Tervehdys!
Mitä te syötte jouluisin? Laitoin tämän viestin aluksi vegaanikeskusteluun, mutta se sopii hyvin tännekin.
Joulu lähenee ja minulla on ongelma: Mitä voin syödä jouluna?
Olen ollut jo vuosia lakto-ovo vegetaristi, mutta vuosi sitten lopetin maidon käytön yliherkkyyden takia ja nyt olen ryhtynyt vegaaniksi.
Lisäksi minulla on paljon muitakin ruoka-aine rajoituksia: vehnätön, kauraton, (mieluiten gluteeniton, muttei pakollista), sokeriton (sokeri on kyllä erittäin helppo korvata muilla makeuttajilla), hiivaton, vähärasvainen, luomu, alkoholiton.
Teidättekö voiko psylliumilla korvata hiivan/leivinjauheen/soodan kokonaisuudessaan? Entä millaisia kokemuksia teillä on psylliumin vatsaystävällisyydestä? Vatsani turpoaa ja kipeytyy erittäin helposti jos syön jotakin missä on noita kohottaja-aineita.
Leivänhän voi ainakin tehdä juureen hiivan sijaan. Mitä se juuri oikeastaan on ja voiko sitä käyttää muussa leivonnassa?
En siis innostu mistään kovin keinotekoisesta kuten gluteeniton vehnäjauho tms... Tattari on suosikkini. Kvinoaakin olen kokeillut mutta en ole oikein vielä päässyt sen kanssa jyvälle. Riisi on siinä ja siinä, tykkään siitä, mutta olen sen suhteen hieman epäluuloinen. Ekologisempaahan olisi käyttää kotimaista, mutta kasvaako Suomessa ylipäätään mitään gluteenitonta, kun kaurakaan ei käy?
Voiko riisipuuron valmistaa täysjyvä/tummasta riisistä, eikös se ole ravinteikkaampaa?
Eikös mantelijauhoja voi käyttää leivonnassa, vai? Perunajauhoakaan en mielellään käytä.
Raakaruoka ja etenkin superfoodit kiinnostavat minua, mutta syön kyllä muutakin.
Ja syyt, miksi olen näin rajoittunut: eettiset syyt, IBS, hiivasyndrooma, refluksio, anoreksia.
Tähän mennessä olen keksinyt vasta raakasuklaat, pähkinät, herneet ja rosolli.
Paljon kiitoksia, jos keksitte jotakin ja oikein hyvää joulun odotusta!
ps. vinkatkaa ihmeessä vaikkei resepti täydellisesti vastaisikaan kriteerejäni. Ainahan voin yrittää korvailla jotakin jollakin muulla.
Jouluruoat, juomat ja herkut?
Nirso
0
103
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4674034Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181692- 1161526
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891474Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991408Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601375- 521316
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981229- 441079
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341078