Kuka hullu haluaa yläasteen opettajaksi?

huhhuh1

Olen kohta 20 vuotias keväällä ylioppilaaksi valmistuva (yksi kurssi enää, kirjoitukset tehty). Olin siis tuossa pari päivää sijaistamassa paikallisella yläasteella. Ajattelin, että ihan mukavaahan se varmaan on, kun saa opettaa. Itse siis todella pidän siitä, aikomuksena hakea luokanopettajaksi.

Tuli vaan tajuttua, että täytyy olla hullu, jos pystyy tekemään tuota työtä koko ajan! En ymmärrä miten yläasteen opettajat jaksavat sitä, että heitä solvataan koko ajan vaikka kuinka olisi pitkä kesäloma ja suht. hyvä palkka. Mielenterveytensähän tuolla menettää.

Oppilailla ei ollut minkäänlaista kunnioitusta ketään kohtaan. Oppilaat kiusasivat jopa siivoojia! Varastivat mopin ja rikkoivat jonkun sermin, ja yrittivät vielä varastaa siivoojan kärrit. Jatkuvaa kiroilua, jopa opettajia kutsuttiin: "fucker" jne.
Ruokaillessani muiden opettajien kanssa, kuulin kuinka oli ihme, että eräs tyttö pysyi luokassani koko tunnin. Hän kuulemma lähtee ovet paukkuen joka tunti. Lisäksi eräs poika oli kuulemma käynyt sylkemässä kaikkiin kolun vesiautomaatteihin.

Eräällä tunnillani siirtyessämme luokasta atk-luokkaan, eräät pojat päättivät koputtaa erääseen toiseen luokkaan ja kys. opettajan avatessa oven he ryntäsivät suoraan luokkaan ja oli todella vaikeaa saada heidät sieltä pois.

Onko täällä yläasteen opettajia? Miten jaksatte sitä joka päivä?

7

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-ope

      Opettajat ovat paljon vartioita, sillä hallitus on asettanut tavoitteeksi, että Suomi on maailman osaavin maa vuonna 2020!

      Itelle riitti ne hommat, kun pikku apinat alko hyppiin liikaa silmille. Monet uudet kolleegat vaihtoi maisemia -- tai alaa -- parin vuoden sisällä.

    • Lissukka59

      Yläasteen opettajan työ on kyllä todellakin kamalaa. Tein itse sitä tuossa 90-luvun alussa muutaman vuoden ja siirryin sitten ammattikorkeakouluun. Mutta mutta.. sama homma on nykyään amkeissa. Törkeyksiä latavia opiskelijoita, ei yhtään kunnioiteta toisia, ei opettajia eikä opiskelukavereita. Käydään muka tekemässä valituksia opettajista pienistäkin asioista. Mutta arvosteleepa opettaja niin johan tulee vaikka ja mitä.. ei minkäänlaista kritiikkiä suvaita.

      Ei osata käyttäytyä sivistyneesti ja hillitysti. Suoraan valehdellaan opettajille. Kun harjoitustyön palautusaika alkaa tulla, niin jopa opelle tulee viestejä sähköpostiin. Kaiken maailman selityksiä olen kuullut vuosien varrella. Hohoijaa.. kaikkea sitä on tullut kuultua.

      Työnantajat valittavat työharjoitteluajalla jo, että opiskelijat myöhästelevät töistä, eivät ilmoita poissaoloistaan ja eivät osaa hoitaa asioitaan asiallisesti. Ihan sellainen tavallinen itseohjautuvuus puuttuu ja ei osata hoitaa asioita itsenäisesti.

      Tietenkin on fiksujakin, mutta ne muutamat pilaavat koko ilmapiirin. Eli yläasteen meininki on siirtynyt mukana muille kouluasteille - ja näistä samoista asioista valittavat myös yliopistojen opettajat.

    • Ymmärrän

      Kukkahattutädit ovat aiheuttaneet tämän ongelman. Opettajilla ei ole enää minkäänlaista auktoriteettia koska kukkahattutätien suosiollisella avustuksella se on viety heiltä pois.

      Toinen ongelma on se, että monikaan nykypäivän "uusista" vanhemmista ei osaa kasvattaa jälkikasvuaan vaan antavat heidän tehdä mitä he haluavat. Tästä tulee luonnolliseti ongelmia ennmmin tai myöhemmin.

      Lapsia pitää rangaista joskus fyysistekin sillä kipua ihminen pelkää.

    • rangaistuksen pelko

      Opettajilla pitäisi tulevaisuudessa olla oikeus lopettaa häiriköt työntämällä teroitettu karttakeppi rintakehän läpi sydämeen koko luokan edessä. Varmasti pysyy oppilaat hiljaa ja nöyränä tämän jälkeen.

    • nuoret on sekopäitä

      Etkö nähnyt jo omina yläasteaikoinasi millaisia sekopäitä monet sen ikäiset oppilaat ovat?
      Itse olin yläasteella oppilaana 80-luvun lopulla ja minusta meno siellä muistutti lähinnä jotain mitä voisi kuvitella mielisairaalassa olevan silloin kun edes lääkitys ei tehoa...

    • Simple or what

      Ksipäitten jälkeläiset ovat myös ksipäitä. Niin se vain on. Koulu on elävä esimerkki siitä faktasta että joukossa tyhmyys tiivistyy. Ilmankos en viihtynyt, enkä viihdy sellaisissa paikoissa.

    • omff

      No toiset tykkää siitä ja oikeasti pärjää niiden nuorten kanssa. Ne ei taas haluaisi olla esim. ala-asteella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe