Kuka hullu haluaa yläasteen opettajaksi?

huhhuh1

Olen kohta 20 vuotias keväällä ylioppilaaksi valmistuva (yksi kurssi enää, kirjoitukset tehty). Olin siis tuossa pari päivää sijaistamassa paikallisella yläasteella. Ajattelin, että ihan mukavaahan se varmaan on, kun saa opettaa. Itse siis todella pidän siitä, aikomuksena hakea luokanopettajaksi.

Tuli vaan tajuttua, että täytyy olla hullu, jos pystyy tekemään tuota työtä koko ajan! En ymmärrä miten yläasteen opettajat jaksavat sitä, että heitä solvataan koko ajan vaikka kuinka olisi pitkä kesäloma ja suht. hyvä palkka. Mielenterveytensähän tuolla menettää.

Oppilailla ei ollut minkäänlaista kunnioitusta ketään kohtaan. Oppilaat kiusasivat jopa siivoojia! Varastivat mopin ja rikkoivat jonkun sermin, ja yrittivät vielä varastaa siivoojan kärrit. Jatkuvaa kiroilua, jopa opettajia kutsuttiin: "fucker" jne.
Ruokaillessani muiden opettajien kanssa, kuulin kuinka oli ihme, että eräs tyttö pysyi luokassani koko tunnin. Hän kuulemma lähtee ovet paukkuen joka tunti. Lisäksi eräs poika oli kuulemma käynyt sylkemässä kaikkiin kolun vesiautomaatteihin.

Eräällä tunnillani siirtyessämme luokasta atk-luokkaan, eräät pojat päättivät koputtaa erääseen toiseen luokkaan ja kys. opettajan avatessa oven he ryntäsivät suoraan luokkaan ja oli todella vaikeaa saada heidät sieltä pois.

Onko täällä yläasteen opettajia? Miten jaksatte sitä joka päivä?

7

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-ope

Opettajat ovat paljon vartioita, sillä hallitus on asettanut tavoitteeksi, että Suomi on maailman osaavin maa vuonna 2020!

Itelle riitti ne hommat, kun pikku apinat alko hyppiin liikaa silmille. Monet uudet kolleegat vaihtoi maisemia -- tai alaa -- parin vuoden sisällä.

• Lissukka59

Yläasteen opettajan työ on kyllä todellakin kamalaa. Tein itse sitä tuossa 90-luvun alussa muutaman vuoden ja siirryin sitten ammattikorkeakouluun. Mutta mutta.. sama homma on nykyään amkeissa. Törkeyksiä latavia opiskelijoita, ei yhtään kunnioiteta toisia, ei opettajia eikä opiskelukavereita. Käydään muka tekemässä valituksia opettajista pienistäkin asioista. Mutta arvosteleepa opettaja niin johan tulee vaikka ja mitä.. ei minkäänlaista kritiikkiä suvaita.

Ei osata käyttäytyä sivistyneesti ja hillitysti. Suoraan valehdellaan opettajille. Kun harjoitustyön palautusaika alkaa tulla, niin jopa opelle tulee viestejä sähköpostiin. Kaiken maailman selityksiä olen kuullut vuosien varrella. Hohoijaa.. kaikkea sitä on tullut kuultua.

Työnantajat valittavat työharjoitteluajalla jo, että opiskelijat myöhästelevät töistä, eivät ilmoita poissaoloistaan ja eivät osaa hoitaa asioitaan asiallisesti. Ihan sellainen tavallinen itseohjautuvuus puuttuu ja ei osata hoitaa asioita itsenäisesti.

Tietenkin on fiksujakin, mutta ne muutamat pilaavat koko ilmapiirin. Eli yläasteen meininki on siirtynyt mukana muille kouluasteille - ja näistä samoista asioista valittavat myös yliopistojen opettajat.

• Ymmärrän

Kukkahattutädit ovat aiheuttaneet tämän ongelman. Opettajilla ei ole enää minkäänlaista auktoriteettia koska kukkahattutätien suosiollisella avustuksella se on viety heiltä pois.

Toinen ongelma on se, että monikaan nykypäivän "uusista" vanhemmista ei osaa kasvattaa jälkikasvuaan vaan antavat heidän tehdä mitä he haluavat. Tästä tulee luonnolliseti ongelmia ennmmin tai myöhemmin.

Lapsia pitää rangaista joskus fyysistekin sillä kipua ihminen pelkää.

• rangaistuksen pelko

Opettajilla pitäisi tulevaisuudessa olla oikeus lopettaa häiriköt työntämällä teroitettu karttakeppi rintakehän läpi sydämeen koko luokan edessä. Varmasti pysyy oppilaat hiljaa ja nöyränä tämän jälkeen.

• nuoret on sekopäitä

Etkö nähnyt jo omina yläasteaikoinasi millaisia sekopäitä monet sen ikäiset oppilaat ovat?
      Itse olin yläasteella oppilaana 80-luvun lopulla ja minusta meno siellä muistutti lähinnä jotain mitä voisi kuvitella mielisairaalassa olevan silloin kun edes lääkitys ei tehoa...

• Simple or what

Ksipäitten jälkeläiset ovat myös ksipäitä. Niin se vain on. Koulu on elävä esimerkki siitä faktasta että joukossa tyhmyys tiivistyy. Ilmankos en viihtynyt, enkä viihdy sellaisissa paikoissa.

• omff

No toiset tykkää siitä ja oikeasti pärjää niiden nuorten kanssa. Ne ei taas haluaisi olla esim. ala-asteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7150
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      197
      2510
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      102
      1947
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1517
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1069
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      980
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      949
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      853
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      708
    Aihe