Jouluruoat, juomat ja herkut?

Nirso

Tervehdys!

Mitä te syötte jouluisin? Laitoin tämän viestin aluksi vegaanikeskusteluun, mutta se sopii hyvin tännekin.

Joulu lähenee ja minulla on ongelma: Mitä voin syödä jouluna?

Olen ollut jo vuosia lakto-ovo vegetaristi, mutta vuosi sitten lopetin maidon käytön yliherkkyyden takia ja nyt olen ryhtynyt vegaaniksi.

Lisäksi minulla on paljon muitakin ruoka-aine rajoituksia: vehnätön, kauraton, (mieluiten gluteeniton, muttei pakollista), sokeriton (sokeri on kyllä erittäin helppo korvata muilla makeuttajilla), hiivaton, vähärasvainen, luomu, alkoholiton.

Teidättekö voiko psylliumilla korvata hiivan/leivinjauheen/soodan kokonaisuudessaan? Entä millaisia kokemuksia teillä on psylliumin vatsaystävällisyydestä? Vatsani turpoaa ja kipeytyy erittäin helposti jos syön jotakin missä on noita kohottaja-aineita.

Leivänhän voi ainakin tehdä juureen hiivan sijaan. Mitä se juuri oikeastaan on ja voiko sitä käyttää muussa leivonnassa?

En siis innostu mistään kovin keinotekoisesta kuten gluteeniton vehnäjauho tms... Tattari on suosikkini. Kvinoaakin olen kokeillut mutta en ole oikein vielä päässyt sen kanssa jyvälle. Riisi on siinä ja siinä, tykkään siitä, mutta olen sen suhteen hieman epäluuloinen. Ekologisempaahan olisi käyttää kotimaista, mutta kasvaako Suomessa ylipäätään mitään gluteenitonta, kun kaurakaan ei käy?

Voiko riisipuuron valmistaa täysjyvä/tummasta riisistä, eikös se ole ravinteikkaampaa?

Eikös mantelijauhoja voi käyttää leivonnassa, vai? Perunajauhoakaan en mielellään käytä.

Raakaruoka ja etenkin superfoodit kiinnostavat minua, mutta syön kyllä muutakin.

Ja syyt, miksi olen näin rajoittunut: eettiset syyt, IBS, hiivasyndrooma, refluksio, anoreksia.

Tähän mennessä olen keksinyt vasta raakasuklaat, pähkinät, herneet ja rosolli.

Paljon kiitoksia, jos keksitte jotakin ja oikein hyvää joulun odotusta!

ps. vinkatkaa ihmeessä vaikkei resepti täydellisesti vastaisikaan kriteerejäni. Ainahan voin yrittää korvailla jotakin jollakin muulla.

1

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihaasyön

mäti, kalat, kinkku, lammas, laatikot, riisipuuro ja juustotarjotin.

Siitä se lähtee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      149
      2219
    2. 121
      1505
    3. Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan

Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v
      Maailman menoa
      340
      1323
    4. Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?

Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni
      Ilmajoki
      67
      1244
    5. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      140
      1210
    6. Miten pääsee ujon naisen pään sisään?

Siis tosi tosi tosi ujon...
      Ikävä
      142
      1202
    7. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      3
      1201
    8. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      49
      1139
    9. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      166
      1112
    10. Onko hän samannäköinen kuin silloin?!

Kun tutustuitte!
      Ikävä
      70
      1034
    Aihe