Mailan lyhentäminen

NooB

Sanokaas asiantuntijat, miten mailaa kannattaisi lyhentää.

Ensinnäkin lyhennänkö mailaa ylä- vai alapäästä? Jostain olen saanut sellaista tietoa, että alapäästä lyhentäminen pilaa mailan. Kuinka paljon voi lyhentää ennenkuin mailan ominaisuudet, esim. jäykkyys, muuttuu dramaattisesti?

19

10413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Itse olen lyhentänyt mailoja sekä ylä- että alapäästä, eikä kumpikaan ollut ylivoimaisen vaikeaa. Yläpäästä lyhentämisen kanssa voi tulla ongelmia mailan tupin ja gripin laittamisen kanssa, alapäästä lyhentämisen kanssa voi tulla vaikeuksia, jos varsi ohenee lapaa kohden. Jäykkyys muuttuu aina lyhentäessä, siksi suosittelenkin jonkun itselle liian löysän mailan lyhentämistä, jolloin jäykkyys muuttuu.

Lyhennä yläpäästä, koska jos lyhennät alapäästä mailasta poistuu pakollinen liiton tarra. Mikä on pakollinen kovissa geimeissä;)

• Nipa

Ihan vaa mielenkiinnosta, et tietääks kukaan miten liigapelurit lyhentelee mailojaan? Jotkut on tosi lyhyitä, alta 170 cm. Pelaako täyspitkillä vai kuinka paljon lyhentää?

Tää ei ollu vastaus tohon kysymykseen, mut sopii otsikon alle, nii heitin tähän...

• poks

No eiköhän ne liigapeluritkin lyhentele ja säädä muutenkin niitä mailojaan ihan tavalliseen tapaan...

• Nipa
        poks kirjoitti:

No eiköhän ne liigapeluritkin lyhentele ja säädä muutenkin niitä mailojaan ihan tavalliseen tapaan...

Nii, just sitä tavallista tapaa ajoin takaa. Luin jostai et mailan oikee mitta olis kun mailan yläpää yltää navan korkeudelle. Onko todella näin?

Mä oon 175 cm ja jos pelaisin napaan asti olevalla mailalla, nii varren pituus olis reilusti alta 90 cm, jopa 85 cm.

Aattelin, et jos joku pelaaja on vaikka alle 170 cm ja täyspitkät mailat on 101 cm varrella.

Meni nyt vähän sekavaks tää mun juttu. Tiivistetään:

Onko navan korkeus mailan oikea mitta?

Nipa kirjoitti:

Nii, just sitä tavallista tapaa ajoin takaa. Luin jostai et mailan oikee mitta olis kun mailan yläpää yltää navan korkeudelle. Onko todella näin?

Mä oon 175 cm ja jos pelaisin napaan asti olevalla mailalla, nii varren pituus olis reilusti alta 90 cm, jopa 85 cm.

Aattelin, et jos joku pelaaja on vaikka alle 170 cm ja täyspitkät mailat on 101 cm varrella.

Aloittelijoiden, ja etenkin junioreitten on hyvä aloittaa pelaaminen kevyemmillä mailoilla ja mailan vartta kannattaa lyhentää, tällöin mailan käsittely on huomattavasti helpompaa! Yleisohjeena pidetään, että mailan pituus ulottuu noin navan korkeudelle. Mailojen lapoja on erilaisia. Lavan merkitys korostuu laukauksissa ja pallon haltuunotossa. Mitään yleispätevää ohjetta lavan tyypille ja käyryydelle ei ole - kokeilun kautta! Hyvällä tekniikalla kaikki mailat ovat hyviä. Mailojen hinnat vaihtelevat 100-500 markkaan.

Ohjeellinen taulukko oikean pituisen mailan mittaamiseksi:

Lapsen pituus (cm) 100 105-110 120 130 140 150 160
        Mailan pituus (cm) 75 80 85 90 100 105 110

Mun mielestä jos mailan pituus ulottuu navan korkeudelle, nii sen täytyy olla lyhyempi ku mitä tossa taulukossa. Toi 110cm mailan varren pituus on jotai 92-93 cm. Itellä on 90 cm varsi ja 5 cm navan yli. Oon 174 cm.

Kumpaa uskoa, navan korkeutta vai tota taulukkoa?

• juuuuuuu
        **** kirjoitti:

Aloittelijoiden, ja etenkin junioreitten on hyvä aloittaa pelaaminen kevyemmillä mailoilla ja mailan vartta kannattaa lyhentää, tällöin mailan käsittely on huomattavasti helpompaa! Yleisohjeena pidetään, että mailan pituus ulottuu noin navan korkeudelle. Mailojen lapoja on erilaisia. Lavan merkitys korostuu laukauksissa ja pallon haltuunotossa. Mitään yleispätevää ohjetta lavan tyypille ja käyryydelle ei ole - kokeilun kautta! Hyvällä tekniikalla kaikki mailat ovat hyviä. Mailojen hinnat vaihtelevat 100-500 markkaan.

Mun mielestä jos mailan pituus ulottuu navan korkeudelle, nii sen täytyy olla lyhyempi ku mitä tossa taulukossa. Toi 110cm mailan varren pituus on jotai 92-93 cm. Itellä on 90 cm varsi ja 5 cm navan yli. Oon 174 cm.

Älkää ny hyvät ihmiset uskoko tollasii taulukoit! Ei kukaa voi prkl mennä sanomaan et jos sä oot 170cm pitkä ni sulle käy vaan tämän pitune maila. VOIha prkl:een prkl!! Kokeilkaa ihmiset kokeilkaa, itselle sopiva maila.. K O K E I L K A A

juuuuuuu kirjoitti:

Älkää ny hyvät ihmiset uskoko tollasii taulukoit! Ei kukaa voi prkl mennä sanomaan et jos sä oot 170cm pitkä ni sulle käy vaan tämän pitune maila. VOIha prkl:een prkl!! Kokeilkaa ihmiset kokeilkaa, itselle sopiva maila.. K O K E I L K A A

Kai sitä vois jostain perusajatuksesta lähtee liikkeelle? Tulee muuten kalliiks toi kokeilu, sahata aina voi, mut pituuden lisääminen ei onnistu ja onpa vielä säännöissäkin kielletty.

Ei kai suosituksen tartte olla pakko. Täytys kai olla varmaa tietoo ennen ku rupee 70€ mailaa sahaan.

Onhan hiihtopuolella sama juttu, tietyn pituselle tietyn mittaset sukset ja sauvat, kävelysauvoissa jopa jonkinlainen pituuskerroin. Kattele vaikka exelin sivuilta.

• juuuuuuu
        **** kirjoitti:

Kai sitä vois jostain perusajatuksesta lähtee liikkeelle? Tulee muuten kalliiks toi kokeilu, sahata aina voi, mut pituuden lisääminen ei onnistu ja onpa vielä säännöissäkin kielletty.

Ei kai suosituksen tartte olla pakko. Täytys kai olla varmaa tietoo ennen ku rupee 70€ mailaa sahaan.

Onhan hiihtopuolella sama juttu, tietyn pituselle tietyn mittaset sukset ja sauvat, kävelysauvoissa jopa jonkinlainen pituuskerroin. Kattele vaikka exelin sivuilta.

Totta kai sillei vähä voi tollasiiki kattoo ja sellane SUOSITUS onkii et mailan kannattais olla suunnillee napaan asti. Mut mulla ainaki maila ylettyy varmaa yli 10cm yli navan... Ja se on tosi tyhmää, että mennään laittamaan jollekin sivuille tollanen taulukko, jossa suoraan sanotaan lapsen/henkilön pituus ja mailan pituus tälle henkilölle..Ja sitten joku, joka ei oo enne pelanny salibandyä tai meinaa alottaa menee ja ostaa sen mittasen mailan ja se ei käykään.. Niin..siis mun pointti on että tollei ei saa mennä laittamaan mitään taulukkoo tai mitään jonnekkin ja sanoo et tää on ainoo oikee vaihtoehto! Ja niille, jotka on jo jonku verran pelannu, ni voi kokeilla varmaan (ainakin jossain määrin) jo siel kaupassa, SUUNNILLEEN sen oikeen mittasen mailan, ni ei tarttee nii paljoo sahailla..

• äijä
        juuuuuuu kirjoitti:

Totta kai sillei vähä voi tollasiiki kattoo ja sellane SUOSITUS onkii et mailan kannattais olla suunnillee napaan asti. Mut mulla ainaki maila ylettyy varmaa yli 10cm yli navan... Ja se on tosi tyhmää, että mennään laittamaan jollekin sivuille tollanen taulukko, jossa suoraan sanotaan lapsen/henkilön pituus ja mailan pituus tälle henkilölle..Ja sitten joku, joka ei oo enne pelanny salibandyä tai meinaa alottaa menee ja ostaa sen mittasen mailan ja se ei käykään.. Niin..siis mun pointti on että tollei ei saa mennä laittamaan mitään taulukkoo tai mitään jonnekkin ja sanoo et tää on ainoo oikee vaihtoehto! Ja niille, jotka on jo jonku verran pelannu, ni voi kokeilla varmaan (ainakin jossain määrin) jo siel kaupassa, SUUNNILLEEN sen oikeen mittasen mailan, ni ei tarttee nii paljoo sahailla..

Tässä linkki salibandy.org keskustelupalstalle. Siellä on tämänkin aiheen tiimoilta käyty vilkasta keskustelua. Palsta on muutoinkin asiallinen. Käykääpä tutustumassa:

http://www.salibandy.org/bbs/viewtopic.php?t=663

• jari-pekka
        juuuuuuu kirjoitti:

älkää kuitenkaan ihmiset (lapset) ostako liian pitkiä mailoja se on karmetaa kateltavaa kun about 140 pitkä lapsi yrittää pelata 101 pitkällä mailalla eli siis lyhentäkää ne sopiviksi . ei siitä vedosta mitään tuu liian pitkällä maillalla. napa on aika hyvä mittari ite pelaan 95 pitkällä ja oon about 176 pitkä ja hyvin lähtee

• salibändäri
        Nipa kirjoitti:

Riippuu palaajast.

• somebody1
        salibändäri kirjoitti:

Riippuu palaajast.

mua kyl vitutti nii kun ostin 70 e mailan, sitten oli liian pitkä. en uskalla lyhentää koska pelkään et menee pilalle >:(

• randomi1
        somebody1 kirjoitti:

mua kyl vitutti nii kun ostin 70 e mailan, sitten oli liian pitkä. en uskalla lyhentää koska pelkään et menee pilalle >:(

Mul on n. nyrkin verran yli navast. Ei se maila mee pilalle kuha ei lyhennä liikaaa ota vähä kerrallaan pois niiin ei mee liian lyhyeks. Ja se on pelaajast kii minkä pitusel mailal tykkää pelaa!

• Jaaazk
        **** kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista kun mulla on 100cm maila ja se ylettyy justiinsa mun navan kohdalle ja olen 169cm

• pituus
        jari-pekka kirjoitti:

älkää kuitenkaan ihmiset (lapset) ostako liian pitkiä mailoja se on karmetaa kateltavaa kun about 140 pitkä lapsi yrittää pelata 101 pitkällä mailalla eli siis lyhentäkää ne sopiviksi . ei siitä vedosta mitään tuu liian pitkällä maillalla. napa on aika hyvä mittari ite pelaan 95 pitkällä ja oon about 176 pitkä ja hyvin lähtee

Väännetäänpä nyt oikein rautalangasta salibandy-mailan pituudesta !

Olenko ymmärtänyt oikein että , varsi lapa = n. 0-5 cm navan yläpuolelle !!
        (Mieltymyksen mukaan)
        Onko näin ?

• vihanen muumi

ei vittu ostin eile 70 euroo doublecurven 101 senttine ja ite oon 150 ja liian pitkä ja miten sit ny vittu lyhentää lähtis!

• fatpipe rules

Doublecurve on jokatapaukses täys p... joten älä sure vaan myy se jollekkin idiootille ja osta parempi maila..

• Säbäpelaaja

Mailaa kannattaa luhentää ylhäältä lähtien itse olen 150cm ja käytän 87cm vartta. Huom. Kun lyhennät ylä-päästä pitää laittaa myös uusi grippi. Rintalastasta vähän alaspäin on ihan hyvä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1297
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      135
      1043
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      897
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      846
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      54
      822
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      774
    Aihe