Voisiko joku kiinalaisen ruoan ystävä antaa vinkkejä et mitä mausteita käytetään kiinalaisen ruoan etenkin paistetun riisin maistamiseen? olen nähnyt ohjeita mutta ei niissä käytetä mukaan ollenkaa mitään ? pitääkö lähtee itse töihin kiinalaiseen että saa utsittua oikeat tavat :)
Kiinalainen paistettu riisi
5
5191
Vastaukset
- Miisa
Ainakin itse käytän chili-kastiketta hieman ruoan maustamiseen.sekä tietysti hieman pippuria ja valkosipulia :)
- totoro
en ole nyt aivan varma onko tämä aito kiinalainen versio, mutta itse yleensä paistan riisini paahdetuista seesaminsiemenistä tehdyssä öljyssä. Mausteeksi chiliä, tuoretta inkivääriä, valkosipulia ja soijakastiketta. Yleensä sekaan menee vielä sipulia, vihreitä papuja, porkkanaa, tonnikalaa, kaalia...mitä nyt sattuu aina kaapista löytymään.
Kokeilkaapas myös paistaa munakas(munia, soijakastiketta, hieman vettä) samassa seemsamöljyssä...tulee todella hyvä. Tuo taitaa tosin olla japanilainen resepti...
itadakimasu!
- kels
KIINALAISITTAIN PAISTETTU RIISI
0,5 purjoa
3 rkl öljyä
50 g keittokinkkua
50 g kuorittuja katkarapuja
1 dl herneitä
3 kananmunaa
6 dl keitettyä riisiä
suolaa
pippuria
1. Leikkaa purjo hienoksi silpuksi ja paista kevyesti kuumassa öljyssä. Leikkaa kinkku ohuiksi suikaleiksi. Lisää kinkku, kuoritut katkaravut ja herneet pannulle.
2. Vatkaa munien rakenne rikki ja lisää mausteet. Kaada seos muiden ainesten joukkoon. Sekoita niin, että munamassa hyytyy rihmoiksi.
3. Lisää keitetty riisi, sekoita ja paista kunnes riisi on kuumaa. Tarkista maku.
PAISTETTU THAIRIISI
0,5 dl öljyä
4-5 kynttä valkosipulia, rouhittuna
½ dl osterikastiketta
1 tl kalakastiketta
2 rkl ketsuppia
1 dl suolapähkinöitä, rouhittuna
2 rkl ruskeaa sokeria
3 dl keitettyä, kylmää jasmiiniriisiä
200 g kuorittuja katkarapuja
(2-3 dl pavunituja)
1. Kuumenna öljy wokissa tai paistokasarissa ja kuullota siinä nopeasti valkosipuli. Lisää osterikastike, kalakastike ja ketsuppi. Sekoita ja anna kuumentua. Lisää pähkinärouhe ja sokeri, sekoita.
2. Sekoita kastikkeeseen riisi ja katkaravut sekä idut. Kaada tarjoiluastiaan.
HAO PAD – PAISTETTU THAIRIISI
0,5 dl ruokaöljyä
1 sipuli, hienonnettuna
3 kynttä valkosipulia, hienonnettuna
2 kananmunaa, kevyesti vatkattuna
4 dl keittämätöntä jasmiiniriisiä (900 g keitettynä)
2 rkl Green Curry THAI
1-2 rkl kalakastiketta (Fish sauce)
1 punainen paprika, suikaleina
100 g vihreitä papuja, kypsennettynä
1 tomaatti, hienonnettuna
3 rkl salottisipulia, hienonnettuna
Koristeluun: tuoretta korianteria
tuoretta chiliä
1. Kypsennä riisi. Voit myös keittää riisin kypsäksi jo edellisenä päivänä ja säilytää jääkaapissa.
2. Kuumenna wokki- tai paistinpannu, kuullota sipuli ja valkosipuli ruokaöljyssä kullanruskeiksi. Siirrä sipuli pannun toiselle reunalle, lisää ruokaöljyä (jos se on tarpeellista) ja lisää pannulle vatkatut munat. Odota hetki kunnes munaseos kovettuu ja sekoita vasta sitten irtonaiseksi munamassaksi.
3. Lisää riisi munan ja sipulin joukkoon ja kuumenna sekoittaen. Lisää vihreä currytahna, kalakastike, paprika, pavut, tomaatti ja salottisipuli. Kuumenna nopeasti koko ajan sekoittaen (riisi paakkuuntuu, jos kuumennus kestää liian kauan).
4. Koristele korianterilla ja chilillä.- totoro
Kiitos hyvistä resepteistä. Pitääkin heti kokeilla tuota viimeistä. ;)
- Audrey
Paistettu riisi, nam :)
Kuulin kiinalaisilta tuttavilta vietettyäni heillä viikonlopun, että paistettu riisi on Kiinassa sellainen ruokalaji, johon lisätään kaikki aiemmin ylijäänyt ruoka. Se siis vastaa suomalaista pyttipannua.
Olen käsittänyt siten, että kiinalaiset eivät mausta riisiä, vaan mausteet ovat riisin lisukkeissa ja erityisesti kastike on se, joka maustaa ruoan.
Kun itse pasitan riisiä, niin teen sen kiinalaiseen tapaan (siis ns. pyttipannu) eli lisään siihen sitä, mitä jääkaapista löytyy ruoantähteitä ja sitten siihen todellakin aito kiinalaiseen tapaan lopuksi sotketaan myös muna (kananmuna). Yleensä siinä mitä jääkaapista tähteinä löytyy lisättäväksi, on mausteita ja makuja jo valmiina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262233
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161554Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333893