Seksi puuttuu

Annukka

Sisko/velisuhteista on puhuttu tälläkin palstalla. Voiko sitä muuttaa toisenlaiseksi?
Minä en haluaisi erota miehestäni joka on kiltti ja kunnollinen ja kaikinpuolin hyvä. Seksi vain inhottaa enkä ole siihen enää pystynyt vuoteen ja sitä ennen se oli pakkopullaa. Emme riitele, emme tee yhdessä yhtään mitään mutta olemme ihan hyviä kavereita.
Mitä minä teen että saisin jonkinlaisen liekin syttymään miestäni kohtaan?
Seksi todellakin mieheni kanssa on yököttävää ja sai aikaan sellaisia tilanteita että nukkumaan menoni tapahtui salaa ja sain tekeytyä nukkuvaksi monta kertaa mutta riitaa siitä ei koskaan syntynyt. Mieheni kun on niin ymmärtäväinen. Muistan kerran matkalla kun hän kysyi että saako hän tulla viereeni. Minulta aivan kuin verisuoni olisi katkennut päästä ja tuli tuskanhiki. Ei saanut tulla viereen koska en siihen pystynyt.

Onko teillä ohjeita minulle antaa? Vai onko meidän pelimme pelattu?

85

28023

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Grace

... että saat suhteeseesi kipinää. Minä en saanut usean vuodenkaan yrittämisen jälkeen - erohan siitä sitten tuli. Meilläkään ei ollut seksiä moneen vuoteen, eikä mitään muutakaan yhteistä, paitsi lapset. Tosin mitään kipinää tai suuria tunteita ei tainnut olla koskaan, enemmänkin "järkiliitto".

Tuntui tutulta toi nukkumisen teeskentely :-(
      Ne harvat kerrat kun jotain sängyssä tapahtui (kerran vuodessa tai harvemmin) olivat aivan kauheita, yhtä hyvin olis voinut lukea kirjaa samalla, ei siis tuntunut kerta kaikkiaan miltään.

Sisko/velisuhde toimi muilla käytännön elämän tasoilla ihan hyvin, mutta jossain vaiheessa tuli sellainen olo, että elämässä täytyy olla jotain muutakin kuin tämä. Ajattelin itseäni sitten, kun lapset muuttavat kotoa, olenko h-tin katkera elämänsä uhrannut kärttyinen marttyyri, joka ei enää uskalla lähteä taloudellisesti turvallisesta tyhjästä liitosta. Tämä yleinen tyytymättömyyden tunne johti viimeisenä vuotena lievään masennukseen ja unettomuuten. Siinä vaiheessa ei sitten enää ollut vaihtoehtoja, oli pakko oman terveyden takia lähteä. Enkä ole koskaan katunut.

Eron jälkeen olen nyt ollut pari vuotta uudessa parisuhteessa ja voin todellakin sanoa, että seksi ei todellakaan ole yököttävää ;-) eikä vieressä nukkuminen tai mikään muukaan läheisyys.

Toivon, että onnistut herättämään tunteesi. Kokeilkaa parisuhdeterapiaa, se on joitakin auttanut (tosin ei meitä), ulkopuoliselle on yllättävän helppo puhua näistä asioista. Meille terapeutti kyllä joutui sanomaan, että ero vaikuttaa todennäköiseltä, mutta tästä huolimatta yritin vielä kerran ja pari vuotta siihen meni ennen kuin ero toteutui.

En tiedä onko teillä lapsia, mutta niiden kannaltahan ero on aika rankka kokemus, varsinkin kun ero tapahtuu ilman mitään "virallista hyväksyttävää syytä", kuten pettäminen, juopottelu, väkivaltaisuus, yms.

Onnea

• osaa jo nauraa

kyllä ainakin minun kohdalla kävi niin ettäkun lapset lähti maailmalle-lähdin minäkin.Ei ollut mitään syytä elää ns.järkiavioliitossa.Enkä kadu vaikka yksin elänkin-mielummin yksin yksin kun kaksin yksin-on hyvä sanonta joka minun kohdalla pitää paikkaansa.

• Horatio
        osaa jo nauraa kirjoitti:

kyllä ainakin minun kohdalla kävi niin ettäkun lapset lähti maailmalle-lähdin minäkin.Ei ollut mitään syytä elää ns.järkiavioliitossa.Enkä kadu vaikka yksin elänkin-mielummin yksin yksin kun kaksin yksin-on hyvä sanonta joka minun kohdalla pitää paikkaansa.

Kiinnostaisi tietää onko kirjoittajien tapauksessa aina näissä suhteissanne ollut vastenmielisyyttä seksiin, ihan jo suhteen alkuaikoina? Mikä on sitten ajanut yhteen ja mitä ennusmerkkejä oikein on tuollaiselle tilanteelle, että seksi ei maista. En todellakaan aio pysyä avioliitossa jos seksi katoaa, enkä todellakaan menisi naimisiin, jos suhteessa ei olisi seksiä. Mutta mistä sitä tietää mikä suhteen aikana vie seksihalut, vai onko siitä jo ennusmerkkejä ennen naimisiinmenoa, tiettyä naistyyppiä tms?

• Annukka
        Horatio kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää onko kirjoittajien tapauksessa aina näissä suhteissanne ollut vastenmielisyyttä seksiin, ihan jo suhteen alkuaikoina? Mikä on sitten ajanut yhteen ja mitä ennusmerkkejä oikein on tuollaiselle tilanteelle, että seksi ei maista. En todellakaan aio pysyä avioliitossa jos seksi katoaa, enkä todellakaan menisi naimisiin, jos suhteessa ei olisi seksiä. Mutta mistä sitä tietää mikä suhteen aikana vie seksihalut, vai onko siitä jo ennusmerkkejä ennen naimisiinmenoa, tiettyä naistyyppiä tms?

Ne ongelmat jotka avioliittoon tulee, ovat kaikkien tekijöiden summa. Kun kaksi ihmistä menee naimisiin niin kyllä se on sitä rakkautta. Mutta jos monen vuoden ajan on jotain todella pielessä parisuhteessa tai elämässä muuten niin, sehän rasittaa ja aiheuttaa kaikenlaista vaivaa. On kuin ihmisen terveys jota pitää koko ajan pitää yllä, syödä, juoda, nukkua, sosiaalinen verkko kunnossa ym. Jos jonkun näistä laiminlyö, niin pikkuhiljainen sairaus alkaa kytemään. Näin on myös avioliitossa jota ei hoideta eikä päivitetä, parisuhde sairastuu. Älä pelkää mennä naimisiin vaan hoida suhdettasi aivan kuin itseäsi. Tehkää yhdessä jotain, matkustakaa lähimmälle nakkikioskille jos ei ole liikoja rahoja, käykää elokuvissa, tanssimassa, risteilyllä, ihan mitä vaan kunhan teette jotain yhdessä eikä erikseen.

• näin..
        Horatio kirjoitti:

Olimme kai enemmän kavereita kuin mies ja nainen toisillemme. En haaveillut kihloista, häistä..
        Olisi pitänyt ymmärtää, että mies ei ollut minulle oikea, koska ei ollut ilmeisesti niin väliä..

Jos itseltäsi puuttuu varmuus, niin suosittelen silloin jatkamaan ilman sitoumuksia tai etsimään sitä oikeaa vielä.

• Sama tilanne

Minulla on aivan sama tilanne. Raskasta on ja olo on masentunut. Eroaisin heti ellen joutuisi pohtimaan lasten osaa. Seksiä emme ole harrastaneet muutamaan vuoteen kuin kerran pari vuodessa. En meidän kohdallamme usko edes minkäänlaisen parisuhdeterapian auttavan sillä siinä pisteessä asiat jo ovat. Tuntuu kauhealta ajatella, että näin jatkuisi vielä monet vuodet.

• ...

Eli minulla on se tilanne että avovaimo kokee juuri noin minun suhteeni - toissailtana kertoi, että ei ole nauttinut seksistä kanssani. Ja n. pari viikkoa sitten kertoi että on löytänyt netistä jonkun toisen.

Yhdessä ollaan oltu kahdeksan vuotta, joista n. 4 vuotta etenkin hän (kyllä minäkin) varsin stressaantunut ja ahdistunut (häntä mm. työpaikkakiusattiin). Niin, seksiä emme ole harrastaneet näiden neljän viime vuoden aikana kovin usein ja myös muu läheisyys ja "arkirakkaus" on vähentynyt - tämä on ollut minun vikani, rakastan kuitenkin avovaimoani syvästi.

Nyt avovaimoni siis puhuu pettämisestä tai siis vieraissakäymisestä ja on myös tavannut tuon netistä löytämänsä miehen (en tiedä oliko seksi kuvioissa) - annoin sen tapahtua vaikka teki äärettömän pahaa ja tuntui todella että sekoan. Avovaimo kokee, että ei voi enää koskaan tuntea intohimoa kanssani. Toisaalta puolisollani on erinäisiä henkisiä vaikeuksia (johtuen mm. lapsuudestaan ja äidistään) ja itse asiassa niin kai minullakin.

Mutta, minä uskon että tilanteen saa korjattua, jos vain kaikki muu on suhteellisen kunnossa. Intohimon voi saada takaisin. Se alkaa esimerkiksi juuri siitä, että aletaan olemaan yhdessä myös arjessa - tekemään yhdessä erilaisia asioita - työtä se vaatii molemmilta. Hyvä seksi vaatii hyvää luottamusta ja luottamusta syntyy kun ollaan ja tehdään yhdessä.

Paras tapa teidän tilanteessanne on minusta että menette yhdessä parisuhdeterapiaan. Se on jo iso asia että kuitenkin tiedät rakastavasi puolisoasi, se on se tärkein seikka.

• :::

Toivottavasti jaksat ja kaikki kääntyy parhain päin. Jotenkin ymmärrän tunteitasi - olen kokemassa jotain hyvin samanlaista.

• ...
        ::: kirjoitti:

Toivottavasti jaksat ja kaikki kääntyy parhain päin. Jotenkin ymmärrän tunteitasi - olen kokemassa jotain hyvin samanlaista.

Voimaa myös sinulle.

Olemme nyt keskustelleet parini kanssa ja pieni toivon kipinä on ehkä olemassa - suuri pelko on kuitenkin edelleen jäljellä. Avovaimoni lupautui yrittämään kanssani ja lähtemään terapiaan, mutta pelkään sitä kestääkö lupaus ja myös sitä mitkä ovat hänen motiivinsa yrittää. Toivon että syy olisi rakkaus ja tunteet minua kohtaan ja se että hän todella haluaa edelleen minut, ei siis säälistä tai minkään muunkaan vastaavan seikan vuoksi. Mitään muuta en nyt jaksa ajatella ja toivon hartaasti saavani sairasloman.

• M1978
        ... kirjoitti:

Voimaa myös sinulle.

Olemme nyt keskustelleet parini kanssa ja pieni toivon kipinä on ehkä olemassa - suuri pelko on kuitenkin edelleen jäljellä. Avovaimoni lupautui yrittämään kanssani ja lähtemään terapiaan, mutta pelkään sitä kestääkö lupaus ja myös sitä mitkä ovat hänen motiivinsa yrittää. Toivon että syy olisi rakkaus ja tunteet minua kohtaan ja se että hän todella haluaa edelleen minut, ei siis säälistä tai minkään muunkaan vastaavan seikan vuoksi. Mitään muuta en nyt jaksa ajatella ja toivon hartaasti saavani sairasloman.

Toi tilanne on kyllä hankala ja jossain vaiheessa hommat alkaa kusta väkisinkin, jos petihommat menee siihen että 15min karpon jälkeen joka toinen lauantai...

Parisuhdeterapiaan itse suhtautuisin epäilevästi, mutta jos sen homman aloittaa niin pätee seuraava (uskoisin): Kaikkitietoinen ja kovapäinen ei opi mitään, nöyrä ja avoin uusille ajatuksille oppii joka päivä jotain (tota ajatusmallia koetan itse hyödyntää).

Ja ainahan voi koettaa vetää ässiä hihasta elikkäs valot himmeelle, kynttilää pöytään, taustalle Andrea Bocellia ja jotain hyvää ruokaa (plussaa jos tekee ne vielä itse)... noi vaan vaatii ehdottomasti sitä, että siitä päänsisäiselle minä-Tarzan sinä-Jane/ muu äijäily mentaliteetille on annettava siimaa.

Pitäis muistaa että parisuhde vaatii jatkuvaa hoitoa kuten joku sisäkasvi ja positiivinen ajattelu on puoli voittoa, elikkäs onnea matkaan.

• ...
        M1978 kirjoitti:

Toi tilanne on kyllä hankala ja jossain vaiheessa hommat alkaa kusta väkisinkin, jos petihommat menee siihen että 15min karpon jälkeen joka toinen lauantai...

Parisuhdeterapiaan itse suhtautuisin epäilevästi, mutta jos sen homman aloittaa niin pätee seuraava (uskoisin): Kaikkitietoinen ja kovapäinen ei opi mitään, nöyrä ja avoin uusille ajatuksille oppii joka päivä jotain (tota ajatusmallia koetan itse hyödyntää).

Ja ainahan voi koettaa vetää ässiä hihasta elikkäs valot himmeelle, kynttilää pöytään, taustalle Andrea Bocellia ja jotain hyvää ruokaa (plussaa jos tekee ne vielä itse)... noi vaan vaatii ehdottomasti sitä, että siitä päänsisäiselle minä-Tarzan sinä-Jane/ muu äijäily mentaliteetille on annettava siimaa.

Pitäis muistaa että parisuhde vaatii jatkuvaa hoitoa kuten joku sisäkasvi ja positiivinen ajattelu on puoli voittoa, elikkäs onnea matkaan.

Tottahan tuo - suhdetta pitää hoitaa.

Meillä on ollut tilanne se, että molemmat ovat olleet stressaantuneita ja masentuneita - tosin omalta kohdalta todella sisäistin tämän vasta nyt tämän kriisin edessä. Suhde on jäänyt osiltaan hoitamatta, kun on tosiaan ollut niin lukossa - rakkauden tunne avopuolisoani kohtaan on kyllä kuitenkin minulla ollut aina tallella.

Pahalta tuntuu, kun tavallaan huomaa sen mikä on ollut vialla ja siten tietää että sen voisi korjata, mutta toinen voi olla jo menetetty eikä enää halua yrittää.

• M1978
        ... kirjoitti:

Tottahan tuo - suhdetta pitää hoitaa.

Meillä on ollut tilanne se, että molemmat ovat olleet stressaantuneita ja masentuneita - tosin omalta kohdalta todella sisäistin tämän vasta nyt tämän kriisin edessä. Suhde on jäänyt osiltaan hoitamatta, kun on tosiaan ollut niin lukossa - rakkauden tunne avopuolisoani kohtaan on kyllä kuitenkin minulla ollut aina tallella.

Pahalta tuntuu, kun tavallaan huomaa sen mikä on ollut vialla ja siten tietää että sen voisi korjata, mutta toinen voi olla jo menetetty eikä enää halua yrittää.

Meinasin laittaa tohon loppuun että tuttua on se että töitten jälkeen ja pimeään vuodenaikaan ei oikein ole virtaa mihinkään kovinkaan kummosiin stuntteihin...

Mites tämmönen: kaikessa hiljaisuudessa taloustilanteesta tietenkin riippuen ottaa töistä 2vko talven mittaan irti, tilaa matkat johonkin lämpimään ja järjestää sen yllätyksenä. Sitten reissunpäällä menee pari pv että tottuu ilmastoon ja vuorokausirytmiin ja sen jälkeen juttelee ja ottaa arkeen etäisyyttä (ja ite vielä olisin sillä mentaliteetilla että jos tääkään ei auta niin ehkä on paras pistää lusikat jakoon).

Mielestäni edellä mainittu ois kaikinpuolin hyvä jopa ihan sijoituksena, siinä on vaan töitten ja taloustilanteen sovittelu. Jos et muuta voita niin ainakin saat emännän irti mahdollisista muista häiriötekijöistä ja voitat aikaa.

Ja noin pitkän suhteen jälkeen molemmilla saattaa jokatapauksessa lyödä rattaat hetken tyhjää eli pitää pahimman varalta varata vuosi-pari toipumiseen ja sitten uutta matoa koukkuun.

Jotkut jutut on vaan semmosia että verrattavissa, kuin koettais mennä resiinalla intercityä karkuun...

• ...
        M1978 kirjoitti:

Meinasin laittaa tohon loppuun että tuttua on se että töitten jälkeen ja pimeään vuodenaikaan ei oikein ole virtaa mihinkään kovinkaan kummosiin stuntteihin...

Mites tämmönen: kaikessa hiljaisuudessa taloustilanteesta tietenkin riippuen ottaa töistä 2vko talven mittaan irti, tilaa matkat johonkin lämpimään ja järjestää sen yllätyksenä. Sitten reissunpäällä menee pari pv että tottuu ilmastoon ja vuorokausirytmiin ja sen jälkeen juttelee ja ottaa arkeen etäisyyttä (ja ite vielä olisin sillä mentaliteetilla että jos tääkään ei auta niin ehkä on paras pistää lusikat jakoon).

Mielestäni edellä mainittu ois kaikinpuolin hyvä jopa ihan sijoituksena, siinä on vaan töitten ja taloustilanteen sovittelu. Jos et muuta voita niin ainakin saat emännän irti mahdollisista muista häiriötekijöistä ja voitat aikaa.

Ja noin pitkän suhteen jälkeen molemmilla saattaa jokatapauksessa lyödä rattaat hetken tyhjää eli pitää pahimman varalta varata vuosi-pari toipumiseen ja sitten uutta matoa koukkuun.

Jotkut jutut on vaan semmosia että verrattavissa, kuin koettais mennä resiinalla intercityä karkuun...

Ei ideassa mitään vikaa, mutta tosiaan se taloudellinen tilanne - opiskelijoita ollaan näet vielä molemmat. Kävi minulla jo mielessä Lontoon matka, kun ko. kaupunki on meille molemmille ikään kuin sellainen toinen koti. Mutta sitten se raha, se raha.

• fyysinen

Voiko sitä kutsua peliksi? Kyllähähan jotkut kutsuvat! Mutta mieheesi kohdistuva inho on pysyvää, ellet todellakaan mene hänen kanssaan sänkyyn. Mikään avioliitto ei ole miehen ja naisen välinen, ellei siinä ole hieman erotiikkaa ja seksiä. Olette kuin kaverit kekkenään. Jos haluat säilyttää suhteen ja parantaa sitä, niin voisiko olla ajatuksena hyvä, jos itse yrittäisit houkutella häntä? Laittaisit jotain vetävää päälle ja odottaisit ne päällä hänen kotiintuloa. Hän voisi yllättyä tai sitten järkyttyä. Järkyttyä siksi, koska luulen, että hänellä on jo toinen nainen, jonka kanssaan harrastaa seksiä. Miehet vaan ovat sellaisia, eivät voi olla puutteessa vuositolkulla. Sehän on miehen energiankeräystapa, you know! Eli nyt vaan vikittelemään ja katsomaan mitä tapahtuu, voi siitä itsekkin ehkä innostua.

• Sama tilanne

Varmaan ihan toimiva vinkki joidenkin kohdalla, mutta uskoisin, että näitä vinkkejä antavat sellaiset, joilla ei todellisuudessa ole ollut alkuperäisen kysyjän tilannetta. Tässä lähtökohta on "miehen viettely". Silloin kun on todellisia ongelmia eivät hemaisevat vaatteet useinkaan auta. Itse olen kyllä virittäytynyt seksiin henkisesti miltei joka päivä ja toisinaan suoraan sanottuna "panettaa", mutta en vain yksinkertaisesti enää voi haluta miestäni ja sitä seksiä, mitä hänen kanssaan saan. Voisi toki olla että peräti ehkä saisin orgasmin, mutta henkinen puoli touhun aikana tökkii pahasti. Kyllä ainakin minun tapauksessani sekä henkinen että fyysinen puoli kulkevat käsi kädessä tässä puuttuvassa naisen ja miehen eroottisessa suhteessa. Eräänlaisia kavereita toki olemme ja arjen askareet, lasten hoito yms. sujuvat yhteisymmärryksessä. Seksi väliltämme vain puuttuu ja molemmat kärsimme siitä. Olemme toki yrittäneet parantaa tilannetta koska muuten tavallaan asiat ovat "hyvin", mutta kaikenlainen luontevuus seksin suhteen on vain kadonnut. Kaikki sillä saralla on liiaksi yrittämistä ja se pilaa koko touhun. Koko ajan seksin aikana on mielessä, että tässä sitä nyt yritetään parantaa tätä meidän seksielämää. Ja kuitenkin jotain tärkeää on kadonnut. Todellinen halu toista kohtaan. Ainakin minun puoleltani. Molemmat olemme suruissamme asiasta.

• sama tilanne myös
        Sama tilanne kirjoitti:

Varmaan ihan toimiva vinkki joidenkin kohdalla, mutta uskoisin, että näitä vinkkejä antavat sellaiset, joilla ei todellisuudessa ole ollut alkuperäisen kysyjän tilannetta. Tässä lähtökohta on "miehen viettely". Silloin kun on todellisia ongelmia eivät hemaisevat vaatteet useinkaan auta. Itse olen kyllä virittäytynyt seksiin henkisesti miltei joka päivä ja toisinaan suoraan sanottuna "panettaa", mutta en vain yksinkertaisesti enää voi haluta miestäni ja sitä seksiä, mitä hänen kanssaan saan. Voisi toki olla että peräti ehkä saisin orgasmin, mutta henkinen puoli touhun aikana tökkii pahasti. Kyllä ainakin minun tapauksessani sekä henkinen että fyysinen puoli kulkevat käsi kädessä tässä puuttuvassa naisen ja miehen eroottisessa suhteessa. Eräänlaisia kavereita toki olemme ja arjen askareet, lasten hoito yms. sujuvat yhteisymmärryksessä. Seksi väliltämme vain puuttuu ja molemmat kärsimme siitä. Olemme toki yrittäneet parantaa tilannetta koska muuten tavallaan asiat ovat "hyvin", mutta kaikenlainen luontevuus seksin suhteen on vain kadonnut. Kaikki sillä saralla on liiaksi yrittämistä ja se pilaa koko touhun. Koko ajan seksin aikana on mielessä, että tässä sitä nyt yritetään parantaa tätä meidän seksielämää. Ja kuitenkin jotain tärkeää on kadonnut. Todellinen halu toista kohtaan. Ainakin minun puoleltani. Molemmat olemme suruissamme asiasta.

Näin on!
        Me jotkut naiset olemme niin henkisiä, herkkiä ja tunteellisia ihmisiä, että kun se jokin korvien välis klikkaa, niin ei se suju vaik haluais. Seksiin alkaminen on vaikeeta, kun jokin viettely puuttuu. Miehen silmistä puuttuu se halu ja tunne.

• fyysinen
        Sama tilanne kirjoitti:

Onko ero sitten ainoa ratkaisu? Välttämättä juuri kaikki ne ihmiset, joilla ei kokemusta asiasta, eivät ole ainoita, jotka kirjoittavat niin kuin minä: viettelyä ja muuta hepenettä.

Olen itsekin aika samanlaisessa tilanteessa ja yritän vain miettiä sitä, että mikä minussa on vikana kun en niin kamalasti haluaisi peuhata. Olemme olleet vasta vuoden yhdessä ja sänkyynmeno tuntuu vastenmieliseltä. Syynä tietty voi olla stressi ja kiire, unettomuus ja väsymys. Miehenikin on töissä jatkuvasti, mutta jaksaisi kuitenkin telmiä. Tuntuu, että siihen rakasteluun tarvitaan aikaa ja aikaa. Aikaa toistensa kanssa ja aikaa helliä. Eräs mies taisi näin kirjoittaakin.

Olen miettinyt, että voisin laittaa itseni kauniiksi ja viehättäväksi, jotta voisin itsekin virittäytyä tunnelmaan ja hyvään yhteiseen hetkeen.En jaksa uskoa, että haluttomuuteen on toisen vastenmielisyys, se lähtee omista ajatuksista ja ne on syytä karsia pois, vaikka niihin hepeneisiin pukeutuisi joka päivä ja kuvittelisi olevansa haluttava. Sitähän voisi olla vähän tuhmakin....

Nämä oli vain mun ajatuksia siitä, miten minä saisin ikävät tunteet veke.

Hyvää jatkoa sänkykamarin puolelle!

p.s. aika usein seksin loppuessa suhteessa mies hakee sitä muualta!

• höh

Äh, miten sitä voi vietellä jonkun jos sen kosketus ällöttää? Itse olen eroamassa vaikka seksi oli loppuun asti varsin tyydyttävää, enkä tosiaan usko että se miehestäkään oli vastenmielistä. Hän kuitenkin haki eroa. Olen kerran ollut suhteessa jossa toisen fyysinen läsnäolo alkoi etoa. No onneksi emme sen pidemmälle ryhtyneet vaikka pesänrakennusvietti oli kova tuolloinkin. Nyt olen tyytyväinen siitä - vaikka tuli ero tämänkin kanssa. Olimme kuitenkin onnellisia lähes 10 vuotta. Eli ikävä kyllä minusta tuntuu että ei hommasta mitään tule jos toinen ällöttää. Silloin lienee viisainta erota. En tietenkään ole asiantuntija mutta itse en voisi käpristellä sellaisessa suhteessa. Ehkä en yritäkään tarpeeksi. EHkä en ole kokenut elämän totuuksia vielä. Lapsia ei ole että sikäli en ehkä kaikkea ymmärrä. Mutta sen vain sanon että näen punaista kun aina sanotaan että "mies tarvitsee seksiä". No helvetti kyllä nainenkin tarvitsee, ei se ole mikään naisen tehtävä vain olla miehen seksiväline, naisenkin halut ja haluamatta jättämisensä pitää ottaa huomioon. Miehen pitää vietellä nainen, ei aina toisinpäin. Ehkä syy seksihaluttomuuteen on tässä - naisen toiveita ei oteta tosissaan, mies vain tulee ja panee, ei viitsi panostaa esileikkiin eikä viettelyyn kun muutenkin saa. Eikä läehisyyteen, sitä kaipaa joskus enemmän kuin orgasmia. Varsinkin läheisen ihmisen kanssa.

• Noviisimies
        sama tilanne myös kirjoitti:

Näin on!
        Me jotkut naiset olemme niin henkisiä, herkkiä ja tunteellisia ihmisiä, että kun se jokin korvien välis klikkaa, niin ei se suju vaik haluais. Seksiin alkaminen on vaikeeta, kun jokin viettely puuttuu. Miehen silmistä puuttuu se halu ja tunne.

Kyllä me miehetkin olemme hyvinkin usein aivan
        samanlaisia,ei se vaan toimi ilman tunnetta.

• huvittunut :)
        höh kirjoitti:

Äh, miten sitä voi vietellä jonkun jos sen kosketus ällöttää? Itse olen eroamassa vaikka seksi oli loppuun asti varsin tyydyttävää, enkä tosiaan usko että se miehestäkään oli vastenmielistä. Hän kuitenkin haki eroa. Olen kerran ollut suhteessa jossa toisen fyysinen läsnäolo alkoi etoa. No onneksi emme sen pidemmälle ryhtyneet vaikka pesänrakennusvietti oli kova tuolloinkin. Nyt olen tyytyväinen siitä - vaikka tuli ero tämänkin kanssa. Olimme kuitenkin onnellisia lähes 10 vuotta. Eli ikävä kyllä minusta tuntuu että ei hommasta mitään tule jos toinen ällöttää. Silloin lienee viisainta erota. En tietenkään ole asiantuntija mutta itse en voisi käpristellä sellaisessa suhteessa. Ehkä en yritäkään tarpeeksi. EHkä en ole kokenut elämän totuuksia vielä. Lapsia ei ole että sikäli en ehkä kaikkea ymmärrä. Mutta sen vain sanon että näen punaista kun aina sanotaan että "mies tarvitsee seksiä". No helvetti kyllä nainenkin tarvitsee, ei se ole mikään naisen tehtävä vain olla miehen seksiväline, naisenkin halut ja haluamatta jättämisensä pitää ottaa huomioon. Miehen pitää vietellä nainen, ei aina toisinpäin. Ehkä syy seksihaluttomuuteen on tässä - naisen toiveita ei oteta tosissaan, mies vain tulee ja panee, ei viitsi panostaa esileikkiin eikä viettelyyn kun muutenkin saa. Eikä läehisyyteen, sitä kaipaa joskus enemmän kuin orgasmia. Varsinkin läheisen ihmisen kanssa.

olen sun kanssa täysin samaa mieltä, liekö olemme sitten poikkeuksia naisten joukossa, jos
        yleinen käsitys on, että vain mies lähtee hakemaan seksiä muualta, jos ei kotona saa.
        En usko että näin on.

Kokemuksesta voin sanoa, että näin kyllä tekee nainenkin, joka kaipaa seksiä tai kokee että
        seksi kotona on pinnallista.

Huvittavaa tosiaan, miten kuvitellaan, että vain mies haluaa.
        Jos nainen ei enää anna kotona, kuvitellaan että nainen on haluton, mutta itseasiassa nainen haluaakin jotain syvällisempää kuin pelkkiä panoja.

• fyysinen
        höh kirjoitti:

Eihän sille mitään mahda jos toinen tuntuu etovalta. Mielestäni niitä syitä voi tarkastella itsestäänkin. Jos et vaikka itse tunne olevasi enää mitenkään seksikäs ja haluttava, niin eihän silloin ole mitään halujakaan vietellä toista. Tai syy voi löytyä jostain traumaattisesta kokemuksesta menneisyydestä. Mutta syistä haluttomuuteen ja toisen inhoon ei voi muut tietää kuin itse.

Eihän sitä kukaan sanokkaan että kumman se pitäisi vietellä, sehän riippuu halukkuudesta vietellä toinen. Minä ainakin haluan vietellä mieheni, olenhan toki naisellinen nainen ja haluan näyttää sulojani hänelle. Meillä se toimii itseasiassa ilman miettimisiä, että kumman se nyt pitäisi vietellä toinen, molempiin suuntiin. Olemme molemmat luonnonlapsia ja seksi on vain osa elämäämme, tärkeä osa kylläkin, mutta paineita ei oteta.

Luonnollisemmalta se minusta loppujen lopuksi tuntuu, että nainen enempi viettelee miehen, mies vain virittelee siihen tunnelmaan.

• tunnetta
        Noviisimies kirjoitti:

Kyllä me miehetkin olemme hyvinkin usein aivan
        samanlaisia,ei se vaan toimi ilman tunnetta.

Niin tulisiko tunnetta siitä että joku toinen mies ehkä nauttii rakastelusta vaimosi kanssa? Miltä se tuntuisi jos vaimo sanoisi lähtevänsä, koska hän on löytänyt rakastajan? Tulisiko haluja ? Vai antaisitko mokoman mennä ?

• edellinen kirjoitus!!!
        höh kirjoitti:

....totta puhut !!
        T: nainen

• mä vaan
        höh kirjoitti:

Kyllä mieskin, siis minä kaipaan läheisyyttä, eikä vain naiset. Jos naistaan pyytää saman peiton alle viereen lähemmäs, niin tämä kääntää selän vastineeksi. En ehkä ymmärrä tätä viestiä, mutta en jaksa olla aina se joka kömpii lähemmäs. Mitä ne naisten toiveet sitten on?

• ... jos asiat todella noin huonosti, en usko niiden ajan kanssa miksikään muuttuvan -- vaikeammaksi se vääjäämätön ero vain tulee.

Eriteille, sovussa ja keskustellen on neuvoni. Elämä liian lyhyt ja ainutkertainen tuollaisessa suhteessa elettäväksi ... ja tuskaa se on teille molemmille (tunnustaa miehesi sitä itselleen, tai ei)

• niina

tiedän tunteen niin tarkkaa.olen itse naimisissa ja kertoma tunne on ollut minulla jo monta vuotta.
      Vietimme 22v. hääpäivä kesällä.Pari aikuista lasta talous ja elämä niin hyvin kun vain voisi toivoa.
      Mieheni on hyvin kiltti ja huolehtivainen,komea ja iloinen.
      Minä ihan pihalla eksynyt ja yksin.Olen miettinyt elämää mitä pitäisi tehdä.
      Olen jo monta vuotta tuntenut niin kun sinä ja sen takia sänkyelämä on loppunut meillä.Mieheni ei enään edes yritä,joskus tunnen itseni roistoksi.En haluaisi olla ilkeä mutta kun en voi sille tunteelle mitään.On kun menisin veljeni viereen nukkumaan joka ilta.
      Tiedän että miehelläni on ollut muita naisia ja se satuttaa ja sitä ihmettelenkin että miksi,enhän enään rakasta miestäni niin kun vaimon kuuluisi.
      Miksi olen mustasukkainen jos joku nainen lähestyy miestäni minunhan ei pitäisi enään välittää siitä.
      Itselläni on myös salasuhde ollut jo pari vuotta,välillä on olo että lähden pois kotoa mutta sitten en silti uskalla.Salasuhde olkoon vaikka aki on kiltti ja hyvä sängyssä mutta elintaso aivan eri kun minulla,hän joutuu tekemään tosissaan töitä ja raskasta,on asunut kolmekymmentä vuotta suomessa siksi varmaan ajattelee asioita vähän erilaila kun suomalaiset.
      Emme tapaa kun kerran kuussa yksi viikonloppu mutta joka päivä jutellaan puhelimessa.Hän haluaa minut mutta odottaa kunnes itse olen valmis lähtemään liitostani.
      Siinä pikkuisen minun elämästä sanotaan että ihminen viisastuu kun vanhenee mutta miten vanha pitää olla.
      Sisimässä en haluaisi mitään muuta kun olla onnellinen mieheni kanssa mutta en voi elää ilma hellyyttä.
      Elämä on tosi vaikea,enkä haluaisi luokata ketään enkä tahallaan olla ilkeä.
      Olisi helppoa jos joku osaisi sanoa mitä pitäisi tehdä.

• minä

Vaikkakin olet mustasukkainen miehestäsi, eikö silti haluta hänen kanssaan? Kerro toivomuksiasi hänelle. Onko hän siis vain sellainen mies joka p...e vaan. Haluaako hän sinua? Eikö hän ole löytänyt uutta niistä rakastajistaan ja lähde heidän matkaansa ? Vaiko eikö hän kelpaa heillekkään vakituisksi?

• MinNami

Tuntuu samalla hyvältä ja huonolta, kun saan huomata Suomessa olevan muitakin naisia samassa tilanteessa kuin minä.... Me kuljemme perheneuvolassa, kylläkin molemmat yksinään. Minä haluan erota, mies ei. Seksi ei ole sujunut koskaan, "veljeni" kanssa siis asun. Ainakaan tuo terapia ei tuo säpinää sänkyyn. Kun en halua, niin en halua. Nyt itselle on olo vaan jotenkin masentunut, en jaksa tehdä lopullista eropäätöstä eli siis muuttaa. Pitääköhän todellakin odottaa siihen, että lapset (8 ja 12 v) lähtevät maailmalle...

• odottaa

On ne kummia juttuja nämä. Toinen haluaa ja toinen ei. Erota ei tarvitse kun hankkii rakastajan. Naisille niitä on tarjolla enemmän kuin miehille. Miesten rakastajat l naiset haluavat miehen kokonaan itselleen ja taas naisten rakastajille l. miehille sopii paremmin tämä rakastajan osa. Mutta mistä löytää rakastaja joka miellyttää, se onkin toinen juttu. Miellyttävät rakastajat ovat yleensä jo varattuja, joten se on vaarana, että tulee puukosta selkää.

• vaikeaa

jos miehellä on jo toinen ,harvemmin onnistuu hyvä seksielämä vaimon kanssa,vaikka kuinka laittas itseään.Ja jos aidosti on rakkaudesta toisen kanssa-ei tarvii koko ajan laittaa itseään seksipommiksi.Kyllä se on vaikea asia!Mutta jos etoo toista???Miksi se enää muuttuu.Varmaan aika monessa suhteessa on ongelma seksiasiat-mutta onko muuta ratkasua kun ero?

• mies

mielestäni enään paljoa ole tehtävissä!mut se tarttis tehdä silleen et asioista keskusteltais ja todettais yhdessä asian oikea laita eikä ensin mitään pettämisiä tms.. asiat selväks ensin!!!!

• Alkuperäinen
        mies kirjoitti:

mielestäni enään paljoa ole tehtävissä!mut se tarttis tehdä silleen et asioista keskusteltais ja todettais yhdessä asian oikea laita eikä ensin mitään pettämisiä tms.. asiat selväks ensin!!!!

Kiitos kaikista kirjeistä! Huomaan etten olekaan ainoa joka on kärvistellyt surkeassa melkein seksittömässä aviosuhteessa vuosikausia. Joku kirjoitti kivasti: Äh, miten voi vietellä miehen jos sen kosketus ällöttää? Näinhän se on että ei sellainen tulisi mieleenkään.
        Minäkin olen ollut kyllä onnellinen hänen kanssaan koska elämä on ollut todella helppoa hänen rinnallaan. Ei riitaa, ei väkivaltaa, ei alkoholia eikä vieraita naisia vaan on voinut aina luottaa. Minusta tuntuu pahalta että hänellä on tällainen vaimo. Ei hän ole ansainnut tällaista elämää.
        Välillä tuntuu että miksi sitten pitäisi olla koko seksiä suhteessa kun muuten menisi hyvin. Mutta silti luulen että elämä olisi täysipainoisempaa jos olisi joku josta tykkää ja olla yhdessä.
        Kyllä me aikoinamme keskustelimme vähäsen seksistä mutta se on alue josta on todella hankalaa puhua. Minä vierastin koko asiaa ja muistan kuinka häpesin joskus intoani. Elikä se on alun alkaen tökkinyt koko aihe emmekä ole pitäneet sitä luonnollisena osana avioliittoa.
        No täytyy tässä miettiä vaihtoehtoja.
        Joko jatkan avioliittoa turvallisesti ja kestän alistuen kohtalooni.
        Toinen vaihtoehto on se että laitan koko elämäni uusiksi ihmissuhteineen päivineen.
        Molempi pahempi. Voi voi!!

• kokemusta

ei sillä ole mitään merkitystä tässä aloittajan tilanteessa, onko miehellä toinen. Koska ei halua miestä, ei ole mitään väliä, vaikka olisikin toisia. Ei sillä ole mitään tekemistä sen omien tunteiden kanssa sitä miestä kohtaan
        tässä suhteessa.

Itse vain toivoisin, että miehellä olisikin toinen, niin ei tarvitsisi hänen kärsiä tilanteesta. Jospa sitten itsekin ymmärtäisi miten järjetön tällaisessa liitossa on olla, ja millainen naisen ja miehen suhteen kuuluisi olla.

Aivan uskomattomia nämä miehen viettely-jutut tässä asiayhteydessä. KUN EI OLE SITÄ HALUA MIESTÄ VIETELLÄ. Ehkä eri asia silloin, jos nainen on yleensäkin estoinen, mutta jos sänkypuuhat jonkun muun kanssa kiinnostavat, niin ei silloin auta kuin vaihtaa miestä.
        (Sama tilanne toisin päinkin.)

• itsellä samoin, ero vireillä
        Alkuperäinen kirjoitti:

Kiitos kaikista kirjeistä! Huomaan etten olekaan ainoa joka on kärvistellyt surkeassa melkein seksittömässä aviosuhteessa vuosikausia. Joku kirjoitti kivasti: Äh, miten voi vietellä miehen jos sen kosketus ällöttää? Näinhän se on että ei sellainen tulisi mieleenkään.
        Minäkin olen ollut kyllä onnellinen hänen kanssaan koska elämä on ollut todella helppoa hänen rinnallaan. Ei riitaa, ei väkivaltaa, ei alkoholia eikä vieraita naisia vaan on voinut aina luottaa. Minusta tuntuu pahalta että hänellä on tällainen vaimo. Ei hän ole ansainnut tällaista elämää.
        Välillä tuntuu että miksi sitten pitäisi olla koko seksiä suhteessa kun muuten menisi hyvin. Mutta silti luulen että elämä olisi täysipainoisempaa jos olisi joku josta tykkää ja olla yhdessä.
        Kyllä me aikoinamme keskustelimme vähäsen seksistä mutta se on alue josta on todella hankalaa puhua. Minä vierastin koko asiaa ja muistan kuinka häpesin joskus intoani. Elikä se on alun alkaen tökkinyt koko aihe emmekä ole pitäneet sitä luonnollisena osana avioliittoa.
        Toinen vaihtoehto on se että laitan koko elämäni uusiksi ihmissuhteineen päivineen.

"elämä on ollut todella helppoa hänen rinnallaan. Ei riitaa, ei väkivaltaa, ei alkoholia eikä vieraita naisia vaan on voinut aina luottaa. Minusta tuntuu pahalta että hänellä on tällainen vaimo. Ei hän ole ansainnut tällaista elämää."

Kun mieskin ymmärtäisi tämän tosiasian.. sanoo ymmärtävänsä, mutta kuitenkin toivoisi, että suhde voisi vielä toimia. Kysyn vaan, miten?
        Se joka todella ymmärtää, tietää ettei paremmaksi muutu.

On aika osuva sanonta tähän, että "parempi kymmenen vuotta onnellisesti yhdessä, kuin neljäkymmentä onnettomasti".

Mieti..löydät uuden elämän, kun sinulla on rohkeutta luopua vanhasta..

• MIES
        mies kirjoitti:

Harvoin kuulee jotain noin järkevää miehen suusta, taidatkin ajatella aivoillasi etkä pelkästään mu.....i, kuten useimmat teistä.
        T: mykän miehen vaimoke

• MIELUMMIN
        Alkuperäinen kirjoitti:

....jos seksi on ollut vaikea osa koko elämän, niin se on seuraavankin miehen kanssa sama juttu. Psykiatri? Mikä siinä miehessä muuten inhottaa ? Oletko miettinyt ? Oletko valmis antamaan hyvän miehen toiselle naiselle? Esim. jollekin hupakolle ? Tai maksulliselle naiselle ? Hyvälle miehelle kuule löytyy ottajia tässä maassa, jossa niistä on pulaa. Mistä luulet löytäväsi uuden tasokkaan? Sen verran olen itsekkin kiertänyt tanssipaikkoja, että tiedän niistä olevan pulaa. Siksi olen yrittänyt parantaa suhdettani ja pitämään miehestäni kiini.

• kuules
        kokemusta kirjoitti:

ei sillä ole mitään merkitystä tässä aloittajan tilanteessa, onko miehellä toinen. Koska ei halua miestä, ei ole mitään väliä, vaikka olisikin toisia. Ei sillä ole mitään tekemistä sen omien tunteiden kanssa sitä miestä kohtaan
        tässä suhteessa.

Itse vain toivoisin, että miehellä olisikin toinen, niin ei tarvitsisi hänen kärsiä tilanteesta. Jospa sitten itsekin ymmärtäisi miten järjetön tällaisessa liitossa on olla, ja millainen naisen ja miehen suhteen kuuluisi olla.

Aivan uskomattomia nämä miehen viettely-jutut tässä asiayhteydessä. KUN EI OLE SITÄ HALUA MIESTÄ VIETELLÄ. Ehkä eri asia silloin, jos nainen on yleensäkin estoinen, mutta jos sänkypuuhat jonkun muun kanssa kiinnostavat, niin ei silloin auta kuin vaihtaa miestä.
        (Sama tilanne toisin päinkin.)

Miltä tuntuu jos miehellä todella on joku toinen ja hän sanoo hähtevänsä jonkun ihanan ladyn kanssa uuteen suhteeseen? Sanon vaan että hyvä on sanoa, toista on kokea.
        T: ensin sanonut, sitten kokenut. KAMALAA ON, mutta nyt voi taistella miehestä ..... jos siihen vielä on mahdollisuus.
        T: Entinen valittaja

• kuules
        kuules kirjoitti:

Miltä tuntuu jos miehellä todella on joku toinen ja hän sanoo hähtevänsä jonkun ihanan ladyn kanssa uuteen suhteeseen? Sanon vaan että hyvä on sanoa, toista on kokea.
        T: ensin sanonut, sitten kokenut. KAMALAA ON, mutta nyt voi taistella miehestä ..... jos siihen vielä on mahdollisuus.
        T: Entinen valittaja

itse en jää itkemään mieheni (pian ex) perään, vaan otan kamppeeni ja lähden, muutenkin. Toivon, että mies löytää itselleen sen "upean ladyn" vielä joku päivä, ja jos on jo löytänyt, niin hyvä hänelle.

• kokemusta
        kuules kirjoitti:

itse en jää itkemään mieheni (pian ex) perään, vaan otan kamppeeni ja lähden, muutenkin. Toivon, että mies löytää itselleen sen "upean ladyn" vielä joku päivä, ja jos on jo löytänyt, niin hyvä hänelle.

meni nikki ja otsikko sekaisin, pahoittelen.

• Taidat olla läheisriippuvainen

Antaisit puolisollesi mahdollisuuden löytää läheisyydestä ja seksistä nauttiva puoliso...

En ymmärrä miksi ihmiset suostuvat elämään tuolla tavalla vain OSITTAIN....

• Totuus

jokaiselle on se oikea jossain on täysin tuulesta temmattu huonoa itsetuntoa paikkaileva fraasi tai no joillekin niitä on useita ja joillekin ei yhtään. Eihän kukaan halua panna, jos vastapuoli on a. ruma b. mummoikäinen. Jos olet joko a tai b niin keskity elämässä muihin asioihin. Jos olet a tai b ja eroat, koska seksi ei maistu, sama rumba jatkuu todennäköisesti seuraavassakin suhteessa.

• mielipide

Vai etta "mummoikainen"?

Mitas "pappaikaiselle" tapahtui?

• Sama tilanne

Minullahan on sama tilanne, kuten tuonne aiemmin jo kirjoitinkin. Sitä vain tässä olen mietiskellyt, että itse asiassa kyse taitaa olla siitä, etten vain taida rakastaa miestäni. Siis sillä tavalla kuin ehkä pitäisi. Tavallaan toki rakastan häntä, hänen hyviä ominaisuuksiaan jne. mutta en tosiaankaan siten, kuin eroottisessa miehen ja naisen välisessä suhteessa pitäisi. Ja sitä olen miettinyt, että kummasta mahtaa olla enemmän kyse; siitäkö, että toisinaan jotkut "henkiset" asiat eivät välillämme kohtaa vaiko nimenomaan näistä seksuaaliseen haluun ja kemiaan liittyvistä asioista.
      Eli kumpi mahtaa olla se ensisijainen syy siihen, etten enää häntä halua. Henkinen yhteytemme (vaikka kavereita yms. ollaankin) vaiko seksiin liittyvät tekijät? Vai taitavatko todellakin kulkea niin käsi kädessä?
      Miten teillä muilla? Ja onko ylipäätään kyseessä loppujen lopuksi vain se, ettei vain yksinkertaisesti enää rakasta toista? Ei vihaakaan kun jotkin asiat sujuvat - mutta ei rakastakaan.

• nainen v 52

Ihanaa lukea että on muitakin joilla ei sexi toimi ,(ei siis oltu ainoat )vaikka muut asiat toimiikin parisuhteessa. Se näyttää olevan monella sama kohtalo,puoliso ei halua . Minä oli suhteessa 29 vuotta josta viimeiset 9 vuotta oli ilman sexiä ja muutaa kosketusta.Olin miettinyt asia satoja kertoja että miksi ei ,se oli mies jota ei kiinostanut sexi eikä mikään muukaan hellintä.Hän oli aivan kuin olisi pelännyt minua jos yritin tulla lähelle ei saanut mitään vastakaikua .Hän ei koskaan ole ollut mikään hellyyden osoittaja ,huomaan nyt kun oikein muistelen menneitä aikoja .Minä häntä 9 vuotta nuorempi ,no sillä ei mitään tekemistä tämän asian kanssa .Muuten oli tosi kiltti ja en usko että oli muita naisia , ei koskaan käynyt missäään ulkona yksin . Lopuksi meni niin että en minäkään häntä halunnut, en halannut enkä muutenkaan kosketellut.Olimme( sisko ja veli )ei muuta .Ihmeeelistä on että monet muutkin jaksaa olla kylmässä tunteetomassa suhteessa monia vuosia .Lienekö se ekonomia tekee sen että jaksetaan ja yritetään olla kiinni suhteessa , kun on helppo elää ei ole raha huolia .Näin luulen ainakin että minulla oli ,,vaan sit kerran aloin ajattelemaan että en halua vanheta hänen kanssa ,tässä suhteessa ei ole lämpöa ,,ei säpinää .Täytyy elämällä olla muutakin tarjottavaa minulle .

• Sama tilanne
        nainen v 52 kirjoitti:

Ihanaa lukea että on muitakin joilla ei sexi toimi ,(ei siis oltu ainoat )vaikka muut asiat toimiikin parisuhteessa. Se näyttää olevan monella sama kohtalo,puoliso ei halua . Minä oli suhteessa 29 vuotta josta viimeiset 9 vuotta oli ilman sexiä ja muutaa kosketusta.Olin miettinyt asia satoja kertoja että miksi ei ,se oli mies jota ei kiinostanut sexi eikä mikään muukaan hellintä.Hän oli aivan kuin olisi pelännyt minua jos yritin tulla lähelle ei saanut mitään vastakaikua .Hän ei koskaan ole ollut mikään hellyyden osoittaja ,huomaan nyt kun oikein muistelen menneitä aikoja .Minä häntä 9 vuotta nuorempi ,no sillä ei mitään tekemistä tämän asian kanssa .Muuten oli tosi kiltti ja en usko että oli muita naisia , ei koskaan käynyt missäään ulkona yksin . Lopuksi meni niin että en minäkään häntä halunnut, en halannut enkä muutenkaan kosketellut.Olimme( sisko ja veli )ei muuta .Ihmeeelistä on että monet muutkin jaksaa olla kylmässä tunteetomassa suhteessa monia vuosia .Lienekö se ekonomia tekee sen että jaksetaan ja yritetään olla kiinni suhteessa , kun on helppo elää ei ole raha huolia .Näin luulen ainakin että minulla oli ,,vaan sit kerran aloin ajattelemaan että en halua vanheta hänen kanssa ,tässä suhteessa ei ole lämpöa ,,ei säpinää .Täytyy elämällä olla muutakin tarjottavaa minulle .

Ero on tosiaan minullakin mielessä jo miltei päivittäin (siis sen puuttuvan seksin ohella :)..). Miehen kanssa onneksi jo ollaan siinä pisteessä, että aika rauhallisesti asioista keskustellaan. Hänkin on sitä mieltä, ettei me enää vuosia jakseta. Lapset ja talousasiat ovat vielä sillä tavalla vaakakupissa painamassa, että vielä vähän odotellaan. Meillä on niin päin, että mies joutuisi heikommalle talousasioissa enkä itsekään toivo, että hän päätyisi kovin huonoon jamaan. Kuitenkin sen verran hänestä välitän lasteni isänä ja elämänkumppanina, että toivoisin hänelle hyvää asuntoa, elämää jne. Ettemme kumpikaan putoaisi ihan kauhean syvään kuoppaan taloudellisesti. Onhan erossa jo paljon muuta, mikä vie energiaa. Kun ei hirveitä riitojakaan ole, niin vielä tässä sinnitellään. Mutta aika uuvuttavaa ja henkisesti raskasta tämä on. Kun jotenkin kuitenkin tietää, että jotain muutosta on tultava. Ei vielä halua "repäistä", mutta odottaminenkin rassaa. Ja jollain tavalla masentaa. Ilo on pois elämästä ja on kuin jotain olisi kesken.
        Jos minulta kysyttäisiin mitä tekisin jos saisin lottovoiton niin vastaukseni olisi, että ottaisin eron. Järjestäisin miehelleni hyvän asunnon, jossa lasten olisi hyvä käydä ja en kokisi niin olevani vastuussa miehen kurjasta olosta. Nyt hän sanoo erosta puhuttaessa, ettei hänellä ole sitten paikkaa minne mennä eikä mitään elämässä, ei ainakaan mitään omaa.

Aika surullisia nämä lauantai-illat. Sitä vain katsoo televisiota ja uneksii jostain muusta kuin mitä tällä hetkellä on. Rakkaudesta, läheisyydestä ja seksistä.

• Noviisimies
        Sama tilanne kirjoitti:

Ero on tosiaan minullakin mielessä jo miltei päivittäin (siis sen puuttuvan seksin ohella :)..). Miehen kanssa onneksi jo ollaan siinä pisteessä, että aika rauhallisesti asioista keskustellaan. Hänkin on sitä mieltä, ettei me enää vuosia jakseta. Lapset ja talousasiat ovat vielä sillä tavalla vaakakupissa painamassa, että vielä vähän odotellaan. Meillä on niin päin, että mies joutuisi heikommalle talousasioissa enkä itsekään toivo, että hän päätyisi kovin huonoon jamaan. Kuitenkin sen verran hänestä välitän lasteni isänä ja elämänkumppanina, että toivoisin hänelle hyvää asuntoa, elämää jne. Ettemme kumpikaan putoaisi ihan kauhean syvään kuoppaan taloudellisesti. Onhan erossa jo paljon muuta, mikä vie energiaa. Kun ei hirveitä riitojakaan ole, niin vielä tässä sinnitellään. Mutta aika uuvuttavaa ja henkisesti raskasta tämä on. Kun jotenkin kuitenkin tietää, että jotain muutosta on tultava. Ei vielä halua "repäistä", mutta odottaminenkin rassaa. Ja jollain tavalla masentaa. Ilo on pois elämästä ja on kuin jotain olisi kesken.
        Jos minulta kysyttäisiin mitä tekisin jos saisin lottovoiton niin vastaukseni olisi, että ottaisin eron. Järjestäisin miehelleni hyvän asunnon, jossa lasten olisi hyvä käydä ja en kokisi niin olevani vastuussa miehen kurjasta olosta. Nyt hän sanoo erosta puhuttaessa, ettei hänellä ole sitten paikkaa minne mennä eikä mitään elämässä, ei ainakaan mitään omaa.

Aika surullisia nämä lauantai-illat. Sitä vain katsoo televisiota ja uneksii jostain muusta kuin mitä tällä hetkellä on. Rakkaudesta, läheisyydestä ja seksistä.

Olen pahoillani puolestasi,mutta iloinen siitä,että en ole ainoa samassa tilanteessa elävä ihminen,meitä on varmaan paljon,kaikki eivät vaan uskalla puhua asiasta.
        Pitää perustaa kerho meille "rassukoille" tai jotain...

• Pikke
        Sama tilanne kirjoitti:

Voi miten helpottavaa lukea, että meitä on näinkin paljon. Olen itse 41v ja kärvistellyt tässä totaalisen seksittömässä, sisar-velisuhteessa jo aivan liian monta vuotta. Olen monet kerrat tuntenut huonoa omaatuntoa ja häpeää siitä, että syy oman parisuhteeni seksittömyyten on ollut se, että inhoan mieheni kosketusta ja läheisyyttä. Olen sen hänellekin sanonut ja odotan ja odotan, että hän löytäisi jonkun paljon paremman kuin minä, ymmärtäisi tämän järjettömyyden ja suostuisi eroamaan. Mutta hän ei halua erota, vaan tyytyy tähän - MIKSI?

Meillä on vähän sama juttu kuin teillä, että lapset, taloudellinen tilanne ja huoli mieheni pärjäämisestä pidättelee minua ottamasta ensimmäisen askeleen ja lähtemään. Olen yrittänyt aika-ajoin puhua tilannetta niin, että voisimme järjestää taloudelliset yms. kuviot sovussa ja rauhassa niin, että kukaan osapuoli ei tarpeettomasti kärsisi, mutta se vaan tuntuu olevan miehelleni jotenkin kestämätön paikka.

Helpottavaa kuitenkin tietää, että on meitä muitakin!
        ..ja nyt sohvalle haaveilemaan! :)

• saarashalom
        Sama tilanne kirjoitti:

Aika tylsältä kuulostaa tuo, että mies on taloudellisesti heikommilla, kiltti, suostuva, sopeutuva jne... Ja että kuten toinen kirjoittaja totesi; tyytyy seksittömään suhteeseen.
        Suomeksi siis nössö?

Voin olla väärässä, mutta itselläni vastaavanlaisissa suhteissa olleena haluttomuutta on aiheuttanut just se, ettei miehessä ole ollut tarpeeksi "vastusta" naiselle minussa.
        En ole voinut kokea olevani koko-nainen, jos mies on jotenkin ressukka. Se on aiheuttanut ällötystä.

On muutes eri asia olla ihmisenä heikoilla; masentunut tai muuta. On sitten nainen tai mies. Siihen ei tarvitse hermostua. Mutta sellanen vuosien repuusipersoona, joka ei liikahda oman elämänsä suhteen, anna henkistä vastusta - vaikka sitten erimielisyyksiäkin, mielestäni riitojen puuttuminen ei välttämättä hyvä merkki! - ,ei omaa omia ajatuksia ja kykyä niitä jakaa...
        Niin. Siihen olen itse kyllä hermostunut. Ja lopettanut suhteen. Tosin omasta kokemuksesta puhun vain seurustelusuhteesta; en tiedä millaista olla tilanteessa kun jo lapsia ja yhteinen talous...

• Sama tilanne
        saarashalom kirjoitti:

Aika tylsältä kuulostaa tuo, että mies on taloudellisesti heikommilla, kiltti, suostuva, sopeutuva jne... Ja että kuten toinen kirjoittaja totesi; tyytyy seksittömään suhteeseen.
        Suomeksi siis nössö?

Voin olla väärässä, mutta itselläni vastaavanlaisissa suhteissa olleena haluttomuutta on aiheuttanut just se, ettei miehessä ole ollut tarpeeksi "vastusta" naiselle minussa.
        En ole voinut kokea olevani koko-nainen, jos mies on jotenkin ressukka. Se on aiheuttanut ällötystä.

On muutes eri asia olla ihmisenä heikoilla; masentunut tai muuta. On sitten nainen tai mies. Siihen ei tarvitse hermostua. Mutta sellanen vuosien repuusipersoona, joka ei liikahda oman elämänsä suhteen, anna henkistä vastusta - vaikka sitten erimielisyyksiäkin, mielestäni riitojen puuttuminen ei välttämättä hyvä merkki! - ,ei omaa omia ajatuksia ja kykyä niitä jakaa...
        Niin. Siihen olen itse kyllä hermostunut. Ja lopettanut suhteen. Tosin omasta kokemuksesta puhun vain seurustelusuhteesta; en tiedä millaista olla tilanteessa kun jo lapsia ja yhteinen talous...

Ymmärrän kyllä hyvin mitä tarkoitat. Vaikka aivan yksi yhteenhän ei meillä kenelläkään nämä tapaukset, itseemme ja puolisoihimme liittyvät piirteet yms. mene. Itse en esim. kutsuisi miestäni millään muotoa nössöksi, kyllä hänessä hyviä miehen ominaisuuksia löytyy vaikka meillä nyt vain tämä asia ei luonnistukaan. Tai ehkä tuo on tosiaan totta, että hän ei liikahda oman elämänsä suhteen.
        Joku toinen nainen saisi hänestä hyvän miehen ja tarkoitan aivan mitä sanon. Joku sellainen, jonka ominaisuudet synkkaavat paremmin yhteen mieheni kanssa. Me tavallaan kai jo olemme saaneet toisistamme kaiken mitä voimme saada. Minä ainakin koen näin. Tavallaan kai se klisee, että olemme kasvaneet eri suuntiin on kohdallamme totta. Olemme kiinnostuneet erilaisista asioista. Ja seksin kanssa on ollut aivan liian paljon ongelmia, jotta mikään siihen liittyvä enää tuntuisi luontevalta. Vierekkäin kyllä köllötellään ja telkkaria tuijotellaan. Vaikka yhteen väliin en voinut olla lähelläkään häntä. Nyt siedän läheisyyttä ja koskettelua, mutta koko ajan sydäntä raastaa kun toivoisin läheisyyden olevan erilaista. Eikä se sitä hänen kanssaan voi olla.
        Se, että mieheni ei ansaitse niin paljon kuin minä, ei ole minun mielestäni merkityksellistä eikä ole koskaan ollutkaan. En sellaisilla seikoilla ole mitannut miehisyyttä. Arvostan sitä, millainen mies hän on isänä ja kotiasioista vastuullisesti huolehtivana aviopuolisona.
        Kyllä meilläkin on riidelty ja riidelläänkin, etenkin näistä asioista kun pannaan aikaa taakse päin. Yhteen väliin miltei viikottain. Nyt tilanne on seesteisempi. Meillä ei kuitenkaan ole koskaan ollut sellaista "viinapäissä tappelua" asioista kuin asioista tai vastaavaa, mikä olisi ensisijainen syy avioliiton huonoon tilaan.

Meillä syyt tähän ovat muodostuneet avioliiton erilaisten vaiheiden kautta. Nyt tilanne on mikä on: en enää vain halua miestäni. Ehkä en enää rakasta häntä, vaikka tavallaan rakastankin häntä. Samassa tilanteessa olevat kyllä tietävät mitä sanoillani tarkoitan. En edes halua lähteä mihinkään parisuhdeterapiaan. Tunnen syyllisyyttä, sillä hän rakastaa minua edelleen ja toivoisi voivansa olla kanssani loppuelämänsä. Ja hän odottaa, että seksitilanteemme muuttuisi paremmaksi. Kun olen sanonut, ettei se muutu, hän syyttää minua negatiivisesta ajattelusta. Mutta kun minä tiedän jo, ettei se muutu. Olen jo liian monta vuotta tuntenut näin.

• Alkuperäinen
        saarashalom kirjoitti:

Suomeksi siis nössö?

Kiitos taas kirjeistä!
        Minäkin olen samaa mieltä "saarashalomin" kanssa siitä että miehessä pitää olla vastusta naiselle. Mies on perheenpää ja hänen pitäisi edes joskus sanoa viimeinen sana. Riidaton elämä on aika synkkää. Oikeastaan riidatonta ihmissuhdetta ei ole olemassakaan mutta jos vain myötäilee toista sanomatta koskaan omaa mielipidettään niin mikä avioliitto se on.
        Monen ihmisen kanssa joskus kuohahtaa mutta ei vieraan ihmisen kanssa voi riidellä.

Mutta siitä seksistähän tässä oli puhetta.
        Onko muka enää 25 avioliittovuoden jälkeen mitään kipinää edes odotettavissa? Jos minulla vain on sellainen käsitys että intohimoa pitäisi vielä olla? Jos se onkin niin että seksi loppuu kaikilla jossain vaiheessa ja se on aivan normaalia. Toisilla se loppuu 20v jälkeen ja toisilla jatkuu ja joillakin sitä ei ole alun alkaenkaan suuressa määrin.
        Minä taidan olla ihan pihalla.
        Silti minua seksi kiinnostaisi siinä mielessä että miehen kosketusta kaipaa. Olisi ihanaa käpertyä kainaloon ja vain olla siinä turvallisesti. Mutta kun mieheni kosketus etoo ja pienikin hellyydenosoitus tekee minut ihan jäykäksi pelosta että pitäisi alkaa jotain mistä ei pidä.

• Jutta
        nainen v 52 kirjoitti:

Minäkin tunsin jotain seurusteluaikoina, mutta nyt se on jäänyt-osaksi miehen alkoholismin vuoksi ja myös minun vastuuni vuoksi. En enää jaksa ajatella seksiä. OK, miehen mielestä se johtaa eroon tai muihin ihmisiin. En jaksa ajatella edes sitä - ehkä parempi niin. Minä en vain jaksa "antaa" kun ei itselleni ole tarvetta, en ehkä halua, koska en koe tarvitsevani elämän "halussa pitoon" seksuaalista kontaktia. Minulla on muuta ajateltavaa: talous ja perheen hyvinvointi ruokapolitiikan suhteen. Meillä viina sekoitti kaiken onnen.

• Minni
        Sama tilanne kirjoitti:

minä ajattelen eroa - koska meidän avioliiton täyttymykset eivät toteutuneet. Mies ei saa seksiä kuin haluaa ja minä en saa sitä seksiä MITÄ haluan, eli hellää, huomioivaa..blabla seksiä. Näin luulin - huumassani rakkauden - ok, teeskentelin intohimoa hieman - haluan niin yhä ( mutta minne katosi himoittava puoliso - viinaan) ei minulle nyt mitään tarjolla kuin tylsyys, Siinä kärvistelen - koska en osaa ilmaista itseäni - koska en halua. Odotan siis taivasta tai tyhjyyttä. Sekin parempi kuin nyt.

• elena
        Sama tilanne kirjoitti:

Hitto mikä itsekkään naisen kirjoitus. Kun ei seksi luista ja plää plää...oletko miettinyt että sinussa se vika on? Ja toiseksi, mistä voit tietää, että lapset jäävät sinulle ja he käyvät sitten isänsä luona? Onko se niin varmaan, että jäävät sinulle? Ovatko sen verran vanhoja jo kertomaan kumman luo haluaisivat mennä?

• hyvä
        Minni kirjoitti:

minä ajattelen eroa - koska meidän avioliiton täyttymykset eivät toteutuneet. Mies ei saa seksiä kuin haluaa ja minä en saa sitä seksiä MITÄ haluan, eli hellää, huomioivaa..blabla seksiä. Näin luulin - huumassani rakkauden - ok, teeskentelin intohimoa hieman - haluan niin yhä ( mutta minne katosi himoittava puoliso - viinaan) ei minulle nyt mitään tarjolla kuin tylsyys, Siinä kärvistelen - koska en osaa ilmaista itseäni - koska en halua. Odotan siis taivasta tai tyhjyyttä. Sekin parempi kuin nyt.

ihminen teeskentele intohimoa! Tää on yks juttu mitä mä en tajuu. Miksi teeskennellä orgasmia? Mitä siitä saa? Mies luulee et kaikki ok etkä tule KOSKAAN sitä orgasmia siltä mieheltä saamaan koska se ei tiedä ettet saa. EI kannata.

• samajuttu mutta mies
        Alkuperäinen kirjoitti:

Kiitos taas kirjeistä!
        Minäkin olen samaa mieltä "saarashalomin" kanssa siitä että miehessä pitää olla vastusta naiselle. Mies on perheenpää ja hänen pitäisi edes joskus sanoa viimeinen sana. Riidaton elämä on aika synkkää. Oikeastaan riidatonta ihmissuhdetta ei ole olemassakaan mutta jos vain myötäilee toista sanomatta koskaan omaa mielipidettään niin mikä avioliitto se on.
        Monen ihmisen kanssa joskus kuohahtaa mutta ei vieraan ihmisen kanssa voi riidellä.

Mutta siitä seksistähän tässä oli puhetta.
        Onko muka enää 25 avioliittovuoden jälkeen mitään kipinää edes odotettavissa? Jos minulla vain on sellainen käsitys että intohimoa pitäisi vielä olla? Jos se onkin niin että seksi loppuu kaikilla jossain vaiheessa ja se on aivan normaalia. Toisilla se loppuu 20v jälkeen ja toisilla jatkuu ja joillakin sitä ei ole alun alkaenkaan suuressa määrin.
        Minä taidan olla ihan pihalla.
        Silti minua seksi kiinnostaisi siinä mielessä että miehen kosketusta kaipaa. Olisi ihanaa käpertyä kainaloon ja vain olla siinä turvallisesti. Mutta kun mieheni kosketus etoo ja pienikin hellyydenosoitus tekee minut ihan jäykäksi pelosta että pitäisi alkaa jotain mistä ei pidä.

Mielenkiintoista.
        Samantapainen tilanne meilläkin, tosin olen mies.
        Parisuhde toimii, muttei seksi. Oudointa on että juuri oma vaimo aiheuttaa vastareaktiota (onneksi sentään ihan etomisesta ei ole kyse), sen sijaan voisin harrastaa seksiä melkein kenen muun kanssa tahansa.
        Itse mietin että joku biologinen syy voi olla osasyynä, tarkoituksena että ihmissuvun geenien lisäsekoittuminen ja uusien parien muodostuminen tjsp.
        Seksi toimi tietenkin alussa, mutta ei ole ollut mitenkään yltiöpäistä. Ongelmaa pahentaa erityisesti se ettei vaimoni tehnyt juuri koskaan aloitetta eikä hän juuri pysty puhumaan tällaisista asioista. Ajan kuluessa olen itsekin mennyt lukkoon hänen kanssaan. Pettäminen tulee helposti mieleen ja sen verran olen sitäkin harrastanut, että huomasin ettei mun pää sellaista pidemmän päälle kestä eikä ole oikea ratkaisu.
        Niille, jotka eroa ehdottaa, tiedoksi, että omien lasten hyvinvointi on niin tärkeää että siinä saa ohittaa kyllä omat halut, huono juttu sekin, meinaa masennus tulla...

• Sama tilanne
        samajuttu mutta mies kirjoitti:

Mielenkiintoista.
        Samantapainen tilanne meilläkin, tosin olen mies.
        Parisuhde toimii, muttei seksi. Oudointa on että juuri oma vaimo aiheuttaa vastareaktiota (onneksi sentään ihan etomisesta ei ole kyse), sen sijaan voisin harrastaa seksiä melkein kenen muun kanssa tahansa.
        Itse mietin että joku biologinen syy voi olla osasyynä, tarkoituksena että ihmissuvun geenien lisäsekoittuminen ja uusien parien muodostuminen tjsp.
        Seksi toimi tietenkin alussa, mutta ei ole ollut mitenkään yltiöpäistä. Ongelmaa pahentaa erityisesti se ettei vaimoni tehnyt juuri koskaan aloitetta eikä hän juuri pysty puhumaan tällaisista asioista. Ajan kuluessa olen itsekin mennyt lukkoon hänen kanssaan. Pettäminen tulee helposti mieleen ja sen verran olen sitäkin harrastanut, että huomasin ettei mun pää sellaista pidemmän päälle kestä eikä ole oikea ratkaisu.
        Niille, jotka eroa ehdottaa, tiedoksi, että omien lasten hyvinvointi on niin tärkeää että siinä saa ohittaa kyllä omat halut, huono juttu sekin, meinaa masennus tulla...

Sama minullakin on ollut, että ennen kaikkea sitä tähän asti on ajatellut lasten osaa. Omat seksihalut on suosiolla jättänyt taka-alalle ja ne eivät niin paljon ole painaneet vaakakupissa. Nyt vähitellen alkaa vain olla jo tavallaan mitta täysi ja alkaa ajatella itseäänkin. Lapset ovat jo sen ikäisiä. Hairahduin minäkin kerran, ei sopinut minullekaan. Monin tavoin liian rankkaa enkä enää ikinä halua sellaista.

• tiedoksi
        elena kirjoitti:

Hitto mikä itsekkään naisen kirjoitus. Kun ei seksi luista ja plää plää...oletko miettinyt että sinussa se vika on? Ja toiseksi, mistä voit tietää, että lapset jäävät sinulle ja he käyvät sitten isänsä luona? Onko se niin varmaan, että jäävät sinulle? Ovatko sen verran vanhoja jo kertomaan kumman luo haluaisivat mennä?

Suomessa yleensä lapset menevt äidille, siitä yleensä avioerossa lähdetään. Suomalainen mies yleisesti ottaen työnsä, harrastustensa, vapautensa, mahd. tulevien rakastajiensa vuoksi ei niitä vakituisesti edes itselleen halua ja vielä vähemmän mahdollisesti uuden kumppaninsa lapsia, se olisi jo todella kummallista. Suomalainen menttaliteetti kertakaikkiaan on tällainen ja suomalaisille se sopii. Lapset yleensä käyvät isällään niin paljon kuin haluavat.

• tasaista

Tehkää jotain !! Miksi joillekin ei ikinä tapahdu mitään? Jos vaikka toinen meinaa esim. kuolla, tai iskee naapurin muijan, niin säpinää luullakseni syntyy?

• JEE
        Noviisimies kirjoitti:

Olen pahoillani puolestasi,mutta iloinen siitä,että en ole ainoa samassa tilanteessa elävä ihminen,meitä on varmaan paljon,kaikki eivät vaan uskalla puhua asiasta.
        Pitää perustaa kerho meille "rassukoille" tai jotain...

Jos kerättäis kaikki yhteen ja alettaisiin kokeilla seksiä milloin kenenkin kanssa, niin alkaisikohan kenelläkään homma toimimaan. Voi olla ettei miehiä juuri tulisi, koska suurella osaa heistä on jo salarakas, mutta onni olisi teidän muutamien miesten puolella. Oukki doukki, vakava ja itsekkin koettu juttu tämä keskustelunaihe, mutta repikää huumoria.

• riittää hommaa
        Pikke kirjoitti:

Voi miten helpottavaa lukea, että meitä on näinkin paljon. Olen itse 41v ja kärvistellyt tässä totaalisen seksittömässä, sisar-velisuhteessa jo aivan liian monta vuotta. Olen monet kerrat tuntenut huonoa omaatuntoa ja häpeää siitä, että syy oman parisuhteeni seksittömyyten on ollut se, että inhoan mieheni kosketusta ja läheisyyttä. Olen sen hänellekin sanonut ja odotan ja odotan, että hän löytäisi jonkun paljon paremman kuin minä, ymmärtäisi tämän järjettömyyden ja suostuisi eroamaan. Mutta hän ei halua erota, vaan tyytyy tähän - MIKSI?

Meillä on vähän sama juttu kuin teillä, että lapset, taloudellinen tilanne ja huoli mieheni pärjäämisestä pidättelee minua ottamasta ensimmäisen askeleen ja lähtemään. Olen yrittänyt aika-ajoin puhua tilannetta niin, että voisimme järjestää taloudelliset yms. kuviot sovussa ja rauhassa niin, että kukaan osapuoli ei tarpeettomasti kärsisi, mutta se vaan tuntuu olevan miehelleni jotenkin kestämätön paikka.

Helpottavaa kuitenkin tietää, että on meitä muitakin!
        ..ja nyt sohvalle haaveilemaan! :)

Oletteko koskaan miettineet, miten jotkut rahastavat teidän kustannuksillanne. Tälläisessa haluttomien naisten maassa huorilla riittää hommaa ja raha virtaa ja AIDS leviää......

• järkevästi
        saarashalom kirjoitti:

Suomeksi siis nössö?

------------

• ei eronnut eikä karannut
        riittää hommaa kirjoitti:

Oletteko koskaan miettineet, miten jotkut rahastavat teidän kustannuksillanne. Tälläisessa haluttomien naisten maassa huorilla riittää hommaa ja raha virtaa ja AIDS leviää......

olen samaa mieltä kanssasi. Siksi täällä onkin niin paljon maksullisia naisia. En tiedä minkälaista miestä suomalaiset naiset kaipaavat sängyssä, mutta herää kysymys minkälaisia naiset itse ovat? Jos ylipäänsä haluaa suhteen toimivan, niin kyllähän siihen seksiin ja erotiikkaankin pitäisi panostaa. Sanokoon kuka mitä tahansa, niin etovuus ei ole hyvä selitys.

Tuntuu siltä, että suomalaiset naisetkaan tänä päivänä eivät ole niin naisellisia kuin ennen. Eivät osaa ja viitsi vietellä miestään tai yksinkertaisesti tuntevat itse olevansa epänaisellisia(lihavia, turvonneita yms.)Ja arvostaako suomalainen nainen tänä päivänä itseään, pitääkö hän itseään muuna kuin kovan luokan pomona? Uskon, että osittain on niin, koska päivittäin näen näitä "pomonaisia" asiakaspalvelutilanteissa.

Miehetkin kaipaavat hellyyttä, läheisyyttä, rakkautta ja huolenpitoa. Yhteiset tekemiset lähentävät toinen toisiaan. Näin seksinkin pitäisi olla normaalia. Mielestäni erotaan liian helposti ja lasten normaali kehitys katkeaa.

• elena
        tiedoksi kirjoitti:

Suomessa yleensä lapset menevt äidille, siitä yleensä avioerossa lähdetään. Suomalainen mies yleisesti ottaen työnsä, harrastustensa, vapautensa, mahd. tulevien rakastajiensa vuoksi ei niitä vakituisesti edes itselleen halua ja vielä vähemmän mahdollisesti uuden kumppaninsa lapsia, se olisi jo todella kummallista. Suomalainen menttaliteetti kertakaikkiaan on tällainen ja suomalaisille se sopii. Lapset yleensä käyvät isällään niin paljon kuin haluavat.

Mutta poikkeuksiakin on, jossa isä haluaa lapset luokseen asumaan. Kaikista naisista kun ei ole äidiksi, vaikka olisikin suomalainen.

Onneksi lain säädökset alkavat kallistua isän puolelle pikkuhiljalleen, ja oikeus voittaa. Saadaan hieman myös muutettua tätä vanhanaikaista systeemiä, että lapset automaattisesti äidille. On mahdollista, että otetaan huomioon huoltajan asema yksillöllisesti eikä vaan olettamuksien mukaan.Kaikille miehille ei ole tärkeintä harrastukset(mahd. rakastajattaret) ja vapaa- aika, vaan lasten hyvinvointi.

Näitä tällaisia huolehtivia isiä on varmaan aina ollut, mutta valitettavasti he ovat joutuneet kärsimään vääryyttä. Nyt on siis asiaan tulossa muutoksia, ja hyvä näin!!

• KukaVaan

Ihmissuhdetta pitää vaalia ja tehdä työtä sen eteen eikä pitää kaikkea itsestäänselvyytenä vaikka siitä tässä tuskin on kysymys. Hellyys, rakkaus, seksi, riidat jne..kaikki kuuluvat avioliittoon. Joskus vain ihmiset ajautuvat erilleen, se on elämää. Avioliitossa ja muissakin ihmissuhteissa pitää voida nauttia läheisyydestä myös ilman seksiä, ei avioliitto sitä asiaa muuta. Ehkä seksikin alkaa kiinnostamaan kun saa hellyyttä ilman vaateita, ken tietää.

• THE Antti

Tuu meille treenaan niitä seksijuttuja...toivottavasti olet isorintainen :)

• hotoon

Eikö sun ukkos tajua jättää sua

• tyttö82

kyllä peli on pelattu!itse aikalailla samassa jamassa ja eroa kovasti miettimässä!tuntuu että jokainen on oikeutettu hyvään seksiin ja rakkauteen, välittämiseen ja hyvään oloon!onko mitään järkeä jäädä vuosiksi roikkumaan huonoon suhteeseen jossa ei ole muuta kuin yhteinen arjenpyörittäminen!

• Nyt onnellisempi

Moikka!

Erosin kaksi vuotta sitten samanlaisesta suhteesta. Mukava, kiva, komea mies. Mutta liian kiltti, olin vahvempi kaikessa. Mies alkoi suorastaan ällöttää. Meillä alkoholikin näytteli 18v. suhteessa jotain osaa.
      Liian kauan odotin, että seksi sujuisi. Inhotti koko asia ja totesin olevani Läheisriippuvuus-suhteessa. Mieheni kävi töissä ja itse tein osa-aikatöitä lasten takia. Olin kunnollinen Äiti ja vaimo. Emme monista keskusteluista ja perheneuvola-käynneistä huolimatta saaneet tylsää ja halutonta seksielämäämme kuntoon. Halut läheisyyteen ja seksiin olivat täysin kadonneet. Mitkään viettelyt tai apuvälineet eivät tulleet enää edes mieleen.
      HALU vietellä tai rakastella tai olla kainalossa oli kadonnut.
      Erosimme, koska minä tein päätöksen. Vuosi meni erosta toipuessa ja tunteita käsitellessä. Nyt olen onnellinen siitä, että lähdin. Lapset 7v. ja 13v. ovat molemmilla ja yhteishuoltokin toimii. Emme enää riitele ja molemmilla on uusiakin ystäviä ja uudet suhteet.
      Uudet kumppanit eivät asu saman katon alla. Seksi on intohimoista ja arkipäivän rumbat eivät ole sitä tuhonneet.
      Nautin nyt tästä mitä on. Tämä on parempaa kuin entinen ja elän vain hetken kerrallaan. Käsittelen tunteitani ja halujani välillä yksin ja välillä yhdessä miesystäväni kanssa. Olemme intohimoa täynnä, emme suunnittele yhteen muuttamista. Homma toimii nyt upeasti. Tulevaisuus on taas toinen juttu. Siitä en huolehdi vaan nautin tästä päivästä. Olen onnellinen. Toivon sinulle samaa. Tee päätös omasta puolestasi, jos miehesi ei pysty.
      Läheisriippuvuus taloudellisten tms. syiden takia on monen parisuhteen ongelmien todellinen syy.

Mieti mistä olet riippuvainen?
      Rahako, autoko, yksinäisyyden pelkoko, huoli pärjäämisestäkö, huoli miehen pärjäämisestäkö vai mistä?

Selvitä ensin syy ja luota itseesi. Usko tulevaisuuteen ja elämään, elämä on uusia mahdollisuuksia täynnä. "Kun jostain luopuu, niin jotain saa aina tilalle!!!!" :)

Turha jahkailla vuodesta toiseen.

• "sama juttu mutta mies...

Hyvä kirjoitus ja hyvin on sinulle käynyt. Koska olen mies niin tässä vähän sitäkin puolta:
        Mies on usein kiltti, koska ei yksinkertaisesti pidä riitelemisestä. Riita ja seuraukset ovat olleet miehelle paljon vaarallisempia, koska ne perinteisesti ovat johtaneet taisteluun ja väkivaltaan. Sitä paitsi mies ei pärjää naiselle sanan säilällä, lyödä ei voi, mitä siis mies voi tehdä?
        Uskoisin myös että miehet eivät ehdota eroa senkään vuoksi, että pelkäävät menettävänsä joka päiväisen yhteyden lapsiinsa.

Ikävä juttu huomata ettei kukaan oikein ole saanut uutta paloa vanhaan suhteeseen, kyllä se aika vaikealta ainakin itsellä tuntuu. Onko ketään se onnistanut?

• lukekaa ja miettikää

olen samma mieltä 10 vuoden liiton jälkeen.
        täällä ollaan kerran, mieheni ei halua läheisyyttä ja keskustelua niin kuin minä. olemme puhuneet paljon ja yrittäneet jaksaa hetki kerrallaan. nyt lapset ovat kaikki koulussa ja olemme päättäneet muuttaa erilleen. teimme sopimuksen asiasta, koska kumpikaan ei vain enää jaksa. sitten elämme pienen hetken ja päivän kerrallaan.kyse ei ole vain seksistä, vaan kokonaisuudesta. enää ei ole hyvä olla yhdessä.

• aivoton

Ajatelkaa nyt hieman...itsestänne kaikki kiinni on. mutta jos joskus on toiminut,minne se hävinnyt on..ja onko se intohimoinen sekstaaminen kaikkein tärkeintä..jos ei muuta syytä ole menkää itteenne

• Tajuatko?

Ei kysymys ole vain seksistä tai intohimosta.
        Kysymys on kokonaisuudesta ja läheisyys, seksi, tunteet,rakastaminen, sitoutuminen, yhdessäolo, ymmärrys, toisen kunnioittaminen, toisen arvostaminen, puhuminen, kuunteleminen, rehellisyys, ujostelemattomuus, rohkeus, ja sata muuta syytä on tajuttava ja käytävä läpi. Kaikki kuuluvat liittoon, että se toimisi, vaikka välillä olisi vaikeaa. Turha jatkaa, jos ongelmat on jatkuvasti ratkaisematta. Tästä on kysymys. Tunne-elämän selvittäminen ja järjen käyttö aina sallittua.

• Kokemusta

Kyseessähän on parisuhde!!! Aina on kaksi osapuolta, jotka vaikuttavat. Täälläkin monta ihmistä on jo kirjoittanut, että kyllä haluja on, mutta ne eivät kohdistu juuri siihen tiettyyn osapuoleen.

• Riitaankin tarvitaan Kaksi
        Kokemusta kirjoitti:

Kyseessähän on parisuhde!!! Aina on kaksi osapuolta, jotka vaikuttavat. Täälläkin monta ihmistä on jo kirjoittanut, että kyllä haluja on, mutta ne eivät kohdistu juuri siihen tiettyyn osapuoleen.

Nimenomaan. Kaksi osapuolta tarvitaan käsittelemään jo mainitsemiani asioita. En ole sanonutkaan, että vain toisen panos riittää. Jos toinen vain yrittää, niin se ei riitä. Tämän luulisi tietävän ilman eri vastausta. Jos suhde ei tätä kestä, niin suhde ei tätä kestä.

• anselika68
        Tajuatko? kirjoitti:

Ei kysymys ole vain seksistä tai intohimosta.
        Kysymys on kokonaisuudesta ja läheisyys, seksi, tunteet,rakastaminen, sitoutuminen, yhdessäolo, ymmärrys, toisen kunnioittaminen, toisen arvostaminen, puhuminen, kuunteleminen, rehellisyys, ujostelemattomuus, rohkeus, ja sata muuta syytä on tajuttava ja käytävä läpi. Kaikki kuuluvat liittoon, että se toimisi, vaikka välillä olisi vaikeaa. Turha jatkaa, jos ongelmat on jatkuvasti ratkaisematta. Tästä on kysymys. Tunne-elämän selvittäminen ja järjen käyttö aina sallittua.

Paremmin ei enää ois voinu sanoa. Siinä se juju piilee ja toi pitäis ottaa huomioon. Kaikki noi mitkä edellinen vastas tarkoittaa juuri sitä. On vaan niin ristiriitasia, väsyneitä, masentuneita, että se kaataa kaiken sen ihanan ja jos sille ei tajua tehdä jotain se ihmissuhde menee ohi ennen kuin huomaa. Ite oon juuri siinä tilanteessa, että jos en tee mitään tää suhde menee ohi. Itse oon ollu niin omien murheiden ja masennuksen keskellä ja kun luin edellisen viestin, TAJUSIN mitä ainakin mun pitää tehdä. Ketään ei pidä pitää itsestään selvänä. Vaaleenpunaset linssit lähtee melkein joka suhteesta pois aika äkkiä ja arki tulee eteen jos sille ei tee jotain. Näin käy joka suhteessa.

• Sama tilanne

Näissä asioissa on niin monta yksilöllisesti oikeaa ratkaisua kuin on parisuhdettakin. Vähällä ei pidä luovuttaa vaan parisuhteen eteen on tehtävä kaikkensa, siitä varmaan me kaikki olemme yhtä mieltä. Näkökulmaa asioihin tuo myös ikä ja parisuhteen pituus. Itselläni liittoa on takana miltei 30 vuotta ja tässä vaiheessa sitä jo alkaa tietää missä mennään.

• rakastajan

Hyvin on tuttua tekstiä, tuossa jokinaika sitten vielä ajattelin kuin sinä, että en pysty rakastelemaan mieheni kanssa enää milloinkaan ja seksitaukoa oli ollut jo niin paljon että en kehtaa tässä sitä kertoa.
      Sitten mieheni sanoi lähtevänsä, sillä hän oli kyllä seksiä halunnut. Jotenkin alitajuntaani meni että minulla on nyt varmaan kilpailija ja mieheni on seksisuhteessa johonkin naiseen. Siis joku nainen rakastelee mieheni kanssa ja PAM olin heti valmis iskemään hänet itselleni takaisin.
      Se ei kyllä ollutkaan yksinkertaista sillä mieheni oli todellakin löytänyt rakastajan ja rakastunut, minun iskuyritykseni eivät tehonneet.
      Hirveätä piinaa, minä halusin koko ajan seksiä ja mieheni ei enää tiennyt että lähteäkö toisen matkaan vaiko jäädä minun ja lasteni luokse. Rakastaja painosti toiseltapuolelta.
      Sitten päätin itse potkaista mieheni pellolle kun en enää henkisesti jaksanut ja hän päättikin valita minut. Rakastaja olikin vain rakastaja, tyhjätasku, parin lapsen äiti, jonkun joskus Venäjältä tuoma, ammattitaidoton nainen jolla oli vain ulkokuori. Häntä mieheni ei edes äidilleen voinut esitellä. Nyt meillä menee seksi mahtavasti. Kauheaa ajatellakin että jos miehelläni olisi ollutkin joku tasokas suomalaisnainen niin olisin ehkä menettänyt hänet.

• Alkuperäinen

Kiitos taas kovasti kirjeistä!
      On suosittu puheenaihe tämä seksi ja sen puuttuminen.
      Kyllä avioliittoa pitää hoitaa parhaansa mukaan eikä jäädä laakereille lepäämään että kaikki menisi omalla painollaan. Jos minä istutan kukan ja jätän sen oman onnensa nojaan ilman vettä ja hoitoa niin kuoleehan se. Näin on myös avioliiton kanssa ja olen nykyään jokaiselle nuorelle parille sanonut, että käykää yhdessä edes kerran vuodessa kahdestaan jossakin. Vaikka ei muuta kuin hampurilaisella kahdestaan niin sekin riittää ettei vieraannuta toisistaan. Tämä on tärkeää silloin kun perheeseen syntyy lapsia ja yhteinen aika on kortilla.

Olen myös samaa mieltä ettei se pelkkä seksi ole asian ydin. Siihen sisältyy niin paljon kaikkea. Sitä yhdessäoloa ja viihtymistä, keskusteluja, läheisyyttä, unelmia tulevasta ja suunnitelmia. Kun lopulta on vieraantuminen päässyt liian pitkälle niin tulevaisuutta ei enää näe.

• Sally

En jaksa lukea noita muita mutta, oli jonkinlainen sama jutska.Rakastuin ja ekaks onnisti mut sit seksi petti. Mies kävi vierais ja mä en uskonu sitä itelleni et ku en anna tarpeeks ni se menee vieraisiin. En antanu periks. En kyllä tiiä miks kun ukko ei mutenkaa ollu mikää pukumies ja mä olin taas jakkumimmi. Se halus kuitenkin olla mun kans ja mä mietin kun oli rehellisempäkin tarjolla. Kehenkään ei voi luottaa kuin vasta kokeiltua kunnolla, yhen kerran voi antaa anteeksi. Sillä minä kostin ja olin viikon pois kotoa. Sen jälkeen ONNI ON KUKOISTANUT! JA MÄ VONKAAN JOKA YÖ, SAAN KERRAN PARI VIIKOSSA,ELÄMÄ NORMAALIA! Näin halutkin muuttu!

• .....

TUN PIHTARIT!

• Haluaa nainenkin

Kyllähän lopputulos on se, että nainen haluaa sitä mitä mieskin. Tavalla tai toisella. Ei yksikään parisuhde ole sen kummempaa kuin kunnon vuorovaikutusta.
        Oli kyse mistä vaan.

Ei naiset poikkea miehistä, "Kiukku" on molemmilla, jos suhde ei toimi. Olkoon se sitten munan tai pillun puutetta tai jotain siltä väliltä.
        Naiset saa sitä myös muualta ja sen voi miehetkin muistaa. Ja toisinperin.

• mies-65

Sopikaa, että eroatte esim. puolen vuoden päästä; ts. päättäkää jo valmiiksi eropaperin kirjoittamisajankohta yms. käytännön järjestelyt. Kas kummaa, kun sovittu päivämäärä häämöittää, niin ihmiset yleensä tulevat toisiin ajatuksiin, ja hoksaavat millainen aarre heillä onkaan vierellään, ja tulevat toisiin ajatuksiin. Ainakin meille kävi näin, seksikin palautui, ja oikeastaan syveni välillämme. Ainaskin kannattaa kokeilla, hävittäväähän sulla/teillä ei varmaan enää ole?

• Mies26

Miehesi on liian hyvä sinulle. Et ole ansainnut häntä.

• Been there & done that

Jotkut suomalaiset naiset ovat siitä kummallisia, että ehdoin tahdoin halutaan vaarallinen ja epämääräinen mies, joka on kova poika naimahommissa. Tatuoinnit ja miehen epämääräinen kaveripiiri ovat plussaa. Tavallinen työssä käyvä ja asiansa hoitava mies koetaan tylsänä nössykkänä, joka ei ilmeisesti edes kiihota seksuaalisesti.

Ota Annukka miehestäsi ero ja hae sen jälkeen ammattiauttajan apua. Ero tekee miehellesi vain hyvää. Kaltaisesi naisen kanssa saman katon alla asuminen on yhtä nautinnollista kuin juustohöylällä masturboiminen.

• elämä jatkuu

Tääläpä tämmöinen 36 v mies, 12 vuotta yhdessä
        10 niistä naimisissa, yksi lapsi 4 v.
        Seksi sujui jotenkin alussa ( näin jälkeenpäin ajatellen Huonosti )
        Ja mitä pidemmälle aikaa meni sitä vähemmän seksiä.
        Meillä nainen ei saa haluta vaan miehen pitää aina.
        Ja aina samalla lailla

Minä haluaisin makailla sohvalla naiseni kanssa,helliä,suukotella yms mutta mutta
        ei kiinnosta.
        Kaikkea ollaan yritetty ja kymmeniä kertoja...homma pelittää aina muutaman päivän sitten paluu vanhaan.
        Ostan ruusuja, kirjoitan runoja, olen hellä enkä sängyssäkään mielestäni huono.
        Haluan läheisyyttä ja koskettelua.
        Osaan myös laittaa ruokaa.

Nyt vain tuli mitta täyteen että kerranhan täällä vain eletään.
        Eiköhän tästä maasta vielä löydy nainen joka osaa arvostaa ominaisuuksia joita minulla on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      135
      3820
    2. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      66
      2692
    3. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      49
      2669
    4. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      85
      2473
    5. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      33
      2340
    6. Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen

Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.
      Ikävä
      105
      1448
    7. Kaste pelastaa ihmisen

Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm
      Kaste
      633
      1294
    8. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      81
      1246
    9. Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla

Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday
      Maailman menoa
      160
      1136
    10. Uskon todistus

Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik
      Kaste
      261
      1066
    Aihe