En pidä, enkä ymmärrä miksi saarnaajien täytyy huutaa. Muutenkin kovalla vauhdilla kiihkoilla tulkin kanssa. Raamatunluku pikavauhtia ei ole hyvä asia koska ei kerkiä kuulla mitä siinä sanotaan. Miksi täytyy vedota ihmisten tunteisiin nyyhkytarinoilla jotka kaiken lisäksi kerrotaan hysteerisesti, aina tulkkia myöten. Eikö pelkkä Sana riitä saarnassa? Näyttää siltä että ei, vaan porukka haluaa hurmosta.
Rakastan rauhaa ja rauhallista puhetta ja opetusta.
huutaminen
50
475
Vastaukset
- voittoJeesuksessa
Ei ole huutajilla sisäistä rauhaa eikä Pyhän Hengen läsnäoloa,
Jeesus oli nöyrä ja hiljainen, sopuisa ja kärsivällinen...
Saarnaajat, jotka huutavat ovat useinkin "hukassa".- Voi reh veliä
Mitenkä sen ymmärrät kun Jeesus kaatoi rahanvaihtajien ja myyjien pöydät ja ajoi ruoskalla kauppamiehet ulos temppelistä. Kerrohan nyt aivan omin sanoin ja puhu sitten lisää jos osaat.
- gcgcgcgcgcgcgc
Voi reh veliä kirjoitti:
Mitenkä sen ymmärrät kun Jeesus kaatoi rahanvaihtajien ja myyjien pöydät ja ajoi ruoskalla kauppamiehet ulos temppelistä. Kerrohan nyt aivan omin sanoin ja puhu sitten lisää jos osaat.
Tekikö Hän omilleen niin?
- näin on
gcgcgcgcgcgcgc kirjoitti:
Tekikö Hän omilleen niin?
Jos näette jonkun olevan vaarassa hukkua, jäädä auton alle tms, niin puhutteko te hänelle rauhallisella ja hiljaisella äänellä, että varo vähän, ettei sinulle käy huonosti? En usko, jos teillä on vähänkin rakkautta, niin te huudatte. Samain on saarnaajalla, joka huutaa ja puhuu nopeasti rakkaus kuolemattomia sieluja kohtaan, kun hän näkee vaarat niin oikealla kuin vasemmalla puolella. Se on kyllä aika paljon luonteestakin kiinni. Huomaa, että jotkut yrittävät puhua rauhallisesti, mutta vauhti kiihtyy loppua kohti.
- Vahvaa ruokaa
Voi reh veliä kirjoitti:
Oli kyse puhumisen tyylistä. Ei Jeesus ole koskaan ahneutta hyväksynyt, eikä muutakaan syntiä. Ei millään verukkeella esitettynä.
Puhujien huuto kertoo huomionhakuisuudesta. Se on sielullista. Aloittaja on vahvan hengellisen ruuan hakija, jota ei ihmiskonstit ruoki.
Suosittelen kuuntelemaan radiosta Dein eli Sansan ohjelmaa ja opetusta Raamattu kannesta kanteen Jukka Norvannon toimesta. Opetus on hyvin Raamattukeskeistä. Tulee arki-iltaisin klo 21-21.30 ja aamuisin klo 06 alkaen.
Netistäkin voi kuunnella Sansan sivuilta (sanansaattajat).
Niiden kanssa pysyy ns. hengellisesti kartalla. Raamatun historiakin valottuu, koska ohjelmassa käydään osin tutkimaan alkukielen käännöstä ym. Vuoroin tutkitaan Uutta ja Vanhaa testamenttia.
Herätykset ovat usein alkuvaiheessa ainakin hurmokseen taipuvia. Joissakin liikkeissä se on ehkä haluttu tyynnytellä pois, mutta toisissa halutaan yhtä kiihkeästi säilyttää sitä. Silloin saattaa ääni nousta ja tapahtuu liikuttumista.
- seurakun hajoittajia
Herätykset ovat usein alkuvaiheessa ainakin hurmokseen taipuvia. Joissakin liikkeissä se on ehkä haluttu tyynnytellä pois, mutta toisissa halutaan yhtä kiihkeästi säilyttää sitä. Silloin saattaa ääni nousta ja tapahtuu liikuttumista.
Vihne, kuunteleppa kerrankin:
Hurmioituminen Kristuksesta on ihan eri asia, kun tämä esikolisuutta johtavien henkilöiden päätön paatos. - teu,
seurakun hajoittajia kirjoitti:
Vihne, kuunteleppa kerrankin:
Hurmioituminen Kristuksesta on ihan eri asia, kun tämä esikolisuutta johtavien henkilöiden päätön paatos.""Seurakun hajoittajia ""
En usko että se on ihan noinkaan , Koska Haanokin aikan alettiin huutamalla
puhua Jumalan sanaa Uhri jumalan palvelussa käytettiin myös Jumalan sanoja
n.4455eKr. Jolloin Haanok oli 65. v.
Hanok oli enemmän hiljainen ja säntillinen Jumalan kansa kulja . ja kun Jumala
kysyy 300, v,päästä häneltä oletko valmis poistumaan tästä maailmasta, Hän
saavastauksen ,kyllä . Niin Jumala ottaa hänet luokseen elävänä .
Ja jossakin kohtaa sanotaan että Hanokin esikekki olisi ollut kaikille mahdollinen
sekä olisi voinut olla sellainen taivaaseen otto ,jota hän on tarkoittanut Esimerkiksi
senajan kaikille uskoville , mutta kuitenkin vain Haanok on sen silloinkin saanut ,
Muut on jätetty kilvoittelemaan Uskosta kalliimmasta, Ja jossakin vaiheessa heille
on sanottu nuo Noakin aiokaiset sanat ,JUMALATA ihminen on aina paha nuoruu-
desta asti ,Minä hävitän tämän syntisen lihan , Sanat on kuulunut 3520. Jolloin oli
annettu Nooakille aikaa rakaentaa Arkki (120v.)
Sama aika ihmisille tehdä parannusta (120v.) Tekikö moni parannusta ei yksikään
Noan saarnatessa Pyhäisin , Mutta kun Pyhä Henki valitsi pojille vaimot ne kolme
teki myös parannuksen . Tätä ei yleensä mieletä, mutta näin se on käynyt .
Ei Noalla ja vaimolla ollut kuin kolme poikaa ,jotka oli monissa asioissa kuin NOA
Nuorinkin ehti Rakentaa Arkkia reilut 80.v.(Jaafet) Ja olla mukana Arkin täytössä
Ja monessa JUmalan palvelun asioissa, näin uskon ja hänen vanhemmat veljet
vielä vänhän enemmän, mutta Noan alttius oli mahtava.
Asioissa tahtoo mennä noihin vanhoihin kirjoituksiin, ehkäpä syystä että silloin
Oltiin Sata varmoja asiasta . Toinen seikka nämä asiat on PYHÄN HENGEN
Saneluita Moosekselle ,ja hän on ne kirjoittanut Raamattua varten n.4195.v.
ajalta joista Mooses ei tiennyt mitään , mutta kirjoitti kuuliaisesti mitä käsket-
tiin . Tämä historiikki on 5642-1447= 4195. tuo luku 5642 on VT:n mittä.
- Mariia2
Viha ja kiukku purkautuu yleensä huutamalla.
En myöskään ole koskaan tätä ymmärtänyt.
Tulee myös mieleen nokianherätys tästä huutamisesta ja samojen asioiden toistosta,mikä oli tällä nokianheräyksen alkuunpanijalla.
Rakastan myös rauhassa ja rakkaudessa selitettyä Jumalansanaa.
Itsestäni tiedän,jos ääneen tulee volumia,silloin on rakkaus kaukana ja sitä joutuu aina katumaan,vaikka asia olisikin mielestäni oikein.- Voittajan puolella
Jonkinlaisessa transsissa oli SPkin puhuessaan, siltä ainakin vaikutti!
- aslakki 52
Voittajan puolella kirjoitti:
höpö höpö
- oliolioli
Voittajan puolella kirjoitti:
Olihan se nyt transsissa ja niin oli kuuntelijatkin. Tätä SP nimitti esimauksi taivaasta.
- aslakki 52
rakas vanhin myös GJ huusi ja oli kiivas tulkkia oikaisemaan
- gcgcgcgcgcgcgc
S.P. toisteli samoja juttuja huutaen ja itkien, kuten: eikö tämä olekin ihana joukko! Mitä tuosta saa sielullensa?
- Vieno Inkeri S
S.P. toisteli samoja juttuja huutaen ja itkien, kuten: eikö tämä olekin ihana joukko! Mitä tuosta saa sielullensa?
Ei sitten pidä paikkansa hän ei ole koskaan huutanut, mutta Jumalan sanan syvyydet kun niitä pääsee tuntemaan syvältä omassa sydämessään ja vapahtajan tuskat meidänkin edestä varmasti murtaa vahvankin mielen. Ei tähän kohtaan missä rakkaus ja Jumalan armon sana kohtaavat voi viha käydä samalla kertaa ulos suusta. Lisäksi seurakunnassa vallitseva tila se saa vastuunsa tuntevan murheelliseksi, näin myöskin Jeesus katsellessaan Jerusalemia puhkesi kyyneliin Luuk19:41.Teillä on ainoastaan ilkeä mieli ja kanne sisimmässänne etsiä vikaa sieltä mikä ei teidän lihalle ole mieleen. Juuri näin juutalaiset etsivät vikaa meidän rakkaasta Herrastamme Jeesuksestamme, Hän on pilkannut Jumalaa mitä muuta todistusta me tarvitsemme.
- Kulkuri
gcgcgc
Jos ihminen on täynnä Pyhää Henkeä ja usko sydämessä, hän puhuu huutamalla, hän puhuu voimallisesti. Jos usko on pääkallossa, ihminen puhuu rauhallisesti ja "asiallisesti".- gcgcgcgcgcgcgc
Kulkuri, koskeeko tuo vain saarnaajia?
- Jeesustaseuraamme..
Rauhaa.
Vaan Rauhan Jeesus meille jätti, Hänen rauhansa sydämiimme, laupeutensa, lempeytensä ja totuutensa.
"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." Gal.5:1.
Rukoillaan kulkurinkin puolesta. - Kulkuri
Kulkuri, koskeeko tuo vain saarnaajia?
Joo, lähinnä vain saarnaajia.
- Kulkuri
Jeesustaseuraamme.. kirjoitti:
Rauhaa.
Vaan Rauhan Jeesus meille jätti, Hänen rauhansa sydämiimme, laupeutensa, lempeytensä ja totuutensa.
"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." Gal.5:1.
Rukoillaan kulkurinkin puolesta.Jeesustaseuraamme,
Voi voi, sinua! - gcgcgcgcgcgcgc
Kulkuri kirjoitti:
Joo, lähinnä vain saarnaajia.
Miksi, Kulkuri?
- gcgcgcgcgcgcgc
Miksi, Kulkuri?
Entä saarnaajat jotka puhuvat rauhallisesti, ajatteletko tosiaan että heillä on pääkallo- usko? Sellaista saarnaajiahan on myöskin melko paljon.
- Lapin lumo
Kulkuri kirjoitti:
Jeesustaseuraamme,
Voi voi, sinua!Kuten aikaisemminkin olemme kuulleet, Pyhän Hengen tuulahdus on lempeä ja vieno, ei mikään rajuilma! Se puhuttelee ihmisiä rakkaudella ja hiljaisesti, kuten Jeesuskin opetti!
- hyvä havanto
No sittenhän nokian puhuja oli uskossa ja täynnä Pyhää Henkeä ja monet muut puhujat ulkopuolella "elävää ristillisyyttä"
- Kulkuri
Miksi, Kulkuri?
gcgcgcgcgc
Juurihan minä sen kerroin tuossa ylempänä. - Kulkuri
Entä saarnaajat jotka puhuvat rauhallisesti, ajatteletko tosiaan että heillä on pääkallo- usko? Sellaista saarnaajiahan on myöskin melko paljon.
Kyllä saarnaaja voi puhua myös rauhallisesti. Puheen voimakkuus riippuu myös luonteen ominaisuuksista ja Hengen palosta.
Johanneksen ilmestys:
15. Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16. Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
21. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.
22. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'" - gcgcgcgcgcgcgc
Kulkuri kirjoitti:
gcgcgcgcgc
Juurihan minä sen kerroin tuossa ylempänä.Ok. Jos saan analysoida niin olet "tiukkis" joka tahtoo rohkeaa ja tiukkaa puhetta saarnaajilta ketään säästelemättä? Mitä lujemmin puhuu sitä parempi? Onko nykyään liian lepsua porukkaa? (En kysy näitä pahalla.)
- TEU,
Kulkuri kirjoitti:
Kyllä saarnaaja voi puhua myös rauhallisesti. Puheen voimakkuus riippuu myös luonteen ominaisuuksista ja Hengen palosta.
Johanneksen ilmestys:
15. Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16. Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
21. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.
22. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"""Kulkuri"".
Ilm. 3:14-22. LAODIKEAN oli kolossan ja Hierapolin naapuri kaupunki Aasian
Maakunnan itäosassa . ks. Kol .Johdanto ) Kristus on "luomakunnan alku" , sen
aloittaja jonka kautta kaikki on luotu , Joh. 1:1-3. Kol. 1:16. -17. Hber, 1:2.
Penseys : hengellistä ja siveellistä itsetyytyväisyyttää . Siihen sortunut uskova ,
ei Luule tarvcitsevansa parannuksentekoa , Jumalan /Kristuksen n Armon , voiman ,johdatuksen jms. etsimistä/Rukoilemista , sillä ,hän luulee tulevansa
toimeen omillaan , voivansa itse hoitaa asiansa . Kristus on joutunut hänen
sydämensä ulkopuolelle (jae 20) Tälläinen on nJeesukselle erityisen . vastenmielinen ("oksettava tila") Hän paljasti sen Laodikean Seurakunnan paimenelle : "olet viheliäinen ja kurja..." Jeesuys kehotti häntä "ostamaan "
"ilman rahatta ja hinnatta ",
Jes, 55:1. Hänen Ristin tuskiensa "TULESSA "PUHDISTETTUA hänen VERTIANSIONSA"KULTAA" Syntivelan maksuksi ja kelpaavaisuudeksi
Jumalan edessä ,Hänen vanhurskautensa VALKEAT VAATTEET , synti - ja
omavanhurskaudenb alastomuuden verhoksi ja Pyhän Hengen silmävoidetta
Hengelliseksiu näkökyvyksi .
Jos hän oman kurjuutensa tuntoon heränneenä käsittäisi tarvitsevansa kaikkea tätä , hän avasi parannukseen nöyrtyen sydämensä oven sen takana kolkuttavalle Jeesukselle Siitä seurasi "ateria " , jossa toteutuisivat Hänen sanansa : " se , joka minua syo(uskossa )elää minun kauttani " Joh .6;57. Jeesuksen nuhtelu ja kuritus uskovien kohdalla johtuu Hänen Rakkaudestaan , jossa Hän pyrkii johtamaan heitä oikealle tielle , korjaamaan ,mitä heidän elämässään on mennyt "vinoon" Hebr. 12:5-14. "ISATUA KANSSANI VALTAISTUIMELLANI "KS mATT. 19:28
lUUK. 19:11-27. ; iLM. 2:26 -27, ;20 :4,6. - Kulkuri
Ok. Jos saan analysoida niin olet "tiukkis" joka tahtoo rohkeaa ja tiukkaa puhetta saarnaajilta ketään säästelemättä? Mitä lujemmin puhuu sitä parempi? Onko nykyään liian lepsua porukkaa? (En kysy näitä pahalla.)
gcgcgcgcgcgc
Varmasti olen monen mielestä tiukkis. Tiukka puhe ja huuto saarnoissa ei ole itse tarkoitus. Haluaisin vaan, että Jumalan Henki saisi täysin vapaasti puhua saarnaajan suusta sen, mitä Hän parhaaksi näkee. Joskus Jumalan Henki voi ilmoittaa Jumalan Sanaa rauhallisemmin ja joskus voimallisemmin. Pääasia on, ettemme jarruttele Jumalan Hengen ääntä ja työtä. - Nöyryys edellä
Ei pidä paikkaansa. Itsekorostuksesta huudossa on kyse.
Huutakaa avuksenne Herraa Jeesusta Kristusta, pyytäkää, niin saatte, mutta vain Herran tahdon mukaisia asioita. Pyhää Henkeä voi pyytää, sitten johdatusta, henkien erottamisen armolahjaa jne. Ja kaikki Herran kunnian kirkastamiseksi.
- aslakki52
tärkein on sanoma ei ulos anti tai puhetyyli
- muistan
Ennenvanhaan oli pakko huutaa,ei ollut kovaäänisiä,eikä kuulolaitteitakaan korvissa.
Kuuroimmat tulivat ihan pöydän eteen ja käsi korvalle vielä. - gcgcgcgcgcgcgc
muistan kirjoitti:
Ennenvanhaan oli pakko huutaa,ei ollut kovaäänisiä,eikä kuulolaitteitakaan korvissa.
Kuuroimmat tulivat ihan pöydän eteen ja käsi korvalle vielä.Aivan! Oliko koolla yhtä paljon porukkaa kuin nykyään?
- muistan
Aivan! Oliko koolla yhtä paljon porukkaa kuin nykyään?
Porukkaa ei niin paljon tietenkään ollut pirttiseuroissa.
Nyt kun on paljon kuulijoita on onneksi tekniikka keksitty,ettei tarvis kurkkuansa käheäksi huutaa. - vallanhimoa se on
muistan kirjoitti:
Nyt kun on paljon kuulijoita on onneksi tekniikka keksitty,ettei tarvis kurkkuansa käheäksi huutaa.Aina vallanhimoon sairastuneet huutavat, niin saarnatuoleissa kun perheissäänkin.
- kerettiläinenkö
muistan kirjoitti:
Nyt kun on paljon kuulijoita on onneksi tekniikka keksitty,ettei tarvis kurkkuansa käheäksi huutaa.Muistan seuroja kuuden vuosikymmenen ajalta.
Ei ennen huudettu vaikkei ollut kovaäänisiä.kuin Lahden vanhalla rukoushuoneella.Esim. KL saattoi painottaa jotain asiaa saarnassaan kovemmalla äänellä mutta ei hänkään saarnannut huutamalla. GJ ei huutanut eikä muutkaan silloiset LV:t.
Tämä huutosaarnaaminen on parin viime vuosikymmenen ilmiö.
Ensimmäisen kerran siihen törmäsin reilu 20 vuotta sitten jouluna G:ssa, jolloin norjalainen saarnasi huutamalla. Selvää en saanut muuta kuin yhden lauseen: milloin kristillisyydessä on annettu lupa radion hankkimiseen? - uiuiuiuiuiuiuuui
kerettiläinenkö kirjoitti:
Muistan seuroja kuuden vuosikymmenen ajalta.
Ei ennen huudettu vaikkei ollut kovaäänisiä.kuin Lahden vanhalla rukoushuoneella.Esim. KL saattoi painottaa jotain asiaa saarnassaan kovemmalla äänellä mutta ei hänkään saarnannut huutamalla. GJ ei huutanut eikä muutkaan silloiset LV:t.
Ensimmäisen kerran siihen törmäsin reilu 20 vuotta sitten jouluna G:ssa, jolloin norjalainen saarnasi huutamalla. Selvää en saanut muuta kuin yhden lauseen: milloin kristillisyydessä on annettu lupa radion hankkimiseen?Milloin on tullut ensimmäinen ruksa?
- teu,
uiuiuiuiuiuiuuui kirjoitti:
Milloin on tullut ensimmäinen ruksa?
NIIN ,
Gällissä oli ainakin jo 1901 , ja saattoi polla aikaisemminkin ,koska
Sirkanmaa ,ja kunppanit osasi sinne oitis . - 6+18
muistan kirjoitti:
Kuuroimmat tulivat ihan pöydän eteen ja käsi korvalle vielä.Se oli eri asia. Nyt on äänentoistolaitteet.
- Hämeenlinna 66
kerettiläinenkö kirjoitti:
Muistan seuroja kuuden vuosikymmenen ajalta.
Ensimmäisen kerran siihen törmäsin reilu 20 vuotta sitten jouluna G:ssa, jolloin norjalainen saarnasi huutamalla. Selvää en saanut muuta kuin yhden lauseen: milloin kristillisyydessä on annettu lupa radion hankkimiseen?KL todellakin huusi muistan 70 ja 80 luvuilta hyvin hänen saarnojaan ja ihan hyvällä muistan, hän aloittai puheensa ääni oli hiljainen.Mutta saarnan edetessä hänen äänensä usein nousi ja hän huusi.Että huonosti sinä 6 vuosikymmenen muistaja muistat!
- kerettiläinenkö
Hämeenlinna 66 kirjoitti:
KL todellakin huusi muistan 70 ja 80 luvuilta hyvin hänen saarnojaan ja ihan hyvällä muistan, hän aloittai puheensa ääni oli hiljainen.Mutta saarnan edetessä hänen äänensä usein nousi ja hän huusi.Että huonosti sinä 6 vuosikymmenen muistaja muistat!
Ei saarnannut huutamalla KL, varsinkaan tulkin päälle, eikä huutanut itse tulkatessaan !!
Painotti tärkeitä kohtia ääntä korottamalla, mutta se on eri asia kuin jatkuva huutaminen.
Hyvin muistan ja suurella kunnioituksella.
- Stuberg
Edellinen luku, P. Paavalin Epistola Ephesiläisille
P. Paavalin Epistola Ephesiläisille 4
1. Niin minä vangittu Herrassa neuvon teitä, että te siinä kutsumisessa, johon te kutsutut olette, niin vaeltaisitte kuin sopii,
2. Kaikella nöyryydellä, siveydellä ja pitkämielisyydellä, ja kärsikäät toinen toistanne rakkaudessa.
3. Ahkeroitkaat myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta:
4. Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,
5. Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste,
6. Yksi Jumala ja kaikkein Isä, joka kaikkein päällä on, ja kaikkein kautta, ja teissä kaikissa.
7. Mutta jokaiselle meille on armo annettu Kristuksen lahjan mitan jälkeen.
8. Sentähden hän sanoo: hän on astunut ylös korkeuteen, ja on vankiuden vangiksi vienyt, ja ihmisille lahjoja antanut.
9. Mutta se, että hän astui ylös, ei ole mikään muu kuin että hän ennen tänne astui alas, alimmaisiin maan paikkoihin.
10. Joka on astunut alas, hän on se, joka kaikkein taivasten päälle astui ylös, että hän kaikki täyttäis,
11. Ja hän on pannut muutamat apostoleiksi, muutamat prophetaiksi, muutamat evankelistaiksi, muutamat paimeniksi ja opettajiksi.
12. Pyhäin täydellisyyteen, palveluksen työhön ja Kristuksen ruumiin rakennukseen,
13. Siihenasti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
14. Ettemme silleen lapset olisi, jotka horjuisimme ja kaikkinaisilta opetuksen tuulilta vieteltäisiin, ihmisten koiruuden ja kavaluuden kautta, jolla he meitä käyvät ympäri, saadaksensa pettää;
15. Mutta olkaamme toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme kaikissa, hänessä, joka pää on, Kristus,
16. Josta koko ruumis on koottu ja yhteen liitetty, kaiken yhdistyksen kautta, joka siihen lisääntyy, sen vaikutuksen ja määrän jälkeen, joka kullakin jäsenellä on, siitä kasvaa ruumis omaksi rakennukseksensa rakkaudessa.
17. Niin minä nyt sanon ja todistan Herrassa, ettette silleen vaella niinkuin muut pakanat vaeltavat mielensä tyhmyydessä,
18. Joiden ymmärrys pimitetty on ja ovat vieraantuneet siitä elämästä, joka Jumalasta on, tyhmyyden kautta, joka heissä on, ja heidän sydämensä kovuuden kautta,
19. Jotka, sitten kuin he olivat paatuneet, antoivat ylön heitänsä haureuteen ja tekivät kaikkinaista saastaisuutta ylönpalttisessa himossa.
20. Mutta ette niin Kristusta ole oppineet.
21. Jos te muutoin hänestä kuulleet olette ja hänessä opetetut olette, niinkuin totuus Jesuksessa on,
22. Niin pankaat pois vanha ihminen, jonka kanssa te ennen vaelsitte, joka himoin kautta eksyksissä itsensä turmelee;
23. Mutta uudistakaat teitänne teidän mielenne hengessä,
24. Ja pukekaat päällenne uusi ihminen, joka Jumalan jälkeen luotu on, totisessa vahurskaudessa ja pyhyydessä.
25. Sentähden pankaat pois valhe, ja puhukaan jokainen lähimmäisensä kanssa totuutta; sillä me olemme jäsenet keskenämme.
26. Vihastukaat * ja älkäät syntiä tehkö, älkäät antako auringon laskea ylitse teidän vihanne,
27. Älkäät antako laittajalle siaa.
28. Joka varastanut on, älkään silleen varastako, vaan paremmin tehkään työtä ja toimittakaan käsillänsä jotakin hyvää, että hänellä olis tarvitsevalle jakamista.
29. Älköön yksikään rietas puhe teidän suustanne lähtekö, vaan mitä sovelias on parannuksen tarpeeksi, että se kelvollinen kuulla olis.
30. Ja älkäät Jumalan Pyhää Henkeä murheelliseksi saattako, jossa te lunastuksen päivään asti kiinnitetyt olette.
31. Kaikki haikeus, ja närkästys, ja viha, ja huuto, ja sadatus olkoon kaukana teistä kaiken pahuuden kanssa.
32. Mutta olkaat keskenänne ystävälliset ja laupiaat, ja anteeksi antakaat toinen toisellenne niinkuin Jumala teillekin Kristuksen kautta anteeksi antanut on. - Lampaan aivo
Huutamisesta
Suosittelisin gcgcgc...:tä kuuntelemaan esim Lähetyshiippakunnan saarnaajien saarnoja. Siellä julistetaan raittiisti Luterilaisittain ja Raamatun tuntemus yllättää. Tulet saamaan monta ahaa-elämystä. Näitä saarnoja ei ole pantu vakan alle vaan ovat ihan julkisesti kaikkien kuunneltavissa Lähetyshiippakunnan sivulta, rahatta, hinnatta ja salasanatta!- raittiit vainot
Ja mitä raitista on luterilaisuus?
vai tarkoitatko raittiissa ilmassa julistettuja tuomioita jossa aikansa uskovia lykittiin jään alle, sitä raitista tarkoitat? - Lampaan aivo
raittiit vainot kirjoitti:
Ja mitä raitista on luterilaisuus?
vai tarkoitatko raittiissa ilmassa julistettuja tuomioita jossa aikansa uskovia lykittiin jään alle, sitä raitista tarkoitat?Vastaus
"... mitä raitista on luterilaisuus?"
Tarkoitin: raittiisti = ymmärrettävästi, selkeästi, alkuperäisen luterilaisen tulkinnan mukaisesti.
Ei ole kysymys sen enempää luterilaisten kuin katolistenkaan noitavainoista.
- Tällainen kokemus
Nauhioitin kerran ruotsissa tuollaista huutajaa joka puhui kielillä.
Oli kuulema jumalan kosketus.
Myöhemmin tapasin latinankielen taitavan tyttöystävän.
Sattumalta kyseinen nauhoitus tuli hänen korviinsa ja hän kysyi:
Minkä takia sinulla on keskiaikaista katollisen paavin puhetta?
Oli pakko kysyä että mitä?
Hän kertoi, tuo on paavi sen ja sen ( en enää muista kuka) tekstista 1600-luvulta eikä tuota tekstiä ole jokapaikassa edes saatavilla.Hän opiskeli uskontoa ja erityisesti sen historiaa.
Jokainen itse miettiköön mitä tuo tarkoitaa.- teu,
Joo Haanokin aikan alettiin Juamalkan sanoja huutaa , niiden vaikutus oli
varmasti eri kuin Haanik joka oli normioloissa Rauhallinen ,hailjainen ,siksi
ihmettelenkin teidän huuto aikatalijanne , Haanok oli s.4520. ei kuollut
Jumala otti hänet e3lävänä taivaaseen 365 vuoden íässä .
VT = 5642 v,pitkä Kun Haanok on syntynyt 4520eKr. LUOMISESTA on vasta
kulunut ,1122 vuotta,
- nyyyyt saapuu vii
jos ne on mertarannan sukulaisia ne jellivaaran jumalanpojat ja saarnaajat!?
- kuka lupasi vetoketj
MILLOIN KRISTILLISYYTEEN TULIVAT UMPIHOOPOT ELEMENTIT KUIN ESM; KUKA ON ANTANUT LUVAN HANKKIA RADIO!!!
Eli voi herraisä tätä tyhmyyden ja jumalattomuuden määrää verhottuna mukakristillisyyteen.
Ihme ettei huudettu; ..milloin kritillisyydessä on annettu lupa kumisaappaisiin, oliko Jeesuksella muka sellaiset...jne loputtomiin. - Ulkopm
Huutaminen liittyy usein siihen, kun kuvitellaan ääntä korottamalla sanan uppoavan paremmin kuulijan tajuntaan. Korotan itsekin ajoittain ääntäni lapsilleni puhuessani, kun tuntuu että he eivät kuuntele / halua kuulla / ymmärrä / halua ymmärtää. Muistan miten jouduin opiskeluaikana hakemaan ulkomailla jatkoviisumia, ja siinä toimistolla ei kukaan osannut englantia. Minua palvellut virkailija alkoi sitten omalla kielellään huutamaan minulle, mutta en edelleenkään ymmärtänyt sanaakaan hänen puheestaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894190
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032353Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?322282Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962084Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281887- 311860
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91567- 281531
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881350- 751194