Olen kohta 20 vuotias keväällä ylioppilaaksi valmistuva (yksi kurssi enää, kirjoitukset tehty). Olin siis tuossa pari päivää sijaistamassa paikallisella yläasteella. Ajattelin, että ihan mukavaahan se varmaan on, kun saa opettaa. Itse siis todella pidän siitä, aikomuksena hakea luokanopettajaksi.
Tuli vaan tajuttua, että täytyy olla hullu, jos pystyy tekemään tuota työtä koko ajan! En ymmärrä miten yläasteen opettajat jaksavat sitä, että heitä solvataan koko ajan vaikka kuinka olisi pitkä kesäloma ja suht. hyvä palkka. Mielenterveytensähän tuolla menettää.
Oppilailla ei ollut minkäänlaista kunnioitusta ketään kohtaan. Oppilaat kiusasivat jopa siivoojia! Varastivat mopin ja rikkoivat jonkun sermin, ja yrittivät vielä varastaa siivoojan kärrit. Jatkuvaa kiroilua, jopa opettajia kutsuttiin: "fucker" jne.
Ruokaillessani muiden opettajien kanssa, kuulin kuinka oli ihme, että eräs tyttö pysyi luokassani koko tunnin. Hän kuulemma lähtee ovet paukkuen joka tunti. Lisäksi eräs poika oli kuulemma käynyt sylkemässä kaikkiin kolun vesiautomaatteihin.
Eräällä tunnillani siirtyessämme luokasta atk-luokkaan, eräät pojat päättivät koputtaa erääseen toiseen luokkaan ja kys. opettajan avatessa oven he ryntäsivät suoraan luokkaan ja oli todella vaikeaa saada heidät sieltä pois.
Onko täällä yläasteen opettajia? Miten jaksatte sitä joka päivä?
Kuka hullu haluaa yläasteen opettajaksi?
7
271
Vastaukset
- ex-ope
Opettajat ovat paljon vartioita, sillä hallitus on asettanut tavoitteeksi, että Suomi on maailman osaavin maa vuonna 2020!
Itelle riitti ne hommat, kun pikku apinat alko hyppiin liikaa silmille. Monet uudet kolleegat vaihtoi maisemia -- tai alaa -- parin vuoden sisällä. - Lissukka59
Yläasteen opettajan työ on kyllä todellakin kamalaa. Tein itse sitä tuossa 90-luvun alussa muutaman vuoden ja siirryin sitten ammattikorkeakouluun. Mutta mutta.. sama homma on nykyään amkeissa. Törkeyksiä latavia opiskelijoita, ei yhtään kunnioiteta toisia, ei opettajia eikä opiskelukavereita. Käydään muka tekemässä valituksia opettajista pienistäkin asioista. Mutta arvosteleepa opettaja niin johan tulee vaikka ja mitä.. ei minkäänlaista kritiikkiä suvaita.
Ei osata käyttäytyä sivistyneesti ja hillitysti. Suoraan valehdellaan opettajille. Kun harjoitustyön palautusaika alkaa tulla, niin jopa opelle tulee viestejä sähköpostiin. Kaiken maailman selityksiä olen kuullut vuosien varrella. Hohoijaa.. kaikkea sitä on tullut kuultua.
Työnantajat valittavat työharjoitteluajalla jo, että opiskelijat myöhästelevät töistä, eivät ilmoita poissaoloistaan ja eivät osaa hoitaa asioitaan asiallisesti. Ihan sellainen tavallinen itseohjautuvuus puuttuu ja ei osata hoitaa asioita itsenäisesti.
Tietenkin on fiksujakin, mutta ne muutamat pilaavat koko ilmapiirin. Eli yläasteen meininki on siirtynyt mukana muille kouluasteille - ja näistä samoista asioista valittavat myös yliopistojen opettajat. - Ymmärrän
Kukkahattutädit ovat aiheuttaneet tämän ongelman. Opettajilla ei ole enää minkäänlaista auktoriteettia koska kukkahattutätien suosiollisella avustuksella se on viety heiltä pois.
Toinen ongelma on se, että monikaan nykypäivän "uusista" vanhemmista ei osaa kasvattaa jälkikasvuaan vaan antavat heidän tehdä mitä he haluavat. Tästä tulee luonnolliseti ongelmia ennmmin tai myöhemmin.
Lapsia pitää rangaista joskus fyysistekin sillä kipua ihminen pelkää. - rangaistuksen pelko
Opettajilla pitäisi tulevaisuudessa olla oikeus lopettaa häiriköt työntämällä teroitettu karttakeppi rintakehän läpi sydämeen koko luokan edessä. Varmasti pysyy oppilaat hiljaa ja nöyränä tämän jälkeen.
- nuoret on sekopäitä
Etkö nähnyt jo omina yläasteaikoinasi millaisia sekopäitä monet sen ikäiset oppilaat ovat?
Itse olin yläasteella oppilaana 80-luvun lopulla ja minusta meno siellä muistutti lähinnä jotain mitä voisi kuvitella mielisairaalassa olevan silloin kun edes lääkitys ei tehoa... - Simple or what
Ksipäitten jälkeläiset ovat myös ksipäitä. Niin se vain on. Koulu on elävä esimerkki siitä faktasta että joukossa tyhmyys tiivistyy. Ilmankos en viihtynyt, enkä viihdy sellaisissa paikoissa.
- omff
No toiset tykkää siitä ja oikeasti pärjää niiden nuorten kanssa. Ne ei taas haluaisi olla esim. ala-asteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631483Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261328Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701298Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151164- 1271096
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201031Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2261023- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että280938IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel303926