Ei tarvitse olla älykäs

Tätä mieltä

Hyvin olen pärjännyt vaikken mikään järjen jättiläinen ole. Armoton arvioni on että olen älyltäni korkeintaan keskitasoa. Nokkela, "street smart" olen sekä sosiaalisesti lahjakas. Kun on aikoinaan jaksanut opistotasoisen tutkinnon suorittaa niin ihan hyvin olen elämässä pärjännyt. Oikeastaan voisi sanoa että yllättävän hyvin. Älykkyys lienee kovasti yliarvostettua?

10

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnittelut, voitit!

      Sinä oletkin viisas.
      Siitä 10 pistettä!

    • 19+3

      Älykkyys on arvostettua lähinnä joillakin huipputeknologisilla aloilla, ei työelämässä yleensä. Pikemminkin päinvastoin, älykkäät ovat usein kyseenalaistajia jolloin esimiehet kokevat heidät hankaliksi henkilöiksi.

    • Näin on

      Nokkela, "street smart", hyvällä itseluottamuksella, riittävällä röyhkeydellä ja hyvillä sosiaalisilla taidoilla varustettu pärjää aina. Niin ja häikäilemätön pitää olla, ei täällä muuten pärjää.

    • TurkoosiEtana

      Älykkyys ei takaa hyvää taloudellista menestystä tai kaunista/komeaa puolisoa. Alle keskinkertaisellä älykkyysosamäärällä varustettuja miljonäärejä löytyy varmasti paljon. Yli keskinkertaisen tuloksen saavia saattaa olla suhteessa enemmän, mutta älykkyys ei määrää sitä, miten ihminen pärjää elämässä. Ahkeruus, sinnikkyys, sopivat sosiaaliset taidot vaikuttavat paljon enemmän.

      Vastaavasti, korkea älykkyysosamäärä ei myöskään tarkoita, että henkilö olisi sosiaalisesti tumpelo, silmälasipäinen ujo nörtti joka viihtyy yksikseen, ajattelee aina kaiken rationaalisesti eikä omaa minkäänlaisia empaattisia kykyjä.

      Älykkäiden joukossa on ihan samalla tavalla ulospäinsuuntautuneita bailaajia, taiteilijoita, sairaanhoitajia tai myyntitykkejä jotka ovat kuin kotonaan coctailtilaisuuksissa heittämässä small talkia tuntemattomille kuin alle keskimääräisen älykkyyden omaavia on. Älykkyys on vain yksi ominaisuus muiden joukossa.

      Älykkyys ei myöskään tarkoita sitä, että henkilö olisi oikeassa. Älykäs henkilö on vain oikeassa tai väärässä vain nopeammin kuin "tavis". :)

      • Trollllllllll

        Täällä taas verrataan älykkyytä reaktiokykyyn.


    • Nimenomaan oikeita ja syvällisempiä päätöksiä tekee älykäs nopeammin: kun keskiverto vielä tavaa ongelmaa, täräyttää älykäs vastauksen, joka on paitsi oikein, myös viimeistelty kuin taviksen aikanaan runnoma viimeisen päälle mietitty.

      • spot

        Älykäs ei tee nopeampia eikä syvällisimpiä päätöksiä oikein. Tässä kannattaa lukea jotakin julkimensalaisen Ilkka Kylävaaran elämästä. Hänestä tuli lainarahoilla miljonääri ja nykyisin lienee keppikerjäläinen.

        Nuo mainitut ominaisuudet liittyvät oppimiseen ja asiantuntijuuteen. Mietipä vaikkapa kokenutta autonasentajaa ja sijoita hänet "älykkään" paikalle, niin huomaat mistä on kyse.

        Älykkyydestä voi sanoa yleisesti vain sen, ettei mitään asiaa älykkyydestä voi yleistää: edes tämä lause ei ole täysin yleistettävissä.


    • Hämeenhitas

      Nopeus se on se juttu. Kaikkihan on periaatteessa järjellä käsitettävää ja olen varma että jos varaisin aikaa tankkaamiseen vaikka viisisataa vuotta, ymmärtäisin kosmologiastakin kaiken. Ja hyvä muisti ettei punainen lanka pääse katkeamaan.

    • Älyn-Jättiläinen

      >>Hyvin olen pärjännyt ... olen älyltäni korkeintaan keskitasoa ... jaksanut opistotasoisen tutkinnon suorittaa niin ihan hyvin olen elämässä pärjännyt.>>

      Varmaankin olet pärjännyt elämässä kutakuinkin älykkyytesi suhteessa eli keskinkertaisesti. Tapauksessasi nimenomaan kohtaa älykkyyden määrä ja menestyminen, mitä kirjoituksessa epäilet. Epäilyksesi on kuitenkin oikea. Älykkyys korreloi vain hyvin harvoin menestymistä elämässä. Monen asian pitää loksahtaa sopivasti paikoilleen, jotta korkeasta älykkyydestä olisi edes jonkinlaista hyötyä elämässä.

      • nähtytämäkin

        Älykkyys ja narsismi on varmin tie tuhoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe