Kuinka vanhaa työkokemusta kannattaa enää mainita CV:ssä?

Jarmo vain

Hei kaikki,

olen pian hakemassa erääseen suhtellisen korkeaan virkaan ja olisi aika päivittää CV. Viime kerrasta onkin jo aikaa ja se sisältää paljon vanhoja hanttihommia, kesätöitä tms. Valmistuin yliopistolta filosofian maisteriksi pääaineena tietojenkäsittelytiede vuonna 2010 ja olen ollut oman alan hommissa taukoamatta vuodesta 2008 lähtien.

Kannattaako ns. paskaduuneja enää mainita (esim. lukioaikaisia lyhyitä kesäduuneja), jos ne eivät liity edes omaan alaan? Minulla on kuitenkin useamman vuoden työhistoria jo monesta oman alan työpaikasta. Tästä eteenpäin CV:ssä ei ole siis yhtään aukkoja ja luulisi sen näyttävän siistiltä työnantajankin silmissä.

Jos kuitenkin mainitsen kaikki aiemmat hanttihommat niin silloin työhistoria "alkaa" aiemmin mutta se sisältää juuri paljon näitä aukkoja, etenkin kun en joka kesä edes päässyt töihin. Tästä työnantaja taas näkisi että olen tehnyt paljon epärelevanttejakin töitä ennen valmistumistani, mutta onko niitä järkeä mainita?

Asiallisia vastauksia, kiitos.

13

7479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin

Tee niin, että listaat ensi alkuun oman alasi työt. Sitten teet erillisen osion vaikka nimellä "Muuta työkokemusta". Suosittelen mainitsemaan niin monet työsuhteesi kuin mahdollista. Se antaa hakijasta aktiivisen kuvan.

• Jarmo vain

Kannattaako siis niputtaa kaikki epärelevantti työkokemus yhteen lauseeseen, jos alan kokemusta on monta vuotta useasta työpaikasta? Näistä paskaduuneista ei juuri ole työnantajia kiinnostavaa kerrottavaa.

• Tyhjä paperi

Jaahas, jos minä tekisin samoin niin tulis tyhjää paperiin, minulla on nimittäin niin monia vuosia kun jotain olen saanut aikaiseksi esim v 2000 ajoin A-ajokortin ja v 1997 olin viimeksi töissä. En oikein käsitä mitä siihen CV laitan itsestäni? Ja toisaalta mitä sinne laittaakaan niin ihan turhaa se kuitenkin on, ei mua enää ikäni puolesta oteta minnekkään, olen 53v ja pitkään ollut työttömänä. Kai tässä pitää vaan olla vielä työttömänä se n 10 vuotta niin voi yrittää hakea eläkettä.

• näin täällä

Kyse taisikin olla vain siitä että tarvitseeko tuota teini-iän/nuoruuden aikaista työkokemusta enää mainita ollenkaan, jos kyseessä oli vain lyhyitä kesä tai iltatöitä..

Kun on kokemusta alan hommista jo vuosia niin kai sitten niitä voi tiputella ihan hyvillä mielin. Tärkeintähän on yleensä se mitä työtä teit viimeks tai teet tällä hetkellä. Siitä tulisikin kertoa CV:ssä eniten.

• 17+10

Laita se työkokemus joka on oleellista hakemasi paikan kannalta. Mitkään lukioaikaiset kesätyöt ei kiinnosta ketään, ja näyttää lähinnä epämääräiseltä yritykseltä liioitella CV:n laajuutta. Laita ne oman alan työsi tuosta 2008 alkaen.

• Viilaanko silmään?

Hyödyttääkö mainita että on suorittanut asepalveluksen 1984 ja on sotilasarvoltaan Vänrikki? Mitä jos keksin kaikkea parempaa tuohon CV:n? valehtelen monista työpaikoista, tekaisen työtodistuksia yms? Eräs kaverini teki mainion CV:n ja pääsi heti moniin haastatteluihin ja lopulta tärppäsi hyvä työpaikka ja on siellä vakituisena nykyään. Todellisuudessa mies ei ollut kuin lukion suorittanut ja parissa lyhyessä työsuhteessa ollut ja kestoltaan kumpikin vain 4kk :)

• frjiagopjrga

Asepalvelus/siviilipalvelus kannattaa mielestäni mainita CV:stä koska se selittää miksi esim. koulutus kesti niin pitkään (jos palvelus on opintojen keskellä) tai miksi työhistoriassa on ollut 6-12kk aukko. Ei sitä muuten tosin sitten tarvitse mitenkään korostaa.

Ja ehkä sitten kun ikää on jo päälle 30 niin sillä tiedolla tuskin enää on merkitystä, mutta nuorempana kai se kannattaa ilmoittaa.

• 777

Periaate on se, että kaikki tehty työ merkitään CV:hen. Vai eikö kaikki tehty työ olekaan tärkeää? Jos joku siitä valittaa, niin siitä saa kuvan, ettei ko. henkilö arvosta työtä. Ei tällaisella työnantajalla kukaan halua olla töissä, vaan parasta on hankkiutua eroon sellaisista työnantajista, jotka eivät arvosta työtä!

• aapeli235

Se joku kesätyö tai iltatyö saattoi olla ehkä nuorena CV:ssä tärkeämpää, mutta kun ikää tulee ja alan työkokemusta on takana vuosia, sellaiset hanttihommat vievät vain tilaa CV:stä koska niillä ei ole enää mitään merkitystä.

Jos joku ei nyt sattunut olemaan nuorena missään töissä, mutta nyt kuitenkin on onnistunut luomaan uraa, niin ei kai niillä menneillä väliä ole.

• Tekisin itse näin

Teet lopuksi sellaisen otsikon, tai lauseen tyyliin: Lisäksi olen ollut opiskeluaikoina töissä varastossa, pomimassa mansikoita ja kiertävänä joulupukkina.

Eli mainitset kaikki nämä ei-oleelliset työt samassa kimpassa. Tusin ne kiinnostavat sitä työnantajaasi, mutta on ne silti hyvä kirjata siihen CV:hen. Ja jos kysyy lisää, kerrot lisää. Muuten olet näistä hiljaa haastattelussa.

• Jarmo vain

Täällä alkuperäinen postaaja.

Päädyin niputtamaan nuo epärelevantit työt yhteen lauseeseen: 2004-2008 ajanjaksolle mainitsin että olen tehnyt satunnaisia kesä ja iltatöitä. Vaikka en edes ollut joka kesä töissä. Eipä haastattelija edes kysynyt mitään näistä, kiinnosti vain tuo nykyinen työtehtäväni ja koulutus.

P.S. sain paikan :)

• eufhaeogie

tuskin niitä lyhyitä työsuhteita tarvitsee mainita jos ne eivät liity hakemaasi työhön

• arissen

Tuoreimmat n. 10 vuodelta riittää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      41
      1456
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      303
      1299
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1125
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1081
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      888
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe