Miksi useat ateistit vastustavat uskontoja ja uskonnollisia ihmisiä? (Tai ylipäätänsä mitään)
Naturalistisen maailmankatsomuksen mukaanhan kaikki on seurausta atomien välisistä kemiallisista reaktioista, ym. fysiikan lakeja noudattavista tapahtumista. Fysiikan lakien tuloksena on siis syntynyt kaikki, mm. kulttuuri ja uskonnot. Näistä lähtökohdista, pitäessään mitä tahansa asiaa pahana tai vääränä, tulee vain kiukutelleeksi fysiikan lakeja vastaan.
Miksi useat ateistit vastustavat uskontoja?
129
198
Vastaukset
- buhuu
Juuri mainitsemastasi syystä :)
- buhuu
Onko siis aloittajan mielestä ateismi syntynyt eri lakeja noudattavalla mekanismilla?
- buhuu
Sielullaan ja vapaalla tahdollako aloittaja kuvittelee kiukuttelevansa fysiikan lakeja vastaan?
- TP33
Ei ole, mainituista ateistisista lähtökohdista ajatellen.
- TP33
buhuu kirjoitti:
Sielullaan ja vapaalla tahdollako aloittaja kuvittelee kiukuttelevansa fysiikan lakeja vastaan?
En puhunut itsestäni. Lue aloitusviesti uudelleen.
- buhuu
TP33 kirjoitti:
Ei ole, mainituista ateistisista lähtökohdista ajatellen.
Aloituksessa mainituista lähtökohdista kaikki tapahtuu, mukaan lukien kaikki se mitä koemme ja pidämme itsenämme.
- buhuu
TP33 kirjoitti:
En puhunut itsestäni. Lue aloitusviesti uudelleen.
Sama kenestä puhutaan. Sinä ehdotit jonkun kykenevän niitä vastaan kiukuttelemaan, niin varmasti osaat aukaista asiaa, että miten se tapahtuu tai miltä näyttää.
- buhuu
buhuu kirjoitti:
Aloituksessa mainituista lähtökohdista kaikki tapahtuu, mukaan lukien kaikki se mitä koemme ja pidämme itsenämme.
Jos jokin ei tapahdu aloituksen kaltaisista lähtökohdista, niin tarvii osoittaa fyysisestä olemuksesta nouseva tekijä, mikä pystyy vaikuttamaan takaisin fyysiseen olemukseen(aivoihin) tai havainnoida jokin ulkopuolinen vaikuttaja.
- TP33
buhuu kirjoitti:
Sama kenestä puhutaan. Sinä ehdotit jonkun kykenevän niitä vastaan kiukuttelemaan, niin varmasti osaat aukaista asiaa, että miten se tapahtuu tai miltä näyttää.
Minkä tahansa asian pitäminen pahana tai vääränä tai huonona on sitä kiukuttelua. Tästäkin pienestä ketjusta löydät kymmeniä esimerkkejä.
- buhuu
TP33 kirjoitti:
Minkä tahansa asian pitäminen pahana tai vääränä tai huonona on sitä kiukuttelua. Tästäkin pienestä ketjusta löydät kymmeniä esimerkkejä.
Ns. kiukuttelun alkuperä on aivan sama, kuin kaikella muullakin mitä tapahtuu. Tuonkaltaisista lähtökohdista ei ole itsenäistä toimijaa, vaan illuusio moisesta.
- TP33
Eikös tästä seuraa, että kiukuttelulla ei silloin ole mitään arvoa, eikä ole mitään todellista syytä kiukutella. Kiukuttelukin on vain atomien välistä toimintaa.
Ja kiukutteluksi lasketaan vaikkapa sen sanominen, että "uskonnoilla on huono vaikutus yhteiskuntaan". - buhuu
TP33 kirjoitti:
Eikös tästä seuraa, että kiukuttelulla ei silloin ole mitään arvoa, eikä ole mitään todellista syytä kiukutella. Kiukuttelukin on vain atomien välistä toimintaa.
Ja kiukutteluksi lasketaan vaikkapa sen sanominen, että "uskonnoilla on huono vaikutus yhteiskuntaan".Sama arvo kuin kaikella muullakin tietysti.
- buhuu
TP33 kirjoitti:
Eikös tästä seuraa, että kiukuttelulla ei silloin ole mitään arvoa, eikä ole mitään todellista syytä kiukutella. Kiukuttelukin on vain atomien välistä toimintaa.
Ja kiukutteluksi lasketaan vaikkapa sen sanominen, että "uskonnoilla on huono vaikutus yhteiskuntaan".Ja syy yhtä todellinen kuin minkä muun tahansa.
- TP33
buhuu kirjoitti:
Sama arvo kuin kaikella muullakin tietysti.
Tämä on eräänlainen kehäpäätelmä tai -lausuma. Eli kun puhutaan siitä, mitä arvoa on lauseella, jossa puhutaan jonkin asian arvosta. Lause nimittäin itse kuuluu siihen joukkoon lauseita, jossa puhutaan jonkin asian arvosta.
- buhuu
TP33 kirjoitti:
Tämä on eräänlainen kehäpäätelmä tai -lausuma. Eli kun puhutaan siitä, mitä arvoa on lauseella, jossa puhutaan jonkin asian arvosta. Lause nimittäin itse kuuluu siihen joukkoon lauseita, jossa puhutaan jonkin asian arvosta.
Miten millään lauseella on mitään erityismerkitystä muihin nähden aloituksen mainitsemassa kontekstissa? Atomien välistä toimintaa...
- TP33
Ottamatta mitään kantaa arvoon, lauseita voidaan luokitella vaikkapa todeksi ja epätodeksi. Oma pointtini tässä on kuitenkin se, että ateisti tekee loogisen virheen aina ottaessaan kantaa minkään asian hyvyyteen ja huonouteen.
Ollakseen tinkimätön looginen ateisti, voi toki puhua ja todeta ja luetella tapahtumia ja asioita, mutta ei voi arvottaa niitä millään tavalla. - buhuu
TP33 kirjoitti:
Ottamatta mitään kantaa arvoon, lauseita voidaan luokitella vaikkapa todeksi ja epätodeksi. Oma pointtini tässä on kuitenkin se, että ateisti tekee loogisen virheen aina ottaessaan kantaa minkään asian hyvyyteen ja huonouteen.
Ollakseen tinkimätön looginen ateisti, voi toki puhua ja todeta ja luetella tapahtumia ja asioita, mutta ei voi arvottaa niitä millään tavalla.Aloituksen asetelmasta katsoen vapaata tahtoa ei ole, koska siinä tietoisuus "tulee" aivoista, minkä toimintoihin meillä ei ole tietoista vaikutusmahdollisuutta. Aivotoiminta ennen ajatusta... Samalla katoaa myös toimija eli se minkä tunnistamme itseksemme, tai ainakin alentuu tapahtumien todistajaksi, seuraajaksi tai joksikin sellaiseksi.
Taas unohdat, että kaikki nuo kannanotot, luokittelut, oikeat ja väärät, hyvät ja pahat, mielipiteet, ajatukset, ylipäänsä kaikki on saman mekanismin tuotosta, johon meillä ei ole osaa eikä arpaa.
Alempana laitoit kulttuurin yms. pohjimmltaan materiasta ja fysiikan laeista lähtöiseksi, mutta nyt jätät täällä kuitenkin askeleen välistä. Eli mistä kulttuuri tulee - ihmisen henkisistä toiminnoista eli ajattelusta. Mistä henkiset toiminnot eli ajattelu tulee - fyysisten lakien mukaan toimivista aivoista. Onko meillä mahdollisuuksia päättää tai puuttua tietoisesti aivojemme toimintaan - ei ole. Tai on jossain tapauksissa, mutta syy-seurausketju alkaa aina aivojen olemassaolosta ennen ajattelun kehitystä. Emme siis tietoisesti pysty laittamaan aivojamme tuottamaan ajatusta. Tais mennä vähän aiheen vierestä. - buhuu
Aloituksessa vastaat itse kysymykseesi.
- buhuu
buhuu kirjoitti:
Aloituksessa vastaat itse kysymykseesi.
Eli fysiikain lait määrää kaiken, myös sen miksi arvostelen uskontoja.
- TP33
Kyllä, itse sanoin että pohjalla ovat fysiikan lait. Mutta varsinainen kysymys on se, onko se arvostelu mielekästä. Ja väitän että ateistisista lähtökohdista se ei ole.
- buhuu
TP33 kirjoitti:
Kyllä, itse sanoin että pohjalla ovat fysiikan lait. Mutta varsinainen kysymys on se, onko se arvostelu mielekästä. Ja väitän että ateistisista lähtökohdista se ei ole.
Arvostelu on yhtä "mielekästä" kuin kaikki muukin mitä teen - "henkilökohtaisesti" ja maailmankaikkeuden mittakaavassa - vai otatko ihmismielen taas irti kokonaisuudesta. Tätä et tarkoita kysymykselläsi, mutta näin asia on tuosta lähtökohdasta. Ei itsenäistä riippumatonta toimijaa, vaan korkeintaan tapahtumien seuraaja, katsoja tms. Eli mikään minkä itseksemme tunnistamme, ei ole tekemässä päätöksiä minkään asian mielekkyydestä eikä muustakaan. Illuusio itsestäsi päätöksen tekijänä luulee näin, vaikka päätökset tapahtuvat ennen tietoisuuteen tulemista.
Henkilöllä on subjektiivinen ihmislajin moraali, mistä ymmärrettävistä syistä on erimelisyyksiä. Kukaan tuskin pystyy elään ihmisen kantilta normaalisti, johtamalla päätöksensä, mielekkyytensä jms. maailmankaikkeuden mekanismien välinpitämättömyydestä ihmistä kohtaan. - buhuu
TP33 kirjoitti:
Kyllä, itse sanoin että pohjalla ovat fysiikan lait. Mutta varsinainen kysymys on se, onko se arvostelu mielekästä. Ja väitän että ateistisista lähtökohdista se ei ole.
Eli missä kohtaa tuosta materiasta nousee tietämästämme fysiikasta riippumaton itsenäinen toimija, kenen kontolle voisit jotain laittaa?
- TP33
"Arvostelu on yhtä "mielekästä" kuin kaikki muukin mitä teen"
Jos ajatellaan että kaikki on yhtä mielekästä, sanalla ei ole merkitystä ja tuo lause ei tarkoita yhtään mitään.
"Eli missä kohtaa tuosta materiasta nousee tietämästämme fysiikasta riippumaton itsenäinen toimija, kenen kontolle voisit jotain laittaa?"
No jos ei nouse, niin miksi arvottaa mitään hyväksi tai huonoksi, tai laittaa kenenkään kontolle mitään (tai vastustaa uskontoja). - buhuu
TP33 kirjoitti:
"Arvostelu on yhtä "mielekästä" kuin kaikki muukin mitä teen"
Jos ajatellaan että kaikki on yhtä mielekästä, sanalla ei ole merkitystä ja tuo lause ei tarkoita yhtään mitään.
"Eli missä kohtaa tuosta materiasta nousee tietämästämme fysiikasta riippumaton itsenäinen toimija, kenen kontolle voisit jotain laittaa?"
No jos ei nouse, niin miksi arvottaa mitään hyväksi tai huonoksi, tai laittaa kenenkään kontolle mitään (tai vastustaa uskontoja).>>>Jos ajatellaan että kaikki on yhtä mielekästä, sanalla ei ole merkitystä ja tuo lause ei tarkoita yhtään mitään.>>>
Niin mitä merkitystä ihmisellä ja hänen tekemisillä on universumissa - eipä juuri mitään. Minkä merkityksen ihminen itse antaa omalle elämälleen ja teoilleen on toinen asia.
>>>No jos ei nouse, niin miksi arvottaa mitään hyväksi tai huonoksi, tai laittaa kenenkään kontolle mitään (tai vastustaa uskontoja).>>>
Ei ole ketään arvottamassa :) Miksipä olento ei vastustaisi kärsimyksen aiheuttajaa. Tässä tapauksessa lähinnä älyllisen typeryyden sietäminen on joutunut venymään äärirajoille. - TP33
"Minkä merkityksen ihminen itse antaa omalle elämälleen ja teoilleen on toinen asia."
Millä tavalla toinen asia?
"Ei ole ketään arvottamassa"
Tuo edellinen lause jo kuulostaa siltä, että olet aikeissa antaa arvoa sille, minkä merkityksen ihminen itse antaa omalle elämälleen.
"Miksipä olento ei vastustaisi kärsimyksen aiheuttajaa."
Tästä saisi jo uuden ketjun. Varsin mielenkiintoista, että atomien muodostamaan ihmiseen syntyy jakamaton yksikkö, "minä tietoisuus", joka voi kärsiä, ja jonka olemassaoloa on mahdoton havaita kokeellisin menetelmin. Ainoastaan voit havaita oman "minä tietoisuuden" oman kokemuksesi kautta, ja sen vuoksi oletat, että se on myös muissa ihmisissä. (vrt. tiedoton kone, joka ulkoisesti aina atomitasolla toimii kuten ihminen)
- Kalju_Pitkätukka
Ihmisellähän on mahdollisuus vaikuttaa käyttäytymiseensä ja tapoihinsa.
Ateismia puolustamalla voin siis edesauttaa ateistisen elämäntavan yleistymistä.
Uskonnoilla on kosolti negatiivisia vaikutuksia, haluan vastustaa uskonnon nimissä tehtyjä pahimpia hullutuksia(vaikkapa lestadiolaisten ehkäisykielto, jehovantodistajien verikielto, kreationismi).
En vastusta uskonnollisia ihmisiä sinänsä, onhan minulla jopa fundamentalistiuskovia ystäviä ja tuttavia.
Tietysti vastustan fundamentalistiuskovan valintaa johonkin poliittiseen luottamustehtävään. - fda
Ulkopuolisille ja lapsille harmittomia uskontoja ei tarvitse vastustaa.
- bgffvgbvgf
Uskontoja on syytä vastustaa ensinnäkin samasta syystä kuin kaikkea muutakin huuhaata: koska useimmat niiden uskomuksista eivät ole totta. Toisekseen monet uskontoihin sisältyvistä määräyksistä ovat eettisesti täysin kelvottomia. Erityisen haitallista on, jos yhteiskunnallisia päätöksiä tehdään epätosien uskomusten pohjalta.
- Jalkapuut
Uskontoja ei tarvitsisi vastustaa, mikäli ne olisivat ihmisille ja yhteiskunnille harmittomia. Mutta valitettavasti juuri sen vuoksi uskontoja joutuu vastustamaan, että ne eivät ole harmittomia, vaan erittäin haitallisia lukemattomin eri tavoin.
Kaikki tietävät mikä oli ihmisoikeuksien taso silloin kun kaikki maallinenkin valta oli kirkoilla ja uskovilla. Uskonnot kun eivät tunne mitään ihmisoikeuksia, eivät myöskään tasa-arvoa, sananvapautta tai uskonnonvapautta. Uskonnot väittävät omistavansa jonkun Totuuden, joka pitäisi aina vain mukisematta ja kritiikittä hyväksyä, vaikka se loukkaisi törkeästi toisten ihmisten oikeuksia ja vapauksia.
"Hyvät ihmiset tekevät hyviä asioita ja pahat ihmiset pahoja, mutta jotta saisit hyvätkin ihmiset tekemään pahoja asioita, niin siihen tarvitaan uskonto."- TP33
Uskot siis kuitenkin hyvän ja pahan (oikean ja väärän) olemassaoloon?
- onseniinvaikeeta
TP33 kirjoitti:
Uskot siis kuitenkin hyvän ja pahan (oikean ja väärän) olemassaoloon?
Siis mitä? Oletko tähän asti kuvitellut, että ateistien mielestä oikeaa ja väärää ei ole olemassa?? Totta kai on. Ateistit nyt vaan harvemmin uskovat *persoonalliseen hyvään ja pahaan*. Oikeita ja vääriä tekoja tuskin kukaan kieltää olevan, vaikkakin ne määritellään pitkälti mielipiteen perusteella eivätkä ne aina joka tilanteessa ole samat.
- TP33
"..eivätkä ne aina joka tilanteessa ole samat."
Jos on oikea ja väärä, joka on jossakin tilanteessa sama, ts. kenen tahansa eriävän mielipiteen yläpuolella, niin se ei silloin voi olla mielipiteeseen perustuva (eli ihmisen määrittelemä).
Pointtina se, että ateistitkin näyttävät uskovan tällaiseen ihmistä korkeampaan oikeaan ja väärään, vaikka eivät jumalaan uskokaan. - voitoki
TP33 kirjoitti:
"..eivätkä ne aina joka tilanteessa ole samat."
Jos on oikea ja väärä, joka on jossakin tilanteessa sama, ts. kenen tahansa eriävän mielipiteen yläpuolella, niin se ei silloin voi olla mielipiteeseen perustuva (eli ihmisen määrittelemä).
Pointtina se, että ateistitkin näyttävät uskovan tällaiseen ihmistä korkeampaan oikeaan ja väärään, vaikka eivät jumalaan uskokaan.Miksi ihmeessä se ei voi olla ihmisen määrittelemä?
- TP33
Kuka on se ihminen joka sen määrittelee ja jonka mielipide siis aina ja kaikkialla kumoaa kaikkien muiden eriävät mielipiteet?
- JärkiEiUsko
TP33 kirjoitti:
Uskot siis kuitenkin hyvän ja pahan (oikean ja väärän) olemassaoloon?
Hyvä ja paha on subjektiivista ja siten Uskon asia. Usko on subjektiivista moraalia, eikä sillä ole totuusarvoa.
Oikea ja väärä on objektiivista ja siten Järjen asia. Järjen käyttö on objektiivista moraalia, ja johtaa totuuteen.
1 1=2 on oikein.
1 1=3 on väärin, vaikka niin uskoisimmekin.
Järki on siten oikeaa moraalia, kun taas usko on kehittymätöntä väärää moraalia.
"Järki on saatanan suurin huora"
- Martti Luther.
Tämä kertoo millä puolella uskovat ovat. Jahve/Allah on oikeasti raamatun saatana, sillä hän on ollut alusta saakka väärässä. 1 1=2, eikä uskolla ole mitään tekemistä asian kanssa. Jahve on väärässä. Vain valhe tarvitsee säilyäkseen uskoa. Totuudelle riittää Järki. - jkkjkjkj
TP33 kirjoitti:
"..eivätkä ne aina joka tilanteessa ole samat."
Jos on oikea ja väärä, joka on jossakin tilanteessa sama, ts. kenen tahansa eriävän mielipiteen yläpuolella, niin se ei silloin voi olla mielipiteeseen perustuva (eli ihmisen määrittelemä).
Pointtina se, että ateistitkin näyttävät uskovan tällaiseen ihmistä korkeampaan oikeaan ja väärään, vaikka eivät jumalaan uskokaan.Nyt meni selityksesi ja ponttisi ohi minulta.
- TP33
JärkiEiUsko kirjoitti:
Hyvä ja paha on subjektiivista ja siten Uskon asia. Usko on subjektiivista moraalia, eikä sillä ole totuusarvoa.
Oikea ja väärä on objektiivista ja siten Järjen asia. Järjen käyttö on objektiivista moraalia, ja johtaa totuuteen.
1 1=2 on oikein.
1 1=3 on väärin, vaikka niin uskoisimmekin.
Järki on siten oikeaa moraalia, kun taas usko on kehittymätöntä väärää moraalia.
"Järki on saatanan suurin huora"
- Martti Luther.
Tämä kertoo millä puolella uskovat ovat. Jahve/Allah on oikeasti raamatun saatana, sillä hän on ollut alusta saakka väärässä. 1 1=2, eikä uskolla ole mitään tekemistä asian kanssa. Jahve on väärässä. Vain valhe tarvitsee säilyäkseen uskoa. Totuudelle riittää Järki.Et siis tuomitse mitään rikosta pahaksi? Etkä väitä vastaan, jos joku sanoo mistä tahansa hirveydestä, että oli hyvä asia tehdä niin?
(Koska omien sanojesi mukaan puheillasi ei silloin olisi totuusarvoa) - jkjkjkjkj
TP33 kirjoitti:
Et siis tuomitse mitään rikosta pahaksi? Etkä väitä vastaan, jos joku sanoo mistä tahansa hirveydestä, että oli hyvä asia tehdä niin?
(Koska omien sanojesi mukaan puheillasi ei silloin olisi totuusarvoa)Hän tuomitsee omantuntonsa mukaan ja saattaa olla aktiivinen pedofiili, mikä ei näe toiminnassaan mitään väärää.
Yhdessä olemme päättänyt lakeimme, mitä pidämme nykyään ns. pahoina tekoina, ei sen kummempaa.
Jos väität ateistien uskovan ihmistä korkeampaan moraalin asettajaan, niin ole hyvä ja selvennä miten olet sellaiseen johtopäätökseen tullut. - onseniinvaikeeta
TP33 kirjoitti:
"..eivätkä ne aina joka tilanteessa ole samat."
Jos on oikea ja väärä, joka on jossakin tilanteessa sama, ts. kenen tahansa eriävän mielipiteen yläpuolella, niin se ei silloin voi olla mielipiteeseen perustuva (eli ihmisen määrittelemä).
Pointtina se, että ateistitkin näyttävät uskovan tällaiseen ihmistä korkeampaan oikeaan ja väärään, vaikka eivät jumalaan uskokaan."Jos on oikea ja väärä, joka on jossakin tilanteessa sama, ts. kenen tahansa eriävän mielipiteen yläpuolella"
Jossakin tilanteessa sama? Tarkoitatko, että niiden pitäisi aina joka tilanteessa olla erit, jotta kyseessä voisi olla mielipiteeseen perustuva oikea/väärä vai mitä ihmettä oikein sönkötät? Ihmisillä nyt vaan sattuu olemaan eriäviä mielipiteitä. Asioiden oikeutus riippuu siitä, miten pystyt jonkin tietyn toiminnan perustelemaan.
Ja kyllä siihen oikeuteen/vääryyteen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä mutu. Tai no, sinähän et tietystikään ymmärrä, että ihmisellä on moraalia ja empatiaa, vaikka mikään jumaluus ei sääntöjä määräisikään.
"Pointtina se, että ateistitkin näyttävät uskovan tällaiseen ihmistä korkeampaan oikeaan ja väärään, vaikka eivät jumalaan uskokaan."
Minä en ainakaan usko mihinkään "ihmistä korkeampaan oikeaan ja väärään". Oikea ja väärä ovat muutenkin ihmisten kehitelmiä, ne poistuvat, kun tämä ainoa oikeaa ja väärää ymmärtävä laji häviää maapallolta (ellei tilalle sitten kehity toista vastaavaa lajia). Jos maailmassa olisi pelkästään torakoita ja perhosia, ei olisi oikeaa ja väärääkään. Ne ovat ihmisestä riippuvaisia, koska ihminen on ainoa, joka niitä pystyy ymmärtämään syvemmällä tasolla.Toki muillakin eläimillä on jonkinasteista "moraalista" käyttäytymistä havainnoitu, mutta mielestäni ei voida niissä tapauksissa puhua oikeasta ja väärästä, kun käytös on hyvin pitkälti vaistonvaraista eikä vapaata tahtoa varsinaisesti ole.
Miksi uskovien on niin vaikea käsittää, että hyvä ja paha eivät ole absoluuttisia? TP33 kirjoitti:
Kuka on se ihminen joka sen määrittelee ja jonka mielipide siis aina ja kaikkialla kumoaa kaikkien muiden eriävät mielipiteet?
Ei kukaan ja hyvä niin. Absoluuttista moraalia ei ole, mutta on olemassa evoluution myötä ihmisyhteisöille kehittyneitä moraalisääntöjä, jotka suurin osa ihmiskunnasta allekirjoittaa.Tällaisin yleisesti hyväksyttyihin sääntöihin perustuu esimerkiksi YK:n ihmisoikeuksien julistus. Yhteisö määrittää säännöt, ei yksittäinen ihminen eikä jo ammoin vanhentunut lakikokoelma.
"Pyhien kirjoitusten" määrittämät säännöt haijastuvat esimerkiksi sharia-laissa ja kristittyjen ahdasmielisessä tasaarvon vastustamisessa. Mooseksen kirja määrää vieläkin viemään niskoittelevat lapset kaupungin portille kivitettäviksi. Niistä kirjoitelmista ei ole ohjeeksi nykypäivään.- Kalju_Pitkätukka
TP33 kirjoitti:
Et siis tuomitse mitään rikosta pahaksi? Etkä väitä vastaan, jos joku sanoo mistä tahansa hirveydestä, että oli hyvä asia tehdä niin?
(Koska omien sanojesi mukaan puheillasi ei silloin olisi totuusarvoa)Onko oikein tappaa lepopäivänä polttopuita kerännyt ihminen?
Onko oikein jättää tappamatta lepopäivänä polttopuita kerännyt ihminen?
Jos tuntee, että Jumala käskee tappamaan oman lapsensa, pitääkö Jumalan käskyä noudattaa?
Pitääkö valloitetun kaupungin asukkaat tappaa?
Voiko sotavankien joukosta ottaa kaunisvartaloisen tytön vaimokseen, kunhan antaa hänelle suruajan omaistensa tähden?
Nuo Raamatusta poimitut esimerkit osoittavat, että Raamattu ei ole mikään ylevä, ikuisesti muuttumaton korkean moraalin tukipylväs.
Ajan henki määrittelee, mikä on hyvää ja mikä pahaa, arvot ja moraali ovat mielestäni menneet kokoajan pääsääntöisesti parempaan suuntaan.
80- luvulla maaseudulla saatettiin antaa 10- vuotiaalle pojalle tehtäväksi lopettaa kissanpennut heittämällä ne seinään, nykyään sitä pidettäisiin barbaarisena.
Keskiajalta uuden ajan alkuun harhaoppisia teloitettiin roviolla polttamalla ja
heitä yritettiin kiduttamalla saada katumaan.
Varmaan uskonoppineet pitivät tätä työtään korkeamoraalisena Jumalan tahdon toteuttamisena. - fda
TP33 kirjoitti:
Uskot siis kuitenkin hyvän ja pahan (oikean ja väärän) olemassaoloon?
TP33 ei ilmeisesti ole lukenut Raamattuakaan, kuten tuntuu olevan kristityille tyypillistä.
TP33 kirjoitti:
Kuka on se ihminen joka sen määrittelee ja jonka mielipide siis aina ja kaikkialla kumoaa kaikkien muiden eriävät mielipiteet?
Yleensä se on jonkin uskonnollisen tai aatteellisen äärilaidan edustaja, joka tuollaisia kuvittelee määrittelevänsä.
- TP33
Tässäpä kootusti vastauksia:
Lainaus: "Jossakin tilanteessa sama? Tarkoitatko, että niiden pitäisi aina joka tilanteessa olla erit, jotta kyseessä voisi olla mielipiteeseen perustuva oikea/väärä vai mitä ihmettä oikein sönkötät?"
Se jolle vastasin, kirjoitti "...eivätkä ne aina joka tilanteessa ole samat.". Tästä voi päätellä, että hän itse tarkoitti, että jossakin tilanteessa ne ovat samat.
Lainaus: "Nuo Raamatusta poimitut esimerkit osoittavat, että Raamattu ei ole mikään ylevä, ikuisesti muuttumaton korkean moraalin tukipylväs."
Korkean moraalin? Tässäkin kirjoittaja antaa ymmärtää, että on olemassa tuo "korkea moraali", mitä kohti kaikkien pitäisi pyrkiä.
Lainaus: "TP33 ei ilmeisesti ole lukenut Raamattuakaan, kuten tuntuu olevan kristityille tyypillistä."
Missä kohtaa olen väittänyt olevani kristitty?
Lainaus: "Yleensä se on jonkin uskonnollisen tai aatteellisen äärilaidan edustaja, joka tuollaisia kuvittelee määrittelevänsä."
Eli todellisesti ei kukaan voi sitä määritellä, jolloin se ei voi olla ihmisen määrittelemä, kuten jo sanoinkin. - jkjkjkjkj
TP33 kirjoitti:
Tässäpä kootusti vastauksia:
Lainaus: "Jossakin tilanteessa sama? Tarkoitatko, että niiden pitäisi aina joka tilanteessa olla erit, jotta kyseessä voisi olla mielipiteeseen perustuva oikea/väärä vai mitä ihmettä oikein sönkötät?"
Se jolle vastasin, kirjoitti "...eivätkä ne aina joka tilanteessa ole samat.". Tästä voi päätellä, että hän itse tarkoitti, että jossakin tilanteessa ne ovat samat.
Lainaus: "Nuo Raamatusta poimitut esimerkit osoittavat, että Raamattu ei ole mikään ylevä, ikuisesti muuttumaton korkean moraalin tukipylväs."
Korkean moraalin? Tässäkin kirjoittaja antaa ymmärtää, että on olemassa tuo "korkea moraali", mitä kohti kaikkien pitäisi pyrkiä.
Lainaus: "TP33 ei ilmeisesti ole lukenut Raamattuakaan, kuten tuntuu olevan kristityille tyypillistä."
Missä kohtaa olen väittänyt olevani kristitty?
Lainaus: "Yleensä se on jonkin uskonnollisen tai aatteellisen äärilaidan edustaja, joka tuollaisia kuvittelee määrittelevänsä."
Eli todellisesti ei kukaan voi sitä määritellä, jolloin se ei voi olla ihmisen määrittelemä, kuten jo sanoinkin.>>>Tästä voi päätellä, että hän itse tarkoitti, että jossakin tilanteessa ne ovat samat.>>>
Joskus ihmiset ovat samaa mieltä.
>>>Korkean moraalin? Tässäkin kirjoittaja antaa ymmärtää, että on olemassa tuo "korkea moraali", mitä kohti kaikkien pitäisi pyrkiä.>>>
Uskovaiset jumalasta ja raamatusta näin väittävät, mistä olemme eri mieltä.
>>>Eli todellisesti ei kukaan voi sitä määritellä, jolloin se ei voi olla ihmisen määrittelemä, kuten jo sanoinkin.>>>
Kaikki sen määrittelevät subjektiivisesti ihmisenä. - Kalju_Pitkätukka
TP33 kirjoitti:
Tässäpä kootusti vastauksia:
Lainaus: "Jossakin tilanteessa sama? Tarkoitatko, että niiden pitäisi aina joka tilanteessa olla erit, jotta kyseessä voisi olla mielipiteeseen perustuva oikea/väärä vai mitä ihmettä oikein sönkötät?"
Se jolle vastasin, kirjoitti "...eivätkä ne aina joka tilanteessa ole samat.". Tästä voi päätellä, että hän itse tarkoitti, että jossakin tilanteessa ne ovat samat.
Lainaus: "Nuo Raamatusta poimitut esimerkit osoittavat, että Raamattu ei ole mikään ylevä, ikuisesti muuttumaton korkean moraalin tukipylväs."
Korkean moraalin? Tässäkin kirjoittaja antaa ymmärtää, että on olemassa tuo "korkea moraali", mitä kohti kaikkien pitäisi pyrkiä.
Lainaus: "TP33 ei ilmeisesti ole lukenut Raamattuakaan, kuten tuntuu olevan kristityille tyypillistä."
Missä kohtaa olen väittänyt olevani kristitty?
Lainaus: "Yleensä se on jonkin uskonnollisen tai aatteellisen äärilaidan edustaja, joka tuollaisia kuvittelee määrittelevänsä."
Eli todellisesti ei kukaan voi sitä määritellä, jolloin se ei voi olla ihmisen määrittelemä, kuten jo sanoinkin."Eli todellisesti ei kukaan voi sitä määritellä, jolloin se ei voi olla ihmisen määrittelemä, kuten jo sanoinkin."
Ihmiset määrittelevät oikean ja väärän, kukapa muukaan?
Jos vuorelta kivitaulut kainalossa laskeutunut Mooses on osoitettu saduksi, mitä jää jäljelle?
Muita vastaavia satuja?
Valtaojaa ulkomuistista lainaten:
Hurjimmatkaan kettutytöt eivät vaadi, että eläimet itse määrittelisivät eläinten oikeudet. - Jalkapuut
TP33 kirjoitti:
Uskot siis kuitenkin hyvän ja pahan (oikean ja väärän) olemassaoloon?
Tunnistan kyllä pahuuden kun sellaista käytännön elämässäni kohtaan. Ja kohdannut toki olen, koska olen uskovassa perheessä kasvanut ja uskovien silmitöntä pahuutta seurannut koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Eikä se pahuus muutu hyvyydeksi vaikka sitä kuinka perusteltaisiin raamatulla.
Yleisesti ottaenkaan en edes tiedä mitään huonompaa perustetta moraalille kuin muinaisten paimentolaisten homeiset hourailut ja harhat ja taikauskoiset idioottimaisuudet, joiden parasta ennen -päivämäärä meni umpeen jo tuhansia vuosia sitten. Ala-arvoista sontaa joka ei edes tunne sellaisia asioita kuten yleiset yhtäläiset ihmisoikeudet, tasa-arvo, sanavapaus tai uskonnonvapaus. - fda
TP33 kirjoitti:
Tässäpä kootusti vastauksia:
Lainaus: "Jossakin tilanteessa sama? Tarkoitatko, että niiden pitäisi aina joka tilanteessa olla erit, jotta kyseessä voisi olla mielipiteeseen perustuva oikea/väärä vai mitä ihmettä oikein sönkötät?"
Se jolle vastasin, kirjoitti "...eivätkä ne aina joka tilanteessa ole samat.". Tästä voi päätellä, että hän itse tarkoitti, että jossakin tilanteessa ne ovat samat.
Lainaus: "Nuo Raamatusta poimitut esimerkit osoittavat, että Raamattu ei ole mikään ylevä, ikuisesti muuttumaton korkean moraalin tukipylväs."
Korkean moraalin? Tässäkin kirjoittaja antaa ymmärtää, että on olemassa tuo "korkea moraali", mitä kohti kaikkien pitäisi pyrkiä.
Lainaus: "TP33 ei ilmeisesti ole lukenut Raamattuakaan, kuten tuntuu olevan kristityille tyypillistä."
Missä kohtaa olen väittänyt olevani kristitty?
Lainaus: "Yleensä se on jonkin uskonnollisen tai aatteellisen äärilaidan edustaja, joka tuollaisia kuvittelee määrittelevänsä."
Eli todellisesti ei kukaan voi sitä määritellä, jolloin se ei voi olla ihmisen määrittelemä, kuten jo sanoinkin."Missä kohtaa olen väittänyt olevani kristitty?"
Mikä sitten olet, miksi käytät hölmöjen krisselien ajatuksia ja millä perusteella uskot hyvän ja pahan olemassaoloon? - TP33
fda kirjoitti:
"Missä kohtaa olen väittänyt olevani kristitty?"
Mikä sitten olet, miksi käytät hölmöjen krisselien ajatuksia ja millä perusteella uskot hyvän ja pahan olemassaoloon?Missäs kohtaa olen sanonut, että uskon hyvän ja pahan olemassaoloon?
- AP56
TP33 kirjoitti:
Missäs kohtaa olen sanonut, että uskon hyvän ja pahan olemassaoloon?
Vihateot on tekoja joilla vaiennetaan tai pakkosiirretään tms. ihmisiä heidän mielipiteidensä tai ominaisuuksiensa perusteella. Vihapuhe on kannustamista sellaiseen. Vihainen ajatus on halua sellaiseen toimintaan. Minulla ei ole mitään näistä. Ennemmin pakkosiirrän ja vaiennan itseni kuin muita ihmisiä.
- DerSpiegel_
Ei uskovaisen tarvitse fysiikan lakeja rikkoa ollakseen haitaksi.
- TyhmiäKysymyksiä
Miksi kristityt raiskaavat lapsia ja intomieliset islamistit tappavat heitä?
- Hyviäjatkoja
Kyllä tekijöitä ovat juuri ne ne jotka eivät jeesukseen usko, hedelmistään puu tunnetaan.
"Rakasta lähimmäistäs niin kuin itseäsi." ja tämä lainaus on raamatun tärkein lause mitä Jeesus on ilmoittanut.
Muu on VALETTA, jos et usko niin kehoitan lukemaan raamattua.
Kannattaa muuten lukea mitä raamattu ilmoittaa tapahtuvaksi niille jotka rikkovat raamatun 10 käskyä, Eli juuri niille jotka ovat syyllisiä kaikkiin karmeisiin tekoihin ja mm. vihan lietsontaan mitä tälläkin palstalla harrastetaan.
"Miksi useat ateistit vastustavat uskontoja ja uskonnollisia ihmisiä?"
Uskontojen vastustamisen ymmärrän ajatuksena - monet ovat sitä tässä perustelleetkin.
Mutta mitä tarkoittaa uskonnollisten ihmisten vastustaminen? En minä vastusta Mikko Kuustosta, Redramaa, Jutta Urpilaista enkä edes Michael Monroeta. Kaikki he ovat ymmärtäkseni uskonnollisia ihmisiä. Eläkööt rauhassa.
"(Tai ylipäätänsä mitään)"
Mutta kaikki meistä luultavasti vastustavat jotain. Minä vastustan patenttioikeudella suojattua geenimuuntelua, samoin kuin toisilleen kaukaisten lajien geenien sekoittamista, esim. kasvigeenien siirtämistä eläimiin ja päinvastoin. Nämä ovat minusta haitallisia asioita maailmassa ja vastustan niitä siksi. Uskoisin että teistitkin ylimalkaan vastustavat joitain asioita, vaikkapa S.aatanaa.- kaikkeesitäkans
"Miksi useat ateistit vastustavat uskontoja?"
Muiden syistä en tiedä, mutta itse en tykkää uskomisesta olemattomiin. Lisäksi olemattomiin uskovia pitäisi vielä kunnioittaa kaikkine selälleen kaatuiluineen ja kielilläpuhumisineen, muka ihmeparantamisineen, tarpeellisine terroritekoineen jne. - juupaseipäs
Voisiko se liittyä siihen että ihminen ylipäätään saattaisi vastustaa sellaisia asioita jotka kokee uhakseen? Ateisti voi kokea uskovaisen ajatukset uhkaavana tai toisinpäin. Ei kuitenkaan välttämättä. No, jos joku vastustaa niitä asioita joita itse ymmärrän niin onko se minulta pois? Vai olenko niin heikoilla jäillä että kaikki omasta ajattelusta poikkeava pitää karsia pois?
- Jepelijoo2
Juuri näin, Pelkoa se että jospa se on totta.
- Rama
Ajatuksilla ei ole väliä, mutta teoilla on paljon.
Henkilö voi uskoa, että rukoilu toimii, mutta jos jättää viemättä lääkärille ja vaan rukoilee ja sairas kuolee sairauteen, jonka voi hoitaa, niin silloin syyllistyy rikokseen tai aikuinen mies voi ihan vapaasti ajatella esimerkiksi, että haluasi harrastaa seksiä ala-ikäisten poikien kanssa ja rikos tapahtuu vasta kun tämä ajatus muuttuu teoksi.
- iwukki
Ateistit vastustavat sinnikkäästi tieteellisiä tutkimustuloksia jotka todistavat että evoluutiota ei tapahdu.
Totuuden tilalle ateistit etsivät tuhansia epäjumalia.- fda
Laita sellainen tieteellinen "tutkimustulos" tänne niin katsotaan.
- laita-linkki
En ole löytänyt ainoastakaan tieteellisestä artikkelista todisteita, jotka kumoavat evoluutioteorian. Kreationistien kirjoitelmat tai saarnamiestesi julistukset eivät täytä tieteellisen artikkelin kriteereitä.
- fda
laita-linkki kirjoitti:
En ole löytänyt ainoastakaan tieteellisestä artikkelista todisteita, jotka kumoavat evoluutioteorian. Kreationistien kirjoitelmat tai saarnamiestesi julistukset eivät täytä tieteellisen artikkelin kriteereitä.
Ei ole iwukkikaan löytänyt mutta valehtelee siinä toivossa että saisi taivaspisteitä.
Siksi vastustan uskontoja ja uskovaisia, koska lähes kaikkien uskontojen ja uskovien mielestä heidän jumalansa ja heidän uskontonsa tätä jumalaa kohtaan on se ainoa ja oikea. Ja vain ja ainoastaan sen vuoksi, että HEIDÄN pyhissä kirjoissaan näin sanotaan ja koska HEIDÄN profeettansa ovat niin sanoneet. Mutta kun kaikki ne kirjoitukset ja profeetat ja rituaalit ja tapahtumat ovat tuntemattomiksi muunneltua fiktiota ja satua, ihmisen itsensä keksimää ja sekin millä on jonkinlainen yhteys johonkin historialliseen tapahtumaan on totaalisesti väärin tulkittu.
Ahas, taas näitä aloituksia. Joo, teoriassa 'kaikki' voidaan pelkistää pelkäksi fysiikaksi. Näin ei tosin voida käytännössä tehdä, koska syntyy aivan liikaa muuttujia. Tällöin on aivan turha väittää että kritisoimalla esim. uskontoja 'kiukutellaan' fysiikan lakeja kohtaan. Samalla voidaan sanoa että ateismi, naturalismi, materialismi ja mitä lie 'haukkumasanoja' haluatte käyttää ovat myös seurausta fysiikan laeista ja täten sinä olet kiukuttelemassa fysiikan lakeja vastaan.
Mutta ilman muuta, selitä jokin kulttuurillinen asia fysiikalla.- TP33
Kyllä sen ihan käytännössä voi ymmärtää, että naturalistisesta lähtökohdasta kaikki vain menee fysiikan lakien mukaan. Ei siinä tarvitse alkaa muuttujista puhumaan.
Missäs kohtaa minä olen kiukutellut ja tuominnut ateismin huonoksi? En missään. Kysyin vain miksi ateistit itse kiukuttelevat.
Tietysti voisin ottaa pohjaoletukseksi jonkin toisen maailmankatsomuksen, jonka mukaan absoluuttista pahaa on olemassa, jolloinka kiukuttelu pahaa vastaan olisi perusteltua, toisin kuin ateistisista lähtökohdista.
"selitä jokin kulttuurillinen asia fysiikalla"
Kulttuuriset asiat ovat pohjimmiltaan seurausta atomien välisistä reaktioista, ym. fysiikan lakeja noudattavista tapahtumista. Oletko tästä eri mieltä? Vai miksi kaipaat jotakin selistystä? "Kyllä sen ihan käytännössä voi ymmärtää, että naturalistisesta lähtökohdasta kaikki vain menee fysiikan lakien mukaan. Ei siinä tarvitse alkaa muuttujista puhumaan."
-- Miten simuloidaan ilman muuttujia? Vakioilla?
"Missäs kohtaa minä olen kiukutellut ja tuominnut ateismin huonoksi? En missään. Kysyin vain miksi ateistit itse kiukuttelevat."
-- Noh, tässä sinulle vastaus: Ateistit eivät kiukuttele fysiikan lakeja vastaan.
"Kulttuuriset asiat ovat pohjimmiltaan seurausta atomien välisistä reaktioista, ym. fysiikan lakeja noudattavista tapahtumista. Oletko tästä eri mieltä? Vai miksi kaipaat jotakin selistystä?"
-- Olen eri mieltä kunnes osoitat että kulttuurisia asioita voi selittää fysiikalla. Joten ole hyvä ja selitä esim. juutalaisuus käyttäen fysiikan lakeja. Luo vaikka simulaatio (käyttäen vain ja ainoastaan fysiikan lakeja) jossa hiukkaset vuorovaikuttavat keskenään ja lopulta synnyttävät juutalaisuuden.- TP33
"Olen eri mieltä kunnes osoitat että kulttuurisia asioita voi selittää fysiikalla."
Onko mielestäsi kulttuuristen asioiden syntymiseen on vaikuttanut jokin muukin, kuin fysiikan lait ja materia? Jos on, niin mikä? Historia, psykologia, maantiede... siinä eräitä tekijöitä joita tulee mieleen.
Eikä sillä mitään väliä, koska todistustaakka on edelleen sinulla. Fysiikan lait eivät ole oletusarvoinen selitys kulttuurisille asioille, joten vasta-argumenttien puute ei mitenkään tue väitettä että fysiikan laeilla voidaan selittää tai johtaa kulttuuriset asiat.- TP33
jason_dax kirjoitti:
Historia, psykologia, maantiede... siinä eräitä tekijöitä joita tulee mieleen.
Eikä sillä mitään väliä, koska todistustaakka on edelleen sinulla. Fysiikan lait eivät ole oletusarvoinen selitys kulttuurisille asioille, joten vasta-argumenttien puute ei mitenkään tue väitettä että fysiikan laeilla voidaan selittää tai johtaa kulttuuriset asiat.Historia, psykologia ja maantiede itsessään perustuvat materiaan ja materiassa tapahtuviin fysiikan lakeja noudattaviin reaktioihin. Koska jos ei olisi materiaa ja fysiikan lakeja, ei olisi historiaa, psykologiaa eikä maantiedettä, ei edes pienintäkään jälkeä niistä.
- buhuu
jason_dax kirjoitti:
Historia, psykologia, maantiede... siinä eräitä tekijöitä joita tulee mieleen.
Eikä sillä mitään väliä, koska todistustaakka on edelleen sinulla. Fysiikan lait eivät ole oletusarvoinen selitys kulttuurisille asioille, joten vasta-argumenttien puute ei mitenkään tue väitettä että fysiikan laeilla voidaan selittää tai johtaa kulttuuriset asiat.Kyllä todistustaakka on sinulla. Väität maailmassa olevien asioiden johtuvan jostain fyysisen maailman ulkopuolisesta tai fyysisessä maailmassa syntyneestä havaitsemattomasta vaikuttajasta, joka vaikuttaa maailmaan.
TP33 kirjoitti:
Historia, psykologia ja maantiede itsessään perustuvat materiaan ja materiassa tapahtuviin fysiikan lakeja noudattaviin reaktioihin. Koska jos ei olisi materiaa ja fysiikan lakeja, ei olisi historiaa, psykologiaa eikä maantiedettä, ei edes pienintäkään jälkeä niistä.
Noh, anna tulla. Simuloi historia fysiikan lakeja käyttäen.
buhuu kirjoitti:
Kyllä todistustaakka on sinulla. Väität maailmassa olevien asioiden johtuvan jostain fyysisen maailman ulkopuolisesta tai fyysisessä maailmassa syntyneestä havaitsemattomasta vaikuttajasta, joka vaikuttaa maailmaan.
"Väität maailmassa olevien asioiden johtuvan jostain fyysisen maailman ulkopuolisesta tai fyysisessä maailmassa syntyneestä havaitsemattomasta vaikuttajasta, joka vaikuttaa maailmaan."
-- Missä väitän noin?- buhuu
jason_dax kirjoitti:
"Kyllä sen ihan käytännössä voi ymmärtää, että naturalistisesta lähtökohdasta kaikki vain menee fysiikan lakien mukaan. Ei siinä tarvitse alkaa muuttujista puhumaan."
-- Miten simuloidaan ilman muuttujia? Vakioilla?
"Missäs kohtaa minä olen kiukutellut ja tuominnut ateismin huonoksi? En missään. Kysyin vain miksi ateistit itse kiukuttelevat."
-- Noh, tässä sinulle vastaus: Ateistit eivät kiukuttele fysiikan lakeja vastaan.
"Kulttuuriset asiat ovat pohjimmiltaan seurausta atomien välisistä reaktioista, ym. fysiikan lakeja noudattavista tapahtumista. Oletko tästä eri mieltä? Vai miksi kaipaat jotakin selistystä?"
-- Olen eri mieltä kunnes osoitat että kulttuurisia asioita voi selittää fysiikalla. Joten ole hyvä ja selitä esim. juutalaisuus käyttäen fysiikan lakeja. Luo vaikka simulaatio (käyttäen vain ja ainoastaan fysiikan lakeja) jossa hiukkaset vuorovaikuttavat keskenään ja lopulta synnyttävät juutalaisuuden.>>>-- Olen eri mieltä kunnes osoitat että kulttuurisia asioita voi selittää fysiikalla. Joten ole hyvä ja selitä esim. juutalaisuus käyttäen fysiikan lakeja. Luo vaikka simulaatio (käyttäen vain ja ainoastaan fysiikan lakeja) jossa hiukkaset vuorovaikuttavat keskenään ja lopulta synnyttävät juutalaisuuden.>>>
Onko ajatuksesi aivotoiminnan seurausta vai toisinpäin? Ateistina et sieluun usko, niin vastauksesi on selvä. Joten fyysinen tapahtuma luo ajatuksesi, ja ajatuksesi ja tietoisuutesi luo kulttuurin yms. - buhuu
jason_dax kirjoitti:
"Väität maailmassa olevien asioiden johtuvan jostain fyysisen maailman ulkopuolisesta tai fyysisessä maailmassa syntyneestä havaitsemattomasta vaikuttajasta, joka vaikuttaa maailmaan."
-- Missä väitän noin?>>>Mutta ilman muuta, selitä jokin kulttuurillinen asia fysiikalla.>>>
Onko tässä kulttuurin luoneen ja sitä ymmärtävän olennon olemuksessa jotain yliluonnollista, mitä ei periaatteessa voisi jäljittää fyysiseen tapahtumaan? Sellaista väität ylemmässä lauseessasi. Kyse on äärimmäisesti reduktionimista. Hiukkasfyysikon koulutus ei tee kenestäkään antropologia, psykologia tai neurologia. Kemiassa reaktioita ja rakenteita voidaan mallintaa kvanttitason yhtelöillä ja malleilla, mutta tämä ei tee kemiasta fysiikan haaraa. Etenkin kun mikroskooppisen tason epätarkkuus kasvaa ja kertyy kun siirrytään makroskooppiselle tasolle. Jos fysiikalla ei voida nykyisin selittää yksilön käyttäytymistä, niin miten sillä voidaan kuvata yhteisöjen käyttäytymistä?
buhuu kirjoitti:
>>>-- Olen eri mieltä kunnes osoitat että kulttuurisia asioita voi selittää fysiikalla. Joten ole hyvä ja selitä esim. juutalaisuus käyttäen fysiikan lakeja. Luo vaikka simulaatio (käyttäen vain ja ainoastaan fysiikan lakeja) jossa hiukkaset vuorovaikuttavat keskenään ja lopulta synnyttävät juutalaisuuden.>>>
Onko ajatuksesi aivotoiminnan seurausta vai toisinpäin? Ateistina et sieluun usko, niin vastauksesi on selvä. Joten fyysinen tapahtuma luo ajatuksesi, ja ajatuksesi ja tietoisuutesi luo kulttuurin yms."Onko ajatuksesi aivotoiminnan seurausta vai toisinpäin? Ateistina et sieluun usko, niin vastauksesi on selvä. Joten fyysinen tapahtuma luo ajatuksesi, ja ajatuksesi ja tietoisuutesi luo kulttuurin yms."
-- Mikä fyysinen tapahtuma luo ajatukseni? Voiko minun mieleni ohjelmoida tietokoneelle käyttäen pelkkiä fysiikan lakeja? Millä yhtälöllä tai yhtälöryhmällä minun käyttäytymistä voi kuvata?
Kyllä, teoriassa koko maailmankaikkeutta voidaan lähteä rakentamaan fysiikan lakien ja kaavojen pohjalta. Ongelmana on mm. epätarkkuus ja miten se kasautuu kun siirrytään tarkastelun tasolta toiselle. Kvanttitason epätarkkuus kasautuu atomi- ja molekyylitasolle. Atomi- ja molekyylitason epätarkkuus kasautuu solutasolle jne. Loppujen lopuksi epätarkkuutta on kasautunut niin paljon, että mitään luotettavaa tulosta ei saada aikaiseksi.
Mutta osoittakaan että olen väärässä.- buhuu
jason_dax kirjoitti:
Kyse on äärimmäisesti reduktionimista. Hiukkasfyysikon koulutus ei tee kenestäkään antropologia, psykologia tai neurologia. Kemiassa reaktioita ja rakenteita voidaan mallintaa kvanttitason yhtelöillä ja malleilla, mutta tämä ei tee kemiasta fysiikan haaraa. Etenkin kun mikroskooppisen tason epätarkkuus kasvaa ja kertyy kun siirrytään makroskooppiselle tasolle. Jos fysiikalla ei voida nykyisin selittää yksilön käyttäytymistä, niin miten sillä voidaan kuvata yhteisöjen käyttäytymistä?
>>>Kyse on äärimmäisesti reduktionimista.>>>
Sinne tie kuitenkin vie.
>>> Hiukkasfyysikon koulutus ei tee kenestäkään antropologia, psykologia tai neurologia.>>>
Kukaan ei ole väittänytkään.
>>>Jos fysiikalla ei voida nykyisin selittää yksilön käyttäytymistä, niin miten sillä voidaan kuvata yhteisöjen käyttäytymistä?>>>
Mutta teoriassa voitaisiin - lue ensimmäinen viestisi. Sivusta huutelen omaa käsitystäni.
Ei voida osoittaa, että systeemin monimutkaistuessa siihen tulisi jokin tuntematon "vitaalivoima", joka ei ole -periaatteessa- fysiikalla selitettävissä. Suurten järjestelmien emergenssi hävittää kuitenkin niin paljon perusinformaatiota, ettei sellainen ole ikinä -käytännössä- redusoitavissa hiukkasfysiikkaan. Se ei silti tarkoita, että emergenssistä nouseva uusi ilmiö ei noudattaisi sekin perusfysiikkaa.
Näin kuvittelen aiheesta kirjoittaneen Kari Enqvistin selityksen tarkoittavan yksinkertaistettuna. Enqvist käsittelee aihetta laajasti kirjassaan "Monimuotoisuus"- TP33
jason_dax kirjoitti:
Noh, anna tulla. Simuloi historia fysiikan lakeja käyttäen.
Sekö ei ole sinulle selvää ilman simulointia, että ilman materiaa ja fysiikan lakeja ei ole olemassa historiaa, psykologiaa eikä maantiedettä?
agnoskepo kirjoitti:
Sivusta huutelen omaa käsitystäni.
Ei voida osoittaa, että systeemin monimutkaistuessa siihen tulisi jokin tuntematon "vitaalivoima", joka ei ole -periaatteessa- fysiikalla selitettävissä. Suurten järjestelmien emergenssi hävittää kuitenkin niin paljon perusinformaatiota, ettei sellainen ole ikinä -käytännössä- redusoitavissa hiukkasfysiikkaan. Se ei silti tarkoita, että emergenssistä nouseva uusi ilmiö ei noudattaisi sekin perusfysiikkaa.
Näin kuvittelen aiheesta kirjoittaneen Kari Enqvistin selityksen tarkoittavan yksinkertaistettuna. Enqvist käsittelee aihetta laajasti kirjassaan "Monimuotoisuus"Tuota yritin juuri selittää, mutta varmaan siinä epäonnistuen.
TP33 kirjoitti:
Sekö ei ole sinulle selvää ilman simulointia, että ilman materiaa ja fysiikan lakeja ei ole olemassa historiaa, psykologiaa eikä maantiedettä?
Kyse on johtamisesta ja selittämisestä. Kyllä, todellisuus toimii suurimmaltaosin fysiikan lakien mukaisesti. Huomioi että fysiikan lait ovat meidän ihmisten 'luomia'. Ne ovat säännönmukaisuuksia, joille ei ole löytynyt poikkeuksia. Tämä ei kumminkaan tarkoita että fysiikan lakien ja kaavojen pohjalta voidaan johtaa uskontoja. Minä nyt tarkoitan käytäntöä ja sen takia pyysin simulaatiota. Mikään fysiikan laki ei selitä esim. uskontoja tai edellytä että edes yksi uskonto syntyy jonnekin.
- buhuu
jason_dax kirjoitti:
Tuota yritin juuri selittää, mutta varmaan siinä epäonnistuen.
>>> Se ei silti tarkoita, että emergenssistä nouseva uusi ilmiö ei noudattaisi sekin perusfysiikkaa.>>>
Tätä vastaan ainakin olet kinannut koko keskustelun. Vaatimus simulointiin käännettäköön sinulle, koska oletat uskontojen muodostumiseen tarvittavan jotain perusfysiikasta poikkeavaa. Minä nyt tarkoitan käytäntöä ja sen takia pyydän simuloimaan. - TP33
jason_dax kirjoitti:
Kyse on johtamisesta ja selittämisestä. Kyllä, todellisuus toimii suurimmaltaosin fysiikan lakien mukaisesti. Huomioi että fysiikan lait ovat meidän ihmisten 'luomia'. Ne ovat säännönmukaisuuksia, joille ei ole löytynyt poikkeuksia. Tämä ei kumminkaan tarkoita että fysiikan lakien ja kaavojen pohjalta voidaan johtaa uskontoja. Minä nyt tarkoitan käytäntöä ja sen takia pyysin simulaatiota. Mikään fysiikan laki ei selitä esim. uskontoja tai edellytä että edes yksi uskonto syntyy jonnekin.
Minä en tarkoita fysiikan laeilla ihmisten luomia selityksiä, vaan niitä todellisia säännönmukaisuuksia itsejään. Ideaalisen tarkka simulaatio vaatii tarkan kopion kaikesta. Tarkaksi kopioksi universumistamme ja siten simulaatioksi käy universumi itse. Ja näin näemme, että alkuräjähdyksen jälkeen oleva materia ja säännönmukaisuudet ovat tuottaneet historian, psykologian ja maantieteen.
"...koska oletat uskontojen muodostumiseen tarvittavan jotain perusfysiikasta poikkeavaa."
-- Väärin. Väärin, väärin, väärin. Minä en usko että yksistään fysiikalla tai fysiikan laeilla voidaan selittää esim. uskontojen muodostumista. Totta kai esim. uskontoa seuraavat ihmiset ja esineet noudattavat fysiikan lakeja, mutta olen kokoajan kysynyt miten esim. liikemäärän säilymislaista voidaan johtaa Toora tai hindulaisuus.
Tässä linkkejä fysiikan lakeihin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Fysiikan_lait
Miten noista johdetaan uskonto?- buhuu
jason_dax kirjoitti:
"...koska oletat uskontojen muodostumiseen tarvittavan jotain perusfysiikasta poikkeavaa."
-- Väärin. Väärin, väärin, väärin. Minä en usko että yksistään fysiikalla tai fysiikan laeilla voidaan selittää esim. uskontojen muodostumista. Totta kai esim. uskontoa seuraavat ihmiset ja esineet noudattavat fysiikan lakeja, mutta olen kokoajan kysynyt miten esim. liikemäärän säilymislaista voidaan johtaa Toora tai hindulaisuus.
Tässä linkkejä fysiikan lakeihin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Fysiikan_lait
Miten noista johdetaan uskonto?>>> Minä en usko että yksistään fysiikalla tai fysiikan laeilla voidaan selittää esim. uskontojen muodostumista. >>>
Kukaan ei vieläkään ole moista väittänyt. - buhuu
buhuu kirjoitti:
>>> Minä en usko että yksistään fysiikalla tai fysiikan laeilla voidaan selittää esim. uskontojen muodostumista. >>>
Kukaan ei vieläkään ole moista väittänyt.Eikä ole tarkoitus selittääkään.
TP33 kirjoitti:
Minä en tarkoita fysiikan laeilla ihmisten luomia selityksiä, vaan niitä todellisia säännönmukaisuuksia itsejään. Ideaalisen tarkka simulaatio vaatii tarkan kopion kaikesta. Tarkaksi kopioksi universumistamme ja siten simulaatioksi käy universumi itse. Ja näin näemme, että alkuräjähdyksen jälkeen oleva materia ja säännönmukaisuudet ovat tuottaneet historian, psykologian ja maantieteen.
"Minä en tarkoita fysiikan laeilla ihmisten luomia selityksiä, vaan niitä todellisia säännönmukaisuuksia itsejään."
-- Jolloin käytät termiä 'fysiikan laki' väärin ja tässä erimielisyytemme varmasti johtuikin.
" Ideaalisen tarkka simulaatio vaatii tarkan kopion kaikesta. Tarkaksi kopioksi universumistamme ja siten simulaatioksi käy universumi itse. Ja näin näemme, että alkuräjähdyksen jälkeen oleva materia ja säännönmukaisuudet ovat tuottaneet historian, psykologian ja maantieteen."
-- Nyt olen kanssasi enemmän samaa mieltä. En osaa sanoa miten paljon kvanttitasojen ilmiöt muuttaisivat 'uusien simulaatioiden' lopputulemia, mutta uskon että maailmankaikkeus olisi suurinpiirtein samanlainen kuin meidän maailmankaikkeus. Tietääkseni kvanttimaailmaa ja kosmologiaa yritetään tällä hetkellä naittaa keskenään yhtenäiseksi teoriaksi.- buhuu
jason_dax kirjoitti:
"...koska oletat uskontojen muodostumiseen tarvittavan jotain perusfysiikasta poikkeavaa."
-- Väärin. Väärin, väärin, väärin. Minä en usko että yksistään fysiikalla tai fysiikan laeilla voidaan selittää esim. uskontojen muodostumista. Totta kai esim. uskontoa seuraavat ihmiset ja esineet noudattavat fysiikan lakeja, mutta olen kokoajan kysynyt miten esim. liikemäärän säilymislaista voidaan johtaa Toora tai hindulaisuus.
Tässä linkkejä fysiikan lakeihin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Fysiikan_lait
Miten noista johdetaan uskonto?Taas väität ettei ihmisen tietoisuus ole luonnonlakien mukaan toimivien aivojen tuotosta. Kovin kummallista koska muistaakseni väitit ymmärtäväsi maailmankaikkeuden mallintamisen olevan periaatteessa mahdollista fysiiikan eli luonnonlakien mukaan. Nyt väität , että fyysinen aivotoiminta - joka on luonut kulttuurin - ei olisi periaatteessa mallinnettavissa. Onko tietoisuus fyysisestä toiminnasta nouseva vai ei? Eikö jokainen tooran lause olekaan ihmisen aivojen tuote? Sinulla on kovasti selitettävää, jos erimieltä olet.
"Taas väität ettei ihmisen tietoisuus ole luonnonlakien mukaan toimivien aivojen tuotosta."
-- Väärin. Minä sanoin fysiikalla tai fysiikan laeilla, eli tunnetulla fysiikalla ja tunnetuilla fysiikan laeilla. Luonnonlait tarkoittavat fysiikan lakeja, ei todellisuuden luonnetta, vaikka mm. fysiikalla yritetäänkin tätä luonnetta tutkia ja selvittää.
"Kovin kummallista koska muistaakseni väitit ymmärtäväsi maailmankaikkeuden mallintamisen olevan periaatteessa mahdollista fysiiikan eli luonnonlakien mukaan."
-- Väärin taas. Ideana oli että jos uusi maailmankaikkeus 'käynnistetään' identtisillä 'parametreilla', niin maailmankaikkeus olisi suurinpiirtein samanlainen. Sanoin myös että kvanttitason ilmiöt voivat tuottaa muutoksia 'lopputulokseen'. Esim. Ernest Duchesne olisi voinut heittää homeviljelmät pois sen sijaan että olisi jatkanut niiden tutkimista.
"Nyt väität , että fyysinen aivotoiminta - joka on luonut kulttuurin - ei olisi periaatteessa mallinnettavissa."
-- En ole kuullut, että PELKÄSTÄÄN FYSIIKAN LAKIEN POHJALTA VOIDAAN MALLINTAA AIVOTOIMINTAA.
"Onko tietoisuus fyysisestä toiminnasta nouseva vai ei?"
-- Tietääkseni se on neurologisesta toiminnasta aiheutuva emergenssi ilmiö.
"Eikö jokainen tooran lause olekaan ihmisen aivojen tuote?"
-- On.
"Sinulla on kovasti selitettävää, jos erimieltä olet."
-- Selitys on yksinkertainen: Minä tiedän mitä tarkoittaa 'fyysikan laki'.- buhuu
jason_dax kirjoitti:
"Taas väität ettei ihmisen tietoisuus ole luonnonlakien mukaan toimivien aivojen tuotosta."
-- Väärin. Minä sanoin fysiikalla tai fysiikan laeilla, eli tunnetulla fysiikalla ja tunnetuilla fysiikan laeilla. Luonnonlait tarkoittavat fysiikan lakeja, ei todellisuuden luonnetta, vaikka mm. fysiikalla yritetäänkin tätä luonnetta tutkia ja selvittää.
"Kovin kummallista koska muistaakseni väitit ymmärtäväsi maailmankaikkeuden mallintamisen olevan periaatteessa mahdollista fysiiikan eli luonnonlakien mukaan."
-- Väärin taas. Ideana oli että jos uusi maailmankaikkeus 'käynnistetään' identtisillä 'parametreilla', niin maailmankaikkeus olisi suurinpiirtein samanlainen. Sanoin myös että kvanttitason ilmiöt voivat tuottaa muutoksia 'lopputulokseen'. Esim. Ernest Duchesne olisi voinut heittää homeviljelmät pois sen sijaan että olisi jatkanut niiden tutkimista.
"Nyt väität , että fyysinen aivotoiminta - joka on luonut kulttuurin - ei olisi periaatteessa mallinnettavissa."
-- En ole kuullut, että PELKÄSTÄÄN FYSIIKAN LAKIEN POHJALTA VOIDAAN MALLINTAA AIVOTOIMINTAA.
"Onko tietoisuus fyysisestä toiminnasta nouseva vai ei?"
-- Tietääkseni se on neurologisesta toiminnasta aiheutuva emergenssi ilmiö.
"Eikö jokainen tooran lause olekaan ihmisen aivojen tuote?"
-- On.
"Sinulla on kovasti selitettävää, jos erimieltä olet."
-- Selitys on yksinkertainen: Minä tiedän mitä tarkoittaa 'fyysikan laki'.>>>-- Tietääkseni se on neurologisesta toiminnasta aiheutuva emergenssi ilmiö.>>>
Aivan ja kaikki kulttuuri on tietoisuuden aikaansaannosta. Mitään kinaamisen aihetta ei siis ole.
- EiTarvita
Ehkäpä siksi kun ei tarvitse moisia...
- Tälläkinpalstalla
Kun toista ihmistä ja tämän elämän katsomusta ei arvosteta eikä väliteä yhtään siitä mitä toisista sanotaan niin ei ole ihme että olemme sodan partaalla koko maapallolla.
Jos tämä ateisminen ajattelumalli(Minulla on oikeus..) jatkuu tulee tämä maapallo tuhotumaan sodassa varsin pian.Tälläkin hetkellä sotia ja terroria ylläpitävät maailmassa suurelta osin uskonnolliseen vakaumukseensa tukeutuvat ihmiset. Missä tiedät ateistien sotivan?
Saathan sinä mielesi pahoittaa aivan mistä keksit.
Uskovaisethan ne niin ajattelee, että minulla-on-oikeus vaikkapa silpoa lapseni, kun minulla-on-tällainen-uskonto, jossa lapset pitää silpoa.- bfdrerfttyu
kekek-kekek kirjoitti:
Saathan sinä mielesi pahoittaa aivan mistä keksit.
Uskovaisethan ne niin ajattelee, että minulla-on-oikeus vaikkapa silpoa lapseni, kun minulla-on-tällainen-uskonto, jossa lapset pitää silpoa.Missä olet tuollaista harhaa lukenut?
bfdrerfttyu kirjoitti:
Missä olet tuollaista harhaa lukenut?
Ympärileikkaus perustellaan usein uskonnolla.
Uskonnot ovat kaikki taikauskoa, hömppää. Edistävät riistoa ja alistamista.
Mutta uskonnot ovat luultavasti ihmisten ainainen riesa tulevaisuudessakin, koskapa ihmisellä on se mielikuvitus.- poiuhggfd
Ateistit pelkäävät uskoon tulemista. He eivät halua tulla uskoon, koska he olisivat silloin vastuussa Jumalalle tekemisistään.
- Nimi-merkki
poiuhggfd kirjoitti:
Ateistit pelkäävät uskoon tulemista. He eivät halua tulla uskoon, koska he olisivat silloin vastuussa Jumalalle tekemisistään.
Pelkäätkö sinä Shivan kostoa?
poiuhggfd kirjoitti:
Ateistit pelkäävät uskoon tulemista. He eivät halua tulla uskoon, koska he olisivat silloin vastuussa Jumalalle tekemisistään.
Kyllä se riittää että on vastuussa tekemisistään itselle ja vähän muillekin.
Eri uskontojen jumalia on luvuton määrä että niitä kaikkia olisikin mahdotonta miellyttää.
- SatujenKauppa
Uskontoja on tuhansia, kaikilla omat satunsa... mitä niistä saduista tarkoitat?
- AP56
Unohda kaikki muut uskonnot ja asetu lukemaan Raamattua. Se on aitoa ja oikeaa uskoa. Siitä on oikea usko saanut alkunsa todistettavasti.
- Kalju_Pitkätukka
AP56 kirjoitti:
Unohda kaikki muut uskonnot ja asetu lukemaan Raamattua. Se on aitoa ja oikeaa uskoa. Siitä on oikea usko saanut alkunsa todistettavasti.
Mutta kun siitä Raamatustakin on saanut alkunsa lukematon määrä uskontoja.
Ne ovat niin kaukana toisistaan, että ne voisivat olla eri uskontoja ja niiden Jumalat eri jumalia.
ev. lut. kirkkokke liberaali luterilaisuus(siitä lienee oma versio jokaisella liberaalilla luterilaisella), vanhoillislestadiolaisiuus, helluntailaisuus(joka sekään ei ole hommogeeninen ryhmä...) ja Jehovantodistajat.
Kaikki nuo perustavat oppinsa Raamattuun, mikä noista on ainut oikea usko?
Vai eikö mikään mainituista, miksi?
Olen lukenut Raamattua paljon, päädyin pitämään sen tarinoita satuna. - Kalju_Pitkätukka
Anteeksi näppisvirheet!
- nimi-merkki
Kalju_Pitkätukka kirjoitti:
Mutta kun siitä Raamatustakin on saanut alkunsa lukematon määrä uskontoja.
Ne ovat niin kaukana toisistaan, että ne voisivat olla eri uskontoja ja niiden Jumalat eri jumalia.
ev. lut. kirkkokke liberaali luterilaisuus(siitä lienee oma versio jokaisella liberaalilla luterilaisella), vanhoillislestadiolaisiuus, helluntailaisuus(joka sekään ei ole hommogeeninen ryhmä...) ja Jehovantodistajat.
Kaikki nuo perustavat oppinsa Raamattuun, mikä noista on ainut oikea usko?
Vai eikö mikään mainituista, miksi?
Olen lukenut Raamattua paljon, päädyin pitämään sen tarinoita satuna."Olen lukenut Raamattua paljon, päädyin pitämään sen tarinoita satuna."
Toisin sanoen ateismikin johtuu Raamatusta. - Kalju_Pitkätukka
Kohdallani tavallaan kyllä.
Raamattua lukemalla moni on tullut ateistiksi.
Mutta voihan joku fiksumpi todeta kristinuskon samaksi potaskaksi kuin muutkin jumaluskomukset avaamatta koko kirjaa.
- 128
Tämäkin keskustelu on jällen pilattu ihmisten oppimattomuudella ja ymmärtämättömyydellä. Jos jokainen tähän keskusteluun osallistuva olisi korkeasti koulutettu, teologiaa, semiotiikkaa, historiaa ja kulttuuriantropologiaa opiskellut, ja ymmärtäisi oppimansa, ja olemalla postformalistisesti älykäs, niin tämäkin keskustelu sujuisi hyvässä hengessä. En selitä kaikkea juurta jaksaen, koska se on mahdotonta. Oppimattomat ja ymmärtämättömät ihmiset eivät ymmärrä kuitenkaan.
Jos mietitään Raamattua, niin ensinnäkin se on kirjakokoelma, ei yksi kirja. Raamattuhistoriaa opiskelleet tietävät, että Raamattu koostuu
- Viidestä Mooseksen kirjasta, jotka sisältävät myyttejä, historiaa ja traditiota sisältävän 1. kirjan.
- Perimätiedon mukainen Mooseksen laki, Jumalan Sana, taas löytyy 2. kirjan lopusta ja 3. kirjasta.
- 4. ja 5. kirja kertovat tarinan loppuun ja aloittavat Israelin kansan historian, joka jatkuu pitkälle vanhaan testamenttiin.
- Sitten tulevat sananlaskut, laulujen laulu ja profetiat.
- Uuden testamentin ohjeellinen sisällön muodostavat evankeliumit, Apostolien teot, mutta lisäksi tähän voidaan laskea myös Johanneksen ilmestys.
- Paavalin kirjeet koostuvat lähinnä ihmis(t)en ajatuksista, mutta hän ja hänen oppilaansa siteeraavat myös Jumalan Sanaa ja Jeesuksen opetuksia. Paavalin ihmisyys tulee todistetuksi siinä, että hän epäilee maailmanlopun tulemisen ajankohtaa.
Nyt, kun olemme erottaneet Raamatusta arvovaltaiset tekstit, niin voimme alkaa tutkimaan sitä kriittisellä silmällä. Alaviitteet paljastavat, missä jakeissa viitataan lakiiin, Jeesuksen opetuksiin ja ihmis(t)en ajatuksiin.
Raamattu ei näe ihmistä täysin hyvänä tai pahana. Kyllä ihminen on lopulta harmaa. Hän voi pelastua, vain jos pyrkii noudattamaan Jumalan lakia, katuu rikkomuksiaan, ja Jumala osaa myös olla armollinen.
5. Moos. 5:8 - 10 "'Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
Edellinen kertoo paljon Raamatun luonteesta. Ihmisellä ei saa olla muita jumalia, mutta, koska ateisti ei usko Jumalaan, rakastaa Jumala myös häntä, jos hänkin noudattaa Jumalan lakia. Tätäkään ei voida tulkita täysin kirjaimellisesti, koska semioottisesti Raamatun viesti on muuttunut tuhansien vuosien aikana ja kielen kehittyessä jatkuvasti. Myös käännös hepreasta suomeksi vääristää sanomaa. Raamattua on luettava pienellä varauksella, pääkohdille, joihin viitataan usein, myös Uudessa testamentissa, voidaan antaa suurempi painoarvo. Tämä edellyttää lukijalta postformalistisesti kehittynyttä älykkyyttä, jota kaikilla ei ole.
Perussanoma on hyvä: "Älä tapa", "Älä varasta", "Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi", "Mitä tahdotte toisten ihmisten tekevän teille, tehkää se heille", jne. ovat viisaita neuvoja. Elämä sujuu kitkattomasti, kun mietimme jokaista tekoamme niin itsemme kuin myös lähimmäisemme kannalta.
Myös muut Jumalan lait ovat hyödyllisiä, esimerkiksi pitäytyminen saastaisesta lihasta auttaa meitä eristäytymään taudeista. Ne eläimet, jotka luokitellaan saastaisiksi, kantavat todennäköisemmin vaarallisia bakteereja, kun ne eläimet, jotka on julistettu puhtaiksi. Tämä on todistettu myös tieteellisesti.
Israelin historian kulkua on kritisoitu. Se on Raamatussa sivujuonne, ja siihen tutustumiseksi kannattaa lukea myös muita lähteitä kuin Raamattua. Israelin historiaakin on tutkittava samalla tavalla kuin muidenkin maiden historiaa. On surullista, että esimerkiksi liittoutuneet joutuivat tappamaan paljon akselivaltoihin kuuluneita ihmisiä toisessa maailmansodassa, että olisimme välttyneet hirmuvallan dominanssilta. On ihmisten syytä, että he kääntävät toisiaan Jumalan lakeja vastaan. Maan päällä emme vain pysty aina noin vain ratkaisemaan konflikteja diplomaattisesti, vaikka se kuin olisi Jumalan tahto.
Uskovan ihmisen tulee aina luottaa vain Jumalaan. Monet kristityt tekevät sen virheen, että alkavat luottamaan Paavaliin ja hylkäävät lain, koska uskovat armon pelastavan heidät. Se suistaa heidät pahuuteen. Näin on myös islamissa. Koraanin hylänneet ihmiset alkavat noudattamaan haditheja, joiden historiallinen aitous on saatettu kyseenalaiseksi ja näin alkavat toimimaan Jumalan tahtoa vastaan ja suorittamaan terroritekoja.
Uskonasiat ovat ongelmallisia asioita, ja niistä voivat puhua vain koulutetut ihmiset. Teologia ei ole ainoa ongelmaton tiede. Jokaisella humanistisella tieteellä on oma kysymyksensä, johon se haluaa vastausta, mutta ei sitä koskaan saa.- Baabelin-kotkotusta
"Uskovan ihmisen tulee aina luottaa vain Jumalaan. Monet kristityt tekevät sen virheen, että alkavat luottamaan Paavaliin ja hylkäävät lain, koska uskovat armon pelastavan heidät."
Kyllä. Esimerkiksi kaikki luterilaiset ja lähes kaikki vapaissa suunnissa vaikuttavat kristityt uskovat pelastuvansa yksin armosta, ilman lain tekoja. Jos alat luokitella Raamattua eri osiltaan luotettavaksi ja ei luotettavaksi, olet pohjattomassa suossa.
Kerettiläisyytesi paistaa kuin Naantalin aurinko ja yrität esiintyä uskonoppineena. Oletko edes teologista käynyt? - AP56
Koulutetut ihmiset ne juuri johtavat harhaan. Raamatun ymmärtäminen ei tarvitse muuta kuin lukutaidon ja lukemansa ymmärtämisen.
- Kalju_Pitkätukka
" "Älä tapa", "Älä varasta", "Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi", "Mitä tahdotte toisten ihmisten tekevän teille, tehkää se heille", jne. ovat viisaita neuvoja."
Yleishumaaneja neuvoja, joiden noudattamiseen ei pyhiä kirjoja tarvita.
Mainitut käskyt eivät myöskään näytä sitovan uskovaisia itseään, sikäli kun olen uskonlahkojen ja herätysliikkeiden jäsenten toimintaa seurannut.
"Myös muut Jumalan lait ovat hyödyllisiä"
Kuten nämä?
20:9 Kuka ikinä kiroaa isäänsä tai äitiänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla; isäänsä ja äitiänsä hän on kironnut, hän on verivelan alainen.
20:10 Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkojamies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.
20:11 Jos joku makaa äitipuolensa kanssa, paljastaa hän isänsä hävyn; heidät molemmat rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
20:12 Jos joku makaa miniänsä kanssa, rangaistakoon heidät molemmat kuolemalla; he ovat tehneet iljettävyyden, he ovat verivelan alaiset.
20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
20:14 Jos joku ottaa vaimoksi naisen ja hänen äitinsä, on se iljettävyys; sekä hänet että ne molemmat poltettakoon tulessa, ettei mitään iljettävyyttä olisi teidän seassanne.
20:15 Jos joku sekaantuu eläimeen, rangaistakoon hänet kuolemalla, ja se eläin tappakaa.
20:16 Ja jos nainen ryhtyy eläimeen, mihin tahansa, pariutuaksensa sen kanssa, niin surmaa sekä nainen että eläin; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset. >> Jakeen lisätiedot
20:27 Jos jossakin miehessä tai naisessa on vainaja- tai tietäjähenki, niin heidät rangaistakoon kuolemalla; heidät kivitettäköön, he ovat verivelan alaiset."
2.Mooseksen kirja:
35:2 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
3.Mooseksen kirja:
24:16 Ja joka Herran nimeä pilkkaa, rangaistakoon kuolemalla; koko kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi. Olipa se muukalainen tai maassa syntynyt, joka pilkkaa Herran nimeä, hänet surmattakoon.
24:21 Joka lyö kuoliaaksi kotieläimen, korvatkoon sen; mutta joka lyö kuoliaaksi ihmisen, se surmattakoon. - Jormajuuseffi
AP56 kirjoitti:
Koulutetut ihmiset ne juuri johtavat harhaan. Raamatun ymmärtäminen ei tarvitse muuta kuin lukutaidon ja lukemansa ymmärtämisen.
Ööö Siis koulutettu uskomaan raamattua. Et olis voinut selkeämmin sanoa että koko hihhuli touhu on opittua siis koulutettua harhaan johtamista !!
- realistinisti
Vastustan kaikkea mikä ei perustu realistiseen kuvaan ympäristöstämme ja maailmastamme. Tuollaisia ihmisiä ei tule päästää päättäviin elimiin yhteiskunnassamme.
Koska aloittaja ei tunnu käsittävän ajatusta, tässä esimerkki:
-Miten suhtaudut ihmiseen joka kiven kovaan väittää maahisten ja joulupukin olevan totta? -Juuri niin, ei tuollainen ajatusmalli ole järkevän ihmisen päästä.- AP56
Raamatun asiathan ovat realistisia kaikilta osin. Se alkaa jo luomiskertomuksesta, joka on jokaisen nähtävissä. On paljon pappeja ja piispoja joita ei olisi pitänyt koskaan asettaa siihen virkaan. He ovat tehneet enemmän haittaa kuin hyötyä. Joulupukit ovat ihmisten keksimiä millä on haluttu värittää elämisen laatua.
- realistinisti
Elämäsi ei perustu realistiseen kuvaan maailmasta, olet sokea. Raamattu on kaikkea muuta kuin realistinen, joulupukki ja menninkäis tasolla.
Kuulut kirjoittamaani rymään joka vain ei käsitä toden ja mielikuvituksen eroa. Olet lapsen tasolla jolla pitää olla mielikuvituskaveri.
- AP56
Raamattu on faktaa tietoa historiasta.
- Tiedon-nälkä
Fakta tarkoittaa todistetusti oikeata. Mikä kohta sinun raamatussasi on todistettu tapahtuneeksi muulla tapaa kun raamatussa itsessään ?
Odottelen noita tietoja ja kirja itsessään ei todista muuta kun että 32 kirjailijaa on väsäännyt sen. - Heep0
Vaikka eivät raamatun ihmeisiin uskoisikaan, niin kyllä historiantutkijat kuitenkin pitävät raamattua muilta osin historiallisesti totena, koska tietoa löytyy myös muista lähteistä. Ei sinunkaan tarvitse ihmeisiin uskoa jos et halua, mutta jos väität raamattua historiallisesti hölynpölyksi, niin väität myös ateistisia historiantutkijoita vastaan.
- jkjkjkjkjkjk
Heep0 kirjoitti:
Vaikka eivät raamatun ihmeisiin uskoisikaan, niin kyllä historiantutkijat kuitenkin pitävät raamattua muilta osin historiallisesti totena, koska tietoa löytyy myös muista lähteistä. Ei sinunkaan tarvitse ihmeisiin uskoa jos et halua, mutta jos väität raamattua historiallisesti hölynpölyksi, niin väität myös ateistisia historiantutkijoita vastaan.
>>>niin kyllä historiantutkijat kuitenkin pitävät raamattua muilta osin historiallisesti totena,>>>
Höpöhöpö - Kalju_Pitkätukka
jkjkjkjkjkjk kirjoitti:
>>>niin kyllä historiantutkijat kuitenkin pitävät raamattua muilta osin historiallisesti totena,>>>
HöpöhöpöHistoria voi vahvistaa Raamatusta Herodeksen, Pilatuksen ja Augustuksen, Baabelin vankeuden, Nebukadnesarin ja Kyyroksen, eipä juuri muuta.
Suurin osa Raamatun henkilöistä ja tapahtumista on myyttistä perimätietoa ja legendaa,
Mahdotonta vavistaa tai kumota.
Ihmeet ja luonnontieteiden mukaan mahdotomat tapahtumat kuten luomien, vedenpaisumus(Raamatussa kuvatun kaltainen), Auringon pysähtyminen taivaalle jne sitten ovat tietysti järjen ulkopuolella olevia juttuja.
Jeesuksesta ei löydy ulkopuolista mainintaa, aikalaistodistusta(evankeliumitkaan eivät ole aikalaistodistuksia) ennen kristittyjen/juutalaisten vainoja. - Heep0
Tässä on jokaisella kaksi vaihtoehtoa. Voi joko perehtyä erilaisiin näkemyksiin asiasta, tai sitten hakea omille mielipiteilleen vahvistusta pelkästään niitä tukevista lähteistä.
Siitä olen varma, että jokainen joka haluaa tietää totuuden tästä asiasta, saa sen selville. - jkjkjkjkjkj
Heep0 kirjoitti:
Tässä on jokaisella kaksi vaihtoehtoa. Voi joko perehtyä erilaisiin näkemyksiin asiasta, tai sitten hakea omille mielipiteilleen vahvistusta pelkästään niitä tukevista lähteistä.
Siitä olen varma, että jokainen joka haluaa tietää totuuden tästä asiasta, saa sen selville.Tuskin löytyy arvostettua historiantutkijaa, joka ei vikaa löydä raamatun historiasta. Plus Jeebuksen kaltaisesta ihmeidentekijästä ei ole raamatun ulkopuolista mainintaa.
En vastusta uskontoja, mutta miksi niitä halutaan väkisin ihmisille tyrkyttää niin sitä en hyväksy. Valtion tulisi elää vähemmistödiktatuurissa ja siinä mitä Raamatussa sanotaan, joka käytännössä on sama kuin että Suomessa hallintomuoto muutettaisi demokratiasta teokratiaksi, jota en misään nimessä voi hyväksyä. Suomi on Pohjoismainen sivistysvaltio eikä mikään Rooman sisälle rakennettu Vatikaani.
En voi hyväksyä sitäkään että Jumalaansa uskovat hihhulit käyvät täällä netissä kirjoittamassa jotakin, koska se on Raamatun mukaan syntiä. Missä kohtaa Raamatussa mainitaan että Raamattu puoltaisi nettikirjoittelua? Raamatun tulisi ohjata teidän oikeaan suuntaan. Eihän Raamatussa mainita myöskään autolla ajelemista vaan siellä mainitaan aasilla ratsastaminen, joten miksi ette tee niin kuin Raamatussa käsketään tekemään! Kummallisesti se uskovainen tulkitsee Raamattua aina ja muuttaa käsityksiä omien etujensa mukaisiksi tai onkii Raamatusta kohtia jotka ovat omasta mielestä kaikkein mieluisimpia. Uskovan tulisi sitten elää sen Raamatun mukaan eikä teeskennellä elävänsä sen mukaan!
- 1119
Kyllä, kulttuurit syntyvät ihmisyksilöiden aivotoiminnan seurauksena, mikä noudattelee fysiikan lakeja. Ei, ei ole ristiriitaista väittää että tämä aivotoiminta ei aina johda järkeviin lopputuloksiin... vaan välillä esimerkiksi ihmisen synnäisiin pelkoihin ja vaistoihin nojaavien uskontojen syntyyn.
(Fysiikan lakien tuloksena on siis syntynyt kaikki, mm. kulttuuri ja uskonnot.)
Hyvä kun toit tämän selkeästi esille.
Siis Ateistit eivät käsittääkseni vastusta uskontoa vaan kusipäisiä ihmisiä jotka eläävät niiden mukaan ja vaativat ahdistelemalla ja uhkailemalla että järkevienkin pitäisi uskoa niiden paskaan.
Tietysti pitää muistaa että yleensä odotamme liikoja ihmisiltä jotka näkevät harhoja ja kuulevat ääniä päänsä sisällä. Koska täysjärkisen on välillä vaikeaa ymmärtää että niinkin tyhmiä ihmisiä on oikeasti olemassa.- AP56
Lajien kehitys on käytännössä mahdotonta koska maailmankaikkeus päättyy vasta Krituksen uuteen tulemiseen.
AP56 kirjoitti:
Lajien kehitys on käytännössä mahdotonta koska maailmankaikkeus päättyy vasta Krituksen uuteen tulemiseen.
Eipä ollut tuossakaan lauseessa järjen häivää.
Vaikka maailmankaikkeus päättyisikin Jeesuksen toiseen tulemiseen, mitä se ei tee, mitä ihmeen tekemistä sillä olisi evoluution kanssa? Lajit ovat kehittyneet, muuttuneet uusiksi ja kuolleet sukupuuttoon satoja miljoonia vuosia.- kärme
AP56 kirjoitti:
Lajien kehitys on käytännössä mahdotonta koska maailmankaikkeus päättyy vasta Krituksen uuteen tulemiseen.
Ainut laji joka ei kehity on hihhuli rotu. Se vaan roikkuu kamelinpaska nuotionsa edessä ja odottelee että aasi kertoisi mitä pitää tehdä !
- AP56
kärme kirjoitti:
Ainut laji joka ei kehity on hihhuli rotu. Se vaan roikkuu kamelinpaska nuotionsa edessä ja odottelee että aasi kertoisi mitä pitää tehdä !
Eihän Luojan kieltäminen voi nöyrää olla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282045Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101778Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse571299Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801175Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89964TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46925
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804