psykoosipalsta

potilas2

Olen sitä mieltä että psykoosille pitäisi olla oma palsta. Ovat kuitenkin niin yleisiä mielenterveysongelmia ja skitsofrenia ei ole sama asia. Pitänee varmaan laittaa ehdotus.

18

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa mieltä olen.

    • binäärihukka

      Eikö yksi palsta pseudosairauksille nyt riittäisi?

    • Tietäjä

      "Skitsofrenia" on oikeasti toistuvaa psykoosia. Potilaalla on ensi-psykoosi. Jos hän karkaa siitä, niin se oli vain psykosi. Jos hoito jää kroonisemmaksi, niin kyseessä on "skitsofrenia". "Skitsofrenia" on siis vain koodinimi toistuville "psykooseille", tai vastaavalle hoidolle. Itse asiassa "skitsofreenikoiden" oireenkuva, kuten "negatiiviset oireet", yleensä muistuttavat huomattavasti lääkkeiden sivuvaikutuksia. Painonnousu, hidas ajattelu ja niin edelleen. Se ei ole mikään tuhansia vuosia sitten kehittynyt yksi solusairaus, kuten Lauerma ja muut turhanpäiväiset psykiatrit ehdottavat. Jos jäät sen psykoosin ja lääkkeiden kanssa sinne hoitoon, niin siitä kehittyy sitten "skitsofrenia". Mene vain sinne skitsofrenia-palstalle juttelemaan, tai pysy tällä yleisellä puolella.

      • Ehkä se olisi sitten parempi, että skitsofrenia-palsta nimettäisiin psykoosi-palstaksi?


      • Tietäjä
        pepep kirjoitti:

        Ehkä se olisi sitten parempi, että skitsofrenia-palsta nimettäisiin psykoosi-palstaksi?

        Voi olla. Ei sillä palstalla paljon "skitsofreenikoita" muutenkaan näytä keskustelevan.


      • kljdfsaklä

        Itselläni on "skitsofreniadiagnoosi" ja tiedän, että ns. negatiiviset puutosoireet johtuvat usein masennuksesta ja siitä, että psykoosiin liittyvät harhat vievät erittäin paljon energiaa. Kun ei saa nukuttua, syötyä eikä pysty ajattelemaan mitään normaalisti, niin on luonnollista, että ihmisestä tulee disorientoitunut ja apaattinen. Lääkkehoito saattaa lisätä negatiivisia oireita, mutta yleensä ne kyllä esiintyvät yhdessä harhojen kanssa lähinnä siksi, että psykoottisuus liittyy usein masennukseen ja siihen liittyvät elämykset vievät hirvittävästi energiaa. Sinänsä oireet eivät mitenkään muodosta "yhtenäistä" sairautta, vaan sattuvat esiintymään yhdessä. Vähän samalla tavalla kognitiivinen suorituskyky heikkenee, kun valvoo monta yötä putkeen tai kun muuten mieli on äärimmäisen rasittunut. Nämä oireet kuitenkin tulkitaan muodostavan yhtenäisen sairauskategorian, koska ne esiintyvät hyvin usein yhdessä. Todellisuudessa mieli on vain yksinkertaisesti jatkuvan ylikuormituksen tilassa, mikä tietenkin ilmenee "negatiivisina oireina" ulospäin.


    • oo sit psyko

      Määrittele psykoosi tieteellisesti, keskustellaan sitten siitä lisää.

      • Määrittele, mitä tieteellinen määritteleminen tarkoittaa, niin voin yrittää.


      • 19+14

        Ei sitä voi sen tieteellisemmin selittää kun ei ole fyysinen sairaus kuten ei mitkään mielisairaudet. Jos et usko psykoosiin selitäppä mulle käsite mikä sisältää tilan joka mahdollisesti toistuu jossa ihminen puhuu seinille ja päänsä olioiden/henkilöiden eli äänien kanssa ja näkee ne samaan aikaan ja luulee olemattomia, ei löydä vessaan osaa itse mennä suihkuun tai muutenkaan huolehtimaan itsestään. Istuu lattioilla tuijottaen tyhjää ei pysty kommunikoida koska ei edes ymmärrä toisen puhetta. Minulla on skitsoaffektiivinenhäiriö ja en usko että olen itse kuvitellut nämä tilat joista tuskin muistan mitään. Mutta muut muistaa.


      • eräs selitys
        19+14 kirjoitti:

        Ei sitä voi sen tieteellisemmin selittää kun ei ole fyysinen sairaus kuten ei mitkään mielisairaudet. Jos et usko psykoosiin selitäppä mulle käsite mikä sisältää tilan joka mahdollisesti toistuu jossa ihminen puhuu seinille ja päänsä olioiden/henkilöiden eli äänien kanssa ja näkee ne samaan aikaan ja luulee olemattomia, ei löydä vessaan osaa itse mennä suihkuun tai muutenkaan huolehtimaan itsestään. Istuu lattioilla tuijottaen tyhjää ei pysty kommunikoida koska ei edes ymmärrä toisen puhetta. Minulla on skitsoaffektiivinenhäiriö ja en usko että olen itse kuvitellut nämä tilat joista tuskin muistan mitään. Mutta muut muistaa.

        En ole varma, olenko oikeassa, mutta näin kerran tiededokumentin, jossa kerrottiin, että skitsofrenia on myös neurobiologinen häiriö, jossa mielikuvat ja todelliset havainnot sekoittuvat toisiinsa riittävän kontrollin puuttuessa. Siinä missä ns. "normaali" ihminen kykenee erottamaan toisistaan mielikuvat ja todelliset havainnot, riittävän (havainto)kontrollin ansiosta, skitsofreenikko ei pysty tätä tekemään, vaan käsittää mielikuvat todellisiksi havainnoiksi.


      • lisäys
        eräs selitys kirjoitti:

        En ole varma, olenko oikeassa, mutta näin kerran tiededokumentin, jossa kerrottiin, että skitsofrenia on myös neurobiologinen häiriö, jossa mielikuvat ja todelliset havainnot sekoittuvat toisiinsa riittävän kontrollin puuttuessa. Siinä missä ns. "normaali" ihminen kykenee erottamaan toisistaan mielikuvat ja todelliset havainnot, riittävän (havainto)kontrollin ansiosta, skitsofreenikko ei pysty tätä tekemään, vaan käsittää mielikuvat todellisiksi havainnoiksi.

        Eli siis tarkentaen, skitsofreenikolla mielikuvat eksyvät niille aivoalueille, missä käsitellään konkreettisia aistihavaintoja.


      • Utopian torvi
        19+14 kirjoitti:

        Ei sitä voi sen tieteellisemmin selittää kun ei ole fyysinen sairaus kuten ei mitkään mielisairaudet. Jos et usko psykoosiin selitäppä mulle käsite mikä sisältää tilan joka mahdollisesti toistuu jossa ihminen puhuu seinille ja päänsä olioiden/henkilöiden eli äänien kanssa ja näkee ne samaan aikaan ja luulee olemattomia, ei löydä vessaan osaa itse mennä suihkuun tai muutenkaan huolehtimaan itsestään. Istuu lattioilla tuijottaen tyhjää ei pysty kommunikoida koska ei edes ymmärrä toisen puhetta. Minulla on skitsoaffektiivinenhäiriö ja en usko että olen itse kuvitellut nämä tilat joista tuskin muistan mitään. Mutta muut muistaa.

        Miten voit määritellä onko ihminen "hypnoosissa" kun hänen oletat olevan psykoosissa, siis hypnoosissa mahdollisesti sinun tai monien muiden ihmisten taholta, hypnoosiin tai hypnotisointiin ei tarvita mitään koulutusta, suggestion sinä olet hullu voi antaa kuka tahansa, myös sellaisen, että ei ole hullu voi antaa kuka tahansa. ensimmäisen määritelmän mukaan henkilö alkaa ilmeisesti käyttäytyä siten kuin hullusta, psykkoottisesta jne länsimaissa ajatellaan. Jälkimmäisessä tapauksessa taas ilmeisesti ei. Ole hyvä ja todista näiden väitteiden paikkansapitämättömyys tieteellisesti, Samalla ole hyvä, ja todista, etteivät mahdolliset aivomuutokset, millaiset nyt sitten tahansa ole seurausta siitä, että henkilö on tällaisen suggestion alainen,

        Miten voit erotella tieteellisesti tavanomaisen harmittoman suggestion, ja suggestion joka vastaavasti vahingoittaa toista huomattavalla tavalla, jälkimmäinensen ollessa esimerkiksi sinä olet hullu, ja hullun on viisainta olla kyselemättä ja vastustelematta turhia, asia ei kuulu sinulle, eikä ole sinun Vikasi, mutta olet HULLU, ole hyvä ja erottele tieteellisesti positiivinen ja "negatiivinen" suggestio.

        Tässä ollaan sellaisella alueella, että mielisairaaksi luokitellun kohtaama vääryys (vihan ja pilkan vähättelyn jne kohde) ylittää kaikki rajat, ja on tietysti siksi milteipä mahdotonta peruuttaa siitä syystä, että hän on ikäänkuin lypsävä lehmä eikä kukaan halua peruuttaa häneeen liittyviä ajatuksiaan stereotypioitaan, tai näiden ajatusten vaikutusta häneen tai hänen asemaansa, pelosta että joutuu ITSE syytetyksi vääryydestä. Kyseessä on ennemminkin KOLLEKTIIVISESTI annettu suggestio OLET HULLU. Ole hyvä ja todista tieteellisesti tämä väite paikkansapitämättömäksi.

        Vääryys on olemassa siitä huolimatta, että tämä "psykoottinen" on mahdollisesti käyttäytynyt ja käyttäytyy ehkä jatkuvasti itse hyvin epäeettisesti, esimerkiksi valehtelee, jne. Se on olemassa siitä huolimatta, että tämä seikka on ajanut hänet mahdollisesti siihen kierteeseen, jossa hän nyt on...

        Psykologien olisi hyvä tulla alas kansankeskuuteen, ja avoimesti keskustella mahdollisista erehdyksistä hoitokäytännöissä, Hoitotietenalana psykologia on ollut hiukan salamyhkäinen alusta alkaen, mutta avoimuus kaataa rajoja, tulkaa nyt aluksi tähän palstalle, mutta, ennen kaikkea, todistakaa tieteellisesti se onko psykoosissa oleva ottanut vastaan suggestiota, ja että se ei ole osasyy käytökseen. Osasyy siten, että kyseessä on itse alullesaatu kierre, jota ympäristö ja koko länsimainen yhteiskunta kuitenkin ylläpitävät. Olkaa hyvä ja todistakaa tieteellisesti, Moraalia voi pohtia todistelun jälkeen...

        Jos puoli valtakuntaa, kaupunkia, tai edes kylää suggeroi: olet HULLU, ei liene ihme että joku kävelee päin seiniä. Sairaalassahan ei kyseisiä ajatuksia taas esiinny???

        Psykologia on Pseudotiede,


      • Psykoosejasairastanut
        Utopian torvi kirjoitti:

        Miten voit määritellä onko ihminen "hypnoosissa" kun hänen oletat olevan psykoosissa, siis hypnoosissa mahdollisesti sinun tai monien muiden ihmisten taholta, hypnoosiin tai hypnotisointiin ei tarvita mitään koulutusta, suggestion sinä olet hullu voi antaa kuka tahansa, myös sellaisen, että ei ole hullu voi antaa kuka tahansa. ensimmäisen määritelmän mukaan henkilö alkaa ilmeisesti käyttäytyä siten kuin hullusta, psykkoottisesta jne länsimaissa ajatellaan. Jälkimmäisessä tapauksessa taas ilmeisesti ei. Ole hyvä ja todista näiden väitteiden paikkansapitämättömyys tieteellisesti, Samalla ole hyvä, ja todista, etteivät mahdolliset aivomuutokset, millaiset nyt sitten tahansa ole seurausta siitä, että henkilö on tällaisen suggestion alainen,

        Miten voit erotella tieteellisesti tavanomaisen harmittoman suggestion, ja suggestion joka vastaavasti vahingoittaa toista huomattavalla tavalla, jälkimmäinensen ollessa esimerkiksi sinä olet hullu, ja hullun on viisainta olla kyselemättä ja vastustelematta turhia, asia ei kuulu sinulle, eikä ole sinun Vikasi, mutta olet HULLU, ole hyvä ja erottele tieteellisesti positiivinen ja "negatiivinen" suggestio.

        Tässä ollaan sellaisella alueella, että mielisairaaksi luokitellun kohtaama vääryys (vihan ja pilkan vähättelyn jne kohde) ylittää kaikki rajat, ja on tietysti siksi milteipä mahdotonta peruuttaa siitä syystä, että hän on ikäänkuin lypsävä lehmä eikä kukaan halua peruuttaa häneeen liittyviä ajatuksiaan stereotypioitaan, tai näiden ajatusten vaikutusta häneen tai hänen asemaansa, pelosta että joutuu ITSE syytetyksi vääryydestä. Kyseessä on ennemminkin KOLLEKTIIVISESTI annettu suggestio OLET HULLU. Ole hyvä ja todista tieteellisesti tämä väite paikkansapitämättömäksi.

        Vääryys on olemassa siitä huolimatta, että tämä "psykoottinen" on mahdollisesti käyttäytynyt ja käyttäytyy ehkä jatkuvasti itse hyvin epäeettisesti, esimerkiksi valehtelee, jne. Se on olemassa siitä huolimatta, että tämä seikka on ajanut hänet mahdollisesti siihen kierteeseen, jossa hän nyt on...

        Psykologien olisi hyvä tulla alas kansankeskuuteen, ja avoimesti keskustella mahdollisista erehdyksistä hoitokäytännöissä, Hoitotietenalana psykologia on ollut hiukan salamyhkäinen alusta alkaen, mutta avoimuus kaataa rajoja, tulkaa nyt aluksi tähän palstalle, mutta, ennen kaikkea, todistakaa tieteellisesti se onko psykoosissa oleva ottanut vastaan suggestiota, ja että se ei ole osasyy käytökseen. Osasyy siten, että kyseessä on itse alullesaatu kierre, jota ympäristö ja koko länsimainen yhteiskunta kuitenkin ylläpitävät. Olkaa hyvä ja todistakaa tieteellisesti, Moraalia voi pohtia todistelun jälkeen...

        Jos puoli valtakuntaa, kaupunkia, tai edes kylää suggeroi: olet HULLU, ei liene ihme että joku kävelee päin seiniä. Sairaalassahan ei kyseisiä ajatuksia taas esiinny???

        Psykologia on Pseudotiede,

        Väität että kaikki psykoosipotilaat ovat jonkun henkilön hypnotisoituja? No mulla on muutama ihan aito psykoosi takana ilman päihteitä tai hypnoosia en ole koskaan käynyt hypnotisoijalla tuskin on edes 1/3 psykoosin läpi käyneistä käynytkään. Jos väität että psykiatria on pseudotiede niin millä kutsuisit esimerkiksi skitsofreniaa,skitsoaffektiivisuutta, ja määrittelemätöntä psykoottista häiriötä, niin ja psykoottisia kaksisuuntaisia mielialahäiriöitä? Esimerkiksi olen nähnyt kun henkilö osastolla saa psykoottisia kohtauksia jossa kuvittelee olevansa riivattu ja hyökkää muiden ihmisten päälle ja huutaa riivaajaansa ja tekee ihme örinää ja on suurimman osan ajasta kun tämä sairasjakso tulee (psykoottisia kohtauksia joka päivä monen kuukauden ajan) lepositeissä letkuissa. Jälkeenpäin hän ei muista tilasta mitään mutta näkee muutenkin kuin kohtauksissa harhoja ja kuulee niitä. Lääkitys auttaa sairauteen mikä tämä on ja ilman lääkitystä jakso alkaa uudestaan. Otetaan toinen esimerkki henkilöllä (siskoni) on skitsoaffektiivinen häiriö mihin oireet täsmää. Hypomania ei mielestäni ole niin vakava mutta toistuvat psykoosit ovat joissa hän ei kykene kommunikoida ja on täysin toimintakyvytön. Suurimman osan ajasta vaan puhuu itsekseen tai jollekin oman maailmansa henkilölle, mutta ajoittain rupeaa kiljumaan ja huutamaan näkemilleen ja kuulemineen asioille. Monen viikon ajan hänet raahataan eristyksiin piikitettäväksi koska ei suostu ottamaan lääkettä, raapi, puri, ja koitti vahingoittaa henkilökuntaa jokakerta kun hänet sinne vietiin koska pelkäsi henkensä edestä lääkettä jonka hän kuvitteli sisältävän avaruusolennon teknologiaa ja kaikki muutkin olivat hänelle avaruusolioita, jopa minä. Määrittele minulle jos Psykiatria on pseudotiedettä nämä tilat? Mitä ne ovat ja miksi lääkkeet auttavat niihin?


      • Utopian torvi
        Psykoosejasairastanut kirjoitti:

        Väität että kaikki psykoosipotilaat ovat jonkun henkilön hypnotisoituja? No mulla on muutama ihan aito psykoosi takana ilman päihteitä tai hypnoosia en ole koskaan käynyt hypnotisoijalla tuskin on edes 1/3 psykoosin läpi käyneistä käynytkään. Jos väität että psykiatria on pseudotiede niin millä kutsuisit esimerkiksi skitsofreniaa,skitsoaffektiivisuutta, ja määrittelemätöntä psykoottista häiriötä, niin ja psykoottisia kaksisuuntaisia mielialahäiriöitä? Esimerkiksi olen nähnyt kun henkilö osastolla saa psykoottisia kohtauksia jossa kuvittelee olevansa riivattu ja hyökkää muiden ihmisten päälle ja huutaa riivaajaansa ja tekee ihme örinää ja on suurimman osan ajasta kun tämä sairasjakso tulee (psykoottisia kohtauksia joka päivä monen kuukauden ajan) lepositeissä letkuissa. Jälkeenpäin hän ei muista tilasta mitään mutta näkee muutenkin kuin kohtauksissa harhoja ja kuulee niitä. Lääkitys auttaa sairauteen mikä tämä on ja ilman lääkitystä jakso alkaa uudestaan. Otetaan toinen esimerkki henkilöllä (siskoni) on skitsoaffektiivinen häiriö mihin oireet täsmää. Hypomania ei mielestäni ole niin vakava mutta toistuvat psykoosit ovat joissa hän ei kykene kommunikoida ja on täysin toimintakyvytön. Suurimman osan ajasta vaan puhuu itsekseen tai jollekin oman maailmansa henkilölle, mutta ajoittain rupeaa kiljumaan ja huutamaan näkemilleen ja kuulemineen asioille. Monen viikon ajan hänet raahataan eristyksiin piikitettäväksi koska ei suostu ottamaan lääkettä, raapi, puri, ja koitti vahingoittaa henkilökuntaa jokakerta kun hänet sinne vietiin koska pelkäsi henkensä edestä lääkettä jonka hän kuvitteli sisältävän avaruusolennon teknologiaa ja kaikki muutkin olivat hänelle avaruusolioita, jopa minä. Määrittele minulle jos Psykiatria on pseudotiedettä nämä tilat? Mitä ne ovat ja miksi lääkkeet auttavat niihin?

        Tiedän sen itse


      • 17+6
        Utopian torvi kirjoitti:

        Tiedän sen itse

        Katsotaan kun itse sairastut psykoosiin mitä mieltä sen jälkeen olet. Ei ole enää mikään huvittava keksitty vitsi. Vaikka luultavimmin trollaat koska viestini perusteella pitäisi hoksata että nuo oireet eivät ole normaaleja.


    • L.S.

      Onkohan minuun iskemässä psykoosi? Tai peräti psykopatia? Tuli yhtäkkiä sellainen tunne, että haluan vain yksinkertaisesti "pistää kylmäksi" kaikki kiusaajani, jotka haluavat viedä minulta mahdollisuudet valmistua ja tehdä opinnäytteeni loppuun tuhoamalla minut henkisesti. Eli siis ovat kirjaimellisesti tielläni. Enkä tuntenut edes minkäänasteista syyllisyyttä halustani, vaikka aina ennen olen tuntenut, vastaavan himon iskiessä. Noh, turha pelätä. En aio pilata elämääni parin, tai edes useamman k*sipään takia.:) Ihmettelen tässä vaan. Toisaalta ihan mukava ja vapauttava tunne, ettei tarvitse tuntea syyllisyyttä. Ja miksi tuntea? Jos joku kusipää haluaa tuhota sinut, miksi tuntea syyllisyyttä siitä, että haluat poistaa hänet?

      • Melkoisia ajatuksia...


      • L.S.
        pepep kirjoitti:

        Melkoisia ajatuksia...

        Niin on. Ja kaikkein oudointa oli se, että en edes tuntenut raivoa, kuten yleensä vastaavassa tilanteessa, vaan pelkkää kyllästyneisyyttä. Olin kyllästynyt siihen, että tielleni asetutaan ja halusin hävittää esteen.

        Mutta ehkä kommenttisi oli jollekin toiselle osoittettu. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1785
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1382
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      72
      1382
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      295
      1290
    5. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      25
      1150
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      115
      1122
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1039
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      967
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      889
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      848
    Aihe