Kielteinen palaute

Elämän rikkoma

Olen tajunnut suurimmaksi ongelmakseni sen, että elän koko ajan sen mukaisesti, että kukaan ei pääsisi huomauttamaan mistään. Olen jatkuvasti jännittynyt ja ahdistunut, kun odotan sitä kritiikkiä tulevaksi. Mielestäni se on syy siihenkin etten enää jaksa töissä. Kaikkein vaikeimpia minulle ovat työtehtävät joista on odotettavissa kommenttia muilta ja helpoimpia taas sellaiset joissa saan toimia täysin itsenäisesti.

Koko ajan kun kuljen ulkona, mietin, mihin asiaan joku voisi olla tyytymätön. Juoksinko jonkun mielestä liian viime tipassa tien yli? Olenko jonkun tiellä? Pysähdyinkö äkkinäisesti jonkun eteen? Näkikö joku että oikaisin nurmikon poikki jotta ehdin bussiin? Ja niitä huutelijoita ja mulkoilijoita riittää aina.

Olen miettinyt ihmeellisiä neuroosejani siitä, että en saa tehdä mitään samalla tavalla kuin joku toinen tai että en saa olla itseeni koskaan tyytyväinen. Lopulta tajusin niiden kumpuavan lapsuudesta. "Tyyppi matkii" ja "tyyppi leijuu" kummittelevat vieläkin takaraivossa. Jokaikisen saamani palautteen myötä olen koettanut muuttaa itseäni sellaiseksi, että kukaan ei koskaan pääsisi huomauttamaan mistään. Nyt minusta on jäljellä ihmeellinen haalistunut ihmisen varjo, koska joku löytää aina jotakin sanomista, josta syystä en uskalla olla enää yhtään mitään. Petyin elämässäni myös siihen, että ihmiset saattavat syyttää toista jostakin, vaikka hetken päästä toimivat itse täysin samalla tavalla. Itse muutin omaa käytöstäni saamani palautteen vuoksi ja sitten sain seurata vierestä, kuinka se sanoja toimikin itse juuri sillä tavalla, jota oli minussa kritisoinut.

On aamuja, kuten tänään, joina herään siihen että kaikki kuulemani loukkaukset ja kritiikki soivat tauottomana ketjuna päässäni. Usein ne nostavat esiin sellaisiakin tilanteita, joita en edes aiemmin muistanut tapahtuneen.

Lapsena en tajunnut, että kateus onnistumisistani oli yleensä kaikkien huutelujen takana, ajattelin vain tehneeni jotakin väärin, mutta jossakin alitajunnassani olen sen ymmärtänyt, koska jossain vaiheessa aloin refleksinomaisesti pelätä onnistumista ja etenkin siitä puhumista.

Kaikki yritykset muuttaa itseään kaatuvat siihen, että ensimmäinen kielteinen palaute saa minut lukkiutumaan ja vetäytymään koko tilanteesta, aivan kuin vetäisi kätensä pois kuumalta liedeltä. Toiset ihmiset ovat alkaneet merkitä minulle henkistä kipua, murhetta ja haavoittumista. Silti kärsin siitä, että olen aina yksin. Löytyisipä jostain kaltaiseni ihminen, joka ei halua tieten tahtoen loukata toista.

13

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä tuossa kirjoituksessa jotain tuttua oli... Vähän on sinänsä sääli, kun pitäisi olla mulkumpi, että pärjää. Kaikki viedään nenän edestä, jos ei etuile kyynerpäätaktiikalla. Se on yksi tämän maailman suurista vioista.

    • mindfulnessss

      kaikki yritykset muuttaa itsesi kaatuvat siihen kun samaistut niihin ajatuksiin jotka sulle tuo pelon. siitä on tullut sulle tapa lapsuudesta niinkuin sanoit. sun täytyy tiedostaa se että, sä et ole se ajatus vaan oot se, joka sille antaa voiman vaikuttaa itsees. meneekö yli hilseen?

    • riveriveriveriver

      Ajattele asia niin päin, että sinut on tieten tahtoen kasvatettu sellaiseksi. Yhteiskunta tarvitsee käskyjä tottelevia, pelolla hallittavia ihmisiä. Esimiesasemaan, johtotehtäviin, politiikkaan jne parveilee vain ja ainoastaan niitä, jotka nimenomaan elää siitä, että alistavat muita ihmisiä. Sillainhan laitkin toimivat. Kritiikkiä tulet kohtaamaan aina ja joka käänteessä. Opettele pikkuhiljaa vastareaktioita, joilla varmistat oman henkisen tasapainosi. Ei kannata hyökätä suin päin vastaan, vaan ovelasti, valmistautuen. Joka kerta, kun joku loukkaa, loukkaat älykkäämmin takaisin ja jos et sillä hetkellä keksi, miten, olet ainakin saanut opetuksen siitä, miten toimit jatkossa.

      • vink vink

        Toi on tavallaan surullista mutta totta toi yllä oleva.et jos joku loukkaa niin loukkaa älykkäämmin takaisin. Ite oon ruvennu viime vuosina käyttää tota. Sivallan takaisin.jos en heti niin sitten myöhemmin. Muistan kyllä kostaa. Tällä tavalla olen saanut "kunnioitusta" tai mitä lie pelkoa toisessa.mutta ainakin saan olla rauhassa. Älä käännä toista poskea se on typerää marttyyriyttä.


    • Elämän rikkoma

      "sun täytyy tiedostaa se että, sä et ole se ajatus vaan oot se, joka sille antaa voiman vaikuttaa itsees. meneekö yli hilseen?"

      Menee yli hilseen. Jo edellinen terapeutti aina hoki, että "sinä et ole yhtä kuin ajatuksesi". En ymmärrä tätä; mitä minä sitten olen? Tavallaan siis tajuan tuon teoreettisesti, mutta toisaalta kyllähän minä olen nimenomaan sitä, miten muut minua kohtelevat ja miten he minut näkevät. Voin ihan rauhassa kuvitella yksinäni olevani vaikka mitä, mutta ihmisten keskellä tulen olemaan aina se, millaisena ihmiset minuun suhtautuvat.

      Olen harjoitellut tuota takaisin sanomista, mutta minulla on suuria vaikeuksia hyväksyä sitä, että sellainen on oltava pärjätäkseen. Niinpä mietin kuitenkin aina jälkeenpäin, oliko reaktioni ehkä sittenkin liioiteltu.

      Luin juuri Juicen tuoreen elämäkerran - kunpa osaisi puolustautua edes murto-osalla sitä sanavalmiutta. =/

      • mindfulnessss

        samaistut siihen ajatukseen, minä kuvittelet muiden näkevän itsesi. on muillakin ihmisillä ennakko-ja harhaluuloja sinusta joihin hekin samaistuvat :). eli harva näkee "puhtaan" version sinusta. uskot että olet se versio itsestäsi vaikka et ole. se aiheuttaa ahdistusta sinussa. osuuks tää suhun?


      • mindfulnesss
        mindfulnessss kirjoitti:

        samaistut siihen ajatukseen, minä kuvittelet muiden näkevän itsesi. on muillakin ihmisillä ennakko-ja harhaluuloja sinusta joihin hekin samaistuvat :). eli harva näkee "puhtaan" version sinusta. uskot että olet se versio itsestäsi vaikka et ole. se aiheuttaa ahdistusta sinussa. osuuks tää suhun?

        sellanenkin sanonta tuli mieleen, että vain rakkaus pystyy poistamaan harhaluulot toisesta ja paljastaa todellisen kuvan ihmisestä :).


    • mindfulnessss

      sitä on lapsuudesta asti oppinut samaistuun ajatuksiinsa joten se voi olla vaikeeta irtaantua siitä käsityksesta ihan noin vain. kuvittele niin, että sun ajatukset on niinku kuu, joka saa valonsa auringosta joka olet sinä. ajatuksilla itessään ei ole voimaa aiheuttaa ahdistusta ym. koska silloin kaikki ahdistuisivat samoista ajatuksista, mutta niin ei ole, eihän? tipuitko kärryiltä? käyttikö edellinen terapeuttisi totakin vertausta jo :)?

      • Elämän rikkoma

        Se terapeutti ei käyttänyt tuossa kohden mitään vertausta ja toisteli mielestäni muutoinkin vain lukemiaan viisauksia. Kaikesta huomasi, ettei hän ollut niitä itsekään todellisuudessa sisäistänyt.

        Huomaan itsessäni todella selkeästi sen, kuinka vanhempani ja ympäristöni ovat minut ohjelmoineet. Olen koko aikuisikäni rimpuillut esimerkiksi vanhempieni toimintatapoja vastaan, mutta en osaa olla muutakaan kuin heidän kaltaisensa. Se on ahdistavaa. Tai ulkoisesti voin toki käyttäytyä eri tavoin, mutta se on jatkuvaa omia ajatuksiaan ja yllykkeitään vastaan toimimista, mikä käy ennen pitkää uuvuttavaksi. Ja nääntynyt minä olenkin.


      • slurps nomnjomnjom
        Elämän rikkoma kirjoitti:

        Se terapeutti ei käyttänyt tuossa kohden mitään vertausta ja toisteli mielestäni muutoinkin vain lukemiaan viisauksia. Kaikesta huomasi, ettei hän ollut niitä itsekään todellisuudessa sisäistänyt.

        Huomaan itsessäni todella selkeästi sen, kuinka vanhempani ja ympäristöni ovat minut ohjelmoineet. Olen koko aikuisikäni rimpuillut esimerkiksi vanhempieni toimintatapoja vastaan, mutta en osaa olla muutakaan kuin heidän kaltaisensa. Se on ahdistavaa. Tai ulkoisesti voin toki käyttäytyä eri tavoin, mutta se on jatkuvaa omia ajatuksiaan ja yllykkeitään vastaan toimimista, mikä käy ennen pitkää uuvuttavaksi. Ja nääntynyt minä olenkin.

        Toimi niin kuin on sinusta oikein, mutta älä anna ihmisten kävellä ylitsesi. Ei sun tarvitse periaatteistas luopua, mutta ei myöskään alistua kaikille muiden asettamille vaatimuksille tai ennen pitkää sut syödään elävältä.


    • mätä apostoli

      Valitettavasti tämä nykyinen maailma on jengiytymistä, lahkoutumista.
      Pitää hyökätä lahkona yksittäisten ihmisten kimppuun ja toimia
      todellakin lahkona, ei yksin.

      Ne jotka ei osaa lahkoutua, ne on kusessa. Tämä nykyinen maailma on
      vain tämmöinen kostoretkipissiäiksinen sottimis leikki.
      Kun sää pissit mun hiekkalaatikolle ni mää käyn työntämässä
      pas.kapötkäleen yöllä sun hiekkalaatikolles ja käytän vielä koiranikin
      saman toimituksen tekemässä.

      Tätä sitten jatketaan jopa kymmeniä vuosia.
      Kun mää esim. joskus nuoruudessa päissäni moniongelmaisena
      auon pari minuuttia naamaani ärsytettynä jollekin teinipissiäis
      prinsessalle, eikös tämä kostoretkilepakko koeta sitten vastineeksi
      sittisontia 15 vuotta jossakin sontajulkaisussa muakin vastaan ja
      se vetää vielä sukulaisianikin siihen kostoretkilepakko touhuunsa
      osalliseksi.

      Aivan sairaita paskhapissiäisiä koko kostoretkilepakko otukset,
      missä ne lobotoivat pakkolääkitykset on olleet näiden pirujen
      kohdalla, miksi niitä ei ole käytetty näitä hiljentämään.

      No, onneksi sentään tuolla homejuustomaassa joku edes yrittää
      jollain tavalla tämän kaltaisia laittaa hieman kuriin ja nuhteeseen.

    • Elämän rikkoma (ap)

      "uskot että olet se versio itsestäsi vaikka et ole. se aiheuttaa ahdistusta sinussa. osuuks tää suhun?"

      Pikemminkin päinvastoin. Jostakin syystä ihmiset muodostavat minusta tietynlaisen mielikuvan, joka ei omasta mielestäni oikein osu kohdalleen. Ihmiset olettavat minusta asioita, joista häkellyn, koska tunnen ne niin vieraiksi itselleni ja myös toiseen suuntaan, eli kun teen asioita, tuntemani ihmiset hämmentyvät, koska se tekeminen ei heidän mielestään sovi siihen kuvaan jonka he ovat minusta muodostaneet.

      En tiedä onko tämä yleistä.

      Tämä nyt ei kuitenkaan suoranaisesti liity varsinaiseen ongelmaan eli siihen, kuinka oppia sietämään ihmisten vihamielisyyttä ja tyytymättömyyttä.

      • mindfulnesss

        nimenomaan tota siis tarkoitin kirjoitin epäselvästi ehkä vain..toi juuri liittyy siihen ongelmaan että opit sietämään muiden tietämättömyyttä. niinkuin sanoit ihmiset muodostavat tietynlaisen kuvan sinusta joka et ole sinä. ja samalla alat kyseenalaistamaan todellista itseäsi koska se on ristiriidassa sen muiden kuvan kanssa. eli sun oma "kuva" itsestäsi on vähän ku korttitalo jonka muut pystyvät helposti kaatamaan. mutta todellisuudessa sää et ole mikään kuva, koska kaikki kuvat ovat illuusioo ja harhaluuloja. toisten ihmisten vihamielisyys johtuu siitä samasta syystä, eli joku kaataa heidän korttitalonsa johon ne reagoivat vihamielisyydellä koska ovat oppineet nuorempina. sinä reagoit siihen ahdistumalla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe