Jouluruoat, juomat ja herkut?

Nirso

Tervehdys!

Mitä te syötte jouluisin? Laitoin tämän viestin aluksi vegaanikeskusteluun, mutta se sopii hyvin tännekin.

Joulu lähenee ja minulla on ongelma: Mitä voin syödä jouluna?

Olen ollut jo vuosia lakto-ovo vegetaristi, mutta vuosi sitten lopetin maidon käytön yliherkkyyden takia ja nyt olen ryhtynyt vegaaniksi.

Lisäksi minulla on paljon muitakin ruoka-aine rajoituksia: vehnätön, kauraton, (mieluiten gluteeniton, muttei pakollista), sokeriton (sokeri on kyllä erittäin helppo korvata muilla makeuttajilla), hiivaton, vähärasvainen, luomu, alkoholiton.

Teidättekö voiko psylliumilla korvata hiivan/leivinjauheen/soodan kokonaisuudessaan? Entä millaisia kokemuksia teillä on psylliumin vatsaystävällisyydestä? Vatsani turpoaa ja kipeytyy erittäin helposti jos syön jotakin missä on noita kohottaja-aineita.

Leivänhän voi ainakin tehdä juureen hiivan sijaan. Mitä se juuri oikeastaan on ja voiko sitä käyttää muussa leivonnassa?

En siis innostu mistään kovin keinotekoisesta kuten gluteeniton vehnäjauho tms... Tattari on suosikkini. Kvinoaakin olen kokeillut mutta en ole oikein vielä päässyt sen kanssa jyvälle. Riisi on siinä ja siinä, tykkään siitä, mutta olen sen suhteen hieman epäluuloinen. Ekologisempaahan olisi käyttää kotimaista, mutta kasvaako Suomessa ylipäätään mitään gluteenitonta, kun kaurakaan ei käy?

Voiko riisipuuron valmistaa täysjyvä/tummasta riisistä, eikös se ole ravinteikkaampaa?

Eikös mantelijauhoja voi käyttää leivonnassa, vai? Perunajauhoakaan en mielellään käytä.

Raakaruoka ja etenkin superfoodit kiinnostavat minua, mutta syön kyllä muutakin.

Ja syyt, miksi olen näin rajoittunut: eettiset syyt, IBS, hiivasyndrooma, refluksio, anoreksia.

Tähän mennessä olen keksinyt vasta raakasuklaat, pähkinät, herneet ja rosolli.

Paljon kiitoksia, jos keksitte jotakin ja oikein hyvää joulun odotusta!

ps. vinkatkaa ihmeessä vaikkei resepti täydellisesti vastaisikaan kriteerejäni. Ainahan voin yrittää korvailla jotakin jollakin muulla.

1

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihaasyön

      mäti, kalat, kinkku, lammas, laatikot, riisipuuro ja juustotarjotin.

      Siitä se lähtee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe