Ensimmäisen asteen yhtälön (ax b = 0) ratkaisukaava (x = -b / a) on tiedossa.
Samoin 2. asteen yhtälön (ax² bx c = 0)
r. kaava on tiedossa.
Mitkä ovat 3:mannen asteen ja 4:nnen asteen yhtälöiden yleiset ratkaisukaavat?
R. kaavat
6
876
Vastaukset 6
- vakioasiakas
Saamme kiittää Cardanoa oheisesta 3. asteen yhtälön ratkaisukaavasta... mene siis osoitteeseen:
http://www.math.vanderbilt.edu/~schectex/courses/cubic/ - Tämä
Entäs se 4. asteen yhtälön kaava?
- Strawman
"Entäs se 4. asteen yhtälön kaava?"
Se on vähän pitkähkönpuoleinen. Esim. Mathematica osaa tuon kaavan. Ellei ko. softaa ole käytettävissä, kannattaa katsoa prof. Kivelän Mathematica-kurssin "luentokalvoja", mistä kaava löytyy enemmän tai vähemmän luettavassa muodossa:
http://matta.hut.fi/matta/mmakurssi/luennot/luento2.html
Kuten tekstissä on mainittu, kaava kompastuu joihinkin kompleksisia juuria sisältäviin yhtälöihin.
- antti
Alkuperäisen viestin kirjoittaja kysymyksen asettelun perusteella ehkä jo tiesikin tämän, mutta yli 4. asteen yhtälöille ei ole olemassa yleistä ratkaisukaavaa. Tämän ovat todistaneet ensimmäisinä Abel ja Galois 1800-luvun alkupuolella.
- Lauri.
Yks hailee, eihän sillä ole mitään väliä tosielämässä, ei mitään
- Anonyymi00008
Libre Office maht kaava auki heti sähköposti rumuus
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1771610
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.106832En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58735Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203608- 129581
- 48556
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50538- 37526
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15510Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo60502