Sahaveitset

puunsahaaja

on varmaan keksitty vain sitä varten, että niiden tylsyessä on ostettava uusi. Terotus on mahdoton.

12

126

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta Mooses !
    • puinencoleslaw

      Ns. leipäveitset ovat "ikuisia" terävyyden suhteen ja niitä ei edes pidä teroittaa.

      Leipäveitsi on paras yleisveitsi kaikkeen ruoanlaittoon.

      Jos tarkoitat sahalaitaisella esim. Hackmannin laser-leikattua yleisveistä, niin itselläni on ollut sellainen käytössä jo reilut 30 vuotta ja mitään teroittamista se ei ole tarvinnut eikä sitä edes kotikonstein voi teroittaa.

      Tämä hackmanni on paras veitsi erittäin hienon kaalisalaatin tekoon - vain mandoliinilla hienoimmalla asetuksella saa aikaan vastaavaa kaalisuikaletta.

      Ihmisten täytyisi ymmärtää, että eri käyttöön on erilaisia veitsiä ja niitä pitäisi oppia käyttämään oikein - tosin kiinalaiset käyttävät vain sitä yhtä leveäteräistä lihaveistä kaikkeen pilkkomiseen.

    • puupeukalo

      En tiedä mitään hakkmannista, Mulla on kaapissa vain stainless steelejä ja joku rostfritt stål. Kun ensimmäinen tuli joskus ammoin sitten, mua valistettiin että se on mitä mainioin leipäveitsi. No saihan silla jonkinlaisia viipaleita aikaan, mutta niiden lisäksi h - sti muruja, joita ei 50-luvulla ostetulla japanilaisella suorateräisellä keittiöveitsellä tullut. En sitten sahaillut leipiä enkä muutakaan. Joku niitä kuitenkin käytti, koska neljästä sahasta vain yhden terä on sopivasti valoa vasten katsoen jotenkin hyväksyttävässä terässä. Japsia kyllä joutui silloin tällöin hiaisemaan, mutta ei se mitään. Nyt se suorateräinen 57-vuotias japsi on museoesine, mutta käyttökelpoinen.
      Laser-leikkauksista en tiedä yhtään mitään, työkaluteräkset ovat tosin ajan mittaan kehittyneet, mutta joutuupa niitä suorateräisiäkin joskus sipaisemaan timantilla.
      Keittiösahoja on erilaisilla hammasmuodoilla kuten puusahojakin, mutta keittiösahojani en mitenkään pysty terottamaan , se yksi pyörökivikin on liian suuri. Uuden veitsen hankkiminen näyttää olevan halvempi juttu kuin juoksuttaa niitä terottajalla, jos semmonen ihme jostain löytyisi.

      • slaissii

        Hyvin usein näkee kuukkausohjelmia seurattuna, että jopa huipputseffeillä on surkeita veitsiä käytössään - jopa kortonkilla.

        Hyvä leipäveitsi vain leikkaa läpi rapeammankin leivän pahemmin murustamatta - ehkä kyse on enemmän leikkaustekniikasta eli painat terää enemmän kuin höyläät slaissin irti ilman voimankäyttöä - leipää ei tule leikatessa painaa vaan höylätä antaen terän tehdä työnsä vaikkakin näkee tseffienkin tekevän juuri päinvastoin.

        Hackmannin sahalaitainen on vain vieläkin mielestäni paras yleisveitsi keittiöön (sopii mun käteen), mutta sekään ei toimi hyvin kaikessa kuten esim. muovien leikkauksessa (sälää terässä), fisun käsittelyssä tai kypsän lihan viipaloinnissa.

        Jos sulla on joku vanha jaappanilainen terä, johon olet tottunut ja toimii edelleen hyvin, niin älä vaihda vaan pidä se hyvässä terässä. Vaikka maailma on täynnä erilaista teräasetta niin itselle sopivan löytyminen on enemmän sattumasta kiinni.


    • kokenut kotikokki

      Mullakin oli sellainen laineiteräinen leipäveitsi. Hyvin sillä sai rapeakuoriset ja sisältä pehmeät leivät leikattua. Muuhunhan siitä ei ollutkaan. Annoin sen tyttärellemme hänen lähtiessään omaa leipäänsä tienaamaan.
      Nykyisin on käytössä kaksi sileäteräistä ja fileerausveitsi. Niitä voi huoletta hipaista tarvittaessa hiomakivellä. Toimii!

      • noanteeks

        Itseasiassa siitä laineteräisestä veitsestä olisi ollut hyvin paljon muuhunkin, mutta et vain käyttänyt sitä muuhun.

        Jotenkin vain ihmisten ajatuksen jäykkyys hämmästyttää edelleen - ajatus niinkuin vain päättyy suoraan seinään ja äänenkin voi kuvitella eli jotain tylsää kuin "önk" ja se siinä.

        Vähän samma kuin mökkini rakennustyömaalla - duunari oli vetänyt mehut nassuunsa ja aikansa ihmeteltyään pudotti pakkauksen jalkoihinsa - "önk". Muutaman kuukauden jälkeen kaikki kahlasivat polviaan myöten paskassa ja jätteissä, mutta kenellekään ei tullut mieleen siivota jälkiään edes vähän helpottaen omaa duuniaan vaan vastaus kehotukseen taisi olla vain "önk". No lopulta nämä "veijarit" saivat kenkää ja vein urakan itse läpi, mutta silti toi asenne hämmästyttää vieläkin.

        Sama asenne tulee vastaan niin monilla aloilla ja vastaus on aina "mä vaan oon duunissa täällä" tai "önk".


    • kalja-poika

      Yllättävän nuoretkin jo ajattelee kuin tosi vanha, jonka aatokset jääneet kiertämään kehää jo joskus 60-70 luvun taitteessa, kaikki luovuus puuttuu tekemisestä , jos yleensä mitään tehdään.

    • Tiskikone on
      • kaikkeeneuskoo

        Itseasiassa toi väite konepesun veitsen terän tylsyttävästä vaikutuksesta on pelkkää soopaa ja silti se elää yhä - itse olen pessyt veitseni koneessa jo 30 vuoden ajan enkä mitään tylsymistä pesun takia ole havainnut.

        Miettikää nyt itse - ensin veistä käytetään kaikkeen paloitteluun juureksista luihin erilaisilla alustoilla, lykätään koneeseen ja muka seuraavalla kerralla on tylsä ihan vain pesuohjelman takia.

        Miten ihmeessä kuuma vesi ja pesuaine, jotka jättävät lasit kirkkaiksi voivat muka tylsyttää teräksen - täyttä höpöhöpöä! Jos konepesuaineessa olisi jotain hioavaa niin kaikki kirkkaat lasit olisivat samalla sameita ja näin ei ole asia, joten tseffit voivat vetää väitteensä pakaroiden väliin.

        Kunhan hihistelevät taas olemattomista.


      • Suomenmieli
        kaikkeeneuskoo kirjoitti:

        Itseasiassa toi väite konepesun veitsen terän tylsyttävästä vaikutuksesta on pelkkää soopaa ja silti se elää yhä - itse olen pessyt veitseni koneessa jo 30 vuoden ajan enkä mitään tylsymistä pesun takia ole havainnut.

        Miettikää nyt itse - ensin veistä käytetään kaikkeen paloitteluun juureksista luihin erilaisilla alustoilla, lykätään koneeseen ja muka seuraavalla kerralla on tylsä ihan vain pesuohjelman takia.

        Miten ihmeessä kuuma vesi ja pesuaine, jotka jättävät lasit kirkkaiksi voivat muka tylsyttää teräksen - täyttä höpöhöpöä! Jos konepesuaineessa olisi jotain hioavaa niin kaikki kirkkaat lasit olisivat samalla sameita ja näin ei ole asia, joten tseffit voivat vetää väitteensä pakaroiden väliin.

        Kunhan hihistelevät taas olemattomista.

        Ken on ikänsä käyttänyt tylsiä veitsiä, ei voi niiden tylsyyttä havaita.


    • Kukin tavallaan

      Konepesu ei ole varsinkaan muovikahvaisille veitsille hyväksi, likavesi pääsee ajamyötä kahvan ja terän väliin. Älä liota tai konepese veitsiä joissa on kahva eri materiaalista kuin itse terä.

      Fiskarssin leipäveitsi on tarkoitettu leivä leikkaamiseen, ei vihannesten tai lihan. Siihen löytyy aivan omat veitset jotka toimivat aika paljon paremmin.

      Kokkiveitsi, siivutusveitsi, fileerausveitsi, juuresveitsi ja leipäveitsi näillä pärjää - tosin itselläni on muutaman tämän lisäksi. Olen kokki ja käyttänyt veitsiä työssä vuodesta 1977 alkaen. Parhaat tulevat Saksasta ja Japanista - oma mielipiteeni ei mikään fakta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe