Terve,
Millä periaatteella sanotaan "puhelinvastaaja" eikä "puhelinvastain" vaikka kyseessä on eloton väline (eikä ihminen), jonka avulla puheluun vastataan?
Vai onko historian sattuma (eikä kieliopillinen periaate), että "-ja"-päätettä esiintyy tällä sanalla?
Kiitos
-ja/-in (puhelinvastaaja)
5
74
Vastaukset
- 20.19
Ei puheluun vastata laitteen avulla. Puheluun vastataan laittein, jos huvittaa ja siltä tuntuu.
- ........
Ei millään periaatteella eikä logiikalla. Sana vain on vakiintunut tuossa muodossa. En tiedä, onko yhdyssanan alkuosan -in -johtimen eli tautofonian välttäminen vaikuttanut asiaan.
Alkujaan -jA-johtimella on muodostettu ihmistä tai eläintä tarkoittavia sanoja, kun taas -in-johtimella on muodostettu työvälineitä tarkoittavia sanoja. Kun käyttöön on tullut yhä monimutkaisempia laitteita, niitä on nimetty kummankinlaisilla johtimilla. Esimerkiksi laite, jota käytetään lämmittämiseen, on saatettu nimetä joko lämmittäjäksi tai lämmittimeksi. On vaikea sanoa, missä määrin tähän on vaikuttanut niiden kokeminen toisaalta ihmiseen rinnastettaviksi (tekee samoja asioita kuin ihminen, ehkä hyvin itsenäisesti), toisaalta työkaluihin rinnastettaviksi.
Kielenhuolto on vuosikymmeniä yrittänyt ajaa sellaista linjaa, että -jA-johdokset rajoitettaisiin ihmistä tarkoittaviksi. Siihen suuntaan on osittain menty; esimerkiksi auton kaasuttaja on vaihtunut kaasuttimeksi ja betoninsekoittaja betoninsekoittimeksi. Johdonmukaisuuteen ei ole päästy eikä päästä monestakaan syystä.- 16+3
Onhan se eloton väline, mutta aikojen alussa, ennen matkaviestimien aikaa, siihen saneltiin itse viesti, omalla äänellä, ja tapana oli aloittaa
se vaikka näin; Matti tässä hei........., siis itse vastaten.
Olisihan se hölmöä aloittaa; tämä on minun vastain. - virranjakimeton mies
> Millä periaatteella sanotaan "puhelinvastaaja" eikä "puhelinvastain" vaikka kyseessä on eloton väline (eikä ihminen), jonka avulla puheluun vastataan?
Jaa, liekö kyseessä sama periaate, jonka mukaan vanhoissa autoissa on virranjakaja eikä -jain ja sähköä muokkaavat muuntajat eikä muuntimet? Eli lähinnä epäjohdonmukaisuus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911117
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa113910- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten279679- 76658
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74621Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54556Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38520- 72483