiassa alueen reunapisteet eivät ole sisäpisteitä.

• supermate
        jokuvaanjostain kirjoitti:

Kärjet eivät voi olla rajoilla. Topologiassa alueen reunapisteet eivät ole sisäpisteitä.

Mutta eikös tuollaisissa käyräjutuissa puhuta yleensä suljetuista joukoista? Ja voitaisiinhan se sopia, että suorakulmio on avoin, jolloin vain sisuksen tarvitsee olla sisällä. Eihän tuo piirtäminenkään aivan napanuuka topologinen termi ole...

Ja kun tuossa sanotaan "sisään", niin mielestäni se tarkoittaa että joukko sisältää toisen, ei vaadita, että joukon sisus sisältää toisen joukon.

• 4+7

Ala on 2*x*y, y=-x^2 7 , eli ala= -2x^3 14x

Tuon ääriarvo saadaan derivoimalla x:n suhteen ja asettamalla derivaatta nollaksi:

-6x^2 14=0=> x=sqrt(7/3) , sijoittamalla x alan lausekkeeseen saadaan alan arvo, sekä kärkipisteistä kaksi on -x, ja vastaavat y-koordinaatit saadaan sijoittamalla x:t paraabelin yhtälöön

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe