Imelletty perunalaatikko

tumpulako

Miten ihmeessä saan imelletyn perunalaatikon onnistumaan. Olisiko kenelläkään "pomminvarmaa" reseptiä? Monia olen kokeillu ja aina menee mettään. Joku suosittelee perunalajikkeeksi VanGoghia, onko se ainoa oikea? Kokemuksia?

157

10040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perunalaatikko

      Sää tehda perunäläätikköä jös hälyää.

      • Apjbej

        Saako?


      • Keisari Augusti

        Kuumani vaimo on pilla.

        Haluatko apina uida ilman snorkkelia?

        Kuhmalahdella jytää, Hyvä Pojat, tomoilkaaa hoisanne!


      • rakuuna keittäjä
        Apjbej kirjoitti:

        Saako?

        otat kuorimattomia perunoita reilunkokoinen kattila.kuori perunat ja huuhtele jonka jälkeen pilkot kattilaan kylmään veteen,jos tarvetta ota vielä lunta päälle.seisota noin kolmetuntia tai kauemmin,keitä hiljaisella tulella kypsäksi,jonka jälkeen kaadat veden toiseen kattilaan.muusaat perunat hyvin lisää hiukan sokeria.ota uunivuoka jonka voitelet oikealla voinokareella,sitten lissäät muusatun perunat vuokaan ja ohennat keitivedellä.lämmität uunissa 85.95 asetetta kolmetuntia.johan on imellyslaatikko pommin varma,muista että päällinen ei saa ruskistua tarvittaessa kansi tai tinapaperi päälle.itse laitan puu uunissa miedolla lämmöllä.on muuten pommin varma onnistuminen


      • Anonyymi

        Kuinka kauan lupa on voimassa.


    • Pernalaatikko
      • Neea 29

        Ehkä vuden typerin aloitus tumpulalta!
        Poistu täältä ja katso ruokaohjeita,
        vaikka todennäköinen syy tässä
        tapauksessa taitaa olla "kotikokki.harjoittelijassa"!
        Yks vaihtoehto tilaa pitopalvelusta,
        niin taatusti onnistuu,
        mut vietä mukava ja imelätön Joulu!


      • Harjotusta vaan
        Neea 29 kirjoitti:

        Ehkä vuden typerin aloitus tumpulalta!
        Poistu täältä ja katso ruokaohjeita,
        vaikka todennäköinen syy tässä
        tapauksessa taitaa olla "kotikokki.harjoittelijassa"!
        Yks vaihtoehto tilaa pitopalvelusta,
        niin taatusti onnistuu,
        mut vietä mukava ja imelätön Joulu!

        "Neea29" lle. Siinähän olikin ohjetta kerrakseen, olisikohan sinun kannattanut "poistua täältä" ennen kirjoitustasi.
        Riittävän pitkään lämpösessä imeltymässä, pitää maistua vähän makealle ennen paistamista (älä lisää siirappia jos haluat "aitoa" imellettyä). Kestää ainakin 3 pv imeltyä. Kats. "vanhoja" keittokirjoja


      • maalaisnero

        Olipas hyvä linkki,paljon kiitoksia siittä." Tuuvinkia " ei varmasti moni enää osaa valmistaa,koska kaikki ostetaan nykyään marketista.Vanhan-ajan maalaisjoulunviettoon kuuluvat herkut jäävät unholaan maalaistalojen mukana.Toimivia karja-kartanoita saattaa olla jäljellä vain kourallinen.Oikein tulee kaihoisa mieli entisistä ajoista.Ei tar-vit-tu pizzaa eikä hes-burgereita.
        Hauskaa joulua niille jotka sen ansaitsevat, ho,ho,ho.


      • Hetero-Jorma
        Neea 29 kirjoitti:

        Ehkä vuden typerin aloitus tumpulalta!
        Poistu täältä ja katso ruokaohjeita,
        vaikka todennäköinen syy tässä
        tapauksessa taitaa olla "kotikokki.harjoittelijassa"!
        Yks vaihtoehto tilaa pitopalvelusta,
        niin taatusti onnistuu,
        mut vietä mukava ja imelätön Joulu!

        Meille tulee jouluna Joulupukki. Se on aito Riihipiru. Amazonit tulevat myöt ja saattvat minut hekumaan irstailla joulutansseillaan. Pisteät kompu kiinnostavat minua, olenko tyhmä?


      • Pilo illeri 77

      • ihanaajouluakaikille

        Olen itsekin vuosia yrittänyt äitini/ mummini opettamilla vanhoilla lahtelais-hollolaisilla ohjeilla, välillä onnistuu, aina ei.
        Nyt tuli faktaa imellytyksestä, tuhannet kiitokset Pernalaatikko!

        Kotijuusto on muuten toinen haasteellinen laji, siinäkin lämpötila ratkaiseva tekijä?


      • tattikokki

        Tämä on oikeasti toimiva ohje, mutta siitä valitettavasti puuttuu tekijätiedot. Teksti on peräisin henkilöltä nimeltä Matti Viikari.

        Lämpötilan kanssa on tarkkaa: itse olen kämmännyt niin, että olen sekoittanut jauhot liian kuumaan perunasoseeseen. Silloin amylaasi tuhoutuu eikä imeltymistä tapahtu.


      • Alfa-Beetta
        tattikokki kirjoitti:

        Tämä on oikeasti toimiva ohje, mutta siitä valitettavasti puuttuu tekijätiedot. Teksti on peräisin henkilöltä nimeltä Matti Viikari.

        Lämpötilan kanssa on tarkkaa: itse olen kämmännyt niin, että olen sekoittanut jauhot liian kuumaan perunasoseeseen. Silloin amylaasi tuhoutuu eikä imeltymistä tapahtu.

        Amylaasientsyymin tuhoutuminen oli emäntien tietoisestikin ottama riski, kun yritettiin hyödyntää alfa-reaktio täydellisesti, eli sekoittaa jauho vähän alle 80 asteiseen soseeseen. Riskin hallitsija oli mestarikokki. Jauhojen palamisen riski pidettiin hallinnassa lisäämällä jauhoja kun imellystä oli jatkettu 1/2-1 tuntia. Tällä varmistettiin imeltyminen vaikka ensimmäinen jauhoerä olisikin palanut.

        Alfareaktion optimilämpötila on noin 75 astetta. Tämä on tärkein imellyttämisreaktio, se tuottaa useita imeeltämisen kannalta voimakkaasti makeuttavia reaktiotuotteita. Beettareaktion optimilämpötila on noin 65 astetta. Tämä reaktio tuottaa yhtä makeeaa reaktiotuotetta ja on myös tärkeä imellyttäjä. Monieen ohjeiden mukaan imeltyminen perustuu ainoastaan beettareaktioon ja puuttuva makeus korvataan siirapilla tai sokerilla.


      • Siiiiiirappiako
        Harjotusta vaan kirjoitti:

        "Neea29" lle. Siinähän olikin ohjetta kerrakseen, olisikohan sinun kannattanut "poistua täältä" ennen kirjoitustasi.
        Riittävän pitkään lämpösessä imeltymässä, pitää maistua vähän makealle ennen paistamista (älä lisää siirappia jos haluat "aitoa" imellettyä). Kestää ainakin 3 pv imeltyä. Kats. "vanhoja" keittokirjoja

        Imellän 70 asteessa ja imeltyy 3-7 tunnissa. 70 astetta on aika lähellä kahtakin eri imeltymisreaktion optimilämpötilaa.


      • Imeltyynopeasti
        Harjotusta vaan kirjoitti:

        "Neea29" lle. Siinähän olikin ohjetta kerrakseen, olisikohan sinun kannattanut "poistua täältä" ennen kirjoitustasi.
        Riittävän pitkään lämpösessä imeltymässä, pitää maistua vähän makealle ennen paistamista (älä lisää siirappia jos haluat "aitoa" imellettyä). Kestää ainakin 3 pv imeltyä. Kats. "vanhoja" keittokirjoja

        Kun soseuttaa perunan ja veden ja 75 asteiseen soseeseen lisää jauhon ja laittaa 65 asteiseen uuniin imeltymään, niin imeltymisaika on 3-6 tuntia.


      • Siirappikauppias
        Neea 29 kirjoitti:

        Ehkä vuden typerin aloitus tumpulalta!
        Poistu täältä ja katso ruokaohjeita,
        vaikka todennäköinen syy tässä
        tapauksessa taitaa olla "kotikokki.harjoittelijassa"!
        Yks vaihtoehto tilaa pitopalvelusta,
        niin taatusti onnistuu,
        mut vietä mukava ja imelätön Joulu!

        Suomi on täynnä sellaisia imelletyn perunalaatikon ohjeita missä imeltymistä ei tapahdu. Ei siis mikään ihme että imeltämisessä on ongelmia. Kun kaiken maailman "viikarit" ohjaavat imellyttämään täysin väärässä lämpötilassa, niin ongelma siitä vain paisuu.

        Vain sokerikauppiaat on tyytyväisiä kun sokerin ja siirapin menekki on taattu.


      • Kaikenmaailmanviikari
        Harjotusta vaan kirjoitti:

        "Neea29" lle. Siinähän olikin ohjetta kerrakseen, olisikohan sinun kannattanut "poistua täältä" ennen kirjoitustasi.
        Riittävän pitkään lämpösessä imeltymässä, pitää maistua vähän makealle ennen paistamista (älä lisää siirappia jos haluat "aitoa" imellettyä). Kestää ainakin 3 pv imeltyä. Kats. "vanhoja" keittokirjoja

        Kun peruna soseutetaan ja notkistetaan 80 asteisella vedellä, jäähdytetään 75-76 asteiseksi ja lisätään jauho ja laitetaan imeltymään 70 asteiseen uuniin, niin imeltymisaika on noin 3-5 tuntia.


      • Anonyymi

        Eipä löydy tuuvingin ohjetta tuolta enää.


    • Kokki kolmonen

      Minä olen tehnyt samalla ohjeella, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Onnistunut todella hyvin. Kuorin perunat ja keitän sitten kypsiksi, soseutan ja kun sose on n.55-70 lisään jauhoista noin puolet. Ensiksi puolet sekoitan joukkoon ja laitan uuniin 55 asteeseen. Tarkkailen soseen lämpötilaa muutaman kerran yön aikana. Lisään jauhoja loputnoin tunnin parin päästä. Käytän punaisen pussin perunoita. Aamulla lisään sulan voin, suolaa ja punaista maitoa niin että on puuron ja paksun vellin väliltä. Kaikkia 8 dl en muistaakseni ole lisännyt. Lisään myös ripauksen muskottipähkinää, se on makuasia. Mittari on koko ajan soseessa, keskellä kattilaa. Päällä on folio. Olen myös tehnyt niinkin, että olen keittänyt kuorinern, mutta tulos on aivan yhtä hyvä ja onnistunut vaikka kuorii. Sano kuka mitä tahansa. Säästyy palanneilta näpeiltä :) Aloitan illalla 8-9 aikaan ja aamulla laitan uuniin. Namia on. Eikä ole tarvinnu siirappia ja kannattaa laittaa uuniin, ei hellalle sinä härskiintyy.Ihan kinkkumittaria käyttänyt. Uunin lämpökannattaa tarkistaa onko esim. 50 astetta oikeasti 50. Muistaa vaan ettei sose saa mennä liian kuumaksi, muuten alkaa kypsyä.

      • 5-18

        Käytätkö sellaista paistomittaria jossa johto? Mulla ei sellaista ole (=hankittava), enkä oikein uskaltaisi jättää uunia päälle edes 50 asteeseen yöksi.
        Nää nykysähköuunit voi olla arvaamattomia. Äitini osas perunalaatikon, mutta se niksi oli kait siinä, että puilla lämpiävä hella oli käytössä koko päivän ja laatikot imeltyi siinä hellan reunalla, ja viimeseksi perunalaatikot uuniin. Mitään siirappia hän ei ikinä lisänny.
        Perunalaatikko on ainoo laatikkoruoka, mitä jouluna syön.
        Yritän kyllä saada aikaseksi sen perinteisen imelletyn hämäläisen perunalaatikon, onhan tässä vielä aikaa kokeilla ja voin hankkia lämpölaatikon. Että lykkyä itselleni.


      • höpsöt

        Perunat pitää keittää kuorineen ja kuoria kuumina!


      • Kuumainen killi

        Mielestäni korppujauho pitää aina olla prosessissa mukana. Eli soseuta korppujauho ihorasvaseokseen jossa kosteusvoidetta ja rasvaista perusvoidetta suhteessa 2:4. Sitten lättää se paimosi villuun ja aloita miehen työ!


      • Karmea antura
        5-18 kirjoitti:

        Käytätkö sellaista paistomittaria jossa johto? Mulla ei sellaista ole (=hankittava), enkä oikein uskaltaisi jättää uunia päälle edes 50 asteeseen yöksi.
        Nää nykysähköuunit voi olla arvaamattomia. Äitini osas perunalaatikon, mutta se niksi oli kait siinä, että puilla lämpiävä hella oli käytössä koko päivän ja laatikot imeltyi siinä hellan reunalla, ja viimeseksi perunalaatikot uuniin. Mitään siirappia hän ei ikinä lisänny.
        Perunalaatikko on ainoo laatikkoruoka, mitä jouluna syön.
        Yritän kyllä saada aikaseksi sen perinteisen imelletyn hämäläisen perunalaatikon, onhan tässä vielä aikaa kokeilla ja voin hankkia lämpölaatikon. Että lykkyä itselleni.

        Minulla on sellainen mittari. Siinä on 120 metriä pitkä lonkerojohto joka menee naapurin Kyllikin tisvaiseen vusvuun. Siellä se häärää ja määrää lähtölämmöt leksikeikeille.

        T. muori 78


      • Fireboy
        höpsöt kirjoitti:

        Perunat pitää keittää kuorineen ja kuoria kuumina!

        Suojahanskat käteen! Kuumat perunat ovat vaarallisia, voi tulla vakavia palovammoja!

        T. Palomies Kuhmiksesta, Sex-Bomb


      • Kuoritaiäläkuori
        höpsöt kirjoitti:

        Perunat pitää keittää kuorineen ja kuoria kuumina!

        Perunat voi keittää kuorineen tai kuorittuina. Kuorittuina voi keittää vähässä vedessä ja soseuttaa keittoveteen.


      • 6575

        Ei uunin lämpö ole tarkka. Kun uuni säädetään 70 asteeseen niin silloin ollaan vielä täysin turvallisella alueella. Ja onhan soseen lämpötila selvästi uunin lämpöä alhaisempi. Ja happaneminenkin alkaa vasta kun soseen lämpötila laskee 60 asteeseen ja alle.


      • Anonyymi
        höpsöt kirjoitti:

        Perunat pitää keittää kuorineen ja kuoria kuumina!

        Aika usein punaisen pussin perunat hajoaa kypsennettäessä mikä tekee kuorimisen tosi hankalaksi ja kuorimistappiot, keittotappiot ja liukenemistappiot ovat todella suuret.

        Punaisen pussin perunat kannattaakin kuoria raakoina ja kypsentää niukassa vedessä ja soseuttaa kuumina suoraan niukkaan keittoveteen, niin näin saa vältettyä pahimmat tappiot.

        Sose täytyy jäähdyttää huolelliseti ennen jauhojen lisäämistä noin 70-74 asteiseksi. Jauhot menettää imeltymistehon jos soseen lämpötila on yli 77 astetta, eli jauhot palaa.


    • kokki kolmonen

      Tavallinen kinkku mittari missä on asteet, kinkkuihin sun muihin paisteihin. On ollu sellane pyörä ja littana päästö. Sen tökkään vasn sinnekekelle kattilaa folion läpi. Ekaks testaan uunin laitan uunin lämpeen tiettyyn asteeseen ja sit mittarin sinne ja katon kohtaako lämpötilat. Uunien lämpö tila ei aina pidä paikkansa. Voit huoletta pitää yön päällä tai minulla ainakaan ei ole talo palaamaan syttynyt:) Muistat vaan, että lämpötila ei nouse yli sen 70 tai laske alle 55. Itse olen niin tehnyt, yleensä lämpö ollut 55-65 välillä. Kun sose on sopivan kuuma kun jauhot on sekoitettu ja uuni lämmin niin ei kyllä yleensä ole noussut lämpö. Jos laskee niin olen uunissa nopeasti kuumentanut oikeaan lämpöön. Jauhojen laitto vähäsen jäähdyttää sosetta, et varmastikki voi olla siinä 60 vähintään, kun jauhot soseseen sekoittaa. Laita vaan uuniin. Hyvää siitä tulee kunhan lämpötilan muistaa.

      • 5-18

        Kiitti neuvoista, tommonen kinkkumittari mulla kyllä on. Hyvä että sillä on monipuolisempaakin käyttöö. Kaupassa oli myynnissä raakapakastettua perunalaatikkoainesta n. 850gr pötkylä, en lukenu tarkemmin miten sen kanssa toimitaan.
        Tässä alkaa jo vanhakin tulla uusavuttomaksi, luotan ohjeisiisi.


      • heikki.k
        5-18 kirjoitti:

        Kiitti neuvoista, tommonen kinkkumittari mulla kyllä on. Hyvä että sillä on monipuolisempaakin käyttöö. Kaupassa oli myynnissä raakapakastettua perunalaatikkoainesta n. 850gr pötkylä, en lukenu tarkemmin miten sen kanssa toimitaan.
        Tässä alkaa jo vanhakin tulla uusavuttomaksi, luotan ohjeisiisi.

        osta ja kokeile et pety,, näin on,, onistuu varmasti hyvin,, toimi ohjeitten mukaan,, taai sit niin kuin enne vanhaaan, li hyvät isot kiviuuunit sinne mahtui koko joulun sapuskat kerralla uunniin,,ja peruna laatikot sai olla yli yön uunissa nam nam,,niinpä oneksi on, hyvä leivin uuni tuvassa iso mahtuu, äiti teki aikoinaan 7 ruisleipää keralla, nyt ostetaa kaiki valmiina ikävä kyllä,,


      • leivät uunissa
        heikki.k kirjoitti:

        osta ja kokeile et pety,, näin on,, onistuu varmasti hyvin,, toimi ohjeitten mukaan,, taai sit niin kuin enne vanhaaan, li hyvät isot kiviuuunit sinne mahtui koko joulun sapuskat kerralla uunniin,,ja peruna laatikot sai olla yli yön uunissa nam nam,,niinpä oneksi on, hyvä leivin uuni tuvassa iso mahtuu, äiti teki aikoinaan 7 ruisleipää keralla, nyt ostetaa kaiki valmiina ikävä kyllä,,

        äidillä oli seitsemän leivän uuni.


      • Doktor Ziwago
        5-18 kirjoitti:

        Kiitti neuvoista, tommonen kinkkumittari mulla kyllä on. Hyvä että sillä on monipuolisempaakin käyttöö. Kaupassa oli myynnissä raakapakastettua perunalaatikkoainesta n. 850gr pötkylä, en lukenu tarkemmin miten sen kanssa toimitaan.
        Tässä alkaa jo vanhakin tulla uusavuttomaksi, luotan ohjeisiisi.

        Mittaan diggitaalisella kuumemittarilla perunoiden ruuminlämmön ennen imellytystä. Näin tiedän että perunat ova terveitä.


      • AlfaBeeta

        Aito amylaasireaktio imellyttää oikean hämäläisen imelletyn perunalaatikon. Alfa-amylaasireaktio tapahtuu 70-78 asteessa ja beeta-amylaasireaktio tapahtuu 62-70 asteessa ja imellyttämisessä tarvitaan kumpikin reaktio. Lämpötila on helppo hallita kun perunasurvos jäähtyy noin 60 asteiseksi. 60 asteinen survos laitetaan sähköuuniin imeltymään ja lämpötila asetetaan 70 asteeseen ja annetaan imeltyä 2-3 tuntia. Uunin lämpötila asetetaan 80 asteeseen ja imellystä jatketaan 2-3 tuntia. Lisätään suola ja maito niin että seos on notkeaa puuroa. Paistetaan 2-4 tuntia.


      • EiKuImeltämään

        Kun muistaa että alle 60 astetta happanee ja yli 78 jauhot palaa niin siinä on hyvä perusta onnistuneelle imellyttämiselle.


    • intesonokonuuka

      Muistan lapsuudestani (olen toki itsekin tehnyt) ko. ruoan, joka meillä kylläkin kulki nimellä uunimuusi. Sama ruoka kuitenkin. Se oli yksi leivontapäivän ruo'oista, sillä silloin oli iso puulämmitteinen leipäuuni jälkilämmöllä käytettäväksi. Eipä siinä kukaan mittaillut uunin tai muusin lämpötiloja ja otettiin uunista kun tuli syömisen aika. Ketään ei kiinnostanut kauanko oli paistunut, mutta hyvää oli joka kerta.

      • Uunimuusi on eri

        Jos haluaa nimittää imellettyä perunalaatikkoa uunimuusiksi, niin mikäs siinä. Uunimuusi tehdään niin että soseutettua perunaa ei imelletä vaan se laitetaan uuniin heti soseuttamisen jälkeen. Toki se imeltyy hiukan sellaisenaan uunissa ollessaan, mutta imeltyminen ei vastaa 60-75 asteen lämpötilassa tapahtuvaa imeltymistä. Uunimuusi ei ole sama ruoka kuin imelletty perunalaatikko.


      • Epätoivon peruna

        Keitän ensin makaroonia. Sitten odotan hetken. Sitten paistan sen voissa hieman aikaa. Vietän jouluni yksi. Ilman rakastani. Olen kapula.

        Yksin on perunallakin epätoivoa jouku täynnä.


      • Vehnäjauho imeltää
        Uunimuusi on eri kirjoitti:

        Jos haluaa nimittää imellettyä perunalaatikkoa uunimuusiksi, niin mikäs siinä. Uunimuusi tehdään niin että soseutettua perunaa ei imelletä vaan se laitetaan uuniin heti soseuttamisen jälkeen. Toki se imeltyy hiukan sellaisenaan uunissa ollessaan, mutta imeltyminen ei vastaa 60-75 asteen lämpötilassa tapahtuvaa imeltymistä. Uunimuusi ei ole sama ruoka kuin imelletty perunalaatikko.

        Imeltyminen tapahtuu kyllä huomattavasti 'viileämmässä', ei siihen sellaista kuumuutta tarvita, joka melkein paistaa. Uunimuusi ja imelletty perunaloota ovat kaksi eri asiaa ja todellinen yllätys on ollut se, että jopa ruoka-alan ihmiset sekoittavat ne.

        Suolattomassa vedessä potut kypsiksi, kuorinta ja soseutus kun ne ovat kuumia ja sitten vehnäjauhot lämpimään perunamassaan, hyvä sekoitus ja liinan tai kannen alle lämpimään paikkaan imeltymään. Sekoitusta vielä silloin tällöin. Muutaman tunnin tai yön jälkeen massa on imeltynyt ja sen voi maustaa ja paistaa.


      • Iiimeläää
        Vehnäjauho imeltää kirjoitti:

        Imeltyminen tapahtuu kyllä huomattavasti 'viileämmässä', ei siihen sellaista kuumuutta tarvita, joka melkein paistaa. Uunimuusi ja imelletty perunaloota ovat kaksi eri asiaa ja todellinen yllätys on ollut se, että jopa ruoka-alan ihmiset sekoittavat ne.

        Suolattomassa vedessä potut kypsiksi, kuorinta ja soseutus kun ne ovat kuumia ja sitten vehnäjauhot lämpimään perunamassaan, hyvä sekoitus ja liinan tai kannen alle lämpimään paikkaan imeltymään. Sekoitusta vielä silloin tällöin. Muutaman tunnin tai yön jälkeen massa on imeltynyt ja sen voi maustaa ja paistaa.

        Amylaasireaktiot eli imeltyminen vatii 62-78 asteen lämpötilan. Jos imelletään tämän alle lämpötilassa niin silloin imellysreaktiot lähestyy käymis ja hapattamisreaktioita.


      • Anonyymi
        Uunimuusi on eri kirjoitti:

        Jos haluaa nimittää imellettyä perunalaatikkoa uunimuusiksi, niin mikäs siinä. Uunimuusi tehdään niin että soseutettua perunaa ei imelletä vaan se laitetaan uuniin heti soseuttamisen jälkeen. Toki se imeltyy hiukan sellaisenaan uunissa ollessaan, mutta imeltyminen ei vastaa 60-75 asteen lämpötilassa tapahtuvaa imeltymistä. Uunimuusi ei ole sama ruoka kuin imelletty perunalaatikko.

        Imelletty uunimuusi eli imelletty perunalaatikko.


      • Anonyymi
        Uunimuusi on eri kirjoitti:

        Jos haluaa nimittää imellettyä perunalaatikkoa uunimuusiksi, niin mikäs siinä. Uunimuusi tehdään niin että soseutettua perunaa ei imelletä vaan se laitetaan uuniin heti soseuttamisen jälkeen. Toki se imeltyy hiukan sellaisenaan uunissa ollessaan, mutta imeltyminen ei vastaa 60-75 asteen lämpötilassa tapahtuvaa imeltymistä. Uunimuusi ei ole sama ruoka kuin imelletty perunalaatikko.

        Imelletty uunimuusi on sama kuin imelletty perunalaatikko.

        Imelletty uunimuusi

        Tee yksinkertainen uunimuusiaines perunoista, keittovedestä ja jauhoista kattilaan. Kypsennä ensin perunat suolattomassa mahdollisimman pienessä vesimäärässä täysin kypsiksi ja soseuta keittoveteen. Jäähdytä muusiaines alle 77 asteiseksi ja lisää jauhot vähitellen ja samalla sekoittaen niin että saat puuromaisen uunimuusiaineksen. Laita uunimuusiaines imeltymään 70-75 asteiseen uuniin. Lisää imellettyyn uunimuusiin voi ja maitoa niin että saat notkeahkon puuromaisen uunimuusiaineksen ja lisää suola sekä mausteet.
        Laita uunimuusiaines voideltuun vuokaan ja paista 150 asteisessa uunissa noin 3 tuntia. Jos uunimuusiaines pyrkii tummumaan liikaa, alenna uunin lämpötila noin 130 asteeseen, tai peitä vuoka alumiinifoliolla.


    • heiki.k

      mee kauppaan etsi pakastimesta pyöreitä lanntu ja peruna sose pötkyjä..noin vajaan kilon painaa,, ohje on siinä pötkyn mukana, on nopea hyvä juttu perunaan hieman siirappia lisää tulee todella hyvä. näin on, tosi 10v jo tehnyt,

    • Voi kurja

      On kauheaa kuulla, että joku joutuu syömää joulunakin perunaa. Niin se lama ja köyhyys näkyy.

      • 19+3

        Voi kurja,
        meillä ei ole jouluna varaa edes perunaan!
        Ostettiin saksalaisesta halpakaupasta makaronia (0.17e / 400g) ja punajuuria (0.69e /kg). Onneksi hapankaalia löytyy kotoa. Makkaraa ja uusia perunoita syödään ensi juhannuksena.


      • 9+ 3
        19+3 kirjoitti:

        Voi kurja,
        meillä ei ole jouluna varaa edes perunaan!
        Ostettiin saksalaisesta halpakaupasta makaronia (0.17e / 400g) ja punajuuria (0.69e /kg). Onneksi hapankaalia löytyy kotoa. Makkaraa ja uusia perunoita syödään ensi juhannuksena.

        Olipa hyvä tarjous. Normaalisti maksaa 0.22-25 penniä pussi nuo makaroonit.


    • Kuka on määrännyt, että joulupöydässä pitää olla imellettyä perunalaatikkoa, varsinkin, jos se tuottaa joka vuosi ahistusta ja päänvaivaa.
      Perinteisesti joulupöydässä syödään hyvää ruokaa, kukin talo tavallaan. Jos tuo perunalaatikkosi ei onnistu koskaan, niin se ei siis täytä hyvän ruoan määritelmää, ja on syytä jättää kokonaan pois pöydästä.

      • gyyjyyl

        Kuka määränny, no ei kai kukaan, mutta jos se omiin perinteisiin kuuluu ja sitä itse haluaa tehdä, niin miksei. Mikä siinä on jossei saa yrittää yrittämisen jälkeenkin, kyllä se lopulta onnistuu.
        Imellettyä perunalaatikkoa tuskin joka pvä/vk tehdään, joten älä pilaa toisten yrittämisen halua.
        Tottakait joulupöydän ruuan pitää olla hyvää.gyyjyy


      • hyssy

        ite ostan kaupan imellettyä lootaa, mutta lisään siihen kuohukermaa ja mausteita, tulee tosi hyvää..


      • gyyjyyl kirjoitti:

        Kuka määränny, no ei kai kukaan, mutta jos se omiin perinteisiin kuuluu ja sitä itse haluaa tehdä, niin miksei. Mikä siinä on jossei saa yrittää yrittämisen jälkeenkin, kyllä se lopulta onnistuu.
        Imellettyä perunalaatikkoa tuskin joka pvä/vk tehdään, joten älä pilaa toisten yrittämisen halua.
        Tottakait joulupöydän ruuan pitää olla hyvää.gyyjyy

        Saahan sitä yrittää. Nuo perinteet ovat hauskoja, kuinkahan monta riitaa tuoreissa aviolittossa käydään joulupöydän tarjoamisista, varsinkin jos appivanhemmat ovat tulossa mukaan aterioimaan. Kun niitä perinteitä on erilaisia.

        Itselle riittää joulupöydässä mainiosti alkupalojen jälkeen lipeäkala. Kinkusta viis.


      • Pastori Peruna
        LaardiBee kirjoitti:

        Saahan sitä yrittää. Nuo perinteet ovat hauskoja, kuinkahan monta riitaa tuoreissa aviolittossa käydään joulupöydän tarjoamisista, varsinkin jos appivanhemmat ovat tulossa mukaan aterioimaan. Kun niitä perinteitä on erilaisia.

        Itselle riittää joulupöydässä mainiosti alkupalojen jälkeen lipeäkala. Kinkusta viis.

        Me syömme perheemme kanssa Ruisleipää ja naudanlihaleikkelettä kera juuston ja mallikkaan kurkun! Onkohan Arska Tehdas jo löytänyt sen oikean reseptin, jolla saa mässän turuksi?

        Tulkaa, oi aamun särmikkäät perunavaunut!


      • Kerttu Juolava

        Päivi Räsänen määrää niin perustuslaissa! Se menee näin: "Jokaisen imeväistä vanhemman ihmisen on jouluna imellystä imettävä suurella insentiteetillä, tai on hänen lähetettävä orjavaunulla Jugoslaviaan sadaksi vuodeksi."

        Vai jas soo.


      • Perinneohje
        Pastori Peruna kirjoitti:

        Me syömme perheemme kanssa Ruisleipää ja naudanlihaleikkelettä kera juuston ja mallikkaan kurkun! Onkohan Arska Tehdas jo löytänyt sen oikean reseptin, jolla saa mässän turuksi?

        Tulkaa, oi aamun särmikkäät perunavaunut!

        Kun on elänyt vasta n. 70 v suomalaista historiaa, ei tietenkään voi vielä paljon maamme historiasta kertoa kokemuksen kautta. Sentään sen, että sähkövalo ensimmäisenä päivänä kodissani oli lopullisesti mieleenjäävä kokemus.

        Voisin luetella mitä ruokaa söimme, mutta kotimainen-sana riittää kuvaamaan sen, mitä maamme edelleenkin tuottaa. Toki leveysasteellamme olivat harvinaista herkkua omenat päärynöistä ja luumuista puhumattakaan. Mutta laivat oli keksitty ja nimenomaan JOULUKSI löytyi kauppojen hyllyiltä rusinoita ja luumuja ja suolaiseksi lipeäkalaa. Toripäivillä olivat muut kalat saatavilla. Tomaatteihin pääsin tutustumaan -60-luvulla.

        Syksy oli satokauden huippu ja kellarit täynnä perunaa , porkkanaa, punajuurta, naurista, kaalia ja räätikkää (lanttua) sekä saavillinen puolukkahilloa. Näistä itsekukin keksi parhaansa mukaan jos mitäkin sekoitusta.Leivinuunit lämmitettiin lähinnä talonlämmitykseen, mutta hyödynnettiin tietysti ruuanlaitossakin.

        Kuulun ikäluokkaan, joka neuvottiin syöttämään vauvoilleen banaania ja appelsiinia ja isommille lapsille muita eksoottisia hedelmiä. Näillä tuli pilattua pikkulasten suolisto. Jouluna heille piti syöttää mieletön määrä Fatserin sinistä ja muuta suklaata ja sitten tammikuu antibiootteja korva-, nielu- ja keuhkotulehdukseen. Jotta kykenisivät menemään asianmukaiselle hoitajalle hoitoon mahdollisimman nopeasti. Siis varhaiskasvatukseen. Ja itse piti olla työpaikalla saamassa myös "varhaiskasvatusta" loputtomaan työuraan. Lapsia syntyi monta, mutta heitä ei saanut (ei saa) jättää vaille "asiantuntijoiden" antamaa varhaiskasvatusta.

        Tuli aarre arvaamaton avuksi äidin työtaakkaan! Marketit ja aina vain suuremmat.
        Tuli kaikki "perinneherkut" VALMIINA ja suklaat ja jäätelöt ja tortut, edelleen piparit ja muut "perinteet" ja sitten uusia rinnalle ja ja........


        Mikä on perinne, mikä on joulun perinne? Koska se alkoi? Mikä on suomalaisuus?
        Mikä on perhe ja siellä rakastava luonnollinen äiti ja isä? Miksi sekin on nykyään luonnotonta?
        Miksi piittaamme yhtään mitään mistään perinneruuista, jos meitä ei kiinnosta edes luonnollinen perheperinteen lujittaminen ja siitä kiinnipitäminen, mikä on ollut kautta aikain.
        Siihen saakka, kunnes -70-luvun nuoriso erityisesti Skandinaviassa lähti Hollyvoodin elokuvien opettamana (tv) keksimään mielettömyyksiä normaalin perhe-elämän hajoittamiseksi. Tuli olut ja tuli pornosaasta ja meni äidit kodeista "työhön".

        Joulu on ainoastaan Jeesuksen Kristuksen syntymän vuoksi järjestettävä juhla.
        Valaistu joulukuusi on ollut aikoinaan hyvä keksintö symboloida Jeesuksen tuoma valo pimeyteen. Myös juhla-aterialla syödään hyvin ja terveellisesti. Oikea ELÄMÄN PERINNEohje löytyy ainoastaan Raamatun Sanasta.

        Näitä ajatellen siunattua joulua kaikille ketjulaisille.


    • diipadaii

      Imelletty perunalaatikko tehdään perunapiirakoiden tähteeksi jääneestä muusista.
      Se on nykyajan kotkotusta ruveta sitä vallanvasten tekemään.
      Piirakkamuusi on alkujaan erilaista kuin normaali muusi.
      Muistaakseni muusiin kananmuna ja hieman ohrasuurimoita, siirappia ja se on siinä.

      • ....

        Ainakin minun mummuni käyttää piirakoissa ihan tavallista muusia. Hän on kotoisin Karjalasta, en tiedä onko muualla joku muu tapa piirakoiden tekoon.


      • amylaasi

        Älä sinä sotke karjalaisia piirakkamuusejasi aitoon hämäläiseen imellytämiseen!

        Imellyttäminen on nykyajan kotkotusta korkeintaan teillä siellä Karjalassa. Hämäläiset ovat osanneet sen iät ja ajat.


    • Hapattamalla

      Imellyksen voi tehdä myös hapattamalla niin kuin moni tekeekin. Soeutetun perunan hapattaminen kestää yli yön tai kaksikin ja sitten uuniin. Lopputulos on maultaan hiukan pistavämpi verrattuna siihen miten aito hämäläinen imellys tapahtuu.

    • viljelijä

      AINOA oika perunalajike ilmellettyyn laatikkoon on Rosamunda ei VanGogh joka
      on vain miedosti jauhoinen.
      viljelijä

      • LolitaeṔop

        Meidän perunapellossa kasvaa aina parasta A'lma Danetera-lajiketta, jonka isopappa toi Hondurasista laivallaan. Keitän niitä ilolla ja valmistan imellyksen jonka vertaista ei ole olemassa.

        Kokoonnumme perheen kanssa ja rakastamme toisia koko joulun, ryhmässä!


      • Anonyymi

        Hyvää - suorastaan hrtkullista imellettyä perunalaatikkoa tulee myös vääristä perunalajikkeista lajikkeista.


    • masi2

      sokerii paljo

      • perunagratiini

        sitä saa kuulla kun vanhaksi elää. Se vaan alkoi siitä kun yhdellä pohojalais muijalla oli haalisko uuni ja pottulooran teko meni ihan v......s. No sitä litkua sit ylistettiin ja alettiin kokeilemaan.

        Osta paleltuneita pottuja, tai palelluta itse niin jopa imeltyy.....

        Minä laitan joulupöytääni perunagratiinin, se onnistuu aina ja on paljon paempaa kun noi imellykset. Voit vielä jakaa kahteen vuokaan ja laittaa toseen kevyesti suolattua lohta. niin sen voi sitten pakastaa ja syödä arkiruokana.


      • Anonyymi
        perunagratiini kirjoitti:

        sitä saa kuulla kun vanhaksi elää. Se vaan alkoi siitä kun yhdellä pohojalais muijalla oli haalisko uuni ja pottulooran teko meni ihan v......s. No sitä litkua sit ylistettiin ja alettiin kokeilemaan.

        Osta paleltuneita pottuja, tai palelluta itse niin jopa imeltyy.....

        Minä laitan joulupöytääni perunagratiinin, se onnistuu aina ja on paljon paempaa kun noi imellykset. Voit vielä jakaa kahteen vuokaan ja laittaa toseen kevyesti suolattua lohta. niin sen voi sitten pakastaa ja syödä arkiruokana.

        Paleltunut pottu on pilaantunut pottu - ja myös suorastaan tosi ällöttävän makuinen.


    • Minulla onnistuu aina imelletty perunalaatikko. Käytän aina ja ainoastaan siikliä, se on peruna, mikä imeltyy.
      Ohje: 2kg perunoita, noin 2 dl vehnäjauhoja, 2 tl suolaa, 0,5 dl sulatettua voita tai margariinia, 0,5 dl siirappia, (muskottipähkinää), 2 dl kermaa, 0,8 dl maitoa.
      Keitä kuoritut perunat vedessä pehmeiksi, älä käytä suolaa vielä tässä vaiheessa.
      Kaada vesi pois, survo perunat. Lisää vehnäjauhot, mutta anna seoksen jähtyä ensin kädenlämpöiseksi, ettei vehnäjauhot pala. Anna seoksen olla lämpimässä (uunissa) noin 50 asteen lämmössä tai lieden levyllä ritilän päällä kolmisen tuntia. Olen pitänyt lämpimässä saunassa 6 tuntiakin. Tänän voi tehdä edellisenä päivänä valmiiksi, jäähdytä seos ja säilytä. Lisää sitten muut ainekset:siirappia ja suolaa maun mukaan sekä kiehuvaa kuumennettua maitoa seoksen sakeudesta riippuen. Hyvä nyrkkisääntö on, että seoksen tulee olla sakean vellin vahvuista. Kaada seos voideltuun uunivuokaan, kypsennä175 asteen lämmössä noin pari tuntia tai kunnes kaunis väri on päällä.

      • 40 joulun kokemus

        Minustakin siikli on paras lajike imelletyn perunalaatikon tekoon.
        Vehnäjauhot pitää sekoittaa huolelliseti muusattuun perunaan, ja imeltymisen aikana seosta kannattaa käydä muutaman kerran sekoittamassa.
        Ilmeltyminen vaatii lämmintä paikkaa, Itse olen tehnyt niin, että jätän sähköhellan uuniin yöksi lämpöä 50 astetta, ja pidän imeltymässä olevaa peruanasurvosta sen päällä.
        En käytä muita mausteita kuin suolaa, jonka lisään vasta juuri ennen uuniin laittoa. Hyvin on ilmeltynyt.


      • lisää ohjetta

        Tuo on hyvä ohje ja tuntuu tutulta. Itse imellytytän yön yli ja lisään sitten aamulla maidon ja muut lisukkeet, usein myös kermaa mutta ei sitä välttämättä tarvii, jos käyttää punaista maitoa. Ja aika vellimäinen seos joka sitten vuokiin ja pitää jättää kuohumisvara. Valmis imelletty perunalaatikko on kauniin ruskeaa, ei pidä olla vaaleaa jos on ei ole aito ja onnistunut. Vaatii pitkän paistoajan, eli sen pari tuntia. Perunaksi sopii hyvin jauhoinen peruna. Yleisperuna ei käy.


      • höpsöt

        Perunat kuoritaan vasta keittämisen jälkeen!


      • pidot paranee

        "Onnistuuhan" se kun lisäät siirappia!

        Vaihdapa peruna Pitoon, niin tulee imelää laatikkoa ilman mitään siirappilisäyksiäkin.


      • Anonyymi
        pidot paranee kirjoitti:

        "Onnistuuhan" se kun lisäät siirappia!

        Vaihdapa peruna Pitoon, niin tulee imelää laatikkoa ilman mitään siirappilisäyksiäkin.

        Kaikki perunalajikkeet imeltyy niin että siirappia ei tarvita.


      • Anonyymi
        lisää ohjetta kirjoitti:

        Tuo on hyvä ohje ja tuntuu tutulta. Itse imellytytän yön yli ja lisään sitten aamulla maidon ja muut lisukkeet, usein myös kermaa mutta ei sitä välttämättä tarvii, jos käyttää punaista maitoa. Ja aika vellimäinen seos joka sitten vuokiin ja pitää jättää kuohumisvara. Valmis imelletty perunalaatikko on kauniin ruskeaa, ei pidä olla vaaleaa jos on ei ole aito ja onnistunut. Vaatii pitkän paistoajan, eli sen pari tuntia. Perunaksi sopii hyvin jauhoinen peruna. Yleisperuna ei käy.

        Teen imellettyä perunalaatikkoa vaihtelevasti kaikista lajikkeista mitä yleensä on saatavissa. Kaikki lajikkeet sisältää riittävästi tärkkelystä imeltymiseen.


    • emäntä

      Kuulehan - oikean imelletyn pottulaatikon juju on siinä , että keität perunat kuorineen -silloin niiden tärkkelys pysyy perunan sisällä eikä valu keitinveteen. Vähän työläänpäähän se on niitä keitettyjä perunoita kuoria , mutta on vaivan väärtti. Ja jos ei oo kauheesti aikaa antaa perunoiden imeltyä kera vehnäjauhojen , voihan tulosta parannella siirapilla , vaikka ei ookaan ihan sama asia. Ja seoksen pitää olla melkein velliä uuniin laittaessa , silloin laatikosta ei tule tönkköä , vaan just sopivan löysää. Ja uunivuoka täyetään vain puolilleen , koska löysällä laatikolla on taipumus kuplia , ei tartte sitte laatikkoa kaapia uunin pohjalta. Ja olen kyllä thnyt tuosta "vankokista", kyllä on ihan kelvollinen tähän tarkotukseen,mutta muutakin jauhoista voi tietysti kokeilla. Että näillä ohjeilla..!

      • ei kun helpompaa

        Peruna on kypsä sitten kun kuori irtoaa melkein itsestään.


      • Minä Itse, the one
        ei kun helpompaa kirjoitti:

        Peruna on kypsä sitten kun kuori irtoaa melkein itsestään.

        Minun perunoistani irtoavat kuoret silloin kuin minä itse haluan niin tapahtuvan. Ei tarvitse minun itse keittää niitä. Ne kypsyvätkin ihan itsekseen, mutta eivät niin itsekseen kuin minä itse.

        Thankkiu.


      • Anonyymi

        Kuulehan - oikean imelletyn pottulaatikon juju on siinä , että kuorit perunat raakoina kypsennät täysin kypsiksi vähässä suolattomassa vedessä ja soseutat suoraan keittoveteen, silloin niiden tärkkelys pysyy perunasoseessa.


    • Mummo-54

      Heips!

      Itse tehnyt seuraavalla ohjeella jo yli 30 vuoden ajan ja aina onnistunut. olen tehnyt perunasta kuin perunasta.

      1 kg perunoita
      2 tl suolaa
      60 gr voita sulatettuna
      0.5 dl vehnäjauhoja
      3 rkl siirappia
      6 dl maitoa

      (Suola laitetaan perunoiden keitinveteen)

      Perunat keitetään kuorineen, perunat kuorittava heti kuumana. survotaan perunat, lisätään sulatettu voi, siirappi ja maito. Lisätään ensin osa vehnäjauhoista ja loput pienten hetkien päästä. Annetaan imeltyä yön yli.

      Paistetaan 150 - 175 n. 3 tuntia.

      Se tärkeää, että perunat kuoritaan heti kuumana. Tämä ohje on vanha, ollut suvussamme pitkään,pitkään.

      Tämä ohje pienenä,mutta itse teen aina moninkertaisena kun lapsia useita puolisoineen ja lastenlapsia, on myös pienten herkkua.

      Kannattaa kokeilla!

      Hyvää joulua!

      • Ei suolaa keitinvete

        Keitinveteen laitettu suola estää imeltymisen! Suola vasta imellyttämisen jälkeen maidon ja voin kanssa!


      • mummo ja vaari

        Olen tehnyt samoin, mutta en lisää siirappia. Ohje toimii aina,t. mummo.


      • älytöntä

        resepti ja ohjeet voi olla ok,mutta kun vrk tolkulla menee aikaakin...
        keitetään,muusataan ja sekoitetaan valmiiksi ja sitten 3 tuntia uunissa. voi zessus,mitä varten ja se sähkön mieletön turha kulutus valtakunnassa.
        onko ruuanteko noin vaikeaa taidetta. voiko turhempaa järjettömyyttä enää olla.

        jos ei joulu tule ilman noin pitkäpiimäistä tekoa,olkoon tulematta.


      • Lady Of The Lake
        Ei suolaa keitinvete kirjoitti:

        Keitinveteen laitettu suola estää imeltymisen! Suola vasta imellyttämisen jälkeen maidon ja voin kanssa!

        Aromisuola ei tee sitä. Se päinvastoin lisää imelää makua. Tottelin tätä Paavi Johannus Paavalimus II:n pyhää neuvoa, ja tuli niin imelää että luiskahti polvolumpio sijoiltaan. Naapurissa ainakin tiedetään miten syödään porsasta! On tuhti isäntäkin kyllä!


      • juutas-a,ma

        Minun ohjeeni on isoisän vaarin mummon appiukolta, ja ompi seuraava:

        50 kg perunoita (pyöreitä)
        200 tl aromisuolaa
        1000 gr voita mahdollisimman sulana, löysänä
        500 dl ruisjauhoja
        150 rkl mäntysaippuaa
        20 tippaa yskäntinktuuraa
        1 laakerinlehti
        120 kg porkkanoita
        tilkka rypsiöljyä

        Perunoita kannattaa keitellä kuorineen paksu maalarinteippikerros päällään. Keitä täydellä teholla noin 20 tuntia. Lisää kermaa ja mössötä sipulit sekaa. Anna hautua 2 tuntia ulkona (pakkasessa) Kutsu perhe jota kovin rakastat, koolle ja aloita kemut!


    • Kokki nelonen

      Salaisuus on pitkäaikainen (ainakin 8 tuntia) lämmitys miedolla lämmöllä (40-50 astetta). Lämpötila on tärkeä, ei liian kuuma varsinkaan saa olla.

      • Dilddo-Mamas

        Joskus kiireissäni joulumenojen aikaan lämmitin 200 asteessa 2 tuntia. Tuli ihan hyvää ja nopeaa. Tietääkö joku, voiko sinappia syödä kuinka paljon ennekuin tulee luirutauti?

        Mamma vaan kysyy, oho, pikkuveijari heräs!


    • Hämeestä...

      Nimimerkki Patis 49 on okeassa. Hänen ohje on hyvä imelletyn perunalaatikon ohje. Oikeeseen laatikkoon kuuluu muskotti (kaikki ei pidä mausta) ja tilkka siirappia varsinkin jos ei kunnolla imelly. Muut ohjeet on vääriä ohjeita, näin se vaan on sanoo imellettyä perunlaatikkoa noin 40 vuotta tehnyt....Mutta perunat keitän kuorineen ja otan keitinvettä talteen jos tarvii kun laittaa vehnäjauhoja ja on liian kuivaa, uunissa immellytän imeltyy parhaiten, enkä laita kermaa vaan punaista maitoa.. Uunissa ainakin 2 tuntia ja kannattaa jättää reunoille tilaa voi kiehua yli jos on astiat liian täynnä. En vois viettää joulua ilman kunnon imellettyä looraa....

      • Herodus the Yolle

        Suolaa pitää olla ja paljon! Aromisuolaa varsinkin, mieluummin parisataa gramaa. Keitän jouluksi kunnon satsin, ostin 1500 kiloa pottuja sitä varten. Tulee koko suku syömään, sekä naapurit.

        Ostaisiko joku ylimääräisiä perunankuorimaveitsi? Tuli ostettua hieman liikaa. ei saa Tokmannille palutettua, kuitti hukassa.


    • Rosamunda on paras peruna tuohon perunalaatikkoon.

      • Kiesseelemaanaa

        Vain yksi peruna saa tulla! Ei yhtöään enempää! Gerominooooo!

        Haist'huilu Dagga Domo!


    • Vanha Joulupukki

      Miksi tehdä imellettyä perunalaatikkoo kun se on hirveen makusta pullamössöö. Minä ostan aina saarijoisen lanttulaatikkoo, maksalaatikkoo, lihaperunasoselaatikkoo, salamiperunasoselaatikkoo jouluksi. Ylikypsää keittokinkkua, sinappisilliä, rosollia. Tomattia, kurkkua. Muuta joulupöytä ei kaipaa. Lidlissä on myös hyviä laatikoita ne Kokkikartanon kotimaiset laatikot.

      • einesääliöt

        Hyi helvetti mikä joulupöytä


    • Miten se tekeminen menee pieleen?
      Ohjehan on erittäin yksinkertainen. Maustaminen on makukysymys ja sitä pitää vain harjoitella ,ehkä useampikin kerta ,jotta oppii löytämään sen omaan suuhun sopivan makeuden.
      Itse pidän soseutetut perunat (joihin venhäjauhot on sekoitettu) yön yli sähköuunissa ihan pienellä lämmöllä,ehkä n.50-80 astetta.
      Sitten vaan seur.aamuna maito,sulatettu voi,siirappi ja kaneli sekä suola joukkoon ja paistumaan. Ja se on kyllä aina takuuvarmasti hyvää. Nestemäärän kanssa kannattaa olla varovainen,ei kannata suoralta kädeltä lisätä ohjeessa mainittua määrää,ettei tule liian löysää.

      • Imelletään

        Kun vaihdat viiskymppisen kuuskymppiseksi, niin sit on imellyttämislämpö oikein. Kun perunan määrä on tarpeeksi iso noin 2kg tai hieman yli, niin uunin lämpötilaksi säädän 80 astetta - muusin lämpö pysyy kuitenkin selvästi alle 80 asteen. Keitinveden lisääminen varmistaa imeltymisen onnistumisen.


    • Meni väkeväksi

      Itse en ole uskaltanut edes yrittää perunalaatikkoa sen jälkeen, kun laatikosta tuli noin 10 vuotta sitten ison urakan päätteeksi erittäin väkevä. Se oli niin väkevää ja pahaa, että ei sitä voinut syödä. Hyviä kokeilemisenarvoisia ohjeita olette laittanee. Kiitos minunkin puolesta.

    • Laita vaan loraus siirappia, mutta älä kerro kenellekään ;-)

      • Prööööööööt

        Itse lorauttelen mitä milloinkin, esim. dextrometorfaania noin 200 mil/1 kg perunaa kohden. Liian makeaa tuli kun kerran imellykseen lorautin rypsiöljyn ja maissimurskan sekoitusta, jossa hieman Resilaria.

        Hyvä ruoka ensin pöytään tulee, sen jälkeen astutaan koko porukalla!
        (Vanh. Suom. sanalasku)


    • PerinnePiika

      Jauhoisesta perunasta, ei väliä lajikkeella.
      Ja minäkin keitän kuorineen iilman suolaa mutta teen ilmeltymään sellaisella "monitioimraastimella", kuumana peruna sillä "perunalumeksi" ja ohjeen mukaan vehnäjauhoa sekaan. Ei siis muusiksi. Leivinuunin päälle/luukun eteen yöksi, konsti on siinä että sitä pitää herätä sekoittamaan ainakin kerran yön aikana. Tai päivän, päivällä voi sekoittaa muutaman kerran. Kannattaa maistaa kesken imeltymisen ettei mene liian väkeväksi. Mittareita en ole käyttänyt koskaan, sähköuunissa joskus 50 asteella pitänyt yön yli mutta ei tule niin hyvää.

      Kun imeltynyt, maitoa ja voita sulana sekä suolaa ja mausteita maun mukaan sekaan niin että tulee löysähkö velli. Äiti sanoi aina että ei voi liian vetelää tehdä kun paistuu kasaan :) Ja paistoastiaan kuohumisvaraa, vähintään kolme tuntia 150 astetta. Hyvää tulee.

      • Give it to me!

        Hauduta perunoita kuumassa (n. 200 c) saunassa 12 vuorokautta jonka jälkeen laita ne kylpysuolaliukseen muutamaksi viikoksi. Sitten keitä noin 55 minuuttis täydellä tulella. Näin perunat ainakin ovat varmasti hyviä. Das gud papa!


    • cybs1

      Tyypillistä, pitkä ketju, jossa kukaan ei kuitenkaan osaa kertoa miten se imeltyminen tapahtuu, eli miksi se tapahtuu, ja mitä se edellyttää.. Imellyttäminen tapahtuu Amylaasi entsyymin avulla. Entsyymi löytyy luonnostaan myös perunassa valmiiksi, mutta koska peruna pitää ensin keittää, amylaasi tuhoutuu. Jotta imellyttäminen onnistuu pitää ALLE 50 asteen lämpötilaan viilentyneeseen perunamassaan ( keitetty, kuorittu, muusattu) lisätä vehnäjauhoja, jotka itsessään sisältävät amylaasi-entsyymiä. Mikäli massan lämpötila on hetkenkin liian kuuma yli 50 astetta, tuhoutuu amylaasi, ja imeltyminen ei onnistu. Peruna-jauhoseosta pidetään riittävän kauan ALLE 50 asteen lämpötilassa, jolloin entsyymit voivat rauhassa pilkkoa tärkkelystä sokeriksi ja imeltyminen tapahtuu. Muilta osin imeltyminen tietysti johtuu tärkkelyksen määrästä, eli perunalajikkeen pitää olla tärkkelyspitoinen, jotta amylaasilla on jotain mitä pilkkoa sokereiksi. Eli: tärkkelyspitoisia perunoita, lämpötila koko ajan alle 50 astetta ( voi mennä useampikin päivä), ja riittävästi vehnäjauhoja sekaan, niin amylaasia on alussa riittävästi..

      • kiitos neuvoista

        Kiitos, hyvä selostus imeltymisestä. Kerran kauan sitten tein anopin ohjeiden mukaan ja sitähän ei pystynyt edes syömään. Toista kertaa ei sitten tullutkaan kun mieheni halusi että ostetaan kaupasta vaikka nekin ovat ollet huonoja. Tänä vuonna aion yrittää ohjeesi mukaan tehdä. Kiitos.


      • Rauno Aromi

        Keitän perunoitani ensin 2500 C asteessa ja sen jälkeen paahdan ne vielää kuumemmassa halkaisemalla hieman atomeita, eli aiheuttamalla ydinräjähdyksen. Silloin tulee hyvää imellytystä kun on kunnolla esikypsennetty. Vaimoni on taitava kokki-pill...


      • pottuva

        Tuollahan jo ensimmäisessä linkissä selitetään nämä amylaasiasiat. Sinun lämpötilasi (alle 50 astetta) on liian matala, siinä ei alfa-amylaasi toimi vielä kunnolla.


      • HyväHuomio
        pottuva kirjoitti:

        Tuollahan jo ensimmäisessä linkissä selitetään nämä amylaasiasiat. Sinun lämpötilasi (alle 50 astetta) on liian matala, siinä ei alfa-amylaasi toimi vielä kunnolla.

        Hyvä huomio. Oikea amylaasi-imellyttämisen lämpötila on 62-78 astetta.


      • Eimyöskäänbeeta
        pottuva kirjoitti:

        Tuollahan jo ensimmäisessä linkissä selitetään nämä amylaasiasiat. Sinun lämpötilasi (alle 50 astetta) on liian matala, siinä ei alfa-amylaasi toimi vielä kunnolla.

        Ei myöskään beeta!


      • Happanee
        pottuva kirjoitti:

        Tuollahan jo ensimmäisessä linkissä selitetään nämä amylaasiasiat. Sinun lämpötilasi (alle 50 astetta) on liian matala, siinä ei alfa-amylaasi toimi vielä kunnolla.

        Eikä beetta-amylaasikaan. Alle 60 asteessa happanee.


      • Eitoimibeetta
        pottuva kirjoitti:

        Tuollahan jo ensimmäisessä linkissä selitetään nämä amylaasiasiat. Sinun lämpötilasi (alle 50 astetta) on liian matala, siinä ei alfa-amylaasi toimi vielä kunnolla.

        Ei toimi myöskään beeta-amylaasi.


      • Viljaaa

        Jauho imeltää noin 70 asteessa.


    • Pottu1

      Yksi asia: ruokaohjeissa on vehnäjauhoja liian vähän. Itse laitan 4 dl 4 kg:oon jauhoisia perunoita ja joka joulu tulee erinomaista. Ei ole mitään tähtitiedettä, vaan yksinkertaisia asioita. Perunat pitää myös käsin survoa, tai sillä välineellä, joka on tarkoitettu tähän, ei missään nimessä sähkövatkaimella. Tosin, kun valitsee jauhoisia perunoita, ne lähes muussaantuvat jo itsestään. Jauhoiset perunat pitää ottaa ehkä vähän ennen lopullista kypsyyttä, jotta ne olisi helppo kuoria ja antaa niiden myös hetki jäähtyä. Muuten voi olla, että on koko kattilan pohja on täynnä kuorineen muussautuneita perunoita.

      • pottu 2

        Jatkan vielä; tietysti punaista maitoa ja suolaa, jotta muussi tulee sopivan löysäksi ja sitten vain uuniin n. 2 h....175 astetta..


      • Justsix

        Justsix kuorin ja keitän kuorittuina vähässä veedessä ja soseutan keitinveteen. Ei tuli "hajoamistappioita".


    • "piive"

      Ite oon tehnyt lukemattomia kertoja ja onnistunut vain kerran!!! Olen tullut siihen tulokseen että vika on perunalajikkeessa. Ennen oli pito niminen lajike ja siitä imellettyperunalaatikko onnistui varmasti.
      Nykyisin osta laatikon valmiina kaupasta...

      • kaikki onnistuu

        kaikista potuista,niin "vaikeaa" se on.


    • lukija1

      Ja tää aloitus oli taas modin aloittama ... kaikki sit siihen vastaa :)

    • lukija1

      jokainen osaa tehdä sen perunalaatikon omalla tavallaan... eikö niin?

    • Perunalajikkeista paras on ehdottomasti Rosamunda ja perunat kannattaa keittää kuorineen, ettei perunoiden tärkkelys liukene keitinveteen. Siirapin lisääminen imellettyyn perunalaatikkoon on kardinaalimoka, sitä ei todellakaan tarvita.

      • Vesimuussiin

        Kun käyttää niukasti vettä keittämiseen, niin veden voi jättää "muussiin" ja tarviihan amylaasireaktiokin vettä.


    • aivan turhaa

      leikkiä pottujen sörsselöimisen takia. potot pottuina tai muusina,siinä imellystä aivan tarpeeksi. jos ruoka koskaan on ns. terveellistä, perusaineet ilman turhuuksia on parasta ilman "kokkisotia".
      ruuanlaitto on helppoa ja yksinkertaista,jos ei turhaa leiki kymmenillä eri keino- tai tekoaineilla ja -tavoilla. niitä ei tarvita,saa vain ruikuleita ja muita ongelmia aivan turhaan.

    • hugotheboss

      Imellyttäminen tapahtuu 60-70 asteessa, pidä siis uuni tai kattila kuumana. Myös sokeria tai siirappia voi lisätä vähän.

      • Paras lootani

        Lämmintä perunasurvoksen tulee olla, kun imellysjauhot sekaan pannaan, mutta ei tarvitse olla noin kuumaa. Ja normaalilämpöönen paikka riittää koko imellysajaksi, liina tai kansi vain päälle ja sekoitusta joitakin kertoja.

        Jos käyttää siirappia, kuten ohje sanoo, sokerilla ei tehdä miitään koska siirappi on sitä. Lisäksi joukkoon tulee ennen paistamista maitoa, voita, suolaa ja muskottipähkinää, ken sitä tykkää mausteena käyttää.


      • Eilisämakeutta
        Paras lootani kirjoitti:

        Lämmintä perunasurvoksen tulee olla, kun imellysjauhot sekaan pannaan, mutta ei tarvitse olla noin kuumaa. Ja normaalilämpöönen paikka riittää koko imellysajaksi, liina tai kansi vain päälle ja sekoitusta joitakin kertoja.

        Jos käyttää siirappia, kuten ohje sanoo, sokerilla ei tehdä miitään koska siirappi on sitä. Lisäksi joukkoon tulee ennen paistamista maitoa, voita, suolaa ja muskottipähkinää, ken sitä tykkää mausteena käyttää.

        Beetta-amylaasi imeltrymisen normaalilämpötila 62-69 astetta ja alfa-amylaasi imeltymisen normaalilämpötila on 70-78 astetta. Lämpötilaa vaihtelemalla saadaan kumpikin imeltyminen aikaiseksi.


    • vesimummo

      Paras konsti imelletyn perunalaatikon tekoon on palelluttaa perunat etukäteen ennen keittämistä, niin muuttuvat jo makeammaksi. Eikä suolaa keitinveteen.

      • paleltuneet

        Vihreät, paleltuneet ja itäneet perunat sisältävät glykoalkaloideja, joita ei suositella syötäväksi.
        www.kasvikset.fi


    • Hyvää sen olla pitää

      Kannattaa pyytää ohje henkilöltä,jonka omatekemää perunalooraa on saanut maistaa.
      Itse olen saanut useammassakin paikassa aivan kamalaa,mm.pikkujouluissa taikka muissa juhlissa.
      Tavallisesti se on ollut juuri niin löysää,että leviää lautaselle seoten kaikkiin lautasella oleviin muihin makuihin. Tekijöitä on joka lähtöön,kuten myös makutottumuksiakin.

      • Se on hyvää

        Oikean perinteisen imelletyn perunalooran kuuluu olla löysää.


      • vain kemiaa
        Se on hyvää kirjoitti:

        Oikean perinteisen imelletyn perunalooran kuuluu olla löysää.

        Ei sen kuulu olla löysää, mutta imeltyneestä tulee väkisinkin löysää!


      • Sopivankiinteää
        vain kemiaa kirjoitti:

        Ei sen kuulu olla löysää, mutta imeltyneestä tulee väkisinkin löysää!

        Kun imelletty sose on ohjeenmukaisesti sakeaa velliä tai löysää puuroa, niin silloin se sakenee paistettaessa sopivan kiinteäksi.


    • tumpulako

      Lisäsin avauskseeni kuvan ruuastani.

      Lisäsin ohjeidenne mukaan perunat kokonaisena ruokaan ja paiston uunissa.

      Eipä ole häävin makuista.

      • muho illku 88

        Syön makaruonit aina ei-keitettynä ja perunat ei-kypsinä. Oi rutinaa ja narsketta!

        Natinaa ja kursketa siis.


    • tumpulako

      Lisäksi muoviastia suli uunissa, miksi annatte näin huonoja ohjeita?

      • Kustalli jirki

        Parvihinukassa ponnaan jouluna.


      • Kuhtava milli

        Sulatan aivoni mikrossa. Siitä saa koko porukka hirvisoppaa.


      • Ullo pikku
        Kustalli jirki kirjoitti:

        Parvihinukassa ponnaan jouluna.

        Muikko sanaa? Vaimoni vani pierasta viime jouluna salaa saunassa.


    • pottuvarmari myös

      Ei mitää VanGoghia vaan esim.Matilda tai Annabelle käy palautteen perusteella myös.

      • Lunatic-Pierru

        Pusu kulloon apina! Meillä kääritään perunankuorista jouluaattona hasis-sätkiä! Ja sitten nasakkoko nui! Ai että on kiva mutkuttaa lunaa aattona!

        T. Pirjo ja Kalle


    • kotikoekeittiö

      Jos on ulkokellari, siis sellainen maakellari, niin ovi auki pakkasella. Johan imeltyy koko sato ja kun on viikonkin pakkaset, niin on valmiiksi muusina

      • Kumi illiä!

        Jaksan odottaa joulua, vaikka siitä on jo vuosi. Welcome merry happy x-mas!

        Paina puuta kulmainen illi!

        Keitän imellyksen salaa, koska vaimoni luulee minun pettävn häntä.


    • eihän teollisesti

      tehtyä imellettyä perunalaatikkoa syö sikakaan

      • Mullin kalkku

        Sika kyllä syö. Meillä on sika, joka syö taikka vussua! Noorainen kirsu tulee! Let's escape. What's goings ons?


    • Kerma-Waahto

      "Pomminvarmaa" ei ole kuin maidon sekoittaminen ahviin. Jos haluat oikea oppisesti imellyttää perunateoksesi, muista seuraavat asiat:

      -Peruna ei saa olla liian "uutta", uusi peruna on tuotoksesi tuho.
      -Peruna täytyy keittää varmasti kypsäkis, vähintään siis 25-30 minuttia reilulla tulella.
      -Suolan määrää täytyy valvoa, 0,5 grammaa 0,2 kg/perunaa kohden. Ei enempää ainakaan.
      -Pansuola pilaa hyvänkin imellytyksen. Käytä vain normisuolaa, aromisuola on paras.
      -Liika voi "mössöttää" hela hoidon. Rypsiöljyä aavistus mukaan, ja a vot!
      -Älä käytä liikaa aikaa valmistukseen, liika venyttely pilaa aromin. Siis ripeä valmisprosessi takaa nautinnolliset makuhetket joulupöydässä.

      Arvokasta triviaa imelletystä perunalaatikosta:

      -Se on terveellistä. Siksi että imelletys ei hävitä arvokkaita hivenaineita.
      -Valmistettiin jo 1700-luvulla Suomessa.
      -Luetaan EU:n perinneruoka-luettelossa viidentoista tärkeimmän perinneruuan joukkoon.
      -Liikaa nautittuna aiheuttaa joillekkin vatsan löysyyttä sisältämäsä glotolyysilimeenin vuoksi (muodostuu imellyttämisessä tapahtuvassa prosessissa).

      Nautinnollista joulun odotusta!

      • Joulun ihanuus on 1

        Joulu on niin kivaa aikaa! Saa syödä herkkuja jouluruokapöydässä ihanan perheen seurassa. Me kaikki rakastamme niin toisiamme! Me olemme se yksi ja ainoa, the only one true family!


      • Tollo(ko?)

        Toivottavasti kukaan tietämätön ei usko tätä potaskan jauhantaa ja jauhajaa.


    • Lesboth and maiden

      Rintani ovat isohkokot. Miten saisin pidettyä ne-ne pois tieltä kun imellytän perunaa?

      Ps. Mieheni on Uros.

      T. Ullla Lisbeth

    • brutus1

      Mistä tällaisia ääliöitä kasvaa, kun selvään kysymykseen tuollaista sontaa kirjoitetaan.

    • cappas waan

      En kyllä käsitä miten noin tympeä perusarkiruokaa kuin pottulaatikko voi olla joulupöydän ruokalaji...kas kun ei kaurapuuro ja silakat ja spaghettikin..:)


      No toivon , että aloittaja onnistuu.Van Gogh on aika keskinkertainen lajike, en tiedä miksi sitä hypettää jotkut.
      Mielestäni Hakalan peruna Kouvolasta on varma valinta,potun nimike on valitettavasti unohtunut...

      • pyhtääläinen

        Hakalan perunat joudutaan myymään seuduilla, joilla Hakalaa ei vielä tunneta.


    • marttanen

      Pääohjeet:
      -käytä jauhoista perunalaatua
      - keitä perunat kuorineen ja kuori kuumana, sitten soseuta jne..

    • paska-pate

      no hyi saatana!

    • Tällä reseptillä äitini teki imellettyä perunalaatikkoa jo lapsuudessani 70-luvun lopulla:

      IMELLETTY PERUNALAATIKKO
      2 kg perunaa (jauhoista laatua - vanGogh on hyvä lajike, jos sitä on saatavilla)
      vettä keittämiseen
      4-5 rkl vehnäjauhoja
      7½ dl maitoa (kevytmaitoa tai punaista - EI RASVATONTA!)
      3 tl suolaa
      2-3 rkl voita/margariinia
      (halutessa voi vielä lisätä 2-3 rkl siirappia ja/tai 1-2 tl jauhettua muskottia)

      *Keitä perunat kuorineen, kunnes ovat pehmeitä (saattavat halkeillakin) ja kuori mahdollisimman kuumina.
      *Soseuta perunat (survimella tai sosemyllyllä, perunapuristinkin käynee, jos sellainen kotoa löytyy)
      *Sekoita perunoiden joukkoon vehnäjauhot ja anna sitten vetäytyä huoneenlämmössä - mielellään yön yli, mutta vähintään 2-3 tuntia - kattilassa/kulhossa, jonka peität kannella.
      *Sekoita joukkoon maidot, suola ja rasva pieninä nokareina (lisää myös tässä vaiheessa halutessasi siirappia ja/tai muskottia).
      *Voitele yksi oikein iso uunivuoka (tai pari hiukan pienempää) ja kaada perunaseos vuokaan/-iin (seos turpoaa kypsytyksen aikana, joten vuokaa ei pidä laittaa liian täyteen!!!).
      *Kypsennä perunalaatikkoa 3-4 tuntia uunin keskitasolla 150°:n lämmössä ja anna sen sitten vetäytyä hiukan ennen syömistä, sillä silloin sen rakenne ehtii hiukan jähmettyä, eikä se ole liian kuumaa!

      Onnea perunalaatikon tekoon! :)

    • Pääkokki ja apukokki

      Me teimme todella hyvää puuroa! Siihen tuli: vettä ja maitoa, suolaa, sokeria, viinimarjoja, öljyä ja tarpeeki keitosaikaa.

    • tuiiija

      Oon aina syönyt äiteen tekemää hyvää miellettyä perunalaatikkoa
      Ja syön vastedeskin
      Hyvää joulun odotusta kaikille. !!

    • Pomminvarmaa

      Kyllä onnistuu pomminvarmasti kun käyttää vanhojen perinteisten ohjeiden lämpötiloja. Jostain syystä uusissa ohjeissa käytetyt lämpötilaohjeet on usein niin alhaisia että imeltyminen on käytännössä mahdotonta.

      Imellyttäminen onnistuu pomminvarmasti perinteisiä keinoja ja nykyaikaa hyödyntäen.

      Perunat voi kuoria ja keittää vähässä vedessä ja soseuttaa keitinveteen.

      Vaha ikimuistoinen perusohje:Soseuta keitinvettä mukaan. Vesi on oleellinen osa imellyttämistä. Sekoita jauhot samalla kerralla.

      Vanha ikimuistoinen perusohje: Soseen lämpötila ei missään tapauksessa saa laskea hapattamisalueelle, eli alle 60 asteen.

      Vanhan ikimuistoisen ohjeen uusi sovellus - periaate säilyy: Imellytä sähköuunissa. Säädä uuni ensin 70 asteeseen ja anna imeltyä 2-3 tuntia. Säädä uuni 80 asteeseen ja jatka imelltämistä niin että kokonaisimeltymisajaksi tulee 3-6 tuntia. Imeltymistä voi jatkaa soseen jäähtyessä.

    • Mukaantarttunutohje

      Tässä ei ole keinotekoista makeutusta.

      AITO IMELLETTY PERUNALAATIKKO

      2 kg jauhoisia perunoita (Rosamunda)

      50 g voita

      3/4 dl vehnäjauhoja

      n. 5 dl täysmaitoa

      n 1-2 tl suolaa


      pinnalle:

      Jos halutaan korppujauhoa
      muutama voinokare



      Kuori perunat ja keitä kypsiksi niukassa vedessä. Soseuta perunat ja jauho keittoveteen. Vesi edistää imeltymistä.

      Imellytä sähköuunissa 70 asteen lämmössä 3-6 tuntia. Maista - tarvittaessa jatka imeltämistä. Lisämakeutusta ei tarvita.

      Kun sose on imeltynyt, sekoita soseeseen suola, voisula ja maitoa sen verran, että saadaan löysähkö puuromainen seos.

      Kaada seos voideltuun uunivuokaan vain reilusti puolilleen, sillä se kuohuu helposti yli. Jos halutaan ripotellaan päälle korppujauho ja voinokareita. Kypsennä laatikkoa 120 - 150 asteisessa uunissa n.2 - 3 tuntia.

    • ImelläOptimilämmössä

      Soseuta peruna, vesi ja jauho aika tarkasti 75 asteiseksi soseeksi. Korkeammassa lämpötilassa jauho saattaa menettä imellystehon. Alhaisemmassa lämpötilassa ei saada täydellistä imellystulosta.

      Eristä imellysastia hyvin tai laita 65-70 asteiseen uuniin imeltymään. Noin 3 tunnin kuluttua voit alentaa uunin lämpötilaa noin 62asteeseen. Imeltyminen on vaalmis 3-6 tunnissa. Katkaise virta ja voit antaa soseen olla uunissa vielä muutaman tunnin - vaikkapa aamuun.

    • Peruna-Velho

      Imelletty perunalaatikko.
      Tässä varma ohje lyhyesti.

      Tässä ohjeessa on otettu huomioon kaikki perunalaatikon imeltäsen perusteet ja tämän mukaan tehty imeltäminen ei voi epäonnistua, joten siirappia ja sokeria ei tarvita.

      1. Kuoritaan perunat
      2. Keitetään vähässä suolattomassa vedessä
      3. Soseutetaan keitinveteen. Tarvittessa notkistetaan lisäämällä 80 asteista vettä. Vesi on tärkeä
      osa imellyttämistä
      4. Jäähdytetään sose 77 asteiseksi. Korkeammassa lämpötilassa jauhot "palaa".
      5. Lisätään jauho ja sekoitetaan soseeseen. Mitään muuta ei tässä vaiheessa lisätä.
      6. Laitetaan 77 asteinen sose imeltymään 65-70 asteiseen uuniin. Tässä lämpötilassa tapahtuu alfa-amylaasireaktio ja beetta-amylaasireaktio.
      7. Tarkistetaan imeltyminen noin puolen tunnin kuluttua. Lisätään jauho jos ei merkkiä
      imeltymisestä
      8. Annetaan imeltyä 2-6 tuntia. Voi jatkaa muutaman tunnin - yön yli aamuun
      9. Lisätään suola, voi ja maito. Voi maustaa. Siirappia ja sokeria ei tarvita.
      10. Paista 130-150 asteessa 2-3 tuntia

    • Anonyymi

      Imelletty perunalaatikko
      Imelletty perunalaatikko, valmistuu yksinkertaisesti ohjeen mukaan. Sen makeahko maku on vailla vertaansa, eikä se tarvitse siirappilisäystä. Tee joulun suosikkilaatikko perinteisellä ohjeella! Mitään erityiskonsteja ja kikkoja ei tarvita. Yleensä erilaiset kikat ja konstit ohjaavat vain harhaan.

      IMELLETTY PERUNALAATIKKO
      2½ kg perunoita
      niukasti vettä keittämiseen, niin että koko keittovesi voi jäädä soseeseen
      4-5 rkl vehnäjauhoja
      1 litra maitoa, määrä vaihtelee ruunsaasti eri lajikkeilla ja tavoitteen mukaan
      50-100 g voita tai margariinia, vähempikin riittää, halutessa voi valmistaa ilman rasvaakin
      2 tl suolaa

      VALMISTUSOHJE.

      Imelletty perunalaatikko valmistuu näin:

      1. Kuori perunat ja keitä ne pehmeiksi suolattomassa vedessä. Arvioi veden määrä niin että koko vasimäärä voi jäädä soseeseen. Soseuta perunat suoraan keittoveteen.

      2. Sekoita sosetta ja Jäähdytä huolella sose 70-75 asteiseksi

      3. Sekoita hieman jäähtyneeseen survokseen vehnäjauhot. Myös muita imeltävää entsyymiä sisältävää jauhoa voi lisätä. Jauhojen entsyymit käynnistävät imeltymisen heti.

      4. Laita perunasose kannellisessa kattilassa 65-70 asteiseen uuniin ja anna imeltyä 2-3 tuntia. Sekoita sosetta imeltymisen aikana 2-4 kertaa. Maistamalla voi seurata imeltymistä.

      Jos lämpötila on alle 65 astetta, imeltyminen saattaa kestää jopa 12–14 tuntia ja alle 60 asteessa jopa useita kymmenä tunteja. Noin 65 asteessa imeltymiseen menee 2–3 tuntia. Kun soseen lämpötila on uuniin laitettaessa 55-60 astetta, niin silloin uunin lämpötilaksi voi asettaa noin 70-75 astetta.

      5. Lisää imellettyyn soseeseen voi ohuina siivuina sulamaan. Lisää maito niin että saadaan notkea sose. Lisää suola. Perinteisesti imelletty perunalaatikko valmistettiin niin että se oli valmiina tukevaa haarukkaruokaa - se oli pääruokaa. Nykyisin on tapana valmistaa imelletty perunalaatikko litkumaiseksi lisäkkeeksi ja sillä ei kylläiseksi tule.

      6. Laita sose voideltuun uunivuokaan ja paista imelletty perunalaatikko aluksi noin 200 asteessa. Kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan alenna uunin lämpötila 130-140 asteeseen, niin kupliminen rauhoittuu ja voit paistaa lähes täysiä vuokia.

      7. Paista imellettyä perunalaatikkoa noin 3 tuntia.

    • Anonyymi

      Ostat kaupasta sellaisen foliorasian missä lukee Imelletty perunalaatikko.

    • Anonyymi

      Imelletty perunalaatikko.
      Ei lisätä sokeria eikä siirappia. Makeus saadaan aidosti imeltämällä.

      Ainekset:
      1 1/2 kg perunaa (jauhoinen lajike)
      1 dl vehnäjauhoja
      5 dl maitoa (noin)
      1 tl suolaa
      40 g voita

      Valmistus:
      1. Pese perunat ja keitä ne kuorineen ilman suolaa kypsiksi. Ota muutama desi keitinvettä talteen. Kuori perunat kuumina ja soseuta kattilassa ja ohenna puuromaiseksi keitinvedellä. Tönkkösose ei aina edes imelly.
      2. Jäähdytä sose huolellisesti alle 78 asteiseksi. 72-75 astetta on hyvä lämpötila. Jauhot menettää imeltymistehon 78 asteessa ja kuumemmassa.
      3. Lisää jauhot vähitellen yhtäjaksoisesti sekoittaen 72-75 asteiseksi jäähdytettyyn soseeseen. Lisää vain tarvittaessa 72-75 asteista keitinvettä. Imeltyminen alkaa heti.
      4. Peitä kattila kannella ja laita 65-70 asteiseen uuniin. Anna soseen imeltyä noin3 tuntia. Sekoittele muutama kerta imeltymisen aikana. Jotta imeltyminen onnistuu noin 3 tunnissa, soseen lämpötilan on oltava noin 65 astetta. Imeltymisen voit todeta maistamalla.
      5. Lisää imeltyneeseen soseeseen sulamaan ohuina siivuina voi. Lisää maitoa niin että saat notkean puuromaisen soseen. Lisää suola. Sekoita.
      6. Laita seos voideltuun lasiseen tai posliiniseen uunivuokaan. Lisää pinnalle voinokareita. Pinnalle voit lisätä myös korppujauhoa, mutta se ei ole välttämätöntä.
      7. Paista aluksi 200 asteisessa uunissa niin että pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan. Kun sose alkaa kuplimaan, alenna uunin lämpötila 130-140 asteeseen, niin kupliminen rauhoittuu ja voit paistaa lähes täysiä vuokia.

    • Anonyymi

      Hyytävän helppo imelletty perunalaatikko.

      Suositellaan vähintään 2-3 kuukautta varastoitua perunaa. Perunan myyjillä on vielä loppukesästä tarjolla edellisen vuoden satoa imelletyn perunalaatikon valmistamiseen.

      Teen yleensä 2kg perunoita ohjeen mukaan.

      Ainekset:

      niukasti suolatonta vettä perunoiden kypsentämiseen

      2kg hyvin soseutuvia perunoita

      4 reilua "kukkupää" ruokalusikallista vehnäjauhoja

      n. ½ litraa maitoa, maidon määrä vaihteelee suuresti lajikkeeen ja tavoittesakeuden mukaan. Huomioi soseeseen jäävä pieni määrä keittovettä.

      50-100 g voita

      2 teelusikallista suolaa

      Valmistusohje:

      Soseen voi valmistaa useammallakin tavalla. Teen soseen yksinkertaisella menetelmällä. Kuorin perunat raakoina. Keitän perunat kattilassa pienessä määrässä suolatonta vettä täysin kypsiksi ja soseutan perunat kattilassa kuumina suoraan keittoveteen. Huomioi se että keittovesi jää soseeseen.

      Jäähdytän soseen suurta huolellisuutta noudattaen 72-75 asteiseksi.

      Lisään vehnäjauhot hyvin sekoittaen 72-75 asteiseksi jäähdytettyyn soseeseen.

      Laitan kannen sosekattilaan ja sosekattilan 67-70 asteiseen uuniin ja annan soseen imeltyä noin 3 tuntia. Sekoitan imeltymisen aikana 2-3 kertaa ja maistamalla seuraan imeltymisen edistymistä. On tärkeää että soseen lämpötila pysyy imeltymisen aikana noin 65 asteisena, tässä lämpötilassa imeltyminen on tehokkaimmillaan.

      Lisään voin siivuina sulamaan imeltyneeseen soseeseen. Lisään maitoa niin että saan notkeahkon puuromaisen soseen. Lisään suolan.

      Laitan soseen voideltuun posliiniseen tai lasiseen uunivuokaan. Pinnalle lisään muutamia voinokareita. Joskus lisään pinnalle korppujauhoja.

      Paistan imellettyä perunalaatikkoa aluksi noin 200 asteisessa uunissa. Kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan, alennan uunin lämpötilan 130-140 asteeseeen, niin kupliminen rauhoittuu ja voin paistaa lähes täysiä vuokia.

      Paistan imellettyä perunalaatikkoa noin 3 tuntia.

    • En luottaisi tässä resepteihin joissa neuvotaan jättämään perunamuusia yön yli huoneenlämpöön. Imeltyminen tarvitsee aivan tietyn lämpötilan, 50-75°C. Ihanne olisi 60°C.

      Muista myös että jokainen uuni on erilainen joten oma pitää tuntea niin että tietää onko se kylmmästä ja kuumemmasta päästä.

    • Anonyymi

      Imelletyn perinteisen vanhanajan perunalaatikon resepti – tee itse perinteinen vanhanajan imelletty perunalaatikko. Perinteinen vanhanajan imelletty perunalaatikko on kunnon haarukkaruokaa. Se on pääruoka ja siitä tullaan kylläiseksi. Lisukkeiksi sopii erilaiset lihat.

      Perinteinen suomalainen viikonloppu- ja arkiruoka, imelletty perunalaatikko valmistuu helposti, kun jostain sattuu löytämään oikean ohjeen. Perinteinen vanhanajan imelletty perunalaatikko on perinteinen ympäri vuoden valmistettava ruoka.

      Valmista itse herkullista vanhanajan viikonloppu- ja arkiruokaa klassikkolaatikkoa!

      Perinteiseen vanhanajan imellettyyn perunalaatikkoon ei lisätä siirappia eikä sokeria. Makeus saadaan aidosti imeltämällä.


      Imelletty perunalaatikko -ohje:

      3 kg perunoita
      6 ruokalusikallista vehnäjauhoja, perinteisesti ruis- tai ohrajauhoja
      0,8-1 litra maitoa, maidon määrä vaihtelee tavoitesakeuden ja jajikkeen mukaan
      2-3 teelusikallista suolaa
      70-150 g margariinia tai voita

      Vuokaan:
      voita voiteluun ja pinnalle

      Näin valmistuu perinteinen vanhanajan imelletty perunalaatikko:

      Pese perunat ja kuori raakoina kattilaan ja halkaise isot perunat.

      Keitä kuoritut perunat kattilassa täysin kypsiksi hyvin pienessä määrässä suolatonta vettä ja soseuta perunasurvimella heti kuumina suoraan keittoveteen.

      Jäähdytä sose välillä sekoittaen, huolellisesti 72-74 asteiseksi.

      Lisää 72-74 asteiseen soseeseen vehnäjauhot, vähitellen ripottelemalla ja hyvin sekoittaen.

      Eristä sosekattila keittiöliinoilla ja anna sen imeltyä noin kolme tuntia. Voit imeltää myös noin 70 asteisessa sähkölieden uunissa noin 3 tuntia. Varmista imeltyminen maistamalla.

      Lisää imellettyyn soseeseen voi siivuina sulamaan. Lisää maitoa niin että saat notkean vellimäisen puuron ja lisää suola. Sekoita tasaiseksi.

      Voitele kunnollinen uunivuoka ja laita seos siihen. Lisää pinnalle voinokareita ja jos haluat, voit sirotella pinnalle korppujauhoa.

      Paista perunalaatikkoa aluksi 190-210 asteessa. Kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan, alenna uunin lämpötila 130-140 asteeseen. Näin voit paistaa lähes täysiä vuokia.
      Paista perinteistä vanhanajan imellettyä perunalaatikkoa noin 3 tuntia.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe