Kastamaton lapsi helvettiin?

utti

Pystyykö joku vahvistamaan tai kumoamaan tämän Wikipediasta löytyvän tiedon jollain lähdeviitteellä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Kristillinen_kaste_Raamatussa

"Kastekysymys on ekumeniassa keskeinen ongelma, mutta se ei estä ekumeniaa, koska yleensä kastetta ei pidetä pelastuksen edellytyksenä. Tosin Suomen evankelisluterilaisen kirkon virallisen opin mukaan jokainen ihminen, joka kuolee kastamattomana, joutuu helvettiin [lähde?], mutta nykyisin useimmat evankelis-luterilaiset papitkaan eivät opeta näin."

Tarkoitan siis tuota virallisen opin osuutta. Se nyt ei varmaan ketään yllätä jos papit ei opeta virallistenkaan oppien mukaan.

Se että luterilaisessa opissa on kuolemanvaarassa olevien lasten hätäkaste viittaa kyllä vahvasti tuollaiseen uskomukseen. Eihän siinä muuten olisi mitään mieltä.

49

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 139

      Ei pysty kukaan ihminen tätä sen enempää vahvistamaan kuin kumoamaankaan. Miksi? Siksi, että yksin Jumala arvioi sen, mikä on kenenkäkin sydämen tila. Raamatussa Hän ilmaisee asian näin (Mark. 16:16):

      "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

      • utti

        Kysymys on nyt siitä onko tuo kirkon virallisessa opissa. Kirkko voi kyllä vahvistaa tai kumota omat viralliset oppinsa. Jos eivät tiedä niin älkööt silloin laittako sellaista virallisiin oppeihinsa.


      • samoin ymmärtänyt

        Olen samaa mieltä. Päälakivalelu ymmärtämättömälle lapselle tai kenellekään muullekaan ei ketään pelasta.


      • 139
        utti kirjoitti:

        Kysymys on nyt siitä onko tuo kirkon virallisessa opissa. Kirkko voi kyllä vahvistaa tai kumota omat viralliset oppinsa. Jos eivät tiedä niin älkööt silloin laittako sellaista virallisiin oppeihinsa.

        Kuule, kun sellaisilla "virallisilla opeilla" voi pyyhkiä vaikka takapuolensa. Merkitystä on vain sillä, mitä Jumala sanoo, ja Hän ei ole tästä asiasta sanonut puoleen eikä toiseen. Jokaisen ihmisen "loppusijoituspaikka" ratkeaa vasta viimeisellä tuomiolla, ja se on Jumalan ja kunkin ihmisen itsensä välinen asia. Ei siitä voi kukaan muu sanoa mitään.


      • 18+5
        139 kirjoitti:

        Kuule, kun sellaisilla "virallisilla opeilla" voi pyyhkiä vaikka takapuolensa. Merkitystä on vain sillä, mitä Jumala sanoo, ja Hän ei ole tästä asiasta sanonut puoleen eikä toiseen. Jokaisen ihmisen "loppusijoituspaikka" ratkeaa vasta viimeisellä tuomiolla, ja se on Jumalan ja kunkin ihmisen itsensä välinen asia. Ei siitä voi kukaan muu sanoa mitään.

        Kirkko on kyllä aika kova lupailemaan kaikenlaista Jumalan puolesta. Ajattele nyt vaikkapa ehtoollista - "Ota ryyppy - saat velkasi anteeksi". Onhan siinä perääkin. Kun ottaa koko pullon viinaa, velat muuttuuvat saataviksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, etteivät papin lupaukset sido Jumalaa sen enempää, kuin puhelinmyyjänkään puheet.


      • utti
        139 kirjoitti:

        Kuule, kun sellaisilla "virallisilla opeilla" voi pyyhkiä vaikka takapuolensa. Merkitystä on vain sillä, mitä Jumala sanoo, ja Hän ei ole tästä asiasta sanonut puoleen eikä toiseen. Jokaisen ihmisen "loppusijoituspaikka" ratkeaa vasta viimeisellä tuomiolla, ja se on Jumalan ja kunkin ihmisen itsensä välinen asia. Ei siitä voi kukaan muu sanoa mitään.

        "Kuule, kun sellaisilla "virallisilla opeilla" voi pyyhkiä vaikka takapuolensa."

        En väitä yhtään vastaan. Mutta jostain syystä noin 74% suomalaisista tunnustautuu sellaisia virallisia oppeja edustavan yhteisön jäseniksi. Osa jopa omasta tahdostaan. Sitähän minä juuri yritän tässä selvitellä että mikseivät ole pyyhkineet noilla opeilla takapuoltaan.

        Niissä kun ei ole tolkkua riippumatta siitä uskooko Raamattuun vai ei mihinkään. Kova tuntuu olevan usko Lutheriin.


      • 139
        18+5 kirjoitti:

        Kirkko on kyllä aika kova lupailemaan kaikenlaista Jumalan puolesta. Ajattele nyt vaikkapa ehtoollista - "Ota ryyppy - saat velkasi anteeksi". Onhan siinä perääkin. Kun ottaa koko pullon viinaa, velat muuttuuvat saataviksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, etteivät papin lupaukset sido Jumalaa sen enempää, kuin puhelinmyyjänkään puheet.

        Kirkko ei voi luvata eikä mielestäni kyllä lupaakaan yhtään mitään Jumalan puolesta. Me vain yritämme ymmärtää sitä, mitä Jumala on meille opettanut, ja haluamme puhua tämän yrityksen tuloksista. On epäoikeudenmukaista väittää kirkon luvanneen jotain, jos kyse on siitä, että Jumala on sanassaan jotain luvannut.


      • 139
        utti kirjoitti:

        "Kuule, kun sellaisilla "virallisilla opeilla" voi pyyhkiä vaikka takapuolensa."

        En väitä yhtään vastaan. Mutta jostain syystä noin 74% suomalaisista tunnustautuu sellaisia virallisia oppeja edustavan yhteisön jäseniksi. Osa jopa omasta tahdostaan. Sitähän minä juuri yritän tässä selvitellä että mikseivät ole pyyhkineet noilla opeilla takapuoltaan.

        Niissä kun ei ole tolkkua riippumatta siitä uskooko Raamattuun vai ei mihinkään. Kova tuntuu olevan usko Lutheriin.

        Käsitit tietenkin väärin. Kun sanoin, että ""virallisilla opeilla" voi pyyhkiä vaikka takapuolensa", viittasin tietenkin sellaisiin oppeihin, jotka ovat Jumalan tahdon ja opetuksen kanssa ristiriidassa. Sellaista opetusta olisi esim. opetus siitä, mitä Jumala tekee kastamattomille lapsille. Mielestäni tuon kyllä tuli käydä myös keskustelustamme ilmi, mutta tokihan sinun nyt täytyi käyttää tämäkin tilaisuus oman agendasi ajamiseen. Ymmärrettävää sinänsä, mutta lopultakin aika säälittävää.

        Minä arvostan kyllä Lutherin opetusta hyvinkin paljon, mutta en siksi, että arvostaisin Lutheria mitenkään erikseen, vaan pelkästään sen takia, että koen Hänen tulkitsevan oikein sitä, mitä itsekin Raamatusta luen.


      • utti
        139 kirjoitti:

        Käsitit tietenkin väärin. Kun sanoin, että ""virallisilla opeilla" voi pyyhkiä vaikka takapuolensa", viittasin tietenkin sellaisiin oppeihin, jotka ovat Jumalan tahdon ja opetuksen kanssa ristiriidassa. Sellaista opetusta olisi esim. opetus siitä, mitä Jumala tekee kastamattomille lapsille. Mielestäni tuon kyllä tuli käydä myös keskustelustamme ilmi, mutta tokihan sinun nyt täytyi käyttää tämäkin tilaisuus oman agendasi ajamiseen. Ymmärrettävää sinänsä, mutta lopultakin aika säälittävää.

        Minä arvostan kyllä Lutherin opetusta hyvinkin paljon, mutta en siksi, että arvostaisin Lutheria mitenkään erikseen, vaan pelkästään sen takia, että koen Hänen tulkitsevan oikein sitä, mitä itsekin Raamatusta luen.

        Jos tuo Wikipedian tieto pitää paikkaansa, niin silloinhan kirkon virallisissa opeissa on juurikin tuollainen opetus mitä Jumala tekee kastamattomille lapsille. Ja tähän mennessä kaikki löytyneet tiedot viittaavat vahvasti siihen suuntaan että tuollainen oppi tosiaan on (mm. tuo hätäkasteen olemassaolo, mitä Lutherin kasteopetuksesta on kirjoitettu).


    • Isä Augustinus

      Luterilainen oppi tuntuu julmalta, jollei ymmärrä perisynnin olemusta. Syntiinlankeemuksen johdosta ihminen on Jumalan edessä niin kelvoton, että ainoa oikudenmukainen tuomio on ikuinen piina helvetin tulessa. Kirkkoisä Augistinus ilmaisi tämän aisan näin:

      "Kadotukseen joutuminen osoittaa Jumalan oikeamielisyyttä, pelastuminen hänen armoansa. Molemmat yhdessä osoittavat hänen hyvyyttään."

      Kastamatonta lasta ei ole kutsuttu armon yhteyteen kasteen sakramentissa, joten väistämätön kohtalo luterilaisen opin mukaan todellakin on helvetti.

      Muut kristilliset kirkkokunnat ovat tässä suhteessa armollisempia.

      • utti

        Yritin jo aiemmin kyselläkin tuosta syntiinlankeemuksesta että milloinkas se nyt tapahtui kun luterilainen kirkko uskoo evoluutioon. Mitäs ihmislajia ne Aatami ja Eeva nyt olivatkaan ja koskas tuollainen tapahtui?

        Jostain kummallisesta syystä palstan papit eivät vastanneet...


      • kysymysta
        utti kirjoitti:

        Yritin jo aiemmin kyselläkin tuosta syntiinlankeemuksesta että milloinkas se nyt tapahtui kun luterilainen kirkko uskoo evoluutioon. Mitäs ihmislajia ne Aatami ja Eeva nyt olivatkaan ja koskas tuollainen tapahtui?

        Jostain kummallisesta syystä palstan papit eivät vastanneet...

        Evoluution kannattajilla on ongelma myös syntiinlankeemuksen suhteen. Millainen oli ihmisen geenistö ennen syntiinlankeemusta ja mitä geenistössä tapahtui tässä syntiinlankeemuuksessa? Mten tiede selittää yhtäkkisen tapahtuman KAIKKIEN ihmisten geeneissä samaan aikaan? Toimiko ko. ajankohdan "aatami ja eeva" ikäänkuin langattomana lähettimenä, jonka sähkömagneettinen aaltorypäs muutti ihmisten geenistön?


    • Mediamaisteri

      Luterilaiset ovat ansassa tämän asian suhteen.

      Heidän mukaan uudestisyntyminen tapahtuu, kun vauvan päälakea valellaan vedellä. Usko tulee tähän vauvaan lähinnä kirkon ja kummien uskon kautta. Ja jos tätä toimitusta ei suoriteta, niin vauva on yhä luterilaisen käsityksen mukaan perisynnin vallassa ja siis menee helvettiin, jos kuolee. Myös hätäkaste-opetus tukee tätä kirkon olettamusta.

      Kristinuskossa asia nähdään toisin. Vauvalla on tietenkin syntiinlankeemuksen takia taipumus syntiin, joka kuolettaa ihmisen Jumalan edessä. Mutta vauva ei vielä ymmärrä hyvää eikä pahaa, niin hän ei ole voinut tehdä syntiä. Synninteko ja hyvän tekemättäjättäminen kuolettaa ihmisen, joka menee kadotukseen. Ei kiusaus eikä taipumus syntiin ole vielä synnintekemistä.

      Sittenkun ihminen oppii tunnistamaan hyvän ja pahan, niin hän Jumalan heti vedenpaisumuksen jälkeen ilmoittaman asian mukaan valitsee pahuuden. Ihminen saa aina joka päätökseen nautintoa synnistä ja siispä on jokapäätöksessään toteuttaa tätä pahuuttaan. Myös silloin kun tekee ihmisten silmissä hyvää. Pyyteetöntä hyvän tekemistä ihminen tekee vain Pyhän hengen vaikutuksesta. Ja tästä syystä sitten ihminen tulee saada armo Jeesuksessa ja evankeliumin kuulemisen jälkeen hän voi ottaa vastaan uskon Jeesukseen. Hän samaistuu Jeesukseen ja elää siis Jeesuksessa eli Jeesuksen sisäistä elämää. Hän ei ole enää oma itsensä. Ja tämän vakuudeksi ihminen sitten upotetaan veteen kuolemaan lihassaan ja nousemaan ylös vedestä kuten Jeesus nousi ylös. Ihminen nousee uudistisyntyneenä. Tapahtuuko tämä uudestisyntyminen sitten uskootulossa vai vedestänousemisen kautta, niin se on sivuseikka. Pääasia on että ihminen syntyy uudestaan hengessä ja totuudessa. Se lihallinen ihminen on kuollut. Synnillä on vaikutus vain lihaan, mutta henkeen Kristuksessa synnillä ei ole valtaa. Uskova kyllä voi tehdä syntiä lihassaan, joka yhä vaikuttaa hänessä, mutta Kristuksen lunastama armo kohtaa hänet kyllä eikä hän voi hengessään tehdä enää syntiä taikka synnillä ei ole valtaa häneen. Näistä sanamuodoista keskustellaan yhä, mutta pääasia on, että Jumala näkee hänet synnittömänä Jeesuksen veren kautta.

      • utti

        Eikä tosiaankaan ole ainoa asia jonka kanssa luterilaiset ovat ansassa.

        Täältä löytyy näemmä tiivistelmä Lutherin kasteopista, jossa on nostettu esiin paljolti samoja asioita kuin mitä itse esitin toisaalla (http://keskustelu.suomi24.fi/node/13030011):

        http://www.tulta.net/Pelastus/kasteopetus.htm#e

        Kirjoittaja ei nyt selvästikään ole noiden oppien kannattaja mutta huomaako joku jotakin mikä tuossa ei pitäisi paikkaansa, siis Lutherin oppien osalta? Hyvin tuo ainakin vastaa sitä miten itse asian olen ymmärtänyt. Tuo luonnehdinta "uskonnollista noituutta" on mielestäni hyvinkin kuvaava.


      • totuusontämä
        utti kirjoitti:

        Eikä tosiaankaan ole ainoa asia jonka kanssa luterilaiset ovat ansassa.

        Täältä löytyy näemmä tiivistelmä Lutherin kasteopista, jossa on nostettu esiin paljolti samoja asioita kuin mitä itse esitin toisaalla (http://keskustelu.suomi24.fi/node/13030011):

        http://www.tulta.net/Pelastus/kasteopetus.htm#e

        Kirjoittaja ei nyt selvästikään ole noiden oppien kannattaja mutta huomaako joku jotakin mikä tuossa ei pitäisi paikkaansa, siis Lutherin oppien osalta? Hyvin tuo ainakin vastaa sitä miten itse asian olen ymmärtänyt. Tuo luonnehdinta "uskonnollista noituutta" on mielestäni hyvinkin kuvaava.

        Tuo sivusto on uudestikastajien propagandasivusto, jossa on väärää ja harhaanjohtavaa tietoa. Oikeaa tietoa luterilaisesta kasteopista löytyy vaikka tuolta:

        http://www.luterilainen.com/files/kirjasia/MS_Lapsikaste.pdf

        http://sley.fi/node/2612


      • utti

    • erttkkl

      Kastamattomatkin lapset ovat Jumalan lapsia ja taivaskelpoisia eli pelastuvat.Vasta tekosynnit voivat eroittaa Jumalasta! Mutta useamman vuoden aonakin lapset ovat vailla tekosyntejäja siis voivat pelastua.Toisaalta Jumala on armollinen ja voi pelastaa Kirkon ulkopuolella olevat aikuisiässäkin, kun eivät ole tehneet kuolemansyntejä!

      • homo-info

        lapset ovat vailla tekosyntejä? uutta tietoa!

        mikä siis on se synti minkä takia lapsesta
        tulee homoseksuaali?


      • siksiks
        homo-info kirjoitti:

        lapset ovat vailla tekosyntejä? uutta tietoa!

        mikä siis on se synti minkä takia lapsesta
        tulee homoseksuaali?

        Lapsillakin on perisynti joka on kaikilla ihmisillä syntiinlankeemuksen takia. Siksi ihminen voi myös langeta homouden luonnottomaan sairauteen jos ei taistele vastaan ja pyydä apua.


    • phahah

      Ei ole lähdeviitettä, mutta kyllä tuollainen uskomus on ainakin vanhemmalle väestölle opetettu oli virallisessa opissa mainittu tai ei. Tämä on sitä kirkon valtapolitiikkaa jolla kansoja hallitaan. Pelolla ja pakolla.

    • Kyllä sitä ennen uskottiin, että kastamaton lapsi joutuu helvettiin. Siksihän se hätäkaste tehdään kun pelätään, että lapsi ennättää kuolla ennen kuin ennätetään kastaa. Tämähän on aivan loogista ajattelua. Miksi se hätäkaste muuten tehtäisiin.Tuskinpa nimen saannilla mitään hätää on. Tosin Luther itse ei näin ajatellut.

      "Kaste ei pelasta automaattisesti tehtynä tekona, vaan sen lisäksi tarvitaan usko Kristukseen. Luther ajatteli, ettei kasteen puute vaan sen halveksiminen kadottaa."

      http://thanatosjournal.files.wordpress.com/2012/12/itkonen_-kuolleena-syntynyt-lapsi2.pdf

      • lkjhgf

        Ei uskossa ollut kastamaton ryövärin Jeesus otti mukaansa paratiisiin mutta miten käy Jeesuksen Nimeen valehtelevien paavalilais-luterilaisuuden kristittyjen!

        Kuolleenakin syntynyt lapsi on Jumalan Valtakunnan kaltainen, synnitön ja perisynnitön kun lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuus ehtinyt lasta kastaa siihen rikollisuuteen perisyntiseksi.


    • Meingott

      Wikipedia ei anna vastausta tuohon kysymykseen, kuten siteeraamassasi kohdassa ei löydy lähdeviitettä, johon asia perustuu. Oma kirkkoni ei esitä tuollaista väitettä laisinkaan. Kaste on olennainen pelastumiseksi, sillä se on Jumalan pelastavan teon välittäjä ja liitonmerkki - siinä Jumala on yksin toimijana.

      Se, että kastamaton lapsi joutuisi kadotukseen, ei ole Suomen evl.lut kirkon opetuksen mukaista. Usko on tärkeä pelastuksen väline, sillä sen on pelastava. Ilman uskoa kastettukin on menetetty, sillä hän epäuskollaan halveksii Jumalan pelastusliittoa.

      Kastamattomalla lapsella on usko, joka vastaanottava. Näin opettaa Jeesus. Usko juuri vastaanottaa Jumalan valtakunnan, ja lapsella on juuri sellainen ihanteellinen usko, jonka Jeesus sanoo aikaihmisille olevan esimerkillinen usko.

      • U. Topisti

        " Wikipedia ei anna vastausta tuohon kysymykseen, kuten siteeraamassasi kohdassa ei löydy lähdeviitettä, johon asia perustuu. Oma kirkkoni ei esitä tuollaista väitettä laisinkaan. Kaste on olennainen pelastumiseksi, sillä se on Jumalan pelastavan teon välittäjä ja liitonmerkki - siinä Jumala on yksin toimijana. "

        - höpö, höpö. Tuollaista et kyllä Raamatusta löydä.

        " Se, että kastamaton lapsi joutuisi kadotukseen, ei ole Suomen evl.lut kirkon opetuksen mukaista. Usko on tärkeä pelastuksen väline, sillä sen on pelastava. Ilman uskoa kastettukin on menetetty, sillä hän epäuskollaan halveksii Jumalan pelastusliittoa. "

        - miten vauva, ymmärtämätön voi syyllistyä tuollaiseen?
        vastaus:
        Ei mitenkään.

        " Kastamattomalla lapsella on usko, joka vastaanottava. Näin opettaa Jeesus."

        - joo, muttei vauvalla, joka ei ymmärrä tämän taivaallista mistään.

        " Usko juuri vastaanottaa Jumalan valtakunnan, ja lapsella on juuri sellainen ihanteellinen usko, jonka Jeesus sanoo aikaihmisille olevan esimerkillinen "

        - joo, muttei ymmärtämättömällä' vauvalla.

        Ymmärtämätöntä vauvaa ei voi asettaa syylliseksi mihinkään.

        Evlut kastekäsitys =utopiaa.


    • utti

      Täällä yhden luterilaisen pastorin kommentit aiheesta:

      http://www.kansanraamattuseura.fi/sana/kolumnit/kaste_ei_pelasta

      "Kasteen jyrkkä alamäki voidaan tietenkin laittaa yleisen maallistumisen piikkiin, mutta kysymys voi olla myös kastetoimituksen sisällön epäuskottavuudesta. Luterilainen kirkko nojaa vieläkin sinnikkäästi kirkkoisä Augustinuksen ajatukseen, jonka mukaan kastamattomat joutuvat helvettiin. Siis aivan pienet lapsetkin, jotka kuolevat ennen kätilön toimittamaa hätäkastetta päätyvät ikuiseen tuleen. Tällaista epäoikeudenmukaisuutta nykyihmisen on järjellä mahdotonta hyväksyä."

      • =!=

        lapset Jumala pelastaa

        ateisti hukkua saa


    • Rajatselviksi

      Suomessa on "nimilaki" joka määrittää että "Jokaisella tulee olla sukunimi ja etunimi." . Nimen voi antaa muuallakin.

      Koko "kirkollinen lapsikatelu seremonia" taitaa olla sekavainen yritys yhdistellä "lakiliiton " ja "Uuden liiton" asioita, eli epä Raamatullista "synkretismiä".

      Vanhassa liitossa oli "lakiliiton" määräys viedä lapsi "Herran eteen" tietyn ikäisenä. Samassa seremoniassa lapsen nimi liityettiin "Israelin väestörekisteriin " Pergamentti kääröön kirjoitettuna Jerusalemin temppelissä.
      "Lakiliitossa"oli koko "Israelin maa ja kansa. Uskonto ja maallinen laki olivat yhtä.

      Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä Uuden Liiton uskovien , ja "pakana kansojen" sisältäen Suomen kansan väestön kanssa.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694
      "..Nimilaki.."

      Eikä siinä "vesiripottelussa" mitään "Jumalan lapseksi" tulemista tapahdu. Eikä sen enempää missään "hätäkasteessa" , eikä "ehtoollisen syömisessä ". Se on luulotteluun perustuvaa . Vauva vain kastuu . Tosin "kirkon jäsenyyteen " taitaa liitymis seromonia ollla. vanhemipen avustamalla?

      Sopii ajatella tällä tavalla "kirkkoon pakkoliittämistä" uskonnon vapaus lain edessä, miten kasvava lapsi opetetaan ymmärtämään hänen vapåutensa joko pysyä tai erota "kirkosta" ? Ymmärtääkö hän esim. "rippikouiun" ettei se kuulu terveeseen Raamatun tulkintaan, eikä ole sillä perusteltavissa "jumalattoman" joankin "kristillisyyden opinkohtana. Entä missä iässsä lapsesta alkaa mennä "kirkollisveoa" ? Otetaanko se jo "lapsilisä rahoista" ?
      Kyllä on melkoinen bisnes! Mutta ei mitään tekemistä terveellä kristillisyydellä.

      Miksi olla tuossa mukana, mikä on ihmisen motiivi ? Kuollut uskonnollisuusko?
      Tietämättömyyskö Raamatullisesta kristillisyydestä?

      Mikäli "kirkkoon" kuuluu sen takia että tulisi haudatuksi "siunattuun maahan", niin se on luuloa, ei Raamatun mukaista.

      Kirkollisverot"? Ei ainakaan "kristinuskon" perus kirjassa Raamatussa, ei neuvota "kirkollis veroistakaan" yhtään mitään. Miksi niitä sitten haluaa maksaa? Onko se luuloon perustuvaa ,että se kuuluisi Raamatussa ilmaistuun kristilliseen elämään? Ei ainakaan Raamatun mukaan, joka kertoo vapaaehtoisesta varojen antamisesta kristittyjen yhteisölle.

      • Selviksi

        Ei ollut valtio ja Israelin usko yhtä ennen kuningas Saulia, pois lukien Mooseksen ja Joosuan kausi (exodus). Ympärileikkauksen liitto annettiin 400 vuotta ennen Moosestakin, kuten Paavali vääntää galatalaisilleen rautalangasta. "Ei 400 vuotta myöhemmin tullut laki voi tehdä LUPAUSTA tyhjäksi..."; ja mikä olikaan ympärileikkaukseen liitetty lupaus? "Sinun (Abraham) siemenessäsi (yksikössä) tulevat kaikki kansat maan päällä siunatuiksi"...

        ...Abrahamin, Daavidin ja Marian pojassa Jeesuksessa. Ja samaa lupausta välittää kaste edelleen: joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Meidät on kaikki kastettu Kristuksen kuolemaan, meidät on ristiinnaulittu hänen kanssaan elääksemme... (Paavalia)

        Luulottelun perusteluna on Herramme käsky. Se on mukavampi uskoa kuin ihmisten keksinnöt.


    • Jumaliako helarit?

      Ei tiedetä. Jumala tietää. Tosin "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" ja lukuisat vastaavat kohdat kasteesta ja pelastuksesta toteavat, että kuka ikinä on kastamaton, on armosta osaton, kuin myös joka ikinen, joka ei usko. Mutta ei käydä Jumalaa viisaammiksi: kaste on kumminkin yhtälailla pelastuksen lupaus niin kuin oli vaikkapa Jeesuksen sanat ryövärille ristillä, niin että voisi sanoa:

      kaste on välttämätön, mutta ei ehdoton. Miksi? 1) Jumala tietää, me emme 2) Kaste ei ole pakollinen muotomeno (kuten eräät koettavat siitä UPOTUSKASTE-ja muine trollipuheineen siitä tehdä) vaan lupaus: jos jollakulla on se ilman kastetta, kuten ihmisillä ennen Uutta liitto, niin eipä siinä. Ilman lupausta ei kumminkaan kukaan pelastu, koska "kaikki ovat syntiä tehneet ja vailla uskoa Jumalaan", tästä hyvä on lueskella roomalaiskirjeen alkua. Ei se perisyntijuttu perustu vain Daavidin lauluun "synnissä olen siinnyt", vaan apostolien yksimieliseen julistukseen: usko Kristukseen, usko lupaukseen, anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi (kohtauksesta Apt., kun Ananias kastaa Sauluksen)!

      Syntipuheet edellä ovat muutenkin aika hölmöjä. Jos synti on tekoja, tarkemmin sanoen ihmisten aktiivista toimintaa, niin nukkuessaanko hän ei enää ole syntinen?

      • utti

        Kyllä luterilaisten oppi tunnuskirjojensa mukaan näyttää aika selkeästi vievän kastamattomat lapset helvettiin:

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/IX.html

        "Siinä me tunnustamme, että kaste on välttämätön pelastukseen, että lapset tulee kastaa ja ettei lapsikaste ole pätemätön, vaan välttämätön ja tehokas pelastuksen saavuttamiseksi."

        "Aivan varmaa on, että pelastuksen lupaus koskee myös lapsia. Mutta eihän se koske niitä, jotka ovat Kristuksen kirkon ulkopuolella, missä ei ole sanaa eikä sakramentteja, koska Kristus synnyttää uudesti juuri sanalla ja sakramenteilla. On siis välttämätöntä kastaa pikkulapset, jotta heidät saatettaisiin osallisiksi pelastuksen lupauksesta"

        "Tästä seuraa johdonmukaisesti, että pikkulapset on kastettava, koska kerran pelastus annetaan kasteen yhteydessä."

        "Jos näet tältä kasteelta puuttuisi pätevyys, ei Pyhää Henkeä annettaisi kellekään, kukaan ei pelastuisi eikä kirkkoa olisi olemassakaan."


        Ylempänä mainitsemani luterilainen pastori viittasi kirkkoisä Augistinukseen:

        http://www.kansanraamattuseura.fi/sana/kolumnit/kaste_ei_pelasta

        "Luterilainen kirkko nojaa vieläkin sinnikkäästi kirkkoisä Augustinuksen ajatukseen, jonka mukaan kastamattomat joutuvat helvettiin. Siis aivan pienet lapsetkin, jotka kuolevat ennen kätilön toimittamaa hätäkastetta päätyvät ikuiseen tuleen."


        Augustinus on todennut näin:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Augustinus

        "Koska me kaikki olemme perineet Aadamin synnin, me kaikki ansaitsemme iankaikkisen kadotuksen. Kaikki, jotka kuolevat kastamattomina, myös pienet lapset, joutuvat helvettiin kärsimään loppumattomia tuskia. Meillä ei ole oikeutta valittaa tätä, koska olemma kaikki pahoja. (Tunnustuksissaan pyhimys luettelee rikokset, joihin hän teki itsensä syypääksi kätkyessä.)"

        Ja jos kirkko ei tuollaisiin uskoisi niin mitä varten hätäkaste olisi edes olemassa?

        Jotta semmoinen näyttäisi olevan kirkon oppi. Ymmärrettävästi eivät asiaa pahemmin mainostele. Reilu meininki, eikö?


      • Edellinen
        utti kirjoitti:

        Kyllä luterilaisten oppi tunnuskirjojensa mukaan näyttää aika selkeästi vievän kastamattomat lapset helvettiin:

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/IX.html

        "Siinä me tunnustamme, että kaste on välttämätön pelastukseen, että lapset tulee kastaa ja ettei lapsikaste ole pätemätön, vaan välttämätön ja tehokas pelastuksen saavuttamiseksi."

        "Aivan varmaa on, että pelastuksen lupaus koskee myös lapsia. Mutta eihän se koske niitä, jotka ovat Kristuksen kirkon ulkopuolella, missä ei ole sanaa eikä sakramentteja, koska Kristus synnyttää uudesti juuri sanalla ja sakramenteilla. On siis välttämätöntä kastaa pikkulapset, jotta heidät saatettaisiin osallisiksi pelastuksen lupauksesta"

        "Tästä seuraa johdonmukaisesti, että pikkulapset on kastettava, koska kerran pelastus annetaan kasteen yhteydessä."

        "Jos näet tältä kasteelta puuttuisi pätevyys, ei Pyhää Henkeä annettaisi kellekään, kukaan ei pelastuisi eikä kirkkoa olisi olemassakaan."


        Ylempänä mainitsemani luterilainen pastori viittasi kirkkoisä Augistinukseen:

        http://www.kansanraamattuseura.fi/sana/kolumnit/kaste_ei_pelasta

        "Luterilainen kirkko nojaa vieläkin sinnikkäästi kirkkoisä Augustinuksen ajatukseen, jonka mukaan kastamattomat joutuvat helvettiin. Siis aivan pienet lapsetkin, jotka kuolevat ennen kätilön toimittamaa hätäkastetta päätyvät ikuiseen tuleen."


        Augustinus on todennut näin:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Augustinus

        "Koska me kaikki olemme perineet Aadamin synnin, me kaikki ansaitsemme iankaikkisen kadotuksen. Kaikki, jotka kuolevat kastamattomina, myös pienet lapset, joutuvat helvettiin kärsimään loppumattomia tuskia. Meillä ei ole oikeutta valittaa tätä, koska olemma kaikki pahoja. (Tunnustuksissaan pyhimys luettelee rikokset, joihin hän teki itsensä syypääksi kätkyessä.)"

        Ja jos kirkko ei tuollaisiin uskoisi niin mitä varten hätäkaste olisi edes olemassa?

        Jotta semmoinen näyttäisi olevan kirkon oppi. Ymmärrettävästi eivät asiaa pahemmin mainostele. Reilu meininki, eikö?

        Aivan, olet oikeassa ja otit esille asian arvioimisen suhteen juuri oikeat lähteetkin (kas kummaa, tämä paikka ei olekaan täynnä pelkkiä röllejä!). Liitän tähän vielä yhden, se on Tunnustuskirjoihin kuuluvasta Yksimielisyyden ohjeesta:

        "Luonnon ja persoonan on perisynti hengellisenä leprana perin pohjin, läpikotaisin myrkyttänyt ja turmellut Jumalan silmissä. Siitä turmeluksesta, ensimmäisen ihmisen lankeemuksen perusteella, Jumalan laki syyttää luontoamme eli persoonaamme ja tuomitsee sen. Siten me olemme luontomme (Ef. 2:3) puolesta vihan, kuoleman ja kadotuksen lapsia, jos ei Kristuksen ansio pelasta meitä siitä tilasta. (Ef 2:3 viittaus= Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.)"


        Tässä kohtaa tulee vain huomioida lisäksi se teologian (tai raamatuntulkinnan menetelmä), jota Tunnustuskirjojen laatijat - ynnä sitä mukaa kirkko virallisesti - on pyrkinyt noudattamaan: ei mitään yli eikä yhtään vähempää kuin mitä Raamatussa lukee.

        Nyt tulee kyseeseen lähinnä tuo "ei mitään yli" - siellä sanotaan, että kaste on välttämätön pelastukseen, koska se välittää sen; _mutta tästä ei voida varmaksi johtaa johtopäätöstä, että kastetta (tai Ehtoollista) vaille jääminen kadottaa_. Johtopäätös vaatisi todisteekseen niin määräävän raamatun sanan (jota tässä kohtaa ei löydy).

        Voi kysyä, miksi tällainen menetelmä? Syy on tavallaan tietoteoreettinen, samalla kuin uskonnollinen. Jumala on pyhä, josta me järkemme - sanotaan loogisen päättelymme kanssa - emme tiedä mitään, ellei hän itse jotakin itsestään sano. Jumala ei ole logiikan kohde. Jumalansana kyllä on, sillä se on inhimillistä tekstiä, ihmisten kirjoittamana, mutta kuitenkin Jumalan aikaansaamaa - mutta siitä muodostettavien opinkohtien käyttäminen induktiopäätelmiin johtaa juuri tuolle alueelle, jossa logiikka ei päde (näin puhdasoppisuuden ajalta J. Gerhard, suom. teoksessa Oppi Jumalan sanasta). Induktiohan on päätelmä "jos -> niin", eli johtopäätökselle ei ole itsenäistä tukea. "Jos pöllö on kala niin hauki on lintu." "Jos kaste välittää pelastuksen, niin kasteetta jääminen kadottaa." Ensimmäinen lause on tosi, koska kummatkin väitteet ovat itsenäisesti vääriä, toinen lause on logiikan puolesta tosi, koska 'pelastus' poissulkee 'kadotuksen'; mutta koska tämäntapainen päätelmä ei teologiassa mainitusta syystä sovi, niin se on "tuntematon". Siis väite ei myöskään ole väärä, siitä ei vain tiedetä.

        (Näin siis Tunnustuskirjojen ja viimeisiltä osin puhdasoppisuuden ajan luterilaisuuden mukaan, joiden oppia toki itsekin kannatan)

        Kuvaamaani metodia tosin kukaan uskonpuhdistuksen aikalainen ei suorasanaisesti esittänyt - tarve sellaiseen on oikeastaan syntynyt vasta meidän aikoinamme l uuden ajan tieteen takia - niin että sen läsnäolo Tunnustuskirjoissa (ja siten kirkossa) täytyy lukea kokonaisuudesta.


      • niin ikään edellinen
        Edellinen kirjoitti:

        Aivan, olet oikeassa ja otit esille asian arvioimisen suhteen juuri oikeat lähteetkin (kas kummaa, tämä paikka ei olekaan täynnä pelkkiä röllejä!). Liitän tähän vielä yhden, se on Tunnustuskirjoihin kuuluvasta Yksimielisyyden ohjeesta:

        "Luonnon ja persoonan on perisynti hengellisenä leprana perin pohjin, läpikotaisin myrkyttänyt ja turmellut Jumalan silmissä. Siitä turmeluksesta, ensimmäisen ihmisen lankeemuksen perusteella, Jumalan laki syyttää luontoamme eli persoonaamme ja tuomitsee sen. Siten me olemme luontomme (Ef. 2:3) puolesta vihan, kuoleman ja kadotuksen lapsia, jos ei Kristuksen ansio pelasta meitä siitä tilasta. (Ef 2:3 viittaus= Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.)"


        Tässä kohtaa tulee vain huomioida lisäksi se teologian (tai raamatuntulkinnan menetelmä), jota Tunnustuskirjojen laatijat - ynnä sitä mukaa kirkko virallisesti - on pyrkinyt noudattamaan: ei mitään yli eikä yhtään vähempää kuin mitä Raamatussa lukee.

        Nyt tulee kyseeseen lähinnä tuo "ei mitään yli" - siellä sanotaan, että kaste on välttämätön pelastukseen, koska se välittää sen; _mutta tästä ei voida varmaksi johtaa johtopäätöstä, että kastetta (tai Ehtoollista) vaille jääminen kadottaa_. Johtopäätös vaatisi todisteekseen niin määräävän raamatun sanan (jota tässä kohtaa ei löydy).

        Voi kysyä, miksi tällainen menetelmä? Syy on tavallaan tietoteoreettinen, samalla kuin uskonnollinen. Jumala on pyhä, josta me järkemme - sanotaan loogisen päättelymme kanssa - emme tiedä mitään, ellei hän itse jotakin itsestään sano. Jumala ei ole logiikan kohde. Jumalansana kyllä on, sillä se on inhimillistä tekstiä, ihmisten kirjoittamana, mutta kuitenkin Jumalan aikaansaamaa - mutta siitä muodostettavien opinkohtien käyttäminen induktiopäätelmiin johtaa juuri tuolle alueelle, jossa logiikka ei päde (näin puhdasoppisuuden ajalta J. Gerhard, suom. teoksessa Oppi Jumalan sanasta). Induktiohan on päätelmä "jos -> niin", eli johtopäätökselle ei ole itsenäistä tukea. "Jos pöllö on kala niin hauki on lintu." "Jos kaste välittää pelastuksen, niin kasteetta jääminen kadottaa." Ensimmäinen lause on tosi, koska kummatkin väitteet ovat itsenäisesti vääriä, toinen lause on logiikan puolesta tosi, koska 'pelastus' poissulkee 'kadotuksen'; mutta koska tämäntapainen päätelmä ei teologiassa mainitusta syystä sovi, niin se on "tuntematon". Siis väite ei myöskään ole väärä, siitä ei vain tiedetä.

        (Näin siis Tunnustuskirjojen ja viimeisiltä osin puhdasoppisuuden ajan luterilaisuuden mukaan, joiden oppia toki itsekin kannatan)

        Kuvaamaani metodia tosin kukaan uskonpuhdistuksen aikalainen ei suorasanaisesti esittänyt - tarve sellaiseen on oikeastaan syntynyt vasta meidän aikoinamme l uuden ajan tieteen takia - niin että sen läsnäolo Tunnustuskirjoissa (ja siten kirkossa) täytyy lukea kokonaisuudesta.

        Lisätäkseni vielä: Tunnustuskirjat ei otsikomme kysymystä suoraan käsitellyt, liitän tähän sen sijaan otteen amerikansaksalaiselta teologi Franz Pieperiltä aiheesta. Pieper katsoo asioita aika lailla samoin kuin tunnustuskirjat. Ohessa hänellä on myös Luther-sitaatti niin ikään aiheesta, se on peräisin huonepostillasta 1528.

        Hajotkaa pitkään tekstiin!


        8 Kasteen välttämättömyys

        Kaste ei ole ehdonvallan asia (adiaforon), vaan Jumalan säätämys. Sitä ei kuitenkaan saa pitää ehdottomasti välttämättömänä siinä merkityksessä, ettei se, joka ei ole saanut kastetta, voisi saada osakseen syntien anteeksiantamusta ja pelastua. Jo käsitellessämme armonvälineoppia totesimme, että kaikilla armonvälineillä on sama tarkoitus ja vaikutus, nimittäin että ne tarjoavat syntien anteeksiantamuksen ja näin synnyttävät uskon ja vahvistavat sitä. Jos siis joku on tullut evankeliumiin uskovaksi, on hänellä syntien anteeksiantamus ja autuus, vaikkakaan hän ei jostakin syystä tulisikaan kastetuksi. Luther sanoo: "Sen tähden on tämä teksti [Mark. 16:15 - 16] käsitettävä niin, että tässä on annettu käsky kasteesta ja säädetty se siten, ettei sitä tule halveksia, vaan käyttää. . . Silti ei siitä pidä tehdä niin tiukkoja johtopäätöksiä, että joku tuomittaisiin kadotukseen, jollei hän voisi saada kastetta." (St. L. XI, 984; W.A. 21, 405.) Quenstedt opettaa aivan samoin seikkaperäisessä esityksessään vastoin roomalaisia opettajia, jotka väittävät kastetta ehdottomasti välttämättömäksi (Syst. II, 1166 s.). Saadakseen asian näyttämään jossakin määrin vähemmän kauhistuttavalta paavilaiset selittävät, etteivät kastamattomina kuolleet lapset joudu positiivisesti rangaistaviksi (poena sensus), vaan ainoastaan negatiivisesti
        0478---
        (poena damni); he nimittäin olettavat, että kastamattomina kuolleet lapset vain jäävät vaille Jumalan näkemistä, mutteivät joudu kokemaan mitään piinaa. Joh. 3:5 ei opeta suinkaan kasteen ehdotonta välttämättömyyttä, vaan tämä raamatunkohta tähtää fariseusten ja kirjanoppineiden nuhtelemiseen, he kun halveksivat Johanneksen kastetta, kun taas publikaanit tekivät parannuksen ja kastattivat itsensä (Luuk. 7:29 - 30; vrt. Dannh., Hodos., Phaen. X, 504). Vastaavanlaisessa tilanteessa täytyisi meidänkin sanoa Kristuksen kasteen halveksijalle, ettei hän totisesti voi päästä Jumalan valtakuntaan, jollei häntä kasteta. Luther ja luterilaiset teologit ovat omaksuneet Augustinuksen sanan: Contemptus sacramenti iudicat, non privatio (Sakramentin halveksiminen on tuomioksi, mutta ei sitä vaille jääminen).


      • utti
        niin ikään edellinen kirjoitti:

        Lisätäkseni vielä: Tunnustuskirjat ei otsikomme kysymystä suoraan käsitellyt, liitän tähän sen sijaan otteen amerikansaksalaiselta teologi Franz Pieperiltä aiheesta. Pieper katsoo asioita aika lailla samoin kuin tunnustuskirjat. Ohessa hänellä on myös Luther-sitaatti niin ikään aiheesta, se on peräisin huonepostillasta 1528.

        Hajotkaa pitkään tekstiin!


        8 Kasteen välttämättömyys

        Kaste ei ole ehdonvallan asia (adiaforon), vaan Jumalan säätämys. Sitä ei kuitenkaan saa pitää ehdottomasti välttämättömänä siinä merkityksessä, ettei se, joka ei ole saanut kastetta, voisi saada osakseen syntien anteeksiantamusta ja pelastua. Jo käsitellessämme armonvälineoppia totesimme, että kaikilla armonvälineillä on sama tarkoitus ja vaikutus, nimittäin että ne tarjoavat syntien anteeksiantamuksen ja näin synnyttävät uskon ja vahvistavat sitä. Jos siis joku on tullut evankeliumiin uskovaksi, on hänellä syntien anteeksiantamus ja autuus, vaikkakaan hän ei jostakin syystä tulisikaan kastetuksi. Luther sanoo: "Sen tähden on tämä teksti [Mark. 16:15 - 16] käsitettävä niin, että tässä on annettu käsky kasteesta ja säädetty se siten, ettei sitä tule halveksia, vaan käyttää. . . Silti ei siitä pidä tehdä niin tiukkoja johtopäätöksiä, että joku tuomittaisiin kadotukseen, jollei hän voisi saada kastetta." (St. L. XI, 984; W.A. 21, 405.) Quenstedt opettaa aivan samoin seikkaperäisessä esityksessään vastoin roomalaisia opettajia, jotka väittävät kastetta ehdottomasti välttämättömäksi (Syst. II, 1166 s.). Saadakseen asian näyttämään jossakin määrin vähemmän kauhistuttavalta paavilaiset selittävät, etteivät kastamattomina kuolleet lapset joudu positiivisesti rangaistaviksi (poena sensus), vaan ainoastaan negatiivisesti
        0478---
        (poena damni); he nimittäin olettavat, että kastamattomina kuolleet lapset vain jäävät vaille Jumalan näkemistä, mutteivät joudu kokemaan mitään piinaa. Joh. 3:5 ei opeta suinkaan kasteen ehdotonta välttämättömyyttä, vaan tämä raamatunkohta tähtää fariseusten ja kirjanoppineiden nuhtelemiseen, he kun halveksivat Johanneksen kastetta, kun taas publikaanit tekivät parannuksen ja kastattivat itsensä (Luuk. 7:29 - 30; vrt. Dannh., Hodos., Phaen. X, 504). Vastaavanlaisessa tilanteessa täytyisi meidänkin sanoa Kristuksen kasteen halveksijalle, ettei hän totisesti voi päästä Jumalan valtakuntaan, jollei häntä kasteta. Luther ja luterilaiset teologit ovat omaksuneet Augustinuksen sanan: Contemptus sacramenti iudicat, non privatio (Sakramentin halveksiminen on tuomioksi, mutta ei sitä vaille jääminen).

        "Jumalansana kyllä on, sillä se on inhimillistä tekstiä, ihmisten kirjoittamana, mutta kuitenkin Jumalan aikaansaamaa - mutta siitä muodostettavien opinkohtien käyttäminen induktiopäätelmiin johtaa juuri tuolle alueelle, jossa logiikka ei päde"

        Tuollainen ajattelu alueista joissa logiikka ei pätisi ei johda mihinkään merkitykselliseen lopputulokseen. Siinä kohtaa kun joku sanoo että logiikka ei päde, ei voida enää määrittää mitään merkitystä sanotulle. Johan tuo logiikasta luopuminenkin perustuu logiikkaan. Siihen kaikki ajattelu ja viestintä perustuu. Ei mikään ole sen ulkopuolella. Sellainen on vain äärimmäinen tekosyy väittää jotain minkä jo logiikka osoittaa vääräksi.

        "Tässä kohtaa tulee vain huomioida lisäksi se teologian (tai raamatuntulkinnan menetelmä), jota Tunnustuskirjojen laatijat - ynnä sitä mukaa kirkko virallisesti - on pyrkinyt noudattamaan: ei mitään yli eikä yhtään vähempää kuin mitä Raamatussa lukee."

        Tässä keskustelun aiheena oleva ongelma johtuu juurikin siitä ettei kirkko ole noudattanut tuollaista periaatetta. Koko lapsikaste on yli sen mitä Raamatussa lukee, ei sieltä sellaista löydy. Ja tuskin Raamatusta voidaan suoraan johtaa kasteen välttämättömyyttäkään, mutta se on tarvittu lapsikasteen tarpeellisuuden perustelemiseksi. Seurauksena on sitten tilanne jossa välttämättömyys loogisesti tarkoittaa kastamattomille lapsille helvettiä, tai muussa tapauksessa se ei sittenkään ole välttämätön, jolloinka ei ole myöskään lapsikaste, ja siltä on pohja poissa.


      • utti
        utti kirjoitti:

        "Jumalansana kyllä on, sillä se on inhimillistä tekstiä, ihmisten kirjoittamana, mutta kuitenkin Jumalan aikaansaamaa - mutta siitä muodostettavien opinkohtien käyttäminen induktiopäätelmiin johtaa juuri tuolle alueelle, jossa logiikka ei päde"

        Tuollainen ajattelu alueista joissa logiikka ei pätisi ei johda mihinkään merkitykselliseen lopputulokseen. Siinä kohtaa kun joku sanoo että logiikka ei päde, ei voida enää määrittää mitään merkitystä sanotulle. Johan tuo logiikasta luopuminenkin perustuu logiikkaan. Siihen kaikki ajattelu ja viestintä perustuu. Ei mikään ole sen ulkopuolella. Sellainen on vain äärimmäinen tekosyy väittää jotain minkä jo logiikka osoittaa vääräksi.

        "Tässä kohtaa tulee vain huomioida lisäksi se teologian (tai raamatuntulkinnan menetelmä), jota Tunnustuskirjojen laatijat - ynnä sitä mukaa kirkko virallisesti - on pyrkinyt noudattamaan: ei mitään yli eikä yhtään vähempää kuin mitä Raamatussa lukee."

        Tässä keskustelun aiheena oleva ongelma johtuu juurikin siitä ettei kirkko ole noudattanut tuollaista periaatetta. Koko lapsikaste on yli sen mitä Raamatussa lukee, ei sieltä sellaista löydy. Ja tuskin Raamatusta voidaan suoraan johtaa kasteen välttämättömyyttäkään, mutta se on tarvittu lapsikasteen tarpeellisuuden perustelemiseksi. Seurauksena on sitten tilanne jossa välttämättömyys loogisesti tarkoittaa kastamattomille lapsille helvettiä, tai muussa tapauksessa se ei sittenkään ole välttämätön, jolloinka ei ole myöskään lapsikaste, ja siltä on pohja poissa.

        Yksinkertaistettuna vielä tuo päättely:

        (1) Ilman kastetta ei voi saada pelastusta
        (2) Ilman pelastusta joutuu helvettiin

        (1) (2) -> Ilman kastetta joutuu helvettiin

        Tuo on simppeli looginen päätelmä ja se pätee niin kauan kun lähtökohtien oletetaan pätevän ja pitäydytään merkityksellisessä ajattelussa jossa tämänkaltaisesta logiikasta ei voida poiketa. Jos tuollaisesta logiikasta luovutaan, ei jäljelle jää mitään, on aivan sama mitä sanotaan, sillä ei ole mitään merkitystä.

        Kysymys on nyt vain siitä luovutaanko noista lähtöoletuksista vai hyväksytäänkö lopputulos. Katolisessa kirkossa on kehitelty keinoja luopua kohdasta (2) ja kehitetty limboja ja vastaavia ylimääräiseksi vaihtoehdoksi. Luterilaiset eivät ole halunneet tuosta luopua sikäli kun asian käsitän. Jolloin jäljelle jää vain yllämainitsemani vaihtoehdot, joko kaste ei olekaan välttämätön, tai kastamattomat menevät helvettiin.


      • Lisää
        utti kirjoitti:

        Yksinkertaistettuna vielä tuo päättely:

        (1) Ilman kastetta ei voi saada pelastusta
        (2) Ilman pelastusta joutuu helvettiin

        (1) (2) -> Ilman kastetta joutuu helvettiin

        Tuo on simppeli looginen päätelmä ja se pätee niin kauan kun lähtökohtien oletetaan pätevän ja pitäydytään merkityksellisessä ajattelussa jossa tämänkaltaisesta logiikasta ei voida poiketa. Jos tuollaisesta logiikasta luovutaan, ei jäljelle jää mitään, on aivan sama mitä sanotaan, sillä ei ole mitään merkitystä.

        Kysymys on nyt vain siitä luovutaanko noista lähtöoletuksista vai hyväksytäänkö lopputulos. Katolisessa kirkossa on kehitelty keinoja luopua kohdasta (2) ja kehitetty limboja ja vastaavia ylimääräiseksi vaihtoehdoksi. Luterilaiset eivät ole halunneet tuosta luopua sikäli kun asian käsitän. Jolloin jäljelle jää vain yllämainitsemani vaihtoehdot, joko kaste ei olekaan välttämätön, tai kastamattomat menevät helvettiin.

        " Siinä kohtaa kun joku sanoo että logiikka ei päde, ei voida enää määrittää mitään merkitystä sanotulle. Johan tuo logiikasta luopuminenkin perustuu logiikkaan. Siihen kaikki ajattelu ja viestintä perustuu. Ei mikään ole sen ulkopuolella"

        On kyllä, Jumala on, niin kuin tiedät, ja tuomio on joka tapauksessa Jumalan. Juuri siksi tuo esittämäsi 1 2 ei päde. Sekä 1:lle että 2:lle on perusteet Raamatussa (puhutaan nyt niin kuin luterilaiset, Tunnustuskirjat ja vaikkapa minä uskon, näiden perustelut, so. kasteasia ei suoraan liity alkuperäiseen kysymykseesi, ja jätetään se nyt selvyyden takia puheista ulos). Esitit nyt ohessa päätelmän 1/\2->3. Ongelma on vain siinä, että väitteelle 3 ei ole itsenäistä perustetta Raamatussa. Ja koska Jumala ei ole logiikan kohde - Jumalasta ei saada sillä tietoa - niin päätelmä on luterilaisessa mielessä väärä, vaikka formaalisestihan se on ihan oikea, vastakohdan lakiin perustuva.

        "Jos tuollaisesta (päätelmien tekemisestä) logiikasta luovutaan, ei jäljellä jää mitään, on aivan sama mitä sanotaan--"

        Siitä ei luovuta, sitä ei voi edes harjoittaa, koska me ollaan täällä maan päällä ja Jumala on taivaissa. Meillä ei ole oikeutta päätellä mitään muuta Jumalasta kuin mitä hän itse antaa apostolien ja profeettojen kautta ilmi. Kysymys on kyllä, luterilaisten kannalta, sangen hankala - eräs ystäväni teki graduaan Lutherista, joka tähän tapaan kiroaa tuollaiset "järjen" ajatukset Jumalasta mutta kumminkin käyttää itse hyvin rationaalisia keinoja omassa toiminnassaan. Hyvä esimerkki tässä: (kokoelmasta Tienviittoja, s. 295)

        "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

        Mark. 10:14

        Sinä sanot, että koska lapset eivät ole vielä järkeviä aikuisia, he eivät voi uskoa. Sano minulle: onko tämä kristillistä puhetta, kun arvioit Jumalan tekoja oman mielesi mukaan? Entä jos sinä oletkin tuollaisen järjen kautta jo langennut pois uskosta ja lapset ovat tulleet ilman järkeä uskoon? Rakas ystävä, mitä hyötyä järjestä on uskon ja Jumalan Sanan suhteen? Eikö juuri järki vastusta uskoa ja Jumalan Sanaa kaikkein eniten, niin ettei kukaan voi tulla uskovaksi eikä kestää Jumalan Sanaa, jollei häntä ensin sokaista ja häpäistä, jollei hän ensin kuole järjelle ja tule ryhmäksi, niin järjettömäksi ja ymmärtämättömäksi kuin pieni lapsi? Vain näin ihminen voi tulla uskovaksi ja ottaa vastaan Jumalan armon, niin kuin Kristus sanoo Matteuksen evankeliumin kohdassa Matt. 18:3. Kuinka järkeviä olivat ne lapset, joita Kristus otti syliinsä? Miksi hän sitten antoi heidän tulla luokseen ja siunasi heitä? Mistä he olivat saaneet sellaisen uskon, joka teki heistä taivaan valtakunnan lapsia? Juuri siksi, että lapset ovat järjettömiä ja ymmärtämättömiä, he sopivat uskoviksi paremmin kuin vanhat ja viisaat, joiden tiellä järki aina on esteenä. Järki ei saa suurta päätään ahtaan oven läpi."

        Mitä sitten on sanottava järjestä? Esimerkiksi näin: logiikkaa ja päätelmiä on nimenomaan käytettävä - niin kuin sanoit, ilman niitä ei millään ole merkitystä - mutta jotkut asiat ovat PYHIÄ, niistä ei voi sanoa mitään. "Minä olen se joka olen", ilmoitti Jumala nimekseen muiden kansojen - kaikkien ihmisten - kirjavien jumalien ja jumalanpalvelusmenojen sijasta. Jos päätellään asioita ilmoituksen ulkopuolelta, langetaan samaan omaehtoiseen jumalanpalvelukseen, mitä aina ennenkin on harjoitettu.

        Jos luterilaisen kirkon/teologian tapa argumentoida kiinnostaa, kannattaa lukea jotakin vanhoja Lutherin aikaisia yliopistollisia väittelyitä. Niissä puhutaan monesti juuri argumentoinnin ja logiikan asemasta raamatuntulkinnassa vakavalla mielellä. Eivät nimittäin Lutherin puoluelaiset pitäneet päätään tietyissä asioissa, kuten kaste, ehtoollinen, ihmisen kyvyttömyys päättää pelastuksestaan, vastoin kovia logiikan argumentteja sekä maallista etua kevyin mielin. Tässä mielessä suosittelen Lutherin ja Johannes Agricolan väittelyä ns. antinomilaisista teeseistä, joka on suomennettu nimellä "Laki ja evankeliumi". Löytyypi halvalla hinnalla kristillisistä kirjakaupoista, esim. Lutherdivarista: www.luther-kirjat.fi/

        Hyvä huomio muuten nuo katolisten helvetinkehä -selitykset. Siinä on hyvä esimerkki "yli tekstin" menevästä päättelystä: tuon ajatuksen luonnostelija (Tuomas A.) teki ensin kuvaamasi päätelmän ja koska ei siitä halunnut luopua, joutui lausumaan kaikenlaista väitteensä tueksi. Mutta semmoiset puheet ovat ilmaa, koska ne eivät tiedä mistä puhuvat...


      • utti
        Lisää kirjoitti:

        " Siinä kohtaa kun joku sanoo että logiikka ei päde, ei voida enää määrittää mitään merkitystä sanotulle. Johan tuo logiikasta luopuminenkin perustuu logiikkaan. Siihen kaikki ajattelu ja viestintä perustuu. Ei mikään ole sen ulkopuolella"

        On kyllä, Jumala on, niin kuin tiedät, ja tuomio on joka tapauksessa Jumalan. Juuri siksi tuo esittämäsi 1 2 ei päde. Sekä 1:lle että 2:lle on perusteet Raamatussa (puhutaan nyt niin kuin luterilaiset, Tunnustuskirjat ja vaikkapa minä uskon, näiden perustelut, so. kasteasia ei suoraan liity alkuperäiseen kysymykseesi, ja jätetään se nyt selvyyden takia puheista ulos). Esitit nyt ohessa päätelmän 1/\2->3. Ongelma on vain siinä, että väitteelle 3 ei ole itsenäistä perustetta Raamatussa. Ja koska Jumala ei ole logiikan kohde - Jumalasta ei saada sillä tietoa - niin päätelmä on luterilaisessa mielessä väärä, vaikka formaalisestihan se on ihan oikea, vastakohdan lakiin perustuva.

        "Jos tuollaisesta (päätelmien tekemisestä) logiikasta luovutaan, ei jäljellä jää mitään, on aivan sama mitä sanotaan--"

        Siitä ei luovuta, sitä ei voi edes harjoittaa, koska me ollaan täällä maan päällä ja Jumala on taivaissa. Meillä ei ole oikeutta päätellä mitään muuta Jumalasta kuin mitä hän itse antaa apostolien ja profeettojen kautta ilmi. Kysymys on kyllä, luterilaisten kannalta, sangen hankala - eräs ystäväni teki graduaan Lutherista, joka tähän tapaan kiroaa tuollaiset "järjen" ajatukset Jumalasta mutta kumminkin käyttää itse hyvin rationaalisia keinoja omassa toiminnassaan. Hyvä esimerkki tässä: (kokoelmasta Tienviittoja, s. 295)

        "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

        Mark. 10:14

        Sinä sanot, että koska lapset eivät ole vielä järkeviä aikuisia, he eivät voi uskoa. Sano minulle: onko tämä kristillistä puhetta, kun arvioit Jumalan tekoja oman mielesi mukaan? Entä jos sinä oletkin tuollaisen järjen kautta jo langennut pois uskosta ja lapset ovat tulleet ilman järkeä uskoon? Rakas ystävä, mitä hyötyä järjestä on uskon ja Jumalan Sanan suhteen? Eikö juuri järki vastusta uskoa ja Jumalan Sanaa kaikkein eniten, niin ettei kukaan voi tulla uskovaksi eikä kestää Jumalan Sanaa, jollei häntä ensin sokaista ja häpäistä, jollei hän ensin kuole järjelle ja tule ryhmäksi, niin järjettömäksi ja ymmärtämättömäksi kuin pieni lapsi? Vain näin ihminen voi tulla uskovaksi ja ottaa vastaan Jumalan armon, niin kuin Kristus sanoo Matteuksen evankeliumin kohdassa Matt. 18:3. Kuinka järkeviä olivat ne lapset, joita Kristus otti syliinsä? Miksi hän sitten antoi heidän tulla luokseen ja siunasi heitä? Mistä he olivat saaneet sellaisen uskon, joka teki heistä taivaan valtakunnan lapsia? Juuri siksi, että lapset ovat järjettömiä ja ymmärtämättömiä, he sopivat uskoviksi paremmin kuin vanhat ja viisaat, joiden tiellä järki aina on esteenä. Järki ei saa suurta päätään ahtaan oven läpi."

        Mitä sitten on sanottava järjestä? Esimerkiksi näin: logiikkaa ja päätelmiä on nimenomaan käytettävä - niin kuin sanoit, ilman niitä ei millään ole merkitystä - mutta jotkut asiat ovat PYHIÄ, niistä ei voi sanoa mitään. "Minä olen se joka olen", ilmoitti Jumala nimekseen muiden kansojen - kaikkien ihmisten - kirjavien jumalien ja jumalanpalvelusmenojen sijasta. Jos päätellään asioita ilmoituksen ulkopuolelta, langetaan samaan omaehtoiseen jumalanpalvelukseen, mitä aina ennenkin on harjoitettu.

        Jos luterilaisen kirkon/teologian tapa argumentoida kiinnostaa, kannattaa lukea jotakin vanhoja Lutherin aikaisia yliopistollisia väittelyitä. Niissä puhutaan monesti juuri argumentoinnin ja logiikan asemasta raamatuntulkinnassa vakavalla mielellä. Eivät nimittäin Lutherin puoluelaiset pitäneet päätään tietyissä asioissa, kuten kaste, ehtoollinen, ihmisen kyvyttömyys päättää pelastuksestaan, vastoin kovia logiikan argumentteja sekä maallista etua kevyin mielin. Tässä mielessä suosittelen Lutherin ja Johannes Agricolan väittelyä ns. antinomilaisista teeseistä, joka on suomennettu nimellä "Laki ja evankeliumi". Löytyypi halvalla hinnalla kristillisistä kirjakaupoista, esim. Lutherdivarista: www.luther-kirjat.fi/

        Hyvä huomio muuten nuo katolisten helvetinkehä -selitykset. Siinä on hyvä esimerkki "yli tekstin" menevästä päättelystä: tuon ajatuksen luonnostelija (Tuomas A.) teki ensin kuvaamasi päätelmän ja koska ei siitä halunnut luopua, joutui lausumaan kaikenlaista väitteensä tueksi. Mutta semmoiset puheet ovat ilmaa, koska ne eivät tiedä mistä puhuvat...

        Toivottavasti teologisessa ei opeteta tuollaista epälogiikkaa, koska siinä tapauksessa se ei ainakaan taatusti kuulu tiedeyliopistoihin.

        Tuollainen ajattelu ei vain yksinkertaisesti johda mihinkään. Voin ihan vastaavasti itse keksiä vaikka minkämoisen satuolennon tai laitteen ja vain todeta ettei logiikka päde siihen, ja sen jälkeen väittää mitä tahansa. Miksi keksintöni olisi logiikan ulkopuolella? Väliäkö sillä, koska en voi kuitenkaan perustella asiaa käyttämättä logiikkaa, ja se on turhaa, koska perusteluni kohde ei kuitenkaan noudata perustelujani. Aivan vastaavasti kaikki mitä kristinuskossa on sanottu on jonkun muun ihmisen sanomaa/kirjoittamaa, ja jos siihen ei voida soveltaa logiikkaa, ei voida olettaa yhtään mitään siitä mitä on tarkoitettu.

        Sanonnan mukaan tieteessä ei ole absoluuttisia totuuksia, paitsi matematiikassa, ja logiikka menee vahvasti samaan kategoriaan. Nuo koostuvat määritelmistä, joita ilman ei vain yksinkertaisesti voi kommunikoida tai johtaa mitään mielekästä. Ne muodostavat kielen kaiken muun esittämiseen.

        Otetaan esimerkiksi lause "Jumala on hyvä". Jos lähdetään siitä että tuollaisiin ei voida samaa logiikkaa soveltaa, niin lause on merkityksetön. Se kun vaatisi Jumalan ja hyvyyden loogisia käsitteitä ollakseen merkityksellinen. Normaalisti yhdistäisin tuohon loogisesti jonkun ajatukseni hyvyydestä, eli että "hyvyys tarkoittaa sitä että...". Mutta enhän minä voi sitä yhdistää jos ylläolevan kaltainen 1 2 ei päde. Voin yhtä hyvin sanoa että "Jumala on aiojxwea". Tai "eaixcmoi on mcpoeax". Ei noita voida kuitenkaan loogisesti yhdistää mihinkään käsitteeseen, niin sama se mitä sanoja tai epäsanoja siihen sijoittelen.

        Jos jokin on loogisesti mahdoton, se on yksinkertaisesti mahdoton. Ei ole muita vaihtoehtoja. Muun väittäminen on turhaa, koska väite ja kaikki muu olisi jo merkityksetöntä.


      • Viimeinensana
        utti kirjoitti:

        Toivottavasti teologisessa ei opeteta tuollaista epälogiikkaa, koska siinä tapauksessa se ei ainakaan taatusti kuulu tiedeyliopistoihin.

        Tuollainen ajattelu ei vain yksinkertaisesti johda mihinkään. Voin ihan vastaavasti itse keksiä vaikka minkämoisen satuolennon tai laitteen ja vain todeta ettei logiikka päde siihen, ja sen jälkeen väittää mitä tahansa. Miksi keksintöni olisi logiikan ulkopuolella? Väliäkö sillä, koska en voi kuitenkaan perustella asiaa käyttämättä logiikkaa, ja se on turhaa, koska perusteluni kohde ei kuitenkaan noudata perustelujani. Aivan vastaavasti kaikki mitä kristinuskossa on sanottu on jonkun muun ihmisen sanomaa/kirjoittamaa, ja jos siihen ei voida soveltaa logiikkaa, ei voida olettaa yhtään mitään siitä mitä on tarkoitettu.

        Sanonnan mukaan tieteessä ei ole absoluuttisia totuuksia, paitsi matematiikassa, ja logiikka menee vahvasti samaan kategoriaan. Nuo koostuvat määritelmistä, joita ilman ei vain yksinkertaisesti voi kommunikoida tai johtaa mitään mielekästä. Ne muodostavat kielen kaiken muun esittämiseen.

        Otetaan esimerkiksi lause "Jumala on hyvä". Jos lähdetään siitä että tuollaisiin ei voida samaa logiikkaa soveltaa, niin lause on merkityksetön. Se kun vaatisi Jumalan ja hyvyyden loogisia käsitteitä ollakseen merkityksellinen. Normaalisti yhdistäisin tuohon loogisesti jonkun ajatukseni hyvyydestä, eli että "hyvyys tarkoittaa sitä että...". Mutta enhän minä voi sitä yhdistää jos ylläolevan kaltainen 1 2 ei päde. Voin yhtä hyvin sanoa että "Jumala on aiojxwea". Tai "eaixcmoi on mcpoeax". Ei noita voida kuitenkaan loogisesti yhdistää mihinkään käsitteeseen, niin sama se mitä sanoja tai epäsanoja siihen sijoittelen.

        Jos jokin on loogisesti mahdoton, se on yksinkertaisesti mahdoton. Ei ole muita vaihtoehtoja. Muun väittäminen on turhaa, koska väite ja kaikki muu olisi jo merkityksetöntä.

        Hyvä! Näin näytetään kaapin paikka kaikkivaltiaalle...

        Ei opeteta teologisessa, kirkossa kylläkin.

        Rokkia sinulle aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=xZEO1Lug25s


    • Vain lapsille

      Lapsi pelastuu aina. Jeesus itse sanoi: "Taivasten valtakunta on lasten kaltaisten."

    • Höpö juttuja että vauva tai lapsi jos ja kun kuolee, joutuu helvettiin,,,jos ei ole kastettu,,maailmassa kuolee joka hetki lapsija ja vauvoja,,sairauden, sotien nälkää,,ym syiden johdosta,,ja suurin osa ei todella ole kastettu eikä siunattu (joka on Raamatullista, Jeesus siunasi vauvat ja pikkulapset, ja samaa on tänäkin päivännä kutsu meille)......pikkulapset pääsevät automaatisesti taivaaseen, he kun eivät vielä erotta oikeatta tai väärää.

      Uskonnolisuus ei pelasta,, se on teko/suoritte.

    • gyhyfyufu

      utti käytä järkeäsi , jos joku on helvettiin menossa niin nämä uskovahihhulit??????????????

      • utti

        Minä nimenomaan kysyin mikä on kirkon virallinen oppi, en sitä mikä olisi järkevää. Nuo kaksi eivät ole sama asia, usein hyvinkin kaukana toisistaan...

        Kaiken lukemani perusteella kirkon virallinen oppi näyttäisi olevan että pienimmätkin vastasyntyneet joutuvat helvettiin ilman kastetta, vaikkei kirkko tietenkään halua asiaa noin suoraan sanoa, ja kysyttäessä luultavasti väistelisivät kysymystä niin kauan kuin mahdollista. Mutta noin se on luettavissa kirkon omista tunnuskirjoista ja tulkinnanvaraa ei juuri jää.

        Mitä tuon opin uskottavuuteen, järkevyyteen ja hyväksyttävyyteen tulee, niin vielä kertaalleen yllämainitsemani luterilaisen pastorin kommentit aiheesta, jotka ovat aika osuvat:

        http://www.kansanraamattuseura.fi/sana/kolumnit/kaste_ei_pelasta

        "Kasteen jyrkkä alamäki voidaan tietenkin laittaa yleisen maallistumisen piikkiin, mutta kysymys voi olla myös kastetoimituksen sisällön epäuskottavuudesta. Luterilainen kirkko nojaa vieläkin sinnikkäästi kirkkoisä Augustinuksen ajatukseen, jonka mukaan kastamattomat joutuvat helvettiin. Siis aivan pienet lapsetkin, jotka kuolevat ennen kätilön toimittamaa hätäkastetta päätyvät ikuiseen tuleen. Tällaista epäoikeudenmukaisuutta nykyihmisen on järjellä mahdotonta hyväksyä."


    • muistakaa nyt ihmees

      No ei nyt sentään!

      Kehotan teitä luterilaisia uskovaisia keskittymään enemmänkin omiin synteihinne, joiden perusteella voitte itse joutua helvettiin!

      On aivan turha hämätä todellisuutta kiinnittämällä huomiota kastamattomien lasten huonoon kohtaloon! Kristinuskon Jumala on kuitenkin hyvä ja armahtavainen!

      Ja muistakaa nyt ihmeessä, että luterilaisina te itse kannatatte harhaoppia, joten millainen on se teidän harhaoppinne jumala, joka tuomitsisi pienet lapset kadotukseen?

    • gfjhdfghgh

      Tämä sama asia koskee myös kaikkia äitiensä kohtuun tapattamia vauvoja, joiden ei annettu syntyä.

      Pietarin Evankeliumia luettiin ja opetettiin Alkuseurakunnissa.
      Vaikka lopulta päädyttiin ottamaan Raamattuun juuri Matteuksen, Luukkaan, Markuksen ja Johanneksen Evankeliumit, niin se ei tarkoita että voisimme jättää huomioitta Pietarin Evankeliumin.

      Pietarin Evankeliumissa ei ole paljoa lisäystä näihin neljään otettuun Evankeliumiin (ja se lienee yksi syy, miksi sitä ei otettu mukaan).
      Siinä on kuitenkin yksi asia, Pietarin Ilmestys ja se valaisee jotain, mitä muut kohdat ei välttämättä valaise.
      Siinä kerrotaan, mitä Abortin tehneille naisille käy ja heidän lapsilleen.

      Vaikka me emme pysty sitä näkemään, niin kaikki on Jumalan kädessä. Siihen on olemassa joku syy, miksi lapsi kuolee ennen kastetta vaikka me emme pystykään sitä käsittämään.

    • Uskova Noora

      Vastaus aloittajan kysymykseen. Jeesus sanoi, että taivasten valtakunta kuuluu lapsen kaltaisille (Mark. 10: 13-16).

      Lapsen kaltaisia ovat lapset ja lapsen kaltaiset aikuiset eli mentaaliselta kehitykseltään lapsen tasolle jääneet.

      Aikuinenkin voi kääntyä ja tulla lapsen kaltaiseksi, kääntymyksen (ja mm. kasteen jne) kautta, kuten Jeesus sanoo tuossa Mark. 10: 13-16 kohdassa.

      Aikuisilta siis edellytetään kääntymystä lapsen kaltaiseksi, jotta hän pelastuisi. Lapsen ei tarvitse, koska hän on jo lapsen kaltainen, ja siten kuuluu Jumalan valtakuntaan.

      • protestanttista harh

        Tämä lienee sitä protestanttista harhaa, jossa luterilaisuus tietenkin rypee, onhan se protestanttinen liike! Mutta ei kristinusko tietenkään vaadi aikuisten taantuvan lasten tasolle ollakseen Jumalalle otollisia. Aikuiset ovat aikuisia ja heidän kuuluukin käyttää järkeään ja kaikkia taitojaan Jumalan kunniaksi ja lähimmäistensä hyödyksi! Kristityn ei tarvitse olla lapsen kaltainen sinisilmäinen pölhökustaa, mitä taas luterilaisuus mitä ilmeisimmin edellyttää!

        Luterilaisuus ja kristinusko ovat niin erilaisia uskontoja!


    • Uskova Noora

      Vastaus aloittajan kysymykseen. Jeesus sanoi, että taivasten valtakunta kuuluu lapsen kaltaisille (Mark. 10: 13-16).

      Lapsen kaltaisia ovat lapset ja lapsen kaltaiset aikuiset eli mentaaliselta kehitykseltään lapsen tasolle jääneet.

      Aikuinenkin voi kääntyä ja tulla lapsen kaltaiseksi, kääntymyksen (ja mm. kasteen jne) kautta, kuten Jeesus sanoo tuossa Mark. 10: 13-16 kohdassa.

      Aikuisilta siis edellytetään kääntymystä lapsen kaltaiseksi, jotta hän pelastuisi. Lapsen ei tarvitse, koska hän on jo lapsen kaltainen, ja siten kuuluu Jumalan valtakuntaan.

    • ollaan kivoja kamuja

      Liberaalikirkko ei usko helvuttiin. Se kastaa vain hauskan pidon takia

    • kyselyt

      Joutuuko kastettu lapsi tai aikuinen helevettiin, jos ei usko Jeesukseen ? Entä Mäkisen sateenkaarilahkokirkon lapset?

    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      4115
    2. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      47
      2857
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1820
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      107
      1738
    5. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      99
      1711
    6. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      16
      1559
    7. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      52
      1530
    8. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      15
      1470
    9. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      173
      1447
    10. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1252
    Aihe