pullakranssi

ei jauhopeukalo

Pitäisi tehdä juhliin pullakranssi, mutta mistä tietää, miten pitkät "pötkylät" pitää pyörittää, että tulee toivotun kokoinen. Ja minkä paksuisia pitää olla?

Kanelikierrepullia teen usein, mutta juhlapöytään kuuluu kai pitkopulla eikä pikkupulla, sanovat etikettitietoiset. Taidanpa rikkoa perinteitä...

7

8514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotileipuri

Kranssiin tuleva letin pituus määrittää lopulta kranssin koon. Itse leivon sen tilavan pöydän päällä, teen niin pitkät säikeet kuin taikinasta riittää ja letitän sen ensiksi pitkäksi pullapitkoksi vähintään neljällä säikeellä. Leivo hieman paksumpaa säiettä kuin peukalosi. Säikeet kranssiin leivon noin 2½ dl(maitoa) pullataikinasta. Lopuksi kiinnitän pitkon päät yhteen ympyräksi hammastikulla. Pellille laitettaessa laitan kranssin keskelle uunin kestävän, pyöreän tyhjän astian pellille ja sen jälkeen vasta kohotan. Astia varmistaa kranssin pyöreänä ympyränä pysymisen pellillä paiston aikanakin. Voiteluun käytän kanamunaa ja päälle laitan mantelirouhetta ja/tai raesokeria. Muista ottaa hammastikku pois paistamisen jälkeen.

Sinun kannattaisi ensin harjoitella kranssin leipomista rauhallisissa kotioloissa, jos mahdollista. Siten olisi jo vähän tietoa ja taitoa varsinaisen juhlakranssin leipomiseen. Minäkin harjoittelin ensin pari kertaa sen leipomista. Kotiväkeni tykkäsivät saadessaan syödä juhlapullaa mielin määrin. Osan pakastinkin annospaloihin pakastimeen.

• ei jauhopeukalo

Kiitos hyvistä neuvoista. Taidanpa alkaa harjoittelun.

• laiskako

moikka mä teen ihan vaan tavallisen pitko ja sit vaan leikkaan sen kranssin muotoon...taidan olla vähän laiska leipuri =))

• amatörköksa

Minä teen aina jouluksi ja pääsiäiseksi juhlakranssin vähän samaan tapaan kuin kanelipullat. Jouluna tosin laitan sahramia taikinaan. Ja pääsiäisenä appelsiiniä täytteeseen. En ole vielä etsinyt ohjetta esille, mutta muistaakseni taikina on melko tavallinen. vähän parempi, pullataikina, semmoinen, missä on kananmuna ja voita pikkuisen enemmän. Kaulin taikinan mahdollisimman pitkäksi, laitan täytettä sisälle ja kierittelen rullaksi. Koko rullan laitan ympyräksi pellille ja leikkaan saksilla vuorotellen molemmille puolille käännettyjä siivuja. Päälle mantelia ja raesokeria.
      On pöydällä komea, ja sisälle mahtuu pipareita.

• heikku

voi kun joku osaisi ja viitsisi nähdä vaivaa,jotta opettaisi minulle miten se neljän letin pitko tehtiin!!!!!ohjeen pystyin tässä hävittämään,juuri kun olin ekan pullan saanut onnistumaan oikein hyvin.enhän minä sitä oikein muista.niin,että olisiku joku joka viitsisi?

• leipuri hiiva

• adf

Viidellä säikeellä menee näin:

Leivo kaksi pitkää ja yksi lyhyt (puolet pitkästä) pötkö. Aseta pitkät hevosenkengäksi, ja lyhyt sen keskelle.
        Nosta toinen ja kolmas säie ylös ja siirrä niiden alta ensimmäinen säie viimeiseksi.
        Toista: toinen ja kolmas ylös, ensimmäinen viimeiseksi.

Toimii myös neljällä säikeellä, mutta viidellä tulee hienompi. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3724
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2577
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe