Ratsastuksen jännitys..

Neuvoatarvitseva

Oon harrastanu ratsastusta varmaan 3-5 vuotta, mutta nykyään sinne meno jännittää ! Tuntia ennemmin mahassa möyrii. Silloin aluksi oli tosi kivaa päästä sinne, kun oli viä vähä ohjaajia siinä sun vieres kattoos kun sä hoidat hevosta. Nyt kun osaan tehdä kaiken itse, joka on tosi hyvä, niin jännittää aina hirveästi mennä tallille. Mun tallilla opettaja valitsee tuntihevosen, et voi päättää sitä itse ellei ole omaa hevosta tai yp-hevosta. Olisi mukava saada aina sellainen hevonen, jonka kanssa pystyt tekemään hymysuin töitä. Ei sellasta jolta pelkäät tippuvasi. Tipuin ensimmäisen kerran tässä nyt ennen joululomaa, ehkä se pieni pelko aina siitä tippumisesta, kun ei tiennyt miltä se tuntuu tai millaista se on. Kammoan sairaaloita ja piikkejä enkä haluaisi murtaa mitään tippuessani.. haluaisin vain saada tämän pelon pois, jotta voin jatkaa harrastustani eikä tarvitsisi aina jännittää menoa.

7

982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevosenomistaja02

      No niin. Yksi syy minkä takia tipuit, on päivänselvä. Jännität aivan liikaa. Luulisi jo, että olet kuullut, kuinka hevonen aistii ratsastajan epävarmuuden. Jännityksesi pitää saada pois, ennenkuin tiput vakavasti.

      Ensimmäiseksi tuo sinun "oli viä vähä ohjaajia siinä sun vieres kattoos kun sä hoidat hevosta" -lause. Pelkäätkö hoitaa hevosta? Osaatko hoitaa hevosta? Nuo kaksi kysymystä on selvitettävä. "Olisi mukava saada aina sellainen hevonen, jonka kanssa voi tehdä hymysuin töitä" -lause. Hei haloo, tää on tätä elämää! Aina ei voi saada sitä hevosta minkä haluaisi, se on vain ymmärrettävä. Mää en tiiä mikä teitä tuntiratsastajia risoo, kun täytyy olla aina valittamassa jos ei saa haluamaansa ponia. Itse omistan connemararuunan ratsastuskoulun kanssa puoliksi (eli jos en kerkeä ratsastaa, ponini saa käydä tunnilla). Kerran otin ponini pois tunnilta, koska sillä olisi ollut seuraavana päivänä kisat, tuli joku tuntiratsastaja aukomaan mulle päätään. Toivon vain, että sää et ole sellainen.

      Juttele ratsastuksenopettajan/tallinomistajan kanssa. He ovat ammattilaisia, ja tietävät varmasti mitä täytyy tehdä! Ja muistathan, jos et saa haluamaasi ponia, maailma ei kaadu siihen. Tsemppiä! :)

    • ratsastajanen

      Moi! Itsekin ratsastan, ja jännitän ratsastusta, mutta sekin on vain sellaista kivaa jännitystä. Tallilla jossa käyn, sielläkin opettaja päättää ratsun.
      Kannattaa muistaa pari juttua, joilla voisit saada jännityksen pois:
      Kerro opettajallesi peloistasi, hän voi auttaa ja rohkaista sinua. Opettaja ei anna Sinulle hevosta, joka olisi liian haastava hallittava. Opettaja huolehtii, että saat omaan tasoosi sopivan ratsun.
      Onko Sinulla kaveria, joka ei jännitä hevosten kanssa oloa? Ota hänet mukaan tallille ja menkää yhdessä hoitamaan hevosta, jospa pelkosi pikkuhiljaa lähtisi, kun huomaat ettei ole pelättävää, jos et itsekään pelkää hevosia.
      On myöskin erikseen hevosenhoitokursseja, siellä sinua autettaisiin ja opastettaisiin hyvin.
      Jos sinua alkaa pelottaa liikaa ratsastustunnilla, saat varmasti luvan ratsastaa keskelle ja pysähtyä, rauhoittua hetken ja vaikka tulla alas selästä.
      Kerro siis opettajalle peloistasi, hän ihan varmasti auttaa Sinua! Hyvällä tallilla ketään ei jätetä yksin, vaan kaikkia pitäisi auttaa.
      Harjaatko hevosia vain mennessäsi ja tulossasi tunnilta? Silloin minulla ainakin on automaattisesti kiire, kun miettii että jos nyt ei ehdikään hoitaa hevosta ajoissa tunnille. Siinäkin voi syntyä mielestäni pelkoa ja jännitystä. Jospa menet tallille toiste, et vain tunnille, ja pyydät luvan harjata ja hoitaa hevosia joskus muutenvain? Voit aloittaa tallin luottoponista, ja siitä vähitellen hieman hankalempaan hevoseen. Kyllä se pelko siitä lähtee!
      Itselläni on oikeastaan sama juttu kuin Sinulla, alussa oli ihana mennä tunnille kun ei jännittänyt yhtään, mutta nyt kun on jo jonkin aikaa ratsastanut, niin se saattaa jännittää.
      Onko tallillanne tuntiavustajia? Meidän tallilla ainakin on ihan tuntiavustaja lista, kuka on minäkin päivänä. Se on aika hyvä juttu, silloin on apulaisia. Kannattaa ehdottaa tätä tallilla!
      Myös teoriatunnit voisivat olla sopivia Sinulle, ja kannattaa lainata kirjastosta hevosenhoitokirjoja, niistäkin voi olla apua :) Toivottavasti viestistäni oli jotakin hyötyä jollekin...

      Kyllä se pelko siitä lähtee pois!
      Onnea tallille! : )

      • Neuvoatarvitseva

        Joo sovin sen kanssa tässä kaks viikkoa sitten yksityistunnin ja kerroin sitten näistä peloistani. Hän ymmärsi sen täysin, koska on itsekkin ollut samassa tilanteessa.. no mun onnekseni ne hevoset joiden selkään en halua enää koskaan kiivetä lähetetään toiseen talliin. Mulla ei ole ketään kaveria, joka olisi kiinnostunut tulla mun kans sinne, se on harmillista... :( Harjaan niitä mennessäni ja tulossani riippuu onko hevoseni jo tunnilla. Ja mukava kuulla, että on toisiakin tälläsiä :D Ja no silloon ku alotin tallilla oli paljo mua kokeneempia ja ne autto. Nyt enimmäkseen mua paremmat kattoo vaan päälle ja jos ne näkee mul hankaluuksia ne ei kysy tarttenko apua. Ja sit taas jos pyydän niiltä apua ne neuvoo aika tylsistyneenä ja sillee ''ei juma eikö toi ny osaa.''

        Mutta kiitos paljon vinkeistä !:) Enimmäkseen kuulee vaa haukuntaa tästä aiheesta.


    • Tallityttö04

      Moi :)!
      Minuakin jännittää mennä tallille D:.
      Vastaan sattuu ja jalat tuntuu tosi heikoilta... kerran kun olin tallilla, niin... vahingossa oksensin satulahuoneen oven eteen... ja minua jännittää laittaa poni kuntoon... jos se vaikka litistää minut tai astuu jalanpäälle tai puraisee yms potkii...

    • METVURST

      Päätkii vitu heppahintit!!tos ratsastukses ei oo vittuakaan järkeä

      • Anonyymi

        Oliko pakko tulla aukoo päätään vajaaälyinen kääpiö. Ryntää sinne äidin helmoihis tääl on muitakin ku sinä itserakas etana.


    • Anonyymi

      Mulla on toi sama juttu olen tänään menossa talille jännittää😅

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe