Suunnittelen jatkuvien välivanttien vaihtamista rodista dyneemaan. Onko täällä kukaan kokeillut dyneemaa vanteissa? Dyneeman etuja ovaat edullinen hinta, keveys ja mahdollisuus itse tekemiseen. Laskin hinnaksi: köysi 50 eur, koussit 3 eur, t-päätteet mastolle 38 eur = 91 eur. SVB:n 6 mm vaijerit tarvittavilla päätteillä 190 eur. 2 x 6 mm x 7 m vaijeria painaisi 2500 g ja sama dyneemasta 920 g. Säästöä tulisi reilut 1,5 kg, mikä on jo aika kivasti seisovasta rikistä. Toisaalta kulutuskestävyys on heikompi, mutta uudetkin on helppo tehdä ja viat näkyvät selvästi toisin kuin teräsrikissä.
Vanhat vantit ovat alkuperäiset vuodelta 79. Toisen mastonpääte on vääntyt niin, että se on vedossa epäterveessä kulmassa eli rodi taittuu päätettä vasten. Välivantit ovat 5 mm rodia, jonka ajattelin korvata 10 mm kuorellisella dyneemalla. 5 mm rodin murtolujuus on 2850 kg. 10 mm dyneeman (FSE admiral 7000) murtolujuus on 5800 kg. Sailnettiä ja Colligo marinen sivuja luettuani opin, että dyneemavantit on mitoitettava venymän mukaan. Dyneema venyy enemmän kuin teräsvantit, joten joudun valitsemaan paksumpaa. Seldenin ohje on jännittää vantit 15 % murtolujuudesta eli vanhalle rodille 430 kg. Saksalaisen testin mukaan 10 mm FSE venyy 0,3 % 500 kg kuormalla, joten vanttiruuvit eivät menisi pohjaan (2,1 cm venymää/7 m vanttia). Päihin tulee rst-koussit ja kiinnitys sitomalla (lashing) ohuella 1 mm dyneemalla vanttiruuviin ja maston päähän lenkilliseen t-kappaleeseen. Saalingeissa ja muissa hankauspaikoissa laitan puutarhaletkua tms. köyden päälle.
Jos homma toimii ensi kesänä, voisin myöhemmin toteuttaa kaikki harukset dyneemasta.
http://www.frisch-zentrale.de/media/pdf/fse-robline-bestnoten.pdf
Dyneemaa seisovaan rikiin
54
1850
Vastaukset
- seppomartti
Muutamia mietteitä mielenkiintoisesta aiheesta:
Varmaan kannattaa valita dyneeman laatu pienimmän venymän eikä hinnan mukaan.
Jos vanttien ja staagien paksuus kasvaa 5 mm:stä 10:mm:iinn niin menettääko kasvaneen ilmanvastuksen vuoksi enemmän kun painoerosta hyötyy?.
"lashingin" sijaan harkitse "Brummel lock splice", sen pitäisi ammattilaisten arvion mukaan pitää dyneemassa.
Miksi en käytä kuoretonta halkaisijan pienentämiseksi?- seppomartti
Kousseista vielä hieman. Ehkä yleisin koussimalli on huono. Eli sellainen haponkestävä, missä on terävässä päässä avorako. En hyväksyisi mihinkään käyttöön veneessä. Parempi malli on umpinainen ja terävässä päässä vielä poikkituki.
- Joakim1
Välivanteissa tuo voi vielä toimiakin, koska niissä on yleensä hyvin pieni staattinen kuorma eikä purjehtiessakaan kuormat suuria ole, kuten voi jo rodin koosta päätellä.
5 mm rodi venyy 0,3% 1000 kg kuormalla, joten olet vaihtamassa tuplasti venyvämpään. Tuota pahempi ongelma on viruminen (creep), joka on Dyneeman ongelma. Jatkuvassa riittävän kovassa vedossa köysi siis venyy lopullisesti eli joudut kiristämään vantteja säännöllisesti. Uusimmat erityisesti tuohon käyttöön suunnitellut Dyneemat, kuten se Colligon Dux, viruvat selvästi vähemmän, mutta viruvat edelleen.
Tuo viruminen tuskin on ongelma välivanteissa, mutta päävanteissa tilanne on toinen.
Toinen ongelma on hyvin suuri venymä alussa ellei dyneema ole kunnolla esivenytettyä (kuten Dux). Varaudu siihen, että pituutta tulee muutama prosentti lisää kun ensimmäisen kerran kuormitat köyttä. Tämä on hyvin tuttua Dyneema-takastaageissa, joissa pleissejä joutuu siirtämään ensimmäisen kiristyksen jälkeen.
Ehdottomasti kannattaa käyttää kuoretonta ja huippulaatuista dyneemaa, mutta sitten ei enää säästöä tulekaan vaijeriin nähden. Sopivia ovat tuo Colligon Dux tai vaikkapa Gleisteinin Dyna One HS MAX: http://www.gleistein.com/en-geo-yacht-productsheet-for-rope-product/dynaone-hs-max- köyiriki
Kiitos Joakim vastauksesta! Taidan vielä selvittää uusien pääteiden tekemisen vanhoihin roditankoihin ja vanttien mahdollinen jatkaminen togleilla. Köyden valitsin sen testimenestyksen perusteella Yacht-lehdessä ja edullisen hinnan takia (10 mm: 35 sek/m Hjertmanssilla). Valmistaja mainostaa myös vähäistä virumaa. Yksi probleema voi olla köysien vetäminen saalinkien pääteiden läpi. Muistin mukaan kolo on juuri kapealle rodille sopiva. Uudet päätteet tulisivat varmaan maksamaan taas lisää. Kuoren olisin jättänyt ainakin alapäähän, joka joutuu keulapurjeen jalusten hankaamaksi.
Sidonta/taaklaaminen/lashing on erinomainen keino kiinnittää plokeja ym. dyneemalla. Sidonta aloitetaan pleissillä toiseen kappaleeseen ja köyttä kierretään niin monta kierrosta kuin halutaan murtolujuutta. Kiinnitys viimeistellään sarjalla sorkkia.
http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/34652d1252096796-staying-synthetics-img_0136.jpg - köysiriki
köyiriki kirjoitti:
Kiitos Joakim vastauksesta! Taidan vielä selvittää uusien pääteiden tekemisen vanhoihin roditankoihin ja vanttien mahdollinen jatkaminen togleilla. Köyden valitsin sen testimenestyksen perusteella Yacht-lehdessä ja edullisen hinnan takia (10 mm: 35 sek/m Hjertmanssilla). Valmistaja mainostaa myös vähäistä virumaa. Yksi probleema voi olla köysien vetäminen saalinkien pääteiden läpi. Muistin mukaan kolo on juuri kapealle rodille sopiva. Uudet päätteet tulisivat varmaan maksamaan taas lisää. Kuoren olisin jättänyt ainakin alapäähän, joka joutuu keulapurjeen jalusten hankaamaksi.
Sidonta/taaklaaminen/lashing on erinomainen keino kiinnittää plokeja ym. dyneemalla. Sidonta aloitetaan pleissillä toiseen kappaleeseen ja köyttä kierretään niin monta kierrosta kuin halutaan murtolujuutta. Kiinnitys viimeistellään sarjalla sorkkia.
http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/34652d1252096796-staying-synthetics-img_0136.jpghttp://rigpronewport.wordpress.com/2010/12/03/dynex-dux-the-greatest-product-ever/
Tässä Rig pro Newportin blogitekstissä ei suositella edes duxia haruksien materiaaliksi. Syy on viruminen. Duxilla tuettua rikiä joutuu säätämään jatkuvasti sen pitämiseksi suorassa. Parempi materiaali on PBO, mutta sen hinta on luokkaa 20 eur/m. - käytä vanhat
köysiriki kirjoitti:
http://rigpronewport.wordpress.com/2010/12/03/dynex-dux-the-greatest-product-ever/
Tässä Rig pro Newportin blogitekstissä ei suositella edes duxia haruksien materiaaliksi. Syy on viruminen. Duxilla tuettua rikiä joutuu säätämään jatkuvasti sen pitämiseksi suorassa. Parempi materiaali on PBO, mutta sen hinta on luokkaa 20 eur/m.Rodien uudelleen päättäminen ei ole suurikaan juttu, eikä ongelma. Navtecin heloihin sopivan tyssäyksen saa teetettyä Balticilla, jonne Maritim voi työn välittää. Blue Waven työkalut taas löytyvät Baltic Riggingistä. Päätteiden tyssäys ei ole edes mikään suuri kustannuskysymys. Jos jotain heloja pitää uusia, on ainakin Navtecin osalta syytä ryhtyä hankintoihin pian, toimitusajat tuntuvat olevan pitkiä.
Päätteen muoto on noilla valmistajilla hieman erilainen, joten turvallisempaa pitäytyä valmistajan mukaisissa työkaluissa.
- 89sh9ushu9
Laita vaan suosiolla vaijerista...
- rodien hinnat?
Tai tilaa uudet rodit Navtecilta. Ainakin itse yllätyin, sillä olin luullut kalliimmiksi!
- seppomartti
rodien hinnat? kirjoitti:
Tai tilaa uudet rodit Navtecilta. Ainakin itse yllätyin, sillä olin luullut kalliimmiksi!
Joakimin mainitsema "creep" eli viruminen taitaa olla melkoinen ongelma. Itse olen kokeillut dyneemaa irroitettavassa kutteristaagissa. Olen luullut solmujen luistavan kuorettomassa dyneemassa ja virumisen loppuvan kun muutaman kerran kunnolla kuormitetaan. Näin ei siis ilmeisestikään ole vaan viruminen jatkuu ja jatkuu.?. Olisikohan Vectran sitten dyneemaa parempi. Ainakaan ei ollut paljoa kallliimpi kun vaihdoin dyneemafallin Vectraniin.
- Rikikuorma
Vanttien kuormat kasvavat ylhäältä alaspäin. Alimmassa vantissa on kovin kuormitus. Ylävantti usein mitoitetaan hieman paksummaksi, koska se on pisin mikä kompensoi venymää. Sen vuoksi vantit voivat olla saman paksuisia koko joukko.
- Joakim1
Rikikuorma kirjoitti:
Vanttien kuormat kasvavat ylhäältä alaspäin. Alimmassa vantissa on kovin kuormitus. Ylävantti usein mitoitetaan hieman paksummaksi, koska se on pisin mikä kompensoi venymää. Sen vuoksi vantit voivat olla saman paksuisia koko joukko.
Yhtenäisillä vanteilla kuormat eivät kasva ylhäältä alas, vaan suurin kuormitus on päävanteissa. Rikitrimmistä riippuen myös alavanteissa voi olla kutakuinkin yhtä suuri kuorma, mutta tyypillisesti selvästi vähemmän. Välivanteissa kuorma on aina selvästi vähemmän kuin päävanteissa.
Epäjatkuvissa kuorma tietysti kasvaa alaspäin mentäessä, koska saalingista alas lähetevä vantti kantaa kaikkien yläpuolisten vanttien kuormat. Vanttien pituus ei vaikuta paksuuteen, vaan laskettu kuormitus marginaaleineen.
Yksi esimerkki kuormista löytyyy 2006 WB-Newsistä: http://www.wb-sails.fi/Portals/209338/docs/wb-news06.pdf
- rikikuorma
Samalla tavalla se saalinki siirtää kuormaa sivuunnassa jatkuvilla vanteilla varustetussa veneessä kuin epäjatkuvissa. 2-saalinkisessa takilassa päävantin sivuttainen kuorma siirtyy työntää ylempää saalinkia mastoon päin, josta kuorma siirtyy välivantin kannettavaksi. Välivantti saa kuormaa maston pitämisestä pystyssä ja päävantista ylemmän saalingin kautta. Välivantti taas puristaa alempaa saalinkia, josta kuorma siirtyy alimpaan vanttiin, joka saa siten suurimman kuorman. Näihin löytyy excel-laskuri mm. Boatdesign.netin foorumilta.
Oman rikini on joku aikanaan mitoittanut oikein. Alin vantti on kaikkein paksuinta tavaraa, n 7 mm, päävantti on 6 mm ja välivantti 5 mm. Päävantti on mitoitettu hieman välivanttia paksummaksi, koska se on pisin ja sillä kompensoidaan venymää. Omassa veneessäni on mastonhuipputakila, jossa keulapurje on suuri 33,5 m2. Suurikokoinen genua kuormittaa pää- ja välivantteja todella paljon. Vantin venymä on suoraan verrannollinen sen pituuteen ja kääntäen verrannollinen sen halkaisijaan. Vähemmän venymää saadaan siis pitkissä vanteissa kasvattamalla halkaisijaa. - Köysiriki
Tässä tietoa virumisesta: 20 % kuormalla murtolujuudesta dyneema sk 75 viruu 0,1 %/kk ja sk 78 0,033 %/kk. Suunnitelemassani välivantissa (8 m) se tarkoittaa sk 75: 8 mm/kk ja sk 78: 2,6 mm/kk. Suunnittelin kuormaksi 10 % murtolujuudesta (500 kg/5800 kg). Se vähentää vähän virumista. Köysi olisi ollut sk 78. Kyllä sitä vanttia noilla virumilla joutuisi kiristämään viikottain, jotta jännitys pysyisi vantissa...
Lähde;
http://www.samsonrope.com/Documents/Technical%20Bulletins/TB_Understanding%20Creep_MAR2012_WEB.pdf- seppomartti
Entäs Spectra, jonka väitetään olevan virumatonta?
- Ameriikan spectra
seppomartti kirjoitti:
Entäs Spectra, jonka väitetään olevan virumatonta?
Ameriikan spectra on Euroopan dyneemaa joka on UHMWPE:tä.
- pianist
Oikeasti, et saa mitään iloa laittamalla dyneemaa seisovaan rikiin. Piste. (.) Ainoastaan potentiaalisia ongelmia. Kannattanee miettiä pari kertaa, onko sen väärti.
- seppomartti
Sekoilin materiaalien nimissä. Kirjoitin ylempänä oikein eli VECTRAN on materiaali jota valmistajat kehuvat virumattomaksi mikä ilmeisesti on dyneeman/ Spectran ongelma takilassa. Ja Vectran on kalliimpaa.
http://www.cortlandcompany.com/sites/default/files/downloads/media/product-data-sheets-vectran-12-strand.pdf- Köysiriki
Vectran on aramidin eli tutummin kevlarin jatkokehitelmä. Se sopisi muuten hyvin, mutta on kallista eikä kestä uv-säteilyä. Sopii siis ison budjetin kisaveneisiin, joissa köysiä uusitaan parin vuoden välein.
- Köysiriki
Köysiriki kirjoitti:
Vectran on aramidin eli tutummin kevlarin jatkokehitelmä. Se sopisi muuten hyvin, mutta on kallista eikä kestä uv-säteilyä. Sopii siis ison budjetin kisaveneisiin, joissa köysiä uusitaan parin vuoden välein.
http://www.cousin-yachting.com/fr/8-hauban-textile
Tuolta niitä saa tilata suomeen! Pbota ja aramidia. Ei nyt niin kamalan kalliitakaan. - peebeeooo
Köysiriki kirjoitti:
http://www.cousin-yachting.com/fr/8-hauban-textile
Tuolta niitä saa tilata suomeen! Pbota ja aramidia. Ei nyt niin kamalan kalliitakaan.aika mielenkiintoinen vaihtoehto! En tosin löytänyt kokemuksia netistä. TIetääkö kukaan kauanko tollaset pbo-vantit kestää (vaihtosuositus?)?
- seppomartti
Köysiriki kirjoitti:
Vectran on aramidin eli tutummin kevlarin jatkokehitelmä. Se sopisi muuten hyvin, mutta on kallista eikä kestä uv-säteilyä. Sopii siis ison budjetin kisaveneisiin, joissa köysiä uusitaan parin vuoden välein.
Kevlar on UV: lle herkkää. Hydrogeneraattorini talja on 32v vanhaa Kevlaria entistä ison reiviköyttä ja vetolujuuden sijaan pettää mekaaninen hankaus kuoreen. Ei tosin ole ollut koko ajan käytössä. Ison fallina toimi vm 1977 Kevlar n. 20 vuotta pääosin Välimerellä 12kk/v. kunnes jäykkyyden vuoksi vaihdoin Dyneemaan. On tallessa vieläkin ja olisi mielenkiintoista kokeilla vetolujuutta. Mutta näiden kokemusten viitoittamana Kevlar kuorensa sisällä kestää selvästi luultua paremmin.
- Köysiriki
peebeeooo kirjoitti:
aika mielenkiintoinen vaihtoehto! En tosin löytänyt kokemuksia netistä. TIetääkö kukaan kauanko tollaset pbo-vantit kestää (vaihtosuositus?)?
Vaihtosuositus valmistajan mukaan 4-5 v. Luulisin, että toimii helposti yli 10 v. Omat rodit ovat 35 vuotiaat, mutta niitä suositellaan vaihdettavaksi 6-7 vuoden välein.
Vähän kyllä kiinnostais tilata ainakin pää ja välivantit tuolta. Ranskalainen purjehduslehti Voiles et voiliers oli verranut noita Cousinin pboita vaijeriin 3/2013 numerossa. http://www.cousin-yachting.com/fr/index.php?controller=attachment?id_attachment=40
Siinä pbo oli asennettu dyformin tilalle sun odyssei 40 veneeseen. Pbolla oli korvattu teräksiset sivuvantit ja saatu painosäästöä 20 kg. Vertailuna oli hiilikuitumastosta saatava painosäästö: 40 kg ja 10 x kallimmalla hinnalla. Keulastaagissa ei toimi, jos on rullajenny. - Pbo
seppomartti kirjoitti:
Kevlar on UV: lle herkkää. Hydrogeneraattorini talja on 32v vanhaa Kevlaria entistä ison reiviköyttä ja vetolujuuden sijaan pettää mekaaninen hankaus kuoreen. Ei tosin ole ollut koko ajan käytössä. Ison fallina toimi vm 1977 Kevlar n. 20 vuotta pääosin Välimerellä 12kk/v. kunnes jäykkyyden vuoksi vaihdoin Dyneemaan. On tallessa vieläkin ja olisi mielenkiintoista kokeilla vetolujuutta. Mutta näiden kokemusten viitoittamana Kevlar kuorensa sisällä kestää selvästi luultua paremmin.
Cousinin vanteissa kevlar ja pbo on suojattu mustalla muovikuorella, joka tiivistetään vesitiiviisti päätteeseen. Lupaavat sisällön pysyvä kuivana ka suojassa säteiltä.
- seppomartti
Köysiriki kirjoitti:
Vaihtosuositus valmistajan mukaan 4-5 v. Luulisin, että toimii helposti yli 10 v. Omat rodit ovat 35 vuotiaat, mutta niitä suositellaan vaihdettavaksi 6-7 vuoden välein.
Vähän kyllä kiinnostais tilata ainakin pää ja välivantit tuolta. Ranskalainen purjehduslehti Voiles et voiliers oli verranut noita Cousinin pboita vaijeriin 3/2013 numerossa. http://www.cousin-yachting.com/fr/index.php?controller=attachment?id_attachment=40
Siinä pbo oli asennettu dyformin tilalle sun odyssei 40 veneeseen. Pbolla oli korvattu teräksiset sivuvantit ja saatu painosäästöä 20 kg. Vertailuna oli hiilikuitumastosta saatava painosäästö: 40 kg ja 10 x kallimmalla hinnalla. Keulastaagissa ei toimi, jos on rullajenny.Minkä vuoksi ajattelet, ettei furleri toimisi tekstiilistaagilla?
- Luulisin, että
seppomartti kirjoitti:
Minkä vuoksi ajattelet, ettei furleri toimisi tekstiilistaagilla?
Jos foili on pätkästä tai useammasta kuten varmaankin ovat niin jatkoliitokset eivät ehkä ole ihan tasan ja saattavat hiertää/leikata tekstiilin kun taas teräs kesyttää kyllä alumiinin...
- seppomartti
Luulisin, että kirjoitti:
Jos foili on pätkästä tai useammasta kuten varmaankin ovat niin jatkoliitokset eivät ehkä ole ihan tasan ja saattavat hiertää/leikata tekstiilin kun taas teräs kesyttää kyllä alumiinin...
Eikös siellä ole usein muoviputki staagin ympärillä?. En kyllä itsekään pistäisi keulastaagiin ensimmäiseksi vaikka vetolujuus näyttää uskomattomalta ranskalaistestissä. Täytyy katsoa ajan ja sanakirjan kanssa päätehelan toiminta.
- applix
Köysiriki kirjoitti:
Vaihtosuositus valmistajan mukaan 4-5 v. Luulisin, että toimii helposti yli 10 v. Omat rodit ovat 35 vuotiaat, mutta niitä suositellaan vaihdettavaksi 6-7 vuoden välein.
Vähän kyllä kiinnostais tilata ainakin pää ja välivantit tuolta. Ranskalainen purjehduslehti Voiles et voiliers oli verranut noita Cousinin pboita vaijeriin 3/2013 numerossa. http://www.cousin-yachting.com/fr/index.php?controller=attachment?id_attachment=40
Siinä pbo oli asennettu dyformin tilalle sun odyssei 40 veneeseen. Pbolla oli korvattu teräksiset sivuvantit ja saatu painosäästöä 20 kg. Vertailuna oli hiilikuitumastosta saatava painosäästö: 40 kg ja 10 x kallimmalla hinnalla. Keulastaagissa ei toimi, jos on rullajenny.Mielenkiintoista. Vaikuttaa siltä että tasoitussääntöjen laatijat, jotka nyt antavat kovat sakot hiilikuitumastoille, tulisi alkaa huomioimaan myös pbo-vantit. 20 kg painonsäästö rikissä antaa jo aidosti lisäsuorituskykyä.
- homma hoidossa
applix kirjoitti:
Mielenkiintoista. Vaikuttaa siltä että tasoitussääntöjen laatijat, jotka nyt antavat kovat sakot hiilikuitumastoille, tulisi alkaa huomioimaan myös pbo-vantit. 20 kg painonsäästö rikissä antaa jo aidosti lisäsuorituskykyä.
Klubitason säännöillä purjehtivista ei kenelläkään ole pbo-vantteja. Ylemmän tason säännöt taas ottavat rikin painon huomioon punnittuna arvona.
- 6-7 v välein??
Köysiriki kirjoitti:
Vaihtosuositus valmistajan mukaan 4-5 v. Luulisin, että toimii helposti yli 10 v. Omat rodit ovat 35 vuotiaat, mutta niitä suositellaan vaihdettavaksi 6-7 vuoden välein.
Vähän kyllä kiinnostais tilata ainakin pää ja välivantit tuolta. Ranskalainen purjehduslehti Voiles et voiliers oli verranut noita Cousinin pboita vaijeriin 3/2013 numerossa. http://www.cousin-yachting.com/fr/index.php?controller=attachment?id_attachment=40
Siinä pbo oli asennettu dyformin tilalle sun odyssei 40 veneeseen. Pbolla oli korvattu teräksiset sivuvantit ja saatu painosäästöä 20 kg. Vertailuna oli hiilikuitumastosta saatava painosäästö: 40 kg ja 10 x kallimmalla hinnalla. Keulastaagissa ei toimi, jos on rullajenny."Omat rodit ovat 35 vuotiaat, mutta niitä suositellaan vaihdettavaksi 6-7 vuoden välein. "
Kuka suosittelee rodeja vaihdettavaksi 6-7 vuoden välein? Eikö voisi ajatella valmistajan ohjeiden noudattamista, jolloin sinun käytössäsi tuskin on mitään syytä rodien vaihtoon noin thiein välein. Riki on tietenkin syytä tarkastaa (ks. linkin ohjeet) - kuten ehkä olet tehnytkin.
http://www.navtecriggingsolutions.com/care---maintenance.html - Joakim1
applix kirjoitti:
Mielenkiintoista. Vaikuttaa siltä että tasoitussääntöjen laatijat, jotka nyt antavat kovat sakot hiilikuitumastoille, tulisi alkaa huomioimaan myös pbo-vantit. 20 kg painonsäästö rikissä antaa jo aidosti lisäsuorituskykyä.
Tuossa Voilesin jutussa SO40:ssä painonsäästöä tuli 18,7 kg. Tuollaisen veneen riki painaa todennäköisesti yli 200 kg ja hiilikuitumastosta tulisi 40-100 kg painonsäästö riippuen hiilikuitulaadusta ja alumaston painosta.
Lisäksi mastossa painoa säästyy korkeammalta (vapaa toppi, osa vanteista vain maston alaosassa) ja PBO:t ovat paksumpia eli niistä tulee suurempi ilmanvastus. Hiilikuitumastosta saa myös tarvittaessa huomattavan jäykän ja jäykkyyttä pystyy säätämään. Vaihtoehtoisesti hiilikuidusta voi tehdä hoikemman eli pienemmän ilmanvastuksen antavan profiilin.
Missä tasaoitussäännössä tulee "kovat sakot" hiilikuitumastosta? LYSissä saa yleensä 0,01 suuremman luvun ja ORC:ssä käytetään punnittua rikipainoa (sis. vantit).
Tuo 18,7 kg tulee tuon kokoluokan veneessä helposti myös purjeissa. Tuplataffeta tai dacron vs. kisapurjeet. - seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Tuossa Voilesin jutussa SO40:ssä painonsäästöä tuli 18,7 kg. Tuollaisen veneen riki painaa todennäköisesti yli 200 kg ja hiilikuitumastosta tulisi 40-100 kg painonsäästö riippuen hiilikuitulaadusta ja alumaston painosta.
Lisäksi mastossa painoa säästyy korkeammalta (vapaa toppi, osa vanteista vain maston alaosassa) ja PBO:t ovat paksumpia eli niistä tulee suurempi ilmanvastus. Hiilikuitumastosta saa myös tarvittaessa huomattavan jäykän ja jäykkyyttä pystyy säätämään. Vaihtoehtoisesti hiilikuidusta voi tehdä hoikemman eli pienemmän ilmanvastuksen antavan profiilin.
Missä tasaoitussäännössä tulee "kovat sakot" hiilikuitumastosta? LYSissä saa yleensä 0,01 suuremman luvun ja ORC:ssä käytetään punnittua rikipainoa (sis. vantit).
Tuo 18,7 kg tulee tuon kokoluokan veneessä helposti myös purjeissa. Tuplataffeta tai dacron vs. kisapurjeet.Osaatko Joakim kuvata, mitenkä paljon vaikuttaa 40 ft veneen ominaisuuksiin, jos maston paino vähenee 200kg> 100kg:aan vaihtamalla alumiini hiilikuituun. Realistinen uppoama n. 7-8t. Ei Class 40 vaan konservatiivisempi leveys 3.7-3.9m ja syväys 2.2m, bulbiköli lyijystä 2,5 t. Olen ollut hieman kiinnostunut aiheesta one off projektia suunnitellessa. Romaniasta heltiäisi takila n. 23000€. Hiilikuidun mahdollisia ongelmia pähkäillessäni on tullut vastaan hyvä sähkönjohtavuus. Millainen maadoitus?. Toinen on helojen kiinnitys. Yksi valmistaja/ kaupittelija väitti että kaikki pitää kiinnittää liimaamalla eikä porailemalla reikiä mastoputkeen. Ehkä jollakin hiilarimiehellä on kokemusta, onko ongelma kuviteltu vai todellinen.
- Kanpela
seppomartti kirjoitti:
Osaatko Joakim kuvata, mitenkä paljon vaikuttaa 40 ft veneen ominaisuuksiin, jos maston paino vähenee 200kg> 100kg:aan vaihtamalla alumiini hiilikuituun. Realistinen uppoama n. 7-8t. Ei Class 40 vaan konservatiivisempi leveys 3.7-3.9m ja syväys 2.2m, bulbiköli lyijystä 2,5 t. Olen ollut hieman kiinnostunut aiheesta one off projektia suunnitellessa. Romaniasta heltiäisi takila n. 23000€. Hiilikuidun mahdollisia ongelmia pähkäillessäni on tullut vastaan hyvä sähkönjohtavuus. Millainen maadoitus?. Toinen on helojen kiinnitys. Yksi valmistaja/ kaupittelija väitti että kaikki pitää kiinnittää liimaamalla eikä porailemalla reikiä mastoputkeen. Ehkä jollakin hiilarimiehellä on kokemusta, onko ongelma kuviteltu vai todellinen.
Kyllä hiilikuitumastoon kiiinnitettään heloja muutenkin kuin liimaamalla. Oleellista on käyttää oikeita materiaaleja ja eristää haponkestävästä tehdyt osat hiilestä, jotta haponkestävä ei lähde ruostumaan. Omassa mastossani on käytettyna eloksoituja alumiiniosia aina kun mahdollista. Saalinkien helat ja vanttien kiinnityspisteet sekä falliboxit ovat alumiinia. Terästä on oikeastaan vain puominivelen akselissa ja topin kautta tulevien fallien akseleissa. Ruuveilla on kiinitetty ainakin ison ratsastajien kisko, tuulimittarin jalka ja reiviheloja. Helojen lisääminen jälkeenpäin ei ole useinkaan helppoa, koska hiilimastoissa on usein erilliset vahvikkeet ja tai vastakappaleet helojen kohdalla, joten kaikki tarvittava varustus pitää suunnitella kerralla valmiiksi.
- applix
homma hoidossa kirjoitti:
Klubitason säännöillä purjehtivista ei kenelläkään ole pbo-vantteja. Ylemmän tason säännöt taas ottavat rikin painon huomioon punnittuna arvona.
"Klubitason säännöillä purjehtivista ei kenelläkään ole pbo-vantteja"
Kenties koska se on tavallisissa veneissä niin uusi ratkaisu, niin kuin tämäkin ketju osoittaa. Jos se on lupaustensa arvoinen ratkaisu, se aivan varmasti alkaa kohta näkymään myös klubitason veneissä, onhan niissä kaikki muutkin uusimmat kotkotukset.
En halua estää uuden teknologian käyttöönottoa, varsinkin jos lisähinta on niin maltillinen kuin artikkeli antaa ymmärtää. Mutta jos vaihto pbo-rikiin tuottaisi joissakin veneissä ylipääsemättömiä teknisiä ongelmia, joita ei toisissa veneitä ole, olisi mielestäni tasapuolista jos suorituskykyero huomioitaisiin.
Ruotsissa ja Norjassahan ollaan hiljattain päädytty siihen, että 0,01 ei ole enää riittävän hienojakoinen tasoituskerroinsysteemi, ja IRC:ssä on jo pitkään ollut kolmas desimaali käytössä. Onkohan enää Suomen lisäksi yhtään kahden desimaalin systeemiä käytössä edes klubiluokissa? - seppomartti
Kanpela kirjoitti:
Kyllä hiilikuitumastoon kiiinnitettään heloja muutenkin kuin liimaamalla. Oleellista on käyttää oikeita materiaaleja ja eristää haponkestävästä tehdyt osat hiilestä, jotta haponkestävä ei lähde ruostumaan. Omassa mastossani on käytettyna eloksoituja alumiiniosia aina kun mahdollista. Saalinkien helat ja vanttien kiinnityspisteet sekä falliboxit ovat alumiinia. Terästä on oikeastaan vain puominivelen akselissa ja topin kautta tulevien fallien akseleissa. Ruuveilla on kiinitetty ainakin ison ratsastajien kisko, tuulimittarin jalka ja reiviheloja. Helojen lisääminen jälkeenpäin ei ole useinkaan helppoa, koska hiilimastoissa on usein erilliset vahvikkeet ja tai vastakappaleet helojen kohdalla, joten kaikki tarvittava varustus pitää suunnitella kerralla valmiiksi.
Tuota juuri tarkoitin, että erilliset vahvikkeet liimataan kiinnityskohtiin mastoon valmistusvaiheessa. Mikä haponkestävää haittaa?. Hiilihän on inerttiä ainetta. Onko kyse galvaanisesta ongelmasta, jolloin se hoituisi anodeilla ja maadoituksella?.
- Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Osaatko Joakim kuvata, mitenkä paljon vaikuttaa 40 ft veneen ominaisuuksiin, jos maston paino vähenee 200kg> 100kg:aan vaihtamalla alumiini hiilikuituun. Realistinen uppoama n. 7-8t. Ei Class 40 vaan konservatiivisempi leveys 3.7-3.9m ja syväys 2.2m, bulbiköli lyijystä 2,5 t. Olen ollut hieman kiinnostunut aiheesta one off projektia suunnitellessa. Romaniasta heltiäisi takila n. 23000€. Hiilikuidun mahdollisia ongelmia pähkäillessäni on tullut vastaan hyvä sähkönjohtavuus. Millainen maadoitus?. Toinen on helojen kiinnitys. Yksi valmistaja/ kaupittelija väitti että kaikki pitää kiinnittää liimaamalla eikä porailemalla reikiä mastoputkeen. Ehkä jollakin hiilarimiehellä on kokemusta, onko ongelma kuviteltu vai todellinen.
Testasin nopeasti First 40.7:aa VPP:llä. 100 kg kevyemmällä mastolla vene tietysti keveni 100 kg. Lisäksi painopiste siirtyi 12 cm alemmaksi, jolloin oikaiseva momentti kasvoi 8% ja itseoikaisukulma 6 astetta.
Kryssillä vauhtia tuli lisää kevyellä vajaa 1% ja kovalla 2%.Muilla suunnilla vauhtiero on paljon pienempi ja keskimäärin vauhtia tuli 0,5% lisää.
100 kg säästäminen tuollaisesta mastosta (40.7:n riki painaa 205-225 kg) on hyvin harvinaista eli vaatii todella hienon hiilikuitumaston. Tavallisesti veistämöiden vaihtoehtona olevat hiilikuitumastot ovat enintään 50 kg kevyempiä kuin alumiini tuossa kokoluokassa. Esimerkiksi IMX40:n hiilikuitumasto painaa n. 180 kg ja on mitoiltaan melko sama kuin 40.7. - kanpela
seppomartti kirjoitti:
Tuota juuri tarkoitin, että erilliset vahvikkeet liimataan kiinnityskohtiin mastoon valmistusvaiheessa. Mikä haponkestävää haittaa?. Hiilihän on inerttiä ainetta. Onko kyse galvaanisesta ongelmasta, jolloin se hoituisi anodeilla ja maadoituksella?.
Syytä en tiedä, mutta happonen ruostuu hiilen kanssa. Esimerkiksi purjeissa renkaat ruostuu vauhdilla ja haponkestävät on mahdollisuuksien mukaan korvattu titaanisilla. Enpä osaa sanoa auttaako maadotus. Toisaalta ei sitä peltiä mastoon kannata laittaa, jollei ole pakko ja noiden akselien eristäminen on kohtuullisen helppoa.
- seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Testasin nopeasti First 40.7:aa VPP:llä. 100 kg kevyemmällä mastolla vene tietysti keveni 100 kg. Lisäksi painopiste siirtyi 12 cm alemmaksi, jolloin oikaiseva momentti kasvoi 8% ja itseoikaisukulma 6 astetta.
Kryssillä vauhtia tuli lisää kevyellä vajaa 1% ja kovalla 2%.Muilla suunnilla vauhtiero on paljon pienempi ja keskimäärin vauhtia tuli 0,5% lisää.
100 kg säästäminen tuollaisesta mastosta (40.7:n riki painaa 205-225 kg) on hyvin harvinaista eli vaatii todella hienon hiilikuitumaston. Tavallisesti veistämöiden vaihtoehtona olevat hiilikuitumastot ovat enintään 50 kg kevyempiä kuin alumiini tuossa kokoluokassa. Esimerkiksi IMX40:n hiilikuitumasto painaa n. 180 kg ja on mitoiltaan melko sama kuin 40.7.kiitos, suuruusluokka selvisi
- Grafiitti on jalo
seppomartti kirjoitti:
Tuota juuri tarkoitin, että erilliset vahvikkeet liimataan kiinnityskohtiin mastoon valmistusvaiheessa. Mikä haponkestävää haittaa?. Hiilihän on inerttiä ainetta. Onko kyse galvaanisesta ongelmasta, jolloin se hoituisi anodeilla ja maadoituksella?.
Grafiitti on inertti siinä mielessä että se on hyvin jaloa. Elektrolyytin läsnäollessa epäjalot metallit hapettuvat mikäli syntyy virtapiiri grafiitin kanssa. Tämän vuoksi grafiitin kanssa meriolosuhteissa tekemisissäolevat metalliosat täytyy joko eristää grafiitista, estää elektrolyytin pääsy osan ja grafiitin väliin tai niiden pinta täytyy passivoida jos halutaan pitkää kestoikää.
- Köysiriki
Joakim1 kirjoitti:
Tuossa Voilesin jutussa SO40:ssä painonsäästöä tuli 18,7 kg. Tuollaisen veneen riki painaa todennäköisesti yli 200 kg ja hiilikuitumastosta tulisi 40-100 kg painonsäästö riippuen hiilikuitulaadusta ja alumaston painosta.
Lisäksi mastossa painoa säästyy korkeammalta (vapaa toppi, osa vanteista vain maston alaosassa) ja PBO:t ovat paksumpia eli niistä tulee suurempi ilmanvastus. Hiilikuitumastosta saa myös tarvittaessa huomattavan jäykän ja jäykkyyttä pystyy säätämään. Vaihtoehtoisesti hiilikuidusta voi tehdä hoikemman eli pienemmän ilmanvastuksen antavan profiilin.
Missä tasaoitussäännössä tulee "kovat sakot" hiilikuitumastosta? LYSissä saa yleensä 0,01 suuremman luvun ja ORC:ssä käytetään punnittua rikipainoa (sis. vantit).
Tuo 18,7 kg tulee tuon kokoluokan veneessä helposti myös purjeissa. Tuplataffeta tai dacron vs. kisapurjeet.http://www.sailingworld.com/sailboats/it-time-upgrade-pbo
Sailing world oli arvioinut pbo-rikin parantavan oikaisevaa momenttia vain vähän. Suurempi etu oli pitchingin eli onko se nyt keikkuminen vähennys. 30 jalkaisessa veneessä se vastaisi ankkurin ja ketjunpätkän poistamista keulaboksista. Noissa laskelmissa suurin etu vakaudessa saavutetaan vähän isommilla veneillä > 35 jalkaa. - seppomartti
Grafiitti on jalo kirjoitti:
Grafiitti on inertti siinä mielessä että se on hyvin jaloa. Elektrolyytin läsnäollessa epäjalot metallit hapettuvat mikäli syntyy virtapiiri grafiitin kanssa. Tämän vuoksi grafiitin kanssa meriolosuhteissa tekemisissäolevat metalliosat täytyy joko eristää grafiitista, estää elektrolyytin pääsy osan ja grafiitin väliin tai niiden pinta täytyy passivoida jos halutaan pitkää kestoikää.
No eikös olisi yksinkertaisempi ratkaisu maadoittaa hiilimasto epäjalompaan eli isoon sinkkianodiin kuin rakennella metallihelojen ja maston välille eristyksiä. Sama maadoitus tarvitaan kuitenkin ukkosen vuoksi.
- seppomartti
Köysiriki kirjoitti:
http://www.sailingworld.com/sailboats/it-time-upgrade-pbo
Sailing world oli arvioinut pbo-rikin parantavan oikaisevaa momenttia vain vähän. Suurempi etu oli pitchingin eli onko se nyt keikkuminen vähennys. 30 jalkaisessa veneessä se vastaisi ankkurin ja ketjunpätkän poistamista keulaboksista. Noissa laskelmissa suurin etu vakaudessa saavutetaan vähän isommilla veneillä > 35 jalkaa.Jos mastosta poistetaan painoa niin maallikon mielessäni hitausmomentti pienenee ja heilunnan nopeus suureneen eli on ainakin epämukavampi.
- Pitching
seppomartti kirjoitti:
Jos mastosta poistetaan painoa niin maallikon mielessäni hitausmomentti pienenee ja heilunnan nopeus suureneen eli on ainakin epämukavampi.
Tarkoittanee nautikaalisessa mielessä pituussuuntaista keikkumista, että ihan relevantti ankkurin keulapainoon, mukavuusfaktoriin sitten...
- Ei helppoa
seppomartti kirjoitti:
No eikös olisi yksinkertaisempi ratkaisu maadoittaa hiilimasto epäjalompaan eli isoon sinkkianodiin kuin rakennella metallihelojen ja maston välille eristyksiä. Sama maadoitus tarvitaan kuitenkin ukkosen vuoksi.
Ymmärtääkseni jokainen hela pitäisi kytkeä meressäolevaan anodiin ja mastoa ei taas kytkettäisi anodiin vaan jalompaan meressäolevaan maadotuslevyyn. Toinen mahdollisuus olisi oma anodi joka helalle. Anodisessa suojauksessa pitää saada aikaan virtapiiri jossa suojattavan kohteen jännite on alempi kuin elektrolyytissä olevilla muilla materiaaleilla (paitsi uhrautuvalla anodilla).
Jos anodinen suojaus olisi helppoa tehdä ko. tapauksessa käytettäisiin sitä yleisesti. - nyökkiminen
Pitching kirjoitti:
Tarkoittanee nautikaalisessa mielessä pituussuuntaista keikkumista, että ihan relevantti ankkurin keulapainoon, mukavuusfaktoriin sitten...
Samanlaisen maallikkokäsityksen olen saanut kuin seppomartti eli painava masto lisää hitausmomenttia, joka vähentää veneen heilumista puolelta toiselle. Marchaj´n kuuluisa kirja "Seaworthiness, the forgotten factor" on hyvä tietolähde asian tarkistamiseksi.
Pitching tarkoittaa mielestäni veneen nyökkimistä aallokossa. Sitä maston hitausmomentin pienentäminen, maston keventäminen, voi vähentää.
Maston vaikutuksen keikkumiseen voi jokainen itse todeta vertaamalla oman veneensä keikkumista ilman mastoa ja maston kanssa. Tunnettu asia on sekin, että maston menetys myrskyssä pahentaa veneen ympärimenon taipumusta. Tämä on todettu sekä käytännössä että allaskokeissa (ks. Marchaj). - siis kuinka?
nyökkiminen kirjoitti:
Samanlaisen maallikkokäsityksen olen saanut kuin seppomartti eli painava masto lisää hitausmomenttia, joka vähentää veneen heilumista puolelta toiselle. Marchaj´n kuuluisa kirja "Seaworthiness, the forgotten factor" on hyvä tietolähde asian tarkistamiseksi.
Pitching tarkoittaa mielestäni veneen nyökkimistä aallokossa. Sitä maston hitausmomentin pienentäminen, maston keventäminen, voi vähentää.
Maston vaikutuksen keikkumiseen voi jokainen itse todeta vertaamalla oman veneensä keikkumista ilman mastoa ja maston kanssa. Tunnettu asia on sekin, että maston menetys myrskyssä pahentaa veneen ympärimenon taipumusta. Tämä on todettu sekä käytännössä että allaskokeissa (ks. Marchaj).Mielenkiintoinen, mutta vaikeasti sulatettavissa oleva seikka, että maston poisto lisäisi ympärimenoriskiä. Vai ymmärsinkö oikein? Voisiko joku valottaa tuon hypoteesin taustoja?
- seppomartti
Ei helppoa kirjoitti:
Ymmärtääkseni jokainen hela pitäisi kytkeä meressäolevaan anodiin ja mastoa ei taas kytkettäisi anodiin vaan jalompaan meressäolevaan maadotuslevyyn. Toinen mahdollisuus olisi oma anodi joka helalle. Anodisessa suojauksessa pitää saada aikaan virtapiiri jossa suojattavan kohteen jännite on alempi kuin elektrolyytissä olevilla muilla materiaaleilla (paitsi uhrautuvalla anodilla).
Jos anodinen suojaus olisi helppoa tehdä ko. tapauksessa käytettäisiin sitä yleisesti.Päinvastoin helppoa kuin heinän teko?. Eihän jokaista metallipalaa tarvitse erikseen kytkeä. Koska hiilimasto on hyvä sähkön johtaja niin se kytkisi kaikki metallit mastosta maadotusjohdolla köliin, missä on jo sinkki. Tai maadotusjohtoon ja köliin voi kytkeä magnesiumanodin jos haluaa vielä parannella..
Eikä niitä alumiini- tai happoteräspaloja voi galvaanisesti mastosta eristää. Mikään eriste ei keståisi kuin hetken. Jos happoteräs korrodoituu galvaanisesti niin tuskin alumiini olisi sen parempi metalli. Asiassa on jotain hämärää. - Ei tule virtapiiriä
seppomartti kirjoitti:
Päinvastoin helppoa kuin heinän teko?. Eihän jokaista metallipalaa tarvitse erikseen kytkeä. Koska hiilimasto on hyvä sähkön johtaja niin se kytkisi kaikki metallit mastosta maadotusjohdolla köliin, missä on jo sinkki. Tai maadotusjohtoon ja köliin voi kytkeä magnesiumanodin jos haluaa vielä parannella..
Eikä niitä alumiini- tai happoteräspaloja voi galvaanisesti mastosta eristää. Mikään eriste ei keståisi kuin hetken. Jos happoteräs korrodoituu galvaanisesti niin tuskin alumiini olisi sen parempi metalli. Asiassa on jotain hämärää.Yhdellä johdolla ei saa aikaiseksi virtapiiriä ellei väännä sen päitä yhteen. Sitten tuo anodinen suojaus onnistuu mikäli koko masto on upotettu elektrolyyttiin eli vaikkapa mereen.
- Nopeus vai mukavuus?
seppomartti kirjoitti:
Jos mastosta poistetaan painoa niin maallikon mielessäni hitausmomentti pienenee ja heilunnan nopeus suureneen eli on ainakin epämukavampi.
Haetaanko nyt rikin keventämisellä mukavuutta vai nopeutta allokossa? Mukavuutta menetetään mutta nopeutta saavutetaan.
- eikä johda kunnolla
Ei tule virtapiiriä kirjoitti:
Yhdellä johdolla ei saa aikaiseksi virtapiiriä ellei väännä sen päitä yhteen. Sitten tuo anodinen suojaus onnistuu mikäli koko masto on upotettu elektrolyyttiin eli vaikkapa mereen.
Toinen juttu on se, että hiilikuitu on johde, mutta ei hyvä johde. Vastus on jotain aivan muuta kuin metallien. Virrasta ja vastuksesta taas tulee jännite-eroja.
Eristäminen taas ei ole suurikaan ongelma kun edes hartsit eivät johda sähköä. Ei siis tarvita muuta kuin ohut epoksikerros reikien sisäpintoihin ja vielä paljon ohuempi laminaatin pintoihin. Periaatteessa kuituja ei ole ehjässä laminaatissa pinnassa, vaan kuidut ovat kastuneet hartsiin. Eristeen vaativia kohteita tulee tietysti paljon, jos tehdään ruuvikiinnityksiä. - oletus
siis kuinka? kirjoitti:
Mielenkiintoinen, mutta vaikeasti sulatettavissa oleva seikka, että maston poisto lisäisi ympärimenoriskiä. Vai ymmärsinkö oikein? Voisiko joku valottaa tuon hypoteesin taustoja?
Oikopäätä ajatellen kyse on juuri maston hidastavasta vaikutuksesta. Murtuva aalto, joka veneen kaataa on myös nopeasti ohi menevä. Riittää siis, kun hidastetaan veneen kallistumista.
- Joakim1
Ei tule virtapiiriä kirjoitti:
Yhdellä johdolla ei saa aikaiseksi virtapiiriä ellei väännä sen päitä yhteen. Sitten tuo anodinen suojaus onnistuu mikäli koko masto on upotettu elektrolyyttiin eli vaikkapa mereen.
Ei se meri tuossa mitään auta, koska se metalli ei ole meressä. Elektrolyyttinen korroosio tapahtuu mastolla olevassa suolavedessä, joka ei ole yhteydessä mereen. Elektrolyysissähän on kaksi "johdinta": toinen johtavan nesteen kautta ja toinen metallikontaktin/kaapelin avulla.
- Joakim1
oletus kirjoitti:
Oikopäätä ajatellen kyse on juuri maston hidastavasta vaikutuksesta. Murtuva aalto, joka veneen kaataa on myös nopeasti ohi menevä. Riittää siis, kun hidastetaan veneen kallistumista.
Tuskin asia on ihan noin yksioikoinen. Maston poistohan parantaa huomattavasti veneen vakavuutta ja alentaa samalla ehkä vielä huomattavammin hitausmomenttia. Veneen kaatamiseen tarvittava energia siis todennäköisesti vähenee, mutta samalla itseoikeisukulma on suurempi ja kaatunut vene oikaisee itsensä paljon helpommin.
Varmasti löytyy "optimaalinen" mastonpaino tuolle yksittäisen murtuvan aallon aiheuttamalle kaatumiselle. Ylipainavalla mastolla itseoikaisukulma voi olla hyvinkin alhainen. Tästähän on tuore esimerkki, jossa tanskalainen uutuusvene kaatui puuskassa ilman aaltoja eikä noussut enää ylös. http://minbaad.dk/nyhed/article/pi-14-vaeltede-meget-majestaetisk-under-testsejlads/?cHash=14defff754029d2a472f18d4b2839db4
Myös maston vaihtaminen rullamastoon voi olla hyvin vaarallista joissain venetyypeissä. - seppomartti
eikä johda kunnolla kirjoitti:
Toinen juttu on se, että hiilikuitu on johde, mutta ei hyvä johde. Vastus on jotain aivan muuta kuin metallien. Virrasta ja vastuksesta taas tulee jännite-eroja.
Eristäminen taas ei ole suurikaan ongelma kun edes hartsit eivät johda sähköä. Ei siis tarvita muuta kuin ohut epoksikerros reikien sisäpintoihin ja vielä paljon ohuempi laminaatin pintoihin. Periaatteessa kuituja ei ole ehjässä laminaatissa pinnassa, vaan kuidut ovat kastuneet hartsiin. Eristeen vaativia kohteita tulee tietysti paljon, jos tehdään ruuvikiinnityksiä.Saksalaisen hiilimaston myyjän mukaan sähkönjohtokyky on erityisen hyvä ("besonders gut") - en tosin tiedä mitä ohmit on mutta ainakin poikkipintaa riittää,
Ohut epoksikerros ei metallisen rikipäätteen alla voi kestää kuin hetken. - hyvä mikä hyvä
seppomartti kirjoitti:
Saksalaisen hiilimaston myyjän mukaan sähkönjohtokyky on erityisen hyvä ("besonders gut") - en tosin tiedä mitä ohmit on mutta ainakin poikkipintaa riittää,
Ohut epoksikerros ei metallisen rikipäätteen alla voi kestää kuin hetken.On se niin hyvä, että vaikkapa salama johtuu hyvin hiiltä pitkin. Kuitenkin edelleen suurin osa elektroniikassa käytettävistä vastuksista on hiilikalvosta tehtyjä. Eli vaikka maston vastus olisi vaikka kilo-ohmien luokkaa, se olisi silti "besonders gut" johde. Korroosion estossa sata ohmia näyttää jo eristeeltä.
Rikipäätehän mastossa olisi se metallinen vastakappale, joka ei saa elää ollenkaan kiinityksissään. Miksei epoksikerros sen alla kestäisi? Onhan epoksin puristuslujuus aika hyvä muutenkin, staattista kuormaa se kyllä kestää, vaikka ei ehkä kulutusta kovan paineen alla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315346- 363701
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833263- 112505
- 292102
- 122027
- 1631876
- 1051352
- 141318
- 1371154