Miten lämpö määritellään? Joissakin oppikirjoissa sanotaan, että lämpö on PROSESSI, jossa energiaa siirtyy lämpötilaerosta johtuen ja toiset oppikirjat taas sanovat, että lämpö on lämpötilaerosta aiheutuvaa siirtyvää ENERGIAA. Mikä on oikea määritelmä?
Lämpö
6
131
Vastaukset
- martta00
Lämpö on määritelty sellaiseksi energiamuodoksi, joka tapahtuu kahden eri systeemin (tai systeemin ja sen ympäristön) välillä ainoastaan lämpötilaerojen ansiosta.
- hjjjjgjk
Mitäs turhia. Lämpö on määritelty suure. Mitä sen. Kummempaa
- 1 + 1
Etuliitteenä sitä ei kannata juuri määritellä.
Mieluummin määritellään erikseen kokonaiset ilmaisut, joissa kyseistä etuliitettä käytetään, kuten lämpötila, lämpöenergia, jne.
Siis ihan vastaava tilanne kuin jos kysyttäisiin miten sähkö määritellään.
Silloinkin on parasta määritellä erikseen sähkövaraus, sähkövirta, sähkökenttä, sähkömagneettinen säteily, jne.
Ps, energiamuoto ei tapahdu kahden systeemin välillä, vaikka täällä niin väitettiinkin.- martta00
Lämpö on määritelty sellaiseksi energiamuodoksi, jonka siirtyminen tapahtuu kahden eri systeemin (tai systeemin ja sen ympäristön) välillä ainoastaan lämpötilaerojen ansiosta.Itseasiassa lämpö on siirtymistilassa olevaa systeemin sisäenergiaa.
Onko nyt parempi?
Lämpö on aineen rakenneosasten liikettä, vastaisi kysymykseesi kuka tahansa peruskoululainen. Näin vastasi myös Einstein eläessään. Mielestäni tämä on varsin pätevä vastaus siihen, mitä lämpö (ilmiönä) on. Fysiikassa kuitenkin termillä "lämpö" viitataan usein juuri systeemien välillä siirtyvään lämpöenergiaan/lämpömäärään, kuten edellä jo todettiinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47427