Juttelin kapakassa kaljan ääressä Vaasassa vanhan papan kanssa, väliin suomeksi ja väliin ruotsiksi. Hyvin ymmärrettin toisiamme, vaikka hän puhui yhtä huonosti suomea kuin minä kouluruotsiani. Hän sanoi lauseen, jota en ymmärtänyt, ja pyysin kirjoittamaan sen paperille sanasta sanaan.
Kaljalaskun kääntöpuolen lause on: "Men nu ja ju bara ein gambel bisi". Mitähän tuo on murteettomaksi ruotsiksi ja suomeksi?
Pohjalainen ruotsin murre
3
84
Vastaukset
- 3+11
Kirjakielellä. "Men nu är jag ju bara en gammal karl". Suomeksi suunnilleen. "Minähän olen vaan vanha mies".
Kerran kuulin baarissa kun 2 nuorta miestä puhui keskenään Kokkolan ruotsin murteella. Kuulosti aivan niin oudolta, että piti oikein kysyä että mitä kieltä te oikein puhutte. Ei sitä ruotsiksi olisi tunnistanut.
- Hurri_Gan
Kyllä murteissa on omat metkunsa joka kielessä, mutta tärkeimmän sanoman yleensä ymmärtää. Turun saariston ruotsin oppineena joskus pitää höristää korviaan, kun kuuntelee vaikkapa närpiöläistä, joskus jopa lapinjärveläistä. Luulin osaavani suomea hyvin, mutta pari vuotta meni Kuopiossa, ennen kuin paikallinen kieli alkoi aueta syvemmälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346