piriä lapsille

luomu

Tiesittekö että Suomessakin annetaan amfetamiinia eli kansanomaisesti sanottuna piriä adhd-lapsille tai muista tarkkaavaisuushäiriöistä kärsiville lapsille. Lääketehtaat pyörittävät laillista huumekauppaa - mutta jättäkää nyt edes lapset rauhaan!

9

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DiLaris

      Olen kuullut että suomessa ei ole "pirilääkettä" joilla annettaisi lapsille jotka kärsivät tarkkaivaisuus häiriöstä. Mutta ehkä voin olla väärässä. Amerikassa kyllä niitä piristäviä lääkkeitä jossa on sitä amfetamiinia. Mutta ei kyl suomessa niitä lääkkeitä pitäisi olla ollenkaan!!! Ne lääkkeet ovat kyl siinä mielestä pahasta koska niihin yleensä jää loukkuun koska siinä on sitä amfetamiinia.

      • annetaan piriä lapsille

        Kyllä Suomessakin annetaan amfetamiini johdannaislääkkeitä lapsille, varmaan amerikoista tullut, hieno "uudistus".


      • teekkariOU
        annetaan piriä lapsille kirjoitti:

        Kyllä Suomessakin annetaan amfetamiini johdannaislääkkeitä lapsille, varmaan amerikoista tullut, hieno "uudistus".

        "ilo ilman päihteitä on teeskentelyä" ;)


    • asdf

      on kyllä aika vaikee jäädä koukkuun jollain piru vie parilla gramman tuhannesosalla "amfetamiinia"... . Et sä voi tosissas samaan hengenvetoon puhuu huumekaupasta ja jostain 0.002g amfetamiiniannoksesta saatika sitten että saisit jonkun tollasella määrällä huumattua. Ja tiedoksi amfetamiini on alun alkaenkin kehitetty LÄÄKKEEKSI. Se että joku nisti sitä käyttää väärin ei yhtään vähennä kys. aineen arvoa lääkeaineena.

      • ellu4024

        ottakaa asioita selvää ennen kuin alatte tollasia puhua. Ensinnäkin nämä lääkkeet (Ritalin ja Concerta) eivät aiheuta hyvänolon tunnetta niin kuin huumeet eli niihin ei voi jäädä koukkuun.


      • muistelija...

        Korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta minulla on semmoinen hämärä mielikuva, että semmoiset aineet kuin morfiini ja amfetamiini olisivat oopium johdannaisia...

        Kummatkin lääkkeiksi kehitettyjä, ja sinänsä oikein hyviä, suurin haitta on vaan siinä, että niihin voi jäädä koukkuun...

        Tietääkseni tosin ne ovat kipulääkkeitä... tosin ei olisi ensimmäinen kerta kun jollekin vanhalle lääkkeelle keksitään uusi sovellus. Voi olla että nuo annokset jäävät niin pieniksi, ettei riippuvuutta synny, mutta siitä en tiedä mitään, enkä ala kinaamaan asioista joista en tiedä.


      • Kökkäre
        muistelija... kirjoitti:

        Korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta minulla on semmoinen hämärä mielikuva, että semmoiset aineet kuin morfiini ja amfetamiini olisivat oopium johdannaisia...

        Kummatkin lääkkeiksi kehitettyjä, ja sinänsä oikein hyviä, suurin haitta on vaan siinä, että niihin voi jäädä koukkuun...

        Tietääkseni tosin ne ovat kipulääkkeitä... tosin ei olisi ensimmäinen kerta kun jollekin vanhalle lääkkeelle keksitään uusi sovellus. Voi olla että nuo annokset jäävät niin pieniksi, ettei riippuvuutta synny, mutta siitä en tiedä mitään, enkä ala kinaamaan asioista joista en tiedä.

        ADHD:n hoidossa käytetyt Ritalin ja Concerta ovat metyylifenidaattia, joka kyllä on amfetamiinin sukuista ainetta, mutta johdannaiseksi sitä ei voi kutsua. Opiaateilla eikä morfiinilla ole mitään tekemistä amfetamiinien kanssa. Ja koska kyse ei edelleenkään ole mistään hc-piristä, riippuvuutta ei synny. Minä käytän Concertaa koulupäivisin ja viikonloppuisin olen ilman, eikä mitään "vieroitusoireita" ole ilmaantunut.

        Ritalinia ja Concertaa saa vain ja ainoastaan huumausainereseptillä sekä Ritalinia joutuu väärinkäyttömahdollisuuden takia ihan anomaan. Suomessa stimulantteja määrätään hyvin harkitusti, joten hysteerisyys on turhaa.


      • ellu4024
        Kökkäre kirjoitti:

        ADHD:n hoidossa käytetyt Ritalin ja Concerta ovat metyylifenidaattia, joka kyllä on amfetamiinin sukuista ainetta, mutta johdannaiseksi sitä ei voi kutsua. Opiaateilla eikä morfiinilla ole mitään tekemistä amfetamiinien kanssa. Ja koska kyse ei edelleenkään ole mistään hc-piristä, riippuvuutta ei synny. Minä käytän Concertaa koulupäivisin ja viikonloppuisin olen ilman, eikä mitään "vieroitusoireita" ole ilmaantunut.

        Ritalinia ja Concertaa saa vain ja ainoastaan huumausainereseptillä sekä Ritalinia joutuu väärinkäyttömahdollisuuden takia ihan anomaan. Suomessa stimulantteja määrätään hyvin harkitusti, joten hysteerisyys on turhaa.

        asiallisesta viestistä. Minä olen itse halunnut lapselleni Concertan lääkkeeksi, mutta pitää vähän miettiä, kenelle sen kertoo. On nimittäin juuri joita pahvipäitä, jotka leimaavat homman piriksi yms. kun eivät tiedä asiasta mitään.


    • Konsertti

      No joopa joo, koulupilleri että lapset jaksaisi istua hiljaa. Hyvin helposti tyrkytetään. Minun lapsen kohdalla voivotellaan kun on niin älykäs, voi kun pääsisi steinerkouluun. Mutta kun nyt ei ole lähellä niin miten olis amfetamiini. Samaan aikaan päivitellään kun lapset istuu liikaa. Missä siis vika...!!! Ei concertat ja ritalinit oo mitään buranaa, miettikää nyt itte. Systeemi pitää muuttaa, lasten kuuluu saada liikkua ja olla luovia. Ja aikuisilla pitää olla aikaa lapsille, sillä levottomuuskin lievittyy. Tosi kohelot sitten asia erikseen. Mutta valitettavasti on niitä vanhempia jotka ei viitsi tai jaksa olla läsnä, lapsi oireilee ja saa lääkkeet. Hanurista!!!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe