Nyt tuli tenkkapoo kokeneellekin leipurille...
eli olen tekemässä häihin a) panna cottaa tai b) "kakun" jonka pohja on murennetuista kaurakekseistä muhkea päällinen rahkaseosta.
No, jälkimmäisen ongelma on se, että kun teet tuon irtopohjavuokaan ja laitat jääkaappiin, vuoan reunoja irroitettaessa kakun reuna "repeilee" tai siis tule rumaksi kun rahkaseosta irtoaa vuoan reunoihin.
Sitten sain ohjeen että laita pakastimeen. OK, juttu toimii - irtoaa kauniisti, MUTTA sitten kun komistus alkaa sulaa (mm.marjoissa on nestettä), niin jopa on keksipohja vetinen ja myös alulautanen täynnä nestettä!
Miten ratkaisen?
Toinen ongelma: miten voin tehdä panna cotan irroituksen 100 % varmasti niin, että tulee ehjänä ulos ns. kuivakakkuvuoasta (reikä keskellä)? Teen sen poikkeuksellisesti koko kakkuvuokaan, jolloin siitä tulee korkea, näyttävän näköinen. Tätä EN aio pakastaa. Tämä on siten helpompi tapaus, koska "kiinteytyy" liivatteen avulla -> ei voi sulaa jos valelen hieman lämpimällä vedellä vuokaa, mutta voihan se silti hajota.
Tosin nämähän on säilytettävä luultavimmin vuoassa tarjoiluun asti -> helppo kuljettaa että jos "hapettuu" niin paha kuorihan sille pääsee syntymään.
Irti vuoasta?
12
2954
Vastaukset
- paulivil
Sellainen huomio vain, että gelatiini ei oikein taida kestää uudelleenlämmitystä. Agar sen sijaan kyllä ja siitä saa jämäkämpää pitoa.
- jk
miten paljon sitä laitetaan vai olisiko paketin kyljessä ohje? Mutta kerro kuitenkin.
Niin, tarkoitukseni ei tietenkään ole varsinaisesti lämmittää uudelleen, mutta viittasit tuolla varmasti siihen vedellä valelemiseen? Yleensä laitan vain kuumaan veteen kastettua (vesi väännetty kuitenkin pois) pyyhettä vuoan ympärille, esim. jäädyke, koska eihän se muuten sieltä irtoa ikinä. - paulivil
jk kirjoitti:
miten paljon sitä laitetaan vai olisiko paketin kyljessä ohje? Mutta kerro kuitenkin.
Niin, tarkoitukseni ei tietenkään ole varsinaisesti lämmittää uudelleen, mutta viittasit tuolla varmasti siihen vedellä valelemiseen? Yleensä laitan vain kuumaan veteen kastettua (vesi väännetty kuitenkin pois) pyyhettä vuoan ympärille, esim. jäädyke, koska eihän se muuten sieltä irtoa ikinä.Olen leipoessani ripotellut niitä hiutaleita 4 maustemitallista puoleen desiin vettä ja sitten lämmittänyt sitä varovasti mikrossa reitetty kalvo päällä viisi minuuttia. Jauheesta tai muista versiosta ei mulla ole kokemusta. Minä varmaan menisin ihan veitsellä sitä luomusta kampeamaan ulos:-)
- joskus tehnyt
Ensimmäiseen ongelmaasi ajattelin ehdottaa leivinpaperisuikaletta, jolla vuoraat kehän. Kun irroitat kehän, niin leivinpaperi on siinä täytteessä kiinni ja sen voit sitten ottaa pois hellävaraisemmin.
- tiina
laita vähän perunajauhoja marjojen sekaan niin eivät tule vetisiksi
- kelmu
Laita tuorekelmu pohjalle , niin että se menee ihan vuuan yli , siis yli reunojen.Laita pari liivatetta lisää.
- jk
kiitos vinkeistä ja tässä vielä muutamia huomioita.
Kelmua olen yrittänyt laittaa rahkakakun teossa. Ja ei sekään ihan luonnistunut, koska en saanut kelmua kauniisti ilman että meni rypyille, jolloin kaikki kelmun rypyt näkyivät ei-niin-kauniina kuvioina rahkan pinnalla.
Samaa ongelmaa on leivinpaperissa, eli siinä on omat hankaluutensa saada se ilman rypyn ryppyä minkäänmoisen vuoan pohjalle. Mutta irtopohjavuoan reunoilla varmasti toimiikin, joten kokeilen sitä!
Yksi mihin sattumalta törmäsin lukiessani Alkon Etiketti-lehteä - SILIKONIVUOKA! Taidan marssia ostamaan sellaisen ja kokeilla. Lehdessä luki että kestää uunia ja pakastinta ja jälkiruoan saa ulos todella helposti. Oiskohan näin? Onko kellään silikonivuokaa? - yök
jk kirjoitti:
Kelmua olen yrittänyt laittaa rahkakakun teossa. Ja ei sekään ihan luonnistunut, koska en saanut kelmua kauniisti ilman että meni rypyille, jolloin kaikki kelmun rypyt näkyivät ei-niin-kauniina kuvioina rahkan pinnalla.
Samaa ongelmaa on leivinpaperissa, eli siinä on omat hankaluutensa saada se ilman rypyn ryppyä minkäänmoisen vuoan pohjalle. Mutta irtopohjavuoan reunoilla varmasti toimiikin, joten kokeilen sitä!
Yksi mihin sattumalta törmäsin lukiessani Alkon Etiketti-lehteä - SILIKONIVUOKA! Taidan marssia ostamaan sellaisen ja kokeilla. Lehdessä luki että kestää uunia ja pakastinta ja jälkiruoan saa ulos todella helposti. Oiskohan näin? Onko kellään silikonivuokaa?laittamasta liikaa liivatetta. maistuu pahalle ja on kuin kumia=(
- milla
jk kirjoitti:
Yksi mihin sattumalta törmäsin lukiessani Alkon Etiketti-lehteä - SILIKONIVUOKA! Taidan marssia ostamaan sellaisen ja kokeilla. Lehdessä luki että kestää uunia ja pakastinta ja jälkiruoan saa ulos todella helposti. Oiskohan näin? Onko kellään silikonivuokaa?Hyytelöä tehdessä olen käyttänyt kertakäyttöistä muovista vuokaa. Irroitusvaiheessa pari reikää pohjaan ja ilmaa pääsee väliin. En tosin tiedä mistä näitä vuokia saa, koska olen käyttänyt ko. vuokia duunissa.
- jk
yök kirjoitti:
laittamasta liikaa liivatetta. maistuu pahalle ja on kuin kumia=(
niitä saa maistella täällä työpaikan kahvipöydässä kun on joko laitettu liikaa tai on kokkareista!
Kyllä nuo liivatteen käytöt on hanskassa, enpä uskaltaisi muutoin tehdä itselleni/vieraille ruokatilauksia juhliin... :) - jk
milla kirjoitti:
Hyytelöä tehdessä olen käyttänyt kertakäyttöistä muovista vuokaa. Irroitusvaiheessa pari reikää pohjaan ja ilmaa pääsee väliin. En tosin tiedä mistä näitä vuokia saa, koska olen käyttänyt ko. vuokia duunissa.
ehkä? Sieltä mä muitakin ostoksia suunnittelen hakevani, en ole vain ehtinyt vielä katsastaa mitä kaikkea sieltä hyllyiltä löytyykään...
- Karppa
jk kirjoitti:
ehkä? Sieltä mä muitakin ostoksia suunnittelen hakevani, en ole vain ehtinyt vielä katsastaa mitä kaikkea sieltä hyllyiltä löytyykään...
Osta ihmeessä se silikonivuoka, se ratkaisee ongelmat. Ne maksavat jonkun verran enemmän, mutta ovat tulevaisuutta! Rahkakakun reunaongelma ratkeaisi myös niin että leikkaat piirtoheitinkalvosta liuskoja, joilla vuoraat reunat. Eivät kestä kuumaa tietenkään. Ammattilaiset käyttävät juuri sellaisia muoviliuskoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois
Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie2886045Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia
Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta553941Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat
Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom373294Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?
Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole733205Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava753117Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!
Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut1733046Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten932827Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki
Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin1022536Abdullah iski Citycenterin vessassa
Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html2052160Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa
ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt782093