Jouduin pakkohoitoon

Oikeusmurha

Lapsena/nuorena kärsin pakko-oireisesta häiriöstä ja asperger-piirteitä on. Yhteyttä oli siis palveluihin edelleen. Tulivat sitten kotiin käymään ja elämäntapavalintani näkyivät (kämppä sotkuinen, noin kerran viikossa suihkuun, ruoka vaivatonta helppoa yksipuolista). Nukuin, kun väsyttää, eli sen ajankohta vaihteli.

Olen ollut nyt parisen kuukautta pakkohoidossa sairaalassa suljetulla osastolla. Yksi lääke pakkoaloitettiin, mutta on jo lopetettu. Siitä jäi toistaiseksi pysyvä vakava haitta ja se sai ahdistuksen/masennuksen aikaan, jota ei siis ennestään ollut. Nyt en suostu ottamaan mitään lääkettä, ja nykyisellä osastolla ei ole vielä pakotettu.

Hoitoa täällä ei saa nimeksikään (en tarvitsekaan), tekemistä ei ole päivän sanomalehden ja TV:n lisäksi, lomalle ei pääse, hoitajat eivät tee potilaiden eteen kuin aivan pakollisen (ovien avaus). Tutkimusta, terapiaa ja keskusteluja ei ole. Hoitajat eivät seuraa, mitä potilaat tekevät.

Toimintakykyni olen osoittanut, mutta sillä ei ole paljon väliä, jos lääkärin kerran viikossa nähdessä on hermostunut (tärkeä hetki, johon kertyy paineita) ja lääkkeitä ei suostu ottamaan. Ainoa hoito on lääkkeet.

Väittävät minulla olevan psykoosin, vaikka mitään harhoja tai näkyjä ei ole koskaan ollut. Yrittävät syöttää psykoosilääkkeitä. Poispääsy on todella kaukana.

Sairaalamaksut nousivat vuodenvaihteessa melkein 10 prosenttia (aivan suhteeton verrattuna kustannuskehitykseen) ja tulot ovat monta sataa pienemmät kuin vuokra sairaalalasku pakkohoidosta.

Pakko lopettaa tähän, koska iltapala painaa päälle ja kone on laitettava kiinni. Anteeksi huono kirjoitus, en ole nukkunut juuri tänä vuonna lääkkeen lopetuksen jälkeen.

Onko muita ollut samassa tilanteessa? Onko mitään toivoa?

173

5576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PROPAGANDAA!

      PROPAGANDAA!

      • Oikeusmurha

        Kaikki on ihan totta, mitä sain kirjoitettua.


      • aika paha juttu
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Kaikki on ihan totta, mitä sain kirjoitettua.

        Suomi ON rasistinen pakkoholhousvaltio. Tavalliset suomalaiset käyvät töissä ja ajattelevat vain että onneksi on hoitopaikkoja hulluille. Kukaan normaalisti työssäkäyvä ei ole kiinnostunut siitä ettei toinen välttämättä koe sitä itselleen tarpeelliseksi. Hän haluaa mieluummin mahdollisesti omaa silmäänsä satuttavan ja mielenrauhaa häikäisevän pois kaupan kassajonosta, jotta on itsellä mukavampi käydä kaupassa ansaitun työpäivän jälkeen. Tällainen ei itse pysty ymmärtämään että hänessä on se vika, kun se häntä häiritsee, ei kohteessa.

        Näitä ei voi mitenkään auttaa niinkauan kuin he älyävät vaatia itsestään poikeavia laitoksiin. Vain löytämällä oman ryhmän, puolestapuhujat, yhteiset tavoitteet ja vaalit, voi vaikuttaa. Suljettuosasto on eristämiskeino ettei "asioista" tarvitsisi puhua tai niitä nähdä. Keino tavalliselle työläiselle siirtää oma vaiva ja maailmankuva toisten harteille. Samat kokenut, syrjäytynyt, pitkäaikaistyötön ja muut "sivustaseuraajat" ovat ehkä ainuita, jotka ymmärtävät sinua.

        Minusta pakkohoitopäätökset pitäisi koskea vain niitä tilanteita, joissa aiheuttaa itselleen tai toiselle hengenvaaran tahallisesti. Esim. baari-illan aikana sekoilee riittävästi että joku vahingoittuu, poliisit vie putkaan, olet työtön ja syrjäytynyt pienituloinen, ja sanot sossussa että haluut lisää rahaa kun edelliset meni viinaan, ja sitten ne tulee kotiin kattomaan ja päästät sisälle. Totta hemmetissä ne käyttää tilanteen hyväksi.

        Se, että kämppä on sotkussa on minusta vain sinun asia, kunhan muistat sen kuitenkin joskus siivota eli osaat osoittaa huolehtimiskykysi toisen omaisuutta kohtaan. Se, että kämpän pitäisi kiiltää ei voi olla vuokranantajan vaatimus - mun mielestä. Tärkeintä on vain se ettei tule rakenteellisia vahinkoja, tuhoeläimiä, ylimääräisiä hajuja, kuten amerikkalainen sarja paljasti joidenkin säilövän ihmisjätteet roskapussiin kun vesi on katkaistu.

        Jos kuitenkin olet osastolla, pitäisi sinun pystyä vaikuttamaan omaan elämääsi liittyviin asioihin. Pitäisi tietää miksi olet osastolla, ja miten voit normalisoitua. Onko siis syy lääkkeiden käyttö. Jos otat lääkkeesi, mutta pidät kämpän sotkuisena, saatko asua kämpässäsi? Jos kysymys on sotkuisesta kämpästä ja elämänhallinnan puutteesta, miten ihmeessä lääkkeet voivat auttaa, jos päätät pitää kämppäsi sotkuisena? Entä jos haluat opetella elämän hallintaa. Siivoat kämppäsi, käyt aamulenkillä, laitat oikein hyvää ruokaa, käyt punttisalilla, kansalaisopistossa opiskelemassa… Kuinka ihmeessä voit sitä tehdä osastolta?

        Asiat voivat ratketa käytännönelämässä vain käytännöillä. Pidät kämppäsi siistinä. Suhtaudut itseesi myönteisesti ja muihin asiallisesti. Jos joku pauhaa sinulle, säilytät mielenrauhasi etkä provosoidu. Jos alkoholinkäyttö on repsahtanut, lopetat sen. En minäkään juo. Siis opettelet elämänhallinan taitoja etkä tuijota lääkkeitä.

        Minä tarjosin kerran siivousapua naapurille. Ei kelvannut. Olisin ihan mielelläni tullut avuksi kun oli vapaata aikaa. Minun kanssa ei olisi tarvinnut hävetä sotkuista kämppää sillä olen tottunut siihen ja osaan siivota itsekin. Toivottavasti et ole sama tyyppi, sillä aika paha jos olet joutunut osastolle.

        Välttämättä ei kannata suhtautua tuntemattomiin naapureihin varauksella ja pelolla. Vaikka kirjoitin alussa "tavan työläisistä", ajattelen että yleensä ihmiset osaavat olla vähintään avuliaita. Vaikka tunnen yhden tällaisen "tavan työläisen", joka ajattelee että on hyvä kun on hullujen huoneita, on hän yllättänyt minut kerrottuaan siivonneensa joskus erään toisen erittäin sotkuisen asunnon. Veikkaan, että kuitenkin meidän ihmisten joukossa on luottavaisia ja mukavia ihmisiä, joita ei tarvitse pelätä. Sossuja nyt en päästäisi itsekkään sisään ;) Jos tulevat poliisin kanssa ja tuomarin luvalla, tiedän että HE ovat vainoharhaisia.

        Kannustakaan ja tukekaa yksilönoikeuksia ja monimuotoisuutta. Sanokaa ei samaan kastiin kuulumiselle - on mun motto...


      • Bordeline-Asperger
        aika paha juttu kirjoitti:

        Suomi ON rasistinen pakkoholhousvaltio. Tavalliset suomalaiset käyvät töissä ja ajattelevat vain että onneksi on hoitopaikkoja hulluille. Kukaan normaalisti työssäkäyvä ei ole kiinnostunut siitä ettei toinen välttämättä koe sitä itselleen tarpeelliseksi. Hän haluaa mieluummin mahdollisesti omaa silmäänsä satuttavan ja mielenrauhaa häikäisevän pois kaupan kassajonosta, jotta on itsellä mukavampi käydä kaupassa ansaitun työpäivän jälkeen. Tällainen ei itse pysty ymmärtämään että hänessä on se vika, kun se häntä häiritsee, ei kohteessa.

        Näitä ei voi mitenkään auttaa niinkauan kuin he älyävät vaatia itsestään poikeavia laitoksiin. Vain löytämällä oman ryhmän, puolestapuhujat, yhteiset tavoitteet ja vaalit, voi vaikuttaa. Suljettuosasto on eristämiskeino ettei "asioista" tarvitsisi puhua tai niitä nähdä. Keino tavalliselle työläiselle siirtää oma vaiva ja maailmankuva toisten harteille. Samat kokenut, syrjäytynyt, pitkäaikaistyötön ja muut "sivustaseuraajat" ovat ehkä ainuita, jotka ymmärtävät sinua.

        Minusta pakkohoitopäätökset pitäisi koskea vain niitä tilanteita, joissa aiheuttaa itselleen tai toiselle hengenvaaran tahallisesti. Esim. baari-illan aikana sekoilee riittävästi että joku vahingoittuu, poliisit vie putkaan, olet työtön ja syrjäytynyt pienituloinen, ja sanot sossussa että haluut lisää rahaa kun edelliset meni viinaan, ja sitten ne tulee kotiin kattomaan ja päästät sisälle. Totta hemmetissä ne käyttää tilanteen hyväksi.

        Se, että kämppä on sotkussa on minusta vain sinun asia, kunhan muistat sen kuitenkin joskus siivota eli osaat osoittaa huolehtimiskykysi toisen omaisuutta kohtaan. Se, että kämpän pitäisi kiiltää ei voi olla vuokranantajan vaatimus - mun mielestä. Tärkeintä on vain se ettei tule rakenteellisia vahinkoja, tuhoeläimiä, ylimääräisiä hajuja, kuten amerikkalainen sarja paljasti joidenkin säilövän ihmisjätteet roskapussiin kun vesi on katkaistu.

        Jos kuitenkin olet osastolla, pitäisi sinun pystyä vaikuttamaan omaan elämääsi liittyviin asioihin. Pitäisi tietää miksi olet osastolla, ja miten voit normalisoitua. Onko siis syy lääkkeiden käyttö. Jos otat lääkkeesi, mutta pidät kämpän sotkuisena, saatko asua kämpässäsi? Jos kysymys on sotkuisesta kämpästä ja elämänhallinnan puutteesta, miten ihmeessä lääkkeet voivat auttaa, jos päätät pitää kämppäsi sotkuisena? Entä jos haluat opetella elämän hallintaa. Siivoat kämppäsi, käyt aamulenkillä, laitat oikein hyvää ruokaa, käyt punttisalilla, kansalaisopistossa opiskelemassa… Kuinka ihmeessä voit sitä tehdä osastolta?

        Asiat voivat ratketa käytännönelämässä vain käytännöillä. Pidät kämppäsi siistinä. Suhtaudut itseesi myönteisesti ja muihin asiallisesti. Jos joku pauhaa sinulle, säilytät mielenrauhasi etkä provosoidu. Jos alkoholinkäyttö on repsahtanut, lopetat sen. En minäkään juo. Siis opettelet elämänhallinan taitoja etkä tuijota lääkkeitä.

        Minä tarjosin kerran siivousapua naapurille. Ei kelvannut. Olisin ihan mielelläni tullut avuksi kun oli vapaata aikaa. Minun kanssa ei olisi tarvinnut hävetä sotkuista kämppää sillä olen tottunut siihen ja osaan siivota itsekin. Toivottavasti et ole sama tyyppi, sillä aika paha jos olet joutunut osastolle.

        Välttämättä ei kannata suhtautua tuntemattomiin naapureihin varauksella ja pelolla. Vaikka kirjoitin alussa "tavan työläisistä", ajattelen että yleensä ihmiset osaavat olla vähintään avuliaita. Vaikka tunnen yhden tällaisen "tavan työläisen", joka ajattelee että on hyvä kun on hullujen huoneita, on hän yllättänyt minut kerrottuaan siivonneensa joskus erään toisen erittäin sotkuisen asunnon. Veikkaan, että kuitenkin meidän ihmisten joukossa on luottavaisia ja mukavia ihmisiä, joita ei tarvitse pelätä. Sossuja nyt en päästäisi itsekkään sisään ;) Jos tulevat poliisin kanssa ja tuomarin luvalla, tiedän että HE ovat vainoharhaisia.

        Kannustakaan ja tukekaa yksilönoikeuksia ja monimuotoisuutta. Sanokaa ei samaan kastiin kuulumiselle - on mun motto...

        Hyvä ,aika paha juttu,!
        Kunpa sinunlaisiasi lähimmäisiä "kasvaisi useammalla oksalla"!
        Oli aivan ihanaa lukea myötätuntoista, käytännön viisauttasi!
        Sinusta oli tukea minullekin, toinen kämppä sekaisin ja allapäin.
        Toivon sinulle aikaa ja voimia piipahtaa meidän väsähtäneiden "markkinoilla"
        Itse en myöskään haluaisi näyttää sotkujani muille, vaan haluan siivota itse.
        Usein vain pää on yhtä sekainen ja pölyinen kuin lattiakin.
        Minusta on todella vaikeaa säilyttää itsehillintäni provosoituessa!
        Olenkin nähnyt parhaaksi karttaa kaikkia "energiaa imevistä iilimadoista".
        Minulle se on mahdollista, mutta ei niille joilla on perhevastuita.
        Voikaa hyvin, kaikki "viiropäät" ja hyväsydämiset kanssaihmiset:)


    • turuus

      Oletko Turussa kupittaalla?

      • Oikeusmurha

        En.


      • ---
        Oikeusmurha kirjoitti:

        En.

        Missä paikkakunnalla/sairaalassa olet hoidossa?


      • natsien paljastaja
        --- kirjoitti:

        Missä paikkakunnalla/sairaalassa olet hoidossa?

        En käyttäisi sanaa "hoito" tässä yhteydessä...


    • jsx1

      Kuulostaa aikamoisen ikävältä tilanteelta... Ainakin kirjoitat todella loogista tekstiä, ilman psykoosille tyypillisiä epäjohdonmukaisuuksia. Toisaalta pitkäaikaiseen pakkohoitoon ei laiteta ihan kevyin perustein. Oletko saanut mitään perusteluja tuolle diagnoosille? Psykoosiin ei välttämättä aina kuulu aistiharhoja, vaan oireena voi olla esimerkiksi epärealistisia uskomuksia. Lisäksi yhtenä oireena on usein sairaudentunnottomuus eli se, ettei henkilö itse tunne itseään sairaaksi, eikä tajua, että omissa ajatuksissa tai käytöksessä olisi jotain ulkopuolisen silmin epänormaalia. En nyt tarkoita, että asia välttämättä olisi näin kohdallasi, mutta tällainenkin mahdollisuus kai on.

      Oletko ottanut hoidon puutteen puheeksi lääkärin kanssa? Jotain hoitoa pitäisi saada, kun kerran kysymyksessä on pakkohoito. Tai ehkä voisit kokeilla jotain toista lääkettä pienellä annoksella?

      • dejkge

        Psykiatreilla niitä epänormaaleja uskomuksia vasta onkin...


      • 12+41

        Määrittele epärealistinen uskomus.

        (vinkki: sellaista ei voi määritellä objektiivisesti)


      • Pyskoosin lmentymä

        "Lisäksi yhtenä oireena on usein sairaudentunnottomuus eli se, ettei henkilö itse tunne itseään sairaaksi, eikä tajua, että omissa ajatuksissa tai käytöksessä olisi jotain ulkopuolisen silmin epänormaalia. En nyt tarkoita, että asia välttämättä olisi näin kohdallasi, mutta tällainenkin mahdollisuus kai on. "

        Niin, ja psykiatrit voivat esimerkiksi tuolla tavalla väittää kenestä tahansa, että hän on psykoosissa. Ja tämä on heidän mielestään paranoidista ajattelua.


      • hullua.porukkaa
        Pyskoosin lmentymä kirjoitti:

        "Lisäksi yhtenä oireena on usein sairaudentunnottomuus eli se, ettei henkilö itse tunne itseään sairaaksi, eikä tajua, että omissa ajatuksissa tai käytöksessä olisi jotain ulkopuolisen silmin epänormaalia. En nyt tarkoita, että asia välttämättä olisi näin kohdallasi, mutta tällainenkin mahdollisuus kai on. "

        Niin, ja psykiatrit voivat esimerkiksi tuolla tavalla väittää kenestä tahansa, että hän on psykoosissa. Ja tämä on heidän mielestään paranoidista ajattelua.

        Onkohan riittävä typeryys vaatimuksena että pääsee psykiatriaa lukemaan? Muuten tunnistaisi tuollaiset kehäpäätelmät eikä suostuisi sairaudentunnottomuuden perusteella psykoosidiagnooseja tekemään. Muutenhan pitäisi psykiatridiagnoosi tehdä jokaisesta psykiatrista, muun muassa..


    • Näin on
    • Ihmisarvot Eu:ssa

      Tähän ei enää puheet auta. Asia on korkeimmissa käsissä.

      • bonus ansaitaan

        Rikospoliisi tutkii asiaa, josta asian käsittely etenee korkeimpiin tuomioistuimiin. Luulen, että on laaja-alainen käsittely edessä. Rinki on suuri, joten aikaa menee. Kaikki saavat ansaitsemansa bonuksen.


      • Ahahahaha
        bonus ansaitaan kirjoitti:

        Rikospoliisi tutkii asiaa, josta asian käsittely etenee korkeimpiin tuomioistuimiin. Luulen, että on laaja-alainen käsittely edessä. Rinki on suuri, joten aikaa menee. Kaikki saavat ansaitsemansa bonuksen.

        "Rikospoliisi tutkii asiaa,.."
        Olet sinä tosiaan aika sekaisin ja irti todellisuudesta!


    • jsx1

      "Määrittele epärealistinen uskomus. (vinkki: sellaista ei voi määritellä objektiivisesti)".

      No ehkä toi oli vähän huono sanavalinta, ja sinänsä kai oot oikeessa, ettei sitä voi määritellä objektiivisesti. Tarkoitin tällä sellaista, että ihminen on esimerkiksi vakuuttunut, että joku seuraa häntä jatkuvasti ja kotiin on asennettu salaa mikrofoneja, tai että kaikki ihmiset ovat itseä vastaan ja pyrkivät jotenkin vahingoittamaan, tms. Vainoharhaisuus tai harhaluuloisuus olisivat varmaan parempia termejä.

      • 12+41

        Okei. No, mutta eikö jokaisella ole oikeus uskoa, että häntä seurataan tai, että naapuri on asentanut mikin postilaatikon kautta. Vapaassa maassa saa olla vainoharhainen. Ei kellään pitäisi olla oikeutta vangita toista uskomusten tai ajatusten takia, olivat ne hänen omasta mielestään vääriä ja harhaisia tai ei.


      • 12+41 kirjoitti:

        Okei. No, mutta eikö jokaisella ole oikeus uskoa, että häntä seurataan tai, että naapuri on asentanut mikin postilaatikon kautta. Vapaassa maassa saa olla vainoharhainen. Ei kellään pitäisi olla oikeutta vangita toista uskomusten tai ajatusten takia, olivat ne hänen omasta mielestään vääriä ja harhaisia tai ei.

        Ihmisoikeuslain mukaan ihmisellä on oikeus harhoihinsa. Mutta kyllä se raja kuitenkin jossain menee.


    • nyt riittää

      Minusta tehdään vihannes !
      Diapam lääkitykseni lopetettiin, nyt syötetään roppakaupalla
      psyykelääkkeitä, lima valuu pitkin poskia ja en tajua ympäröivästä
      maailmasta mitään.

      • JustsaynotoSeruquel

        voi ei


    • pazka urkintaa

      " Tarkoitin tällä sellaista, että ihminen on esimerkiksi vakuuttunut, että joku seuraa häntä jatkuvasti ja kotiin on asennettu salaa mikrofoneja, tai että kaikki ihmiset ovat itseä vastaan ja pyrkivät jotenkin vahingoittamaan, tms. Vainoharhaisuus tai harhaluuloisuus olisivat varmaan parempia termejä. "

      Tää on nykyisin arkipäivää, kun kytket laittees nettiin, seuranta alkaa
      välittömästi. Jos olet jotenkin onnistunut hankkiutumaan suurempienkin
      organisaatioiden silmätikuksi, seuranta on vieläkin totalitaarisempaa.
      Tällä soopateknologialla, millä tätä nettiä esim. käytetään, tämä avaa
      mahdollisuuden nettisittiäisille alkaa sen oman vainoamispelinsä.
      Ei ole kaikisti mitään vainoharhaisuuksia, netistä löytyy paljon
      pas.kamätöjä tekemään sitä omaa paskomistaan.

      Minustakin on hankittu näillä rikollisilla tavoilla tietoja, on tehty ihan
      kansainvälisiin monia miljoonia katsojia vetäviin paskomisohjelmiin
      irvimisiä, on käytetty ihan sanasta sanaan sanomisiani, mitä olen
      suoltanut tulemaan nettilaitteen ollessa ihan muuten vaan auki vieressä,
      Näitä sanomisiani on sitten käytetty sanasta sanaan heidän
      "sketseissään" irvaavaan sävyyn, irvien.

      Netti on ja media myös laajemminkin melko mätö nykytilassaan.
      Nämä kriminaalit joutais kiikuttaa joka ainoa pakkohoitoon
      loppuiäkseen lukittujen ovien taakse, sen sijaan että yhteiskunnat
      suojelevat ja antavat tämänkin tyyppisen kriminaali toiminnan
      rehottaa täällä täysin vapaasti.

      • Olet ihan skitso

        Ihan skitso.


      • -35 %

        Mainitsemasi rikolliset ovat gangstalkkaajia, jotka haluavat uhrinsa elävän tulessa, savussa ja rikissä (Ilm. 14:11). Stalkkaajien (mm. psykiatrian henkilökunta) tavoitteena on ihmiskunnan vähentäminen kolmanneksella.


    • Sairaalassa2vuottaelämäs

      Hyvin tutulta kuulosti, olin vähän samassa tilanteessa viimekesänä. Minulla myös lapsena/nuorena samoja diagnooseja mm. Asperger, kun sinä kärsit.
      Ennen sairaalaan joutumista elämäntapani samoja. Kämppä sotkuinen, suihkussa 1-2 kertaa viikossa, ruoka helppoa yksipuolista.
      Valvoin yöllä ja nukuin päivällä.
      Halusin sairaalassa normaalin vuorokausirytmin. Tätä alettiin korjata lääkkeillä ja kieltäydyin ottamasta muutamanpäivänpäästä lääkettä. Halusin koittaa ilman lääkettä korjata vuorokausirytmiä.

      Tämän jälkeen alkoivat pikkuhiljaa tekemään minusta mielisairasta ja pakkolääkitsemään, kun lääkehoito pakollista sairaalassa. (Luki sairaalaan säännöissä)
      Pari kuukautta pitivät sairaalassa joku mielenterveyshoitaja uhkaili viimeisenä aamuna, että voivat pitää siellä n. 6 vuotta, jos haluavat. Näin on kuulemma ennenkin tehty.

      Psykoosia epäilivät viimeiseen asti. Loppulausunnossa puolustelivat lääkehoitoa, että se oli vointia tukeva. Minulle sanottiin sairaalassa ollessa suoraan, että olen mielisairas. Minulla ei ole myöskään koskaan ollut harhoja ja näkyjä.

      Sairaalan lääkäri oli itse todella sairas. Valeteli minulle, pyysi vielä tarkastamaan asian josta selvisi valehtelu. Omaisille kertoi sairaita satuja, yrittäen saada puolelleen onnistumatta. Onneksi isäni ei ottanut tosissaan, vaan naureskeli siihen tyyliin, että lääkäri on sairas. Siinä kohtaan tuli mieleen isäni kertomat asiat. Tiedän, että isäni on tutkinut asiaa vuosia sitten, kun kertoi minulle tosiasioita lääkäreistä.
      Tallensin kaikki keskustelut sairaalassa oman oikeusturvan takia. Näitä olen nyt tutkinut tulevaisuutta varten, että osaan varoa. Nyt oppisin tästä sairaalahoidossa varomaan lääkäreitä ja heidän temppuja. Onneksi on asioista selvää ottava isä :)

      Olen ottanut potilas asiamiehen yhteyttä lääkäristä ja hän ei yhtään epäillyt kertomaani vaan oli, että näin se valitettavasti voi olla. Pyysi tekemään kirjallisen huomautuksen sairaalan johtajalle. Ja miettimään tämänjälkeen oikeushommia.

    • Oikeusmurha

      Lyhyt päivitys: pakkolääkitys psykoosilääkkeellä aloitettu, tuntia pidempään en pysy unessa kerralla, kotiin pääsy erittäin kaukana, lähete tehty pakkosiirrosta pikkupaikkakunnalle kauas kotikaupungistani.

      Pohjatietoni ovat ilmeisesti sellaiset, että poispääsy on vaikeaa. Vaikka olin paremmassa kunnossa ilman lääkettä, sitä ei haluta noteerata.

      Luin, että mahdollisesti joutuu Interpolin listalle, jos karkaa ulkomaille. Listalla olevista monet eivät olleet tehneet mitään rikollista.

    • Oikeusmurha

      Onko laillista, että en ole saanut lukea M1-lähetettä? Sitä asiakirjaa siis, jolla minut tänne toimitettiin. Olen pyytänyt lukuisia kertoja, heti sen laatimisesta lähtien.

      Olo on nyt huono, paljon huonompi kuin tänne tullessa. Lääkkeellä lähtee kyky tuntea mielihyvää, pakollista tarvetta olla liikkeessä on tullut (akatisia).

      • Escape_Room

        Jos haluat ulos mielivankilasta voit tilanteen mukaan yrittää soveltaa seuraavanlaista lähestymistapaa. Pyri esittämään, että kaikki on ok ja, että vointisi on parempi. Kun heti alussa annat hyvän kuvan itsestäsi parannat mahdollisuuksiasi päästä tarkkailun jälkeen ulos. Voit sitten lopettaa toksiinit nopeammin minimoiden vakavampien vaurioiden todennäköisyyden.Mahdollisuuksien, ja riskinottohalusi ja -kykysi, mukaan voit kokeilla jäätä ilmoittamalla, asiallisen rauhallisesti, aineiden negatiivisista vaikutuksista vointiisi ja mainita jonkin oireen. Kannattaa ehkä harkita ilmoittaa vain yhdestä, tai muutamasta oireesta korkeintaan, kerralla, koska alalla toimivilla, niin psykiatreilla kuin "hoitajilla," ei ole tietotaitoa tai osaamista tunnistaa todellisista psyykenlääkevaikutuksia tai niiden yleisyydestä. Täten he saattavat päätellä, että esität tai valitat omiasi, tai, että olet "sairaudentunnoton" niin kuin alalla on tapana pseudoilla, mikä romuttaa vapautumisyrityksesi.

        Kovasti tsemppiä ja kylmiä hermoja sinulle. Psykiatrisen laitoksen, kun kestää niin kestää elämässään melkein mitä tahansa. Ensi kerralla hakeudu kolmannelle sektorille, jos haluat säilyttää ihmisoikeutesi ja et halua menettää itsemääräämisoikeuttasi.


      • Oikeusmurha

        Tarkkailu on ollut ja mennyt. Siinä ei kyllä mitään tullut ilmi. Ei edes seurattu, mitä teen. Mutta kun M1-lähetteessä lukee, että olin heitteillä, oli pidättävä päätös selvä asia. Vastaväitteet jätettiin huomiotta. Käytännössä yhden lääkärin päätöksellä olen ollut vangittu ja "lääkitty" kolmisen kuukautta. Kohta tulee pakkohoidon jatko, joka on vain muodollisuus. Ja pakkosiirto kauas kodistani toiseen sairaalaan.

        Lääkkeistä on tullut hankala ja huono olo, enkä ole sitä peittänyt.

        Kiitos viestistäsi.


      • Escape_Room
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Tarkkailu on ollut ja mennyt. Siinä ei kyllä mitään tullut ilmi. Ei edes seurattu, mitä teen. Mutta kun M1-lähetteessä lukee, että olin heitteillä, oli pidättävä päätös selvä asia. Vastaväitteet jätettiin huomiotta. Käytännössä yhden lääkärin päätöksellä olen ollut vangittu ja "lääkitty" kolmisen kuukautta. Kohta tulee pakkohoidon jatko, joka on vain muodollisuus. Ja pakkosiirto kauas kodistani toiseen sairaalaan.

        Lääkkeistä on tullut hankala ja huono olo, enkä ole sitä peittänyt.

        Kiitos viestistäsi.

        Olen pahoillani puolestasi. Onko sinulle sanottu mitään milloin ja miten voit päästä ulos laitoksesta? Esimerkiksi, millaista käytöksesi ja maailmankatsomuksesi pitää olla, että "hoitojakso" (eli vankilarangaistus) voidaan lopettaa?


      • Oikeusmurha

        Ei. Kestosta sen verran, että siirretään kauas kotipaikkakunnalta pitkäaikaisyksikköön.


      • Anonyymi
        Escape_Room kirjoitti:

        Olen pahoillani puolestasi. Onko sinulle sanottu mitään milloin ja miten voit päästä ulos laitoksesta? Esimerkiksi, millaista käytöksesi ja maailmankatsomuksesi pitää olla, että "hoitojakso" (eli vankilarangaistus) voidaan lopettaa?

        Maailmankatsomus? Ainakin Oulussa taitaa psykiatreissa olla paljon vanhoillislestoja, ties vaikka se olisi ollut pääsyvaatimus ylilääkäriksi pääsemiselle. Vanhoillislestat saavat kuulemma kaikki syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä eikä tarvitse noudattaa mitään lakeja kunhan vain on "uskomassa". Sen takia siellä osaston seinälläkin on omat laista poikkeavat säännöt. Niitä samoja ei ollut näkyvillä minun aikana, mutta silti niitä noudatettiin. Ei olisi mahdollista jos eivät ministeriössä, valvirassa ja poliisissa olisi myös ilmeisesti vanhollislestat vallassa. Uskonnonvapaus on säädetty jo Suomen ensimmäisessä perustuslaissa, 100 sitten vahvistetussa hallitusmuodossa. Sitä ei sairaaloissa noudatettu vaan kuulemma psyykkisiä sairauksia on yritetty Venäjän vallan ajoista saakka parantaa uskonnolla (tai rankaisemalla uskonnollisuuden puutteesta?). Siitä kerrotiin netistä löytyneessä kirjassa, jota en ole uudelleen löytänyt kun olen sen nimen unohtanut. Vuoden 1995 perustuslakiuudistuksella perusoikeudet, myös uskonnonvapaus, uudistettiin sellaisiksi kuin ne ovat nykyisessä vuoden 2000 perustuslaissa, mutta edelleenkään ei ei toimi uskonnottomien osalta, mutta ainakin vanhoillislestadiolaisten osalta liiankin hyvin. Se johtuu siitä, että joku ihmisen uskonnollisten tunteiden loukkaaminen tai jotain sinne päin on kuulemma vanhan jumalanpilkkasäännöksen jäljiltä, jonka nojalla Salamakin tuomittiin, edelleen rikos, mutta ei uskonnottomien tunteiden loukkaaminen. Lestathan loukkaavat jatkuvasti uskonnottomien tunteita kouluissa, kirkoissa (lunastusoppi) ja muualla yhteiskunnassa, mutta jos julkisesti arvostelet sellaista oppia, sinut voidaan ensinnäkin tuomita tuon pöljän lain perusteella rikoksentekijäksi, pahoinpidellä, niinkuin minulle on kerran tehty, tai vuotaa jonkun vanhoillislestan psykiatrin sinusta selkäsi takana ja sinulta mitään kysymättä potilasasiakirjoihin kirjoittamat valheet vaikka joillekin potilas- tai omaisjärjestötyöntekijöille, jos olet erehtynyt sellaiseen hyväuskoisesti menemään, tietämättä mitään niiden ehkä joidenkin ministeriöidenkin hyväksymästä, missään ilmaisemattomasta rikollisesta tarkoituksesta, ja edelleen muka ennaltaehkäisevää työtä tekeville poliiseille, puolustusvoimien kouluttajille ja sitä tietä nuoriso- ja muille rikollisille ja kiduttaa ensin gang stalkingilla ja sitten sen vuoksi uudelleen uskovaisten psykiatrien harjoittamilla laittomilla vapaudenriistoilla ja terveyden tuhoavilla tai vaarantavilla laittomilla pakkolääkityksillä "hoitoon", jonka tarkoitus on hitaasti tai äkillisesti eliminoida sinut, kiduttajiesi rikosten ja syntien peittelemiseksi.

        Minun anteeksiantamaton syntini on se, että joskus vuosikymmeniä sitten arvostelin yleisönosastokirjoituksella lunastusoppia ja kirkon uskontunnustusta siitä, että se on pelkkää valehtelua ja levittää kirkon valheen myös muualle yhteiskuntaan. Jotain siihen suuntaan, muuta en siitä enää muista. Sitäköhän pomoni tarkoitti kun hän kerran sanoi, että olin astunut liian suurille varpaille? Se oli joskus kai aika kauan ennen sairastumistani.

        Hoitoonmääräämispäätöksessäni oli kuitenkin joka kerta rastitettu vain kohdat itselleen vaarallinen, perusteena muistaakseni se, että en suostu syömään minulle vaarallisia lääkkeitä ja se, että sairauteni voi ilman hoitoa pahentua, vaikka en ollut sairas vaan rikoksen uhri. Ei siis kertaakaan sitä kohtaa, jonka mukaan olisin muka ollut jotenkin ympäristölleni vaarallinen. Oikeasti sairastuessani en taas ollut pakko- vaan vapaaehtoisessa hoidossa, koko ajan. Jostain syystä nämä seikat on jätetty rikollisille vuotamatta.

        Osastolla ei tosin uskontokaan tullut mitenkään esille. Epäilin sitä viimeisellä kerralla ja kysyin osaston lääkäreiltä heidän kantaansa. Se ainoa, joka vastasi, sanoi kuitenkin muistaakseni, että ei kuulu kirkkoon. Pappi kävi kerran, hoitaja kutsui kaikki silloin "hartaustilaisuuteen" jonka houkuttimena oli kakku. Kysyin papilta ennen kuin päätin jäädä, että onko tämä hartaustilaisuus, hän vastasi kuuluvasti, että ei ole. Eikä se ollut. Olin hyvilläni.


    • dåsråså

      Ensimmäisiä ajatuksia oli, että kuinka pystyt sekä vuokran maksamaan, että hoitokulut tai kuka ne kaikki maksaa. Ja jos olet itsekseen eläjä, etkä ole sen kummemmin aiheuttanut ongelmia, edes itsellesi (kämppä sotkuinen..jne. ei riitä..) Jäin kyllä vähän ihmettelemään koko juttua. Suomessahan on menossa päinvastoin laitoksista poispäinmeno, eikä siihen suuntaan....nimittäin avohoito ja seuranta, viikottain..eli otappas nyt tuostakin selvää.

      • Oikeusmurha

        Moi!

        Säästöistä on tullut erotus tähän saakka. Nyt ollaan tekemässä pitkäaikaisen laitoshoidon sopimusta, jolloin saan tulot ja menot tasapainoon, jos vuokra hyväksytään vähennykseksi.

        Toinen kohtasi: nimenomaan! Sehän tässä ihmetyttää ja siksi kirjoitin tänne. Minusta ei todellakaan ollut haittaa kenellekään enkä omasta mielestäni ollut heitteillä. Lääkärit perustavat sen väitteen avohoidon kirjauksiin. Toiveissa on nimenomaan tuo, että laitospaikkoja vähennetään, mutta minut ollaan silti sijoittamassa kauas kotoa pitkäaikaiseen laitoshoitoyksikköön. Pitäisikö tulla julkisuuteen omalla nimellä ja tarkoilla tiedoilla? Tosiaan pakkohoidon jatkaminen on nyt kohta käsillä, ilmeisesti ulkopuolisen lääkärin arvio siinä on vain muodollisuus.

        Nyt syön siis Abilify 15 mg ja vaikutuksena mm. kyvyttömyys tuntea minkäänlaista mielihyvää, sisältää seksuaalisuuden ja musiikin esimerkiksi. Joudun koko ajan kävelemään, eli akatisia. Sen takia (akatisia) lääkettää ollaan vaihtamassa.


      • Oikeus_haetaan_mediasta

        Hei!

        Olet selvästi älykäs ihminen. Kertomasi mukaan kohtelusi on pöyristyttävän väärin. Kohtelusi on sairasta. Joutumisessasi sairaalaan vaikuttaisi olevan laittomia elementtejä.

        Mielestäni sinun pitäisi tulla julkisuuteen lehtijulkaisussa (esim. Helsingin Sanomat), mutta ei välttämättä omalla nimelläsi, ellet koe sitä tarpeelliseksi.


      • Hullujenhuone
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Moi!

        Säästöistä on tullut erotus tähän saakka. Nyt ollaan tekemässä pitkäaikaisen laitoshoidon sopimusta, jolloin saan tulot ja menot tasapainoon, jos vuokra hyväksytään vähennykseksi.

        Toinen kohtasi: nimenomaan! Sehän tässä ihmetyttää ja siksi kirjoitin tänne. Minusta ei todellakaan ollut haittaa kenellekään enkä omasta mielestäni ollut heitteillä. Lääkärit perustavat sen väitteen avohoidon kirjauksiin. Toiveissa on nimenomaan tuo, että laitospaikkoja vähennetään, mutta minut ollaan silti sijoittamassa kauas kotoa pitkäaikaiseen laitoshoitoyksikköön. Pitäisikö tulla julkisuuteen omalla nimellä ja tarkoilla tiedoilla? Tosiaan pakkohoidon jatkaminen on nyt kohta käsillä, ilmeisesti ulkopuolisen lääkärin arvio siinä on vain muodollisuus.

        Nyt syön siis Abilify 15 mg ja vaikutuksena mm. kyvyttömyys tuntea minkäänlaista mielihyvää, sisältää seksuaalisuuden ja musiikin esimerkiksi. Joudun koko ajan kävelemään, eli akatisia. Sen takia (akatisia) lääkettää ollaan vaihtamassa.

        Psykootikko ei koskaan ole omasta mielestään sairas. Ei koskaan. Jokainen mielisairas kuvittelee olevansa terve ja kuvittelee, että häntä pidetään mielisairaalassa ilman syytä. Aivan samoin kuin jokainen rikollinen kuvittelee olevansa syytön ja että häntä pidetään turhaan vankilassa. Ei hullu osaa omaa hulluuttaan arvioida, mutta muut huomaavat sen. Jos elää siivottomassa asunnossa joka on kuin sikolätti ekä pidä omasta hygieniastaan huolta, silloin on hullu. Täysjärkinen ei tee niin.


    • Oikeusmurha

      Ulkopuolinen lääkäri ei puoltanut pakkohoidon jatkamista ja psykologin testien perusteella minulla ei ole psykoosia, mutta silti pakkohoitoa jatkettiin.

      • abbazurdi

        Psykoosi on aina täysin katsojan silmissä. Psykoosille tai psykoottisuudelle ei ole olemassa minkäänlaisia objektiivisia selkeitä rajoja tai kriteereitä. Se, että jollekin sanotaan 'todetun' tai 'ei todetun' psykologin testien tai minkä tahansa muun testin mukaan psykoosia on yhtä absurdi molemmissa tapauksissa.


    • Oikeusmurha

      Akatisian vuoksi Abilifyä ollaan ajamassa alas. Zyprexa aloitetaan.

      • Oikeusmurha

        Uutta lääkitystä ei ehditty aloittaakaan, kun tuli siirto pitkäaikaislaitokseen. Nyt en syö mitään psyykenlääkettä.


    • Oikeusmurha

      Asumistukea voi saada vain 9 kuukautta laitoshoidon ajalta. Taitaa mennä asunto ja kaikki huonekalut ja muut alta! Voi perkeleen perkele! Kaikki toivo on nyt valituksessa hallinto-oikeuteen. Onko kellään täällä mennyt valitus läpi? Minkälaisessa tapauksessa? Minulla on ulkopuolisen lääkärin ja psykologin hyvä lausunto tukena.

      Täällä uudessa säilytyspaikassa on yksi lääkäri osastolla puolisen päivää viikossa ja potilaita noin 20. Edellisessä paikassa oli 3 lääkäriä ja 14-15 potilasta. Edes hoitajakeskusteluja ei ole. Lääkäri on kokonaan lomalla tämän viikon.

      Isäni yritti puhua minut täältä pois lääkärin kanssa, ei auttanut. Ainakin tämä kuu katsotaan, miten "sopeudun tänne".

      Pelkään koko ajan, että uusi antipsykoottilääkitys aloitetaan.

      Jättäkää joku jotain kommenttia. Tämä on totta vuonna 2015 Suomessa. Rikoksentekijöillä vankilassa on selvästi paremmat olot.

      • Escape_Room

        En voi muuta kuin kauhistella sinun ja satojen tuhansien muiden psykiatrian uhrien kohtaloa ympäri maailman. Yritä käyttäytyä vaan häiriöitä herättämättä äläkä liikaa protestoi pyyntöjä tai käskyjä. Jos toksiineja (kutsutaan psykiatriassa "lääkkeiksi") yrittävät sinuun pakottaa niin sitten tilanne on kyllä vaikea. Vastaanhan tunnetusti ei psykiatriassa voi sanoa, koska psykiatri "on aina oikeassa" siinä missä inkvisiittorikin oli vuosisadat sitten. Ehkä voit pyytää minimiannosta ja sitten sanoa pokkana, että tämä riittää niin säästyt suuremmilta myrkytyksiltä? On karmea tilanne...

        Harkitse tai harkitkaa vanhempiesi kanssa tekemään valitus potilasasiamiehelle, oikeusasiamiehelle tai muulle viranomaiselle laittomasta vangitsemisesta ja vapaudenriistosta. Pakko"lääkitsemisestähän" voisi tehdä pahoinpitelyilmoituksen, mutta yleensä mitkään valitukset eivät mene läpi, koska ihmisten pahoinpitely ja mielivaltainen vangitseminen ovat kiinteä osa psykiatrian toimintaa ja käypähoitosuositusta. Ehkäpä paras mahdollisuus onnistua vapautumaan olisi vaatia toisen, laitokseen mitenkään yhteyksissä olemattoman, psykiatrian arvioimaan tilanteesi toisena kannanottona. Voit myös tehdä valituksen normaalin valitusmenettelyn kautta, koska sen käsittelyyn menee yleensä pidempään kuin kaksi viikkoa ja sinulla on uhkana olla vangittuna merkittävästi pidempään.

        Onhan valkoiseen vankilaan suljetun kansalaisen tilanne todella vaikea, kuten psykiatrian professori Thomas Szasz kirjassaan Law, Liberty, and Psychiatry on osoittanut. Järjestelmä on laadittu siten, että mielivankilasta ei ulos meinaa päästä kuin puuarkussa tai onnenkantamoisella psykiatrin siunauksella. Vapautuspäätöksessähän ei ole kyseessä mikään lääketieteellinen tekijä tai analyysi vaan täysin mielivaltainen psykiatrin oma mielipide henkilön "mielenterveydestä" (mitä ikinä se kellekin yksilölliselle psykiatrille tarkoittaa). Psykiatrit ovat lain mukaan "asiantuntijoina" oikeuden edessä "aina oikeassa", joten valittaminen päätöksistä on puoliturhaa. Oikeusjärjestelmä käsittelee psykiatrien lausuntoja kuin Jumalan sanana, joten sellaista mielivaltaa vastaan on ymmärrettävästi aika vähän tavallisella ihmisellä tehtävissä. Siinä missä rikosoikeudessa kansalainen on syytön kunnes toisin todistetaan, on psykiatriassa hän "mielisairas," kunnes toisin todistetaan.

        Koska koko mielisairautta ei ole tieteellisesti olemassa ei sille ole olemassa mitään objektiivista kriteeriä, jonka perusteella tämän kuvitteellisen sairauden olemassa olo tai puuttuminen voitaisiin todeta. Siten on mahdotonta todistaa olevansa mieliterve, tai myöskään mielisairas, mutta jälkimäisen todistamisella ei ole väliä, koska psykiatri on auktoriteettiasemassa ja saa langettaa "diagnoosin" mielisairaudesta ilman mitään todisteita. Mielisairauden toteamiseen riittää psykiatrin sana samalla tavalla, kun entisaikaan noidaksi toteamiseen riitti papin sana. Silloin rovio kutsui. Nykyään kutsuu "mielisairaala" eli sairaalaksi retorisesti naamioitu vankila.

        Osanotto sinulle, perheellesi kuin niille tuhansille muille, jotka Suomessa on psykiatrian toimesta "mielenterveyden" nimissä on vangittu ja fyysisesti ja henkisesti pahoinpidelty.


      • VoimiaAloittajalle

        Jos tunnet mieleltäsi olevasi terve kaikki muukin on hoidettavissa kuntoon, kyse on luultavasti vain sun voimien riittävyydestä. Hanna (en muista nyt sukunimeä, psykologi, henkinen kouluttaja) puhui tänään Aamu-TV:ssä henkisen ja fyysisen jaksamisen sotkemisesta toisiinsa pahoin seurauksin mikä avasi omat silmäni näkemään oman henkilöhistoriani uudesta näkökulmasta.

        Tarvitsisit luultavasti ulkopuolista apua että pystyisit vakuuttamaan kallonkutistajat ja viranomaiset siitä että olet kunnossa. Onko sinulla oikeusavustajaa? Jokainen Suomen kansalainen on oikeutettu saamaan ilmaisen oikeusavun jos tarvitsee ja on varaton. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon jos tilanne ei ala aueta sinulle suotuisaksi, he ainakin osaavat neuvoa mitä sun kannattaa tehdä. Voimia.


      • Oikeusmurha
        Escape_Room kirjoitti:

        En voi muuta kuin kauhistella sinun ja satojen tuhansien muiden psykiatrian uhrien kohtaloa ympäri maailman. Yritä käyttäytyä vaan häiriöitä herättämättä äläkä liikaa protestoi pyyntöjä tai käskyjä. Jos toksiineja (kutsutaan psykiatriassa "lääkkeiksi") yrittävät sinuun pakottaa niin sitten tilanne on kyllä vaikea. Vastaanhan tunnetusti ei psykiatriassa voi sanoa, koska psykiatri "on aina oikeassa" siinä missä inkvisiittorikin oli vuosisadat sitten. Ehkä voit pyytää minimiannosta ja sitten sanoa pokkana, että tämä riittää niin säästyt suuremmilta myrkytyksiltä? On karmea tilanne...

        Harkitse tai harkitkaa vanhempiesi kanssa tekemään valitus potilasasiamiehelle, oikeusasiamiehelle tai muulle viranomaiselle laittomasta vangitsemisesta ja vapaudenriistosta. Pakko"lääkitsemisestähän" voisi tehdä pahoinpitelyilmoituksen, mutta yleensä mitkään valitukset eivät mene läpi, koska ihmisten pahoinpitely ja mielivaltainen vangitseminen ovat kiinteä osa psykiatrian toimintaa ja käypähoitosuositusta. Ehkäpä paras mahdollisuus onnistua vapautumaan olisi vaatia toisen, laitokseen mitenkään yhteyksissä olemattoman, psykiatrian arvioimaan tilanteesi toisena kannanottona. Voit myös tehdä valituksen normaalin valitusmenettelyn kautta, koska sen käsittelyyn menee yleensä pidempään kuin kaksi viikkoa ja sinulla on uhkana olla vangittuna merkittävästi pidempään.

        Onhan valkoiseen vankilaan suljetun kansalaisen tilanne todella vaikea, kuten psykiatrian professori Thomas Szasz kirjassaan Law, Liberty, and Psychiatry on osoittanut. Järjestelmä on laadittu siten, että mielivankilasta ei ulos meinaa päästä kuin puuarkussa tai onnenkantamoisella psykiatrin siunauksella. Vapautuspäätöksessähän ei ole kyseessä mikään lääketieteellinen tekijä tai analyysi vaan täysin mielivaltainen psykiatrin oma mielipide henkilön "mielenterveydestä" (mitä ikinä se kellekin yksilölliselle psykiatrille tarkoittaa). Psykiatrit ovat lain mukaan "asiantuntijoina" oikeuden edessä "aina oikeassa", joten valittaminen päätöksistä on puoliturhaa. Oikeusjärjestelmä käsittelee psykiatrien lausuntoja kuin Jumalan sanana, joten sellaista mielivaltaa vastaan on ymmärrettävästi aika vähän tavallisella ihmisellä tehtävissä. Siinä missä rikosoikeudessa kansalainen on syytön kunnes toisin todistetaan, on psykiatriassa hän "mielisairas," kunnes toisin todistetaan.

        Koska koko mielisairautta ei ole tieteellisesti olemassa ei sille ole olemassa mitään objektiivista kriteeriä, jonka perusteella tämän kuvitteellisen sairauden olemassa olo tai puuttuminen voitaisiin todeta. Siten on mahdotonta todistaa olevansa mieliterve, tai myöskään mielisairas, mutta jälkimäisen todistamisella ei ole väliä, koska psykiatri on auktoriteettiasemassa ja saa langettaa "diagnoosin" mielisairaudesta ilman mitään todisteita. Mielisairauden toteamiseen riittää psykiatrin sana samalla tavalla, kun entisaikaan noidaksi toteamiseen riitti papin sana. Silloin rovio kutsui. Nykyään kutsuu "mielisairaala" eli sairaalaksi retorisesti naamioitu vankila.

        Osanotto sinulle, perheellesi kuin niille tuhansille muille, jotka Suomessa on psykiatrian toimesta "mielenterveyden" nimissä on vangittu ja fyysisesti ja henkisesti pahoinpidelty.

        "Ehkäpä paras mahdollisuus onnistua vapautumaan olisi vaatia toisen, laitokseen mitenkään yhteyksissä olemattoman, psykiatrian arvioimaan tilanteesi toisena kannanottona."

        Minullahan on juuri tällainen lausunto. Kun kolmen kuukauden jälkeen pakkohoitoa jatketaan puolella vuodella, nykyään ulkopuolinen lääkäri tekee arvion. Suomi joutui ottamanaan tämän käytännön eurooppalaisen painostuksen takia. Lausunto ei puolla pakkohoidon jatkamista, koska kriteerit eivät mitenkään täyty. Mutta pakkohoitoa jatkettiin silti hoitavan lääkärin päätöksellä ja ylilääkärin kumileimasimella. Minulla on myös psykologin lausunto, että ei ole psykoosia. Lisäksi M2:ssa on huonot perusteet. Näillä eväillä hallinto-oikeus tekee aikanaan päätöksensä. Mutta toisin kuin yleensä, "tuomio" on täytäntöönpanokelpoinen, vaikka valitusprosessi on kesken.


      • Oikeusmurha
        VoimiaAloittajalle kirjoitti:

        Jos tunnet mieleltäsi olevasi terve kaikki muukin on hoidettavissa kuntoon, kyse on luultavasti vain sun voimien riittävyydestä. Hanna (en muista nyt sukunimeä, psykologi, henkinen kouluttaja) puhui tänään Aamu-TV:ssä henkisen ja fyysisen jaksamisen sotkemisesta toisiinsa pahoin seurauksin mikä avasi omat silmäni näkemään oman henkilöhistoriani uudesta näkökulmasta.

        Tarvitsisit luultavasti ulkopuolista apua että pystyisit vakuuttamaan kallonkutistajat ja viranomaiset siitä että olet kunnossa. Onko sinulla oikeusavustajaa? Jokainen Suomen kansalainen on oikeutettu saamaan ilmaisen oikeusavun jos tarvitsee ja on varaton. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon jos tilanne ei ala aueta sinulle suotuisaksi, he ainakin osaavat neuvoa mitä sun kannattaa tehdä. Voimia.

        Olen ottanut selvää julkisesta oikeusavusta. Olisin joutunut maksamaan paljon itsekin. Ei ollut sen arvoista, kun valituksen pystyi tekemään itsekin.

        Minulla on siis lieviä pakko-oireita ja Asperger-oireyhtymää. Lääkärit väittivät, että psykoosi. Sitten se olisi ollut koko elämäni se psykoosi. Ei todellakaan mitään sellaista, että pakkohoito selvästi pahemmassa paikassa kuin vankila olisi perusteltua ja ihmisarvoista. Pärjäisin kotonani ihan hyvin.


      • PotilaanOikeusturva
        Escape_Room kirjoitti:

        En voi muuta kuin kauhistella sinun ja satojen tuhansien muiden psykiatrian uhrien kohtaloa ympäri maailman. Yritä käyttäytyä vaan häiriöitä herättämättä äläkä liikaa protestoi pyyntöjä tai käskyjä. Jos toksiineja (kutsutaan psykiatriassa "lääkkeiksi") yrittävät sinuun pakottaa niin sitten tilanne on kyllä vaikea. Vastaanhan tunnetusti ei psykiatriassa voi sanoa, koska psykiatri "on aina oikeassa" siinä missä inkvisiittorikin oli vuosisadat sitten. Ehkä voit pyytää minimiannosta ja sitten sanoa pokkana, että tämä riittää niin säästyt suuremmilta myrkytyksiltä? On karmea tilanne...

        Harkitse tai harkitkaa vanhempiesi kanssa tekemään valitus potilasasiamiehelle, oikeusasiamiehelle tai muulle viranomaiselle laittomasta vangitsemisesta ja vapaudenriistosta. Pakko"lääkitsemisestähän" voisi tehdä pahoinpitelyilmoituksen, mutta yleensä mitkään valitukset eivät mene läpi, koska ihmisten pahoinpitely ja mielivaltainen vangitseminen ovat kiinteä osa psykiatrian toimintaa ja käypähoitosuositusta. Ehkäpä paras mahdollisuus onnistua vapautumaan olisi vaatia toisen, laitokseen mitenkään yhteyksissä olemattoman, psykiatrian arvioimaan tilanteesi toisena kannanottona. Voit myös tehdä valituksen normaalin valitusmenettelyn kautta, koska sen käsittelyyn menee yleensä pidempään kuin kaksi viikkoa ja sinulla on uhkana olla vangittuna merkittävästi pidempään.

        Onhan valkoiseen vankilaan suljetun kansalaisen tilanne todella vaikea, kuten psykiatrian professori Thomas Szasz kirjassaan Law, Liberty, and Psychiatry on osoittanut. Järjestelmä on laadittu siten, että mielivankilasta ei ulos meinaa päästä kuin puuarkussa tai onnenkantamoisella psykiatrin siunauksella. Vapautuspäätöksessähän ei ole kyseessä mikään lääketieteellinen tekijä tai analyysi vaan täysin mielivaltainen psykiatrin oma mielipide henkilön "mielenterveydestä" (mitä ikinä se kellekin yksilölliselle psykiatrille tarkoittaa). Psykiatrit ovat lain mukaan "asiantuntijoina" oikeuden edessä "aina oikeassa", joten valittaminen päätöksistä on puoliturhaa. Oikeusjärjestelmä käsittelee psykiatrien lausuntoja kuin Jumalan sanana, joten sellaista mielivaltaa vastaan on ymmärrettävästi aika vähän tavallisella ihmisellä tehtävissä. Siinä missä rikosoikeudessa kansalainen on syytön kunnes toisin todistetaan, on psykiatriassa hän "mielisairas," kunnes toisin todistetaan.

        Koska koko mielisairautta ei ole tieteellisesti olemassa ei sille ole olemassa mitään objektiivista kriteeriä, jonka perusteella tämän kuvitteellisen sairauden olemassa olo tai puuttuminen voitaisiin todeta. Siten on mahdotonta todistaa olevansa mieliterve, tai myöskään mielisairas, mutta jälkimäisen todistamisella ei ole väliä, koska psykiatri on auktoriteettiasemassa ja saa langettaa "diagnoosin" mielisairaudesta ilman mitään todisteita. Mielisairauden toteamiseen riittää psykiatrin sana samalla tavalla, kun entisaikaan noidaksi toteamiseen riitti papin sana. Silloin rovio kutsui. Nykyään kutsuu "mielisairaala" eli sairaalaksi retorisesti naamioitu vankila.

        Osanotto sinulle, perheellesi kuin niille tuhansille muille, jotka Suomessa on psykiatrian toimesta "mielenterveyden" nimissä on vangittu ja fyysisesti ja henkisesti pahoinpidelty.

        Mutta kyllähän Suomen/Pohjoismaiden kaltaisissa oikeusvaltioissa pitää toimia potilaan oikeusturva. Mikä on aloittajalle oikea osoite ja instanssi mistä saada oikeutta asiaan? Mainitsemasi potilasasiamies, onko ainoa?


      • VoimiaEdelleen
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Olen ottanut selvää julkisesta oikeusavusta. Olisin joutunut maksamaan paljon itsekin. Ei ollut sen arvoista, kun valituksen pystyi tekemään itsekin.

        Minulla on siis lieviä pakko-oireita ja Asperger-oireyhtymää. Lääkärit väittivät, että psykoosi. Sitten se olisi ollut koko elämäni se psykoosi. Ei todellakaan mitään sellaista, että pakkohoito selvästi pahemmassa paikassa kuin vankila olisi perusteltua ja ihmisarvoista. Pärjäisin kotonani ihan hyvin.

        Okei, jos olet kirjoituskunnossa tee valitus itse ja lähetä se vaan oikeaan instanssiin, onko se nyt sitten Potilasasiamies tai mikä. Ja vanhempasi ovat myös tukemassa joten luulisi asian selviävän, kirjoitettu valitus on aina painavaa sanaa jonka luulisi pysäyttävän suurimman osan psykiatrien mielivaltaa.


      • Oikeusmurha
        PotilaanOikeusturva kirjoitti:

        Mutta kyllähän Suomen/Pohjoismaiden kaltaisissa oikeusvaltioissa pitää toimia potilaan oikeusturva. Mikä on aloittajalle oikea osoite ja instanssi mistä saada oikeutta asiaan? Mainitsemasi potilasasiamies, onko ainoa?

        Hei!

        Potilasasiamies ei voi vapauttaa minua täältä. Oikea paikka on hallinto-oikeus. Olen kuullut, että käytännössä kaikki valitukset hylätään. Siksi pelottaa omasta puolesta.

        Tuskastuttavaa odottaa päätöstä. Onneksi ne käsitellään aika nopeasti, jo tämän kuun aikana. Toistaiseksi lusin täällä. Kuntoni on laskenut jo nollaan. Liikkumaan ei pääse. Vapaudessa kunto pysyi yllä pyöräilemällä kaikki matkat. Pahin vamma on nyt kuitenkin tämä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13464716


      • Aspergerinfo

        Eduskunnan Oikeusasiamies.


    • lkjhggghjjkj

      Aspergerhenkilöllä voi olla lääkeyliherkkyyksiä.
      Mm. lääkärilehdestä olen lukenut.

    • bipolaris

      Nimim. Oikeusmurha jättää jotain oleellista kertomatta. Tuollaisenaan tarina ei voi olla totta. Itsekin olen ollut pakkohoidossa ja silloin se tuntui suurelta vääryydeltä. Kun pää parani, niin en olisi pitänyt kovin pahana, vaikka olisi säilytetty sairaalassa toinenkin kuukausi.

      Eli mitä jos kertoisit ne oikeat syyt pakkohoidolle? Voisit saada jotain hyödyllisiäkin vinkkejä.

      • VoimiaEdelleen

        Tässä mietin samaa jättääkö aloittaja kertomatta jotain oleellista, enivei, aloittajan vanhemmilla ja isällä varsinkin on iso rooli saada valitus läpi. Oletetaan että todellista syytä on valitukseen. Esimerkiksi vapauden riistoon Suomessa pitää olla todella pätevät syyt! Miten aloittajan isä, miksi hän ei aktiivisesti ota osaa asiaan? Minusta hänen pitäisi nyt toimia välittäjänä valituksen teossa. Jokainen joka on vähänkin ollut tekemisissä lakiasioiden kanssa tietää kirjallisen valituksen hyvin perusteltuna olevan kova sana.

        Tehkää yhdessä perusteellinen selvitys/valitus koko ruljanssista, muistakaa ottaa useampi kopio alkuperäisestä, lähettäkää eri instansseihin ne ja vasta viimeiseksi lähettäkää kyseisen hoitavan sairaalan hallinnolle sama valitus-paperi koska hoitava viranomainen on aina jäävi, ja jääviyden takia asia mitä ilmeisimmin kiellettäisiin ja haudattaisiin ja vaiettaisiin, ainakin yritettäisiin vähätellä asiaa koska oma maine on kyseessä. Vastuussa olevat viranomaiset eivät pysty vaikenemaan kun lähetätte valituksesta useamman allekirjoitetun kopion heidän esimiehilleen ja heidän esimiehilleen jne jne. Aloittaja osaa jo tännekin kirjoittaa sen verran hyvin ja perustellusti että ei tarvita enää muuta kuin tekstien ulosprinttaus ja nimet alle.
        Voimia edelleen. Suomi ei ole Venäjä onneksi missä kansalaiset tapetaan jo kaduille.


      • Oikeusmurha

        Jos olisi kamera tai skanneri ja kuvankäsittelyohjelma aikaa, voisin upata M2:n nettiin. Nyt saat tyytyä siihen, että kirjoitan siitä pääkohdat tänne käsin.

        Potilas on todennut tarkkailuajan lääkäritapaamisessa, että Risperdal-lääkitys v. 2006-06 (vuodet väärin, todellisuudessa 07-08 muistaakseni) on huonontanut hänen näköään pysyvästi. (Lääkäri vääristelee, sanoin epäileväni, koska ne tapahtuivat samaan aikaan ja näkö heikkeni nopeasti hyvästä huonoksi. Lisäksi uudelleenaloitettu Risperdal tällä nykyisellä osastojaksolla tuntui haittaavan näkemistä. Aikaisemmin Risperdal (risperidoni) oli vahvistamassa SSRI-lääkettä)

        On tullut toistuvasti esille potilaan vakuuttuneisuus siitä, että antipsykootit pienentävät hänen aivojaan ja ovat sotkeneet elimistön palkkiojärjestelmän niin, ettei hän pysty kokemaan enää mielihyvää mistään.


      • Neurofarmakologiaa

        Pääsisitkö sieltä pois, jos opiskelet päättäväisesti neurofarmakologiksi ja pidät kiinni päätösestäsi ?


      • Oikeusmurha

        Jos olisi kamera tai skanneri ja kuvankäsittelyohjelma aikaa, voisin upata M2:n nettiin. Nyt saat tyytyä siihen, että kirjoitan siitä pääkohdat tänne käsin.

        Potilas on todennut tarkkailuajan lääkäritapaamisessa, että Risperdal-lääkitys v. 2006-06 (vuodet väärin, todellisuudessa 07-08 muistaakseni) on huonontanut hänen näköään pysyvästi. (Lääkäri vääristelee, sanoin epäileväni, koska ne tapahtuivat samaan aikaan ja näkö heikkeni nopeasti hyvästä huonoksi. Lisäksi uudelleenaloitettu Risperdal tällä nykyisellä osastojaksolla tuntui haittaavan näkemistä. Aikaisemmin Risperdal (risperidoni) oli vahvistamassa SSRI-lääkettä)

        On tullut toistuvasti esille potilaan vakuuttuneisuus siitä, että antipsykootit pienentävät hänen aivojaan ja ovat sotkeneet elimistön palkkiojärjestelmän niin, ettei hän pysty kokemaan enää mielihyvää mistään. Potilas totesi Abilifyn valmistajan jättävän tarkoituksella jakouurteen pois tableteista.

        [Paska XP-kone, jonka sain osastolle lainaan, temppuilee ja menetin 40 min. Jatkan huomenna viestiä. Tietokon/puhelin/suihkuaika 17-20]


      • Oikeusmurha
        Neurofarmakologiaa kirjoitti:

        Pääsisitkö sieltä pois, jos opiskelet päättäväisesti neurofarmakologiksi ja pidät kiinni päätösestäsi ?

        Täältä käsin ei voi opiskella mitään ammattia.


      • neurofarmakologiaa

        Voidaanko ihmistä estää opiskelemasta ammattia, jos hän kauheasti haluaa opiskella ammattia ?


      • bipolaris
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Jos olisi kamera tai skanneri ja kuvankäsittelyohjelma aikaa, voisin upata M2:n nettiin. Nyt saat tyytyä siihen, että kirjoitan siitä pääkohdat tänne käsin.

        Potilas on todennut tarkkailuajan lääkäritapaamisessa, että Risperdal-lääkitys v. 2006-06 (vuodet väärin, todellisuudessa 07-08 muistaakseni) on huonontanut hänen näköään pysyvästi. (Lääkäri vääristelee, sanoin epäileväni, koska ne tapahtuivat samaan aikaan ja näkö heikkeni nopeasti hyvästä huonoksi. Lisäksi uudelleenaloitettu Risperdal tällä nykyisellä osastojaksolla tuntui haittaavan näkemistä. Aikaisemmin Risperdal (risperidoni) oli vahvistamassa SSRI-lääkettä)

        On tullut toistuvasti esille potilaan vakuuttuneisuus siitä, että antipsykootit pienentävät hänen aivojaan ja ovat sotkeneet elimistön palkkiojärjestelmän niin, ettei hän pysty kokemaan enää mielihyvää mistään. Potilas totesi Abilifyn valmistajan jättävän tarkoituksella jakouurteen pois tableteista.

        [Paska XP-kone, jonka sain osastolle lainaan, temppuilee ja menetin 40 min. Jatkan huomenna viestiä. Tietokon/puhelin/suihkuaika 17-20]

        Monet antipsykoottien uskotut sivuvaikutukset ovat sairastuneen mielen tuotosta. Siinä olisi ainakin yksi tie toipumiselle, ettet kertoisi siellä kenellekään tollasista kieroutuneista uskomuksistasi (aivojen pienentyminen tms).

        Risperdal voi aiheuttaa silmäoireita, mutta ainakin pysyvään muutokseen pitäisi liittyä alkuvaiheen tulehdus tai muu diagnosoitavissa oleva silmäsairaus. Onko silmälääkäri tutkinut silmäsi? Perusteellisesti? Risperdalin haittavaikutuksissa mainitaan silmäoireiden kohdalla:
        Yleinen: näön sumeneminen, sidekalvotulehdus
        Melko harvinainen: valonarkuus, kuivat silmät, kyynelnesteen erityksen lisääntyminen, silmän verekkyys
        Harvinainen: silmänpainetauti, silmien liikehäiriö, silmien pyöritys, silmäluomen reunan karstottuminen, IFIS-oireyhtymä (leikkauksen yhteydessä)

        Kannattaa siis vaatia vähintäänkin silmänpaineiden tutkimista, jos sitä ei olla tehty. Se on kyllä todella ikävää, jos sinua pidetään siellä osittain monien todellisten antipsykoottien yleisten haittavaikutusten takia, siis lähinnä unihäiriöt, tunteiden latistuminen, masennus, ahdistuneisuus, levottomuus jne. En kuitenkaan oikein usko, että pelkästään tästä olisi kyse. Kerroithan että olet ollut siellä ilman psyykelääkitystä myös.


      • Oikeusmurha
        neurofarmakologiaa kirjoitti:

        Voidaanko ihmistä estää opiskelemasta ammattia, jos hän kauheasti haluaa opiskella ammattia ?

        Etkö ymmärrä? Olen täällä suljetulla ilman oikeuksia. Kaukana oppilaitoksista sitä paitsi.


      • Oikeusmurha
        bipolaris kirjoitti:

        Monet antipsykoottien uskotut sivuvaikutukset ovat sairastuneen mielen tuotosta. Siinä olisi ainakin yksi tie toipumiselle, ettet kertoisi siellä kenellekään tollasista kieroutuneista uskomuksistasi (aivojen pienentyminen tms).

        Risperdal voi aiheuttaa silmäoireita, mutta ainakin pysyvään muutokseen pitäisi liittyä alkuvaiheen tulehdus tai muu diagnosoitavissa oleva silmäsairaus. Onko silmälääkäri tutkinut silmäsi? Perusteellisesti? Risperdalin haittavaikutuksissa mainitaan silmäoireiden kohdalla:
        Yleinen: näön sumeneminen, sidekalvotulehdus
        Melko harvinainen: valonarkuus, kuivat silmät, kyynelnesteen erityksen lisääntyminen, silmän verekkyys
        Harvinainen: silmänpainetauti, silmien liikehäiriö, silmien pyöritys, silmäluomen reunan karstottuminen, IFIS-oireyhtymä (leikkauksen yhteydessä)

        Kannattaa siis vaatia vähintäänkin silmänpaineiden tutkimista, jos sitä ei olla tehty. Se on kyllä todella ikävää, jos sinua pidetään siellä osittain monien todellisten antipsykoottien yleisten haittavaikutusten takia, siis lähinnä unihäiriöt, tunteiden latistuminen, masennus, ahdistuneisuus, levottomuus jne. En kuitenkaan oikein usko, että pelkästään tästä olisi kyse. Kerroithan että olet ollut siellä ilman psyykelääkitystä myös.

        Aivomassan vähentyminen antipsykooteilla eli skitsofrenialääkkeillä on tieteellisesti dokumentoitu. Hae vaikka "Robert Whitaker bombshell".

        Kukaan ei ole tutkinut silmiäni. Silmänpaineiden mittaukseen en varmasti pääse, vaikka pyytäisin. Olen täällä syrjäkylillä ja tällä osastolla ei käytännössä ole lääkäriä. Tämä on säilytys-, ei hoito-osasto.

        En ole pakkohoidossa "todellisten antipsykoottien yleisten haittavaikutusten takia" vaan väitetyn psykoosin. Psykoosia ei ole ulkopuolisen lääkärin ja psykologin mukaan. Minulla on pakko-oireinen häiriö ja autismin kirjon problematiikkaa.

        Alunperin hoitoon jouduin väitetyn alhaisen toimintakyvyn takia epäily epäluulosta naapuria kohtaan (väärinkäsitys ja epäonninen sattuma). Nyt olen hoidossa uudemman M2:n takia, jonka aion sinulle tänne referoida kuten sanoin.

        Mitä kieroutuneita uskomuksia minulla on? Jos osaat englantia, voit hakea tietoa tuosta aivojen pienentymisestä ja aivovaurioista netistä.


      • Oikeusmurha
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Jos olisi kamera tai skanneri ja kuvankäsittelyohjelma aikaa, voisin upata M2:n nettiin. Nyt saat tyytyä siihen, että kirjoitan siitä pääkohdat tänne käsin.

        Potilas on todennut tarkkailuajan lääkäritapaamisessa, että Risperdal-lääkitys v. 2006-06 (vuodet väärin, todellisuudessa 07-08 muistaakseni) on huonontanut hänen näköään pysyvästi. (Lääkäri vääristelee, sanoin epäileväni, koska ne tapahtuivat samaan aikaan ja näkö heikkeni nopeasti hyvästä huonoksi. Lisäksi uudelleenaloitettu Risperdal tällä nykyisellä osastojaksolla tuntui haittaavan näkemistä. Aikaisemmin Risperdal (risperidoni) oli vahvistamassa SSRI-lääkettä)

        On tullut toistuvasti esille potilaan vakuuttuneisuus siitä, että antipsykootit pienentävät hänen aivojaan ja ovat sotkeneet elimistön palkkiojärjestelmän niin, ettei hän pysty kokemaan enää mielihyvää mistään. Potilas totesi Abilifyn valmistajan jättävän tarkoituksella jakouurteen pois tableteista.

        [Paska XP-kone, jonka sain osastolle lainaan, temppuilee ja menetin 40 min. Jatkan huomenna viestiä. Tietokon/puhelin/suihkuaika 17-20]

        Jatketaan M2:n referointia:

        Seuraavaksi mainitaan siitä, että potilas halusi varmistaa, että nettihuhu elvytyskiellosta ei pidä paikkaansa, jos saa erityiskorvattavuuden KELA-korttiin, Potilas katsoo, ettei voi sitoutua itselle vahingolliseen hoitoon, ts. antipsykoottilääkitykseen. Potilas arveli lääkärin jatkavan pakkohoitoa jo ennen tarkkailuajan loppumista. Potilas totesi, että jos hän olisi luvannut siivota asuntonsa roskakasan, hänen ei olisi tarvinnut tulla sairaalaan. (Tämä oli viimeinen pisara, jonka jälkeen heti kirjoitettiin M1.) Potilas totesi, että myös masennuslääkkeet voivat aiheuttaa pysyviä haittoja. (ihmisille on jäänyt pysyviä seksuaalihäiriöitä SSRI-lääkkeistä).Potilas on välillä pitänyt myös aloitettua toimintaterapiaa turhana (terapia loppui, kun siirrettiin vasta tänne pitkäaikaisosastolle kauas pois). Välillä potilas korostaa valinneensa aikaisemman elämäntapansa, johon kuului arkitoimien ja säännöllisen, monipuolisen ruokailun laiminlyönti.

        Siinä oli tarkkailulausunto suurin piirtein kiireessä referoituna.

        Kohta 3 M2-lausunnossa: Potilaalla on harhaluuloja psyykenlääkkeisiin ja niiden valmistajaan liittyen ja epäluuloja henkilökuntaa (hoitava lääkäri ja ylilääkäri) kohtaan liittyen hoitopäätöksen tekemiseen etukäteen.

        Hoidon tarve
        Potilaalla on edelleen em. psykoottistasoisten oireitten lisäksi selkeää sairaudentunnottomuutta ja lääkekielteisyyttä.

        Ulkopuolinen lääkäri lausunnossaan: "Tutkittavasta ei välity psykoottista vaikutelmaa..." "Hän on puheissaan looginen..." "Arvioni perusteella en katso tutkittavalla olevan sellaista mielisairautta, jonka hoito edellyttäisi tahdosta riippumatonta hoitoa".


      • Anonyymi
        bipolaris kirjoitti:

        Monet antipsykoottien uskotut sivuvaikutukset ovat sairastuneen mielen tuotosta. Siinä olisi ainakin yksi tie toipumiselle, ettet kertoisi siellä kenellekään tollasista kieroutuneista uskomuksistasi (aivojen pienentyminen tms).

        Risperdal voi aiheuttaa silmäoireita, mutta ainakin pysyvään muutokseen pitäisi liittyä alkuvaiheen tulehdus tai muu diagnosoitavissa oleva silmäsairaus. Onko silmälääkäri tutkinut silmäsi? Perusteellisesti? Risperdalin haittavaikutuksissa mainitaan silmäoireiden kohdalla:
        Yleinen: näön sumeneminen, sidekalvotulehdus
        Melko harvinainen: valonarkuus, kuivat silmät, kyynelnesteen erityksen lisääntyminen, silmän verekkyys
        Harvinainen: silmänpainetauti, silmien liikehäiriö, silmien pyöritys, silmäluomen reunan karstottuminen, IFIS-oireyhtymä (leikkauksen yhteydessä)

        Kannattaa siis vaatia vähintäänkin silmänpaineiden tutkimista, jos sitä ei olla tehty. Se on kyllä todella ikävää, jos sinua pidetään siellä osittain monien todellisten antipsykoottien yleisten haittavaikutusten takia, siis lähinnä unihäiriöt, tunteiden latistuminen, masennus, ahdistuneisuus, levottomuus jne. En kuitenkaan oikein usko, että pelkästään tästä olisi kyse. Kerroithan että olet ollut siellä ilman psyykelääkitystä myös.

        Risperidoni on kidutuslääke niinkuin Abilifykin, mutta erilainen. Oulun kaupungin paskalla mielisairaalaosastolla, joka yhdistettiin PPSHP:hen, käytännössä kaikki potilaat söivät nukahtamislääkkeitä tai melatoniinia. Risperdal vei unet kokonaan, sekä sairaalassa että kuukausia sen jälkeen. Pieniannoksisella ketiapiinilla uudelleen nukkumaan opettelu onneksi poispääsyn jälkeen onnistui. Risperdalia käytetään myös vanhuksille, psykiatrien ja hoitajien käytösongelmiin, kaikille jotka eivät pysty puolustautumaan. Osoite on aina väärä. Yritetään kai saada hengiltä nopeammin ja tehdä viimeiset vuodet mahdollisimman epämiellyttäviksi niin että elämänhalukin loppuisi. Asiasta on paljon puhuttu, en tiedä onko muutosta tullut. Risperdal vie myös tasapainon ja aiheuttaa kaatuilua. Lisäksi se veltostuttaa kudoksia, mikä aiheuttaa mm. silmäuomien roikkumista ja sitä myöten kyynelnestevuotoa, joka on henkisesti ja fyysisesti erittäin vammauttavaa, ja lisäksi vaikeuttaa ruumiin toimintoja kuten ulostamista, voi tehdä siitä erittäin vaikeaa tai melkein mahdotonta, mikä entisestään lisää puoustuskyvyttömien kärsimyksiä. Kaupunginsairaalan osastolla kaikki, nuoretkin ihmiset, söivät epätoivoisesti lääkkeitä, joilla yritetti saada ulostaminen onnistumaan, mutta minulla alkoi kunnolla onnistua vasta kuukausien päästä terveyskeskuksen "tehohoidolla". Noita "lääkkeitä" määräävät psykiatrit pitäisi itse pakkolääkitä niin tönköiksi että ainakaan lääkemääräysten teko muille ei onnistu, eivät kuitenkaan osaa lukea potilas- ja mielenterveyslakia ja lääkitsevät vanhuksia niinkuin lääkitsemättä jättäminen va arantaisi heidän ympäristönsä tai heidän oman terveytensä ja turvallisuutensa. Miten se voisi sen tehdä? Sairaalapsykiatrit ovat kokemukseni mukaan vaarallisia hulluja jotka eivät ymmärrä lääkityksestä mitään eivätkä osaa ja ymmärrä kysyä potilaalta, täysjärkiset eivät kai siihen hommaan edes ala. Joskus kysyvät vielä hullummilta omaisilta, mikä on yleensä myös päin persettä ja lakia ja harvoin auttaa koska psykiatrit aivopesevät heidät uskomaan itseensä eikä potilaaseen, tai sitten se on se perkeleellinen kasvoton yhteiskunta. Minulta potilaskaveri näki silmistä että oli liikaa laittomasti määrättyjä neuroleptejä. Psykiatri ei ymmärrä ennenkuin lääkkeiden syöttäminen tai piikittäminen potilaalle aiheuttaa hänelle itselleen vakavia oireita eivätkä ne sitä tietenkään tee koskaan ennekuin lääkkeet aletaan pakkosyöttää hänelle itselleen. Se on kai ainoa joka tämä vaarallisen hulluuden lopettaa tai sitten psykiatrian lopettaminen. Tuskin heistä ihmisiä tulee kuitenkaan kun ovat pääseet kiduttamisen makuun, se taitaa olla koukuttavaa ja onhan heillä isot liksat ja se mitä lääketehtaat heille maksavat niin että siinä mielessä heille kannattaa vaikka ei kannatakaan heidän uhreilleen.

        Abilify vie tunteet niinkuin kerroit. Puoli vuotta kesti ennenkuin alkoivat palata ja se oli hieno hetki. Puoli vuotta menetettyä elämää, eikä sekään heille riittänyt, melkein kaksi vuotta kaikkiaan jatkoivat kiduttamista kun olivat niin koukussa siihen, ja täysin sairaudentunnottomia. Suojelivat samalla muita rikollisia, jotka häiriköimällä aiheuttivat ja aiheuttavat muka "vainoharhoja". Se on kauheaa, mutta ei niin kauheaa kuin psykiatrinen "hoito" Suomessa ja ehkä varsinkin Oulussa.


    • Oikeusmurha

      Oli lähellä, etten pääsisi tietokoneelle pitkään aikaan. Hoitaja tuli valittamaan sängyn alla olevista tavaroistani. Lisäksi kaapissa olevat tavarani olivat hoitajan mukaan väärän sängyn kaapissa, vaikka sillä ei ollut mitään väliä. Hoitaja teloi ja heitteli tavaroitani sekä heitti hammastikut vahingossa roskiin. Uusia täältä ei saa. Vaatepussin heitti tahallaan kuraiselle kenkätasolle. En saanut itse järjestellä tavaroita sängyn alta pois, vaikka pyysin. Hoitaja oli tyly ja nautti kyykyttämisestä ja valta-asemastaan. Kaapin vaihdon yhteydessä tietokonelaukku tuli hänen tietoisuuteen. Se oli tulotarkastuksessa annettu minulle säilytettäväksi, koska kansliassa ei ollut tilaa sille. Sitä sai kuulemma käyttää suihku/puhelinaikana klo 17-20. Ja näin tein. Hankin oikein mokkulan sitä varten, koska täällä ei ollut avointa WLANia kuten edellisellä osastolla. Nyt tämä hoitaja otti tietokoneen pois ja kertoi minulle, että sitä ei saa käyttää puhelinaikanakaan ennen kuin sen käyttö on sovittu omahoitajan ja LÄÄKÄRIN kanssa ja se lukee viikko-ohjelmassa. Minulle ei tällaisista sopimuspakoista ollut kerrottu (joten en ollut pyytänyt lupaa) ja lääkärin voisi nähdä seuraavan kerran 12.3. Onneksi omahoitaja teki kuitenkin sopimuksen ilman lääkäriä myöhemmin tänään.

      Nyt on jo 50 minuuttia tuhrautunut.

      • Escape_Room

        Kauheeta kyykyttämistä siellä menossa. Psykiatreilla ja psykiatrisilla 'hoitajilla' on kova pätemisen tarve ja halu osoittaa paremmuuttaan vankeja kohtaan. Sadististahan tuo on niin kuin on ollut aina noissa laitoksissa.

        Hei nimim. bipolaris. Neuroleptien aivoja surkastava vaikutus on ihan aivokuvantamistutkimuksin osoitettu tosiasia, joten nimim. Oikeusmurha on ihan oikeassa väitöksissään. Jopa Nancy Andreasen, joka tunnetaan maailmalla ennen kaikkea "skitsofrenian" huippuasiantuntijana, myönsi ihan vähän aikaa sitten, että neuroleptit ovat vastuussa aivojen surkastumasta, joka aivokuvatuilla neurolepteja syötetyillä "skitsofrenikoilla" havaitaan.

        "Potilaalla on harhaluuloja psyykenlääkkeisiin ja niiden valmistajaan liittyen ja epäluuloja henkilökuntaa (hoitava lääkäri ja ylilääkäri) kohtaan liittyen hoitopäätöksen tekemiseen etukäteen."

        Vittu mitä paskapuhetta. Noilla perusteilla oikeutetaan toisen ihmisen vapaudenriisto ja myrkyttäminen? Kuka kusiaivo siellä laitoksella oikein toimii psykiatrina?? Useat haitat, joista olet tässä ketjussa kertonut ovat tunnettuja ja laajalti dokumentoituja lukuisissa tieteellisissä tutkimuksissa ja ovat kaiken lisäksi olleet tiedossa jo vuosikymmeniä. Ei ole edes uutta tietoa. Lisäksi ko. aineet voivat jättää pysyviä vaurioita aivoihin ihan siinä missä kaikki muutkin huumaavat aineet, eli aineet jotka vaikuttavat keskushermostoon. Sekä neuroleptit että SSRI:t ovat vielä keskushermostoon erittäin voimakkaasti vaikuttavia, joten niiden käyttöön liittyy merkittävät riskit. Psykiatrisi on harhainen.

        Miten psykiatrisi kommentoi tuota toisen lääkärin antamaa lausuntoa siitä, että et tarvitse minkäänlaista vangitsemista? Vaikka en tunnekaan sinua enkä tapaustasi kuin sen mitä olet täällä julkisesti kertonut, tulee sellainen vaikutelma, että laitoksen henkilökunta haluaa rangaista sinua vastahakoisuudestasi ja kritiikistäsi heitä kohtaan alistamalla ja pahoinpitelemällä. Psykiatria on juuri tämän mielivaltaisuutensa takia erittäin vaarallinen koneisto saada kimppuunsa.


      • Oikeusmurha
        Escape_Room kirjoitti:

        Kauheeta kyykyttämistä siellä menossa. Psykiatreilla ja psykiatrisilla 'hoitajilla' on kova pätemisen tarve ja halu osoittaa paremmuuttaan vankeja kohtaan. Sadististahan tuo on niin kuin on ollut aina noissa laitoksissa.

        Hei nimim. bipolaris. Neuroleptien aivoja surkastava vaikutus on ihan aivokuvantamistutkimuksin osoitettu tosiasia, joten nimim. Oikeusmurha on ihan oikeassa väitöksissään. Jopa Nancy Andreasen, joka tunnetaan maailmalla ennen kaikkea "skitsofrenian" huippuasiantuntijana, myönsi ihan vähän aikaa sitten, että neuroleptit ovat vastuussa aivojen surkastumasta, joka aivokuvatuilla neurolepteja syötetyillä "skitsofrenikoilla" havaitaan.

        "Potilaalla on harhaluuloja psyykenlääkkeisiin ja niiden valmistajaan liittyen ja epäluuloja henkilökuntaa (hoitava lääkäri ja ylilääkäri) kohtaan liittyen hoitopäätöksen tekemiseen etukäteen."

        Vittu mitä paskapuhetta. Noilla perusteilla oikeutetaan toisen ihmisen vapaudenriisto ja myrkyttäminen? Kuka kusiaivo siellä laitoksella oikein toimii psykiatrina?? Useat haitat, joista olet tässä ketjussa kertonut ovat tunnettuja ja laajalti dokumentoituja lukuisissa tieteellisissä tutkimuksissa ja ovat kaiken lisäksi olleet tiedossa jo vuosikymmeniä. Ei ole edes uutta tietoa. Lisäksi ko. aineet voivat jättää pysyviä vaurioita aivoihin ihan siinä missä kaikki muutkin huumaavat aineet, eli aineet jotka vaikuttavat keskushermostoon. Sekä neuroleptit että SSRI:t ovat vielä keskushermostoon erittäin voimakkaasti vaikuttavia, joten niiden käyttöön liittyy merkittävät riskit. Psykiatrisi on harhainen.

        Miten psykiatrisi kommentoi tuota toisen lääkärin antamaa lausuntoa siitä, että et tarvitse minkäänlaista vangitsemista? Vaikka en tunnekaan sinua enkä tapaustasi kuin sen mitä olet täällä julkisesti kertonut, tulee sellainen vaikutelma, että laitoksen henkilökunta haluaa rangaista sinua vastahakoisuudestasi ja kritiikistäsi heitä kohtaan alistamalla ja pahoinpitelemällä. Psykiatria on juuri tämän mielivaltaisuutensa takia erittäin vaarallinen koneisto saada kimppuunsa.

        Kuka? Ursula Partanen. Ylilääkäri teki lopullisen vangitsemispäätöksen minua koskaan tapaamatta ja hän on Arja Mainio.

        Miten kommentoi toisen lääkärin lausuntoa? Siten, että toinen lääkäri jätti huomiotta juuri nuo epäluulot lääkkeisiin ja hoitopäätöksen tekemiseen etukäteen.

        Nyt olen siis Visalan sairaalassa osastolla 1 Ylivieskassa. Pakkosiirryin tänne Oulusta Peltolasta osastolta 84. Törkeää, että oululainen potilas siirretään kauas kodistaan.


      • mkomölm

        kökopk


      • Haavoitettu_

        Sama Arja Mainio kumileimasi myös minun pakkohoitopäätökseni. Perustelut pakkohoidolle kuulostaa tutulta.

        Minulla epäilynä psykoottinen masennus ja pelkkä epäily siis riitti antipsykoottihoitoon ennaltaehkäisevänä.Päätöksessä oli sanottu ainoana harhana "potilaalla harhaluuloja nykyaikaisten psyykenlääkkeiden vahingoittavuudesta"'Lääkärin ego ja usko lääkkeiden turvallisuuteen on suuri, vaikkei itse olekaan napsinut näitä. Potilaan sana ja oma kokemus sivuutetaan oman lääkeuskon takia. Kuulemma antipsykootit suojaa aivoja. Ei tarvi paljoa etsiä tutkimusta joka kumoaa tämän. Mm. Tornion malli on hyvä esimerkki lääkkeettömästä onnistuneesta hoidosta. Tätä minulle hoettiin, minun aivoni tuhoutuvat psykoosissa vähintäänkin, lääke estää tämän, ja kuinka on hyvä että lääke lamaa haitallista ajattelua. Olin ihan kauhuissani tuosta kamalasta tilasta minkä minulle aloitetut 4 lääkettä aikaansai. Aivan kamala kokemus!! Ei ole sanoja! Joka päivä tunsin kummallisia outoja pelottavia fyysisiä sivuoireita ja lamaavIa tuntemuksia. Huomasin kuinka kognitiiviset kykyni laski ja asiat mItkä ennen oli helppoja, tuntui vaikealta.

        Olin lopettanut ssrilääkkeen 9v jälkeen ja lääkkeiden vaarallisuus on siinä, että niiden lopetusoireita (minulla unettomuus,mielialanvaihtelu,ahdistus) aletaan lääkitä ja ihminen jää lääkekierteeseen, mikä oikeasti ei lopu välttämättä koskaan. Paitsi itsemurhaan jonka väärä lääke tai vieroitus voi laukaista.Lopulta lääkäri ei tiedä mikä johtuu lääkkeistä vai mielisairaudesta. Minulle ssrilääkkeiden jälkeen alkanut unettomuus lukee lopetusoireena paketissa, minkä lääkäri kiisti johtuvan lääkkeestä. Oma ego kun tietää paremmin. Ja antipsykootit voi muuten korkeista annostuksista vieroittautuessa myös aiheuttaa unettomuutta. Lukee risperidonipakkauksessa.

        Tämä ei auta oloa, kun jo kaaoksessa olevaa keskushermostoa ja tasapainoa hakevia välittäjäaineita sorkitaan lisää uusin lääkkein lääkevieroituksessa.Olotilani oli aivan kamala kun lääkkeet aloitettiin ja on ollut vuoden ajan kuin helvetti, kuin kidutusta, jatkuvaa sedatoituna oloa. Lääkepöhnää. Akatisia tuli tutuksi myös useaan otteeseen. Tämä kuitattiin mielen sairaudeksi, vaikka se lukee paketissa sivuoireena. On niin vihainen olo tästä.

        Lääkärini aloitti viikon aikana 4 lääkettä minulle, joiden yhteiskäytön turvallisuus on monesti ei tutkittu! Antipsykootin, epilepsialääkkeen, kaksi bentsolääkettä. Nämä sen jälkeen kun sain kiihtymyksen ssrilääkkeestä uudelleenaloitettuna ja se lopetettiin.

        Tulos: en nuku enää ilman lääkkeitä, mutta kärsin lääkkeistä.Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle työelämästä. Olen kuin elävä kuollut, mielihyvä on kadonnut(, muistiongelmia, seksuaalisuus kuollut(orgasmikyvyttömyys), aloitekyvyn totaalinen häviäminen, kognition ongelmat. Joka päivä kadun psykiatriasta avun hakua. Joka päivä! En saa koskaan enää toimivia aivoja, entistä minääni ja tervettä kehoa takaisin. :,( Kun olin niin pihalla kun ihminen voi olla lääkityksellä, ja läheiseni pitivät minua poissaolevana, olin parempi lääkärin mielestä.hoitaja sanoi että olen kuin eri tyttö. En itkenyt enää, muutuin zombiksi, katsoin häntä täynnä vihaa mutta myötäilin jotta pääsen tuosta helvetistä pois. Kuin eri tyttö joo. Ikinä en ole palannut ihmiseksi joka olin ennen noita myrkkyjä, jotka vahingoittavat ja tuhoavat lopulta ihmisen. Jäljellä on enää kuvat ajalta kun en ollut tässä krapulalta tuntuvassa lääkehelvetissä, miltä ajalta muistini toimii enää heikosti. 9 vuotta lääkitystä ssri:llä ja vuosi muilla on tehnyt minusta varjon entisestä. Ssri:t oli vielä suht siedettäviä

        Minulle pakkohoito tuntui raiskaukselta(pistämiset housut alhaalla),oman kehon ja ajattelun koskemattomuuden menettämiseltä, alistukselta, paikoitellen fyysiseltä kidutukselta. Traumaattisemmalta kuin mikään ikinä koskaan.

        Niin.. on meitä muitakin.


      • julkiterhikki
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Kuka? Ursula Partanen. Ylilääkäri teki lopullisen vangitsemispäätöksen minua koskaan tapaamatta ja hän on Arja Mainio.

        Miten kommentoi toisen lääkärin lausuntoa? Siten, että toinen lääkäri jätti huomiotta juuri nuo epäluulot lääkkeisiin ja hoitopäätöksen tekemiseen etukäteen.

        Nyt olen siis Visalan sairaalassa osastolla 1 Ylivieskassa. Pakkosiirryin tänne Oulusta Peltolasta osastolta 84. Törkeää, että oululainen potilas siirretään kauas kodistaan.

        julkiterhikki kertoo tällaista hänestä.
        Hakutulos

        Nimi: Inga Ursula Margaret Partanen
        Syntymävuosi: 1957
        Rekisteröintinumero: 00103034211
        Oikeudet:
        erikoislääkäri psykiatria

        erikoislääkäri yleislääketiede


      • Anonyymi
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Kuka? Ursula Partanen. Ylilääkäri teki lopullisen vangitsemispäätöksen minua koskaan tapaamatta ja hän on Arja Mainio.

        Miten kommentoi toisen lääkärin lausuntoa? Siten, että toinen lääkäri jätti huomiotta juuri nuo epäluulot lääkkeisiin ja hoitopäätöksen tekemiseen etukäteen.

        Nyt olen siis Visalan sairaalassa osastolla 1 Ylivieskassa. Pakkosiirryin tänne Oulusta Peltolasta osastolta 84. Törkeää, että oululainen potilas siirretään kauas kodistaan.

        Samoin minulla Arja Mainio teki selkeästi potilas-, mielenterveys- ja rikoslain (vainoamispykälä) vastaisen päätöksen, en muista kuka kaupungin osastolla, mutta Naarala siellä hillui silloin kun sinne vietiin. Kävi jokus ennen sitä "Hyvän mielen talo ry:ssä" luennoimassa kuinka hyvä lääke Risperdaali on. Ei tainnut olla kokemusta, itsellään ainakaan. Onhan se hyvä lääke jos tykkää kiduttaa. Mainio teki lausunnon lääninoikeuteen ja oli sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijalääkärinä silloin kun tein kantelun AVIin. Ei kuulemma suoranaisesti vaikuttanut siihen ettei silläkään mikään muuttunut, mutta oli alueellisten asiantuntijalääkäreiden esimies. Myöskään eduskunnan apulaisoikeusasiamies ei muuttanut mitään. Oikeusasiamies on kuitenkin myöhemmin tarkastanut sairaalaosaston. Kertomus oli sivustolla näkyvissä mutta häipyi ennekuin ehdin kunnolla tutustumaan, en tiedä onko tullut takaisin. Poliisi ei ole ainakaan toistaiseksi virkamiesten ja muiden häiriköiden rikoksiin puuttunut. Jos sanoo että se on salaliitto niin väitetään salaliittoteoreetikoksi. Kuulemma liittyy ilmastonmuutokseen ja maailman kestokykyyn ihmisten elättämisessä. Vihreät ja kristilliset sitä kai ovat hehkuttaneet. Ohisalo lienee erikoistunut poliisin ohjeistuksen mukauttamiseen siihen. Sairaalapsykiatreilla on myös vissiin arvoisensa tehtävä, ja valviralla.


    • Oikeusmurha

      Psykologin lausunto: "Tutkimuksen perusteella ei synny aihetta epäillä tutkittavalla esiintyvän psykoottisia ajatushäiriöitä"

      Perkele kun olisi kamera. Lisäksi pitäisi varmaan henkilötiedot muokata pois. En pysty uhraamaan niin paljon aikaa, että kirjoittaisin koko lausunnot tänne.

      Voikohan valitukseni mennä läpi?

      • PotilaanOikeusturva

        Tuskin kukaan ulkopuolinen pitää pahana jos kirjoitat tänne päiväkirjan tapaista, muistat jälkeenpäin kirjoittamistasi mitä sinulle on tapahtunut ja miten sinua on kohdeltu. Jos et muuten saa valitusta tehtyä siellä tai isäsi avulla vielä, niin juuri nämä esim. hoitajien tekemät puuskaiset käynnit, tavaroiden heittelyt ym ym lääkärin kohtelut sinua kohtaan kannattaa kirjoittaa yksityiskohtaisesti ylös. Jatka kirjoittamista. Jo looginen ja selvä kirjoitus todistaa että potilas on selväjärkinen ja kunnossa ajattelultaan siltä osin.


    • bipolaris

      Jos haluat todistella jotain, niin ei kannata viitata yksittäisiin henkilöihin, koska korkeankin aseman saavuttaneet ihmiset voivat "tulla hulluksi" eikä ainakaan toimittajiin (Robert Whitaker). Lisäksi Mad in America -linkit tappaa loputkin uskottavuudesta.

      Wikipediasta löytyvä meta-analyysi-artikkeli Multimodal meta-analysis of structural and functional brain changes in first episode psychosis and the effects of antipsychotic medication http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014976341200125X todellakin kertoo, että antipsykootit aiheuttavat aivojen surkastumista. On kuitenkin tutkimuksissa yleisemmin todettu fakta, että skitsofrenia (ja psykoosi) surkastuttaa aivoja. Yleensä on niin, että mitä vakavampi skitsofrenia (tai psykoosi) on kyseessä, niin sitä enemmän antipsykoottisia lääkkeitä tarvitaan. Joissain muissa tutkimuksissa on todettu, että uusimmat atyyppiset neuroleptit hidastavat surkastumisprosessia. Em. tutkimuksen pohdinta-osiossa tuodaan selvästi esille tutkimustulosten rajoitukset erityisesti antipsykoottisen lääkityksen osalta. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tutkimus, jossa toistuvia MRI-kuvauksia olisi tehty esim. kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastaville tai jopa vain unettomuudesta tai tavallisesta masennuksesta kärsiville, joita on hoidettu antipsykooteilla vuosikausia. On vaan siltikin aika vaikeaa erottaa toisistaan lääkkeen ja sairauden vaikutus. Olisi kovin epäeettistä jakaa tutkittavat plasebo ja antipsykootti -ryhmiin.

      No.. joka tapauksessa nimimerkin Oikeusmurha tilanne tuntuu minusta todella ikävältä ja säälittävältäkin. Ei lääkekielteisyyden pitäisi missään tapauksessa johtaa pakkohoitoon, jos lääkehoidon ehdotonta tarvetta ei ole osoitettu. Kirjoituksiesi perusteella et ole sellaisessa psykoosissa, joka vaatisi vapaudenriistoa. Ihan uskomatonta on myös siirto noin kauaksi kotikaupungistasi. Eikö vanhempasi, sisarukset? tms. sukulaiset voisi auttaa?

      Mitä niihin roskiin tulee, niin itselläni on n. 2,5 vuoden ajalta keittiössä kierrätettävät pahvit, metalli, lasi sekä juomapullot ja -tölkit hieman lyhyemmältä ajalta. Lehtilaatikkoa ei ole tarvinnut onneksi n. 2 vuoteen tyhjentää. Seka- ja biojäte tulee kyllä vietyä pois 1-2 viikon välein. Varsinkin oluttölkkejä ja -pakkauksia on kertynyt melkoisesti nurkkiin... Itsekin olen päätynyt tällaiseen "elämäntapaan", enkä pidä sitä holhousta vaativana juttuna. Ketään en tietty mieluusti päästä ovesta sisään, mutta eipä minulla vieraita ole ennenkään käynyt, kun tuli siivottua "lähes normaalisti". Mun kohdalla kyllä räjähdysmäisesti lisääntyvät banaanikärpäset saavat ryhdistäytymään. Muita tuholaisia en ole havainnut ja tuskin ne tänne kerrostalon ylempiin kerroksiin löytävätkään.

      • Escape_Room

        Hei bipolaris. Yksittäisiin henkilöihin viittaaminen on tietenkin epävarmaa, mutta esimerkiksi mainitun Robert Whitakerin kautta (googlettamalla) pääsee nopeasti kiinni faktatietoon liittyen mm. neuroleptien aivoja surkastavasta vaikutuksesta. Whitakerhän on tosiaan journalisti eikä lääkäri, mutta hänen tutkimustyönsä on ollut niin erinomaista, ettei edes alalla toimivat ole löytäneet niistä suurempia virheitä.

        Mad in America -sivusto (www.madinamerica.com) on hänen ensimmäisen kirjansa mukaan nimetty. Sivustolla on kootusti erilaisia näkemyksiä sekä alalla työskenteleviltä että järjestelmän asiakkaina olleita että uhreiksi joutuneilta. Luonnollisesti sivuston materiaali koostuu laajasta kirjoittajajoukosta eritasoisen ymmärryksen ja kokemuksen omaavista henkilöistä, jolloin siihen on syytäkin suhtautua sopivalla kritiikillä. Monet jututhan ovat henkilökohtaisia kokemuksia samalla tavalla kuin nimim. Oikeusmurhalla. Mukana on kuitenkin myös useampia alan huippunimiä, kuten Joanna Moncrieff ja Peter Götzsche pari mainitakseni, joten sivuston uskottavuuden kritisointi on jokseenkin kyseenalaista. Useasti kovilla kriitikoilla selviää olevan oma lehmä ojassa.

        "On kuitenkin tutkimuksissa yleisemmin todettu fakta, että skitsofrenia (ja psykoosi) surkastuttaa aivoja."

        Tämä ei pidä paikkaansa vaan on väärinymmärrysten sekä tahallisen harhaanjohtamisen luoma myytti. Skitsofrenia eikä mikään psykoosi surkasta aivoja ja tästä on ihan aivokuvantamisella saatu tutkimusnäyttö. Lääkitsemättömän "skitsofrenikon" ja "ei-skitsofrenikon" aivoja ei voida erottaa toisistaan aivokuvantamismenetelmin arvausta paremmalla todennäköisyydellä. Neuroleptien aivojen surkastumista hidastava vaikutus on niin ikään siis myytti. Mitä aivokuvantamisessa toistuvasti havaitaan on neuroleptien ja muiden "psyykenlääkkeiden" aiheuttamat surkastuma ja muu vaurio. Tämän joutui myöntämään vastahakoisesti myös yksi maailman vaikutusvaltaisimpia skitsofreniatutkijoita Nancy Andreasen.


      • Oikeusmurha

        "Eikö vanhempasi, sisarukset? tms. sukulaiset voisi auttaa?"

        Miten? Kaikki haluavat minut pois täältä, mutta mitä on tehtävissä? Isäni on yrittänyt tämän kärsimysmatkan varrella puhua minua pois useaan otteeseen, mutta vielä tuloksetta. Lääkärin ja hoitajien kanssa siis. Toinenkin henkilö yritti puhua lääkärille järkeä. Nykyinen lääkäri saattaa päästääkin pois, mutta kun juuri jatkettiin puolella vuodella pakko"hoitoa", niin ei uskalla vielä ainakaan päästää. Maaliskuu katsotaan, miten "sopeudun" tänne.

        Olen täällä suurimmaksi osaksi toivottomien jakomielitautitapausten kanssa. Potilaiden keski-ikä on aika vanha täällä, toisin kuin Peltolassa. Omahoitaja sanoi toissa päivänä, etten täällä varmaan kauaa ole eikä minussa näyttäisi olevan mitään vikaa tai psykoottista ja lääkityksellekään ei hänen mukaansa ole tarvetta. Aika rohkeasti sanottu, yleensä hoitajat vain sanovat, että se on lääkärin asia.


      • Juppiter

        "On kuitenkin tutkimuksissa yleisemmin todettu fakta, että skitsofrenia (ja psykoosi) surkastuttaa aivoja.”

        Ei ole. Millaisella tavalla tuo fakta on todettu? Modernissa maailmassa ihmiset yrittävät pönkittää omaa näkemystään sillä tavalla, että he sanovat “tutkimuksissakin on tullut selväksi”, “johan sitä on tutkittu ja sen vuoksi plaa plaa” ja niin edelleen. Sitten joskus perään linkki johonkin satunnaiseen artikkeliin.

        Jos jatkan sitten samalla linjalla: Minimal evidence that untreated psychosis damages brain structures: A systematic review http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0920996415000250 (Schizophrenia research 2015)

        "To date, there is minimal evidence of an association between untreated psychosis and brain structure in FEP. Although the body of literature is substantial, there are few hypothesis-driven studies with a primary objective to answer this question. Future studies should be specifically designed to examine whether untreated psychosis has a deleterious effect on brain structure."

        "Joissain muissa tutkimuksissa on todettu, että uusimmat atyyppiset neuroleptit hidastavat surkastumisprosessia. "

        Missä tapauksissa? Eräs psykiatri väitti tuota samaa aikoinaan. Kun pyysin häneltä todisteita, niin sieltä tuli linkki apinatutkimukseen, jossa vanhempaa neuroleptia (haloperidol) saaneiden apinoiden aivot pienenivät enemmän kuin uudempaa neuroleptia (olanzapine) saaneiden aivot. Haloperidol on hyvin voimakas neurolepti, joka estää hyvin tehokkaasti dopamiinia. Olanzapine niillä annoksilla estää vähemmän dopamiinia, joten sillä ei sillä annoksella ollut niin suurta vaikutusta aivojen kokoon. Kuitenkin myös olanzapine-ryhmän apinoiden aivot pienenivät. Outoa logiikkaa päätellä siitä, että uudemmat neuroleptit oikeasti suojelevat aivoja.

        The influence of chronic exposure to antipsychotic medications on brain size before and after tissue fixation: a comparison of haloperidol and olanzapine in macaque monkeys. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15756305

        Ei välttämättä kannata lopettaa toimivia lääkkeitä sen vuoksi, että pelkää aivojen surkastumista. Kuitenkin jos psykiatrit tai muut asiantuntijat yrittävät pelotella, että "sinulla on aivoja tuhoava sairaus ja on tutkimuksia, että nämä uudet lääkkeet hidastavat sitä prosessia", niin se on yleensä ihan puppua.


      • Oikeusmurha
        Juppiter kirjoitti:

        "On kuitenkin tutkimuksissa yleisemmin todettu fakta, että skitsofrenia (ja psykoosi) surkastuttaa aivoja.”

        Ei ole. Millaisella tavalla tuo fakta on todettu? Modernissa maailmassa ihmiset yrittävät pönkittää omaa näkemystään sillä tavalla, että he sanovat “tutkimuksissakin on tullut selväksi”, “johan sitä on tutkittu ja sen vuoksi plaa plaa” ja niin edelleen. Sitten joskus perään linkki johonkin satunnaiseen artikkeliin.

        Jos jatkan sitten samalla linjalla: Minimal evidence that untreated psychosis damages brain structures: A systematic review http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0920996415000250 (Schizophrenia research 2015)

        "To date, there is minimal evidence of an association between untreated psychosis and brain structure in FEP. Although the body of literature is substantial, there are few hypothesis-driven studies with a primary objective to answer this question. Future studies should be specifically designed to examine whether untreated psychosis has a deleterious effect on brain structure."

        "Joissain muissa tutkimuksissa on todettu, että uusimmat atyyppiset neuroleptit hidastavat surkastumisprosessia. "

        Missä tapauksissa? Eräs psykiatri väitti tuota samaa aikoinaan. Kun pyysin häneltä todisteita, niin sieltä tuli linkki apinatutkimukseen, jossa vanhempaa neuroleptia (haloperidol) saaneiden apinoiden aivot pienenivät enemmän kuin uudempaa neuroleptia (olanzapine) saaneiden aivot. Haloperidol on hyvin voimakas neurolepti, joka estää hyvin tehokkaasti dopamiinia. Olanzapine niillä annoksilla estää vähemmän dopamiinia, joten sillä ei sillä annoksella ollut niin suurta vaikutusta aivojen kokoon. Kuitenkin myös olanzapine-ryhmän apinoiden aivot pienenivät. Outoa logiikkaa päätellä siitä, että uudemmat neuroleptit oikeasti suojelevat aivoja.

        The influence of chronic exposure to antipsychotic medications on brain size before and after tissue fixation: a comparison of haloperidol and olanzapine in macaque monkeys. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15756305

        Ei välttämättä kannata lopettaa toimivia lääkkeitä sen vuoksi, että pelkää aivojen surkastumista. Kuitenkin jos psykiatrit tai muut asiantuntijat yrittävät pelotella, että "sinulla on aivoja tuhoava sairaus ja on tutkimuksia, että nämä uudet lääkkeet hidastavat sitä prosessia", niin se on yleensä ihan puppua.

        Kiitos tiedoista!

        Minulla on ollut pikemminkin dopamiinin puutetta oireista päätellen kuin liikamäärää, joten dopamiiniantagonistit ovat aivan vääriä lääkkeitä. Eli en ole syönyt toimivia lääkkeitä. Päinvastoin, tilanteeni on huonontunut paljon lääkkeillä. Minulla on asperger ja pakko-oireinen häiriö, eli serotoniiniakin on liian vähän. Psykoosilääkkeet vähentävät myös serotoniinia. Nyt ei ole mitään lääkitystä.


    • shiloh

      Tuntuu kauheelta sinun puolesta koska itselläni add / adhd sekä asperger-tyyppistä oireilua (näiden neurologisten sairauksien rajat ovat liukuvia) ja myös pakko-oireita joten osaan kuvitella millainen olet ja kuinka helvetin väärässä paikassa.
      Ei ole mikään ihme ettei koti pysy siistinä tai uni-valverytmi sekoittuu. Se on hyvin yleistä näillä em neurologisia häiriöitä omaavilla mutta ei tosiaankaan syy pakkohoitoon.
      Ihan kamala tilanne!
      Toivon niin paljon että valituksesi menee läpi
      Jatka ihmeessä kirjoittamista

      • Oikeusmurha

        Kiitos paljon viestistäsi!

        Tilanne on ihan kamala.

        Tässä on käynyt klassinen psykoosi vai asperger -erehdys. Nykyinen lääkäri on kuulemma tietoinen ilmiöstä. Edellinen lääkäri jätti toimenpiteittä psykologin lausunnossa esitetyn ehdotuksen, että aspergeria vielä tutkittaisiin lisää.


      • Oikeusmurha

        Kyllä se oli syy pakkohoitoon Oulun MTT:n lääkärin ja hoitajan mukaan. Mutta ei pitäisi olla lain mukaan, koska eihän "sairaus" tuosta pahenisi ilman hoitoa.


    • Oikeusmurha

      Hoitaja Eija Karvonen (vanhempi naishoitaja) on ottanut minut silmätikukseen ja tykkää simputtaa. Jo useita kertoja hän on käyttäytynyt epäasiallisesti. Jo alussa oli tympeä minulle eikä vastannut tai edes reagoinut mitenkään, kun kysyin erästä asiaa. Luuli, että käsien hikoilu johtuu niiden runsaasta pesemisestä. Kun sanoin, että niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, kiihtyi lisää ja väitti olevansa oikeassa eikä kuunnellut minua ja käski poistua. Luuli, että minun ihotautipoliklinikka-aikani on kämmenselkien lievän punaisuuden takia, kiivastui kun korjasin, että käsien hikoilun takia.

      Myöhemmin valitti heti samalla sekunnilla käsieni pesusta, kun näki minut vessassa pesemässä käsiä. "Onko tuo pakko-oireitasi?" kysyi. Olin vain ehtinyt kastella käteni. Kun pesin silti kädet normaalisti, uhkasi jättää minut ilman lounasta, vaikka lounas oli juuri saapunut ja kello ei ollut vielä läheskään 11 (lounasaika).

      Eilen sitten tuo tavara/tietokone-episodi, jossa heitti tavaraani roskiin ja epäjärjestykseen ja uhkasi minun joutuvan talon vaatteille.

      Tänään käyttäytyi varmaan kaikista epäasiallisimmin tähän mennessä. Sanoi että "tuo yks ei noudata mitään aikoja" tai vastaavaa, kun kello oli noin 11:10 ja olin syönyt vajaa 10 minuuttia isohkoa annostani. Alkoi kerätä seitsemän yli tavaroita pois ja vei kymmenen yli astiakärryt keittiölle. Antoi ymmärtää, että en olisi tullut samaan aikaan syömään kuin muut, mikä ei pitänyt paikkaansa ja josta huomautin. Kun olin saanut syötyä 11:20, alkoi hokea "miten ratkaiset ongelman?", kun vein astioita pois. Kysyin, halusiko hän, että tiskaan ne käsin. Hoki vain tuota samaa, sitten sanoi yhtäkkiä jonkin törkeän kommentin, että onko tuo sitä hahmotushäiriötäni (todella valitettavasti ei jäänyt tämä avainilmaisu mieleeni, kärsin suurista muistiongelmista univaikeuksieni takia) tai jotain vammaa, en muista. Tämä siksi, että seisoin siinä ja ihmettelin, mihin laitan astiat. Kysyin, mutta hän hoki vain tuota "miten ratkaiset ongelman?". Lopulta sanoi, että huuhtele ne. Sen tein. Sitten hoki taas samaa, kun mietin, mihin laitan huuhdellut astiat. Lopulta sanoi paikan. Sitten vielä jäi tarjotin jäljelle ja sama homma toistui. Oli siinä muutakin, ei jäänyt muistiini. Teki minulle haitalliset kirjaukset näistä tapahtumista varmasti. Ja lääkäri uskoo mieluummin hoitajan kirjausta kuin minua. Jotenkin pärstäni ei vaan häntä miellytä.

      Sanoin monesti, että lounasaika on puoli tuntia ja söin alle 20 minuutissa, ja että söin enemmän kuin monet muut, koska en syö herkkuja kuten muut. Joka kerta kun sanoin asiallisesti "vastaan", hän kiivastui lisää ja sanoi jotain epäasiallista. Tämä tilanne, että mihin laitan ruokailuvälineeni syönnin jälkeen, kesti varmaan 3-5 minuuttia. Muita kommentteja en nyt muista. Yritin näyttää hänelle seinällä olevasta paperista, että lounasaika on 11-11:30 eikä 11-11:10, mutta vastasi "ei ole aikaa lukea".

      • PotilaanOikeusturva

        Kirjoita vaan edelleen kaikki kokemasi ylös niin myöhemmin ulos päästyäsi voit käyttää näitä muistiinpanoina, ja tosiasia on se ettei päivistä ja viikoista ja niiden erillisistä tapahtumista muista paljion mitään jälkeenpäin ellei pidä päiväkirjaa. Itse samassa tilanteessa hommaisin kynän ja paperia ja kirjoittaisin sinne myös ylös tapahtumia päiväkirjamaiseen tyyliin.

        Sitäpaitsi kirjoittamisessa on se paras puoli että se vaikuttaa psyykeeseen ja sitä kautta selväjärkisyyteen, oman kirjallisen kirjoituksen näkeminen selvittää ja kirkastaa ajatusmallit ja vähentää nyt sinun tapauksessa pelkäämääsi diagnosointia heidän puolelta mielen sairauden suuntaan.


    • joniiiiiiiiii

      haluaako aloittaja antaa s postinsa? kyhää nopee vaik joku. haluisin jutella sunkaa, mulla voisi olla yksi idea mistä voisit olla kiinnostunu.

      • Oikeusmurha

        Miksei voi tässä? Mikset sinä antanut omaasi? Haluaisitko soittaa?


    • Juppiter

      "Kohta 3 M2-lausunnossa: Potilaalla on harhaluuloja psyykenlääkkeisiin ja niiden valmistajaan liittyen ja epäluuloja henkilökuntaa (hoitava lääkäri ja ylilääkäri) kohtaan liittyen hoitopäätöksen tekemiseen etukäteen.

      Hoidon tarve

      Potilaalla on edelleen em. psykoottistasoisten oireitten lisäksi selkeää sairaudentunnottomuutta ja lääkekielteisyyttä."

      Minulla ei ole ihan noin pahoja kokemuksia psykiatrisesta hoidasta kuin aloittajalla, mutta muuten kokemukseni on samankaltainen. En ole ollut koskaan esimerkiksi sairaalassa tai pakkohoidossa. Olen kuitenkin käynyt vuosia sitten kääntymässä julkisella psykiatrisella poliklinikalla, ja he tuhosivat terveyteni neurolepti-lääkkeillä ja muulla "hoidolla". Minäkin olin papereidenkin perusteella ehdottanut, että voisiko minulla olla asperger tai jotain vastaavaa. Kun ehdotin tätä asiaa psykiatrille ja psykologille, niin he toitottivat, että "ei se ole mitään autismia vaan psykoosia". Lausunnoissaan he selittivät tilanteen juuri samanlaisilla tekniikoilla kuin tuossa sinun esimerkissä. Esimerkiksi jos kertoo vakavista subjektiivista haittavaikutuksista, niin se on "paranoidista ajattelua" tai "harhaluuloja". Jos psykiatri sanoo, että joku toiminta on "psykoottistasoista", niin se on koodinimi sille, että kannattaa käyttää tai jatkaa "anti-psykoottista" lamaavaa lääkitystä.

      • Juppiter

        Minulla myöskään ei ole tosiaan ollut ihan noin pahaa tilannetta kuin aloittajalla. Jos kuvittelen itseni samaan tilanteeseen kuin aloittaja, niin järkevin tekniikka sieltä pois pääsemiseen olisi varmaankin se, että toimii juuri sääntöjen mukaan, ei kritisoi toimintoja ja niin edelleen. Ikään kuin sopeutuu, vaikka se olisi oman käsityksen vastaista. Sitten kun on päässyt ulos sieltä, voi jatkaa järjestelmän kritiikkiä paremmasta paikasta. Ymmärrän kyllä hyvin, että tuollainen tekniikka on vaikea toteuttaa.


      • Juppiter

        Ja kun pääset pois sieltä, niin pysy kaukana julkisesta terveydenhuollosta, esimerkiksi psykiatriset poliklinikat. Lääkkeet sinällään voivat olla hyödyllisiä joillekin, joissain tilanteissa. Kuitenkin noissa julkisissa poliklinikoissa meininki on juuri sellaista, että potilaat lääkitään hiljaisiksi ja totteleviksi lääkkeillä.


      • Oikeusmurha
        Juppiter kirjoitti:

        Minulla myöskään ei ole tosiaan ollut ihan noin pahaa tilannetta kuin aloittajalla. Jos kuvittelen itseni samaan tilanteeseen kuin aloittaja, niin järkevin tekniikka sieltä pois pääsemiseen olisi varmaankin se, että toimii juuri sääntöjen mukaan, ei kritisoi toimintoja ja niin edelleen. Ikään kuin sopeutuu, vaikka se olisi oman käsityksen vastaista. Sitten kun on päässyt ulos sieltä, voi jatkaa järjestelmän kritiikkiä paremmasta paikasta. Ymmärrän kyllä hyvin, että tuollainen tekniikka on vaikea toteuttaa.

        Noinhan olen yrittänyt tehdä. Mutta aina sama juttu, pois ei voi päästää, koska "kotona jatkuisi sama meno" lääkärin (edellisen) mukaan. Pois ei voi päästää koskaan, vaikka osastolla kaikki menee hyvin, koska olin muka "heitteillä" silloin marraskuussa, kun M1 kirjoitettiin. Minun vapaudenriisto perustuu edelleen tuohon M1-lausuntoon, jota en ole edes itse saanut lukuisista vaatimuksista huolimatta nähdä! Yhdellä M1:llä pidetään heppu linnassa loppu elämä!


      • PotilaanOikeusturva

        "Minun vapaudenriisto perustuu edelleen tuohon M1-lausuntoon, jota en ole edes itse saanut lukuisista vaatimuksista huolimatta nähdä!"

        Painota tätä isällesi joka on aktiivisin lähiomainen! Luulisi hänellä sinun lisäksi olevan oikeus nähdä ensisijaiset sinua pakkohoitoon höykkyyttävät viranomaisten paperit!


      • Oikeusmurha
        PotilaanOikeusturva kirjoitti:

        "Minun vapaudenriisto perustuu edelleen tuohon M1-lausuntoon, jota en ole edes itse saanut lukuisista vaatimuksista huolimatta nähdä!"

        Painota tätä isällesi joka on aktiivisin lähiomainen! Luulisi hänellä sinun lisäksi olevan oikeus nähdä ensisijaiset sinua pakkohoitoon höykkyyttävät viranomaisten paperit!

        Minä en saa sitä nähtäväksi eikä kukaan muukaan saa.


    • Ettäsillee

      Mullekkin määrättiin psykoosilääkettä, risperdalia. Nyt vedän päivittäin viinaa ja risperdalia ja olen lihonnut neljässä vuodessa melkein 50kg.

    • Oikeusmurha

      Täällä ei ole edes juomamahdollisuutta. Vesi pitää ottaa vessasta, jonka hanaan kaikki epähygieeniset hullut työntävät naamansa ja suunsa kiinni. Taudit leviävät.

      Suurin osa potilaista täällä on niin pihalla, etteivät edes älyä laittaa vessan ovea kiinni sitä käyttäessään. Käsiä ei pestä edes paskalla käytäessä.

      • Escape_Room

        Ei saisi ketään nimitellä hulluksi. Sellaisia ei ole olemassa. He ovat järjestelmän uhreja siinä missä sinäkin. On vain erilaisia ihmisiä.


      • Oikeusmurha
        Escape_Room kirjoitti:

        Ei saisi ketään nimitellä hulluksi. Sellaisia ei ole olemassa. He ovat järjestelmän uhreja siinä missä sinäkin. On vain erilaisia ihmisiä.

        Kyllä täällä on sellaisia ihmisiä, jotka ovat aivan pihalla ja sekaisin eivätkä pärjäisi vapaudessa. Tuskin lääkkeettä olisivat paljon paremmassa kunnossa. Suututtaa kyllä, miksi monille syötetään valtavasti erilaisia lääkkeitä, kun tilanne ei niillä parane. Jos lääkkeet eivät vaikuta myönteisesti, miksi syödä niitä? Heille laitos on ainoa mahdollinen paikka. Mutta näitä laitosoloja pitäisi parantaa. Moni parannus ei maksaisi juuri mitään. Ovatko he järjestelmän uhreja, jos he ovat järjestelmän takia ylipäätään hengissä vielä? Täällä Visalan "sairaalan" osasto yhdellä on parantumattomasti vakavasti sairaita tai alhaisen toimintakyvyn ihmisiä.


      • PotilaanOikeusturva

        Kyllä minä olen aloittajan puolella tässä asiassa, kuka tahansa ilkeä ja valtaansa väärin käyttävä viranomainen voisi alkaa nimittää aloittajaakin "enemmän tai vähemmän hulluksi" ja tätä hyväksikäyttäen sitten tekee pakkohoitopaperit, siirron muualle jne jne. Me näistä asioista tietävät ja kirjoittelevat tiedetään kyllä juuri tämä epäkohta joka taitaa olla yksi pahimmista: Viranomaisten vallan väärinkäyttö.


      • Escape_Room
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Kyllä täällä on sellaisia ihmisiä, jotka ovat aivan pihalla ja sekaisin eivätkä pärjäisi vapaudessa. Tuskin lääkkeettä olisivat paljon paremmassa kunnossa. Suututtaa kyllä, miksi monille syötetään valtavasti erilaisia lääkkeitä, kun tilanne ei niillä parane. Jos lääkkeet eivät vaikuta myönteisesti, miksi syödä niitä? Heille laitos on ainoa mahdollinen paikka. Mutta näitä laitosoloja pitäisi parantaa. Moni parannus ei maksaisi juuri mitään. Ovatko he järjestelmän uhreja, jos he ovat järjestelmän takia ylipäätään hengissä vielä? Täällä Visalan "sairaalan" osasto yhdellä on parantumattomasti vakavasti sairaita tai alhaisen toimintakyvyn ihmisiä.

        Kun sanot noin et tule huomanneeksi, että teet juuri saman tempun muille vangituille kuin mitä sinulle tehdään juuri nyt psykiatrian toimesta. Samalla, kun protestoit, että et kuulu vangituksi, olet valmis tekemään yhtä julmasti muille kuin mitä psykiatrit tekevät sinulle. Tässä mielessä et ole yhtään parempi kuin sinut laittomasti vanginneet psykiatrit.

        Kenellekään, ei sinulle, minulle, hänelle, heille, teille tai meille, saa pakottaa aineita vastentahtoisesti riippumatta siitä kuka on kyseessä tai onko tästä "lääkkeeksi" kutsutusta aineesta jotakin "hyötyä" henkilölle. Vastentahtoisesti aineiden syöttäminen ihmiselle on pahoinpitely ja täyttää jossain määrin myös kiduttamisen tunnusmerkit. Huomaa, että psykiatriassa sanaa "hyöty" ei koskaan määritellä ja siihen on omat syynsä.

        Mistä sinä tiedät, että muille, mutta ei sinulle, psykiatrinen laitos on "ainoa mahdollinen paikka"? Ei ole järjestelmän tehtävä päättää tai arvioida "hyötyvätkö" he laitoksesta olemisesta riippumatta siitä mitä "hyötymisellä" tarkoitetaan. Hengissä oleminen ei ole mikään elämänlaadun ja elämisen arvoisen elämän mittari. Monet psykiatriassa käsitellyt, tai "hoidetut", ovat mielummin kuolleita kuin kärsivät heille aiheutettujen fyysisten vaurioiden ja vammojen kanssa. Suotakoon heille rauha ja vapaus päättää omasta elämästään.

        Mitä psykiatriassa kutsutaan sairaudeksi tai sairaaksi on täysin eri asia kuin mitä se tarkoittaa lääketieteessä. Mistä sinä tiedät, että siellä on ketään "parantumattomasti sairaita", mitä sillä ikinä tarkoitatkaan, sen enempää kuin, että sinä olet psykiatrisi mielestä vaarassa olla "parantumattomasti sairas", ainakin mitä hänen typeriin kommentteihinsa tulee. Oletko sinäkin ehkä "parantumattomasti sairas", jos et usko psykiatriaa, että neuroleptit ovat turvallisia, tehokkaita, haitattomia, ihania kuin vaahtokarkit?


      • Oikeusmurha
        Escape_Room kirjoitti:

        Kun sanot noin et tule huomanneeksi, että teet juuri saman tempun muille vangituille kuin mitä sinulle tehdään juuri nyt psykiatrian toimesta. Samalla, kun protestoit, että et kuulu vangituksi, olet valmis tekemään yhtä julmasti muille kuin mitä psykiatrit tekevät sinulle. Tässä mielessä et ole yhtään parempi kuin sinut laittomasti vanginneet psykiatrit.

        Kenellekään, ei sinulle, minulle, hänelle, heille, teille tai meille, saa pakottaa aineita vastentahtoisesti riippumatta siitä kuka on kyseessä tai onko tästä "lääkkeeksi" kutsutusta aineesta jotakin "hyötyä" henkilölle. Vastentahtoisesti aineiden syöttäminen ihmiselle on pahoinpitely ja täyttää jossain määrin myös kiduttamisen tunnusmerkit. Huomaa, että psykiatriassa sanaa "hyöty" ei koskaan määritellä ja siihen on omat syynsä.

        Mistä sinä tiedät, että muille, mutta ei sinulle, psykiatrinen laitos on "ainoa mahdollinen paikka"? Ei ole järjestelmän tehtävä päättää tai arvioida "hyötyvätkö" he laitoksesta olemisesta riippumatta siitä mitä "hyötymisellä" tarkoitetaan. Hengissä oleminen ei ole mikään elämänlaadun ja elämisen arvoisen elämän mittari. Monet psykiatriassa käsitellyt, tai "hoidetut", ovat mielummin kuolleita kuin kärsivät heille aiheutettujen fyysisten vaurioiden ja vammojen kanssa. Suotakoon heille rauha ja vapaus päättää omasta elämästään.

        Mitä psykiatriassa kutsutaan sairaudeksi tai sairaaksi on täysin eri asia kuin mitä se tarkoittaa lääketieteessä. Mistä sinä tiedät, että siellä on ketään "parantumattomasti sairaita", mitä sillä ikinä tarkoitatkaan, sen enempää kuin, että sinä olet psykiatrisi mielestä vaarassa olla "parantumattomasti sairas", ainakin mitä hänen typeriin kommentteihinsa tulee. Oletko sinäkin ehkä "parantumattomasti sairas", jos et usko psykiatriaa, että neuroleptit ovat turvallisia, tehokkaita, haitattomia, ihania kuin vaahtokarkit?

        Minä kyllä soisin kaikille tämänkin osaston vangeille vapauden niin kauan kuin he eivät lakeja riko. Ja oikeuden kieltäytyä lääkityksestä. Mutta silti sanon, että täällä on sekopäitä.

        Nyt pitää mennä tältä päivältä.


      • bipolaris

        Kriittisyydestäni huolimatta uskon, että siellä seuranasi on selvästi hullumpia ja epähygieenisemmin toimivia potilaita. On hyvinkin mahdollista, että ne muut kuuluvat osastollesi, mutta sinä et.


      • Escape_Room
        bipolaris kirjoitti:

        Kriittisyydestäni huolimatta uskon, että siellä seuranasi on selvästi hullumpia ja epähygieenisemmin toimivia potilaita. On hyvinkin mahdollista, että ne muut kuuluvat osastollesi, mutta sinä et.

        Voitko selvittää meillä kaikille millaisen ihmisen vapauden saa riistää ja sulkea laitokseen, mahdollisesti jopa loppuiäkseen, ilman, että hän on rikkonut mitään valtion lakeja? Selvitätkö samalla vielä millainen ihminen on hullu? Mikä sen määritelmä on? Kun vauhtiin päästiin niin samalla voisit kertoa millä perustein "epähygieenisesti toimivan" ihmisen saa laittaa vankilaan kuin rikollisen. Onko Suomen laissa joku hygieniapykälä, josta en ole tietoinen?

        Nimimerkille Oikeusmurha sanoisin vain, että totta kai meitä on ihmisiä kaikenlaisia, hassuja, outoa, hyvä- ja huonokäytöksisiä, ujoja, hätääntyneitä, analyyttisiä ja taiteellisia. Sitten meitä on myös traumatisoituja. Jokaisella on ihmisarvo ja tulisi olla ihmisoikeudet. Ei meidän kaikkien kanssa tarvitse juttuun tulla. En minäkään kaikkia jaksa katella, mutta on täällä tilaa erilaisillekin ihmisille, niin, jotka sinua tai minua tai jotain muuta miellytä. Ketään ei tulisi sulkea laitokseen ilman, että on syyllistynyt rikokseen.


      • bipolaris
        Escape_Room kirjoitti:

        Voitko selvittää meillä kaikille millaisen ihmisen vapauden saa riistää ja sulkea laitokseen, mahdollisesti jopa loppuiäkseen, ilman, että hän on rikkonut mitään valtion lakeja? Selvitätkö samalla vielä millainen ihminen on hullu? Mikä sen määritelmä on? Kun vauhtiin päästiin niin samalla voisit kertoa millä perustein "epähygieenisesti toimivan" ihmisen saa laittaa vankilaan kuin rikollisen. Onko Suomen laissa joku hygieniapykälä, josta en ole tietoinen?

        Nimimerkille Oikeusmurha sanoisin vain, että totta kai meitä on ihmisiä kaikenlaisia, hassuja, outoa, hyvä- ja huonokäytöksisiä, ujoja, hätääntyneitä, analyyttisiä ja taiteellisia. Sitten meitä on myös traumatisoituja. Jokaisella on ihmisarvo ja tulisi olla ihmisoikeudet. Ei meidän kaikkien kanssa tarvitse juttuun tulla. En minäkään kaikkia jaksa katella, mutta on täällä tilaa erilaisillekin ihmisille, niin, jotka sinua tai minua tai jotain muuta miellytä. Ketään ei tulisi sulkea laitokseen ilman, että on syyllistynyt rikokseen.

        Hullu on kansanomainen nimitys mielisairaalle. Vakava mielisairaus voi aiheuttaa ihmiselle niin pahaa toimintakyvyttömyyttä ja muita ongelmia, että hän tarvitsee jatkuvaa avustamista, valvontaa ja/tai hoitoa suljetussa laitoksessa. Tässä mielessä vakavaa mielisairautta voi verrata muistisairauteen, kehitysvammaisuuteen tai esim. aivoverenkiertohäiriön jälkitilaan.

        Epähygieenisyydellä nyt ei ollut mitään tekemistä pakkohoidon tarpeen kanssa. Tiedän vaan kokemuksesta, kuinka ahdistavaa on esim. ruokajonossa, jos näkee edellä menevän pahalta haisevan "hullun" koskettelevan esim. leipää, jota minun pitäisi pian syödä. Itselleni kävi pakkohoidossa niin, että tällainen henkilö tarjosi minulle leipää, jota ei itse jaksanutkaan syödä. Otin sen vastaan, koska hyvää ruokaa olisi muuten päätynyt roskikseen. Minulla on tapana syödä kaikki, mitä tarjottimelleni otan. Hetken mietittyäni biojäteastiaan se päätyi minunkin käsistäni. Ajatus sen syömisestä tuntui lopulta todella kuvottavalta.

        Sun jutuista Escape_Room saa sellaisen käsityksen, että mielestäsi maailmassa ei ole yhtään pakkohoidon tarpeessa olevaa mielisairasta. Jopa tämä kuukausia suljetulla osastolla ollut aloittaja nimim. Oikeusmurha on asian suhteen vähän selväjärkisempi.


      • Escape_Room
        bipolaris kirjoitti:

        Hullu on kansanomainen nimitys mielisairaalle. Vakava mielisairaus voi aiheuttaa ihmiselle niin pahaa toimintakyvyttömyyttä ja muita ongelmia, että hän tarvitsee jatkuvaa avustamista, valvontaa ja/tai hoitoa suljetussa laitoksessa. Tässä mielessä vakavaa mielisairautta voi verrata muistisairauteen, kehitysvammaisuuteen tai esim. aivoverenkiertohäiriön jälkitilaan.

        Epähygieenisyydellä nyt ei ollut mitään tekemistä pakkohoidon tarpeen kanssa. Tiedän vaan kokemuksesta, kuinka ahdistavaa on esim. ruokajonossa, jos näkee edellä menevän pahalta haisevan "hullun" koskettelevan esim. leipää, jota minun pitäisi pian syödä. Itselleni kävi pakkohoidossa niin, että tällainen henkilö tarjosi minulle leipää, jota ei itse jaksanutkaan syödä. Otin sen vastaan, koska hyvää ruokaa olisi muuten päätynyt roskikseen. Minulla on tapana syödä kaikki, mitä tarjottimelleni otan. Hetken mietittyäni biojäteastiaan se päätyi minunkin käsistäni. Ajatus sen syömisestä tuntui lopulta todella kuvottavalta.

        Sun jutuista Escape_Room saa sellaisen käsityksen, että mielestäsi maailmassa ei ole yhtään pakkohoidon tarpeessa olevaa mielisairasta. Jopa tämä kuukausia suljetulla osastolla ollut aloittaja nimim. Oikeusmurha on asian suhteen vähän selväjärkisempi.

        Minun on vaikea ottaa kantaa mihinkään sanomisiisi, koska et vieläkään kertonut millainen ihminen on hullu, mikä on hullun määritelmä. Haukut tai nimeät joitain ihmisiä hulluiksi, mutta on vaikea ymmärtää ketä ja millä perustein. Sellaisia ihmisiä jotka eivät miellytä sinua? Ovatko he hulluja sinulle? Jos näin, millä perusteella ihmisiä, jotka eivät sinua, tai minua tai jotain muuta miellytä, pitäisi sulkea laitokseen? Jotainhan ei vaikka miellytä kumpikaan meistä. Onko se riittävä syy sulkea meidät molemmat laitokseen ja leimata hulluiksi, tai mielisairaiksi. Jos sanot, että hullulla tarkoitat "mielisairasta" ihmistä niin kerro siinä tapauksessa millainen ihminen on mielisairas. Äläkä nyt vaan sano, että se on sellainen joka haisee ja ojentaa leipää toisille ihmisille paljain käsin.

        Vaikka itse en loukkaannu haukkumisista niin ei ole asiallista loukata ketjun aloittajaa vihjailemalla häntä jotenkin vähemmän järkeväksi. Kun olet määritellyt mikä on mielisairaus tai kuka on mielisairas. Mikä sen kriteerit on, voimme keskustella onko oikein lukita ketään laitokseen sen perusteella. Ennen kuin olet määrittelly mitä tarkoitat em. sanoilla on vaikea arvioida asiaa.


    • shiloh

      Kuvottavaa.
      Onko sulla mitään tietoa siitä milloin hallinto-oikeuden (?) päätös tulee?
      Olen todella pahoillani puolestasi ja myöskin vihainen millaista kohtelua saat.
      Tulee niin turhautunut olo kun haluaisi auttaa eikä voi tehdä mitään. En ole tiennyt että Suomessa tällainen "hoito" on edes mahdollista!?
      Ne, jotka haluavat hoitoon eivät sinne pääse ja tämä ap:n tapaus on toinen ääripää. Huh!

      • Oikeusmurha

        Hei shiloh!

        En ole vielä saanut lääkäri(e)n vastausta valitukseeni itselleni. Saan kuulemma vastata vielä heidän vastaukseensa. Tämän tehtyäni se käsitellään aika nopeasti kuulemma. 16. maaliskuuta on käsittelypäivä, sitä seuraavaa en tiedä, mutta ei taida ehtiä vielä tuohon. Ja riippuu ruuhkasta. Nämä pyritään kuitenkin käsittelemään nopeasti. Eli maalis- tai huhtikuussa.

        Kyllä jotain voi tehdä. Vaalit ovat ovella. Ehkä liian lähellä, että enää pystyisi ohjelmiin vaikuttamaan. Olen miettinyt tarkkaan tätä pakkohoitoasiaa. Kriteerit ovat periaatteessa tiukat, mutta niitä väärinkäytetään yleisesti. Mielestäni paras ratkaisu olisi, että pakkohoito ei olisi mahdollista kuin silloin, kun muiden turvallisuus on vaarassa. Eli esim. päihdeäidit. Monet vastustaisivat tällaista kiivaasti, mutta nykyään tapahtuu paljon vääryyttä ja ihmisten oikeuksien loukkauksia. Osastoilla olevat ihmiset ovat pääsääntöisesti hyvin surullisia. Monet vapaaehtoisesti sairaalaan tulleet ovat katuneet päätöstään valtavasti, koska heidän nähdessään osaston hoidon vähyyden ja tekemisen puutteen he ovat halunneet lähteä sairaalasta, jolloin heidät laitetaan pakkohoitoon. Tästä aiheutuisi varmasti kuolemia ja moni hoitoa tarvitseva jäisi ilman sitä niin halutessaan, mutta mielestäni nettovaikutus olisi positiivinen nykyiseen verrattuna. Minunkin tapauksessani lääkäri vain rastitti, että sairauteni pahenisi ilman hoitoa, ilman perusteita.

        "En ole tiennyt että Suomessa tällainen "hoito" on edes mahdollista!?"

        Minkälaiseksi olet hoidot kuvitellut? Oletko tiennyt pakkohoidon kriteerit?

        "Ne, jotka haluavat hoitoon eivät sinne pääse ja tämä ap:n tapaus on toinen ääripää. Huh!"

        Niinpä. Kyllä tosin minä olen osastoilla tavannut useitakin henkilöitä, jotka ovat halunneet ja päässeet hoitoon. Mutta tilanne on silloin ollut paha, ovat esim. soittaneet itselleen ambulanssin pahojen harhojen takia.


      • bipolaris

        Sun tilanteessa kannattaa miettiä hieman tavallista tarkemmin, mitä kirjoittelet julkisesti nettiin. Osa mieltä painavista asioista olisi ehkä fiksumpaa kirjoittaa yksityiseen päiväkirjaan. Esim. henkilöiden nimiä, hoitajan tekemisiä yksityiskohtaisesti tai mielipiteitä, jotka eivät asiaasi auta, ei välttämättä kannata kertoa.

        "Mielestäni paras ratkaisu olisi, että pakkohoito ei olisi mahdollista kuin silloin, kun muiden turvallisuus on vaarassa."
        – Tämä nyt ei ollut "terveellä päällä" ajateltua ollenkaan. Taannoin huomasin, että tuttava meni psykoosiin ja yritin järjestää häntä hoitoon - siinä vaiheessa pakolla, kun ei vapaaehtoisesti mennyt. Kyllä eka kysymys oli, että onko hänestä muille vaaraa. Kuulemma ei ollut muuta mahdollisuutta kuin soittaa hätäkeskukseen, joka tarvittaessa lähettää poliisin arvioimaan tilanteen. Eipä hänelle meinannut saada hoitoa millään, vaikka pikkulapset kotona altistuivat hänen totaaliselle sekoilulle. Hänkin kyllä tajusi riittävästi parannuttuaan, että hoitojakso tuli tarpeeseen.

        "Monet vapaaehtoisesti sairaalaan tulleet ovat katuneet päätöstään valtavasti, koska heidän nähdessään osaston hoidon vähyyden ja tekemisen puutteen he ovat halunneet lähteä sairaalasta, jolloin heidät laitetaan pakkohoitoon."
        – Ensinnäkään tuo pakkohoitoon laittaminen ei onnistu osastolla, vaan M1-tarkkailulähete pitää tehdä jossain muualla eikä osastonlääkäri (psykiatri) saa kertoa potilaasta tietoja M1-arvion tekevälle lääkärille. Välissä pitää olla vähintäänkin toinen viranomainen, käytännössä poliisi.
        – Sairaalaosaston ei pidäkään olla mikään lomahotelli, johon on kiva mennä aina välillä rentoutumaan. Se on masentuneelle terveen merkki, jos sieltä pois haluaa. Jos masentunut on siellä epäonnistuneen itsemurhayrityksen takia, niin eipä se taatusti mukavaa aikaa ole muistakaan syistä.
        – Toimettomuus taitaa olla todella tavallinen ongelma psyk. osastoilla. Ainakin akuuttiosastolla on kuitenkin tarkoituksena auttaa pärjäämään kotona. On aika naiivia odottaa, että psykiatrisen osaston hoidolla tehtäisiin elämää mullistavia ihmeitä, kun samat ihmiset saattavat käydä psykoterapiassa jopa vuosikausia lähes viikottain, parantumatta. Jos kotonakin on vaan sisällä ja katsoo TV:tä sohvalla, niin onkohan oikein vaatia osastolla säännöllisiä terapiaistuntoja ym. aktiviteetteja. Kotona pärjääviä varten on avohoito.

        Oletko muuten päässyt käymään kotonasi lomalla, viikonloppuisin? Jos sinua ei ole edellisessäkään paikassa päästetty viikonloppuisin kotiin, niin miten kuvittelet pärjääväsi siellä näin pitkän tauon jälkeen, yksin? Jos olet vaatinut päästä kokonaan pois tuosta hoidostasi, niin se on kyllä utopistinen idea. Jonkun sua pitää siellä "vapaudessa" vahtia. Onnekkaimmilla se on uskollinen puoliso, toisilla vanhemmat, joillakin sisko tai veli. Tämän henkilön pitäisi osallistua hoitoneuvotteluihin osastolla.

        Ollessani itse pakkohoidossa meni muutamia päiviä, etten päässyt käymään ulkona ollenkaan. Vähitellen sain käydä lyhyellä lenkillä siskoni (en esim. äitini) kanssa, sitten jotkut hoitajatkin suostuivat "kävelyttämään" minua, lopulta kovasti anottuani sain oikeuden käydä ulkona max. 30 min 2 krt päivässä. Kun itsenäiset ulkoilut sujuivat sovitusti, niin sain ulkoilla vapaasti ja pääsin viikonlopuksi kotiin. Muistaakseni kaksi viikonloppuvapaata riitti avohoitoon pääsyyn, mutta ilman siskoni osallistumista hoitoneuvotteluun olisi varmaan mennyt kauemmin. Siskoni (ja osin vanhempieni) tuen lisäksi minun piti käydä 1-2 krt viikossa saman sairaalan poliklinikalla juttelemassa hoitajan kanssa. Maniaoireet kääntyivät pari viikkoa vapautuksen jälkeen vakavaksi masennukseksi, joka johtui hävettävistä psykoosisekoiluistani, ei todellakaan osastohoidosta tai antipsykoottisesta lääkityksestä. Lievästi psykoottistasoiset ajatukset hälvenivät vähitellen vasta jotain 4-10 kk kuluessa, jonka jälkeen aloin vetää vuorotellen viinaa, viiniä ja olutta lähes joka ilta, niin että taju lähtee. Lääkitystä olen vähentänyt samalla onnistuneesti. Päästiin jopa psykiatrin kanssa yhteisymmärrykseen sopivista annoksista. Vaikka inhoan häntä, niin ihmeen ymmärtäväinen on ollut. Ymmärtää olla myös kysymättä alkoholinkäytöstä yhtään mitään.


      • shiloh

        Miten kotona pärjääminen parin kuukauden poissaolon jälkeen olisi vaikeaa kun kyse ei ole psykoosipotilaasta?


      • Oikeusmurha
        bipolaris kirjoitti:

        Sun tilanteessa kannattaa miettiä hieman tavallista tarkemmin, mitä kirjoittelet julkisesti nettiin. Osa mieltä painavista asioista olisi ehkä fiksumpaa kirjoittaa yksityiseen päiväkirjaan. Esim. henkilöiden nimiä, hoitajan tekemisiä yksityiskohtaisesti tai mielipiteitä, jotka eivät asiaasi auta, ei välttämättä kannata kertoa.

        "Mielestäni paras ratkaisu olisi, että pakkohoito ei olisi mahdollista kuin silloin, kun muiden turvallisuus on vaarassa."
        – Tämä nyt ei ollut "terveellä päällä" ajateltua ollenkaan. Taannoin huomasin, että tuttava meni psykoosiin ja yritin järjestää häntä hoitoon - siinä vaiheessa pakolla, kun ei vapaaehtoisesti mennyt. Kyllä eka kysymys oli, että onko hänestä muille vaaraa. Kuulemma ei ollut muuta mahdollisuutta kuin soittaa hätäkeskukseen, joka tarvittaessa lähettää poliisin arvioimaan tilanteen. Eipä hänelle meinannut saada hoitoa millään, vaikka pikkulapset kotona altistuivat hänen totaaliselle sekoilulle. Hänkin kyllä tajusi riittävästi parannuttuaan, että hoitojakso tuli tarpeeseen.

        "Monet vapaaehtoisesti sairaalaan tulleet ovat katuneet päätöstään valtavasti, koska heidän nähdessään osaston hoidon vähyyden ja tekemisen puutteen he ovat halunneet lähteä sairaalasta, jolloin heidät laitetaan pakkohoitoon."
        – Ensinnäkään tuo pakkohoitoon laittaminen ei onnistu osastolla, vaan M1-tarkkailulähete pitää tehdä jossain muualla eikä osastonlääkäri (psykiatri) saa kertoa potilaasta tietoja M1-arvion tekevälle lääkärille. Välissä pitää olla vähintäänkin toinen viranomainen, käytännössä poliisi.
        – Sairaalaosaston ei pidäkään olla mikään lomahotelli, johon on kiva mennä aina välillä rentoutumaan. Se on masentuneelle terveen merkki, jos sieltä pois haluaa. Jos masentunut on siellä epäonnistuneen itsemurhayrityksen takia, niin eipä se taatusti mukavaa aikaa ole muistakaan syistä.
        – Toimettomuus taitaa olla todella tavallinen ongelma psyk. osastoilla. Ainakin akuuttiosastolla on kuitenkin tarkoituksena auttaa pärjäämään kotona. On aika naiivia odottaa, että psykiatrisen osaston hoidolla tehtäisiin elämää mullistavia ihmeitä, kun samat ihmiset saattavat käydä psykoterapiassa jopa vuosikausia lähes viikottain, parantumatta. Jos kotonakin on vaan sisällä ja katsoo TV:tä sohvalla, niin onkohan oikein vaatia osastolla säännöllisiä terapiaistuntoja ym. aktiviteetteja. Kotona pärjääviä varten on avohoito.

        Oletko muuten päässyt käymään kotonasi lomalla, viikonloppuisin? Jos sinua ei ole edellisessäkään paikassa päästetty viikonloppuisin kotiin, niin miten kuvittelet pärjääväsi siellä näin pitkän tauon jälkeen, yksin? Jos olet vaatinut päästä kokonaan pois tuosta hoidostasi, niin se on kyllä utopistinen idea. Jonkun sua pitää siellä "vapaudessa" vahtia. Onnekkaimmilla se on uskollinen puoliso, toisilla vanhemmat, joillakin sisko tai veli. Tämän henkilön pitäisi osallistua hoitoneuvotteluihin osastolla.

        Ollessani itse pakkohoidossa meni muutamia päiviä, etten päässyt käymään ulkona ollenkaan. Vähitellen sain käydä lyhyellä lenkillä siskoni (en esim. äitini) kanssa, sitten jotkut hoitajatkin suostuivat "kävelyttämään" minua, lopulta kovasti anottuani sain oikeuden käydä ulkona max. 30 min 2 krt päivässä. Kun itsenäiset ulkoilut sujuivat sovitusti, niin sain ulkoilla vapaasti ja pääsin viikonlopuksi kotiin. Muistaakseni kaksi viikonloppuvapaata riitti avohoitoon pääsyyn, mutta ilman siskoni osallistumista hoitoneuvotteluun olisi varmaan mennyt kauemmin. Siskoni (ja osin vanhempieni) tuen lisäksi minun piti käydä 1-2 krt viikossa saman sairaalan poliklinikalla juttelemassa hoitajan kanssa. Maniaoireet kääntyivät pari viikkoa vapautuksen jälkeen vakavaksi masennukseksi, joka johtui hävettävistä psykoosisekoiluistani, ei todellakaan osastohoidosta tai antipsykoottisesta lääkityksestä. Lievästi psykoottistasoiset ajatukset hälvenivät vähitellen vasta jotain 4-10 kk kuluessa, jonka jälkeen aloin vetää vuorotellen viinaa, viiniä ja olutta lähes joka ilta, niin että taju lähtee. Lääkitystä olen vähentänyt samalla onnistuneesti. Päästiin jopa psykiatrin kanssa yhteisymmärrykseen sopivista annoksista. Vaikka inhoan häntä, niin ihmeen ymmärtäväinen on ollut. Ymmärtää olla myös kysymättä alkoholinkäytöstä yhtään mitään.

        "Sun tilanteessa kannattaa miettiä hieman tavallista tarkemmin, mitä kirjoittelet julkisesti nettiin."

        Sitä mukaan kun epätoivo koko ajan kasvaa, mietin vähemmän ja paljastan enemmän. Mielipiteitä, jotka eivät asiaani auta? Pakkohoidon kriteerien tiukentaminen? Pysyn kannassani ja olen valmis tuomaan sen esille.

        "Tämä nyt ei ollut "terveellä päällä" ajateltua ollenkaan."

        Miten niin? Tiedän, kuten sanoin, että moni jäisi niin halutessaan ilman hoitoa. Mutta ihmisillä pitäisi olla vapaus sairastaa ja kieltäytyä hoidosta, jos heistä ei ole muille harmia eivätkä he riko lakeja! Minä kannatan laajoja yksilönvapauksia. Jos pikkulasten terveys tai/ja turvallisuus oli vaarassa, silloinhan tuo minun kriteerini täyttyi.

        En tiedä, miten lain kirjain täytetään, mutta todellakin tuo sanomani on totta! Jos he haluavat uloskirjautua, heidät laitetaan tarkkailuun. Tämä kaikki tapahtuu osastolla. Jotkut pääsevät kyllä pois osastolta niin halutessaan varmaan, mutta se on harvinaista, en ole nähnyt yhtään tapausta. Mutta olen nähnyt vaikka kuinka monta tapausta, jossa vapaaehtoinen hoito muuttuu pakkohoidoksi.

        Osastohoidon aikana ei käydä terapiassa ainakaan Oulussa ja täällä. Ainoastaan voi olla jotain toimintaterapeutin palikkatestejä pari kertaa ja aika harvoin yksilötoimintaterapiakäyntejä.

        Ei tarvitse olla lomahotelli, mutta miksi tarvitsee takavarikoida potilaiden puhelimet, tietokoneet ja käsikonsolit? Miksi henkilökunnan vessassa on alapesusuihku, mutta potilaille on eri käymälä, jossa ei ole? Ilman mitään järkisyytä potilaiden huoneet lukitaan juuri aamutoimien ajaksi estäen mm. hampaiden pesun. Yksi hoitaja perusteli sitä siivoustauolla, mutta huoneet siivotaan iltapäivästä!

        Pääsin Peltolasta viime aikoina joka viikonlopuksi pois, mutten kotiin vaan toisten nurkkiin. Täältä nykyisestä paikasta kukaan ei ole käynyt lomilla ja minäkin olen lusinut täällä kaksi viikonloppua nyt. Joskus harvoin saattaa täältäkin päästä lomille, mutta matka on vaikea. Asemallekin matkaa jotain 8 km ehkä. Rahatilanne on surkea pakkohoidon takia.

        Kotiin tai laitokseen, ei tässä ole muita vaihtoehtoja. Kotona pärjäisin nyt varmasti huonommin kuin ennen pakkohoitoa, mutta silti ihan hyvin. Kunhan saisin nukuttua virkistävästi. Nukkumisongelma aiheutui pakkohoidossa syötetyn risperidonin lopetuksesta. Voivatko he vapauttaa tuolla tavoin ehdonalaiseen? Kuinka pitkäksi aikaa? Et ymmärrä, minkälaisessa paikassa nyt olen. Täällä EI OLE hoitoneuvotteluja. Tänne sijoitetaan tapaukset, joiden aktiivinen hoito on lopetettu. Isäni voisi minua sitä paitsi valvoa ja lääkäri tietää tämän.

        Mulla meni muutamia viikkoja ennen kuin pääsin käymään ulkona. Ihan normaali aika, ei johtunut minusta. Toisessa hoitoneuvottelussa sain vartin vapaakulun. Ja sen jälkeen nopeasti 3x60min. Nyt tänne siirtyessä vapaakulut lähtivät, mutta nyt on 3x30 min.

        Tilanne, että olisin kotona, voisi hyvinkin olla totta, kun toinen lääkäri ja psykologi on sitä mieltä. Surkeilla perusteilla pakkohoitoa jatkettiin, ja siksi minulla on suuret odotukset hallinto-oikeuden päätökseen. Koko ajan on tullut mieleen, miten olisin voinut parantaa valitusta, mutta saa nähdä. Edelleenkään en ole kuullut, että kenenkään valitus olisi mennyt läpi. Onko kokemuksia valitusprosessista?


      • PotilaanOikeusturva

        "Sitä mukaan kun epätoivo koko ajan kasvaa, mietin vähemmän ja paljastan enemmän."

        Mietin just vähän samaa. Jos potilaalta ollaan viemässä omaa oikeusturvaa yhä enenevässä määrin, niin itse omakohtaisesti "antaisin palaa" entistä enemmän sosiaalisessa mediassa, antaisin kiusaajieni nimiä julki, jne jne.

        Koska mitä muuta mahdollisuutta potilaalla on? Ei kannata ajaa ihmisiä nurkkaan omilla ongelmillaan ja pientä valtaansa hyväksi käyttäen kuten voi aistia aloittajan tapauksessa hoitajien mielivallasta, pakkohoitoon järjestäneen lääkärin päätöksestä jne. Rottakin hyökkää vasten kasvoja, jos se ahdistetaan nurkkaan. Ymmärrän aloittajaa todella hyvin.


      • PotilaanOikeusturva

        Mutta lisään heti perään sen, miten hyvä aloittajan on säilyttää maltti ja kärsivällisyys nyt koko asiassa. Sen hyvän puolen näen että aloittaja kärsivällisesti kirjoittaa tänne ihan selvää asiaa, jäsentelee kokemiansa asioita. Näin tulee hyvää jälkeä ja tekstiä, joita voi käyttää jälkeenpäin hyväksi, jos jää edelleen sellainen tunne kaikesta, että on tosissaan kärsinyt epäoikeudenmukaisuutta kohtelussaan.


      • Seinätkuiskailee.com
        PotilaanOikeusturva kirjoitti:

        "Sitä mukaan kun epätoivo koko ajan kasvaa, mietin vähemmän ja paljastan enemmän."

        Mietin just vähän samaa. Jos potilaalta ollaan viemässä omaa oikeusturvaa yhä enenevässä määrin, niin itse omakohtaisesti "antaisin palaa" entistä enemmän sosiaalisessa mediassa, antaisin kiusaajieni nimiä julki, jne jne.

        Koska mitä muuta mahdollisuutta potilaalla on? Ei kannata ajaa ihmisiä nurkkaan omilla ongelmillaan ja pientä valtaansa hyväksi käyttäen kuten voi aistia aloittajan tapauksessa hoitajien mielivallasta, pakkohoitoon järjestäneen lääkärin päätöksestä jne. Rottakin hyökkää vasten kasvoja, jos se ahdistetaan nurkkaan. Ymmärrän aloittajaa todella hyvin.

        Mikäli tämä asia pitää paikkansa siltä osin että kykenet elämään ulkomaailmassa ja että sinulla on joku joka huolehtii sinusta on tämä suurta vääryyttä. Se että pyrkii ajamaan omaa asiaansa ja että esittää "viranomaisille" eriäviä mielipiteitä ei saa heikentää ihmisarvoa, siihen kaikilla tulee olla oikeus!

        Kyllä tällaisia asioita on ilmassa muitakin, jotka vaikuttavat siltä että ihmisistä halutaan tehdä hoitolatavaraa lisää. Ihmisiä yritetään laittaa niin epätoivoisiksi, että ajautuvat epätoivoisiin tekoihin. Nyt on sellainen tilanne että jollakin taholla on myös valta pelastaa tämä ihminen pakkohoidosta tutkimalla perusteet ja vetoamalla epäkohtiin. Ja jos niin ei ole on siihen haettava lakimuutos.

        Eriaiheesta sen verran, että kaikenlainen pakottaminen kuuntelemaan herjauksia ja pelottelua kaikkialla missä kulkee on lopetettava. Nämä asiat selviävät kyllä. Kuka mihinkin on vastuullinen ja miksi. Puhun audiolla tapahtuvasta häirinnästä jolla järkytetään ihmisten mieltä ja tasapainoa manipuloinnin avulla.

        Voimia sinne missä ikinä oletkin. Jonkun kannattaa tallentaa tämä kokonainen viestiketju jotta tilanne voidaan todentaa.


    • shiloh

      Luulin että siellä hoidossa olisi keskustelu- ryhmä- ja/tai taideterapiaa, jotain HOITOA. Toi mitä kuvaat on kuin ihmisten pakkosäilyttämistä kiusaamisineen.
      Minulla on erikoinen kokemus suljetusta osastosta. Nuoruusvuosien poikaystäväni käytti ensimmäistä kertaa amfetamiinia. Veti neljä päivää putkeen nukkumatta lainkaan ja meni jonkinlaiseen piripsykoosiin. Joutui suljetulle osastolle tarkkailuun viideksi päiväksi.
      Sain erikoisluvan käydä siellä joka päivä vaikken ollut lähiomainen. Olin siellä monta tuntia päivässä.
      Poikaystäväni lääkittiin niin rankasti ettei hän muistanut edes nimeäni. Nukkui paljon. Minä juttelin muiden potilaiden kanssa ja sain myös huomautuksen hoitohenkilökunnalta ettei mun tarvitse koko päivää siellä notkua kun mun vierailut venähti.
      Nykyään itsemurhaa yrittäneet lähetetään kotiin seuraavana päivänä (jos vatsahuuhtelu) ja psyk.polien "terapia" on yksi käynti kolmessa viikossa ja sellaistakin hoitoa on vaikea saada.
      En saanut psykiatrilta lähetettä vaikka pyysin. En ole tarpeeksi sairas vaikka mulla on ollut itsemuha-ajatuksia
      Tosin on Suomessa jo aiemminkin ollut tätä resepti kouraan ja kotiin - hoitoa jopa harhaisille. Eilisessä Inhimillinen Tekijä - ohjelmassa mies kertoi että hänen veljensä ei päässyt sairaalaan vaikka oli harhainen vaan passitettiin kotiin kerta kerran jälkeen. Lopputuloksena itsemurha. Tällaista on ollut Suomessa jo 1970-luvulla.
      Luulin että hoito olisi edes jotenkin tästä kehittynyt mutta surullista lukea täysin välinpitämättömästä ja ihmisarvoa alentavasta kohtelusta, säilytyksestä.
      Onneksi sun pää toimii hyvin kirjoituksistasi päätellen.
      Kovasti voimia toivon sinulle & kärsivällisyyttä.
      Vapauden menetys on jo ajatuksena ahdistava varsinkaan kun ei ole edes ansinnut sitä mitenkään kuten sinä.
      Asiasta viidenteen. Minulle tuli kova huoli ystävästäni joka sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja soitin hänelle. Hän sanoi vointinsa olevan ok ja kertoi ystävästään joka on menettänyt puolentoista kk:n sisällä kolme läheistään: puolisonsa, lapsensa ja äitinsä.
      Veti hiljaiseksi.
      Sit mietin tätä ap:n tarinaa vielä. Omat murheet tuntuu aika pieniltä just nyt.

      • Oikeusmurha

        Kiitos viestistäsi!

        Ennen oli ainakin Oulun Peltolassa enemmän tekemistä kuin nykyisin. Maatilatöitä ja muita töitä. Nykyisin ei mitään. Joitakin ryhmiä oli sentään osastolla 84. Niihin mahtui mukaan vain vähemmistö potilaista. Tiistaisin menoryhmä ja keskiviikkoisin palloiluryhmä. Ulkoiluryhmä, jossa käväistiin ryhmänä läheisessä K-marketissa.

        Kärsivällisyyteni on loppunut jo kauan sitten. Kuten yllä jossain viestissä kirjoitin, olen todella pahassa pinteessä sen M1-lähetteen tietojen takia. Mahdollisuutta kokeilla kotona en saanut ennen kuin siirrettiin tänne todelliseen säilytykseen kauas kotoa. Lääkärini yritti viime hetkellä lykätä vielä siirtoa, mutta osastonlääkäri oli eri mieltä ja ylilääkäriä hän ei saanut kiinni puhelimella.


      • Oikeusmurha

        Harmi kuulla, että hoitoon ei ole päässyt. Minulle sen sijaan näyttää löytyvän resursseja laitoshoitoon loputtomasti, vaikka siitä ei ole ollut kuin haittaa ja valtavat kustannukset yhteiskunnalle.

        Minulla ei ole ollut itsemurha-ajatuksia ennen tätä vääryyttä, mutta nyt harkitsen vakavasti. Keinoksi en ole keksinyt muuta kuin hypätä rekan alle maantiellä. Onnistuisikohan ja millä kärsimyksellä?


      • MustatSivut
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Harmi kuulla, että hoitoon ei ole päässyt. Minulle sen sijaan näyttää löytyvän resursseja laitoshoitoon loputtomasti, vaikka siitä ei ole ollut kuin haittaa ja valtavat kustannukset yhteiskunnalle.

        Minulla ei ole ollut itsemurha-ajatuksia ennen tätä vääryyttä, mutta nyt harkitsen vakavasti. Keinoksi en ole keksinyt muuta kuin hypätä rekan alle maantiellä. Onnistuisikohan ja millä kärsimyksellä?

        Jos tulee vitutetuksi toimimattoman systeemin sisällä toimineisiin sadistisiin ihmisiin täysin, niin yksi reippain tapa herättää yhteiskunta Suomessa hereille olisi kirjoittaa ylös kaikista psykopaateimpien hoitsujen ja lääkärien nimet viimeiseen kirjeeseen jonka viranomaiset/sinivuokot löytää junan alle jääneen raadon povarista. Tämä nyt minun hirtehis"huumoria", mutta pikimustassa vitsissä puolet totta. Vai?


      • Oikeusmurha
        MustatSivut kirjoitti:

        Jos tulee vitutetuksi toimimattoman systeemin sisällä toimineisiin sadistisiin ihmisiin täysin, niin yksi reippain tapa herättää yhteiskunta Suomessa hereille olisi kirjoittaa ylös kaikista psykopaateimpien hoitsujen ja lääkärien nimet viimeiseen kirjeeseen jonka viranomaiset/sinivuokot löytää junan alle jääneen raadon povarista. Tämä nyt minun hirtehis"huumoria", mutta pikimustassa vitsissä puolet totta. Vai?

        Laitettu korvan taakse.


      • PikiMustatSivu

        Heh, jos nyt et kuitenkaan tee ihan käytännön tasolla ...


    • Oikeusmurha

      En kestä enää. Miksi jotkut saavat olla omalla paikkakunnallaan vuosia ennen kuin heidät siirretään säilytykseen pois? Minä sain olla vain neljännesvuoden. Täällä ei seurata edes painoa tai verenpainetta! Suihkuun pääsee varmasti vain saunapäivinä tiistaina ja lauantaina. Kukaan ei ole kertaakaan täällä kysynyt voinnistani mitään. Olen ollut täällä kaksi viikkoa.

      Vaikuttaako valitusprosessiin, jos odotan loppuajan karussa?

      • Potilaanoikeusturva

        Sun pitäis nyt jaksaa muutama kuukausi siellä, provosoitumatta ja hoitsuja provosoimatta. Motto. Tämä nyt on vaan tosiasia. Olen pahoillani, kun en voi muuten sinua lohduttaa.


      • Oikeusmurha
        Potilaanoikeusturva kirjoitti:

        Sun pitäis nyt jaksaa muutama kuukausi siellä, provosoitumatta ja hoitsuja provosoimatta. Motto. Tämä nyt on vaan tosiasia. Olen pahoillani, kun en voi muuten sinua lohduttaa.

        Kyllä.

        Mutta mietin karkaamista.


      • MustatSivut

        Jokainen vähänkin tervejärkinen jätkä miettii karkaamista kusipäisistä olosuhteista ulos, älä ainakaan siitä ota syyllisyyttä!


    • Oikeusmurha

      Lisää paskaa niskaan. Käsittelypäiviä ovat 9.3. , 16.3. ja 9.4. Asiani piti ehtiä 16:nnen päivän käsittelyyn, mutta nyt ei ehdikään, koska juttuja on niin paljon ja sairaskertomukseni niin pitkä. Miksi he tutustuvat koko sairaskertomukseen? Hehän ottavat kantaa vain siihen, mikä oli tilanne silloin, kun päätös helmikuussa tehtiin.

      Eli kuukauden ainakin olen täällä vielä. Sitten on kohta jo puoli vuotta kasassa. Ja mitään muuta kuin vahinkoa ei ole saatu aikaiseksi.

      • PotilaanOikeusturva

        Nyt sun kannattais siirtää ajatuksesi IHAN MUUALLE jutustasi. Mistä nautit eniten elämässäsi?

        Kerron esimerkin omastani. Otan pensselin, värit, ja ison kankaan esille, pistän hyvää musaa soimaan, ja alan taiteilemaan.

        Keksi oma juttusi siellä. Turha vatvoa asiaa joka hitaaaaasti etenee. Mutta kirjoittaa tietysti voit kaikkea sitä mitä olet saanut käydä koko ruljanssissa läpi.


      • Oikeusmurha
        PotilaanOikeusturva kirjoitti:

        Nyt sun kannattais siirtää ajatuksesi IHAN MUUALLE jutustasi. Mistä nautit eniten elämässäsi?

        Kerron esimerkin omastani. Otan pensselin, värit, ja ison kankaan esille, pistän hyvää musaa soimaan, ja alan taiteilemaan.

        Keksi oma juttusi siellä. Turha vatvoa asiaa joka hitaaaaasti etenee. Mutta kirjoittaa tietysti voit kaikkea sitä mitä olet saanut käydä koko ruljanssissa läpi.

        Kun en voi. Tavarat jo tippuvat käsistä ja lyön jäseniäni ja sormiani esineisiin ja rakenteisiin, kun koordinaatiokyky on mennyt niin heikoksi risperidonin lopetuksen aiheuttaman aivovamman takia. Kun en saa nukuttua tarpeeksi (virkistävästi). Liittyyköhän tämä 5-HT7 reseptorin pysyvään epäaktivointiin?

        Kun ei ole mitään harrastusvälineitä täällä. Ja jos olisi jotain mukavaa, ne varmaan takavarikoitaisiin. Kaikissa muissa huoneissa paitsi meidän on radio, tämäkin vielä. Musiikkia en voi siis kuunnella. Edes Youtubesta tietokoneaikana, kun ei ole kuulokkeita. Täällä ei ole MITÄÄN paikkaa edes, jossa runkata, perkele.

        Antipsykoottien takia en voi vieläkään juuri nauttia mistään.


      • PotilaanOikeusturva

        "Kun ei ole mitään harrastusvälineitä täällä. Ja jos olisi jotain mukavaa, ne varmaan takavarikoitaisiin. Kaikissa muissa huoneissa paitsi meidän on radio, tämäkin vielä."

        Luulisi nyt että antavat välineet harrastukseen, pyydä faijaasi tuomaan seuraavalla kerralla, tvs. Mutta pääset kuitenkin nettiin kirjoitteleen, sentään jotain.

        Onpa ikävää toi koordinaatiokyvyn menettäminen. Jos siellä on jokin punttisalin tapainen niin käy vetelemässä siellä muutamia sarjoja, lihaskuntosi paranee.


      • Oikeusmurha
        PotilaanOikeusturva kirjoitti:

        "Kun ei ole mitään harrastusvälineitä täällä. Ja jos olisi jotain mukavaa, ne varmaan takavarikoitaisiin. Kaikissa muissa huoneissa paitsi meidän on radio, tämäkin vielä."

        Luulisi nyt että antavat välineet harrastukseen, pyydä faijaasi tuomaan seuraavalla kerralla, tvs. Mutta pääset kuitenkin nettiin kirjoitteleen, sentään jotain.

        Onpa ikävää toi koordinaatiokyvyn menettäminen. Jos siellä on jokin punttisalin tapainen niin käy vetelemässä siellä muutamia sarjoja, lihaskuntosi paranee.

        Minkälaisia harrastusvälineitä ajattelet? Minulle ei tule mieleen sopivia. Tietokone/puhelin/suihkuaika 17-20.

        Kuntosali on muuten ollut kiinni koko viime viikon hiihtoloman takia ja tänään sain tietää, että on kiinni koko tämänkin viikon selittämättömästä syystä. Hoitajat eivät voineet siellä käyttää, vaikka heitä istui toimettomana useita kappaleita aamulla.


      • PotilaanOikeusturva

        Toki sinä päätät mitä harrastelet, voihan se olla jokin nettiin liittyvä juttu, itse asiassa voisit yrittää saada läppärisi kokovuorokautiseen käyttöön sillä syyllä että opiskelet sen välityksellä tvs. Tuntuu jotenkin oudolta vedätykseltä miksei nettiä saa pitää itsellään koko aikaa. Mitä ihmettä se näille kuuluu. Kun on jo vapaus rajoitettu, haluaako ne rajoittaa ajattelunkin? Hommaa kunnon kirjoitusvälineet ja lukollinen boksi faijas kautta. Jonne ei ulkopuoliset k-päät pääse. Jo pelkkä ajatuskin siitä että on jotain OMAA minne ei muilla ole asiaa vituttaa viranomaisia, ja tämän voi tehdä jo harhautuksen vuoksi, pelkästä huvista. Sitten sanot niille että kirjoitat kaiken ylös pieneen "mustaan vihkoon" heistä.


      • Oikeusmurha
        PotilaanOikeusturva kirjoitti:

        Toki sinä päätät mitä harrastelet, voihan se olla jokin nettiin liittyvä juttu, itse asiassa voisit yrittää saada läppärisi kokovuorokautiseen käyttöön sillä syyllä että opiskelet sen välityksellä tvs. Tuntuu jotenkin oudolta vedätykseltä miksei nettiä saa pitää itsellään koko aikaa. Mitä ihmettä se näille kuuluu. Kun on jo vapaus rajoitettu, haluaako ne rajoittaa ajattelunkin? Hommaa kunnon kirjoitusvälineet ja lukollinen boksi faijas kautta. Jonne ei ulkopuoliset k-päät pääse. Jo pelkkä ajatuskin siitä että on jotain OMAA minne ei muilla ole asiaa vituttaa viranomaisia, ja tämän voi tehdä jo harhautuksen vuoksi, pelkästä huvista. Sitten sanot niille että kirjoitat kaiken ylös pieneen "mustaan vihkoon" heistä.

        Ei MITÄÄN mahdollisuuksia saada tietokonetta pidempään käyttöön, vaikka suorittaisi sillä virallisiakin opintoja.

        En saa päivän lehteäkään luettua saati itse kirjoitettua mitään, kun teen aivokuolemaa tämän nukkumisongelman takia.


      • PotilaanOikeusturva

        Olethan kirjoitellut pitkät pätkät tänne ihan selviä ja hyviä tekstejä. Toi "Käenpesä" on yksi kuuluisimmista mielisairaala- leffoista, sitä ei voi kuin suositella katsottavaksi. Ylivertainen klassikko.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Yksi_lensi_yli_käenpesän_(elokuva)

        On kuulemma kirjanakin alkuperäinen kirjoitus hyvä, mutta Jack Nicholson loistaa elokuvan pääroolissa, sitä katsoessa itkee ja nauraa, jos et ole katsonut niin IT MUST BE!


      • MustatSivut

        Mulla muuten on toi DVD:nä ja on hulvattoman hyvä!


    • Oikeusmurha

      Eilisiltana toinen potilas veti jo nyrkin taakse valmistautuessaan lyömään, kun sanat loppuivat. Virheeni oli sanoa asiallisesti vähän vastaan potilaalle, joka aina päättää yksin kanavan.

      Laskua en pystynyt tällä tietokoneella maksamaan, koska Danske Bank ei toiminut. Hoitajan koneella en saanut mennä lupaa mennä sähköpostiin, jossa lasku oli. Muuten olisin päivän väännön jälkeen saanut lopulta maksaa. Onneksi lopulta sain maksettua sillä tavalla, että kirjoitin tiedot paperille käsin omalta koneelta ja maksoin niiden perusteella. Hoitajat tykkäävät rajoittaa täällä ihan vaan rajoittamisen vuoksi.

      Raha tilillä sen kuin vähenee tämän kidutuksen maksullisuuden takia.

      • PotilaanOikeusturva

        Tulipa muuten mieleen, olis aika kovaa kamaa katsoa siellä teidän "Yksi lensi yli käenpesän" ...


      • Oikeusmurha
        PotilaanOikeusturva kirjoitti:

        Tulipa muuten mieleen, olis aika kovaa kamaa katsoa siellä teidän "Yksi lensi yli käenpesän" ...

        En ymmärrä.


    • KukaValvooPotilaanEtua

      Entäs Edunvalvonta? Eikö edunvalvoja voisi auttaa?

      • ihmisoikeudet

        Edunvalvojat ovat oman edun tavoittelijoita, eivät palkanmaksajiensa puolustajia. Ihmisoikeudet-palstalla oli viime vuonna keskustelua edunvalvonnan ja psykiatrian ihmisoikeusrikoksista.


    • Oikeusmurha

      Pitkäaikaisen laitoshoidon maksusopimus luvattiin Peltolassa tehdä helmikuun alusta, mutta jäi se prosessi kesken, kun tuli yllättäen siirto tänne ja sosiaalityöntekijä siellä oli parisen viikkoa poissa. Täällä sosiaalityöntekijä lupasi maaliskuun alusta. Lääkäri esti sen kuitenkin, koska "näin aikaisessa vaiheessa ei voida tietää, tuleeko hoidosta pitkäaikainen". Eli aikaisintaan huhtikuun alusta. Ja taloudellinen tappio suurenee...

      Neljässä kuukaudessa neljä osastoa. Hoito pitkittyy turhaan, koska prosessi lähtee aina alusta. Olisin voinut päästä jo pois, jos olisin saanut olla samalla osastolla saman lääkärin alaisuudessa koko ajan.

      Epävarmuus kalvaa mieltä. Kun ei tiedä yhtään, kuinka kauan joutuu lusimaan ja mitä lääkkeitä syömään tulevaisuudessa.

      • Teejulkinen

        Mitä jos kirjoittaisit asiasta jonkun ison päivälehden yleisönosastoon? Nimittäin negatiivista julkisuutta sairaalan johto pelkää, ei muuta. Älä liioittele, älä valehtele, vaan kerro juuri kuten asia on. Luultavasti voit kirjoittaa nimettömänä, tällaiset yleensä voi. Kerro siitä, että sinut otettiin pakkohoitoon ilman perusteita. Kerro missä olet ja mikä taho oon tehnyt päätökset ja millä perusteilla.

        Vauhdittaa vähän.


      • IhmisoikeudetJaS-vapaus

        Jep jep, jokainen virkamies ja nainen pelkää eniten virkansa kyseenalaistamista, ja sen seurauksena virkansa menettämistä.


    • valtiopois

      ei niiden vittupää valkotakkien asioille mitään mahda....

      voit ainakin olla anarkisti ja tapella heitä vastaan.
      turha kuluttaa energiaansa muuten.
      sotiminen on paras ratkaisu.

    • Kaiken-kokenut

      Lääkärit,papit ja tuomarit; kaikki tyynni valtansa väärinkäyttäjät!
      Turha odottaa terveyttä tai oikeutta, kun on heidän hampaisiinsa joutunut!
      Terveestäkin tulee mielipuoli heidän käsissään.
      Ja kuka sairas jaksaa yhteiskunnan rattaissa hoitaa asioitaan?
      Voin paremmin, kun pääsin heistä eroon omaan yksinäisyytteeni!

      • AlasVallankäyttäjät

        Jeesus taisteli näitä vastaan.


    • Riotman

      Hieno ihminen oli.

    • Oikeusmurha

      Päivitystä:

      Edellinen viikko on varmaan ollut raskain kaikista tämän helvetillisen painajaisen aikana. Kaikki viikot tosin ovat olleet aivan kamalia.

      Perussanat eivät tule enää mieleen ja (huonon) vastauksen saaminen minusta kestää kymmenisen sekuntia, kun aivot ovat niin hitaalla. Mielihyvää en pysty tuntemaan, nukkumattomuus ei ole muuttunut minnekään.

      Arki on sellaista, että pelkkä suihkussa käymisen salliminen on hoitajalta jalo ele, josta pitää jäädä "kiitollisuudenvelkaan" eikä missään nimessä enää saman vuoron aikana pyytää esim. kynsileikkureita. Kaipaan niin paljon VAPAUTTA. Sitä, että kotona voi milloin tahansa leikata kynnet, juoda, käydä suihkussa, lykätä syömistä jalkapallopelin puoliaikaan, huuhdella haava-alue, lähteä lenkille, olla tietokoneella...

      Avohoidosta vastasivat tod.näköisesti hoidosta mitään tietämättä, kun täältä soitettiin, että ovat huolissaan, jos minut päätetään kotiuttaa ja että suosittelevat kuntoutuskotia tai palveluasumista. Voidaanko tuollaiseen laittaa pakolla? Siis pakkohoidossa noissa paikoissa? Ei kai, joten lusin täällä vankilassa niin kauan kuin pakkohoito on voimassa ja lähden sitten pois. En suostu ikinä mihinkään kuntoutuskotiin tai tukiasuntoon.

      • Oikeusmurha

        Avohoidon työntekijä siis varmaan mitään osastohoidostani tietämättä vastasi, että älkää päästäkö minua kotiin ikinä. Miksi vitussa minut sitten toimitettiin pakkohoitoon, jos ei tarkoituksena ollut se, että hoidetaan kuntoon ja sitten kotiutetaan? Mistä avohoidossa tiedetään, että en ole kotikunnossa? Olen kyllä todella, todella paljon huonommassa jamassa kuin pakkohoitoon joutuessani, mutta silti voisin kotiutua heti. Miksi antaa lääkkeitä, jos tarkoitus ei ole saada kotikuntoon?

        Murhasta elinkautista istuvat saavat aina toisen mahdollisuuden armahduksen muodossa, miksi vuosikausia pakkohoidossa viruneet eivät voi anoa armoa presidentiltä? Miksi minä en saa toista mahdollisuutta? Lähtisin kyllä vapauduttuani ehkä ulkomaille heti, että tämä helvetti ei ikinä toistuisi. Pelkään koko loppu elämäni, että joudun taas pakkohoitoon ja siitä seuraavasta ei kyllä enää ainakaan ole paluuta pois. Jos/kun pääsen täältä pois, joudun intensiiviseen avohoitoon ohjauspalveluineen, toimintaterapioineen ja valmennuksineen. Jos kieltäydyn, joudun varmaan takaisin pakkohoitoon. Miten keplottelen itseni vapaaksi tästä avohoitopaskasta?

        Ihan kuin ei Suomessa olisi rahalle muuta käyttöä kuin vaarattoman ihmisen mielivaltainen vangitseminen, joka tulee helvetin kalliiksi kaikille.


      • hbuipbiuöbipbibbi

        Muista ja yritä kirjoittaa ylös kaikki kokemasi, niinkuin päiväkirjana. Vaikka kuinka lääkepöhnässä ja huonossa kunnossa olet sitä enemmän jälkeenpäin sinulle on tärkeää että näet missä kunnossa olit silloin ja silloin pakkohoidossa ollessasi. Kun isäsi käy luonasi anna sille nämä muistiinpanot säännöllisesti niin eivätpähän takavarikoi niitä.


      • Anonyymi

        Ei voida pakottaa jos ei laki ole muuttunut. Mielenterveyslaissa on selvät sävelet. Minutkin meinattiin pakottaa, mutta siinä AVI auttoi. Lääkäri oppi vähän uutta. Eiköhän niiden koneilla pääse ollenkaan lakipykäliä lukemaan? Mistä ne muuten voi tietää mitä niiden oikeasti pitäisi tehdä. Lääkäri suuttui kun naureskelin hänen vastaanotollaan Helsingin poliisin YLEn aamuTV:ssä esittämille vihjauksille että mielenterveyspotilaat muka olisivat väkivaltaisia. Eihän sellaisia ainakaan silloin pakkohoitoon edes otettu, vaikka se olisi yksi laillinen pakkohoito- ja pakkolääkitsemiskriteerikin. Täyttyisi lain vatimus jos ottaisivat, nythän ei täyty jos ei käytäntö ole muuttunut. Sitäpaitsi psykiatrithan ne tosi väkivaltaisia ovat, sekä henkisesti että kemiallisesti. Kaikkihan sen tietää paitsi poliisit. Vai tietääkö?


    • TässäLuettavaa

      http://toivorissanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/190522-haluan-jalleen-tappaa-juttu-ssri-laakkeista

      "Todella surullista luettavaa ja otan osaa. Tosiasiaa kirjoitat ja paljon olet joutunut kärsimään ja ostoskorisi ovat ahneet myyjät täyttäneet. Valitettavasti lääkkeiltä ja myytäviltä diagnooseilta puuttuu kuluttajalakien mukainen vastuu tuoteturvallisuudesta ja korvausvastuu terveyden vahingoittamisesta ja kuoleman aiheutamisesta.
      Mikäli terveydenhuollossakin sovellettaisiin kuluttajan lakia ja tuoteturvallisuus asetuksia, niin sinulle myydyt tuotteet poistettaisiin markkinoilta ja terveydenhuollosta yleisestä käytöstä.
      Nyt suunnitellaan ja tuotetaan yhä lisää diagnoosituotteita markkinoille.
      Kun sinulla on inhimillisiä tunteita, niin sinulle myydään fobiaa tai joku tunnehäiriö/sairaus ja siihen huumeet
      Lääketeollisuus koukuttaa alan oopetuksen tutkimuksen ja hoidon, se on miljardibisnes. Vammauttaa ja tappaa vielä paljon enemmän kuin jotkut näiden huumeiden vallassa elävät pystyvät koskaan tappamaan.

      Suomessa on laki ihmisen itsemääräämisoikeudesta. Ihmistä tulee hoitaa yhteistyössä hänen kanssaan ja ihmisen ei tarvitse hyväksyä ns. käypähoitosuosituksien muukaan tarjottua hoitoa. Ihmisellä on lain turvaama vapaus valita. Asiakas itse saa päättää, ihmistä ei saa pakottaa hoitoon, joka on hänelle vahingollista. Usean lääkärin on vaikea hyväksyä ja kunnioittaa näitä asetuksia. Joskus joutuu etsimään lääkäriä joka huomioi asiasi. Mutta kannataa päättää itse, koska itse joudut vastuuseen haitoista. Julkisessa terveydenhuollossa esiinnytään virheettöminä asiantuntijoina, tyrmätään esitykset lääkkeen haitoista ja psyykelääketapauksissa on helppo syyttää haittoja sairauden aiheuttamiksi, eikä lääkkeiden.
      Ei ole sairasta lopettaa haitallisten ja vaarallisten lääkkeiden käyttö. Se on oikeata vastuuta omasta terveydestä. Ihmisellä on oikeus suojata terveyttään, ihminen omistaa itse itsensä, jokainen elämä on liian arvokas tuhlattavaksi vittämällä se huumehöyryissä. Jos lääkkeen myyjä kertoisi haitat, niin kukaan ei ostaisi. Moni on myynyt lääkkeet ja sitten toteaa ettei tiennyt haitoista. Lääkeselostuksessa on jotakin haittoja, mutta pahimmat haitat jää usein julkaisematta.
      Asiantuntijan pitää taata hoitonsa turvallisuus, mutta näin ei tapahdu."
      http://toivorissanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/190522-haluan-jalleen-tappaa-juttu-ssri-laakkeista#comment-2939255

      • PidäHuoliItsestäsi

        HUOMIO! :

        "Suomessa on laki ihmisen itsemääräämisoikeudesta. Ihmistä tulee hoitaa yhteistyössä hänen kanssaan ja ihmisen ei tarvitse hyväksyä ns. käypähoitosuosituksien muukaan tarjottua hoitoa. Ihmisellä on lain turvaama vapaus valita. Asiakas itse saa päättää, ihmistä ei saa pakottaa hoitoon, joka on hänelle vahingollista. Usean lääkärin on vaikea hyväksyä ja kunnioittaa näitä asetuksia. Joskus joutuu etsimään lääkäriä joka huomioi asiasi. Mutta kannataa päättää itse, koska itse joudut vastuuseen haitoista. Julkisessa terveydenhuollossa esiinnytään virheettöminä asiantuntijoina, tyrmätään esitykset lääkkeen haitoista ja psyykelääketapauksissa on helppo syyttää haittoja sairauden aiheuttamiksi, eikä lääkkeiden."

        "Ei ole sairasta lopettaa haitallisten ja vaarallisten lääkkeiden käyttö. Se on oikeata vastuuta omasta terveydestä. Ihmisellä on oikeus suojata terveyttään, ihminen omistaa itse itsensä, jokainen elämä on liian arvokas tuhlattavaksi vittämällä se huumehöyryissä. Jos lääkkeen myyjä kertoisi haitat, niin kukaan ei ostaisi."


      • MedikalisaatioRahastusta

        "Kun sanoin ohimennen kerran, että haaveenani on lääkkeetön elämä, sain tyrmäävän vastauksen. Eli jossain määrin saan vaikuttaa lääkitykseeni, mutta lääkkeettömyyttä ei minulle sallita. Tämä nyt vain on sitä psykoosin hoitoa. Lääkärikin sanoi kerran: "tämä on sitten elinikäinen lääkitys." Ensimmäisen ja ainoan psykoosini sain vuonna 2012. En kyllä halua elinikäisesti antidepressantteja ja antipsykootteja syödä, varsinkin kun pääkopan lisäksi sivuvaikutuksia tulee ennen pitkää esim. sydänongelmina, diabeteksena, veritulppina jne. Kaikki dokumentoituja antipsykoottien vaikutuksia."


      • Medikalisoitumisesta

        http://www.sitruunakustannus.fi/peter-c-goslashtzs...
        "Professori Peter C. Gøtzsche paljastaa kirjassaan Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus ja lääketeollisuuden korruptoituneisuus "

        "Reseptilääkkeet aiheuttavat länsimaissa kolmanneksi eniten kuolemia sydänsairauksien ja syövän jälkeen. Lääkkeet aiheuttavat lisäksi vuosittain miljoonille ihmisille vakavia invalidisoivia haittoja."

        "Suosittelen lukemaan Peterin kirjan. Väittäisin, että se avaa monien silmät. Masennus menee ohi itsekseen ajan kanssa, kun vain tekee muutoksia elämäänsä. Suurin masennusta aiheuttava tekijä on stressi. Osalla ihmisistä on genotyyppi, joille riittää yksi vakava stressi laukaisemaan masennukseen johtavat geenit aktiiviseksi. Toiset taas saattavat tarvita useamman stressaavan tilanteen masennuksen aktivoitumiseksi."

        "Yleisesti voisi sanoa, että masennus on tunnollisten ja empaattisten ihmisten sairaus. Sellaiset ihmiset eivät pärjää tuotannon tehokkuuteen perustuvassa yhteiskunnassa. Empatialla ei siis nosteta BKT:tä, mutta narsismilla kyllä. "

        [OBS!] "Tässä mielessä on loogista, miksi viranomaiset, lääkärit jne. kusettavat kansaa, koska lääkitsemällä heitä (suurimmaksi osaksi turhaan) saadaan ihmiset tuottamaan enemmän."

        Tuottamaan lääketeollisuudelle, lääkärikunnalle, pyörittämään tuotantoa.

        Pähkinänkuoressa kun ihan normaalia masennusta tvs. mielen sairaudeksi nykyään luokiteltavaa normaalisti ohimenevää oiretta oirehtiva ihminen menee lääkärille valittamaan pahaa oloaan, hänet medikalisoidaan, eikä hänelle edes vaivauduta kertomaan perimmäistä syytä oirehtimiselle, vaan sysätään (mikä tahansa) "mielen sairauden" lääkeresepti kourassa ulos vastaanotolta, ja näin toimien lääketeollisuus ja kallista palkkaa nauttivat lääkärit kiittävät, ihmisestä tehdään "potilas" tai "asiakas" joka työllistää, turhaan, ylitsepaisunutta lääketeollisuusbisnestä.


      • Anonyymi
        PidäHuoliItsestäsi kirjoitti:

        HUOMIO! :

        "Suomessa on laki ihmisen itsemääräämisoikeudesta. Ihmistä tulee hoitaa yhteistyössä hänen kanssaan ja ihmisen ei tarvitse hyväksyä ns. käypähoitosuosituksien muukaan tarjottua hoitoa. Ihmisellä on lain turvaama vapaus valita. Asiakas itse saa päättää, ihmistä ei saa pakottaa hoitoon, joka on hänelle vahingollista. Usean lääkärin on vaikea hyväksyä ja kunnioittaa näitä asetuksia. Joskus joutuu etsimään lääkäriä joka huomioi asiasi. Mutta kannataa päättää itse, koska itse joudut vastuuseen haitoista. Julkisessa terveydenhuollossa esiinnytään virheettöminä asiantuntijoina, tyrmätään esitykset lääkkeen haitoista ja psyykelääketapauksissa on helppo syyttää haittoja sairauden aiheuttamiksi, eikä lääkkeiden."

        "Ei ole sairasta lopettaa haitallisten ja vaarallisten lääkkeiden käyttö. Se on oikeata vastuuta omasta terveydestä. Ihmisellä on oikeus suojata terveyttään, ihminen omistaa itse itsensä, jokainen elämä on liian arvokas tuhlattavaksi vittämällä se huumehöyryissä. Jos lääkkeen myyjä kertoisi haitat, niin kukaan ei ostaisi."

        Juuri niin. Sinä tunnet lain, psykiatrit eivät, jos ei sitten muutosta ole tullut. Psykiatristen käypähoitosuositusten laatijat vielä näyttävät hilluvan netissä, milloinkahan ne poistetaan sieltä kun eivät osaa itse näytä osaavan lähteä. Hyssälä kai ne on aikoinaan sinne päästänyt, laista en ole niiden toimintaan oikeuttavaa säännöstä ainakaan vielä löytänyt. Ovat sen saaneet aikaan, että ihmisiä on ehkä suljettu mielisairaalaan psykiatrien ja poliisien tekemistä rikoksista ilman oikeudenkäyntejä. Ainakin siltä on vaikuttanut kun on uutisia lukenut, lopullista tietoahan siitä taitaa olla melko mahdoton saada, osaavat olla hiljaa tekemisistään ja sanomisistaan eikä taida olla kuka tutkisi. Ohisalo on näyttänyt ohjeissaan joskus määritelleen perustuslain vastaisesti rikoksiksi myös psykiatrien ilman poliisitutkimuksia ja ilman riippumattomia todistajia ja oikeudenkäyntejä väittämät potilaiden teot ja jopa sanat. Ilmankos jotkut vaativat perustuslain kumoamista, se kun saattaa haitata tällaista ainakin joidenkin nuorten äänestäjienkin mieleistä suoraa toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin. Sinä tunnet lain, psykiatrit eivät, jos ei sitten muutosta ole tullut. Psykiatristen käypähoitosuositusten laatijat vielä näyttävät hilluvan netissä, milloinkahan ne poistetaan sieltä kun eivät osaa itse näytä osaavan lähteä. Hyssälä kai ne on aikoinaan sinne päästänyt, laista en ole niiden toimintaan oikeuttavaa säännöstä ainakaan vielä löytänyt. Ovat sen saaneet aikaan, että ihmisiä on ehkä suljettu mielisairaalaan psykiatrien ja poliisien tekemistä rikoksista ilman oikeudenkäyntejä. Ainakin siltä on vaikuttanut kun on uutisia lukenut, lopullista tietoahan siitä taitaa olla melko mahdoton saada, osaavat olla hiljaa tekemisistään ja sanomisistaan eikä taida olla kuka tutkisi. Ohisalo on näyttänyt ohjeissaan joskus määritelleen perustuslain vastaisesti rikoksiksi myös psykiatrien ilman poliisitutkimuksia ja ilman riippumattomia todistajia ja oikeudenkäyntejä väittämät potilaiden teot ja jopa sanat. Ilmankos jotkut vaativat perustuslain kumoamista, se kun saattaa haitata tällaista ainakin joidenkin nuorten äänestäjienkin mieleistä suoraa toimintaa.

        En tiedä mistä tuo tieto on, Yritin tarkistaa, ei ollut Hyssälä. Tuli ministeriksi vasta kymmenen vuotta myöhemmin. En tiedä kuka.


    • huoh

      Itsellä apn kaltaisia kokemuksia. Sitten sormi perseessä ihmetellään miten niitä syrjäytyneitä syntyy. Mitenköhän?

    • Samankohtalo

      Lapsena jouduin osastohoitoon vastoin omaa tai vanhempien tahtoa. Asperger-piirteitä pidettiin psykoosin merkkinä. Minut leimattiin idiootiksi ja kehitysvammaiseksi. Nyt olen kuitenkin ylioppilas. Yhteyttä oli siis aloittajaan on ja tarinani on hämmästyttävän saman kaltainen kuten myös tämä:
      http://autisticjungle.blogspot.fi/

      • Oikeusmurha

        Minulla edelleen uusimmassa muutaman viikon takaisessa sairauslomalausunnossa lukee diagnoosina määrittelemätön psykoosi ja toisena pakko-oireinen häiriö. Aspergerista ei mitään, vaikka olen selvä tapaus.


      • Anonyymi
        Oikeusmurha kirjoitti:

        Minulla edelleen uusimmassa muutaman viikon takaisessa sairauslomalausunnossa lukee diagnoosina määrittelemätön psykoosi ja toisena pakko-oireinen häiriö. Aspergerista ei mitään, vaikka olen selvä tapaus.

        Minä taas sain neuropsykiatrisen poliklinikan psykiatrilta diagnoosiksi harhaluuloisuushäiriö vain siksi kun olin pitänyt mahdollisena että minulla olisi synnynnäinen tarkkaavuushäiriö ADD, ilman ylivilkkausoireita, ja mielenterveystoimiston psykiatri oli väittänyt, että ei voi olla kun on ollut psykoosisairaus. Ne pitävät sillä tavalla yhtä, että julkiselta on joskus vaikea saada aitoa toista mielipidettä. Tienesti luistaa kai sillä tavalla paremmin yksityispuolellakin.


    • Oikeusmurha

      Vieläkään en tiedä oikeuden päätöstä. Pitää odottaa kirjettä.

      Palasin lomalta kohtuullisessa kunnossa, kun ekan kerran tänä vuonna sain nukuttua jonkin verran virkistävästi. Nyt taas muutaman tunnin unilla kiduttu viikko täällä. Päivällä ei saa nukkua ja aamulla lukitaan huoneet.

      Kroonista eturauhastulehdusta en voi hoitaa lämmöllä täällä.

      Saatan päästä pois tässä kuussa, mutta joudun pakkoavohoitoon kotona.

      • Oikeusmurha

        Siis tervehdyn lomalla ja sairastun sairaalassa (lue: vankilassa). Sairaalassa minusta on tehty sairas, on pidetty vangittuna kohta puoli vuotta. Terveydentila on heikentynyt selvästi vankeuden aikana. Miksi vitussa minua pidetään täällä, olen ollut nyt pari kuukautta ilman lääkitystä, keskusteluja tai mitään hoitoja. Kolmisen tonnia mennyt sairaalamaksuihin.


    • anarchyrevolution

      ON päivänselvää että psykiatria suomessa on saatava loppumaan.

      kauan ei porukka tällaista katsele, se on varma.

    • ihantiedoksi

      Jos vielä seuraat tätä viestiketjua, niin ota yhteyttä potilasasiamieheen ja tee heti kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle ja lääkäreiden toimista vastaavalle virasnomaiselle. Potilasasiamies kyllä neuvoo. Eihän pakkohoitoon noin vain voi joutua!

      Kerro lisää Ursula Partasen mahdollisesta roolista tapauksesi yhteydessä. Liity As-palstalle /palstoille ja fb-ryhmiin ja kerro siellä (suljetuissa ryhmissä) kokemastasi. Siitä voi olla suunnatonta apua muille tuollaiseen tilanteeseen joutuville.

      Et taida olla ainoa Oulussa päähänpotkittu asperger psykiatrian klinikalla.

      • oulumaikkula

        Mulla toi Ursula Partanen väitti/epäili/piti varmana mua osastolla bentsojen väärinkäyttäjäksi, vaikka olivat ensin itse antaneet mulle diapamia ja sitten ottivat multa joka välissä huumetestejä ja väittivät, että bentsot näyttää positiivista. Itellä näkyy vielä jostain kumman syystä useiden viikkojenkin päästä, jos olen niitä käyttänyt, niin positiivisena. Myös mun potilashuoneeseen tehtiin etsintää niiden takia ja sairaanhoitajat kyselivät multa tiukkana, että missä ne bentsot on. En viitsi tähän sen kummemmin hirveästi avautua, mutta lopetin hoidon lopulta kesken osastolla, kun toiminta meni osaston henkilökunnan puolesta asiattomaksi. Ikävä homma vaan sen kannalta, että mun on muutenkin vaikeaa hakea apua niin homma menee niin, että keskitytään etsimään multa jotain pkv lääkeongelmaa, jota ei ole edes olemassa. Nyt olen viimeaikoina käynyt yksityisellä psykiatrilla ja homma ompi sellaisella tasolla ainakin tällä hetkellä, että pystyn toimimaan jo huomattavasti paremmin. Joskus menee tarvittavana Diapam 5-10 mg, mutta mitä väliä.. Pääasia on se, että pystyn toimimaan jo paljon paremmin.


      • Anonyymi

        Ei minunkaan mielestäni pakkoavohoitoon. Minua uhkaili pakkohoidon jatkamisella kun kieltäydyin. Minä kysäisin että aiotko kiertää lakia. AVI sen sitten neuvoillaan esti, kai ihan vain puhelimitse. En tiedä onko oikeudessa kokeiltu että jos tekee poliisille ilmoituksen laittomasta uhkauksesta, menisikö läpi. Tuskin, ainakaan, jos ei ole todistetta, tai jos poliisi ei ole vuorostaan alkanut noudattaa lakia.


    • Visalaon

      Ei yllättänyt kauheasti. Asun tässä melkein laitoksen naapurissa. Harmi kun törmäsin tähän viestiketjuun vasta nyt :/ Oltais voitu keskustella.

    • Anonyymi

      Tästä huomaa, miten mielenterveyspotilaiden keskeisin ongelma on empatian puute omaisiaan kohtaan ja miten kaikki pyörii vain minäminäminä-akselilla.

      Jos nukkuu paskaisessa läävässä ja elämä on aivan hunningolla, niin mitä se kenellekään kuuluu, vaikka omaiset olisivat loppuelämänsä kuin löysässä hirressä ja huolesta kuolemassa. Koska minäminäminäminä .... MINÄ en halua hoitoa, MINUSSA ei ole mitään vikaa, vaikka elän aivan muissa maailmoissa, MINÄ en halua syödä lääkkeitäni, MINÄ MINÄ MINÄ. :D

      • Anonyymi

        Niin just. Juutalaisten ongelma oli empatian puute natseja kohtaan. Juutalaisetkin olivat niin itsekkäitä, kun eivät ottaneet zyklon b:tä kuin pakotettuna. Sanoivat "minä, minä, minä", aina vaan.


      • Anonyymi

        Sairautensa takia elämä voi olla kovin rajoittunutta kuten esim useilla kiusatuilla, mutta se riippuu kiusatun tilasta. Kaikki ihmiset ei ole vahvoja. Kun ihminen on sairas, niin asiat pyörii aika paljon oman navan ympärillä, mikä johtuu sairaudesta. Esim kiusatuilla kuten itseäni pidän esimerkkinä, kun minun elämä on kovin rajoittunutta ja kaikki pyörii aamusta yöhön mun oman navan ympärillä lähinnä. En tapaile ihmisiä. Olen itsekseen omissa oloissa. Kun ihminen joutuu toistuvasti ja vakavasti kiusatuksi, niin ihminen voi mennä sellaiseksi, ettei tapaile enää ketään, ei mene töihin mikä johtuu peloista. Kaikki jää takaraivoon painajaisena. Usea kiusattu näkee öisin painajaisia. Osalla on univaikeuksia. Minulla onneksi ei ole koskaan ollut uniongelmia. Sitten on eria asia pohtia onko mielenterveyshäiriöistä kärsivillä ihmisillä usein se persoona alunperinkin minäkeskeinen. Tohon en osaa sanoa mitään. Tunnen kyllä monia mielenterveyspotilaita ja aika laidasta laitaan erilaisia persoonia on. Toiset introvertteja ja toiset ulospäinsuuntautuneita. Toiset vähemmän minäkeskeisiä ja toiset enemmän. Paha sanoa mitään, mutta ainakin tiedän pari tyyppiä, jotka alunperin ovat olleet ennen kiusaamista hyvin arkoja, ujoja ja omissa oloissaan olevia kuten minäkin. Olemmeko sitten minäkeskeisiä niin sitä voi jokainen pohtia? Jos on arka ja ujo niin ei välttämättä sana minäkeskeinen ole kovin järkevä kuvaus sellaisesta ihmisestä, koska siinä tapauksessa ujous ja arkuus on esteenä keskittää huomio muihin. Asun kyllä isäni kanssa ja häneen luotan 100% ja hänen kanssaan hoidamme askareet ja toisillemme annamme kyllä huomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin just. Juutalaisten ongelma oli empatian puute natseja kohtaan. Juutalaisetkin olivat niin itsekkäitä, kun eivät ottaneet zyklon b:tä kuin pakotettuna. Sanoivat "minä, minä, minä", aina vaan.

        Hyvä kommentti, kiitos! Monelle sairastuneelle iholle tunkevat omaiset ova se pahin riesa, pitäisivät huolen omista asioistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti, kiitos! Monelle sairastuneelle iholle tunkevat omaiset ova se pahin riesa, pitäisivät huolen omista asioistaan.

        Näin on, omaisia on kyllä joka lähtöön. Monelle olisi parasta kun saisivat heille ehdottoman lähestymiskiellon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, omaisia on kyllä joka lähtöön. Monelle olisi parasta kun saisivat heille ehdottoman lähestymiskiellon.

        Monen kohdalla ei yhtään ihmetytä että ovat sairastuneet kun kuulee millaisia omaisia heillä on. Ja tietysti vain "auttavat" niinkuin sairaalapsykiatrit ja omaisyhdistystyöntekijätkin eivätkä näe mitään kummallista käyttäytymisessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monen kohdalla ei yhtään ihmetytä että ovat sairastuneet kun kuulee millaisia omaisia heillä on. Ja tietysti vain "auttavat" niinkuin sairaalapsykiatrit ja omaisyhdistystyöntekijätkin eivätkä näe mitään kummallista käyttäytymisessään.

        Monella on niin, että koko perhe on kärsinyt psyykkisistä ongelmista vuosikaudet ja vuorovaikutus on ristiriitaista ja vääristynyttä, ja lopulta yksi perheenjäsen alkaa murtua paineen alla, muiden jatkaessa kulissin ylläpitoa. Asetelmassa voi olla mukana muunkinlaista projektiota perheen taholta, ja syntipukkikuviota. Jos on nuoresta ihmisestä kyse, hän voi joutua psykoosiinkin yrittäessään turhaan itsenäistyä tällaisesta perheestä. Nykyinen psykiatria on niin onnetonta ja takapajuista, että nuori, joka menee psykoosiin, joutuu samantien yleensä skitsofreenikon uralle. Häntä ei kohdella perheensä vinoutuneen vuorovaikutuksen "ukkosenjohdattimena", mitä hän todellisuudessa on, vaan pelkkänä hulluna, jolle annetaan elinikäinen diagnoosi ja elinikäinen lääkemääräys. Psykiatria moninkertaistaa näin sen kärsimyksen minkä perhe aloitti.

        Avoimen dialogin hoitomalli ja muut sellaiset lähestymistavat, jossa psykoosiin joutunutta ihmistä kohdellaan humaanisti, lähestymistavat joissa psykososiaalinen tuki on keskeinen ja lääkkeet vähäisemmässä osassa, pelastavat jatkuvasti nuoria ihmisiä elämälle.


    • Anonyymi

      Minusta olisi hyvä kun Ouluun perustettaisiin tukiryhmä vanhoillislestadiolaisten psykiatrien julkisessa terveydenhollossa traumatisoimille, heti kun uskalletaan. Nyt kuitenkin on kuulemma täälläkin brittimuunosta liikkeellä. Tarkoitan virusta, en psykiatreja.

    • Anonyymi

      Oman kokemukseni perusteella ahdistuksen kohtaaminen ja sen sietämisen harjoittelu auttaa paljon enemmän kuin lääkkeet joilla yritetään turruttaa ahdistus pois vaikka se on pohjimmiltaan ihan luonnollinen tunne.

      Jos minä pystyn pääsemään eroon kroonisesta ahdistuksesta sitä kohtaamalla ja ahdistuksen sietokykyä kasvattamalla, niin uskon että 95% ihmisistä pystyy siihen myös mutta suurin osa lääkäreistä ei tähän kannusta vaan kirjoittavat ahdistusta kokeville lääkkeitä jotka pilaavat elämiä haittojensa takia.

      Samalla käydään avohoidossa vuosikausia ja pidetään ihmisiä osastoilla, opettamatta näitä käsittelemään ahdistusta lääkkeettömästi. Miksei osastoilla opeteta ihmisiä käsittelemään tunteitaan vaan syötetään näille lääkkeitä jotka vievät normaalin kyvyn kokea tunteita? Ei ahdistus ole katastrofi joka pitäisi turruttaa. Se on ohimenevä tunne.

      Ja koska maailmassa on yli miljoona ahdistavaa asiaa ja paljon riskejä, niin on varmaa että ahdistusta tulee kokemaan jokainen(ellei sitten ole zombi lääkkeiden takia) halusi sitä tai ei.

      Suomessa on normi pelätä ahdistusta ja suomen kulttuuri luo pelokkaita kansalaisia, jotka turruttavat ahdistusta lääkkeillä ja päihteillä vaikka ahdistus pitäisi rohkeasti kohdata jotta siitä pääsisi eroon kroonisena vaivana.

      Ahdistus ei ole tunteena hyvä eikä paha, se on fysiologinen reaktio jota ei pitäisi kohdella välteltävänä asiana vaan hyväksyä se osana elämää

      • Anonyymi

        Missä maassa elät? Osastoilla ei pidetä ihmisiä vaan sieltä viskaavat pellolle heti kuin vain suinkin on mahdollista. Lisäksi ahdistuksen hallintakeinoja opetetaan osastolla. Tuntuu, ettet tiedä systeemistä mitään, niin tuntuu oudolta että olet täällä esittämässä paikkaansapitämättömiä väitteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä maassa elät? Osastoilla ei pidetä ihmisiä vaan sieltä viskaavat pellolle heti kuin vain suinkin on mahdollista. Lisäksi ahdistuksen hallintakeinoja opetetaan osastolla. Tuntuu, ettet tiedä systeemistä mitään, niin tuntuu oudolta että olet täällä esittämässä paikkaansapitämättömiä väitteitä.

        on osastoja ja osastoja.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe